abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 26 april 2010 @ 16:41:25 #241
168739 Red_85
'echt wel'
pi_80732127
quote:
Op maandag 26 april 2010 16:37 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Even een hele gewaagde vergelijking:

Stel dat een Duitstalige Hoempapa Volksmusikgezelschap gaat lopen toeteren op 4 mei om 20.00 uur op de Dam in A'dam of de Waalsdorper Vlakte in Den Haag.
Nogmaals: ik profoceer een beetje. Om de grenzen te bepalen.

Het ligt er dan aan of ze het er ook toe is staat zijn het te doen natuurlijk.

Heeft niets met geloof te maken maar met echte gebeurtenissen waar wel onomstotelijk bewijs voor is.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 26 april 2010 @ 16:43:43 #242
168739 Red_85
'echt wel'
pi_80732211
quote:
Op maandag 26 april 2010 16:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kom nu eens een keer met echte argumenten ipv die vage zweefteverij
Denk dat je eerder het geloof daarmee bedoeld.. of wat?
1947-2016
pi_80732281
quote:

[..]

Wat is daar vaag aan? Dat is toch het argument van mensen hier die winkels open willen hebben op zondag? Zij hebben zeven dagen per week open winkels nodig, blijkbaar. Dat was vijftig jaar geleden wel anders, toen hoorde je daar niemand over klagen. Laten we eerlijk zijn, de discussie over koopzondag gaat natuurlijk ook voor een groot gedeelte weer over een kruistocht tegen gelovigen en hun ideeen. De atheisten hebben blijkbaar geen behoefte na te denken over levensvragen of uberhaupt de zin van het leven, dan blijft er dagelijks weinig meer over dan te beslissen over aankopen of uitgaven. In zekere zin is de nieuwe religie van de afvalligen en atheisten inderdaad het consumentisme.
pi_80732291
quote:
Op maandag 26 april 2010 16:41 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Het ligt er dan aan of ze het er ook toe is staat zijn het te doen natuurlijk.

Heeft niets met geloof te maken maar met echte gebeurtenissen waar wel onomstotelijk bewijs voor is.
In principe is het hetzelfde: Mensen willen uit een bepaald principe dat het op een bepaald moment stil is.
Punt.
Persoonlijk vind ik de 4mei-20.00 uur-rust ook heel wat anders dan de zondagsrust, maar 't gaat om de helicopterview.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  maandag 26 april 2010 @ 16:45:54 #245
221431 servus_universitas
Profeta Pluriforma
pi_80732295
quote:

[..]

Ik heb al een aantal keer het argument van de verhouding aangevoerd: 6 dagen kunnen consumeren tegenover 1 dag niet, of eigenlijk 1 dag meer beperkt consumeren. Dat is een rekenkundige benadering die in één oogopslag laat zien dat het geklaag over de ene dag ongegrond is. Los daarvan is werkelijke argumentatie vrijwel onmogelijk, omdat het hier niet gaat over feitelijkheden, maar over voorkeuren en belangen.
  maandag 26 april 2010 @ 16:52:43 #246
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_80732526
quote:
Op maandag 26 april 2010 16:45 schreef servus_universitas het volgende:

[..]

Ik heb al een aantal keer het argument van de verhouding aangevoerd: 6 dagen kunnen consumeren tegenover 1 dag niet, of eigenlijk 1 dag meer beperkt consumeren. Dat is een rekenkundige benadering die in één oogopslag laat zien dat het geklaag over de ene dag ongegrond is. Los daarvan is werkelijke argumentatie vrijwel onmogelijk, omdat het hier niet gaat over feitelijkheden, maar over voorkeuren en belangen.
Dat is geen argument, maar een drogredenering.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 26 april 2010 @ 16:54:19 #247
Profeta Pluriforma
pi_80732582
quote:
Op maandag 26 april 2010 16:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat is geen argument, maar een drogredenering.
Ik ben benieuwd naar de argumentatie achter deze stelling.
  maandag 26 april 2010 @ 16:55:23 #248
168739 Red_85
'echt wel'
pi_80732618
quote:
Op maandag 26 april 2010 16:45 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

In principe is het hetzelfde: Mensen willen uit een bepaald principe dat het op een bepaald moment stil is.
Punt.
Persoonlijk vind ik de 4mei-20.00 uur-rust ook heel wat anders dan de zondagsrust, maar 't gaat om de helicopterview.
Zo had ik hem idd nog niet bekeken.
1947-2016
  maandag 26 april 2010 @ 16:56:40 #249
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_80732654
quote:

[..]

Zo zwart /wit zoals jij het stelt is het niet. Effectief gezien kan ik niet 6 dagen consumeren aangezien ik doordeweeks veel werk.
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden.... We worden oud omdat we stoppen met spelen.
  maandag 26 april 2010 @ 16:59:25 #250
111528 Viajero
Who dares wins
pi_80732743
quote:
Op maandag 26 april 2010 16:32 schreef Taurus het volgende:

[..]

Het gaat om het geheel. Mensen willen in dit topic mij verbieden vóór zondagsrust te zijn. Dat is toch net zo raar?
Je mag zelf zo rustig zijn als je wilt. Maar waarom moeten alle andere mensen in Nederland precies hetzelfde doen als jij?
quote:
Ik mag dat uitdragen, lijkt me. Ik mag ook stemmen op partijen die ook voor zondagsrust zijn. Het gaat er niet om dat ik in mijn eentje in een bos evengoed rust kan vinden, het gaat er om dat ik het voor de maatschappij en samenleving als geheel geen slecht idee vind als er op zondag geen optie om te winkelen is. Dat er mensen zijn die daar onder te lijden hebben omdat ze zes dagen per week van acht tot tien werken is dan maar jammer, wat mij betreft.
Ja, je zal eens aan anderen denken. Vooral omdat die anderen jou geen enkele schade toebrengen door op Zondag te winkelen, en jij hun wel schade toebrengt door het te verbieden. Maar hey, jouw wil is wet, jammer dan voor andere mensen.
quote:
We uiten onze meningen niet alleen maar met het oog op onszelf, soms hebben we ideeen over hoe we de samenleving en wereld voor ons zouden willen zien, een ideaal dat niet alleen toepasbaar is op je eigen kleine leven. Een zondag waarop er noodgedwongen andere activiteiten worden gedaan dan op de andere zes dagen hoort bij mijn ideaal, en daar streef ik dus als gevolg daarvan naar. Niet actief, weliswaar, ik stem ook helemaal geen CDA, maar als ik hier mijn mening mag uiten dan ben ik voor een stille zondag. Ik lig jou dan blijkbaar in de weg bij je winkelplanning, maar jij ligt mij in de weg bij mijn idee van een weekindeling. Ik vind de ene mening in deze niet zwaarder tellen dan de ander.
Er is een heel belangrijk verschil. Ik probeer niet te bepalen wat jij op een Zondag moet doen, jij probeert wel te bepalen wat ik op een Zondag moet doen. Zoek de onverdraagzame bekrompen klootzak.
quote:
Overigens wordt er hier veel te makkelijk aangenomen dat er 'een handjevol mensen is die de zondagsrust willen behouden', om het nog maar eens te herhalen: een referendum over de vraag 'moeten winkels in Utrecht op zondag open zijn' is nog geen vijf jaar geleden met een kleine meerderheid afgewezen. Ik meen iets over de vijftig procent. Dat is geen handjevol, en dat is ook niet allemaal gebaseerd op religie. Kortom, het is een prima onderwerp om over te discussieren en zo simpel als 'dan kijk je maar de andere kant op op zondag' en 'als je wel wil winkelen doe je dat wel, en als je niet wil winkelen doe je dat niet' ligt het niet.
Tirannie van de meerderheid is inderdaad een gouden argument.

En zo simpel als je laatste twee zinnen ligt het dus wel.

Nogmaals, hoe heb jij er last van als ik op Zondag een vers brood haal?
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  maandag 26 april 2010 @ 17:00:29 #251
111528 Viajero
Who dares wins
pi_80732779
quote:
Op maandag 26 april 2010 16:37 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Even een hele gewaagde vergelijking:

Stel dat een Duitstalige Hoempapa Volksmusikgezelschap gaat lopen toeteren op 4 mei om 20.00 uur op de Dam in A'dam of de Waalsdorper Vlakte in Den Haag.
Nogmaals: ik profoceer een beetje. Om de grenzen te bepalen.
Geluidsoverlast, daar hebben we wetten voor.

Welke overlast richt ik aan als ik op Zondag een vers brood koop?
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  maandag 26 april 2010 @ 17:01:51 #252
Profeta Pluriforma
pi_80732831
quote:
Op maandag 26 april 2010 16:56 schreef -Techno- het volgende:

[..]

Zo zwart /wit zoals jij het stelt is het niet. Effectief gezien kan ik niet 6 dagen consumeren aangezien ik doordeweeks veel werk.
Goed, daar heb je een punt. Maar voorheen kende men het verschijnsel koopzondag niet eens en toen werkte men ook fulltime doordeweeks. En niemand klaagde daarover. Dit is typisch een voorbeeld van de gelegenheid die de behoefte kweekt en daarnaast heeft deze aversie ook alles te maken met, zoals Taurus al opperde, de haat jegens religie.
  maandag 26 april 2010 @ 17:03:54 #253
45206 Pietverdriet
pi_80732914
quote:
Op maandag 26 april 2010 17:01 schreef servus_universitas het volgende:

[..]

Goed, daar heb je een punt. Maar voorheen kende men het verschijnsel koopzondag niet eens en toen werkte men ook fulltime doordeweeks. En niemand klaagde daarover. Dit is typisch een voorbeeld van de gelegenheid die de behoefte kweekt en daarnaast heeft deze aversie ook alles te maken met, zoals Taurus al opperde, de haat jegens religie.
Neuh, het is de haat van de reli's tegen mensen die dat niet zijn en op zondag willen winkelen. Niemand verplicht de reli's op zondag te winkelen. De reli's willen juist de anderen zoveel mogelijk beperken en hun normen opleggen.
  maandag 26 april 2010 @ 17:04:49 #254
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_80732951
quote:
Op maandag 26 april 2010 17:01 schreef servus_universitas het volgende:

[..]

Vroeger ja... tijden veranderen zo ook de maatschappij. Vroeger bleef de vrouw thuis en deed die het huishouden en de booschappen. Tegenwoordig werkt de vrouw en blijft er minder tijd over om boodschappen/huishouden te doen.
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden.... We worden oud omdat we stoppen met spelen.
  maandag 26 april 2010 @ 17:05:28 #255
111528 Viajero
Who dares wins
pi_80732970
quote:
Op maandag 26 april 2010 16:45 schreef Taurus het volgende:

[..]

Wat is daar vaag aan? Dat is toch het argument van mensen hier die winkels open willen hebben op zondag? Zij hebben zeven dagen per week open winkels nodig, blijkbaar. Dat was vijftig jaar geleden wel anders, toen hoorde je daar niemand over klagen.
Vijftig jaar geleden waren er ook nog geen effectieve medicijnen tegen veel vormen van kanker. Als jij nu zo'n vorm van kanker krijgt, weiger je dan die medicijnen omdat ze er 50 jaar geleden ook nog niet waren?
quote:
Laten we eerlijk zijn, de discussie over koopzondag gaat natuurlijk ook voor een groot gedeelte weer over een kruistocht tegen gelovigen en hun ideeen. De atheisten hebben blijkbaar geen behoefte na te denken over levensvragen of uberhaupt de zin van het leven, dan blijft er dagelijks weinig meer over dan te beslissen over aankopen of uitgaven. In zekere zin is de nieuwe religie van de afvalligen en atheisten inderdaad het consumentisme.
Wat een onzin. Ik ben gelovig en Katholiek, en ga soms op Zondag naar de mis. Ik wil alleen dat dat mijn eigen keuze is, net als het mijn eigen keuze zou moeten zijn of ik die ochtend lekker verse crossantjes wil voor ontbijt.

Je draait de zaken precies om. Atheisten leggen gelovigen geen strobreed in de weg als ze naar de mis willen gaan, of op welke manier dan ook hun Zondagsrust willen eerbiedigen. Jij probeert iedereen te verbieden op Zondag te winkelen.
pi_80732997
quote:

[..]

Het gaat niet om de verhouding, het gaat erom dat een minderheid mij gaat lopen voorschrijven wanneer die ene dag is. Misschien wil ik zelf wel op dinsdag lekker mediteren tussen de maretakken terwijl ik runen in een woudeik kerf. Jouw zaak niet.
Hoe heeft een gelovige er last van als ik winkel op zondag? Dat kan alleen als ie zelf ook in die winkel staat.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  maandag 26 april 2010 @ 17:06:56 #257
Profeta Pluriforma
pi_80733017
quote:
Op maandag 26 april 2010 16:59 schreef Viajero het volgende:
Ja, je zal eens aan anderen denken. Vooral omdat die anderen jou geen enkele schade toebrengen door op Zondag te winkelen, en jij hun wel schade toebrengt door het te verbieden. Maar hey, jouw wil is wet, jammer dan voor andere mensen.
Hoe kun jij nu beoordelen hoe die schadeverhouding voor ieder individu ligt?
pi_80733031
quote:
Op maandag 26 april 2010 16:32 schreef Taurus het volgende:
... het gaat er om dat ik het voor de maatschappij en samenleving als geheel geen slecht idee vind als er op zondag geen optie om te winkelen is.
Weet je wat ik geen slecht idee vind voor de maatschappij en samenleving als geheel?:
Mensen die menen als enige recht te hebben om 's zondags door de stad te mogen lopen speeltuinen in achterstandswijken laten opknappen.
白い付
付いて行く
  maandag 26 april 2010 @ 17:08:03 #259
45206 Pietverdriet
pi_80733057
quote:
Op maandag 26 april 2010 17:06 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Het gaat niet om de verhouding, het gaat erom dat een minderheid mij gaat lopen voorschrijven wanneer die ene dag is. Misschien wil ik zelf wel op dinsdag lekker mediteren tussen de maretakken terwijl ik runen in een woudeik kerf. Jouw zaak niet.
Hoe heeft een gelovige er last van als ik winkel op zondag? Dat kan alleen als ie zelf ook in die winkel staat.
En daarbij, die gelovige koopt wel Benzine, haalt friet of chinees en drinkt een biertje terwijl ie wacht.
  maandag 26 april 2010 @ 17:08:11 #260
111528 Viajero
Who dares wins
pi_80733060
quote:

[..]

Wat een non argument. Dan kan ik ook pleiten voor een wet dat jij elke maandag een klap in je gezicht moet krijgen. En niet zeuren, want je hebt altijd nog die zes dagen dat dat niet gebeurt.

En het gaat hier wel over feitelijkheden, jij probeert anderen te belemmeren, terwijl die anderen jou alle vrijheid laten te doen wat je wil op een Zondag.

Jij eist dat iedereen precies zoals jij denkt en doet, niet wij.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')