abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80822192
Het is me nog steeds niet duidelijk wat er precies zo afgrijselijk abject en immoreel er aan het Iraanse regime is, onder leiding van Ahmadinejad waar een volledige internationaal isolement gerechtvaardigd is. Om over een eventueel militair ingrijpen nog maar te zwijgen. Ik zie genoeg punten waarop ze 100 jaar achter liggen, ten aanzien van mensenrechten bijvoorbeeld en vrijheid van meningsuiting. Vooropgesteld: Er gebeuren daar dingen die wij ten zeerste moeten afkeuren. Maar wij lopen voorop qua mensenrechten. In 80% van de wereld is het minder dan hier.

Maar als ik dat op landen als bijvoorbeeld Sudan, Saoedi-Arabië, Jemen, Somalië, Zimbabwe, China, Pakistan, Israël (Goldstone rapport, diverse oorlogsmisdaden, schendingen mensenrechten) en de VS projecteer (Guantanamo, doodstraf, een waslijst aan oorlogsmisdaden, militaire missies op basis van valse voorwendselen) kan ik niet concluderen dat Iran er slechter voor staat. Sterker nog, volgens mij veel beter.

Dat vermeende kernwapenprogramma, ik kan maar niet achterhalen wanneer het Internationaal Atoomagentschap IAEA eens aan de bel trekt, of getrokken heeft en termen als "onacceptabel" heeft gebruikt, of heeft opegeroepen tot internationale sancties. Onder die nieuwe Japanner hebben ze kenbaar gemaakt dat er -aanwijzingen zijn dat Iran met een kernwapenprogramma bezig is-. Meer niet. Blix prees Iran notabene, en El-Baradei is kennelijk nooit bezorgd geweest. En zij zijn de enige autoriteit op dit gebied. Géén VS, géén VK, en al helemaal geen Israël met een geschatte voorraad van 400 kernwapens. Bovendien; er valt nergens uit af te leiden dat er slechte bedoelingen mee gepaard gaan, mocht er een kernwapenprogramma zijn. Die kreten van "van de kaart vegen", die woorden zijn nooit gebruikt. Ahmadinejad pleit voor het verdwijnen van het Zionistische regime, net zoals dat van de Sovjetunie tot de geschiedenis behoort. In het licht van het lot van de Palestijnen, is dit niet eens een hele idiote uitspraak. Ik kan geen enkele quote van Ahmadinejad ontdekken, waar een militair offensief karakter in schuilt.

Iran heeft zelfs nog nooit een land aangevallen, als ik me niet vergis. Dat kun je van dat eerder genoemde rijtje niet bepaald zeggen. Wat dat betreft vind ik de normen en waarden van het regime niet van onze tijd, maar kan ik het in de verte niet abject of afschrikwekkend noemen. Daar zijn de argumenten simpelweg niet voor.

Toch staat het land continu in het middelpunt van negatieve publiciteit en bestaat er een brede lobby (zowel onder publieke opinie, als internationaal parlementair) die pleit voor militair ingrijpen (???). Hoe ontstaat zoiets nou, hoe komt iedereen aan die walgelijke ideeen? Overtuig me eens aan de hand van concrete voorbeelden? Dan leggen we die eens naast de bedenkelijke daden- en overtuigingen van andere -eerder genoemde- landen. Waar de regimes keurig met rust gelaten worden.

Vanwaar die angst en dat afgrijzen?
  woensdag 28 april 2010 @ 22:06:01 #2
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_80822598
quote:
Op woensdag 28 april 2010 21:57 schreef Chooselife het volgende:
knip
Iran doet niet wat wij willen.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_80822643
quote:
Op woensdag 28 april 2010 22:06 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Iran doet niet wat wij willen.
Aha. En wat dan precies niet. Hun bodemvoorraden privatiseren?
  woensdag 28 april 2010 @ 22:16:27 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_80823066
Een natie is goed of een natie is slecht al naar gelang het uitkomt. In een andere geo-politieke situatie zou Iran heel goed onze beste vriend geweest kunnen zijn. Onder verder precies hetzelfde regime.

Er wordt angst aangewakkerd, maar onder de mensen die aanwakkeren zelf is er natuurlijk helemaal geen angst. Die kennen de beperkte mogelijkheden van Iran.

Net zoals de VS een paar jaar terug begon te zeuren toen Noord_Korea zijn defensiebudget met 15% verhoogde. (Maar zelf nog steeds meer uitgaf op één dag dan NK in een jaar)
The End Times are wild
pi_80823639
quote:
Op woensdag 28 april 2010 22:16 schreef LXIV het volgende:
Een natie is goed of een natie is slecht al naar gelang het uitkomt. In een andere geo-politieke situatie zou Iran heel goed onze beste vriend geweest kunnen zijn. Onder verder precies hetzelfde regime.

Er wordt angst aangewakkerd, maar onder de mensen die aanwakkeren zelf is er natuurlijk helemaal geen angst. Die kennen de beperkte mogelijkheden van Iran.

Net zoals de VS een paar jaar terug begon te zeuren toen Noord_Korea zijn defensiebudget met 15% verhoogde. (Maar zelf nog steeds meer uitgaf op één dag dan NK in een jaar)
Tot nu toe alleen verstandige opmerkingen.

Maar kunnen we dan niet eens een tegengeluid laten horen? Het is toch te dronken voor woorden dat we de bevolking volstrekt uitsluiten van welvaart, door dat internationale -door ons geleide- isolement? Ik vind ten eerste een politieke misdaad, maar óók een schending van de Iraanse mensenrechten. Dit land heeft geen enkele kans op welvaart. En dat heeft niets met het regime te maken. Als gevolg hiervan zal het land nooit op natuurlijke wijze evolueren, en zich internationaliseren. Het land wordt dom en arm gehouden. Door ons.

Verhagen wil Iran niet als lid van de mensenrechtenraad. Wie zijn er wel lid? Nigeria (geloofsrellen, kindmoorden), China, Pakistan, Kirgizië (!!), Saoedi-Arabië. Waarom wil Verhagen dit niet? Waarschijnlijk omdat Iran in deze raad in een veel positiever daglicht wordt gesteld en Israël er nog harder van langs krijgt.
Je kunt veel beter stellen dat Iran een poging tot verbetering doet, met het toetreden tot deze raad. Het is in ieder geval géén misdaad of keuze met een bedenkelijk karakter.

En als er straks een bom op gesodemieterd wordt. Dan heb ik absoluut bloed aan m'n handen, als Nederlander en inwoner van die zogenaamde Westerse alliantie. De mensen die er hardop voor pleiten al helemaal.
  woensdag 28 april 2010 @ 22:30:13 #6
188877 Stupendous76
pi_80823853
quote:
Op woensdag 28 april 2010 22:06 schreef Chooselife het volgende:

[..]

Aha. En wat dan precies niet. Hun bodemvoorraden privatiseren?
Als dat actueel meespeelt: ja.
Onafhankelijkheid wordt niet gewaardeerd, het is namelijk een mogelijk gevaar voor jou. Mensen zien dat het ook anders kan, of: mensen zien dat jouw manier niet de enige hoeft te zijn. Dus een ondermijning van jouw gezag, of een gevaar voor jouw belangen. Dus moet je er wat aan doen, de ene keer door een land kapot te boycotten (Cuba), de andere keer door moord en doodslag (Irak)
Iran, tja, die hebben 'het geluk' dat Irak net geweest is, iets groter is en waarschijnlijk iets sterker dan Irak. Maar als de volgende VS-president niet al te snugger is (waar een redelijke kans op bestaat) kan dat geluk zo keren.
Repent, Pray, Forgive
pi_80978604
Ahmadinejad haalt uit naar Nederland

NEW YORK - De Iraanse president Mahmoud Ahmadinejad vindt dat Nederland zijn kernwapens moet ontmantelen. Dat zei hij maandag in zijn toespraak bij de conferentie in New York over het internationaal verdrag tegen het spreiden van kernwapens, het Non-Proliferatie Verdrag( NPT). De top begon maandag en duurt tot 28 mei.
Op de zogenoemde herzieningsconferentie zijn delegaties van de 189 landen aanwezig die het NPT hebben getekend. De afgevaardigden van de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Frankrijk liepen demonstratief de zaal uit toen Ahmadinejad zijn opwachting maakte. (ANP)

Ik ben benieuwd naar de werkelijke inhoud toespraak. Zou hem graag via Youtoube eens beluisteren.
  maandag 3 mei 2010 @ 19:15:59 #8
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_80978664
tav? ter attentie van?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_80978789
quote:
Op maandag 3 mei 2010 19:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:
tav? ter attentie van?
Ten aanzien van. Mijn god zeg.
  maandag 3 mei 2010 @ 19:19:49 #10
66444 Lord_Vetinari
pi_80978838
quote:
Op maandag 3 mei 2010 19:18 schreef Chooselife het volgende:

[..]

Ten aanzien van. Mijn god zeg.
Dan slaat het nog steeds nergens op. Je zult wel tov bedoelen, ten opzichte van.
pi_80979097
quote:
Op maandag 3 mei 2010 19:19 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Dan slaat het nog steeds nergens op. Je zult wel tov bedoelen, ten opzichte van.
Dat is hetzelfde.
  maandag 3 mei 2010 @ 19:27:39 #12
66444 Lord_Vetinari
pi_80979162
quote:
Op maandag 3 mei 2010 19:25 schreef Chooselife het volgende:

[..]

Dat is hetzelfde.
Ja hoor. Voor jou wel.
pi_80979516
ten aanzien van kan wel volgens mij.
http://synoniemen.net/index.php?zoekterm=ten+aanzien+van
pi_80980479
Verhagen boos op Ahmadinejad

Minister Maxime Verhagen van Buitenlandse Zaken vindt dat de toespraak van de Iraanse president Mahmoud Ahmadinejad "een aaneenschakeling van ongefundeerde en onaanvaardbare beschuldigingen aan het adres van Europese landen, de Verenigde Staten en Israël" is. Dat heeft ertoe geleid dat de Nederlandse diplomaten die bij de speech aanwezig waren, zijn weggelopen tijdens die speech.

Verhagen vindt dat de speech "niets constructiefs bijdroeg aan de discussie hoe we de wereld kernwapenvrij kunnen maken. Die disucssie is te belangrijk om te laten overschaduwen door dit soort retoriek. Daarom heeft de Nederlandse delegatie de zaal verlaten."

Ahmadinejad bekritiseert juist dat Nederland kernwapens bergt. Lijkt me wel degelijk relevant voor de discussie hoe we de wereld kernwapenvrij kunnen maken.
pi_80981123
quote:
Op maandag 3 mei 2010 19:56 schreef Chooselife het volgende:
Verhagen boos op Ahmadinejad

Minister Maxime Verhagen van Buitenlandse Zaken vindt dat de toespraak van de Iraanse president Mahmoud Ahmadinejad "een aaneenschakeling van ongefundeerde en onaanvaardbare beschuldigingen aan het adres van Europese landen, de Verenigde Staten en Israël" is. Dat heeft ertoe geleid dat de Nederlandse diplomaten die bij de speech aanwezig waren, zijn weggelopen tijdens die speech.

Verhagen vindt dat de speech "niets constructiefs bijdroeg aan de discussie hoe we de wereld kernwapenvrij kunnen maken. Die disucssie is te belangrijk om te laten overschaduwen door dit soort retoriek. Daarom heeft de Nederlandse delegatie de zaal verlaten."

Ahmadinejad bekritiseert juist dat Nederland kernwapens bergt. Lijkt me wel degelijk relevant voor de discussie hoe we de wereld kernwapenvrij kunnen maken.
Ohoh, die Verhagen is echt een hypocriete klootzak.
Er lopen processen tegen de staat om Nederland kernwapenvrij te maken, maar de staat vindt dat Nederland best kernwapens mag hebben de de Hoge Raad is het daarmee eens.
Ahmadinejad heeft gewoon gelijk op dit punt.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_80981313
quote:
Op maandag 3 mei 2010 20:11 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ohoh, die Verhagen is echt een hypocriete klootzak.
Er lopen processen tegen de staat om Nederland kernwapenvrij te maken, maar de staat vindt dat Nederland best kernwapens mag hebben de de Hoge Raad is het daarmee eens.
Ahmadinejad heeft gewoon gelijk op dit punt.
Kun jij me helpen, op welk punt heeft Ahmadinejad eigenlijk ongelijk?

Daar is dit topic aanvankelijk ook voor bedoeld.
  maandag 3 mei 2010 @ 22:24:52 #17
188877 Stupendous76
pi_80987743
quote:
Op maandag 3 mei 2010 20:15 schreef Chooselife het volgende:

[..]

Ongelijk?
Repent, Pray, Forgive
  maandag 3 mei 2010 @ 22:55:41 #18
213232 Dayshine
Cómo está hoy?
pi_80989365
Wat een stel kinderachtige hypocriete mensen daar bij de VN zeg. Ahmedinijhad maakt gewoon een goed punt door te zeggen dat als ze willen dat Iran ontwapent (of in ieder geval stopt met het atoomprogramma) dat de VS de kernwapens dan ook moet terugtrekken. En dan lopen ze 'boos' de zaal uit.
Jezus wat een toneel allemaal weer en ook van die Verhagen
Nothing succeeds like the appearance of success
pi_80989562
quote:
Op maandag 3 mei 2010 20:15 schreef Chooselife het volgende:

[..]

Nou ja, hij schijnt de holocaust te ontkennen, al weet ik niet genoeg van zijn toespraken om dat zeker te weten.
En hij staat als marionet aan het hoofd van een aardig mensonvriendelijke regering en ik zou hem niet vertrouwen.
Maar daarin is hij niet de enige en ook niet op voorhand de slechtste.

Maar verder vind ik wel dat je gelijk hebt: er zijn eigenlijk amper redenen te bedenken om Iran te straffen voor zijn uraniumverrijking: ze hebben het nonproliferatieverdrag ondertekend (dit i.t.t. Israel en Pakistan (en Inida misschien?) en ze zeggen alleen voor energie te werken.
Wat trouwens ook een kwalijke zaak is, want kernenergie is amper lonend, bespaart geen amper CO2 en is erg onveilig. Maar goed, dat is wel breed geaccepteerd.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  maandag 3 mei 2010 @ 23:07:46 #20
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_80989968
Geen land aangevallen?

Maar wel diverse volken onderdrukt, de Koerden in het Noorden, de Arabieren uit de oliegebieden verjaagd (ethnic cleansing, om te voorkomen dat Arabieren dat gebied zullen claimen als Iran uit elkaar valt op termijn, Iran bestaat namelijk uit diverse volken (Perzen de grootste groep) en zo ontzettend veel eenheid is er niet als het autoritaire regime weg zal vallen).

Onderdrukking en verjagen van Christenen, Zoroaster en Bahai. Iran is een door- en door corrupte theocratische oligarchie. Ook hun eigen volk wordt onderdrukt, zie nog de rellen die er vorig jaar waren, of ben je die al vergeten?

Overigens moet je zeker niet militair gaan ingrijpen, dat wordt net zo'n zooitje als in Irak. Ook in Iran zul je dan een burgeroorlog gaan krijgen, die krijg je misschien toch wel....maar ik denk dat het beter is als de Iraanse volk zelf hun eigen geschiedenis bepalen.
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')