Jij denkt toch ook dat die van jou de juiste is? Maakt het feit dat er 42685795376438993496 interpretaties zijn je dan ook niet maar een beeeeetje aan het twijfelen?quote:Op dinsdag 27 april 2010 10:39 schreef Ladidadida het volgende:
Precies, en daarom is het zo vervelend als mensen of, nog erger, kerken roepen dat hun ideeën de enige juiste zijn en hun leer de enige juiste is. Het is namelijk bijna allemaal een kwestie van interpretatie.
De Thora staat in de Bijbelquote:Op dinsdag 27 april 2010 11:32 schreef Alocanda het volgende:
Op zich zou dit een leuke discussie kunnen zijn als mathijs ipv steeds bijbelteksten erin te gooien ook zou vertellen wat die tekst voor zijn leven doet. Het onderbouwen met teksten uit de bijbel zegt niks over Mathijs zelf alleen dat hij goed kan kopieren. Ik heb dit topic en eerdere gelezen en ik vind het eng zoals jij tekeer gaat in je oordelen wat goed of kwaad zou zijn bij andere mensen.
Wie zegt jou trouwens dat je het juiste geloof aanhangt?? Jezus zelf was joods en had dus ipv de bijbel de torah.
Ga met je tijd mee, man. Schapen offeren bij een altaar doen we ook allang niet meer al staat het wel in de bijbel.
Ik zeg dus ook dat mijn interpretatie één van de velen is.quote:Op dinsdag 27 april 2010 11:37 schreef Modus het volgende:
[..]
Jij denkt toch ook dat die van jou de juiste is? Maakt het feit dat er 42685795376438993496 interpretaties zijn je dan ook niet maar een beeeeetje aan het twijfelen?
De Thora is qua inhoud praktisch gelijk aan het Oude Testament uit de Bijbel. Het zijn dezelfde boeken. De Bijbel kent ook de sabbat, voorschriften over eten en de Joodse feestdagen. Waar zit 'm het levensgrote verschil in?quote:Op dinsdag 27 april 2010 11:53 schreef Alocanda het volgende:
De torah heeft hele andere zaken dan de bijbel, hoor. Zoals bv de sabbat op zaterdag, een andere jaartelling, andere rituelen zoals kosjer eten, andere feestdagen ed. Een levensgroot verschil met de christelijke bijbel dus. Ik denk als je je leven in dienst van God en Jezus wilt stellen dat je dan op zijn minst hetzelfde geloof als zij moet hebben.
Ik snap niet hoe jij aan dat verschil komt tussen de 'Torah' en de 'Christelijke Bijbel'. De Torah zijn namelijk de vijf boeken van Mozes [die je ook kunt vinden in het Oude Testament van de 'Christelijke Bijbel']: Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri en Deuteronomium.quote:Op dinsdag 27 april 2010 11:53 schreef Alocanda het volgende:
De torah heeft hele andere zaken dan de bijbel, hoor. Zoals bv de sabbat op zaterdag, een andere jaartelling, andere rituelen zoals kosjer eten, andere feestdagen ed. Een levensgroot verschil met de christelijke bijbel dus. Ik denk als je je leven in dienst van God en Jezus wilt stellen dat je dan op zijn minst hetzelfde geloof als zij moet hebben.
Welke gek heeft je dit nou weer wijsgemaakt?quote:Ik geloof trouwens dat er ook in de bijbel staat dat priesters/paters kleine jongetjes mogen misbruiken. Zelf heb ik het nog nooit kunnen vinden in de bijbel, maar goed, ik ben maar een leek. Misschien kan Mathijs me van die bijbeltekst voorzien?
Ja en waar baseer je dan op dat die juist zou zijn. Als daar ook maar iets van logica in zou zitten dan zou je toch mensen mee moeten krijgen in je redenering?quote:Op dinsdag 27 april 2010 11:40 schreef Ladidadida het volgende:
Ik zeg dus ook dat mijn interpretatie één van de velen is.
Tsja, dat is dan wat ik uit die interpretatie haal en dus meen te lezen in de Bijbel. En wie zegt dat er geen mensen zijn die er hetzelfde over denken als ik?quote:Op dinsdag 27 april 2010 12:04 schreef Modus het volgende:
[..]
