en waar is het aloude en bekende boek van "Een vroege monotheïst was Akhenaten"?quote:Op vrijdag 23 april 2010 22:06 schreef TheHappyPrince het volgende:
Een vroege monotheïst was Akhenaten, een Egyptische farao uit de 18e dynastie. Hij schafte alle goden af behalve de zonnegod Aton, waarvan hij geloofde dat het zijn herrezen vader (Amenhotep III) was.
Uit Wikipedia. Jammer.
En een stamgod is een stamngod of ie nou later wat meer aanhangers heeft gekregen of niet.quote:Op vrijdag 23 april 2010 22:14 schreef TheHappyPrince het volgende:
Sinds wanneer moet een monotheïstisch geloof een boek hebben? Feit is gewoon dat er voor de Joden verschillende monotheïstische stammen waren.
quote:Op vrijdag 23 april 2010 22:14 schreef TheHappyPrince het volgende:
Sinds wanneer moet een monotheïstisch geloof een boek hebben? Feit is gewoon dat er voor de Joden verschillende monotheïstische stammen waren.
Je zei eerst iets heel andersquote:Op vrijdag 23 april 2010 21:52 schreef zoalshetis het volgende: laten we eerlijk zijn, dat waren toch echt wel de joden. die hebben het uitgevonden.
vertel. ben erg nieuwsgierig.quote:Op vrijdag 23 april 2010 22:19 schreef TheHappyPrince het volgende:
[..]
Je zei eerst iets heel anders
ja. en nog steeds. hoezo troll ik. je moet een beetje duidelijker posten aub.quote:Op vrijdag 23 april 2010 22:22 schreef TheHappyPrince het volgende:
Ben je nou gewoon aan het trollen ofzo? Je zei dat de Joden het uitgevonden hadden.
dan moet je idd van goede huize komen.quote:Op vrijdag 23 april 2010 22:35 schreef Frishe het volgende:
Een religie 'uitvinden'.
Sjiek is miech dat.
Ach, een beetje Jood draait er zijn hand niet voor omquote:Op vrijdag 23 april 2010 22:38 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
dan moet je idd van goede huize komen.
om wat?quote:Op vrijdag 23 april 2010 22:39 schreef Frishe het volgende:
[..]
Ach, een beetje Jood draait er zijn hand niet voor om
Dat was geen Abraham godsdienst en die godsdienst waar jij op doelt heeft lang niet voor zoveel geweld gezorgd als de 3 Abraham godsdiensten.quote:Op vrijdag 23 april 2010 22:06 schreef TheHappyPrince het volgende:
Een vroege monotheïst was Akhenaten, een Egyptische farao uit de 18e dynastie. Hij schafte alle goden af behalve de zonnegod Aton, waarvan hij geloofde dat het zijn herrezen vader (Amenhotep III) was.
Uit Wikipedia. Jammer.
Nee.quote:Op zaterdag 24 april 2010 04:40 schreef Zienswijze het volgende:
Het jodendom is toch ouder dan het Zoroatrisme?
Kan jij meer uitleg geven?quote:Zoroastrianism is a religion and philosophy based on the teachings of prophet Zoroaster (aka Zarathustra, in Avestan) founded in the early part of the 5th century BCE. The term Zoroastrianism is, in general usage, essentially synonymous with Mazdaism, i.e. the worship of Ahura Mazda, exalted by Zoroaster as the supreme divine authority.
http://en.wikipedia.org/wiki/Zoroastrianism
Hoewel de zoroastrische traditie Zarathoestra's geboorte dateert rond 600 v.Chr. en hem associeert met een Achaemenedische Perzische vorst, Vistaspa, denken de meeste geleerden nu dat hij eerder heeft geleefd. Het is nog steeds niet duidelijk wanneer, maar men kan redelijkerwijs uitgaan van 1200 of 1000 v.Chr, ten tijde van of kort na de migraties van Iraanse veehoeders naar de Iraanse hoogvlakte. Deze zienswijze is gebaseerd op het feit dat de vroegere teksten - de Gatha's, traditionele hymnen die voor het eerst door Zarathoestra zelf zijn gezongen - belangrijke verschillen laten zien met de latere liturgische taal uit de periode rond 600 v.Chr., maar ook op de pastorale levenswijze die in de tekst naar voren komt, en de afwezigheid van de verwijzingen naar de Meden of de Perzen of de namen van koningen of andere personen uit die tijd.quote:Op zaterdag 24 april 2010 04:44 schreef Zienswijze het volgende:
Als ik op Wikipedia lees:
[..]
Kan je jij meer uitleg geven?
De duivel wordt toch niet als een god gezien?quote:Op zaterdag 24 april 2010 04:48 schreef Hiddendoe het volgende:
Eigenlijk zijn de drie monotheistische godsdiensten helemaal niet monotheistisch, want er is altijd de strijd tussen goed en kwaad, god en de duivel zeg maar.
Oke, bedank voor je extra info sowieso..quote:Op zaterdag 24 april 2010 04:49 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Hoewel de zoroastrische traditie Zarathoestra's geboorte dateert rond 600 v.Chr. en hem associeert met een Achaemenedische Perzische vorst, Vistaspa, denken de meeste geleerden nu dat hij eerder heeft geleefd. Het is nog steeds niet duidelijk wanneer, maar men kan redelijkerwijs uitgaan van 1200 of 1000 v.Chr, ten tijde van of kort na de migraties van Iraanse veehoeders naar de Iraanse hoogvlakte. Deze zienswijze is gebaseerd op het feit dat de vroegere teksten - de Gatha's, traditionele hymnen die voor het eerst door Zarathoestra zelf zijn gezongen - belangrijke verschillen laten zien met de latere liturgische taal uit de periode rond 600 v.Chr., maar ook op de pastorale levenswijze die in de tekst naar voren komt, en de afwezigheid van de verwijzingen naar de Meden of de Perzen of de namen van koningen of andere personen uit die tijd.
quote:The standard Masoretic Hebrew text of the Bible places Abraham's birth 1,948 years after the Creation, or 1948 AM (Anno Mundi, "Year of the World"). The two other major textual traditions have different dates, the Greek Septuagint putting it at 3312 AM and the Samaritan version of Genesis at 2247 AM. All three agree that he died at the age of 175.[41] There have been over two hundred attempts to match the biblical chronology to dates in history, two of the more influential being the traditional Jewish dates (Abraham lived 1812 BCE to 1637 BCE), and those of the 17th century Archbishop James Ussher (1976 BCE to 1801 BCE); but the most that can be said with some degree of certainty is that the standard Hebrew text of Genesis places Abraham in the earlier part of the second millennium.
http://en.wikipedia.org/w(...)_biblical_chronology
quote:The origins of Abrahamic religion are found in Judaism, which began in 1,400 BCE when the Torah was first given to the people of Israel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Abrahamic_religion
Ik vraag me dat wel eens af.quote:Op zaterdag 24 april 2010 04:50 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
De duivel wordt toch niet als een god gezien?
Dit stuk gaat over de geboorte van Abraham als ik het goed begrijp, maar toen was de Thora nog niet opgetekend. Een van de leiders van de uit Babylon teruggekeerde joden, de schriftgeleerde Ezra, wordt geacht de eerste te zijn geweest die de boeken van de Thora - de eerste vijf Bijbelboeken, de boeken van Mozes - heeft opgetekend. Hij deed dat in een nieuw schrift, het Hebreeuws, dat sindsdien altijd is gebruikt (voor de ballingschap hanteerden de joden een ander schrift). Plus dat de definitieve versie van de Talmoed in de vierde en vijfde eeuw na Chr. werd samengesteld en uitgegeven in Mesopotamie - wederom in Iraanse context (onder de Sassaniden).quote:Op zaterdag 24 april 2010 04:54 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Oke, bedank voor je extra info sowieso..
Als ik Wiki raadpleeg, dan lees ik dit:
[..]
[..]
Interessante toelichtingquote:Op zaterdag 24 april 2010 05:02 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Dit stuk gaat over de geboorte van Abraham als ik het goed begrijp, maar toen was de Thora nog niet opgetekend. Een van de leiders van de uit Babylon teruggekeerde joden, de schriftgeleerde Ezra, wordt geacht de eerste te zijn geweest die de boeken van de Thora - de eerste vijf Bijbelboeken, de boeken van Mozes - heeft opgetekend. Hij deed dat in een nieuw schrift, het Hebreeuws, dat sindsdien altijd is gebruikt (voor de ballingschap hanteerden de joden een ander schrift). Plus dat de definitieve versie van de Talmoed in de vierde en vijfde eeuw na Chr. werd samengesteld en uitgegeven in Mesopotamie - wederom in Iraanse context (onder de Sassaniden).
Alle 3 de Abraham godsdiensten claimen monotheistisch te zijn en daar zijn ze behoorlijk trots op volgens mij (christendom en islam hebben voor de eliminatie van een groot aantal polytheistische religies gezorgdquote:Op zaterdag 24 april 2010 05:01 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
[quote]Ik vraag me dat wel eens af.
Bestond al in eerdere godsdiensten;quote:Waar komen anders die begrippen hemel, hel en vagevuur vandaan?
Is het niet zo dat niet-gelovigen in die godsdienst in de hel belanden? Althans zo leggen de meeste gelovigen het in die 3 monotheismen het uit...quote:Als je 'goed' leeft ga je naar de hemel, zo niet dan beland je in de hel, bij de duivel.
Volgens de bijbel!quote:Op zaterdag 24 april 2010 04:54 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
[..]
The origins of Abrahamic religion are found in Judaism, which began in 1,400 BCE when the Torah was first given to the people of Israel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Abrahamic_religion
Ik weet ook niet zeker wanneer het Jodendom ontstaan is, vandaar meldde ik uitdrukkelijk dat ik mijn gegevens van Wikipedia had.quote:Op zaterdag 24 april 2010 05:08 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Volgens de bijbel!
Volgens diezelfde bijbel is de aarde maar een paar duizend jaar oud, geloof je dat ook?
Met andere woorden, het is geen geschiedenisboek.
Topicstarter heeft ook ergens een bel horen luiden maar begrijpt niet dat de Hebreeën, de Israelieten en Joden alle drie iets anders zijn. De Joden claimen af te stammen van de bijbelse Israelieten, wat maar zeer de vraag is.
In ieder geval gaat het dus om de bijbelse Israelieten of Hebreeën die wel of niet het monotheisme hebben "uitgevonden".
Begin hier eens en zie waar je uitkomt: Asherah
Overigens zal er vast een wederzijdse beïnvloeding zijn geweest, maar dat het Jodendom in zekere zin is beïnvloedt door het mazdeisme is wat veel wetenschappers vandaag de dag onderschrijven. Daarbij moet men rekening houden dat de kennis over het mazdeisme met de tijd begint toe te nemen; er is in vergelijking met de andere monotheïstische godsdiensten erg weinig bekend over het mazdeisme. Niet in de allerlaatste plaats vanwege de mondelinge overlevering van de mazdeistische teksten; die zijn pas na meer duizend jaar na de geboorte van Zarathoestra voor het eerst opgetekend in de vorm waarin ze tot ons zijn gekomen.quote:
Interessant!quote:Op zaterdag 24 april 2010 05:11 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Overigens zal er vast een wederzijdse beïnvloeding zijn geweest, maar dat het Jodendom in zekere zin is beïnvloedt door het mazdeisme is wat veel wetenschappers vandaag de dag onderschrijven.
Jammer dat zo'n oude godsdienst flink onderdrukt is en dat aanhangers nog steeds niet volledige vrijheid hebben in Iran. Hopelijk zet de herleving van het Zoroatrisme door en leert de Arabische invasiegodsdienst eens tolerantie en gelijkwaardigheid van alle godsdiensten kennen.quote:Daarbij moet men rekening houden dat de kennis over het mazdeisme met de tijd begint toe te nemen; er is in vergelijking met de andere monotheïstische godsdiensten erg weinig bekend over het mazdeisme. Niet in de allerlaatste plaats vanwege de mondelinge overlevering van de mazdeistische teksten; die zijn pas na meer duizend jaar na de geboorte van Zarathoestra voor het eerst opgetekend in de vorm waarin ze tot ons zijn gekomen.
Het was niet de bedoeling naar je uit te halen oid.quote:Op zaterdag 24 april 2010 05:10 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Ik weet ook niet zeker wanneer het Jodendom ontstaan is, vandaar meldde ik uitdrukkelijk dat ik mijn gegevens van Wikipedia had.
Een kleitablet met een oud verdrag erop dat verdacht veel op de tien geboden lijkt..quote:Source of Bible Covenant with God discovered?
Archaeologists working in Turkey have unearthed an Assyrian tablet dating to around 670 BCE that "could have served as a model for the biblical description of God's covenant with the Israelites."
Volgens mij zijn er weinig mensen die ontkennen dat de naam Mozes geen Egyptische is. De naam Mozes werd gegeven door de dochter van de Farao.quote:Op zaterdag 24 april 2010 05:31 schreef NorthernStar het volgende:
De naam Mozes is zelfs verdacht want het is een oud-Egyptische titel. Denk aan farao Tuthmoses ed.
En zo vindt ook het verhaal van de zondvloed zijn oorsprong in Mesopotamie.quote:Of het verhaal van zijn geboorte en het rieten mandje. Dat komt uit een oud Sumerische legende over Sargon van Akkad.
Het verhaal van Gilgamesh inderdaad.quote:Op zaterdag 24 april 2010 05:38 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
En zo vindt ook het verhaal van de zondvloed zijn oorsprong in Mesopotamie.
De duivel zelf belandt in hel. De duivel zelf is geen God maar iemand/iets die God niet wilde gehoorzamen. Het is niet zo dat de duivel een 'baas/God' is in de hel.quote:Op zaterdag 24 april 2010 05:01 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ik vraag me dat wel eens af.
Waar komen anders die begrippen hemel, hel en vagevuur vandaan?
Als je 'goed' leeft ga je naar de hemel, zo niet dan beland je in de hel, bij de duivel.
quote:Op zaterdag 24 april 2010 04:54 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
[..]
[..]
quote:3.65. O, mensen van het Boek, waarom redetwist je over Abraham, wanneer de Torah en het Evangelie eerst na hem werden geopenbaard? Wil je dan niet begrijpen?
Waarbij 'Moslim' hier wordt verstaan als: iemand die zich overgeeft aan God ....quote:3.67. Abraham was noch een Jood, noch een Christen, maar hij was een oprecht Moslim. En hij behoorde niet tot de afgodendienaren
Erg interessantquote:Op zaterdag 24 april 2010 05:18 schreef AryaMehr het volgende:
Een goed voorbeeld van een beïnvloeding:
De personificatie van vijf afzonderlijke entiteiten die aan elk mens toebehoren: niet enkel lichaam, ziel en geest, maar ook advenak en fravashi. Adhvenak was het hemelse prototype voor elke mens, geassocieerd met mannelijke zaad en regeneratie. De fravashi, hoewel tevens entiteiten in de geestenwereld, waren actiever en werden in verband gebracht met de kracht van helden, het beschermen van de levenden tijdens hun leven, zoals engelbewaarders, en het ophalen van hun zielen na de dood, zoals Walkuren dat doen in de Germaanse mythologie. Deze en andere personificaties van engelen zijn de voorlopers van de engelen in het jodendom, het christendom en de islam.
De werken van Mary Boyce. Zij wordt beschouwd als een autoriteit op het zoroastrisme, de onbetwiste nummer één. Volgens haar heeft het zoroastrisme meer invloed gehad op de mensheid - direct of indirect - dan welk religie dan ook.quote:Op zaterdag 24 april 2010 12:20 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Erg interessantHeb je hier ook bronnen of literatuur van? Zou er erg graag wat meer over willen lezen
leuk begin van een discussie, hulde.quote:Op zaterdag 24 april 2010 04:37 schreef AryaMehr het volgende:
Zoalshetis toont weer eens dat een gebrek aan historische kennis hem niet vreemd is. Het Jodendom is in zekere zin enorm beïnvloedt door het mazdeisme; de oudste nog steeds bestaande monotheïstische godsdienst. De concepten van hemel en hel, van de vrije menselijke keus tussen goed en kwaad, van het goddelijke laatste oordeel, van engelen en van één enkele scheppergod vinden zijn oorsprong in de vroege kenmerken van het mazdeïsme en waren allemaal van enorme invloed op godsdiensten die later zijn ontstaan.
Het gebrek aan geschriften uit die tijd komt toch doordat de mazdeïsten het schrift zagen als een soort duivels praktijk wat niet beoefend mocht worden door de mens?quote:Op zaterdag 24 april 2010 05:11 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Overigens zal er vast een wederzijdse beïnvloeding zijn geweest, maar dat het Jodendom in zekere zin is beïnvloedt door het mazdeisme is wat veel wetenschappers vandaag de dag onderschrijven. Daarbij moet men rekening houden dat de kennis over het mazdeisme met de tijd begint toe te nemen; er is in vergelijking met de andere monotheïstische godsdiensten erg weinig bekend over het mazdeisme. Niet in de allerlaatste plaats vanwege de mondelinge overlevering van de mazdeistische teksten; die zijn pas na meer duizend jaar na de geboorte van Zarathoestra voor het eerst opgetekend in de vorm waarin ze tot ons zijn gekomen.
Niet helemaal correct; het gebrek aan geschriften komt ook enigszins doordat mensen als Alexander en een aantal islamitische heersers hetweleens in hun hoofd haalden om Perzische bibliotheken in de brand te steken.quote:Op maandag 26 april 2010 21:52 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Het gebrek aan geschriften uit die tijd komt toch doordat de mazdeïsten het schrift zagen als een soort duivels praktijk wat niet beoefend mocht worden door de mens?
Eeuwig zonde idd.quote:Op maandag 26 april 2010 22:06 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Niet helemaal correct; het gebrek aan geschriften komt ook enigszins doordat mensen als Alexander en een aantal islamitische heersers hetweleens in hun hoofd haalden om Perzische bibliotheken in de brand te steken.
quote:Op maandag 26 april 2010 22:06 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Niet helemaal correct; het gebrek aan geschriften komt ook enigszins doordat mensen als Alexander en een aantal islamitische heersers hetweleens in hun hoofd haalden om Perzische bibliotheken in de brand te steken.
quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |