Gaat je wens ongevraagd invloed uit te oefenen op anderen zelfs zo ver? Toe maar.quote:Op maandag 26 april 2010 08:41 schreef Taurus het volgende:
[..]
Oke, hier in Utrecht wel en dat hou ik graag zo. Steker nog, die ene koopzondag in de maand mag van mij ook weg.
Ik denk dat we vrij objectief kunnen vaststellen dat jouw keuze slechts voor de vorm net zo veel waard is. Praktisch bezien is mijn keuze beter, afgaande op de economische en maatschappelijke ontwikkelingen van de laatste jaren.quote:En dat zonder uitleg? Mijn keuze is in ieder geval net zo veel waard als jouw keuze, laten we dat vooropstellen, vooral met het oog op dat oordeel wat jij over mij gaat vellen hier onder.
Nee, het maakt me niet bang nee. Maar het stoort me wel enorm dat mensen als jij menen ongestoord hun persoonlijke mening aan anderen op kunnen dringen omdat ze "ideeen hebben over wat goed is voor de samenleving en de mens an sich".quote:Ik heb ideeen over wat goed is voor een samenleving en voor de mens an sich. Daar val jij nou eenmaal ook onder. Ik heb trouwens ook politieke ambities, maakt dat je bang?
Ik ben een geboren en getogen Amsterdammer.quote:Dat staat nergens geschreven, bovendien toont dit al aan hoe verpest jouw beeld van stedelijke schoonheid is (ik weet niet of je wel eens in Utrecht of Amsterdam komt, maar een 'verlaten winkelgebied' staat daar gelijk aan 'historisch erfgoed', het is prachtig, kom eens kijken).
Je komt enorm provinciaal op me over anders.quote:Ik heb alleen maar in grote steden gewoond
Ik denk dat iemand die ten koste van anderen rust nastreeft in een winkel cq recreatiegebied toch nét een tikkeltje blinder, sorry.quote:Dat vind ik mezelf soms ook, maar hier is toch wel sprake van een spreekwoordelijke pot en ketel.

Dat doe jij toch ook? Jij meent toch ook te weten hoe de samenleving georganiseerd moet worden? Wie ben jij om voor een ander te bepalen zich neer te leggen bij een samenleving die een 24/7 economie nastreeft?quote:Op maandag 26 april 2010 09:51 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Nee, het maakt me niet bang nee. Maar het stoort me wel enorm dat mensen als jij menen ongestoord hun persoonlijke mening aan anderen op kunnen dringen omdat ze "ideeen hebben over wat goed is voor de samenleving en de mens an sich".

Het gaat erom dat ik ZELF wel bepaal wat goed is voor me, en niet met een vingertje gaat vertellen hoe ik moet leven, maar dat is jouw kennelijk vreemd, je laat je liever de les lezen, dan dat je zelf nadenkt, dat jij dit soort fascistische praktijken kennelijk goed vind, zegt meer over je eigen denkbeelden.quote:Op maandag 26 april 2010 09:19 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Ik begrijp niet waarom je je zo druk maakt over één dag niet tegenover zes dagen wel kunnen consumeren. Het gaat er niet om dat iemand je wil vertellen wat goed is. Het gaat om matigheid. Maar dat woord kennen we niet meer, hè?

Jij doet ook mee aan een 24/7 economiequote:Op maandag 26 april 2010 09:56 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Dat doe jij toch ook? Jij meent toch ook te weten hoe de samenleving georganiseerd moet worden? Wie ben jij om voor een ander te bepalen zich neer te leggen bij een samenleving die een 24/7 economie nastreeft?

Ik denk altijd zelf na en in dit geval kom ik tot de conclusie dat ik geen probleem zie in het aanhouden van zondag als nationale rustdag. De insteek van het vingertje wijzen en de les lezen is onjuist. Je moet het benaderen vanuit het samenlevingsbeginsel: het is een sociaal contract. Een uitermate gunstig contract voor jullie overigens, want ik wil nogmaals wijzen op de verhouding 1 staat tot 6.quote:Op maandag 26 april 2010 10:12 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het gaat erom dat ik ZELF wel bepaal wat goed is voor me, en niet met een vingertje gaat vertellen hoe ik moet leven, maar dat is jouw kennelijk vreemd, je laat je liever de les lezen, dan dat je zelf nadenkt, dat jij dit soort fascistische praktijken kennelijk goed vind, zegt meer over je eigen denkbeelden.

De scheiding tussen wel en geen commercie is arbitrair, dat geef ik toe. De scheiding moet ongeveer liggen tussen recreatieve consumptie en niet-recreatieve consumptie.quote:Op maandag 26 april 2010 10:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jij doet ook mee aan een 24/7 economie
Je surft het net op Zondag
Je tankt op Zondag
Je verbruikt stroom op Zondag
Je rijdt auto op zondag
Je wilt op zondag ook in het ziekenhuis kunnen liggen, de brandweer verwacht je ook op zondag en de politie net zo goed.
Je neemt een terrasje op zondag
Wat maakt winkels zo speciaal?
Waarom mag je wel vet voer of bier verkopen op zondag maar geen boeken?

Dat bedoel ik, omdat JIJ het sociaal vind, moet ik dat ondergaan via wettelijke regels, mijn conclusie dat je er fascistoïde trekjes op na houd is dus correct. Hoe zou je het vinden als ik jou verplicht om 7 dagen per week te werken? Wat is er mee om mensen zelf een keuze te laten maken? Net zoals ik jou niet zou willen verplichten op zondag te moeten werken, zou ik graag zien dat je mij niet dwingt om op zondag vrij te zijn. Laten we alsjeblieft iedereen een vrije keuze geven.quote:Op maandag 26 april 2010 10:20 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Ik denk altijd zelf na en in dit geval kom ik tot de conclusie dat ik geen probleem zie in het aanhouden van zondag als nationale rustdag. De insteek van het vingertje wijzen en de les lezen is onjuist. Je moet het benaderen vanuit het samenlevingsbeginsel: het is een sociaal contract. Een uitermate gunstig contract voor jullie overigens, want ik wil nogmaals wijzen op de verhouding 1 staat tot 6.

Wat is er in godsnaam zo heilig aan die zondag
 Wat is er in godsnaam zo heilig aan die zondag  

Spreek je uberhaupt wel eens met ondernemers?quote:Op maandag 26 april 2010 10:21 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
De scheiding tussen wel en geen commercie is arbitrair, dat geef ik toe. De scheiding moet ongeveer liggen tussen recreatieve consumptie en niet-recreatieve consumptie.
http://www.wernertoonk.nl/opgestaptquote:Bovendien dat achtelijke argument over gezinnen van ondernemers die hier onder lijden; in ons geval zijn we juist een bedrijf begonnen om in staat te zijn dichtbij onze kinderen te zijn. Wij hebben juist bij de gratie van 7 dagen per week een bedrijf hebben de mogelijkheid om onze kinderen extreem veel te zien en daarom bijvoorbeeld geen naschoolse opvang nodig te hebben. We zijn zo ongeveer zelf een naschoolse opvang. De 4 kindertjes Peperwortel nemen dagelijks elk minimaal 1 vriendje mee die gezellig door de winkel komen rennen en in onze huizen boven de winkel spelen, waar altijd veel ouders maar ook veel jonge personeelsleden de tijd hebben om met ze te kletsen en spelen. D'r gaan me een potten thee door...Hoe ik ervoor zorg dat mijn gezinsleven prettig is, is bovendien mijn eigen zaak en niet iets wat een politieke keuze is,
daar vraag je toch ook een andere werknemer niet naar? Zijn de Sp fractieleden wel op zondag thuis? Of zijn ze de hele zaterdag boodschappen aan het doen? Ik ben in het weekend en ook doordeweeks heel veel aan het spelen. Dat ik daarvoor als het uitkomt op rare momenten moet werken is geen zwaar offer. Om op zondag dicht te moeten zou dit alles in een wel heel wankel evenwicht brengen; onze winstmarges is heel beperkt. Daar hoor je mij niet over klagen; ik heb gekozen voor een heel sociaal en prettig leven met gezin en vrienden, maar met beperkt inkomen, zonder arbeidsongeschiktheidsverzekering en zonder pensioen. Dat is mijn zaak. Ik zou het doodzonde vinden als die keuze in gevaar wordt gebracht door betuttelende maatregelen.

Ja, het is sociaal om in een samenleving rekening te houden met alle belangen. Kennelijk denk jij daar anders over en vind jij het prima dat sommige (onschuldige) belangen worden gediscrimineerd. Ironisch dan dat je mij ervan beticht er fascistoïde trekjes op na te houden. Ik, de lieve vrede zelve.quote:Op maandag 26 april 2010 10:24 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat bedoel ik, omdat JIJ het sociaal vind, moet ik dat ondergaan via wettelijke regels, mijn conclusie dat je er fascistoïde trekjes op na houd is dus correct. Hoe zou je het vinden als ik jou verplicht om 7 dagen per week te werken? Wat is er mee om mensen zelf een keuze te laten maken? Net zoals ik jou niet zou willen verplichten op zondag te moeten werken, zou ik graag zien dat je mij niet dwingt om op zondag vrij te zijn. Laten we alsjeblieft iedereen een vrije keuze geven.

Ik chargeer natuurlijk een beetje, we zitten wel op fok hequote:Op maandag 26 april 2010 10:28 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Ja, het is sociaal om in een samenleving rekening te houden met alle belangen. Kennelijk denk jij daar anders over en vind jij het prima dat sommige belangen worden gediscrimineerd. Ironisch dan dat je mij ervan beticht er fascistoïde trekjes na te houden. Ik, de lieve vrede zelve.

Waarom?quote:Op maandag 26 april 2010 10:21 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
De scheiding tussen wel en geen commercie is arbitrair, dat geef ik toe. De scheiding moet ongeveer liggen tussen recreatieve consumptie en niet-recreatieve consumptie.

Nee, dat heeft een andere reden, dan kunnen ze voorraad opnemen zonder dat men ziet dat ze aan het werk zijn op zondag. Familie van me komt uit zo een dorp en had daar winkelsquote:Op maandag 26 april 2010 11:13 schreef Leandra het volgende:
Het probleem van de zondagsopening doet zich natuurlijk toch niet voor in een heel Christelijke omgeving.
En dan heb ik het over dorpen waar de winkels op zondag de gordijnen of lamellen nog dicht hebben, zodat men ook niet in verleiding gebracht kan worden

De binnenstad is maar een een klein gedeelte van een plaats he? Die mensen kunnen ook thuis blijven, de kerk in, de natuur in, etc. Als je echt een rustdag wil kom je sowieso niet in de winkelstraten. Het kan gewoon langs elkaar. Maar waar je wel mee moet oppassen is dat er geen oneerlijke concurrentie op de arbeidsmarkt komt, dat werkgevers hun personeel indirect gaan dwingen om te werken.quote:Op maandag 26 april 2010 09:37 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Ritmo
[..]
Mensen hun eigen keuzes laten maken is eenvoudiger gezegd dan gedaan. We leven niet op eilandjes. We leven samen en dat leidt tot situaties waarin de keuze van de één invloed heeft op de ander. Het punt dat Taurus aanvoert vind ik een goede. Waarom is de keuzevrijheid van de consument om op zondag te kunnen consumeren belangrijker dan de wens van de zondagsrustliefhebber om zich buiten te begeven zonder geconfronteerd te worden met commercie? En dan kijk ik naar de verhouding 6 staat tot 1 en dan denk ik dat men met die ene dag nog heel bescheiden is. Wel ben ik het met je eens dat het onwenselijk is dat het wordt beargumenteerd vanuit een religieus perspectief.

Waarom zijn die gezellig kleine winkeltjes zo speciaal voro jou? Blijkbaar is er geen markt voor?quote:Op zondag 25 april 2010 12:00 schreef Kingstown het volgende:
Jammer dat het weer op de zondag gefocussed is, want in de kern zit er wel iets in wat me bevalt.
Als we met z'n allen willen dat we uiteindelijk alleen nog maar eenheidsworstwinkels over houden (overal AH, C&A en Mediamarkt), dan zijn we goed op weg....geen kleine zelfstandige die kan overleven, omdat eerlijk concurreren met de grote jongens onmogelijk is.
Grote supermarkten trekken een blik kids open die ze ontslaan als ze 23 zijn, omdat ze dan te duur worden/hebben massa's wurgcontracten met producenten en kunnen daardoor 24/7 open zijn, terwijl de kleine zelfstandige natuurlijk nooit zolang kan werken....de kruidenier is dan ook al uit het straatbeeld verdwenen en we houden uiteindelijk een stuk of 10 grote supermarkten over (net als in vele andere sectoren btw) en dat noemen we dan optimale vrijheid voor de consument.
Er zijn veel mensen die dat toejuichen, maar ik vind het oprecht jammer dat we steeds minder diversiteit hebben qua winkelaanbod en dat je bijna gedwongen wordt om je dagelijkse boodschappen bij 1 van de grote winkels te doen, terwijl ik daar helemaal geen behoefte aan heb....ik steun liever de kleintjes ipv de multinationals, maar dat wordt zo goed als onmogelijk gemaakt door de macht van het kapitaal en de politiek die dat faciliteert.
Wat mij betreft mag elke winkel max. 50 uur per week open zijn en mogen ze dan zelf bepalen op welk tijdstip dat is, zodat mensen die behoefte hebben om 3 uur 's nachts een kilo kaas te willen kopen ook aan hun trekken komen.

Ik woon in zo'n dorp en ik weet dat de eigenaren van de winkels die de boel dichthebben iig in de strengste kerk zitten.quote:Op maandag 26 april 2010 11:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, dat heeft een andere reden, dan kunnen ze voorraad opnemen zonder dat men ziet dat ze aan het werk zijn op zondag. Familie van me komt uit zo een dorp en had daar winkels

Ik ben helemaal voor dergelijke sociale contracten, maar als de zondag een verplicht dicht dag wordt, dan hou ik geen dag meer over om te leven zoals ik wil.quote:Op maandag 26 april 2010 10:20 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Ik denk altijd zelf na en in dit geval kom ik tot de conclusie dat ik geen probleem zie in het aanhouden van zondag als nationale rustdag. De insteek van het vingertje wijzen en de les lezen is onjuist. Je moet het benaderen vanuit het samenlevingsbeginsel: het is een sociaal contract. Een uitermate gunstig contract voor jullie overigens, want ik wil nogmaals wijzen op de verhouding 1 staat tot 6.

Je kan je huis ook op zondag schoonmaken en op zaterdag je boodschappen doen Gronk.quote:Op maandag 26 april 2010 12:02 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Ik ben helemaal voor dergelijke sociale contracten, maar als de zondag een verplicht dicht dag wordt, dan hou ik geen dag meer over om te leven zoals ik wil.
In tegenstelling tot sommigen (blijkbaar) verkeer ik niet in de luxe positie om door de week boodschappen te doen voor de hele week, dus dat gebeurt op zaterdag, evenals zaken als het huis opruimen.
En dan gaat een ánder voor mij bepalen dat ik daar week in, week uit aan gebonden blijf? Dat ik maar een maand vooruit moet plannen als ik een keer de zaterdag wil gebruiken voor iets anders? Zodat zij lekker ongestoord over de grachten kunnen lopen?
Flikker gauw een eind op

Waarom wil jij dat voor anderen bepalen en moet je je tussen consument en winkelier gaan staan?quote:Op maandag 26 april 2010 12:04 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Je kan je huis ook op zondag schoonmaken en op zaterdag je boodschappen doen Gronk.

Als de winkelier kiest om op zaterdag wel open te zijn, en op zondag niet.quote:Op maandag 26 april 2010 12:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom wil jij dat voor anderen bepalen en moet je je tussen consument en winkelier gaan staan?
Als de winkel open wil en de consument wil winkelen, waar bemoei je je dan mee?

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |