Tja, zegt me niet zoveel, want voor hetzelfde geld gebeurt dit elk jaar met het stormseizoen of zo. Pas als meer mensen dit gaan roepen en degelijk onderbouwen geloof ik erin. Dit is me nog net iets te vaag allemaalquote:Op maandag 2 augustus 2010 16:41 schreef ender_xenocide het volgende:
Er is nu sinds een paar dagen een nieuw doemscenario en wel het tot stilstand komen van de Golfstroom en de daardoor ijzige kouden die zouden gaan ontstaan in de VS en Europa.
De niet zo betrouwbare sites gebruiken volgens mij dit pdf als basis hiervoor.
In hoeverre is dit pdf'je betrouwbaar? En de conclusies?
lijkt me dus niet iets wat jaarlijks gebeurt anders zouden ze toch niet tot deze conclusie komen?quote:Since comparative analysis with past satellite data until may 2010 didn’t show
relevant anomalies, it might be therefore plausible to correlate the breaking of
the Loop Current with the biochemical and physical action of the BP Oil Spill on
the Gulf Stream.
It is reasonable to foresee the threat that the breaking of a crucial warm
stream as the Loop Current may generate a chain reaction of unpredictable
critical phenomena and instabilities due to strong non linearities which may
have serious consequences on the dynamics of the Gulf Stream thermoregulation
activity of the Global Climate.
Zie enkel geen beeld/bewijs van deze bewering/uitspraak, dus een beetje voorzichtigheid is geboden, het is namelijk nogal "in" om BP te bashen, dus ben ik wat voorzichtig met dit soort berichten, wie zegt me niet dat dit poging zoveel is om BP zwart te makenquote:Op maandag 2 augustus 2010 16:54 schreef ender_xenocide het volgende:
quote uit het pdf
[..]
lijkt me dus niet iets wat jaarlijks gebeurt anders zouden ze toch niet tot deze conclusie komen?
Zoals gezegt, als de Golf stroom daadwerkelijk gestopt zou zijn dan zouden er toch wel meer bronnen moeten zijn die tot deze conclusie zijn gekomen.quote:Op maandag 2 augustus 2010 16:54 schreef ender_xenocide het volgende:
quote uit het pdf
[..]
lijkt me dus niet iets wat jaarlijks gebeurt anders zouden ze toch niet tot deze conclusie komen?
Op de afbeelding van 25 july zie ik dat de golfstroom nog gewoon actief is?quote:Op maandag 2 augustus 2010 18:40 schreef ender_xenocide het volgende:
http://www.sott.net/artic(...)nge-By-BP-Oil-Spill-
hier hebben ze het er ook over, de onderste 4 zijn afkomstig van deze tudelft link
http://rads.tudelft.nl/gulfstream/
Schokkend nieuws.quote:Op maandag 2 augustus 2010 18:22 schreef ender_xenocide het volgende:
mischien dat dit ermee te maken heeft http://www.telegraaf.nl/d(...)ap_kopen___.html?p=6
quote:Lek in Golf nu 4,9 miljoen vaten
WASHINGTON - De lekkende oliebron in de Golf van Mexico heeft volgens de laatste schatting van de autoriteiten in Washington 4,9 miljoen vaten olie in de zee doen belanden. Daarvan zijn ongeveer 800.000 vaten opgevangen.
Deze schatting maakt de olieverspilling uit defecte installaties die de onderneming BP gebruikte, in omvang de grootste onopzettelijke olielekkage ooit.
De bestrijders van de olievervuiling zijn bezig de bron van het lek definitief te dichten. Op 15 juli slaagden ze erin een kap over de bron van de lekkage te plaatsen en zo de stroom olie te beheersen.
De autoriteiten, inclusief medewerkers van de oliemaatschappij BP, stelden maandag in een in Washington verspreide verklaring dat betrokken wetenschappelijke onderzoeksteams over het algemeen allemaal hebben geconcludeerd dat de oliebron ongeveer 4,9 miljoen vaten olie moet hebben gelekt. Dat is ongeveer 780 miljoen liter.
Het lek onstond 20 april na een grote explosie op een booreiland. Het booreiland heette Deepwater Horizon en lag ten zuidoosten van de de grootste stad van de zuidelijke Amerikaanse staat Louisiana, New Orleans. Bij de explosie en daaropvolgende brand verloren elf bemanningsleden het leven.
De op een na grootste olielekkage was in 1979 ook in de Golf van Mexico. Daarbij vloeide naar schatting 3,3 miljoen vaten olie de zee in na een explosie op een installatie van de Mexicaanse oliemaatschappij Pemex. De geschatte hoeveelheid van 4,9 miljoen vaten is echter minder dan de hoeveelheid ruwe olie die de Iraakse strijdkrachten in 1991 in de strijd tegen een internationale coalitie na hun Iraakse inval in Koeweit opzettelijk weg lieten stromen
Omdat de hype er nu wel uit is zeker. Het is niet meer 'nieuw'quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 17:02 schreef iamcj het volgende:
http://yowusa.com/earth/2010/earth-0810-01a/1.shtml
Nog meer van hetzelfde, waarom wordt dit niet opgepakt door de media?
Laten we hopen dat er nu echt een einde komt aan deze milieurampquote:'Operatie Static Kill geslaagd'
Het is oliemaatschappij BP naar eigen zeggen gelukt het lek in de Golf van Mexico definitief te dichten. Er is modder in het gat gepompt om het lek af te sluiten.
Deze zogeheten 'Static Kill' is met succes afgerond, zegt BP. Het enige wat nu nog moet gebeuren is een betonnen kap rond het lek te plaatsen en dan is de klus geklaard.
Sinds het lek ruim drie maanden geleden ontstond, zijn honderden miljoenen liters ruwe olie in zee gestroomd. Daarmee is het de grootste olieramp aller tijden.
Goed nieuws!! Nu hopen dat het ook dicht blijft en dat de gevolgen van de ramp beperkt blijven.quote:Op woensdag 4 augustus 2010 10:09 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Laten we hopen dat er nu echt een einde komt aan deze milieuramp
Daar vrees ik voorquote:Op woensdag 4 augustus 2010 10:13 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Goed nieuws!! Nu hopen dat het ook dicht blijft en dat de gevolgen van de ramp beperkt blijven.
quote:Breaking news: Matt Simmons, famous for his controversial criticisms of BP and the true undisclosed nature of the oil disaster in the Gulf, is dead.
From WLBZ:
The Knox County Sheriff's Department says Matthew Simmons, the founder of the Ocean Energy Institute, drowned at his house on North Haven late Sunday night.
Simmons was a leading investment banker for the energy industry and had recently retired to work full time on the new Ocean Energy Institute.
He was a leading proponent of offshore wind power and had started raising money to develop and build offshore turbines.
Dubieus.......quote:Biography from oceanenergy.org
Matthew R. Simmons -Founder, Ocean Energy Institute & OEI Board Member
Matthew Simmons is the founder and Chairman of the Board of the Ocean Energy Institute. He was past Chairman of the National Ocean Industries Association, and served as energy adviser to President George W. Bush, among others. Simmons is author of the book Twilight in the Desert: The Coming Saudi Oil Shock and the World Economy, which examines oil reserve decline rates to help raise awareness of the unreliability of Middle East oil reserves.
Background
The Ocean Energy Institute, founded in 2007 by Matthew R. Simmons, is a think-tank and venture capital fund addressing the challenges of U.S. offshore renewable energy. OEI approaches energy R&D and investment from a systems point of view; not just generation, but usage, storage and transmission all together as an interdependent set of opportunities and the next driving force of the international economy.
Mission
OEI is working to coordinate the diverse factors that will help make ocean energy a reality: energy system architecture, offshore wind technology, environmental interests, stakeholder concerns, industrial partners, academic research, financial firepower and political factors.
Biography from simmonsco-intl.com
Matthew R. Simmons graduated cum laude from the University of Utah and received a Masters degree with distinction in Business Administration from Harvard Business School. He then served on the faculty as a research associate for two years. In 1974, he founded Simmons & Company International. Simmons serves on the Board of Deans Advisors of Harvard Business School and is past President of the Harvard Business School Alumni Association. He also serves on the Board of Directors of Houston Technology Center and the Center for Houston’s Future. Simmons serves on The University of Texas’ M.D. Anderson Cancer Center Foundation Board of Visitors (Houston) and is a Trustee of the Bermuda Institute for Ocean Sciences. He is a member of the National Petroleum Council, Council on Foreign Relations and The Atlantic Council of the United States. In addition, he is past Chairman of the National Ocean Industry Association. Mr. Simmons is a Trustee of the National Trust for Historic Preservation and the Farnsworth Art Museum in Maine.
quote:New reports on the BP oil spill disaster have confirmed that there is a leak on the sea floor several miles from the Macondo well’s blowout preventer, which was capped for well integrity pressure tests last Thursday. Some industry experts say this sub-sea breach has been leaking since the disaster began on April 20, 2010, and has been thus far ignored by a media blackout.
The undisclosed specific location of the sea floor leak is reported to be billowing oil and deadly methane gas.
In the early stages of the 90 day-old disaster, oil industry expert Matt Simmons told NBC News that a major area of seepage was coming from an area about 7 miles from the well. Simmons called it the “elephant behind the mouse.”
Simmons may have been referring to the third leak, confirmed by BP on May 5, 2010. That leak has been virtually ignored in what many have been calling an oil spill media blackout, intended to hide the true extent of the damage and potential catastrophic threats from the disaster.
If the sea floor leak announced today is confirmed to be in same location as the one Simmons and Senator Bill Nelson have reported, and BP previously acknowledged, then BP and the government have been aware of it all along and only now decided to address its existence publicly.
Until the exact location of the leak is revealed, it is unclear whether this is the same third leak, or a new one. Either way, the third leak was never declared sealed by BP or the government.
Helaas...quote:
Het zit niet mee....quote:Toch olie gelekt na explosie boorplatform
Uitgegeven: 2 september 2010 19:32
Laatst gewijzigd: 2 september 2010 22:58
NEW ORLEANS - Door de explosie op een boorplatform donderdag in de Golf van Mexico heeft er toch olie kunnen ontsnappen. Hoeveel is nog onbekend.
© AFP
Wel was er al een oliespoor te zien van ongeveer anderhalve kilometer lang en circa een halve meter breed.
Dat heeft de Amerikaanse kustwacht gemeld, die gesproken had met werknemers van het boorplatform van Mariner Energy.
Het blijkt mee te vallen, je hebt wel een vooruitziende blik:quote:Op vrijdag 3 september 2010 10:28 schreef banaantjeEE het volgende:
Best grappig om te zien dat mensen niet leren uit hun fouten of veiligheidsmaatregelen treffen voor de overige bestaande olieboorplatvormen.
quote:Geen nieuw olielek in Golf van Mexico'
Uitgegeven: 3 september 2010 07:50
Laatst gewijzigd: 3 september 2010 09:11
NEW ORLEANS - Bij een brand op een olieplatform in de Golf van Mexico is toch geen olie in zee terechtgekomen. Dat heeft de Amerikaanse kustwacht donderdag verklaard.
© AFP
Aanvankelijk werd melding gemaakt van een oliespoor van ongeveer anderhalve kilometer lang, maar daar is de kustwacht op teruggekomen.
Eerder op de avond had de eigenaar van het boorplatform, het bedrijf Mariner Energy, al laten weten bij een vlucht over de installatie geen olie te hebben gezien.
Op het dek van het booreiland was een grote brand uitgebroken, in of vlakbij de verblijven van de werknemers. De vlammen zijn inmiddels gedoofd. De oorzaak van de brand is nog onduidelijk.
Wel is bekend dat er onderhoud aan het platform werd gepleegd, waardoor de installatie niet in productie was. Opgeslagen materialen voedden het vuur, en niet brandstof uit de pijpleiding. De zeven boorputten zijn volgens Mariner Energy dicht.
Deepwater Horizon
De explosie kwam vier maanden na de ondergang van het boorplatform Deepwater Horizon, eveneens in de Golf van Mexico. Daarbij stierven elf arbeiders en ontstond de grootste milieuramp in de geschiedenis van de Verenigde Staten. Pas op 15 juli werd het olielek gedicht.
De plekken waar de incidenten met de boorplatformen zich voordeden, liggen enkele honderden kilometers van elkaar. Op de plek waar het donderdag misging met het platform van Mariner Energy is de zee circa honderd meter diep.
Milieuorganisaties grepen het voorval donderdag aan om aandacht te vragen voor het gebrekkige toezicht op booroperaties van oliemaatschappijen op open zee. ''Hoe vaak gaan we nog gokken met levens, economieën en ecosystemen?'', zo stelde John Hocevar van de Amerikaanse tak van Greenpeace een retorische vraag.
''Het is tijd dat we leren van onze fouten en verder kijken dan olie.''
© ANP
Allez toch goed nieuws dan. Maar je moet niet alles geloven wat er in de pers wordt geschreven hoor. Is waarschijnlijk een dovenpot-zaak.quote:Op vrijdag 3 september 2010 10:32 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Het blijkt mee te vallen, je hebt wel een vooruitziende blik:
[..]
Weet niet, ik kan me zo voorstellen dat er wel wat olie e.d. in het water is gekomen maar dat het niet gaat om een lek, zoń platform heeft natuurlijk allerhande generatoren om de stroomvoorziening op gang te houden dus lijkt me dat de verklaring. Als er echt een lek zou zijn dan was dat wel gespot op diverse weersattellietensites denk ik.quote:Op vrijdag 3 september 2010 10:35 schreef banaantjeEE het volgende:
[..]
Allez toch goed nieuws dan. Maar je moet niet alles geloven wat er in de pers wordt geschreven hoor. Is waarschijnlijk een dovenpot-zaak.
Ja, dat klopt allemaal wat je zegt, maar waarom de vraag niet verschuiven? Daar zijn ze nu reeds mee bezig en de mogelijkheden zijn er. Alleen is het op dit moment allemaal véél te duur. Dus, zoals je zegt, het is de fout van de maatschappij omwille van de vraag, maar dat wil niet zeggen dat BP geen schuld treft. Zij hebben een verantwoordelijkheid en deze moeten ze naleven. Zij zijn in de fout gegaan, niet wij.quote:Op woensdag 29 september 2010 10:18 schreef Ared het volgende:
Alsof het de schuld van de politici en oliemaatschappijen is dat wij niet meer zonder energie kunnen. Wij zijn verslaafd aan energie (ongeacht hoe die wordt opgewekt), en in de komende veertig jaar komen er nog een paar miljard verslaafden bij. Al was het maar omdat koelkasten, kookplaten, waterzuiveringsinstallaties en informatie technologie (hopelijk) hun intrede gaan doen in onderontwikkelde gebieden.
Je kunt het BP kwalijk nemen dat ze te snel te diep gaan boren en dan ook nog eens de veiligheidsmaatregelen niet serieus nemen. Je kunt het de overheid kwalijk nemen dat ze daar niet genoeg op controleren en niet streng genoeg straffen bij het in gebreke blijven van de maatschappijen. Maar de oliemaatschappijen bestaan bij de gratie van de vraag, niet andersom.
Makkelijker gezegd dan gedaan. Ten eerste moeten dan auto's elektrisch gemaakt worden wat eigenlijk pas sinds kort een beetje kan door ontwikkelingen aan batterijen, en dan nog zijn elektrische auto's op dit moment nog steeds veel duurder en minder praktisch dan vergelijkbare auto's met verbrandingsmotoren. Dus voordat de hele markt veroverd is door elektrische modellen (en daarna het oude wagenpark vervangen) gaat nog minstens een paar decennia duren. In de tussentijd ontkom je niet aan gebruik van olie voor transport.quote:Op woensdag 29 september 2010 10:37 schreef banaantjeEE het volgende:
Ja, dat klopt allemaal wat je zegt, maar waarom de vraag niet verschuiven?
Ben ik het op zich wel mee eens hoor, maar welke impopulaire maatregelen kunnen politici nemen (ook gezien de argumenten in mijn antwoord aan banaantjeEE) om te zorgen dat er niet meer geboord hoeft te worden? Als Amerika het botweg verbied worden ze weer meer afhankelijk van het Midden Oosten, Nigeria, Brazilië etc, waar milieubescherming, de controle op veiligheid en mogelijkheid om ongelukken aan te pakken ook volsterkt onvoldoende is. Om nog maar te zwijgen over mensenrechten en strategische belangen.quote:Op woensdag 29 september 2010 11:10 schreef cynicus het volgende:
...
Ik heb ergens gelezen dat men gebruik kan maken van synthetische olie. M.i. is het cruciaal dat deze een belangrijke rol moet spelen, gezien de toenemende vraag waardoor schaarste zal ontstaan op LT en de stijgende prijs. Deze synthetische olie kan geproduceerd worden op basis van gas, steenkool, zand, ...Of dat natuurlijk commercieel haalbaar is, is een ander verhaal. Voor hoelang zal men hier gebruik kunnen van maken eer ook deze opgebruikt zijn? Daarnaast heb je nog windenergie, zonne-energie,... en deze zijn m.i. duurzamer. Een nog groter voordeel, naast substituut van ruwe olie, is het feit dat de klimaatverandering positief beïnvloed wordt omdat er minder CO2 zal uitgestoot worden.quote:Op woensdag 29 september 2010 11:52 schreef Ared het volgende:
[..]
Ben ik het op zich wel mee eens hoor, maar welke impopulaire maatregelen kunnen politici nemen (ook gezien de argumenten in mijn antwoord aan banaantjeEE) om te zorgen dat er niet meer geboord hoeft te worden? Als Amerika het botweg verbied worden ze weer meer afhankelijk van het Midden Oosten, Nigeria, Brazilië etc, waar milieubescherming, de controle op veiligheid en mogelijkheid om ongelukken aan te pakken ook volsterkt onvoldoende is. Om nog maar te zwijgen over mensenrechten en strategische belangen.
Geen idee, ik hoor nergens nog berichtgevingen hierover. Het is natuurlijk ook geen hot news meer héquote:Op woensdag 29 september 2010 10:45 schreef speknek het volgende:
Hebben ze de verdwenen olie al gevonden?
olie vervangen door synthetische olie gemaakt van gas en steenkool lijkt me niet nuttig. Het lijkt me én niet energie-efficient, maar daar komt nog eens bij dat gas en steelkool grotendeels dezelfde problemen kennen als olie: de omgeving gaat er aan bij het delven en er komt CO2 vrij bij het verbranden (beide bij steenkool wat meer dan bij gas).quote:Op woensdag 29 september 2010 12:02 schreef banaantjeEE het volgende:
Ik heb ergens gelezen dat men gebruik kan maken van synthetische olie. M.i. is het cruciaal dat deze een belangrijke rol moet spelen, gezien de toenemende vraag waardoor schaarste zal ontstaan op LT en de stijgende prijs. Deze synthetische olie kan geproduceerd worden op basis van gas, steenkool, zand, ...
Ik denk dat we het grotendeels eens zijn Ared.quote:Op woensdag 29 september 2010 11:52 schreef Ared het volgende:
Ben ik het op zich wel mee eens hoor, maar welke impopulaire maatregelen kunnen politici nemen (ook gezien de argumenten in mijn antwoord aan banaantjeEE) om te zorgen dat er niet meer geboord hoeft te worden? Als Amerika het botweg verbied worden ze weer meer afhankelijk van het Midden Oosten, Nigeria, Brazilië etc, waar milieubescherming, de controle op veiligheid en mogelijkheid om ongelukken aan te pakken ook volsterkt onvoldoende is. Om nog maar te zwijgen over mensenrechten en strategische belangen.
Wel het voordeel is dat er duidelijk niet meer geboord hoeft te worden en we naar de toekomst toe zulke rampen kunnen vermijden.quote:Op woensdag 29 september 2010 12:40 schreef Ared het volgende:
[..]
olie vervangen door synthetische olie gemaakt van gas en steenkool lijkt me niet nuttig. Het lijkt me én niet energie-efficient, maar daar komt nog eens bij dat gas en steelkool grotendeels dezelfde problemen kennen als olie: de omgeving gaat er aan bij het delven en er komt CO2 vrij bij het verbranden (beide bij steenkool wat meer dan bij gas).
Vanuit een energie-oogpunt zie ik niet zo snel in wat het voordeel ervan zou zijn. Misschien dat het handig is om een alternatieve grondstof voor plastic enzo te hebben als de olie echt op raakt?
Maar in plaats daarvan ga je boren naar gas en stripmijnen voor steenkool. Regen en drup verhaal als je het mij vraagt...quote:Op woensdag 29 september 2010 12:52 schreef banaantjeEE het volgende:
Wel het voordeel is dat er duidelijk niet meer geboord hoeft te worden en we naar de toekomst toe zulke rampen kunnen vermijden.
Ja, maar deze bevinden zich dan ook niet op zo'n levensbedreigende gebieden. Als hier iets misloopt loop ten minste niet de hele oceaan gevaar (denk ik)quote:Op woensdag 29 september 2010 15:22 schreef Ared het volgende:
[..]
Maar in plaats daarvan ga je boren naar gas en stripmijnen voor steenkool. Regen en drup verhaal als je het mij vraagt...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |