En de moslim heeft weer liever de vrijdag als rustdag. Die worden ook beperkt dan, omdat wij dan, in vrijwel heel Nederland, zonodig koopavond moeten hebben.quote:Op maandag 26 april 2010 12:31 schreef Taurus het volgende:
Als jij voor mij wilt beslissen dat de zondagen voortaan allemaal koopzondagen worden beperk je mij dus in mijn keuze, evengoed als ik jou in je keuze beperk als jij niet meer op zondag kunt winkelen. Ik kan niet meer op zondag wandelen.

Wat let de kleine winkelier om andere openingstijden te kiezen, zodat je dus evenveel uren open bent maar dan op tijden dat het beter uit komt? Maandagochtend bvb is de winkel open en er komt geen enkele klant .. kan je toch beter op zondag open zijn?quote:Op maandag 26 april 2010 05:16 schreef NorthernStar het volgende:
Het beste argument is dat het voor kleine winkels vaak moeilijk en kostbaar is om op zondag open te zijn. En het is voor hen toch al lastig concurreren met ketens en warenhuizen. Het werkt dus verdere verschraling in de hand.
Voor mijn eigen gemak vind ik het prettig dat winkels op zondag open zouden zijn maar kan ook best leven met een "rustdag". Dus ja, ik ben onbeslist.

Dus je hebt al 3 zondagen in de maand alle rust, je gunt de meerderheid die wel wil winkelen zelfs die ene koopzondag niet? Ook niet erg sociaal van je ..quote:Op maandag 26 april 2010 08:41 schreef Taurus het volgende:
[..]
Oke, hier in Utrecht wel en dat hou ik graag zo. Steker nog, die ene koopzondag in de maand mag van mij ook weg.

Iedereen mag wijken voor Taurus, die zo nodig één dag per week in volmaakte eenzaamheid door een winkelstraat moet lopen.quote:Op maandag 26 april 2010 13:13 schreef moussie het volgende:
[..]
Dus je hebt al 3 zondagen in de maand alle rust, je gunt de meerderheid die wel wil winkelen zelfs die ene koopzondag niet? Ook niet erg sociaal van je ..

Ik benader het bedrijven van commercie op zondag pragmatisch. Ik ben niet gelovig en het zal mij werkelijk een worst zijn wat een eventuele god vindt van onze manier van handeldrijven. Dus dat doet helemaal niet ter zake. Het pragmatisme zit hem daarentegen in het feit dat ik van mening ben dat je wel degelijk, zonder hypocriet te zijn, onderscheid kunt maken in welk commercie wel en welke niet bedreven kan worden op zondag. Zo zie ik een duidelijk verschil tussen een gezin dat op een warme zondagmiddag een ijsje koopt tijdens een fietstochtje en overvolle supermarkt waarin mensen als stresskippen hun boodschappen bij elkaar graaien.quote:

Ik weet het, no hard feelings.quote:Op maandag 26 april 2010 10:30 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik chargeer natuurlijk een beetje, we zitten wel op fok he

Maar zonder die koopzondag is er voor hem geen enkele mogelijkheid om boodschappen te doen? Dat lijkt mij sterk. Het is gewoon een kwestie van plannen.quote:Op maandag 26 april 2010 10:30 schreef raptorix het volgende:
Maar goed, het verplicht sluiten op zondag, noem ik geen rekening houden met anderen, mijn vriend werkt bijvoorbeeld veel op vreemde tijden in de Horeca, hij maakt soms op zaterdag een dubbeldienst tot diep in de nacht, voor hem is het dan ideaal als hij op Zondag boodschappen kan doen.

En waarom zou je wel een ijsje bij een salon mogen kopen en niet in een winkel?quote:Op maandag 26 april 2010 13:36 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Ik benader het bedrijven van commercie op zondag pragmatisch. Ik ben niet gelovig en het zal mij werkelijk een worst zijn wat een eventuele god vindt van onze manier van handeldrijven. Dus dat doet helemaal niet ter zake. Het pragmatisme zit hem daarentegen in het feit dat ik van mening ben dat je wel degelijk, zonder hypocriet te zijn, onderscheid kunt maken in welk commercie wel en welke niet bedreven kan worden op zondag. Zo zie ik een duidelijk verschil tussen een gezin dat op een warme zondagmiddag een ijsje koopt tijdens een fietstochtje en overvolle supermarkt waarin mensen als stresskippen hun boodschappen bij elkaar graaien.

Zie daar de reden van deze ophef. "Ik wil. Ik wens. Mijn leven." Is het nu werkelijk zo zwaar om eens een stapje terug te doen voor een ander?quote:Op maandag 26 april 2010 12:02 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Ik ben helemaal voor dergelijke sociale contracten, maar als de zondag een verplicht dicht dag wordt, dan hou ik geen dag meer over om te leven zoals ik wil.
quote:

Een salon staat veel meer symbool voor recreatie dan een winkel. Een winkel roept direct een associatie met handel op.quote:Op maandag 26 april 2010 13:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En waarom zou je wel een ijsje bij een salon mogen kopen en niet in een winkel?

En?quote:Op maandag 26 april 2010 13:46 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Een salon staat veel meer symbool voor recreatie dan een winkel. Een winkel roept direct een associatie met handel op.

Wat en?quote:
 Voor sommige mensen is dat onderscheid bepalend in deze discussie. Ja sorry, het is helaas geen wetenschappelijke redenering die een belangrijke sociale en economische relevantie aantoont.
 Voor sommige mensen is dat onderscheid bepalend in deze discussie. Ja sorry, het is helaas geen wetenschappelijke redenering die een belangrijke sociale en economische relevantie aantoont.

Zal ik stoppen met studeren, of stoppen met werken?quote:Op maandag 26 april 2010 13:45 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Zie daar de reden van deze ophef. "Ik wil. Ik wens. Mijn leven." Is het nu werkelijk zo zwaar om eens een stapje terug te doen voor een ander?

Het is dus een volledig ambigue onderscheid wat je maakt, wat verder nergens op gebaseerd is noch een onderbouwing heeft.quote:Op maandag 26 april 2010 13:52 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Wat en?Voor sommige mensen is dat onderscheid bepalend in deze discussie. Ja sorry, het is helaas geen wetenschappelijke redenering die een belangrijke sociale en economische relevantie aantoont.

hoh .. nu beschrijf je de situatie zoals zij was vóór de zondagopening .. mensen die op zaterdag toch wel even wat langer willen blijven liggen en daarom met z'n allen na de middag in een overvolle winkel als een stel stresskippen hun boodschappen voor het weekend/de hele volgende week bij elkaar aan het graaien zijn ..quote:Op maandag 26 april 2010 13:36 schreef servus_universitas het volgende:
en overvolle supermarkt waarin mensen als stresskippen hun boodschappen bij elkaar graaien.

Nou ja, stoppen met studeren zou wel consequent zijn gezien het feit dat je studie gedeeltelijk wordt betaald door mensen die zelf nooit zouden kunnen studeren. Dat is consequent omdat je immers van mening bent dat je anderen niet mag verplichten tot iets dat bijdraagt aan jouw verlangens.quote:Op maandag 26 april 2010 13:55 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Zal ik stoppen met studeren, of stoppen met werken?
Je moet de impact niet onderschatten. Het gehele straatbeeld en de gehele beleving van de zondag als een bijzondere dag tegenover de andere zes dagen verandert.quote:Op maandag 26 april 2010 13:55 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Ga nou niet doen alsof dergelijke keuzen gelijk staan aan het al dan niet tegenkomen van winkelend publiek op je zondagse wandeltocht.

Daar heb je gelijk in, ik kan het niet op een wetenschappelijke manier onderbouwen. Ik beschrijf slechts een gevoel waarop een belang is gebaseerd. En een belang mag je via de politiek trachten te behartigen.quote:Op maandag 26 april 2010 13:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het is dus een volledig ambigue onderscheid wat je maakt, wat verder nergens op gebaseerd is noch een onderbouwing heeft.

Ja, want recreatie is geen handelquote:Op maandag 26 april 2010 13:46 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Een salon staat veel meer symbool voor recreatie dan een winkel. Een winkel roept direct een associatie met handel op.

Iets vinden zonder het te kunnen onderbouwen is geen grondvest voor wetgeving.quote:Op maandag 26 april 2010 14:03 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in, ik kan het niet op een wetenschappelijke manier onderbouwen. Ik beschrijf slechts een gevoel waarop een belang is gebaseerd. En een belang mag je via de politiek trachten te behartigen.

Lees anders nog eens goedquote:Op maandag 26 april 2010 13:56 schreef Mike het volgende:
Leuk dat mensen weer meteen kotssmilies beginnen te posten zonder het artikel te lezen, want wat het CDA gedaan heeft is juist een strengere maatregel afgewezen. Er is besloten dat gemeentes zelf het nodige kunnen beslissen over de winkeltijden, zolang het maar binnen de wettelijke regels is.
Het is het bestuur dat stelde dat gemeenten dat zelf moeten uitmaken en gzd ging het congres daarmee akkoord, maar dat doet niets af aan het gegeven dat 84% wel voor een striktere handhaving is en cq hun gemeentelijke beleid daar wel op gericht zal zijn.quote:Op het verkiezingscongres van het CDA heeft zaterdag ongeveer 84 procent van de achterban gestemd voor een striktere handhaving van de winkelsluitingswet met het oog op de zondagsrust.

En gezien het prijsverschil tussen een ijsje uit de winkel of een ijsje in een ijssalon is het vette handel. Bovendien is het oneerlijke handel, je stelt een ijsfabrikant die direct verkoopt wel in staat te handelen, maar een ijsfabrikant die via winkels verkoopt niet.quote:

Als die supermarkt langer open is dan hoeft niet iedereen tegelijk naar die supermarkt, en is die minder overvol.quote:Op maandag 26 april 2010 13:36 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Ik benader het bedrijven van commercie op zondag pragmatisch. Ik ben niet gelovig en het zal mij werkelijk een worst zijn wat een eventuele god vindt van onze manier van handeldrijven. Dus dat doet helemaal niet ter zake. Het pragmatisme zit hem daarentegen in het feit dat ik van mening ben dat je wel degelijk, zonder hypocriet te zijn, onderscheid kunt maken in welk commercie wel en welke niet bedreven kan worden op zondag. Zo zie ik een duidelijk verschil tussen een gezin dat op een warme zondagmiddag een ijsje koopt tijdens een fietstochtje en overvolle supermarkt waarin mensen als stresskippen hun boodschappen bij elkaar graaien.

Iedere onderbouwing heeft net zoveel waarde als dat je eraan hecht. Als het argument voor de koopzondag is dat het tegemoet komt aan de keuzevrijheid van een individu, dan is die onderbouwing net zo waardevol als dat je belang hecht aan een maximale individuele keuzevrijheid.quote:Op maandag 26 april 2010 14:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Iets vinden zonder het te kunnen onderbouwen is geen grondvest voor wetgeving.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |