abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79742174
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag waar ik het antwoord niet op weet. Ik kom er niet uit. Ook niet na heel lang denken. Daarom hoop ik dat jullie me kunnen helpen. De kwestie is als volgt:

Stel, de mensheid wordt, om wat voor reden dan ook, uitgeroeid. Mijn intuïtie zegt me dat dit heel erg zou zijn. Maar waarom eigenlijk? Waarom is het erg: het einde van de mensheid?

Kunnen we wellicht zonder mensen? Zonder mensheid?

Heeft iemand argumenten voor, of tegen?

Groetjes,
Hanna
(PS: ik ben geen gek hoor, de kwestie is onderdeel van een schoolopdracht filosofie )
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 30 maart 2010 @ 12:43:29 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_79742220
De aarde heeft lang zonder mensen zich weten te redden, dus dat zal dan ook wel goed gaan.
Dus de mens is niet nuttig voor de aarde, men vind zich nuttig.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 12:44:35 #3
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_79742256
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 12:42 schreef HannaMeisje het volgende:

(PS: ik ben geen gek hoor, de kwestie is onderdeel van een schoolopdracht filosofie )
Gewoon een ordinair huiswerktopic dus....
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  Donald Duck held dinsdag 30 maart 2010 @ 12:46:20 #4
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_79742312
Omdat het zonde zou zijn van de honderden miljoenen jaren aan evolutie die eindelijk tot een intelligentie zelfbewuste soort hebben geleid.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  dinsdag 30 maart 2010 @ 12:46:50 #5
293423 Anarkhia
Nut up! Or shut up!
pi_79742329
Ik denk dat alle andere levende organismes een stuk beter af zijn zonder de parasiet die de mensheid heet.
You must believe in free will; there is no choice.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 12:48:39 #6
28908 Magistic
Nu met extra veel vruchtvlees!
pi_79742386
Tja de mensheid heeft geen nut. Je wordt geboren, je gaat studeren, je gaat werken, je plant je voort en je gaat dood. Dus vanaf het moment dat je leeft totdat je doodgaat moet je maar gewoon plezier maken.
Narcist
  dinsdag 30 maart 2010 @ 12:48:52 #7
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_79742400
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 12:42 schreef HannaMeisje het volgende:
[...]

[...]
Nee - wij niet.
Siamo Tutti Antifascisti!
pi_79742444
Voor onszelf zou het misschien heel erg zijn.

Feit is dat er na vele miljoenen jaren een dermate intelligente en geciviliseerde soort is ontstaan die er dan ineens niet meer is. Maar daar zal de aarde geen negatieve gevolgen van ondervinden, eerder positieve
pi_79742478
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 12:48 schreef wijsneus het volgende:

[..]

Nee - wij niet.

Dat.
[i]Isolation pushes past self-hatred, guilt, and shame
To a place where suffering is just a game
But everybody's scared of this place, they're staying away
Your little house on Memory Lane.[/i]
  dinsdag 30 maart 2010 @ 12:52:49 #10
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_79742538
nut is relatief

Hebben wij nut? Neuh. Maar binnen dat hele relatieve kadertje tref je hier een stuk meer nut aan dan op bv Venus of Pluto. Nut dat alleen bestaat tussen onze oren.

Zijn wij er niet, dan maakt het dus allemaal niet zo veel meer uit.

Kortom: tvp
Intelligent, but fucked up.
pi_79742551
quote:
Ik neem aan de je hier het antwoord ook nog wel op weet
pi_79742632
door het bewustzijn is de mens zijn natuurlijke nut allang voorbij. een mensensoort zonder het menselijke bewustzijn zou eventueel wel nuttig zijn voor de natuur, zoals apen bijvoorbeeld.
▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲
▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼
  Donald Duck held dinsdag 30 maart 2010 @ 12:56:02 #13
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_79742652
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_79742820
Als je wil aantonen dat de mensheid "nut" heeft dan zul je moeten laten zien dat de wereld een bepaalde 'vorm' dient te hebben en dat de mensheid de wereld in de richting van die 'vorm' beinvloedt en dat de wereld verder van dat ideaal zou komen zonder de mensheid.

Het is wel makkelijk om te laten zien dat de werled er zonder mensen anders uit zou zien.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_79742840
Je vraagt dit uit je eigen oogpunt. Uit menselijk oogpunt. Homo sapiens sapiens, de verstandige of wijze mens. Een dier zou dit niet vragen. Kan dit niet vragen. Handelt puur uit dierlijk instinct en aangeleerde technieken om het leven dat het leeft gemakkelijker te maken.

Het klinkt behoorlijk egoïstisch om te denken dat de aarde niet zonder mensen zou kunnen leven. Ik denk van wel. Al miljarden jaren was het, als we de verschillende steenlagen mogen geloven, goed vertoeven op planeet Aarde zonder de tussenkomst van de mens. De aarde hield zichzelf in stand zonder verplaatsing van land en ontbossing door menselijke handen. Wellicht was er geen zuurstof om te overleven en vond er, te zijner tijd, weinig evolutie plaats, maar Aarde bestond.

Nu een heel eind verder, micro-organismen begonnen de vormen van planten aan te nemen, fotosynthese vond plaats; zuurstof. Hierdoor kwamen de dieren in opmars. Kieuwen werden overbodig en dieren gingen op het land leven.

Nog een eindje verder en de apen gingen rechtop lopen. Begonnen werktuigen te maken waardoor ze makkelijker konden overleven. Vuur werd ontdekt. Het wiel werd uitgevonden. Onze voorouders hadden de eerste beginselen van menselijk leven tot stand gebracht, beginwaarden die je nu nog terug kan zien in dagelijks, maar menselijk leven.

Mensen zijn nooit nodig geweest om Aarde in stand te houden, maar toch zijn we er. Om ander leven in stand te houden hebben we reservaten ter beschikking gesteld, zodat het daar kan gedijen. Niet meer kunnen leven in het gebied waar het eerst leefde, omdat de mens dat gecultiveerd heeft.

Men vindt het erg omdat het het einde van zichzelf betekent. Elk mens wil leven, elk organisme wil leven. De keuzes die je maakt en het leven dat je leidt, doe je, om te overleven.
Google is your friend, abuse your friends
  dinsdag 30 maart 2010 @ 13:02:35 #16
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_79742849
De mens is niet nuttig. Sterker nog, de aarde is beter af zonder de mens. Nog sterker: de aarde is ook niet nuttig, als-ie morgen weg is, mist niemand hem.
censuur :O
  dinsdag 30 maart 2010 @ 13:03:33 #17
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_79742874
Geen een diersoort heeft nut.

Het is hoogstens zo dat andere diersoorten afhankelijk zijn van het bestaan van een diersoort. Maar dat is nog geen nut. Niemand heeft een idee welk doel dit dient (als het bestaan op aarde al een doel dient)
pi_79742901
Ik denk dat niemand de mens zal missen.
pi_79743017
Ik draai het even om.Wat voor nut heeft de aarde als er niemand(mensen) is om het te bewonen?

Iemand (God/Schepper)moet dus een bedoeling hebben gehad om het bewoonbaar te maken voor mensen en voor andere schepsels.Zonder mens geen aarde, geen aarde zonder mens.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 13:10:30 #20
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_79743078
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 13:08 schreef Saphia het volgende:
Ik draai het even om.Wat voor nut heeft de aarde als er niemand(mensen) is om het te bewonen?

Iemand (God/Schepper)moet dus een bedoeling hebben gehad om het bewoonbaar te maken voor mensen en voor andere schepsels.Zonder mens geen aarde, geen aarde zonder mens.
Ah, god erbij halen, altijd een mooie dooddoener...
Wat voor nut heeft jouw (af)god?
censuur :O
pi_79743130
quote:

En wat is dan het nut van al die andere planeten waar geen leven op mogelijk is?
Heeft jouw god daar ook een bedoeling voor?
  dinsdag 30 maart 2010 @ 13:13:41 #22
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_79743185
quote:

LOL.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 13:14:16 #23
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_79743205
Het complete universum is zinloos.
Maar als het voor jou zinnig is om te leven, te genieten, lief te hebben enz...dan geef jij het leven zin, dan geef jij het universum een reden om er te zijn.
pi_79743223
quote:

Wat is het nut van Mars?
  dinsdag 30 maart 2010 @ 13:15:20 #25
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_79743239
quote:
Waarom zou er iets als nut moeten zijn?
quote:
Hou toch op!

De Aarde heeft 4 miljard jaar bestaan zonder de moderne mens. We huppelen in onze huidige status hooguit een paar 100 duizend jaar rond In deze tijd heeft de Aarde het prima gedaan, er is totaal geen reden waarom de Aarde het niet zonder de mens af kan. De kans dat de Aarde het "beter" doet zonder de mens is behoorlijk aanwezig zelfs.

"Nut" is een menselijk concept niet een natuurlijk concept.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')