Ja en waar baseer je dan op dat die juist zou zijn. Als daar ook maar iets van logica in zou zitten dan zou je toch mensen mee moeten krijgen in je redenering?
Nou, als een verkeerde interpretatie en levenswijze betekent dat je naar de hel gaat, lijkt mij dat niet zo prima. Dan wil je toch wel zeker weten welke de juiste is.quote:Op dinsdag 27 april 2010 12:08 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Tsja, dat is dan wat ik uit die interpretatie haal en dus meen te lezen in de Bijbel. En wie zegt dat er geen mensen zijn die er hetzelfde over denken als ik?
Maar ik realiseer me dat het misschien niet voor iedereen zo werkt zoals het voor mij wel werkt. Er zullen ook mensen zijn die zich beter voelen bij een andere interpretatie van bepaalde teksten. Prima toch?
Da's waar, maar ik had het dan meer over de 'bijzaken' uit de Bijbelquote:Op dinsdag 27 april 2010 12:08 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Nou, als een verkeerde interpretatie en levenswijze betekent dat je naar de hel gaat, lijkt mij dat niet zo prima.
hij zal dus oordelen maar niet veroordelenquote:Op dinsdag 27 april 2010 12:25 schreef Dolichologofobie het volgende:
Hebreeën 13:4
Het Houwelick [is] eerlick onder allen, ende het bedde onbevleckt: maer hoereerders ende overspeelders sal Godt oordeelen.
Ah gelukkig, nog maar weer een betekenisloos bijbeltekstje.quote:Op dinsdag 27 april 2010 12:25 schreef Dolichologofobie het volgende:
Het Houwelick [is] eerlick onder allen, ende het bedde onbevleckt: maer hoereerders ende overspeelders sal Godt oordeelen.
Voor jou heeft het geen betekenis, maar het was dan ook niet voor jou bedoeld.quote:Op dinsdag 27 april 2010 12:28 schreef Modus het volgende:
[..]
Ah gelukkig, nog maar weer een betekenisloos bijbeltekstje.
quote:Op dinsdag 27 april 2010 12:25 schreef Dolichologofobie het volgende:
Daar staat dat je geen seks mag hebben met iemand anders wanneer je getrouwd bent; het echtelijk bed moet "schoon" blijven.quote:4 Houd het huwelijk in ere, in alle omstandigheden, en houd het echtelijk bed zuiver, want overspeligen en echtbrekers zal God veroordelen
Inderdaad. Dat maak ik er ook uit op.quote:Op dinsdag 27 april 2010 12:33 schreef Ladidadida het volgende:
Daar staat dat je geen seks mag hebben met iemand anders wanneer je getrouwd bent; het echtelijk bed moet "schoon" blijven.
Er staat niet: je mag geen seks hebben voor het huwelijk.
Voor wie dan wel? Ongelovigen hebben er niks mee en de andere gelovigen hier staan er ook niet om te springen en/of zijn het er niet mee eens.quote:Op dinsdag 27 april 2010 12:29 schreef Dolichologofobie het volgende:
Voor jou heeft het geen betekenis, maar het was dan ook niet voor jou bedoeld.
Ja of ze bedoelden dat er geen neukvlekken in het beddegoed mogen komen. Bewijs maar dat het niet zo is.quote:Op dinsdag 27 april 2010 12:36 schreef Techno het volgende:
Inderdaad. Dat maak ik er ook uit op.
Je moet toch toegeven dat ook dit weer multi-interpretabel is. Ik lees het ook eerder als een verbod op overspel dan als een verbod op seks voor het huwelijk. Sterker: ik lees er helemaal niets in dat op dat tweede wijst.quote:Op dinsdag 27 april 2010 12:29 schreef Dolichologofobie het volgende:
Voor jou heeft het geen betekenis, maar het was dan ook niet voor jou bedoeld.
Iemand had erom gevraagd.quote:Op dinsdag 27 april 2010 12:38 schreef Modus het volgende:
[..]
Voor wie dan wel? Ongelovigen hebben er niks mee en de andere gelovigen hier staan er ook niet om te springen en/of zijn het er niet mee eens.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |