The Right Stuff (1983, VS, Philip Kaufman) Iedereen weet dat Neil Armstrong de eerste man op de maan was. Maar voor hem waren er andere pioniers van het ruimtevaartprogramma, mannen die grenzen verlegden, de eerste (vrije) mensen in de ruimte. Deze film gaat over hen.
Met ruim 3 uur is hij wel wat aan de lange kant. Het sterkste van de film is hoe het erin slaagt de sfeer van vriendschappelijke rivaliteit tussen de piloten over te brengen. Het zijn allemaal een stelletje alpha-mannetjes, die de beste en eerst willen zijn. Dit zorgt ervoor dat de film het kijken waard blijft de hele tijd. Van mij had de film echter wel iets korter gemogen. Vooral het subplot over Yeager, de piloot die besluit geen astronaut te worden, had achterwege gelaten mogen.
Voor een film van meer dan 3 uur, die zo'n tijdbestek beslaat zit er maar weinig karakterontwikkeling in. Al met al een degelijke film, maar geen episch historisch meesterwerk.
cijfer: 7
L'argent (1983, Fr, Robert Bresson)Als ik bij een film van maar 81 minuten mijn best moet doen om mijn aandacht erbij te houden, de karakters in deze film me volledig koud laten en na afloop opgelucht ben dat het eindelijk is afgelopen, dan verdient die film een laag cijfer.
cijfer: 4