abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 23 april 2010 @ 21:52:34 #1
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_80650345
wat ik het allerjammerst vind aan het hele religiedebat, én ellende van hedendaag, is dat de drie monotheïsten allemaal claimen origineel te zijn. en laten we eerlijk zijn, dat waren toch echt wel de joden. die hebben het uitgevonden.
de rest hobbelt er maar een beetje achteraan en wil ook nog eens met geweld dezelfde status. ik zou zeggen bedenk zelf eens iets origineels. graag niet vanuit een warlord gedacht.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_80651009
Een vroege monotheïst was Akhenaten, een Egyptische farao uit de 18e dynastie. Hij schafte alle goden af behalve de zonnegod Aton, waarvan hij geloofde dat het zijn herrezen vader (Amenhotep III) was.

Uit Wikipedia. Jammer.
  vrijdag 23 april 2010 @ 22:07:44 #3
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_80651059
ik betwijfel of de joden het hebben uitgevonden.

feit is dat ze op een gegeven moment hebben besloten de rest van hun stamgoden over boord te gooien en 1 god te gaan aanbidden. Maar er zijn aanwijzingen dat er meer stammen waren met hun engen stamgod.
ik weet niet of ze de eerste waren, maar toch ze waren toch wel succesvol. Aangezien veel andere geloven het niet overleefd hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door Daniel1976 op 23-04-2010 22:24:55 ]
  vrijdag 23 april 2010 @ 22:12:21 #4
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_80651295
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 22:06 schreef TheHappyPrince het volgende:
Een vroege monotheïst was Akhenaten, een Egyptische farao uit de 18e dynastie. Hij schafte alle goden af behalve de zonnegod Aton, waarvan hij geloofde dat het zijn herrezen vader (Amenhotep III) was.

Uit Wikipedia. Jammer.
en waar is het aloude en bekende boek van "Een vroege monotheïst was Akhenaten"?

nou? joden hebben gewoon de monotheïstische religie bedacht.

er zijn twee geloven die daarop gebasseerd zijn, maar het liefst willen veregeten dat hun sprookje van de joden komt.
pi_80651431
Sinds wanneer moet een monotheïstisch geloof een boek hebben? Feit is gewoon dat er voor de Joden verschillende monotheïstische stammen waren.
  vrijdag 23 april 2010 @ 22:17:21 #6
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_80651565
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 22:14 schreef TheHappyPrince het volgende:
Sinds wanneer moet een monotheïstisch geloof een boek hebben? Feit is gewoon dat er voor de Joden verschillende monotheïstische stammen waren.
En een stamgod is een stamngod of ie nou later wat meer aanhangers heeft gekregen of niet.
  vrijdag 23 april 2010 @ 22:18:44 #7
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_80651638
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 22:14 schreef TheHappyPrince het volgende:

ok en nu? vertel, welke stammen allemaal dan? ik kan slechts 3 duidelijk boekminnende monotheïsten aanwijzen. en daar waren de joden het eerst mee.
pi_80651686
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 21:52 schreef zoalshetis het volgende: laten we eerlijk zijn, dat waren toch echt wel de joden. die hebben het uitgevonden.
Je zei eerst iets heel anders
  vrijdag 23 april 2010 @ 22:20:17 #9
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_80651705
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 22:19 schreef TheHappyPrince het volgende:

[..]

Je zei eerst iets heel anders
vertel. ben erg nieuwsgierig.
pi_80651825
Ben je nou gewoon aan het trollen ofzo? Je zei dat de Joden het uitgevonden hadden.
  vrijdag 23 april 2010 @ 22:26:13 #11
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_80651956
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 22:22 schreef TheHappyPrince het volgende:
Ben je nou gewoon aan het trollen ofzo? Je zei dat de Joden het uitgevonden hadden.
ja. en nog steeds. hoezo troll ik. je moet een beetje duidelijker posten aub.
pi_80651989
Veel plezier dan!
  vrijdag 23 april 2010 @ 22:33:01 #13
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_80652229
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 22:27 schreef TheHappyPrince het volgende:
Veel plezier dan!
pi_80652338
Een religie 'uitvinden'.

Sjiek is miech dat.
  vrijdag 23 april 2010 @ 22:38:58 #15
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_80652510
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 22:35 schreef Frishe het volgende:
Een religie 'uitvinden'.

Sjiek is miech dat.
dan moet je idd van goede huize komen.
pi_80652547
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 22:38 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

dan moet je idd van goede huize komen.
Ach, een beetje Jood draait er zijn hand niet voor om
  vrijdag 23 april 2010 @ 22:46:22 #17
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_80652828
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 22:39 schreef Frishe het volgende:

[..]

Ach, een beetje Jood draait er zijn hand niet voor om
om wat?
pi_80660359
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 22:06 schreef TheHappyPrince het volgende:

Uit Wikipedia. Jammer.
Dat was geen Abraham godsdienst en die godsdienst waar jij op doelt heeft lang niet voor zoveel geweld gezorgd als de 3 Abraham godsdiensten.
pi_80660371
Het probleem is als een religie vindt dat zijn religie dé waarheid spreekt + andere religies/levensbeschouwingen afwijst. Om over de houding naar het atheisme toe maar niet te spreken. Dat brengt een bron van intolerantie naar buiten. Het is dan ook geen verrassing dat júist de Abraham religies de meest gewelddadige religies zijn.

Tel daarbij het bekeren of de drang naar uitbreiding van het christendom en de islam erbij op en je snapt dat die 2 godsdiensten verreweg het meeste geweld naar buiten hebben gebracht. Terwijl het beide relatief gezien jonge godsdiensten zijn, maar zij hebben in relatief zo'n korte tijd zoveel geweld op hun naam gekregen.....het is wel een prestratie in negatieve zin welteverstaan.
  zaterdag 24 april 2010 @ 04:37:17 #20
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_80660378
Zoalshetis toont weer eens dat een gebrek aan historische kennis hem niet vreemd is. Het Jodendom is in zekere zin enorm beïnvloedt door het mazdeisme; de oudste nog steeds bestaande monotheïstische godsdienst. De concepten van hemel en hel, van de vrije menselijke keus tussen goed en kwaad, van het goddelijke laatste oordeel, van engelen en van één enkele scheppergod vinden zijn oorsprong in de vroege kenmerken van het mazdeïsme en waren allemaal van enorme invloed op godsdiensten die later zijn ontstaan.
pi_80660392
Het jodendom is toch ouder dan het Zoroatrisme?
  zaterdag 24 april 2010 @ 04:41:28 #22
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_80660395
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 04:40 schreef Zienswijze het volgende:
Het jodendom is toch ouder dan het Zoroatrisme?
Nee.
pi_80660407
Als ik op Wikipedia lees:
quote:
Zoroastrianism is a religion and philosophy based on the teachings of prophet Zoroaster (aka Zarathustra, in Avestan) founded in the early part of the 5th century BCE. The term Zoroastrianism is, in general usage, essentially synonymous with Mazdaism, i.e. the worship of Ahura Mazda, exalted by Zoroaster as the supreme divine authority.

http://en.wikipedia.org/wiki/Zoroastrianism
Kan jij meer uitleg geven?
pi_80660420
Eigenlijk zijn de drie monotheistische godsdiensten helemaal niet monotheistisch, want er is altijd de strijd tussen goed en kwaad, god en de duivel zeg maar.
  zaterdag 24 april 2010 @ 04:49:25 #25
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_80660424
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 04:44 schreef Zienswijze het volgende:
Als ik op Wikipedia lees:
[..]

Kan je jij meer uitleg geven?
Hoewel de zoroastrische traditie Zarathoestra's geboorte dateert rond 600 v.Chr. en hem associeert met een Achaemenedische Perzische vorst, Vistaspa, denken de meeste geleerden nu dat hij eerder heeft geleefd. Het is nog steeds niet duidelijk wanneer, maar men kan redelijkerwijs uitgaan van 1200 of 1000 v.Chr, ten tijde van of kort na de migraties van Iraanse veehoeders naar de Iraanse hoogvlakte. Deze zienswijze is gebaseerd op het feit dat de vroegere teksten - de Gatha's, traditionele hymnen die voor het eerst door Zarathoestra zelf zijn gezongen - belangrijke verschillen laten zien met de latere liturgische taal uit de periode rond 600 v.Chr., maar ook op de pastorale levenswijze die in de tekst naar voren komt, en de afwezigheid van de verwijzingen naar de Meden of de Perzen of de namen van koningen of andere personen uit die tijd.
pi_80660429
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 04:48 schreef Hiddendoe het volgende:
Eigenlijk zijn de drie monotheistische godsdiensten helemaal niet monotheistisch, want er is altijd de strijd tussen goed en kwaad, god en de duivel zeg maar.
De duivel wordt toch niet als een god gezien?
pi_80660436
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 04:49 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Hoewel de zoroastrische traditie Zarathoestra's geboorte dateert rond 600 v.Chr. en hem associeert met een Achaemenedische Perzische vorst, Vistaspa, denken de meeste geleerden nu dat hij eerder heeft geleefd. Het is nog steeds niet duidelijk wanneer, maar men kan redelijkerwijs uitgaan van 1200 of 1000 v.Chr, ten tijde van of kort na de migraties van Iraanse veehoeders naar de Iraanse hoogvlakte. Deze zienswijze is gebaseerd op het feit dat de vroegere teksten - de Gatha's, traditionele hymnen die voor het eerst door Zarathoestra zelf zijn gezongen - belangrijke verschillen laten zien met de latere liturgische taal uit de periode rond 600 v.Chr., maar ook op de pastorale levenswijze die in de tekst naar voren komt, en de afwezigheid van de verwijzingen naar de Meden of de Perzen of de namen van koningen of andere personen uit die tijd.
Oke, bedank voor je extra info sowieso..

Als ik Wiki raadpleeg, dan lees ik dit:
quote:
The standard Masoretic Hebrew text of the Bible places Abraham's birth 1,948 years after the Creation, or 1948 AM (Anno Mundi, "Year of the World"). The two other major textual traditions have different dates, the Greek Septuagint putting it at 3312 AM and the Samaritan version of Genesis at 2247 AM. All three agree that he died at the age of 175.[41] There have been over two hundred attempts to match the biblical chronology to dates in history, two of the more influential being the traditional Jewish dates (Abraham lived 1812 BCE to 1637 BCE), and those of the 17th century Archbishop James Ussher (1976 BCE to 1801 BCE); but the most that can be said with some degree of certainty is that the standard Hebrew text of Genesis places Abraham in the earlier part of the second millennium.

http://en.wikipedia.org/w(...)_biblical_chronology
quote:
The origins of Abrahamic religion are found in Judaism, which began in 1,400 BCE when the Torah was first given to the people of Israel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Abrahamic_religion
pi_80660446
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 04:50 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

De duivel wordt toch niet als een god gezien?
Ik vraag me dat wel eens af.
Waar komen anders die begrippen hemel, hel en vagevuur vandaan?
Als je 'goed' leeft ga je naar de hemel, zo niet dan beland je in de hel, bij de duivel.
  zaterdag 24 april 2010 @ 05:02:46 #29
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_80660447
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 04:54 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

[..]

[..]
Dit stuk gaat over de geboorte van Abraham als ik het goed begrijp, maar toen was de Thora nog niet opgetekend. Een van de leiders van de uit Babylon teruggekeerde joden, de schriftgeleerde Ezra, wordt geacht de eerste te zijn geweest die de boeken van de Thora - de eerste vijf Bijbelboeken, de boeken van Mozes - heeft opgetekend. Hij deed dat in een nieuw schrift, het Hebreeuws, dat sindsdien altijd is gebruikt (voor de ballingschap hanteerden de joden een ander schrift). Plus dat de definitieve versie van de Talmoed in de vierde en vijfde eeuw na Chr. werd samengesteld en uitgegeven in Mesopotamie - wederom in Iraanse context (onder de Sassaniden).
pi_80660450
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 05:02 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Dit stuk gaat over de geboorte van Abraham als ik het goed begrijp, maar toen was de Thora nog niet opgetekend. Een van de leiders van de uit Babylon teruggekeerde joden, de schriftgeleerde Ezra, wordt geacht de eerste te zijn geweest die de boeken van de Thora - de eerste vijf Bijbelboeken, de boeken van Mozes - heeft opgetekend. Hij deed dat in een nieuw schrift, het Hebreeuws, dat sindsdien altijd is gebruikt (voor de ballingschap hanteerden de joden een ander schrift). Plus dat de definitieve versie van de Talmoed in de vierde en vijfde eeuw na Chr. werd samengesteld en uitgegeven in Mesopotamie - wederom in Iraanse context (onder de Sassaniden).
Interessante toelichting
pi_80660456
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 05:01 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

[quote]Ik vraag me dat wel eens af.
Alle 3 de Abraham godsdiensten claimen monotheistisch te zijn en daar zijn ze behoorlijk trots op volgens mij (christendom en islam hebben voor de eliminatie van een groot aantal polytheistische religies gezorgd )
quote:
Bestond al in eerdere godsdiensten;
quote:
Als je 'goed' leeft ga je naar de hemel, zo niet dan beland je in de hel, bij de duivel.

Is het niet zo dat niet-gelovigen in die godsdienst in de hel belanden? Althans zo leggen de meeste gelovigen het in die 3 monotheismen het uit...
  † In Memoriam † zaterdag 24 april 2010 @ 05:08:09 #32
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_80660457
quote:

[..]

[..]
The origins of Abrahamic religion are found in Judaism, which began in 1,400 BCE when the Torah was first given to the people of Israel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Abrahamic_religion

Volgens de bijbel!

Volgens diezelfde bijbel is de aarde maar een paar duizend jaar oud, geloof je dat ook?

Met andere woorden, het is geen geschiedenisboek.

Topicstarter heeft ook ergens een bel horen luiden maar begrijpt niet dat de Hebreeën, de Israelieten en Joden alle drie iets anders zijn. De Joden claimen af te stammen van de bijbelse Israelieten, wat maar zeer de vraag is.

In ieder geval gaat het dus om de bijbelse Israelieten of Hebreeën die wel of niet het monotheisme hebben "uitgevonden".

Begin hier eens en zie waar je uitkomt: Asherah
pi_80660463
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 05:08 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Volgens de bijbel!

Volgens diezelfde bijbel is de aarde maar een paar duizend jaar oud, geloof je dat ook?

Met andere woorden, het is geen geschiedenisboek.

Topicstarter heeft ook ergens een bel horen luiden maar begrijpt niet dat de Hebreeën, de Israelieten en Joden alle drie iets anders zijn. De Joden claimen af te stammen van de bijbelse Israelieten, wat maar zeer de vraag is.

In ieder geval gaat het dus om de bijbelse Israelieten of Hebreeën die wel of niet het monotheisme hebben "uitgevonden".

Begin hier eens en zie waar je uitkomt: Asherah
Ik weet ook niet zeker wanneer het Jodendom ontstaan is, vandaar meldde ik uitdrukkelijk dat ik mijn gegevens van Wikipedia had.
  zaterdag 24 april 2010 @ 05:11:39 #34
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_80660464
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 05:04 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Interessante toelichting
Overigens zal er vast een wederzijdse beïnvloeding zijn geweest, maar dat het Jodendom in zekere zin is beïnvloedt door het mazdeisme is wat veel wetenschappers vandaag de dag onderschrijven. Daarbij moet men rekening houden dat de kennis over het mazdeisme met de tijd begint toe te nemen; er is in vergelijking met de andere monotheïstische godsdiensten erg weinig bekend over het mazdeisme. Niet in de allerlaatste plaats vanwege de mondelinge overlevering van de mazdeistische teksten; die zijn pas na meer duizend jaar na de geboorte van Zarathoestra voor het eerst opgetekend in de vorm waarin ze tot ons zijn gekomen.
  zaterdag 24 april 2010 @ 05:18:58 #35
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_80660481
Een goed voorbeeld van een beïnvloeding:

De personificatie van vijf afzonderlijke entiteiten die aan elk mens toebehoren: niet enkel lichaam, ziel en geest, maar ook advenak en fravashi. Adhvenak was het hemelse prototype voor elke mens, geassocieerd met mannelijke zaad en regeneratie. De fravashi, hoewel tevens entiteiten in de geestenwereld, waren actiever en werden in verband gebracht met de kracht van helden, het beschermen van de levenden tijdens hun leven, zoals engelbewaarders, en het ophalen van hun zielen na de dood, zoals Walkuren dat doen in de Germaanse mythologie. Deze en andere personificaties van engelen zijn de voorlopers van de engelen in het jodendom, het christendom en de islam.
pi_80660484
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 05:11 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Overigens zal er vast een wederzijdse beïnvloeding zijn geweest, maar dat het Jodendom in zekere zin is beïnvloedt door het mazdeisme is wat veel wetenschappers vandaag de dag onderschrijven.
Interessant!
quote:
Daarbij moet men rekening houden dat de kennis over het mazdeisme met de tijd begint toe te nemen; er is in vergelijking met de andere monotheïstische godsdiensten erg weinig bekend over het mazdeisme. Niet in de allerlaatste plaats vanwege de mondelinge overlevering van de mazdeistische teksten; die zijn pas na meer duizend jaar na de geboorte van Zarathoestra voor het eerst opgetekend in de vorm waarin ze tot ons zijn gekomen.
Jammer dat zo'n oude godsdienst flink onderdrukt is en dat aanhangers nog steeds niet volledige vrijheid hebben in Iran. Hopelijk zet de herleving van het Zoroatrisme door en leert de Arabische invasiegodsdienst eens tolerantie en gelijkwaardigheid van alle godsdiensten kennen.
  † In Memoriam † zaterdag 24 april 2010 @ 05:31:10 #37
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_80660508
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 05:10 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Ik weet ook niet zeker wanneer het Jodendom ontstaan is, vandaar meldde ik uitdrukkelijk dat ik mijn gegevens van Wikipedia had.
Het was niet de bedoeling naar je uit te halen oid. Wat enige ergenis opriep is dat feit en geloof erg vaak verward worden of behandeld als evenredige grootheden.

Volgens de bijbel werd de thora door God aan Mozes gegeven. Buiten de bijbel is er 0,0% aanwijzing dat Mozes ooit bestaan heeft. De naam Mozes is zelfs verdacht want het is een oud-Egyptische titel. Denk aan farao Tuthmoses ed. Of het verhaal van zijn geboorte en het rieten mandje. Dat komt uit een oud Sumerische legende over Sargon van Akkad.

Zelfs de thora zelf kon wel eens hele ordinaire roots hebben:
quote:
Source of Bible Covenant with God discovered?

Archaeologists working in Turkey have unearthed an Assyrian tablet dating to around 670 BCE that "could have served as a model for the biblical description of God's covenant with the Israelites."
Een kleitablet met een oud verdrag erop dat verdacht veel op de tien geboden lijkt..

Maar om terug te keren tot de originele vraag, de oude Hebreeën of bijbelse Israelieten aanbeden een scala aan goden. De god die later met Yahweh aangeduid werd was één tussen de vele. In oorsprong waarschijnlijk een vulkaangod. Pas later, tegen het begin van de jaartelling, is het langzaam in monotheisme geevolueerd.
  zaterdag 24 april 2010 @ 05:38:44 #38
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_80660528
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 05:31 schreef NorthernStar het volgende:
De naam Mozes is zelfs verdacht want het is een oud-Egyptische titel. Denk aan farao Tuthmoses ed.
Volgens mij zijn er weinig mensen die ontkennen dat de naam Mozes geen Egyptische is. De naam Mozes werd gegeven door de dochter van de Farao.
quote:
Of het verhaal van zijn geboorte en het rieten mandje. Dat komt uit een oud Sumerische legende over Sargon van Akkad.
En zo vindt ook het verhaal van de zondvloed zijn oorsprong in Mesopotamie.
  † In Memoriam † zaterdag 24 april 2010 @ 06:02:14 #39
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_80660559
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 05:38 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

En zo vindt ook het verhaal van de zondvloed zijn oorsprong in Mesopotamie.
Het verhaal van Gilgamesh inderdaad.

In Sumer is zo'n beetje alles begonnen. In de oude mesopotamische godsdiensten waren er bijvoorbeeld zeven hoofdgoden. Net als later bij zoveel andere culturen. Op zich logisch, er waren vijf zichtbare planeten plus de zon en de maan maakt zeven in totaal.

Oude Babylonische rolzegel

De boom met de zeven takken. Het symbool voor de verenigde zeven goden. Het hele pantheon ineen.

Dat symbool verspreidde zich door de regio als symbool voor de goden, evolueerde,

Hier is het te zien op een oude urn uit de regio

pi_80663903
Te bedenken dat Abraham zelf niet eens Joods was.
pi_80664087
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 05:01 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Ik vraag me dat wel eens af.

De duivel zelf belandt in hel. De duivel zelf is geen God maar iemand/iets die God niet wilde gehoorzamen. Het is niet zo dat de duivel een 'baas/God' is in de hel.
pi_80664298
quote:

[..]

[..]

[..]

Het spreekt wel islam/koran tegen:
quote:
3.65. O, mensen van het Boek, waarom redetwist je over Abraham, wanneer de Torah en het Evangelie eerst na hem werden geopenbaard? Wil je dan niet begrijpen?
quote:
3.67. Abraham was noch een Jood, noch een Christen, maar hij was een oprecht Moslim. En hij behoorde niet tot de afgodendienaren
Waarbij 'Moslim' hier wordt verstaan als: iemand die zich overgeeft aan God ....
pi_80664395
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 05:18 schreef AryaMehr het volgende:
Een goed voorbeeld van een beïnvloeding:

De personificatie van vijf afzonderlijke entiteiten die aan elk mens toebehoren: niet enkel lichaam, ziel en geest, maar ook advenak en fravashi. Adhvenak was het hemelse prototype voor elke mens, geassocieerd met mannelijke zaad en regeneratie. De fravashi, hoewel tevens entiteiten in de geestenwereld, waren actiever en werden in verband gebracht met de kracht van helden, het beschermen van de levenden tijdens hun leven, zoals engelbewaarders, en het ophalen van hun zielen na de dood, zoals Walkuren dat doen in de Germaanse mythologie. Deze en andere personificaties van engelen zijn de voorlopers van de engelen in het jodendom, het christendom en de islam.
Erg interessant Heb je hier ook bronnen of literatuur van? Zou er erg graag wat meer over willen lezen
  zaterdag 24 april 2010 @ 16:05:01 #44
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_80669224
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 12:20 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Erg interessant Heb je hier ook bronnen of literatuur van? Zou er erg graag wat meer over willen lezen
De werken van Mary Boyce. Zij wordt beschouwd als een autoriteit op het zoroastrisme, de onbetwiste nummer één. Volgens haar heeft het zoroastrisme meer invloed gehad op de mensheid - direct of indirect - dan welk religie dan ook.

Mary Boyce - Zoroastrianism: A Shadowy but Powerful Presence in the Judaeo-Christian World
Mary Boyce - Zoroastrians: Their Religious Beliefs and Practices
Mary Boyce - The History of Zoroastrianism

Deze werken zijn aan te raden. Hier in Nederland is Ab de Jong - hoogleraar Vergelijkende Godsdienstwetenschappen te leiden - een specialist op dit gebied.
pi_80676184
Tov, dank je, zal ze opzoeken bij een volgende Amazonaankoop
  maandag 26 april 2010 @ 18:42:04 #46
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_80735973
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 04:37 schreef AryaMehr het volgende:
Zoalshetis toont weer eens dat een gebrek aan historische kennis hem niet vreemd is. Het Jodendom is in zekere zin enorm beïnvloedt door het mazdeisme; de oudste nog steeds bestaande monotheïstische godsdienst. De concepten van hemel en hel, van de vrije menselijke keus tussen goed en kwaad, van het goddelijke laatste oordeel, van engelen en van één enkele scheppergod vinden zijn oorsprong in de vroege kenmerken van het mazdeïsme en waren allemaal van enorme invloed op godsdiensten die later zijn ontstaan.
leuk begin van een discussie, hulde.

verder ben ik erg blij met en geïnteresseerd in jouw posts. ik vind het namelijk nogal complexe materie.
pi_80744163
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 05:11 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Overigens zal er vast een wederzijdse beïnvloeding zijn geweest, maar dat het Jodendom in zekere zin is beïnvloedt door het mazdeisme is wat veel wetenschappers vandaag de dag onderschrijven. Daarbij moet men rekening houden dat de kennis over het mazdeisme met de tijd begint toe te nemen; er is in vergelijking met de andere monotheïstische godsdiensten erg weinig bekend over het mazdeisme. Niet in de allerlaatste plaats vanwege de mondelinge overlevering van de mazdeistische teksten; die zijn pas na meer duizend jaar na de geboorte van Zarathoestra voor het eerst opgetekend in de vorm waarin ze tot ons zijn gekomen.
Het gebrek aan geschriften uit die tijd komt toch doordat de mazdeïsten het schrift zagen als een soort duivels praktijk wat niet beoefend mocht worden door de mens?
  maandag 26 april 2010 @ 22:06:30 #48
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_80744876
quote:
Op maandag 26 april 2010 21:52 schreef TheMagnificent het volgende:

[..]

Het gebrek aan geschriften uit die tijd komt toch doordat de mazdeïsten het schrift zagen als een soort duivels praktijk wat niet beoefend mocht worden door de mens?
Niet helemaal correct; het gebrek aan geschriften komt ook enigszins doordat mensen als Alexander en een aantal islamitische heersers hetweleens in hun hoofd haalden om Perzische bibliotheken in de brand te steken.
pi_80745074
quote:
Op maandag 26 april 2010 22:06 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Niet helemaal correct; het gebrek aan geschriften komt ook enigszins doordat mensen als Alexander en een aantal islamitische heersers hetweleens in hun hoofd haalden om Perzische bibliotheken in de brand te steken.
Eeuwig zonde idd.
pi_80751419
quote:
Op maandag 26 april 2010 22:06 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

quote:
Op maandag 26 april 2010 22:10 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Eeuwig zonde idd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')