Geluidsoverlast, daar hebben we wetten voor.quote:Op maandag 26 april 2010 16:37 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Even een hele gewaagde vergelijking:
Stel dat een Duitstalige Hoempapa Volksmusikgezelschap gaat lopen toeteren op 4 mei om 20.00 uur op de Dam in A'dam of de Waalsdorper Vlakte in Den Haag.
Nogmaals: ik profoceer een beetje. Om de grenzen te bepalen.

Goed, daar heb je een punt. Maar voorheen kende men het verschijnsel koopzondag niet eens en toen werkte men ook fulltime doordeweeks. En niemand klaagde daarover. Dit is typisch een voorbeeld van de gelegenheid die de behoefte kweekt en daarnaast heeft deze aversie ook alles te maken met, zoals Taurus al opperde, de haat jegens religie.quote:Op maandag 26 april 2010 16:56 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Zo zwart /wit zoals jij het stelt is het niet. Effectief gezien kan ik niet 6 dagen consumeren aangezien ik doordeweeks veel werk.

Neuh, het is de haat van de reli's tegen mensen die dat niet zijn en op zondag willen winkelen. Niemand verplicht de reli's op zondag te winkelen. De reli's willen juist de anderen zoveel mogelijk beperken en hun normen opleggen.quote:Op maandag 26 april 2010 17:01 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Goed, daar heb je een punt. Maar voorheen kende men het verschijnsel koopzondag niet eens en toen werkte men ook fulltime doordeweeks. En niemand klaagde daarover. Dit is typisch een voorbeeld van de gelegenheid die de behoefte kweekt en daarnaast heeft deze aversie ook alles te maken met, zoals Taurus al opperde, de haat jegens religie.

Vroeger ja... tijden veranderen zo ook de maatschappij. Vroeger bleef de vrouw thuis en deed die het huishouden en de booschappen. Tegenwoordig werkt de vrouw en blijft er minder tijd over om boodschappen/huishouden te doen.quote:Op maandag 26 april 2010 17:01 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Goed, daar heb je een punt. Maar voorheen kende men het verschijnsel koopzondag niet eens en toen werkte men ook fulltime doordeweeks. En niemand klaagde daarover. Dit is typisch een voorbeeld van de gelegenheid die de behoefte kweekt en daarnaast heeft deze aversie ook alles te maken met, zoals Taurus al opperde, de haat jegens religie.

Vijftig jaar geleden waren er ook nog geen effectieve medicijnen tegen veel vormen van kanker. Als jij nu zo'n vorm van kanker krijgt, weiger je dan die medicijnen omdat ze er 50 jaar geleden ook nog niet waren?quote:Op maandag 26 april 2010 16:45 schreef Taurus het volgende:
[..]
Wat is daar vaag aan? Dat is toch het argument van mensen hier die winkels open willen hebben op zondag? Zij hebben zeven dagen per week open winkels nodig, blijkbaar. Dat was vijftig jaar geleden wel anders, toen hoorde je daar niemand over klagen.
Wat een onzin. Ik ben gelovig en Katholiek, en ga soms op Zondag naar de mis. Ik wil alleen dat dat mijn eigen keuze is, net als het mijn eigen keuze zou moeten zijn of ik die ochtend lekker verse crossantjes wil voor ontbijt.quote:Laten we eerlijk zijn, de discussie over koopzondag gaat natuurlijk ook voor een groot gedeelte weer over een kruistocht tegen gelovigen en hun ideeen. De atheisten hebben blijkbaar geen behoefte na te denken over levensvragen of uberhaupt de zin van het leven, dan blijft er dagelijks weinig meer over dan te beslissen over aankopen of uitgaven. In zekere zin is de nieuwe religie van de afvalligen en atheisten inderdaad het consumentisme.

Het gaat niet om de verhouding, het gaat erom dat een minderheid mij gaat lopen voorschrijven wanneer die ene dag is. Misschien wil ik zelf wel op dinsdag lekker mediteren tussen de maretakken terwijl ik runen in een woudeik kerf. Jouw zaak niet.quote:Op maandag 26 april 2010 16:45 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Ik heb al een aantal keer het argument van de verhouding aangevoerd: 6 dagen kunnen consumeren tegenover 1 dag niet, of eigenlijk 1 dag meer beperkt consumeren. Dat is een rekenkundige benadering die in één oogopslag laat zien dat het geklaag over de ene dag ongegrond is. Los daarvan is werkelijke argumentatie vrijwel onmogelijk, omdat het hier niet gaat over feitelijkheden, maar over voorkeuren en belangen.

Hoe kun jij nu beoordelen hoe die schadeverhouding voor ieder individu ligt?quote:Op maandag 26 april 2010 16:59 schreef Viajero het volgende:
Ja, je zal eens aan anderen denken. Vooral omdat die anderen jou geen enkele schade toebrengen door op Zondag te winkelen, en jij hun wel schade toebrengt door het te verbieden. Maar hey, jouw wil is wet, jammer dan voor andere mensen.

Weet je wat ik geen slecht idee vind voor de maatschappij en samenleving als geheel?:quote:Op maandag 26 april 2010 16:32 schreef Taurus het volgende:
... het gaat er om dat ik het voor de maatschappij en samenleving als geheel geen slecht idee vind als er op zondag geen optie om te winkelen is.

En daarbij, die gelovige koopt wel Benzine, haalt friet of chinees en drinkt een biertje terwijl ie wacht.quote:Op maandag 26 april 2010 17:06 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Het gaat niet om de verhouding, het gaat erom dat een minderheid mij gaat lopen voorschrijven wanneer die ene dag is. Misschien wil ik zelf wel op dinsdag lekker mediteren tussen de maretakken terwijl ik runen in een woudeik kerf. Jouw zaak niet.
Hoe heeft een gelovige er last van als ik winkel op zondag? Dat kan alleen als ie zelf ook in die winkel staat.

Wat een non argument. Dan kan ik ook pleiten voor een wet dat jij elke maandag een klap in je gezicht moet krijgen. En niet zeuren, want je hebt altijd nog die zes dagen dat dat niet gebeurt.quote:Op maandag 26 april 2010 16:45 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Ik heb al een aantal keer het argument van de verhouding aangevoerd: 6 dagen kunnen consumeren tegenover 1 dag niet, of eigenlijk 1 dag meer beperkt consumeren. Dat is een rekenkundige benadering die in één oogopslag laat zien dat het geklaag over de ene dag ongegrond is. Los daarvan is werkelijke argumentatie vrijwel onmogelijk, omdat het hier niet gaat over feitelijkheden, maar over voorkeuren en belangen.

En hoe kan jij dat?quote:Op maandag 26 april 2010 17:06 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Hoe kun jij nu beoordelen hoe die schadeverhouding voor ieder individu ligt?

Voorheen woonde men in een duistere grot en at men rauw vlees. We leven in 2010, met alle keuzes die ons dat biedt.quote:Op maandag 26 april 2010 17:01 schreef servus_universitas het volgende:
[..]

Als je kan uitleggen hoe het jou schaadt dat ik op Zondag een brood koop dan hoor ik dat graag.quote:Op maandag 26 april 2010 17:06 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Hoe kun jij nu beoordelen hoe die schadeverhouding voor ieder individu ligt?

Dat kan ik niet. Dat kan niemand. Dat is uiteindelijk ook mijn punt. Het gaat hier over persoonlijke voorkeur en niet over de vraag wat juist is.quote:

Dan kan je dus helemaal geen wetten hebben.quote:Op maandag 26 april 2010 17:12 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Dat kan ik niet. Dat kan niemand. Dat is uiteindelijk ook mijn punt. Het gaat hier over persoonlijke voorkeur en niet over de vraag wat juist is.

Dan laten we toch iedereen vrij in zijn beslissing met wat die op zondag doet? Het gaat immers om persoonlijke voorkeur.quote:Op maandag 26 april 2010 17:12 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Dat kan ik niet. Dat kan niemand. Dat is uiteindelijk ook mijn punt. Het gaat hier over persoonlijke voorkeur en niet over de vraag wat juist is.

Dat je deel uit gaat maken van een samenleving die niet is zoals jij die graag ziet. Dat kan voor jou geen overtuigend argument zijn, maar dat maakt de schade die iemand ervan ondervindt niet minder om. Ik zie zelf ook niet welke schade jij ondervindt van het niet kunnen winkelen op zondag.quote:Op maandag 26 april 2010 17:11 schreef Viajero het volgende:
[..]
Als je kan uitleggen hoe het jou schaadt dat ik op Zondag een brood koop dan hoor ik dat graag.
Mijn punt is dat je dat niet ziet of hoort, tenzij je ook in die winkel bent. Jouw argument graag?

Idiote vergelijking. Geen medijnen gebruiken heeft directe schadelijke nadelen. Op zondag de winkels dichtlaten is hooguit lastig voor jouw agenda. Voor de maatschappelijke norm doet het misschien wel heel veel goeds. Het gaat niet alleen maar om de economie om een maatschappij gezond te houden.quote:Op maandag 26 april 2010 17:05 schreef Viajero het volgende:
[..]
Vijftig jaar geleden waren er ook nog geen effectieve medicijnen tegen veel vormen van kanker. Als jij nu zo'n vorm van kanker krijgt, weiger je dan die medicijnen omdat ze er 50 jaar geleden ook nog niet waren?
Atheisten zitten gelovigen wel degelijk dwars in de uitvoering van hun levensbeschouwing. Als het ideaal en het wereldbeeld van een gelovige onder meer in houdt dat er zes dagen werk bestaan en één dag rust, zoals god het zou willen, dan zullen zij daar naar streven en daar ook actief beleid in voeren. Als hun die kans wordt gegeven (dmv partijvorming, dus). En dat is hun goed recht.quote:Wat een onzin. Ik ben gelovig en Katholiek, en ga soms op Zondag naar de mis. Ik wil alleen dat dat mijn eigen keuze is, net als het mijn eigen keuze zou moeten zijn of ik die ochtend lekker verse crossantjes wil voor ontbijt.
Je draait de zaken precies om. Atheisten leggen gelovigen geen strobreed in de weg als ze naar de mis willen gaan, of op welke manier dan ook hun Zondagsrust willen eerbiedigen. Jij probeert iedereen te verbieden op Zondag te winkelen.

En vervolgens gaat het om de mate waarin de voorkeur maatschappelijk gedragen wordt, zodat er voldoende macht kan worden verzameld om het tot wet te verheffen. Dat is politiek: een machtsstrijd van idealen.quote:Op maandag 26 april 2010 17:14 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Dan laten we toch iedereen vrij in zijn beslissing met wat die op zondag doet? Het gaat immers om persoonlijke voorkeur.

Met jouw instelling is dat onvermijdelijk. Nogmaals, tijden veranderen zo ook de maatschappij.quote:Op maandag 26 april 2010 17:15 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Dat je deel uit gaat maken van een samenleving die niet is zoals jij die graag ziet. Dat kan voor jou geen overtuigend argument zijn, maar dat maakt de schade die iemand ervan ondervindt niet minder om. Ik zie zelf ook niet welke schade jij ondervindt van het niet kunnen winkelen op zondag.

Ah, dus iedereen moet wijken voor jouw ideologie.quote:Op maandag 26 april 2010 17:15 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Dat je deel uit gaat maken van een samenleving die niet is zoals jij die graag ziet. Dat kan voor jou geen overtuigend argument zijn, maar dat maakt de schade die iemand ervan ondervindt niet minder om. Ik zie zelf ook niet welke schade jij ondervindt van het niet kunnen winkelen op zondag.

Wtf? De atheïst dwingt de gelovige toch niet om op zondag boodschappen te doen? De atheïst wil juist af van de dwingelandij van de gelovige, van die verplichte zondagsrust, als atheïst heb je daar niets mee.quote:Op maandag 26 april 2010 16:45 schreef Taurus het volgende:
[..]
Wat is daar vaag aan? Dat is toch het argument van mensen hier die winkels open willen hebben op zondag? Zij hebben zeven dagen per week open winkels nodig, blijkbaar. Dat was vijftig jaar geleden wel anders, toen hoorde je daar niemand over klagen. Laten we eerlijk zijn, de discussie over koopzondag gaat natuurlijk ook voor een groot gedeelte weer over een kruistocht tegen gelovigen en hun ideeen. De atheisten hebben blijkbaar geen behoefte na te denken over levensvragen of uberhaupt de zin van het leven, dan blijft er dagelijks weinig meer over dan te beslissen over aankopen of uitgaven. In zekere zin is de nieuwe religie van de afvalligen en atheisten inderdaad het consumentisme.

Iedereen moet ook wijken voor jouw ideologie, en dat is 7 dagen per week de winkels open. Dat jij dat beschouwt als keuzevrijheid voor iedereen is jouw idee, niet het idee van een gelovige, bijvoorbeeld. Je dringt dus jouw idee aan bijvoorbeeld zo'n gelovige op (en aan mij, al is mijn wens de koopzondag af te schaffen niet gebaseerd op geloof). Niet dat ik er mee zit hoor, maar hou eens op met dat als verwijt te beschouwen.quote:Op maandag 26 april 2010 17:20 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ah, dus iedereen moet wijken voor jouw ideologie.
Dat heb ik ooit ergens eerder gehoord.

Bespeur ik hier een subtiele reductio ad Hitlerum?quote:Op maandag 26 april 2010 17:20 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ah, dus iedereen moet wijken voor jouw ideologie.
Dat heb ik ooit ergens eerder gehoord.

Wat ze moeten doen is de competitie eerlijk houden, grote concerns kunnen makkelijk 24 uur per dag 7 dagen per week open blijven, een eenmanswinkel kan dat natuurlijk moeilijker, als dat eerlijker is, doen ze maar.quote:Op zaterdag 24 april 2010 20:34 schreef axelinho het volgende:
[..]
doordeweeks de winkels tot 20.00 openen en zondags in heel het land de winkels sluiten, prima oplossing

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |