abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80861338
quote:
Op donderdag 29 april 2010 23:43 schreef Schenkstroop het volgende:

[..]

Wat een baggetalisatie. 1 miljard. 1 miljard. Wat heeft de burger/reiziger/consument er dan voor teruggekregen, die 1 miljard?
Een nieuw gebruiksvriendelijker betaalsysteem om met het OV te reizen.
Leaf
  donderdag 29 april 2010 @ 23:51:39 #152
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_80861397
quote:
Op donderdag 29 april 2010 23:41 schreef VancouverFan het volgende:

Mijn redenatie is als het probleem niet onoplosbaar is, is het probleem op te lossen.
Als je het leuk vindt om andere mensen te zien ploeteren als proefkonijnen in een te snel gebracht doolhof van falende technologieën en processen dan kan ik me geheel in je redenering vinden.

Beter was: niet alles koppig doordrukken, maar alles eerst goed testen voordat je de echte consument ermee opzadelt. Het is onacceptabel hoeveel inschattingsfouten er gemaakt zijn bij de invoering.

Dat alles in 2020 goed werkt heb ik geen boodschap aan: het is de reis die even belangrijk is als het resultaat. Het leven is wat er gebeurt als je bezig bent plannen te maken en je puinzooi op te ruimen.
Confidence through competence
  donderdag 29 april 2010 @ 23:52:02 #153
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_80861403
mijn broek zakt af

(spreekwoordelijk)
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  donderdag 29 april 2010 @ 23:52:54 #154
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_80861422
quote:
Op donderdag 29 april 2010 23:52 schreef Schenkstroop het volgende:
mijn broek zakt af

(spreekwoordelijk)
Shit, Aziaten hebben inderdaad een kleintje.
Confidence through competence
  donderdag 29 april 2010 @ 23:53:28 #155
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_80861440
quote:
Op donderdag 29 april 2010 23:48 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Een nieuw gebruiksvriendelijker betaalsysteem om met het OV te reizen.
Heh.

En voordat je weer met je bord gaat zwaaien: ik heb kritiek op de implementatie van het systeem. Ik ben fan van met zo min mogelijke handelingen het OV gebruiken.

[ Bericht 6% gewijzigd door Stereotomy op 29-04-2010 23:58:33 ]
Confidence through competence
  donderdag 29 april 2010 @ 23:58:08 #156
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_80861542
quote:
Op donderdag 29 april 2010 23:52 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

Shit, Aziaten hebben inderdaad een kleintje.
Jij bent een vies mannetje met teveel fantasie. ik zei spreekwoordelijk!
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_80861544
quote:
Op donderdag 29 april 2010 23:51 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

Als je het leuk vindt om andere mensen te zien ploeteren als proefkonijnen in een te snel gebracht doolhof van falende technologieën en processen dan kan ik me geheel in je redenering vinden.
Het is nooit leuk als mensen problemen tegenkomen. Maar ik denk dat het in dit geval onvermijdelijk was. Het is zo'n grote operatie met zoveel nieuwe dingen, dat kan gewoon niet 100% perfect werken vanaf dag 1.
quote:
Beter was: niet alles koppig doordrukken, maar alles eerst goed testen voordat je de echte consument ermee opzadelt. Het is onacceptabel hoeveel inschattingsfouten er gemaakt zijn bij de invoering.
Vertel eens, hoe kun je een dergelijk systeem eerst goed testen? Een grote fabriek bouwen met metro's, treinen, bussen, stations en daar reizigers op af sturen?

En hoe kun je ervoor zorgen dat reizigers nooit vergeten om uit te checken?
quote:
Dat alles in 2020 goed werkt heb ik geen boodschap aan: het is de reis die even belangrijk is als het resultaat. Het leven is wat er gebeurt als je bezig bent plannen te maken en je puinzooi op te ruimen.
In Rotterdam is het vorig jaar doorgevoerd. Binnen een jaar waren de reizigers al zeer tevreden. Dus ik zou niet weten waarom het nog 10 jaar zal duren.
Leaf
  donderdag 29 april 2010 @ 23:59:10 #158
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_80861562
quote:
Op donderdag 29 april 2010 23:58 schreef Schenkstroop het volgende:

[..]

Jij bent een vies mannetje met teveel fantasie. ik zei spreekwoordelijk!
Sowwy
Confidence through competence
  donderdag 29 april 2010 @ 23:59:50 #159
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_80861576
quote:
Op donderdag 29 april 2010 23:58 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Het is nooit leuk als mensen problemen tegenkomen. Maar ik denk dat het in dit geval onvermijdelijk was. Het is zo'n grote operatie met zoveel nieuwe dingen, dat kan gewoon niet 100% perfect werken vanaf dag 1.
[..]

Doe het dan gewoon niet. Want waar is het goed voor?

Vb.
De chip systeem zou alles oepeler en sneller laten verlopen op stations. Maar nu staan er alsnog rijen voor de poortjes in de spits.. Met een betaald kaartje kon je snel doorlopen en wellicht een ander trein/bus halen op de econde af. En nu...

Dus waarom zulke leugens als 'meer veiligheid' en 'soepeler verloop' verkopen aan de mensen. is dat ook echt waar, kan dat ook echt wérken. of is het meer PR bullshit van die lulhannes Eurlings om een NWO speeltje te installeren?
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  vrijdag 30 april 2010 @ 00:06:55 #160
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_80861768
quote:
Op donderdag 29 april 2010 23:58 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Het is nooit leuk als mensen problemen tegenkomen. Maar ik denk dat het in dit geval onvermijdelijk was. Het is zo'n grote operatie met zoveel nieuwe dingen, dat kan gewoon niet 100% perfect werken vanaf dag 1.
[..]
Ik ben het met je eens dat het niet 100% perfect kan werken. Wij verschillen in mening hoe groot de problemen dan wél mogen zijn, en hoe makkelijk alle processen dan wél mogen verlopen.

Hier zullen we het wel niet over eens worden.
quote:
Vertel eens, hoe kun je een dergelijk systeem eerst goed testen? Een grote fabriek bouwen met metro's, treinen, bussen, stations en daar reizigers op af sturen?
Ja, testen met proefpersonen en realistische omgevingen, communictie met de logistieke verantwoordelijken op stations zijn praktijkvoorbeelden hoe dit soort dingen getest worden.

Het probleem alleen is dat door de politiek en de top van de chipkaarttoko de technologie en processen te snel zijn doorgevoerd. Deadlines die gesteld werden, moesten gehaald worden zonder dat de logistiek of de technologie er dusdanig klaar voor was dat je het aan de consument kon geven.

Begrijp je dit punt? Ik heb er vertrouwen in dat ik in 2020 prima kan reizen met RFID / NFC of whatever er in mijn kaart zit of wellicht een chip die geïmplanteerd wordt in m'n arm, maar wat er zich nu afspeelt is echt schaamvol voor de verantwoordelijken van de implementatie en met name de overheid, aangezien die het belastinggeld eraan heeft besteed.
quote:
En hoe kun je ervoor zorgen dat reizigers nooit vergeten om uit te checken?
Dit is even een belangrijke zin, want dit gaat van een ander concept uit dan dat waar ik kritiek op had bij jou. Als je iets voor consumenten gaat ontwerpen, is het van belang dat het zo fool- vandaal- en idiot-proof mogelijk is. Eens? Wanneer je gaat zeggen: "Oh, het swipen langs een obscuur paaltje is je eigen verantwoordelijkheid" dan heb je misschien op filosofisch niveau wel gelijk, maar dat gaat nooit werken in de praktijk. Ook mee eens?

Terug naar je bovenstaande vraag: idiot-proof poortjes. Dan moet je uitchecken, want anders kom je er niet langs. Consument blij, chipkaarttoko blij. En waar hadden we ook weer het geld niet meer voor, omdat andere dingen slecht zijn geïmplementeerd en dus duurder zijn uitgevallen? Oh ja.

Snap je nu waarom mensen kritiek kunnen hebben op een verstopte uitcheckPAAL, in vergelijking met een uitcheckPOORT die gewoon dichtblijft voor je neus als je niet uitcheckt?
quote:
In Rotterdam is het vorig jaar doorgevoerd. Binnen een jaar waren de reizigers al zeer tevreden. Dus ik zou niet weten waarom het nog 10 jaar zal duren.
Ik hoop met je mee dat het niet 10 jaar gaat duren. Maar een groot deel van mijn kritiek gaat ook naar de slechte samenwerking van verschillende vervoersbedrijven met elkaar. Zo heb ik voor één enkele chipkaart me moeten registreren op twee verschillende websites om m'n ding te kunnen doen. So much voor integratie en gemak.

En nee, het was niet onoplosbaar. Maar het aanbieden van een OV-Chipkaart gaat niet om onoplosbaarheid: het gaat om integratie, efficientie en het vermijden van redundantie.
Confidence through competence
pi_80861842
quote:
Op donderdag 29 april 2010 23:59 schreef Schenkstroop het volgende:

[..]

Doe het dan gewoon niet. Want waar is het goed voor?
Gelukkig dachten mensen als Thomas Bell, Gebroeders Wright en vele anderen niet zo. En gingen ze gewoon door met het volmaken van hun uitvindingen.
quote:
Vb.
De chip systeem zou alles oepeler en sneller laten verlopen op stations. Maar nu staan er alsnog rijen voor de poortjes in de spits.. Met een betaald kaartje kon je snel doorlopen en wellicht een ander trein/bus halen op de econde af. En nu...
En nu moet je kaartjes kopen. Als je net te laat aan komt fietsen en je moet nog een kaartje kopen weet je zeker dat je de trein niet gaat halen. Nu hoef je alleen nog maar je pasje langs een lezer te halen.
Of komt je, als je haast hebt, tot de ontdekking dat je nog maar 1 strip op je kaart hebt. Geen probleem bij de OV chipkaar want je hebt automatisch opladen aan staan. Altijd genoeg saldo.

quote:
Dus waarom zulke leugens als 'meer veiligheid' en 'soepeler verloop' verkopen aan de mensen. is dat ook echt waar, kan dat ook echt wérken. of is het meer PR bullshit van die lulhannes Eurlings om een NWO speeltje te installeren?
Meer veiligheid heb ik niet gebruikt. Hoezo is dat dan toch een leugen?

Of het echt kan werken, ik denk het wel. Het heeft alleen zijn tijd nodig om overal geïnstalleerd te worden en mensen, reizigers en OV personeel, aan te laten wennen.
Leaf
  vrijdag 30 april 2010 @ 00:14:51 #162
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_80861984
quote:
Op vrijdag 30 april 2010 00:09 schreef VancouverFan het volgende:

En nu moet je kaartjes kopen. Als je net te laat aan komt fietsen en je moet nog een kaartje kopen weet je zeker dat je de trein niet gaat halen. Nu hoef je alleen nog maar je pasje langs een lezer te halen.
Of komt je, als je haast hebt, tot de ontdekking dat je nog maar 1 strip op je kaart hebt. Geen probleem bij de OV chipkaar want je hebt automatisch opladen aan staan. Altijd genoeg saldo.
Automatisch opladen an sich is een groot voordeel van de OV-chipkaart, en is mijns inziens ook een valide voordeel.

Ik denk echter dat de implementatie van het proces om het te verkrijgen, met name voor bejaarden en laagopgeleiden, te hoog gegrepen is. Natuurlijk kunnen ze er met wat hulp ook uitkomen, maar het had even simpel moeten zijn als een echte strippenkaart kopen die zichzelf volautomatisch weer aanvult.
Confidence through competence
  vrijdag 30 april 2010 @ 00:19:47 #163
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_80862104
quote:
Op donderdag 29 april 2010 23:48 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

Nee, over een paar cent prijsstijging hier en daar, afgezet tegen een paar cent prijsdaling ergens anders moet je niet miepen. Of quote je nu een verkeerd deel van mijn verhaal?

Het gaat om het grotere geheel, en de falende implementatie van de gebruikte technologieën en processen.
Dus ook de miljoenen die van ons belastingsgeld (was er niet een crisis? ) worden verspild..
  vrijdag 30 april 2010 @ 00:21:10 #164
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_80862132
quote:
Op vrijdag 30 april 2010 00:19 schreef fs180 het volgende:

[..]

Dus ook de miljoenen die van ons belastingsgeld (was er niet een crisis? ) worden verspild..
Nogmaals, le-zen:

De verspilling zit hem niet in de prijsstijgingen van een paar cent op enkele trajecten.

De verspilling van onze miljoenen belastinggeld zit hem in de falende implementatie van de gebruikte technologieën en processen.
Confidence through competence
pi_80862223
quote:
Op vrijdag 30 april 2010 00:06 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens dat het niet 100% perfect kan werken. Wij verschillen in mening hoe groot de problemen dan wél mogen zijn, en hoe makkelijk alle processen dan wél mogen verlopen.
Tijdens de invoering vind ik het acceptabel dat er tot op bepaalde hoogte problemen zijn. Over een paar jaar moet het wel een stuk minder zijn.
quote:
Hier zullen we het wel niet over eens worden.
[..]

Ja, testen met proefpersonen en realistische omgevingen, communictie met de logistieke verantwoordelijken op stations zijn praktijkvoorbeelden hoe dit soort dingen getest worden.
Dat testen is ook gebeurd.
Rotterdam was het testgebied voor Nederland. En de Hoekse lijn voor de NS http://www.railpedia.nl/display/test/OV-chipkaart

Maar dan nog is het niet te voorspellen of het op grote schaal werkt. Kijk ook naar Toyota of andere auto ontwikkelaars. Die besteden ook jaren aan het ontwerpen en testen van auto. Maar toch blijkt er regelmatig nog wat fout te zitten.
quote:
Het probleem alleen is dat door de politiek en de top van de chipkaarttoko de technologie en processen te snel zijn doorgevoerd. Deadlines die gesteld werden, moesten gehaald worden zonder dat de logistiek of de technologie er dusdanig klaar voor was dat je het aan de consument kon geven.
Ik denk dat dat wel meevalt.
Zie de positieve reacties uit Rotterdam.
quote:
Begrijp je dit punt? Ik heb er vertrouwen in dat ik in 2020 prima kan reizen met RFID / NFC of whatever er in mijn kaart zit of wellicht een chip die geïmplanteerd wordt in m'n arm, maar wat er zich nu afspeelt is echt schaamvol voor de verantwoordelijken van de implementatie en met name de overheid, aangezien die het belastinggeld eraan heeft besteed.
[..]

Dit is even een belangrijke zin, want dit gaat van een ander concept uit dan dat waar ik kritiek op had bij jou. Als je iets voor consumenten gaat ontwerpen, is het van belang dat het zo fool- vandaal- en idiot-proof mogelijk is. Eens? Wanneer je gaat zeggen: "Oh, het swipen langs een obscuur paaltje is je eigen verantwoordelijkheid" dan heb je misschien op filosofisch niveau wel gelijk, maar dat gaat nooit werken in de praktijk. Ook mee eens?
Nee.
De cijfer tonen aan dat men wel degelijk went aan het in en uit checken. Er zijn fors minder mensen die vergeten uit te checken in Rotterdam.

Oktober 2009 4 a 5 procent http://www.depers.nl/binn(...)-tot-40-miljoen.html
Februari 2010: 0,5 procent per week. http://www.depers.nl/binn(...)over-uitchecken.html
quote:
Terug naar je bovenstaande vraag: idiot-proof poortjes. Dan moet je uitchecken, want anders kom je er niet langs. Consument blij, chipkaarttoko blij. En waar hadden we ook weer het geld niet meer voor, omdat andere dingen slecht zijn geïmplementeerd en dus duurder zijn uitgevallen? Oh ja.
Zoals wat is slecht gemaakt?
quote:
Snap je nu waarom mensen kritiek kunnen hebben op een verstopte uitcheckPAAL, in vergelijking met een uitcheckPOORT die gewoon dichtblijft voor je neus als je niet uitcheckt?
De OV bedrijven horen graag opmerkingen over wat beter kan. Er is ook al aangegeven dat als blijkt dat er extra palen nodig zijn, dat die er dan komen. Het is echt niet zo dat de OV bedrijven de reizigers willen pesten en bewust te weinig palen plaatsen en daar niks aan veranderen.
quote:
Ik hoop met je mee dat het niet 10 jaar gaat duren. Maar een groot deel van mijn kritiek gaat ook naar de slechte samenwerking van verschillende vervoersbedrijven met elkaar. Zo heb ik voor één enkele chipkaart me moeten registreren op twee verschillende websites om m'n ding te kunnen doen. So much voor integratie en gemak.
Het is toch al heel wat dat je met 1 kaart zowel in bus en trein kunt reizen. Is al een flinke stap wat betreft integratie.
Leaf
pi_80862302
quote:
Op vrijdag 30 april 2010 00:14 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

Automatisch opladen an sich is een groot voordeel van de OV-chipkaart, en is mijns inziens ook een valide voordeel.

Ik denk echter dat de implementatie van het proces om het te verkrijgen, met name voor bejaarden en laagopgeleiden, te hoog gegrepen is. Natuurlijk kunnen ze er met wat hulp ook uitkomen, maar het had even simpel moeten zijn als een echte strippenkaart kopen die zichzelf volautomatisch weer aanvult.
Tja, ik denk ook niet dat laag opgeleiden en hoogbejaarden zonder hulp een kortingskaart aan kunnen vragen. Dus ik denk dat die problemen er altijd al waren.
Leaf
  vrijdag 30 april 2010 @ 00:42:39 #167
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_80862609
quote:
Op vrijdag 30 april 2010 00:25 schreef VancouverFan het volgende:

Tijdens de invoering vind ik het acceptabel dat er tot op bepaalde hoogte problemen zijn. Over een paar jaar moet het wel een stuk minder zijn.
Eens,

maar je komt met je zonnige opmerkingen wel heel erg over dat die 'bepaalde hoogte' bij jou dusdanig hoog zit, dat andere mensen je volgens hen redelijkerwijs voor gek verklaren.
quote:
Maar dan nog is het niet te voorspellen of het op grote schaal werkt. Kijk ook naar Toyota of andere auto ontwikkelaars. Die besteden ook jaren aan het ontwerpen en testen van auto. Maar toch blijkt er regelmatig nog wat fout te zitten.
[..]
Nogmaals, ik vraag niet om een foutloos systeem. Dat kan niet. Ik vraag wel om een doordacht systeem, en een doordachte implementatie van het systeem. En Toyota is ook keihard gestraft voor hun fouten. Wie straft de overheid of de chipkaarttoko?
quote:
Ik denk dat dat wel meevalt.
Zie de positieve reacties uit Rotterdam.
Mijn mening is dat het redelijker is te zeggen dat het tegenvalt, wanneer je de huidige positieve en negatieve feedback naast elkaar legt.
quote:
Nee.
De cijfer tonen aan dat men wel degelijk went aan het in en uit checken. Er zijn fors minder mensen die vergeten uit te checken in Rotterdam.

Oktober 2009 4 a 5 procent http://www.depers.nl/binn(...)-tot-40-miljoen.html
Februari 2010: 0,5 procent per week. http://www.depers.nl/binn(...)over-uitchecken.html
[..]
Over 4-5 % wil ik het niet eens hebben, maar jij vindt 0,5% redelijk? Van elke 200 mensen verliest er 1 z'n incheckgeld. En dan is dat nog op een kleinschalig traject als Rotterdam waar de meeste mensen de gebieden als hun broekzak kennen. Hoe moet dit straks met heel Nederland? En het instapgeld van 20 EUR bij de NS? Het artikel dat je quote heeft het er ook al over dat zelfs die situatie meer dan onwenselijk is.

Met verplichte poortjes, zoals dat eerder de bedoeling was, kan en moet dat getal zo ver mogelijk asymptotisch richting de 0%.
quote:
Zoals wat is slecht gemaakt?
Zeg jij het maar waar het geld voor de poortjes nu naartoe is gegaan.
quote:
De OV bedrijven horen graag opmerkingen over wat beter kan. Er is ook al aangegeven dat als blijkt dat er extra palen nodig zijn, dat die er dan komen. Het is echt niet zo dat de OV bedrijven de reizigers willen pesten en bewust te weinig palen plaatsen en daar niks aan veranderen.
Niemand heeft het hier over bewust pesten. Ik heb het over onbewust incompetent zijn van de overheid en de Chipkniptoko, en dat is wellicht nog erger. Als ze dan ook nog een enorm bord voor hun kop hebben, was het einde echt zoek, maar aan het gezweet van minister Eurlings af te lezen snapt hij ook wel dat de implementatie niet soepel verloopt.
quote:
Het is toch al heel wat dat je met 1 kaart zowel in bus en trein kunt reizen. Is al een flinke stap wat betreft integratie.
De redundantie van de tweede benodigde registratie toont aan dat de processen niet gestroomlijnd zijn, en dat de implementeerders langs elkaar gewerkt hebben. Dit valt niet te negeren, ook al heb ik nu alles voor mezelf goed kunnen regelen.

Ik weet nog steeds niet of je meer aan het trollen bent, of dat je echt in je hoofd hebt dat het Chipkaartsysteem een groot sprookje is wat feilloos aan het werken is, maar als je één ding van deze discussie moet onthouden, is dat het evengoed om het proces gaat, als het uiteindelijke resultaat. Mensen moeten tijdens de implementatie namelijk óók reizen.

Jij bent dusdanig resultaatgericht dat je in feite zegt: 'whatever it takes, zolang je maar bij het eindpunt van een goed werkend systeem kunt arriveren'. Dit kan niet als het om consumenten / mensen gaat. Dan is de periode van verandering óók belangrijk.

Dat is, gechargeerd, hetzelfde als accepteren dat je in een vrachtvliegtuig tussen de varkens moet reizen om in een vijfsterrenhotel op Bali aan te kunnen komen voor je uiteindelijke vakantiedoel.
Confidence through competence
  vrijdag 30 april 2010 @ 03:30:12 #168
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_80864712
-maakt ook niet uit-

[ Bericht 20% gewijzigd door Schenkstroop op 30-04-2010 04:06:45 ]
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_80865095
quote:
Op vrijdag 30 april 2010 00:42 schreef Stereotomy het volgende:


Ik weet nog steeds niet of je meer aan het trollen bent, of dat je echt in je hoofd hebt dat het Chipkaartsysteem een groot sprookje is wat feilloos aan het werken is, maar als je één ding van deze discussie moet onthouden, is dat het evengoed om het proces gaat, als het uiteindelijke resultaat. Mensen moeten tijdens de implementatie namelijk óók reizen.

J
Jij beseft dat VF al 8 topics zo bezig is ?????

Iedereen die kritiek heb is gek volgens hem, zeurt, zeikt of verkoopt onzin
pi_80865132
quote:
Op vrijdag 30 april 2010 00:42 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

Eens,

maar je komt met je zonnige opmerkingen wel heel erg over dat die 'bepaalde hoogte' bij jou dusdanig hoog zit, dat andere mensen je volgens hen redelijkerwijs voor gek verklaren.
Tot nu toe is het veelal gezeur over poortjes die tijdelijk niet werken, prijzen die te hoog zouden zijn. Geen structurele onoplosbare problemen.
Dat soort dingen halen bij mij die bepaalde hoogte nog echt niet. Zeker niet omdat er niemand heeft gezegd "dit is het systeem, we zijn klaar met ontwikkelen".
quote:
Nogmaals, ik vraag niet om een foutloos systeem. Dat kan niet. Ik vraag wel om een doordacht systeem, en een doordachte implementatie van het systeem. En Toyota is ook keihard gestraft voor hun fouten. Wie straft de overheid of de chipkaarttoko?
De media en politieke partijen die over elkaar buitelen om de OV chipkaart te bekritiseren.

Wordt duidelijk dat men het geboortejaar van de kaart af kan lezen, wordt er gedaan alsof alle prive gegevens gehackt kunnen worden
quote:
Mijn mening is dat het redelijker is te zeggen dat het tegenvalt, wanneer je de huidige positieve en negatieve feedback naast elkaar legt.
Er zal altijd veel meer negatieve feedback dan positieve feedback zijn. Dus die kun je niet zo naast elkaar leggen.
quote:
Over 4-5 % wil ik het niet eens hebben, maar jij vindt 0,5% redelijk? Van elke 200 mensen verliest er 1 z'n incheckgeld. En dan is dat nog op een kleinschalig traject als Rotterdam waar de meeste mensen de gebieden als hun broekzak kennen. Hoe moet dit straks met heel Nederland? En het instapgeld van 20 EUR bij de NS? Het artikel dat je quote heeft het er ook al over dat zelfs die situatie meer dan onwenselijk is.
Tuurlijk is het onwenselijk. En dat percentage moet ook naar de 0,01 procent. Het was alleen maar om aan te tonen dat het aantal mensen dat vergeet uit te checken snel minder wordt. Van 4 naar 0,5% in een half jaar.
quote:
Met verplichte poortjes, zoals dat eerder de bedoeling was, kan en moet dat getal zo ver mogelijk asymptotisch richting de 0%.
In de bus en tram kun je poortjes niet verplichten....
quote:
Zeg jij het maar waar het geld voor de poortjes nu naartoe is gegaan.
Geen idee.
quote:
Niemand heeft het hier over bewust pesten. Ik heb het over onbewust incompetent zijn van de overheid en de Chipkniptoko, en dat is wellicht nog erger. Als ze dan ook nog een enorm bord voor hun kop hebben, was het einde echt zoek, maar aan het gezweet van minister Eurlings af te lezen snapt hij ook wel dat de implementatie niet soepel verloopt.
Ik had eigenlijk ook niet verwacht dat het soepel zou lopen. Als je dat wel had verwacht ben je redelijk naief. Een dergelijke grote operatie waarbij allerlei verschillende bedrijven, de overheid en (voor Nederland)nieuwe techniek zijn betrokken kan echt niet probleemloos gaan.
quote:
De redundantie van de tweede benodigde registratie toont aan dat de processen niet gestroomlijnd zijn, en dat de implementeerders langs elkaar gewerkt hebben. Dit valt niet te negeren, ook al heb ik nu alles voor mezelf goed kunnen regelen.

Ik weet nog steeds niet of je meer aan het trollen bent, of dat je echt in je hoofd hebt dat het Chipkaartsysteem een groot sprookje is wat feilloos aan het werken is, maar als je één ding van deze discussie moet onthouden, is dat het evengoed om het proces gaat, als het uiteindelijke resultaat. Mensen moeten tijdens de implementatie namelijk óók reizen.
Dat reizen kan ook. Maar de mensen moeten ook wat meer geduld hebben en niet de kont tegen de krib gooien alleen maar omdat ze bang zijn voor vernieuwing of andere zaken.
Ik heb nergens gezegd dat het 'sprookje' feilloos werkt.
quote:
Jij bent dusdanig resultaatgericht dat je in feite zegt: 'whatever it takes, zolang je maar bij het eindpunt van een goed werkend systeem kunt arriveren'. Dit kan niet als het om consumenten / mensen gaat. Dan is de periode van verandering óók belangrijk.
Dat realiseren de OV bedrijven zich ook. Daarom investeren ze miljoenen in hulp en voorlichting om de overgang zo soepel mogelijk te maken en geven ze diegene die vergeten uit te checken ook hun geld terug.

quote:
Dat is, gechargeerd, hetzelfde als accepteren dat je in een vrachtvliegtuig tussen de varkens moet reizen om in een vijfsterrenhotel op Bali aan te kunnen komen voor je uiteindelijke vakantiedoel.
Dat is wel heel gechargeerd....
Leaf
  vrijdag 30 april 2010 @ 10:25:31 #171
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_80866743
Yeah

Kortom, als ik het voor mezelf even samenvat::

  • Jij vindt dat de huidige problemen met de invoer van de OV-Chipkaart acceptabel zijn zolang men bezig is eraan te werken.
  • De meesten interpreteren de huidige problemen als excessief en hadden een soepeler invoering gewild.
  • Een enkeleling vindt het schandalig dat op bepaalde trajecten de prijs met enkele centen omhoog is gegaan, en neemt dit mee in de argumenten tegen de 'verplichte' invoering van de chipkaart
  • Sommigen zijn nog niet overtuigd van ueberhaupt het fundamentele nut van een chipkaart tov kaartjes, en zijn bijvoorbeeld bang voor privacy issues.

    Zo. Nu koninginnedag vieren. En over de details gaat het al 27 topics lang
  • Confidence through competence
      vrijdag 30 april 2010 @ 11:03:06 #172
    188877 Stupendous76
    wenst iedereen veel plezier
    pi_80867671
    quote:
    Op donderdag 29 april 2010 13:41 schreef VancouverFan het volgende:

    [..]

    Dat de politie aan zwartrijden doet, wil nog niet zeggen dat de cijfers van het GVB en RET niet kloppen...

    Of je moet aan kunnen tonen dat de politie dat pas gaan doen is toen de OV chipkaart werd ingevoerd. En technisch gesproken is het geen zwartrijden. De agenten hebben gewoon een kaart waarmee ze kunnen reizen. Dat ze de afspraken binnen de politie zelf niet naleven maakt het geen zwartrijden.

    Dus nogmaals, kom eens met bewijzen dat de cijfers over het zwartrijden niet kloppen.
    Dus als de politie in de metro stapt terwijl ze dat niet mogen overtreden ze de arbeidsvoorwaarden, maar als iemand anders dat doet is het zwartrijden?

    G-e-w-e-l-d-i-g

    Als je het bericht leest, staat er trouwens dat de vervoersbedrijven reizigers met zo'n pas niet controleert, dus zwartrijden wordt met dat soort passen niet meegenomen in de statistieken.
    quote:
    Op donderdag 29 april 2010 13:58 schreef VancouverFan het volgende:

    [..]

    jawel. Wat op een Week of Weekend kaart staat duidelijk of het een week of weekend kaart is.
    Ik denk niet dat het rooster van die agent op zijn kaart staat...
    Kijk, nog een nadeel van de chipkaart.
    quote:
    Die kaart is betaald door de politie. Dus de OV bedrijven krijgen hun geld toch wel. Waar staat dat de OV bedrijven een contract hebben verleend voor alleen maar reizen in diensttijd? Zover ik kan lezen is dat een afspraak binnen de politie zelf.
    Dat staat in het bericht, maar allicht dat je moeite hebt om dat te begrijpen
    quote:
    Het is wel grappig hoe de critic telkens bij 'een probleem' er telkens bovenop duiken. Als een stel hongerige honden wachten om weer te gaan zeuren over iets. Dat ze niet goed weten wat precies het probleem is, maakt niet uit.
    Het is zielig om te zien dat een fanatieke voorstander elke gebeurtenis afdoet als 'onzinnig', 'onwaar', 'zeuren' of 'niet erg'. Wat moeten die mensen een verschrikkelijk leven hebben.
    Repent, Pray, Forgive
    Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
    Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
      vrijdag 30 april 2010 @ 11:07:53 #173
    188877 Stupendous76
    wenst iedereen veel plezier
    pi_80867822
    quote:
    Op donderdag 29 april 2010 23:58 schreef VancouverFan het volgende:

    [..]

    Het is nooit leuk als mensen problemen tegenkomen. Maar ik denk dat het in dit geval onvermijdelijk was. Het is zo'n grote operatie met zoveel nieuwe dingen, dat kan gewoon niet 100% perfect werken vanaf dag 1.
    Na ongeveer 15 jaar zou je er van uit mogen gaan dat de meest eenvoudige fouten er wel uit zijn, zeker als je ook nog eens proef draait in de praktijk. Niets mee gedaan, blind ingevoerd en door de bedrijven bejubeld als 'een succes'.
    Logisch ook, als aan het licht komt wat voor een puinhoop het is (mogelijk gemaakt door de belastingbetaler...)
    quote:
    [..]

    Vertel eens, hoe kun je een dergelijk systeem eerst goed testen? Een grote fabriek bouwen met metro's, treinen, bussen, stations en daar reizigers op af sturen?
    Als je dit als argument opneemt, ben je behoorlijk dom.
    quote:
    En hoe kun je ervoor zorgen dat reizigers nooit vergeten om uit te checken?
    Door het niet onderdeel te maken van het systeem?
    quote:
    [..]

    In Rotterdam is het vorig jaar doorgevoerd. Binnen een jaar waren de reizigers al zeer tevreden. Dus ik zou niet weten waarom het nog 10 jaar zal duren.
    Was een kleine groep tevreden (een groep waar ook bejaarden in zaten, die toen nog gratis mochten reizen)
    Repent, Pray, Forgive
    Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
    Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
    pi_80870048
    quote:
    Op vrijdag 30 april 2010 11:03 schreef Stupendous76 het volgende:

    [..]

    Dus als de politie in de metro stapt terwijl ze dat niet mogen overtreden ze de arbeidsvoorwaarden, maar als iemand anders dat doet is het zwartrijden?

    G-e-w-e-l-d-i-g
    Wil je het niet snappen of is het te moeilijk voor je?

    Zwartrijden = zonder geldig kaartje in het OV stappen.

    De politie agenten hebben gewoon een geldig kaartje wat het OV bedrijf bertreft.

    Alleen interne politie afspraken, waar de OV bedrijven totaal geen boodschap aan hebben, hebben daar andere afspraken over. Namelijk dat de agenten die OV kaart alleen onder dienst tijd gebruiken.
    quote:
    Als je het bericht leest, staat er trouwens dat de vervoersbedrijven reizigers met zo'n pas niet controleert, dus zwartrijden wordt met dat soort passen niet meegenomen in de statistieken.
    Het is ook geen zwartrijden, die agenten hebben een geldig kaartje.
    quote:
    Kijk, nog een nadeel van de chipkaart.
    Dat het rooster van de politie agent niet op de chipkaart staat is een nadeel
    Komop zeg....
    quote:
    Dat staat in het bericht, maar allicht dat je moeite hebt om dat te begrijpen
    Ik niet hoor.
    quote:
    Het is zielig om te zien dat een fanatieke voorstander elke gebeurtenis afdoet als 'onzinnig', 'onwaar', 'zeuren' of 'niet erg'. Wat moeten die mensen een verschrikkelijk leven hebben.
    Om mijn leven hoef je je echt geen zorgen te maken. Ik ben niet al maanden bezig om iets perse af te willen kraken. Ik ga niet naarstig op zoek naar dingen om te zeggen dat de OV chipkaart helemaal kut is.
    Leaf
    pi_80870157
    quote:
    Op vrijdag 30 april 2010 11:07 schreef Stupendous76 het volgende:

    [..]

    Na ongeveer 15 jaar zou je er van uit mogen gaan dat de meest eenvoudige fouten er wel uit zijn, zeker als je ook nog eens proef draait in de praktijk. Niets mee gedaan, blind ingevoerd en door de bedrijven bejubeld als 'een succes'.
    Logisch ook, als aan het licht komt wat voor een puinhoop het is (mogelijk gemaakt door de belastingbetaler...)
    Als het zo'n puinhoop is, hoe kan het dan dat de reizgers in Rotterdam tevreden zijn met de kaart?
    quote:
    Als je dit als argument opneemt, ben je behoorlijk dom.
    Het is een vraag, geen argument.
    quote:
    Door het niet onderdeel te maken van het systeem?
    Dus moet je dus terug naar het ouderwetse zone systeem met vaste prijzen voor een x aantal km. En dus ook teveel betalen voor een kort stukje.
    quote:
    Was een kleine groep tevreden (een groep waar ook bejaarden in zaten, die toen nog gratis mochten reizen)
    Ik heb geen enkel goed argument gezien om te zeggen dat dat onderzoek niet representatief was. Alleen maar mensen die het perse niet eens willen zijn met dat onderzoek.
    Leaf
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')