Daar is ook niets mis mee, zolang je respect betracht richting mensen die het anders zien.quote:Op maandag 26 april 2010 17:23 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Bespeur ik hier een subtiele reductio ad Hitlerum?
Niemand hoeft te wijken voor mijn ideologie. Net zoals iedereen heb ik mijn eigen ideeën over de inrichting van de maatschappij.

Niemand moet wat, winkels zouden juist vrij moeten zijn in hun beslissing om wel/niet open te gaan. Die vrijheid hebben ze nu niet.quote:Op maandag 26 april 2010 17:23 schreef Taurus het volgende:
[..]
Iedereen moet ook wijken voor jouw ideologie, en dat is 7 dagen per week de winkels open. Dat jij dat beschouwt als keuzevrijheid voor iedereen is jouw idee, niet het idee van een gelovige, bijvoorbeeld. Je dringt dus jouw idee aan bijvoorbeeld zo'n gelovige op (en aan mij, al is mijn wens de koopzondag af te schaffen niet gebaseerd op geloof). Niet dat ik er mee zit hoor, maar hou eens op met dat als verwijt te beschouwen.

Wat ik dus al zei, dat is onzin, omdat kleine winkels moeilijker zo lang open kunnen blijven als de megaconcerns zoals bv AH of Jumbo. De VVD doet net of het eerlijker is als al die partijen hun eigen tijden mogen kiezen, maar dat is natuurlijk onzin, want dan zijn de grote partijen dik vet in het voordeel, CDA denkt ook niet aan de kleine man die gaan gewoon uit van een gezinsdag ofzo, denk eerder aan Links, eerlijker.quote:Op maandag 26 april 2010 17:28 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Niemand moet wat, winkels zouden juist vrij moeten zijn in hun beslissing om wel/niet open te gaan. Die vrijheid hebben ze nu niet.

Behoorlijk wat schade, want ik ben zelfs op mijn 'vrije' dag niet vrij om zelf te mogen bepalen wat ik doe.quote:Op maandag 26 april 2010 17:15 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Dat je deel uit gaat maken van een samenleving die niet is zoals jij die graag ziet. Dat kan voor jou geen overtuigend argument zijn, maar dat maakt de schade die iemand ervan ondervindt niet minder om. Ik zie zelf ook niet welke schade jij ondervindt van het niet kunnen winkelen op zondag.

Het is niet alleen individueel, niet iedereen laat het individualisme overal in doordringen. Het is een maatschappelijk beeld. De atheist dwingt de gelovige in een samenleving te leven waarin geen rustdag is, waarin 'de dag van God' niet gerespecteerd wordt. Gelovigen klagen over het algemeen heel weinig over de dwingelandij van de atheist, vandaar dat het niet zo opvalt blijkbaar, maar atheisten zijn echt niet alleen maar slachtoffers van de beperkingen van gelovigen. Gelovigen worden net zo goed in hun opvattingen beperkt, sterker nog: een stuk sterker hedendaags natuurlijk.quote:Op maandag 26 april 2010 17:23 schreef moussie het volgende:
[..]
Wtf? De atheïst dwingt de gelovige toch niet om op zondag boodschappen te doen? De atheïst wil juist af van de dwingelandij van de gelovige, van die verplichte zondagsrust, als atheïst heb je daar niets mee.
Dat was mijn punt dan ook niet. Ik wilde even aangeven dat wat SU zei niet 'vaag' was, voor het consumentisme is blijkbaar zeven dagen per week winkelmogelijkheid nodig, dat was alles wat ik zei.quote:En ja, uiteraard was het 50 jaar geleden anders, niet alleen qua openingstijden .. dat 1 op 1 vergelijken is ronduit absurd .. maar ook toen klaagden mensen al dat de winkels op zondag dicht waren, het gebeurde geregeld dat ingrediënten bedorven waren als ze niet direct na aankoop verwerkt werden (een koelkast was toen nog een luxe voor velen), en daar zat je dan met je feestmaaltijd ..

Maar dat is nu toch ook al? De grotere/bekende supermarkten zijn toch al langer open dan de kleinere zaakjes?quote:Op maandag 26 april 2010 17:30 schreef DeParo het volgende:
[..]
Wat ik dus al zei, dat is onzin, omdat kleine winkels moeilijker zo lang open kunnen blijven als de megaconcerns zoals bv AH of Jumbo.
Wat bedoel je hiermee?quote:De VVD doet net of het eerlijker is als al die partijen hun eigen tijden mogen kiezen, maar dat is natuurlijk onzin, want dan zijn de grote partijen dik vet in het voordeel, CDA denkt ook niet aan de kleine man die gaan gewoon uit van een gezinsdag ofzo, denk eerder aan Links, eerlijker.

quote:Op maandag 26 april 2010 17:23 schreef Taurus het volgende:
[..]
Iedereen moet ook wijken voor jouw ideologie, en dat is 7 dagen per week de winkels open. Dat jij dat beschouwt als keuzevrijheid voor iedereen is jouw idee, niet het idee van een gelovige, bijvoorbeeld. Je dringt dus jouw idee aan bijvoorbeeld zo'n gelovige op (en aan mij, al is mijn wens de koopzondag af te schaffen niet gebaseerd op geloof). Niet dat ik er mee zit hoor, maar hou eens op met dat als verwijt te beschouwen.
En wat precies dring je op dan? Dat mensen met wie je in principe totaal niets te maken hebt op dat moment vrij zijn te gaan winkelen? Dat winkeliers die dat willen vrij zijn hun winkels te openen?quote:Op maandag 26 april 2010 14:29 schreef NotYou het volgende:
[..]
[..]
[..]
Zie je zelf nou echt niet in hoe vreemd je, je hier uitlaat?
Omdat jij het kennelijk - als de mogelijkheid hiertoe wel bestaat - niet uit jezelf op kunt brengen niet te gaan winkelen, maar in plaats daarvan iets cultureels te gaan doen en/of tijd te spenderen met een eventueel gezin, zouden alle winkels maar gesloten moeten blijven?
En omdat jij je kennelijk ergert aan anderen in de binnenstad, zouden winkeliers die dit wel willen hun winkels niet mogen openen op zondag?
Vervolgens meen je ook nog eens dat mensen die winkeliers deze vrijheid wel willen bieden, jou zouden beperken in jouw keuzes?Sorry hoor, maar je leeft niet alleen op deze wereld.

Linkse partijen denken juist voor eerlijke competitie, dus dat ze aan dezelfde zaken gebonden zijn maar ook dat de kleinere zaakjes dus niet in het nadeel komen tov de grotere zaken, geen monopolievorming.quote:Op maandag 26 april 2010 17:34 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Maar dat is nu toch ook al? De grotere/bekende supermarkten zijn toch al langer open dan de kleinere zaakjes?
[..]
Wat bedoel je hiermee?

Welke kleine winkels concurreren er met de supermarkten?quote:Op maandag 26 april 2010 17:30 schreef DeParo het volgende:
[..]
Wat ik dus al zei, dat is onzin, omdat kleine winkels moeilijker zo lang open kunnen blijven als de megaconcerns zoals bv AH of Jumbo. De VVD doet net of het eerlijker is als al die partijen hun eigen tijden mogen kiezen, maar dat is natuurlijk onzin, want dan zijn de grote partijen dik vet in het voordeel, CDA denkt ook niet aan de kleine man die gaan gewoon uit van een gezinsdag ofzo, denk eerder aan Links, eerlijker.

Vertel!quote:Op maandag 26 april 2010 17:31 schreef Taurus het volgende:
[..]
Het is niet alleen individueel, niet iedereen laat het individualisme overal in doordringen. Het is een maatschappelijk beeld. De atheist dwingt de gelovige in een samenleving te leven waarin geen rustdag is, waarin 'de dag van God' niet gerespecteerd wordt. Gelovigen klagen over het algemeen heel weinig over de dwingelandij van de atheist, vandaar dat het niet zo opvalt blijkbaar, maar atheisten zijn echt niet alleen maar slachtoffers van de beperkingen van gelovigen. Gelovigen worden net zo goed in hun opvattingen beperkt, sterker nog: een stuk sterker hedendaags natuurlijk.
Het is niet alleen het consumentisme, maar ook het simpele feit dat mensen het gewoon erg druk hebben en zich graag bedienen van het grootst mogelijke organisatorische gemak.quote:Dat was mijn punt dan ook niet. Ik wilde even aangeven dat wat SU zei niet 'vaag' was, voor het consumentisme is blijkbaar zeven dagen per week winkelmogelijkheid nodig, dat was alles wat ik zei.

Ja.quote:Op maandag 26 april 2010 17:34 schreef NotYou het volgende:
[..]
[..]
En wat precies dring je op dan? Dat mensen met wie je in principe totaal niets te maken hebt op dat moment vrij zijn te gaan winkelen? Dat winkeliers die dat willen vrij zijn hun winkels te openen?

Eenmanswinkels bijvoorbeeld.quote:Op maandag 26 april 2010 17:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Welke kleine winkels concurreren er met de supermarkten?

Gelovigen zien natuurlijk graag een gelovige maatschappij voor zich, een zonder heidenen, vandaar hun verspreiding van het woord van god. Ik vind dat woord opdringen overigens ook helemaal niet terecht hoor, ik gebruik het maar omdat het gebruik van dat woord in dit soort topics blijkbaar niet te vermijden is, maar er wordt niemand iets opgedrongen. We uiten hier meningen, we zijn geen wetsvoorstellen aan het formuleren.quote:Op maandag 26 april 2010 17:37 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Vertel!
En leg gelijk uit waarom een keuze bij christenen altijd direct hetzelfde betekent als 'opdringen'. We kunnen moeilijk de wereld inrichten naar hun denkbeelden. En nergens staat in de Bijbel dat de rustdag geen rustdag meer is wanneer heidenen hun goddeloze gangetje maar gaan, volgens mij.
[..]
Het is niet alleen het consumentisme, maar ook het simpele feit dat mensen het gewoon erg druk hebben en zich graag bedienen van het grootst mogelijke organisatorische gemak.

Nou, wat jij stelt is dat winkels gesloten moeten blijven omdat jij, je bij het lopen langs de grachten ergert aan het winkelend publiek. (En omdat je het wel makkelijk/fijn vindt geen andere keuze te hebben dan iets cultureels/met het gezin te doen, en omdat je vindt dat deze beperking ook voor anderen wel goed zou zijn.quote:Op maandag 26 april 2010 17:37 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ja.
Ja, wat wil je nou dat ik hierop zeg? Dat ik beaam dat dit belachelijk klinkt of iets dergelijks? Ik vind het net zo belachelijk als: wat dring ik jou nou op dan? Dat je op zondag ander vermaak moet zoeken dan winkelen? Dat je je boodschappen op zaterdag moet doen?
Persoonlijke voorkeuren neem ik allemaal even serieus. Het ligt er aan waar het meeste animo voor is of wat de beste gevolgen voor iedereen heeft, en of dat 7 dagen per week winkels open is valt nog te betwijfelen vind ik.
 )
 )  

Niet alleen mijn belang, ik denk dat het beter is voor iedereen. En ja, ik denk dat dat zwaarder weegt dan de argumenten van die winkeliers (die dat willen), hehe, anders was ik niet voor behoud van zondag als rustdag, natuurlijk. Daar zit ik ook niet mee overigens hoor, met het toegeven dat ik soms de neiging heb voor anderen te denken en het beter denk te weten dan anderen. Dat is namelijk met enige regelmaat ook het geval. Zonder daarvan overtuigd te zijn ben je in een discussie snel uitgepraat natuurlijk.quote:Op maandag 26 april 2010 17:48 schreef NotYou het volgende:
[..]
Nou, wat jij stelt is dat winkels gesloten moeten blijven omdat jij, je bij het lopen langs de grachten ergert aan het winkelend publiek. (En omdat je het wel makkelijk/fijn vindt geen andere keuze te hebben dan iets cultureels/met het gezin te doen, en omdat je vindt dat deze beperking ook voor anderen wel goed zou zijn.)
Hiermee geef je te kennen dat jouw belang, langs de grachten kunnen lopen zonder hierbij voor jouw ergerlijke anderen te zien, zwaarder weegt dan zowel het belang van de winkeliers, als dat van de mensen die op zondag wél graag eens de stad in zouden willen gaan om te winkelen, bijvoorbeeld omdat ze van maandag t/m vrijdag werken en hiervoor anders alleen op zaterdag de tijd zouden hebben.

Die wat verkopen?quote:Op maandag 26 april 2010 17:38 schreef DeParo het volgende:
[..]
Eenmanswinkels bijvoorbeeld.
Kleine zaakjes.

Dus dat mensen ook 's zondags boodschappen zouden kunnen doen tast de saamhorigheid en de moraal van de samenleving als geheel aan?quote:Op maandag 26 april 2010 17:45 schreef Taurus het volgende:
[..]
Gelovigen zien natuurlijk graag een gelovige maatschappij voor zich, een zonder heidenen, vandaar hun verspreiding van het woord van god. Ik vind dat woord opdringen overigens ook helemaal niet terecht hoor, ik gebruik het maar omdat het gebruik van dat woord in dit soort topics blijkbaar niet te vermijden is, maar er wordt niemand iets opgedrongen. We uiten hier meningen, we zijn geen wetsvoorstellen aan het formuleren.
Wat gelovigen allemaal hebben moeten inleveren, dat moet ik jou gaan vertellen? Ach kom nou.. Secularisering is nog niet zo lang aan de gang, maar we mogen wel vaststellen dat gelovigen behoorlijk wat terrein hebben verloren de afgelopen decennia, dat kun je zelf toch wel bedenken? Atheisten of verwereldlijking is aan het ontwikkelen en is aan het overheersen, niet andersom. De koopzondag afschaffen is slechts nog een overwinnig op de verweving van religie en cultuur, het is niet zo raar dat daar weerstand op volgt. De gelovige wereld was er eerst, secularisering doet haar intrede en wint terrein, dat is de stand van zaken nu. Toch weten atheisten in dit soort discussies het altijd voor te doen alsof gelovigen langzaam vrijheden van hen aan het afnemen zijn, dat lijkt me een totaal incorrecte beschouwing. Gelovigen moeten inleveren, atheisten zijn aan het afbreken.
Vind ik allemaal heel gezond en normaal in een maatschappij en wereld met vooruitgang als deze, neemt niet weg dat ik sommige normen en waarden die we vijftig jaar geleden hadden graag nog wil zien overleven omdat ik van mening ben dat die de saamhorigheid en de moraal van de samenleving als geheel ten goede komen, vandaar dat ik pleit voor zondag als rustdag.

Nee, maar veel christenen beweren wel dat ze vanalles is opgedrongen terwijl ze gewoon een keus hebben. Dat gaat niet zozeer over wat op FOK besproken wordtquote:Op maandag 26 april 2010 17:45 schreef Taurus het volgende:
[..]
Gelovigen zien natuurlijk graag een gelovige maatschappij voor zich, een zonder heidenen, vandaar hun verspreiding van het woord van god. Ik vind dat woord opdringen overigens ook helemaal niet terecht hoor, ik gebruik het maar omdat het gebruik van dat woord in dit soort topics blijkbaar niet te vermijden is, maar er wordt niemand iets opgedrongen. We uiten hier meningen, we zijn geen wetsvoorstellen aan het formuleren.

quote:Wat gelovigen allemaal hebben moeten inleveren, dat moet ik jou gaan vertellen? Ach kom nou.. Secularisering is nog niet zo lang aan de gang, maar we mogen wel vaststellen dat gelovigen behoorlijk wat terrein hebben verloren de afgelopen decennia, dat kun je zelf toch wel bedenken? Atheisten of verwereldlijking is aan het ontwikkelen en is aan het overheersen, niet andersom. De koopzondag afschaffen is slechts nog een overwinnig op de verweving van religie en cultuur, het is niet zo raar dat daar weerstand op volgt.
Gelovigen mogen hetzelfde als ze vroeger mochten. Zie je dat dan écht niet?quote:De gelovige wereld was er eerst, secularisering doet haar intrede en wint terrein, dat is de stand van zaken nu. Toch weten atheisten in dit soort discussies het altijd voor te doen alsof gelovigen langzaam vrijheden van hen aan het afnemen zijn, dat lijkt me een totaal incorrecte beschouwing. Gelovigen moeten inleveren, atheisten zijn aan het afbreken.
Okee.quote:Vind ik allemaal heel gezond en normaal in een maatschappij en wereld met vooruitgang als deze, neemt niet weg dat ik sommige normen en waarden die we vijftig jaar geleden hadden graag nog wil zien overleven omdat ik van mening ben dat die de saamhorigheid en de moraal van de samenleving als geheel ten goede komen, vandaar dat ik pleit voor zondag als rustdag.

Dat zou mooi zijn, leuke sketch, maar dat is niet wat ik zeg.quote:Op maandag 26 april 2010 17:59 schreef NotYou het volgende:
[..]
Dus dat mensen ook 's zondags boodschappen zouden kunnen doen tast de saamhorigheid en de moraal van de samenleving als geheel aan?
Wat is dan bezwaarlijker, bovengenoemde of dat jij niet langs de grachten zou kunnen lopen zonder daarbij winkelende anderen te zien? En hoe verhoudt dat laatste zich tot de zogenaamde saamhorigheid van de samenleving als geheel? Moeten we allemaal heel saamhorig binnen gaan zitten zodat jij ongestoord en zonder ergernissen van jouw stad en jouw grachten kunt genieten?

Waarom zou het beter zijn voor iedereen dan? Moet iedereen als winkels open zijn maar gaan winkelen? Iedere zondag? Iedere zaterdag? Doordeweeks na het werken? Zich ophouden in de supermarkt tot deze 's avonds sluit?quote:Op maandag 26 april 2010 17:56 schreef Taurus het volgende:
[..]
Niet alleen mijn belang, ik denk dat het beter is voor iedereen. En ja, ik denk dat dat zwaarder weegt dan de argumenten van die winkeliers (die dat willen), hehe, anders was ik niet voor behoud van zondag als rustdag, natuurlijk. Daar zit ik ook niet mee overigens hoor, met het toegeven dat ik soms de neiging heb voor anderen te denken en het beter denk te weten dan anderen. Dat is namelijk met enige regelmaat ook het geval. Zonder daarvan overtuigd te zijn ben je in een discussie snel uitgepraat natuurlijk.

Juist, dus als winkels geopend zijn kun je niet overdag met vrienden afspreken om iets gezelligs te gaan doen, familie bezoeken of iets ondernemen met het gezin? Lullig zeg voor jouw naasten, dat jij winkelen verkiest boven tijd doorbrengen met hen.quote:Op maandag 26 april 2010 18:02 schreef Taurus het volgende:
[..]
Dat zou mooi zijn, leuke sketch, maar dat is niet wat ik zeg.
Als de winkels zondag gesloten zijn en iedereen vrij is op zondag geeft dat een goede gelegenheid familie te bezoeken of iets te ondernemen met het gezin. Of met vrienden - overdag, in plaats van 's avonds te zuipen en te stappen of/en te eten. Dat kotm de saamhorigheid en de moraal ten goede. Het is dus niet zozeer dat winkels open de saamhorigheid en moraal aantast, maar eerder dat winkels dicht de saamhorigheid en moraal ten goede komt.
'Haha'.

Nogmaals, de gelovige wordt niet belemmerd in de invulling van zijn 'vrije' dag, de atheïst wel .. ik dwing jou niet om boodschappen te gaan doen maar jij wil mij wel dwingen om die niet te doen ..quote:Op maandag 26 april 2010 17:31 schreef Taurus het volgende:
Het is niet alleen individueel, niet iedereen laat het individualisme overal in doordringen. Het is een maatschappelijk beeld. De atheist dwingt de gelovige in een samenleving te leven waarin geen rustdag is, waarin 'de dag van God' niet gerespecteerd wordt. Gelovigen klagen over het algemeen heel weinig over de dwingelandij van de atheist, vandaar dat het niet zo opvalt blijkbaar, maar atheisten zijn echt niet alleen maar slachtoffers van de beperkingen van gelovigen. Gelovigen worden net zo goed in hun opvattingen beperkt, sterker nog: een stuk sterker hedendaags natuurlijk.
Wat een onzin. De bevolking is gegroeid, er zijn meer mensen die boodschappen moeten doen, het is alleen maar logisch dat je de winkeltijden uitbreidt om te grote drukte te vermijden .. heeft niets met 'consumentisme' te makenquote:Dat was mijn punt dan ook niet. Ik wilde even aangeven dat wat SU zei niet 'vaag' was, voor het consumentisme is blijkbaar zeven dagen per week winkelmogelijkheid nodig, dat was alles wat ik zei.

Christenen hebben geen keus. Het geloof is overigens ook geen keuze, voor hen. Het geloof loslaten of er over twijfelen is geen optie. Op dezelfde wijze is accepteren dat er euthanasie wordt gepleegd geen optie. Of abortus. Het is geen kwestie van 'ik geloof, dus ik laat niet aborteren', 'jij gelooft niet, dus jij mag wel laten aborteren'. Het is een kwestie van 'God bestaat, dus abortus mag niet. Voor niemand niet'. Het is een wereldlijke beschouwing versus een goddelijke beschouwing, geen meningsverschil.quote:Op maandag 26 april 2010 17:59 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Nee, maar veel christenen beweren wel dat ze vanalles is opgedrongen terwijl ze gewoon een keus hebben. Dat gaat niet zozeer over wat op FOK besproken wordt
Was dit een verdwaalde zin of iets dergelijks? Ik snap deze zin niet in de context van de quote die je plaatste.quote:Vanuit de visie van een 12 jarige is dat allemaal te snappen, maar we praten hier over volwassen mensen met een eigen leven.
Het gaat er niet om wat een gelovige mag, het gaat er om dat er afbreuk wordt gedaan aan het ideaal en aan het wereldbeeld dat zíj voor ogen hebben. Dat zie jij juist niet.quote:Gelovigen mogen hetzelfde als ze vroeger mochten. Zie je dat dan écht niet?
Uiteraard. Ik had het niet over de kerk als instituut.quote:De kerk als instituut heeft zeer veel moeten prijsgeven, maar de kerk als instituut was dan ook een machtsgeil instituut dat regelrecht tegen alles inging waar Jezus Christus over predikte. Boeken over vol geschreven dus ik ga er even vanuit dat dit je bekend is.
Niets 'weer te herwinnen', te blijven vasthouden, en logisch. Hen worden wel degelijk dingen ontnomen, alleen geen individuele dingen maar universele dingen. De afbreuk aan hoe zij vinden dat de wereld in elkaar moet steken (en dus ook jij).quote:Maar laat er geen misverstand over bestaan: de atheist heeft de gelovige nimmer iets afgepakt. Hij heeft alleen voor zijn eigen vrijheid geknokt. Het zijn inderdaad de christenen (ook niet allemaal gelukkig) die nu proberen hun morele greep over anderen weer te herwinnen.
Dat denk ik dus niet.quote:Dus dit zie je echt precies omgekeerd.
Ik denk dat het meevalt met dat kwaad bloed. Ik denk dat het helemaal niet zo is dat er zo ontzettend veel mensen zich druk maken om dichte winkels, dan wel open winkels. Het is een handjevol extremistische gelovigen versus een handjevol extremistische atheisten die hard zitten te schreeuwen in dit soort discussies. De gematigden (waartoe ik ook behoor, en jij ook hoop ik) zullen hier niet zo fel voor strijden en daarom duurt het ook decennia voor dit soort ontwikkelingen daadwerkelijk uitkomen. En vanwege mijn persoonlijke redenen, bovengenoemde, hoop ik dat dat nog lang duurt en dat de zondag als rustdag behouden blijft (want dat is niets nieuws, in veel dorpen en ook steden is dat juist nog steeds zoals het was, winkels open op zondag, dat is iets nieuws).quote:Okee.
Ik denk dat de zondag als rustdag in die optiek niets meer is dan een symbool dat bij velen kwaad bloed zet en per saldo geen reet op zal leveren.

Dat kan ook, maar dan heb je al snel te maken met een domino-effect. Zodra één winkelier zijn zaak open gooit, zal de rest van de straat volgen om de concurrentie het hoofd te kunnen bieden. Als je het per gemeente laat regelen, kunnen inwoners hun wens laten horen en kan daarnaar geluisterd worden. Dat kan betekenen dat de inwoners van een klein dorp de winkels gesloten willen houden vanwege het eerder door anderen genoemde straatbeeld. De paar mensen in de gemeenschap die het daar niet mee eens zijn (want die heb je altijd), kunnen naar het nabij gelegen stadje fietsen waar de winkels wel elke zondag open zijn. En de stedelingen fietsen die dag naar het dorp om van de rust te genieten. Iedereen blijquote:Op maandag 26 april 2010 15:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom per gemeente?
Waarom mag de winkelier het niet gewoon zelf bepalen?

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |