Wat denk je zelf?quote:had God bij het creëren van dit alles ook humor? ja, dat vraag ik mij wel eens af…..
quote:Op donderdag 29 april 2010 13:11 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Als God humor had dan liet hij de aarde 30 keer sneller draaien.
Waarom zou een almachtige schepper een reden nodig hebben? Een schepper hoeft helemaal niets te doen om wat dan ook gedaan te krijgen. Hij hoeft het alleen maar te willen en het is meteen zo. Het laten vliegen van vogels is een volslagen nutteloos en arbitrair iets.quote:Op donderdag 29 april 2010 13:08 schreef Buschetta het volgende:
Heeft allemaal een reden al zullen we dat wellcht (nog) niet kunnen bevatten.
Dan hadden we nu geen vrouwen meer, want dan zouden vrouwen sneller menstrueren en dus doodbloedenquote:Op donderdag 29 april 2010 13:11 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Als God humor had dan liet hij de aarde 30 keer sneller draaien.
Omdat alles een reden heeft.quote:Op donderdag 29 april 2010 13:15 schreef Interloper het volgende:
[..]
Waarom zou een almachtige schepper een reden nodig hebben?
Hoe weet jij dat nou ?quote:Een schepper hoeft helemaal niets te doen om wat dan ook gedaan te krijgen.
Nogmaals, was jij erbij ?quote:Hij hoeft het alleen maar te willen en het is meteen zo.
Vertel dat maar aan Darwin ...quote:Het laten vliegen van vogels is een volslagen nutteloos en arbitrair iets.
Uiteindelijk zal dat visje zelf ook sterven in de urinebuis of in de blaas. Dus het heeft voor het visje zelf ook geen nut.quote:Op donderdag 29 april 2010 13:19 schreef splendor het volgende:
Het hele verhaal klinkt een beetje als Intelligent Design volgens mij. "De wereld is wonderlijk mooi dus er móet wel een bepaalde intelligente kracht achter zitten die dit allemaal bedacht heeft", maar de wereld kan toch ook een gevolg zijn? Waren de omstandigheden in het begin (oerknal) anders geweest, dan zag de wereld er dus ook anders uit.
"En wat voor nut heeft dat visje wat in de Amazone rivier zwemt die wanneer je aan het urineren bent in de Amazone tegen de stroom in van je pisstraal zwemt zo je urinebuis in en dan vervolgens operatief verwijdert moet worden omdat hij zich met weerhaakjes vastzet in je urinebuis. wat the fuck voor nut heeft dat visje in de het grote plan van de almachtige schepper, die oerkracht, God? had God bij het creëren van dit alles ook humor? ja, dat vraag ik mij wel eens af….."
Dat visje heeft voor jou geen nut, maar voor zichzelf wel, want zo overleeft het. Dus dit pleit eigenlijk juist tegen een God. Vandaar ook dat gelovigen op dit punt vaak terugvallen op "Gods wegen zijn ondoorgrondelijk".
Klopt, maar ik probeer met dit verhaal ook een sfeer te scheppen waarin er nagedacht wordt over de overlevingskracht achteralles en hoe alles zijn af en overeenstemming op elkaar heeft, hoe alles elkaar beinvloed. Ik vraag me af wat er achter deze kracht zit.quote:Op donderdag 29 april 2010 13:03 schreef Netsplitter het volgende:
Misschien dat jij het nut er niet van in ziet dat dat vogeltje van de ene plek naar de andere vliegt wil niet zeggen dat het geen nut heeft.
Ik ken dit betreffende visje niet zo goed.quote:Op donderdag 29 april 2010 13:53 schreef sibbele het volgende:
[..]
Uiteindelijk zal dat visje zelf ook sterven in de urinebuis of in de blaas. Dus het heeft voor het visje zelf ook geen nut.
Oh? Wat is die dan?quote:Op donderdag 29 april 2010 13:37 schreef Buschetta het volgende:
[..]
Omdat alles een reden heeft.
[..]
Het desbetreffende visje is een parasiet van een andere, grotere vissoort.quote:Op donderdag 29 april 2010 14:02 schreef splendor het volgende:
[..]
Ik ken dit betreffende visje niet zo goed.Maar plant die zich daar dan niet voort? Waarom gaat ie anders in die urinebuis zitten?
[..]
Oh? Wat is die dan?
Alles heeft een oorzaak (en is daar een gevolg van), maar niet perse een reden.
Het gaat om dit visjequote:Op donderdag 29 april 2010 14:02 schreef splendor het volgende:
[..]
Ik ken dit betreffende visje niet zo goed.Maar plant die zich daar dan niet voort? Waarom gaat ie anders in die urinebuis zitten?
[..]
Oh? Wat is die dan?
Alles heeft een oorzaak (en is daar een gevolg van), maar niet perse een reden.
"Het is een parasiet die leeft in de kieuwen van andere vissen en voedt zich daar met bloed. "quote:Op donderdag 29 april 2010 14:05 schreef sibbele het volgende:
[..]
Het gaat om dit visje
http://en.wikipedia.org/wiki/Candiru
Ik geloof zelf ook helemaal niet in een God zoals die voorgesteld wordt door vele mensen, maar ik geloof wel in feiten, en alles wat ik kan waarnemen. En het bijzondere aan die feiten is de perfecte afstemming. Hoe kan alles zo perfect op elkaar afgestemd zijn? en waarom is dat noodzakelijk? om het leven in stand te houden zou je zeggen, maar waarom is alles er zo op gericht om het leven in stand te houden? Wat is er zo belangrijk en speciaal aan het leven, dat alles op aarde en in het universum er zorg voor draagt dat het leven stand houdt?quote:Op donderdag 29 april 2010 14:09 schreef n_uniet het volgende:
Persoonlijk geloof ik niet in een god en daardoor ook niet in een doel.
Je leeft gewoon en moet het jezelf zo aangenaam mogelijk maken zolang je andere daarmee niet (te erg) benadeeld.
Nee, als mensen gaan plassen in het desbetreffende water waar het visje op dat moment zwemt, is er een vrij hoge kans dat het in de plasbuis nestelt > denkt dat het in de kieuwen zit van een vis door de temperatuur van urinequote:Op donderdag 29 april 2010 14:10 schreef splendor het volgende:
[..]
"Het is een parasiet die leeft in de kieuwen van andere vissen en voedt zich daar met bloed. "
Oftewel, hij zwemt per ongeluk de verkeerde holte in. Dan is het vrij nutteloos eigenlijk.
het verklaart niet de zin van het leven, het zet slechts een theorie neer hoe alles gericht is op perfectie en overleven. Maar daar houdt het meteen bij op.quote:Op donderdag 29 april 2010 14:13 schreef RichardDawkins het volgende:
@ Sibbele
Lees eens een boek of 2 over evolutie. Dat verklaart erg, erg veel.
Ik denk dat het met die perfecte afstelling wel mee valt. Er zijn een boel dingen die totaal geen nut dienen of in eerste instantie niet.quote:Op donderdag 29 april 2010 14:12 schreef sibbele het volgende:
[..]
Ik geloof zelf ook helemaal niet in een God zoals die voorgesteld wordt door vele mensen, maar ik geloof wel in feiten, en alles wat ik kan waarnemen. En het bijzondere aan die feiten is de perfecte afstemming. Hoe kan alles zo perfect op elkaar afgestemd zijn? en waarom is dat noodzakelijk? om het leven in stand te houden zou je zeggen, maar waarom is alles er zo op gericht om het leven in stand te houden? Wat is er zo belangrijk en speciaal aan het leven, dat alles op aarde en in het universum er zorg voor draagt dat het leven stand houdt?
Wie zegt dat er een zin van het leven is? Waar zou die dan vandaan moeten komen?quote:Op donderdag 29 april 2010 14:16 schreef sibbele het volgende:
[..]
het verklaart niet de zin van het leven, het zet slechts een theorie neer hoe alles gericht is op perfectie en overleven. Maar daar houdt het meteen bij op.
Daar is er ook een op zijn tenen getrapt.quote:Op donderdag 29 april 2010 14:25 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Wie zegt dat er een zin van het leven is? Waar zou die dan vandaan moeten komen?
Zou dat niet betekenen dat iets of iemand het leven gestart heeft met een reden/doel?
Aangezien er geen enkele reden is te denken dat dat is gebeurt is het net zo nutteloos om te vragen wat de zin van het leven is, als die er overduidelijk niet is.
Je kunt net zo goed de vraag stellen waarom water nat is. Het komt gewoon voort uit de bouwstenen van het universum in combinatie met de gevolgen van de "oerknal".
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar het uitsterven van diersoorten heeft ook zijn nut, door het uitsterven van de dinosaurius kwam er ruimte voor de mens, als de dinosaurius niet uitgestorven waren hadden wij ook niet bestaan.quote:Op donderdag 29 april 2010 14:22 schreef n_uniet het volgende:
[..]
Ik denk dat het met die perfecte afstelling wel mee valt. Er zijn een boel dingen die totaal geen nut dienen of in eerste instantie niet.
Verder is het natuurlijk logisch dat er een natuurlijk evenwicht ontstaat en er dus een relatief perfecte wereld naar voren komt waarbij veel organismen afhankelijk zijn van elkaar. Je laat immers alle organismen achterwege die uitgestorven zijn in het heden omdat ze niet (meer) aansloten op de rest van het milieu.
Stel er zouden geen seizoenen zijn of geen bergen of wat dan ook dan had het leven zich misschien ook prima kunnen ontwikkelen maar dan richting een ander evenwicht.
Natuurlijk heeft het geen nut gehad dat die beesten uitstierven. Het zou pas nut hebben gehad als wij vandaag de dag nut zouden hebben en dat hebben we niet.quote:Op donderdag 29 april 2010 14:27 schreef sibbele het volgende:
[..]
Maar het uitsterven van diersoorten heeft ook zijn nut, door het uitsterven van de dinosaurius kwam er ruimte voor de mens, als de dinosaurius niet uitgestorven waren hadden wij ook niet bestaan.
Of wij geen nut hebben dat is nou juist de vraag.quote:Op donderdag 29 april 2010 14:32 schreef n_uniet het volgende:
[..]
Natuurlijk heeft het geen nut gehad dat die beesten uitstierven. Het zou pas nut hebben gehad als wij vandaag de dag nut zouden hebben en dat hebben we niet.
Ik denk dat je juist niet groots genoeg kijkt. Jij denkt nog teveel aan kleine dingen als de mensheid etc.
Zelfs als ik naar iets almachtig als een god zou kijken heeft die god geen enkel nut. Ik bedoel als die almachtige god er niet was zou er toch ook niets aan de hand zijn
Ja ik heb daar dus net het antwoord op gegevenquote:Op donderdag 29 april 2010 14:34 schreef sibbele het volgende:
[..]
Of wij geen nut hebben dat is nou juist de vraag.
quote:Op donderdag 29 april 2010 14:37 schreef yvonne het volgende:
had God humor??.....
Had?
Hij is dood dus.
Mooi, geen God, hoera, opgelost.
Op naar een plekje in de Efteling voor dit sprookjesfiguur.
Ja, maar alleen als je alwetend bent en alle antwoorden hebt kun je daar een sluitend antwoord opgeven, de mens kan daar slechts over filosoferen.quote:Op donderdag 29 april 2010 14:34 schreef n_uniet het volgende:
[..]
Ja ik heb daar dus net het antwoord op gegeven
Had, had hij bij het creëren van sommige diersoorten humor, wellicht is het zoiets duidelijker.quote:Op donderdag 29 april 2010 14:37 schreef yvonne het volgende:
had God humor??.....
Had?
Hij is dood dus.
Mooi, geen God, hoera, opgelost.
Op naar een plekje in de Efteling voor dit sprookjesfiguur.
Juistquote:Op donderdag 29 april 2010 14:41 schreef tAfkaR het volgende:
Ts geeft wel aan de benoeming God te hanteren als naam van oerkracht , oorsprong , zo men wil ...
Lijkt mij een net iets andere insteek dan de definitie God als persoon en schepper...
Onzin. Indien je grootste vijand over land loopt is de makkelijkste ontsnappingsroute recht omhoog.quote:Het laten vliegen van vogels is een volslagen nutteloos en arbitrair iets.
ach ja, een beetje meer diepgang kan geen kwaad lijkt me.quote:Op donderdag 29 april 2010 14:35 schreef Fir3fly het volgende:
Dubbel topic:
Nut van de mensheid
Daar zijn de meeste antwoorden wel te vinden.
De grond of het water in lijkt me makkelijkerquote:Op donderdag 29 april 2010 14:49 schreef wdn het volgende:
[..]
Onzin. Indien je grootste vijand over land loopt is de makkelijkste ontsnappingsroute recht omhoog.
Wat zou er gebeuren als de basis van alles wat bestaat weg valt? Wie zou dat erg vinden?quote:Op donderdag 29 april 2010 14:44 schreef sibbele het volgende:
[..]
Ja, maar alleen als je alwetend bent en alle antwoorden hebt kun je daar een sluitend antwoord opgeven, de mens kan daar slechts over filosoferen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |