Okay dan. Dan doe ik een poging.
Twee dingen:
1) toen ik een klein ding was had ik soms een idee van hoe groot zijn dan was. En dan was ik altijd 28. Het beeld was niet helemaal helder en ook niet helemaal kloppend (ik dacht dat ik 8 kinderen zou hebben. Een achtling, maar ik kwam er maar niet uit hoe dat dan zou moeten met zo'n brede kinderwagen

)
Toen ik ouder werd bleef die 28 staan en werd het beeld duidelijker en realistischer. Toen werd ik 28 en mijn leven kwam duidelijk echt in een nieuwe fase. Een paar jaar helemaal geen nieuw beeld gehad van hoe het zou zijn als ik ouder werd. Maar, toen ik eenmaal een jaar of 35/36 werd kwam er weer een duidelijk beeld naar voren dat hoorde bij 56. En dat is niet meer weggegaan.
2) Ik heb geleerd om te vertrouwen op mijn intuitie. Alle keren dat ik mezelf mentaal onder mijn kont schopte omdat een gevoel wel erg ver gezocht en niet realistisch leek, bleek het TOCH te kloppen. Hoe absurd het ook leek. En de laatste paar jaar is dat alleen maar sterker geworden. Er zijn ingevingen en ingevingen. De soort ingevingen waar die ik ook uitspreek en waar ik belang aan hecht hebben een andere intensiteit. Voorbeelden daarvan: mijn beste vriendin probeerde jaren zwanger te raken. Het lukte niet. Zij werd wanhopig. Op een dag stapte ik in de trein en terwijl ik dat deed werd ik helemaal blij, verliefd blij, en kreeg ik de ingeving dat zij een kind zou krijgen in augustus. Dus ik belde haar op en vertelde haar dat ze eind november, begin december zwanger zou zijn. Dat leek even niet zo te zijn, maar op 20 augustus is haar zoon geboren
De dochter van mijn man was zwanger. Ik had haar en haar man net leren kennen. Tijdens de tweede ontmoeting gingen we uit eten. Ik zat zo in mijn biefstukje te prikken en te luisteren naar de conversatie. Die ging over namen die nichten hadden gegeven aan hun kinderen en zo. We wisten al dat dochter en haar man de naam geheim zouden houden. Dat het een meisje was wisten we wel. En terwijl ik zo in mijn biefstukje prik zie ik de naam Mouna voor me. Heel erg duidelijk. Dus ik zeg plots hardop (en voor ik er erg in had) Mouna is ook een mooie naam. En ik kijk op. Tegenover me zaten twee mensen elkaar met open mond aan te staren. Dus ik zeg tegen mijn toen aanstaande later in de auto: dat zal het zijn.
Toen had ik ook al de naam Sophia in mijn hoofd. Dus ik dacht: misschien krijgt ze een tweede naam. Dat was niet het geval. (dat heb ik toen niet gedeeld) Het werd inderdaad Mouna. En dat wisten ze al voor ze zwanger was, maar dat hadden ze met niemand gedeeld: als het een meid wordt dan krijgt ze die naam.
Nu proberen ze te gaan voor een tweede. Dus dochter zegt: als het weer een meisje wordt dan hebben we al wel een waarschijnlijke naam. Toen draaide ze naar mij en zei: nou, zeg het maar hoor. Dus ik zeg: Sophia.
Dat hadden ze die week besproken en besloten dat dat het waarschijnlijk zou gaan worden

Het zou mij trouwens erg verbazen als die een jongen zouden krijgen. Mijn gevoel zegt me dat er daar 3 meiden komen.
Dat zijn dan wat voorbeeldjes van de laatste tijd, maar dit heb ik altijd al gehad. En ik heb mezelf ook vaak mentaal zitten straffen omdat ik die gedachten niet altijd leuk vind. Soms zijn ze niet positief over mensen en dat is vervelend als je graag in het goede wilt geloven. Zo was er iemand die beweerde kanker te hebben en niet lang meer te leven te hebben. Ik kreeg daar steeds een raar gevoel bij. In mijn achterhoofd was iets dat zei: dat klopt niet. Hij is ziek, maar niet dat. Een keer heb ik er voorzichtig naar gevraagd en ik heb zo goed mogelijk geprobeerd om te kijken wat ik over hem aan info kon vinden. Of hij wel was wie hij beweerde te zijn. Ik werkte dagelijks met die man samen.
Uiteindelijk deed ie een halfslachtige zelfmoordpoging omdat hij het lot een handje wilde hebben vanwege die zgn terminale kanker. Ik en een andere vriend vonden hem samen. Toen bleek dat hij geen kanker had, maar wel onder behandeling was bij een psychiater en daar wekelijks naar toe te moeten. Dat was dus niet voor een chemo, maar voor zijn andere aandoening. Hij had diverse mensen die niets met elkaar te maken hadden een heel ander leven op de mouw gespeld en lichtte mensen ook echt op door zielig te doen.
Mijn gevoel bleek dus juist, maar ik vond dat zo'n rotgedachte dat ik die wegstopte. Dat is een van die gelegenheden geweest waarvan ik heb geleerd om te luisteren naar mijn intuitie. Ik ben ook daar kritisch tegen, maar ik schrijf het op of deel het met iemand die ik vertrouw zodat het niet meer alleen bij mij ligt en ik het kan controleren.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl