abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80908698
quote:
From the universal supremacy of the great gods it was but one step, an inspired leap, to the revelation that there was but one God, who was the God of the whole universe and of all mankind. The oneness of God was preached first by the prophets of ancient Israel and then, in the seventh century BC, by the Iranian prophet Zoroaster.
A History Of Islamic Societies - Ira M. Lapidus
pi_80908732
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 18:39 schreef AryaMehr het volgende:

[..]
Nee, je kan de boeken inkijken, lijkt me meer dan genoeg.

Waar is het Hindoeisme?
  zaterdag 1 mei 2010 @ 18:40:35 #143
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_80908734
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 18:39 schreef DeParo het volgende:

[..]

A History Of Islamic Societies - Ira M. Lapidus
Heeft Ira M. Lapidus zich verdiept in het Zoroastrisme; zoals Boyce dat heeft gedaan? Een boek dat over Islamitische gemeenschappen gaat aanhalen als serieuze bron?
pi_80908754
AR, je haalt nu opeens een bron aan, een zogenaamd gerespecteerde bron die beweert dat het Zoroastrianisme nu zelfs de oudste religie in de wereld is. Ik vraag je waar het Hindoeisme is gebleven?
pi_80908778
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 18:40 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Heeft Ira M. Lapidus zich verdiept in het Zoroastrisme; zoals Boyce dat heeft gedaan? Een boek dat over Islamitische gemeenschappen gaat aanhalen als serieuze bron?
Jazeker en dat bewijst zijn uitvoerige behandelen van het Zoroastrianisme in andere delen van het boek.
Zoals je kan lezen.
  zaterdag 1 mei 2010 @ 18:44:01 #146
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_80908824
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 18:42 schreef DeParo het volgende:

[..]

Jazeker en dat bewijst zijn uitvoerige behandelen van het Zoroastrianisme in andere delen van het boek.
Zoals je kan lezen.
Boyce staat vele malen hoger aangeschreven.
pi_80908849
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 18:44 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Boyce staat vele malen hoger aangeschreven.
En toch beweert bijna elke wetenschapper dat het Hindoeisme het oudste geloof ter wereld is .
Daar gaat dan de geloofwaardigheid opeens van Mary Boyce.
  zaterdag 1 mei 2010 @ 18:48:47 #148
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_80908946
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 18:45 schreef DeParo het volgende:

[..]

En toch beweert bijna elke wetenschapper dat het Hindoeisme het oudste geloof ter wereld is .
Oh? Ik lees dat het Zoroastrisme even oud is als het Hindoeisme en dat sommigen geleerden het Zoroastrisme zelfs ouder schatten.
quote:
Daar gaat dan de geloofwaardigheid opeens van Mary Boyce.
Volgens een snotneus op het internet. En dat terwijl alle geleerden die zich in dergelijke studies hebben verdiept Boyce aanprijzen als de nummer één.
quote:
The Royal Asiatic Society's annual Boyce Prize for outstanding contributions to the study of religion is named after her.
quote:
Hoe bent u bij dit onderzoeksgebied terecht gekomen?

“Dat is lastig te reconstrueren. Vanuit een volkomen onkerkelijke achtergrond ben ik theologie gaan studeren in Utrecht. Dit omdat het vak veel omvat: talen, geschiedenis, sociale wetenschappen, allen in dienst van één onderwerp: religie. Heel raar keek men niet op van mijn keuze; in die tijd was theologie nu eenmaal de enige studie voor mensen met interesse voor religie. Daarbij heb ik Perzisch gedaan. Dit kwam door een college bij theologie dat mij pakte. Het ging over Mary Boyce – die naam zal nog veel vallen - de onbetwiste nummer één in de studie naar het zoroastrisme. Dit pakte mij en ik wilde er meer mee. Hiervoor moest ik mij de uitgestorven talen meester maken en daar heb je allereerst het Perzisch bij nodig. Bij de studie ging een wereld voor mij open. Het was heel anders. Bij Godgeleerdheid had ik traditionele hoorcolleges, maar bij een taal ben je veel actiever bezig. Je hebt veel werkcolleges en moet er gewoon zijn om je alles eigen te maken.”
http://www.hum.leidenuniv(...)iews/dejong-509.html
pi_80909050
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 18:24 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Vanwaar het idee dat het Zoroastrisme pas de vijfde eeuw voor Christus is ontstaan? Het Zoroastrisme (Mazdeisme) is wel degelijk ouder dan het Jodendom.
Wikipedia:
quote:
Zoroastrianism is a religion and philosophy based on the teachings of prophet Zoroaster (aka Zarathustra, in Avestan) founded in the early part of the 5th century BC. The term Zoroastrianism is, in general usage, essentially synonymous with Mazdaism, i.e., the worship of Ahura Mazda, exalted by Zoroaster as the supreme divine authority.
pi_80909057
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 18:48 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Oh? Ik lees dat het Zoroastrisme even oud is als het Hindoeisme en dat sommigen geleerden het Zoroastrisme zelfs ouder schatten.
[..]
Ach jochie, houd toch op, het zoroastrianisme waar we het nu over hebben is in de verste verte niet meer te vergelijken met waar jij op doelt. Sterker nog, tot Zoroaster, kan er zelfs sprake zijn van meerdere goden dus daar gaat het monotheistische argument.

Het Hindoeisme staat duidelijk op nummer een, als je ooit nog op een universiteit komt, vraag het maar na.
quote:
Volgens een snotneus op het internet. En dat terwijl alle geleerden die zich in dergelijke studies hebben verdiept Boyce aanprijzen als de nummer één.
[..]
Haar kennis van het Zoroastrianisme is onomstreden, haar kennis van andere religies daarentegen zou wel een stuk beter mogen, dat is wel duidelijk. Bovendien als ze kunnen traceren waar het Joodse Volk vandaan komt dan zien ze
een nog oudere religie.
pi_80909084
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 18:52 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Wikipedia:
[..]
De meeste historici dateren ook Zoroaster rond die periode die jij aandraagt.
Hoe het zoroastrianisme daarvoor er uitzag is simpelweg niet duidelijk, dus ja, je hebt gelijk.

Sterker nog, Zoroaster haalde er een God uit, dat maakt het aannemelijker dat er meerdere waren voor hem.
Dat heeft jouw heldin ook geschreven AR, waarom noteer je dat niet, daar gaat jouw geloofwaardigheid.
pi_80909213
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 18:28 schreef DeParo het volgende:

[..]

Dat vinden we overigens weer terug binnen het boek Peter Brown volgens mij. In The Rise of Western Christendom (gaat over de Middeleeuwen) waar hij het bestaan van oudere religies uitlegt.
Bedankt voor de tip, klinkt interessant.
pi_80909254
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 18:58 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Bedankt voor de tip, klinkt interessant.
Plus Bernhard Lewis maar zijn hele genre gaat over het onstaan van de Islam en de pre-Islamitische wereld (inclusief Zoroastrianisme). Wat ook leuk is is de discussie tussen hem en Edward Said.
pi_80909321
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 18:36 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

"Zoroastrianism is the oldest of the revealed world-religions, and it has probably had more influence on mankind, directly and indirectly, than any other single faith." - Mary Boyce, Zoroastrians: Their Religious Beliefs and Practices (London: Routledge and Kegan Paul, 1979, p. 1)
Dat is een citaat met een wel erg globaal verhaal. Zulke algemene stellingen kan je niets mee.
  zaterdag 1 mei 2010 @ 20:24:57 #155
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_80911817
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 18:52 schreef Ribbenburg het volgende:
Wikipedia:
De monotheïstische leer van Zarathustra is ouder dan het monotheïstische jodendom.
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 19:01 schreef Ribbenburg het volgende:
Dat is een citaat met een wel erg globaal verhaal. Zulke algemene stellingen kan je niets mee.
Die stelling spreekt toch boekdelen naar mijn inziens. Het debat tussen de mensen die Zoroastrisme als voorloper van het jodendom beschouwen en andersom woedt overigens ook op het internet:

Maar goed, voordat iedereen met zijn Wikipedia-kennis tracht te vertellen hoe alles in elkaar steekt is het handig als dit boek eerst eens wordt gelezen:

Zoroastrianism: A Shadowy but Powerful Presence in the Judaeo-Christian World

[ Bericht 22% gewijzigd door AryaMehr op 01-05-2010 20:32:08 ]
pi_80912174
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 20:24 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Die stelling spreekt toch boekdelen naar mijn inziens.

[..]
Ja ammehoela, natuurlijk spreekt het boekdelen omdat het een boude bewering is. Belangrijker is de vraag: waar komt de onderbouwing vandaan?
  zaterdag 1 mei 2010 @ 20:39:22 #157
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_80912228
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 20:37 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Ja ammehoela, natuurlijk spreekt het boekdelen omdat het een boude bewering is. Belangrijker is de vraag: waar komt de onderbouwing vandaan?
Je hebt moeite met lezen? Het is een citaat uit het boek. Ik zou zeggen lees het boek eens. Dat zouden overigens meer mensen hier moeten doen.
pi_80912739
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 20:39 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Je hebt moeite met lezen? Het is een citaat uit het boek. Ik zou zeggen lees het boek eens. Dat zouden overigens meer mensen hier moeten doen.
Ik zal er eens door bladeren, maar ik ben bekend met het verschijnsel dat oriëntalisten vaak de neiging hebben hun onderzoeksobject mooier voor te stellen dan het in werkelijkheid is. Daarom neem ik zulke beweringen met een grote korrel zout.
  † In Memoriam † zaterdag 1 mei 2010 @ 20:59:48 #159
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_80912797
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 16:05 schreef DeParo het volgende:

@Northern Star; het gaat er niet om wanneer ze zichzelf wel of niet het Joodse volk hebben genoemd.
Het gaat om die groep, met die specifieke gedachte, die al veel verder teruggaat.
Als je het over de geschiedenis van Nederland hebt gebruik je Bataven, Franken, Saksen en Nederlanders ook niet door elkaar of als synoniem van elkaar.
quote:
Verder hebben mensen wel eens gezegd dat het Jodendom beinvloed zou zijn in Egypte.
Maar er zijn aanwijzingen dat het Joodse volk, ook qua religie, al bestond voordat ze in Egypte kwamen.
En er zijn ook aanwijzingen dat er aan het hof van Nebukadnezar al fans van Elvis waren. *ahum*

Het Egypte-verhaal is of een complete mythe of gebasseerd op verhalen van de Hyksos oid.
Nergens in de hele Egyptische geschiedschrijving, archieven of verslagen is iets terug te vinden over de verhalen uit Exodus. Het is fictie.

Maar zelfs als je het bijbelse verhaal voor waarheid aanneemt is het complete kolder om over het Joodse volk te spreken terwijl het verhaal over de stamvaders van de Israelieten gaat.

Het judaisme is in de eeuwen vlak voor de het begin van de jaartelling ontstaan. En zelfs toen was het nog geen vastomlijnd geheel maar eerder een verzameling sekten met overeenkomsten en verschillen. Zie de Dode Zee-rollen bijvoorbeeld.

De wortels van het judaisme zijn uiteraard veel ouder en gaan veel dieper maar dat is niet "het jodendom".
  zaterdag 1 mei 2010 @ 21:02:09 #160
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_80912869
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 20:59 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Als je het over de geschiedenis van Nederland hebt gebruik je Bataven, Franken, Saksen en Nederlanders ook niet door elkaar of als synoniem van elkaar.
[..]

En er zijn ook aanwijzingen dat er aan het hof van Nebukadnezar al fans van Elvis waren. *ahum*

Het Egypte-verhaal is of een complete mythe of gebasseerd op verhalen van de Hyksos oid.
Nergens in de hele Egyptische geschiedschrijving, archieven of verslagen is iets terug te vinden over de verhalen uit Exodus. Het is fictie.

Maar zelfs als je het bijbelse verhaal voor waarheid aanneemt is het complete kolder om over het Joodse volk te spreken terwijl het verhaal over de stamvaders van de Israelieten gaat.

Het judaisme is in de eeuwen vlak voor de het begin van de jaartelling ontstaan. En zelfs toen was het nog geen vastomlijnd geheel maar eerder een verzameling secten met overeenkomsten en verschillen. Zie de Dode Zee-rollen bijvoorbeeld.

De wortels van het judaisme zijn uiteraard veel ouder en gaan veel dieper maar dat is niet "het jodendom".
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')