abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81285917
Vorige week weer opgebouwd met trainen en ook met een een hogere snelheid.
De focus ligt nu op een snelle 5 en eventueel nog een 10 km. Dus dat betekent wat hardere intervallen en minder lange duurwerk. Gisteren dus 1200-800-1200-800 gelopen op de baan.
Vreemd genoeg lijk ik er toch snel van te herstellen, beter dan een lange duurloop in een lager tempo.
Lichamelijk ben ik wel stijf, maar heb het gevoel dat ik alweer kan lopen.
Zijn hier meerdere mensen die die ervaring hebben: dat ze sneller herstellen bij een intervaltraining dan van een duurloop?
pi_81303750
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 09:59 schreef e-runner het volgende:
Zijn hier meerdere mensen die die ervaring hebben: dat ze sneller herstellen bij een intervaltraining dan van een duurloop?
Ik heb het ook, volgens mij komt dit doordat je met intervallen korte inspanningen heb itt duurlopen met constante belasting..

Ik ben trouwens van plan om de halve marathon van Zwolle te gaan lopen, 17 juni.
pi_81305939
Vorige week voor het eerst in mn leven meer dan 10 kilometer gelopen, namelijk 14k. Ging in 1:12 en heb constant gepraat met mn trainingsmaatje en echt moe was ik niet. Was ook weer voor het eerst in weken hardlopen. Dat is toch wel een opsteker richting de damloop, dat het dan zo makkelijk gaat.

Deze week helaas niet gelopen omdat ik veel op de racefiets zat, maar hoop nu echt wel een beetje vaker te lopen zodat die damloop in een voor een "niet-hardloper" goede tijd gaat

edit:
Heb wel vaak last van mijn rechterknie na het hardlopen. Voel het de drie dagen daarna wel met traplopen en kan dan ook niet binnen die tijd opnieuw lopen. Ga sowieso voor nieuwe schoenen als ik weer wat geld heb, maar wat zou het nog meer kunnen zijn? Gewoonweg belabberde techniek?
pi_81306937
quote:
Op maandag 10 mei 2010 20:57 schreef Astronomies het volgende:
Nog dames hier die komende zondag mee gaan doen aan de Marikenloop in Nijmegen?
Ik. Hoop iig onder de 54 min te lopen en dat moet ook echt wel haalbaar zijn, zeker nu het niet zo warm wordt. En ik kan m'n nieuwe schoenen aan, want vandaag kreeg ik er ineens geen blaren meer in .

1517, de enige wedstrijd die ik in het oosten weet in de komende 2 maanden is de Zwitserloot Dakrun op zondag 6 juni in Groesbeek. Maar ik weet niet of die leuk is.
pi_81308469
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 18:01 schreef thettes het volgende:

edit:
Heb wel vaak last van mijn rechterknie na het hardlopen. Voel het de drie dagen daarna wel met traplopen en kan dan ook niet binnen die tijd opnieuw lopen. Ga sowieso voor nieuwe schoenen als ik weer wat geld heb, maar wat zou het nog meer kunnen zijn? Gewoonweg belabberde techniek?
Ik heb ook zoiets gehad. Het begon ook met een beetje last tot uiteindelijk 3 mnd rust. Bij lag het eraan dat ik een knie teveel had belast, door onder andere lange afstanden te lopen aan altijd een kant van de weg. Een weg loopt namelijk bol zodat je altijd iets ongelijk loopt.

Bij irritatie/overbelasting goed opletten om erger te voorkomen..
  dinsdag 11 mei 2010 @ 19:07:50 #156
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_81320403
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 17:04 schreef Quito1 het volgende:

[..]

Ik heb het ook, volgens mij komt dit doordat je met intervallen korte inspanningen heb itt duurlopen met constante belasting..

Ik ben trouwens van plan om de halve marathon van Zwolle te gaan lopen, 17 juni.
12 Juni is dat. Misschien ga ik die ook wel doen !
A revolution is a fundamental change in power or organizational structures that takes place in a relatively short period of time.
pi_81328647
Ik ben weer iets té fanatiek gaan lopen na een periode weinig tot niets doen. Gevolg een blessure. Zit nu al sinds koninginnedag langs de kant. Daarvoor 2 goede wedstrijden gelopen en dan dit... Zucht
PSV; West Ham United; Real Madrid; Borussia Dortmund;Tampa Bay Buccaneers; Tampa Bay Rays; Tampa Bay Lightning; Olympische Spelen
Fok! NFL MVP 2020
  woensdag 12 mei 2010 @ 09:36:11 #159
112639 djayzz
Ideas are bulletproof
pi_81329232
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 09:11 schreef jde_kok het volgende:
Ik ben weer iets té fanatiek gaan lopen na een periode weinig tot niets doen. Gevolg een blessure. Zit nu al sinds koninginnedag langs de kant. Daarvoor 2 goede wedstrijden gelopen en dan dit... Zucht
damn Dat is balen Ik ga binnenkort weer beginnen met lopen, is er de laatste tijd wat bij ingeschoten
Vroegah, toen we voor een loempia nog naar Vietnam moesten.
pi_81329248
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 09:11 schreef jde_kok het volgende:
Zonde jde_kok. Kan je geen alternatieve training doen? Fietsen, zwemmen?
Ik ken iemand die had ook een blessure en heeft toen een tijd op de crosstrainer getraind. Hij liep pas de marathon van Rotterdam in 2.58!
  donderdag 13 mei 2010 @ 01:31:33 #161
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_81369482
Balen van die blessure idd

Maar een marathon trainen met een crosstrainer? Dat moet dan wel een enorme pijn hebben gedaan aan zn benen als je nauwelijks kilometers maakt
A "Nederlands restaurant" is a 'contradictio in terminus'.
If it don't matter to you, it don't matter to me
pi_81373881
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 01:31 schreef beertenderrr het volgende:
Balen van die blessure idd

Maar een marathon trainen met een crosstrainer? Dat moet dan wel een enorme pijn hebben gedaan aan zn benen als je nauwelijks kilometers maakt
Ik geloof dat ik het niet helemaal goed had opgeschreven. Hij had een blessure en ging een aantal weken (4 weken ofzo) niet hardlopen maar wel zijn conditie onderhouden met de crosstrainer.
Daarna ging hij het lopen weer opbouwen. Het is dus niet zo dat hij enkel met de crosstrainer had getraind.
Ik wilde ermee zeggen dat je heel goed alternatief kunt trainen een tijdje zonder dat het ten koste gaat van de prestaties. Jij bent daar trouwens zelf het bewijs van, met het fietsen in de winter en je prestaties daarna.

Gisteren heb ik een testloopje gedaan op de baan. Eerst even ingelopen van huis naar de baan en daar een 400 m gedaan. Die ging niet heel snel maar ik dacht: nou ja ben nu wel warm zat
Doel was een 5000 meter (grappig op de baan spreek je van een 5000 meter, op de weg zeg je meestal 5km) onder de 20 minuten te lopen zonder me helemaal kapot te lopen.
Het was best fris gisteren en het eerste rondje ging in: 1.38. Te langzaam dacht ik nog.
Het tweede rondje ging wel iets sneller maar nog niet zoals ik het wilde. Vaak heb ik het gevoel wat rommelig te lopen. Dat je techniek niet je van dat is.
Eerste km in 4.02, ik probeerde aan te zetten maar ook de volgende ging in 4.02. De derde km ging onder de 4 minuten. Na 3 km dus 12.03. De laatste 2 km kon ik een flinke versnelling doorvoeren want toen ging het lekker lopen. De laatste anderhalve ronde liep er een andere loper voor me die met een interval bezig was.
Het is een sneller loper dus ik probeerde hem in te halen en daarna knalde ik er met een soort lange sprint overheen. Wat een mooie laatste ronde was dat zeg!
19.38 gelopen en dat was wat ik beoogd had. Liever wat gelijkmatiger maar dat zit blijkbaar niet in m'n lichaam. Ik had nog over en het kan dus nog wel een stukje harder bij een westrijdje.
Blijft wel lastig om een hoog tempo te lopen, dan komt er veel meer techniek bij kijken. Conditie heb ik zat, maar ik heb moeite dit te vertalen naar snelle rondetijden.
  donderdag 13 mei 2010 @ 11:16:02 #163
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_81374159
Het is in ieder geval gelukt Maar is het niet zo dat (geldt iig wel voor mij) je tijdens een wedstrijd echt alles geeft, omdat de eindtijd er dan echt toe doet? Bij een training heb je onbewust in je achterhoofd dat je niet 100% of meer hoeft te geven, ondanks je het wel graag zou willen. En een 5km gelijkmatig lopen lijkt me eigenlijk lastiger dan een aflopend schema, want dan zou je twintig minuten van te voren al moeten weten hoe hard je loopt om uiteindelijk precies in te storten op de eindstreep

En hoe zit dat dan precies met techniek die erbij komt kijken? Je blijft in principe toch steeds dezelfde passen maken, alleen met een sterkere afzet of zit ik er compleet naast? Of bedoel je dat als je techniek beter is, makkelijker een hoge snelheid vol kan houden?
pi_81376364
Vanmorgen samen met mijn broer 13 km gelopen. Voor de eerste keer ruim over de 10 en het ging opvallend lekker. Totaal tijd 1 uur 10 dus net geen 11 per uur maar we hebben even stil gestaan bij een spoorwegovergang voor een goederentrein.

Op naar de 20 km/ halve marathon
Boodschap van algemeen nut.
pi_81376864
Daar heb je een punt, je moet precies je grens weten en daarop kunnen lopen. Dan moet je durven hard weg te gaan en inderdaad het net te halen tot de streep. Dan ga je maximaal.
Ik denk dat je dan veel wedstrijden moet lopen om te weten wat je kan en ik weet dat eerlijk gezegd nog niet.
Ook is ieder lichaam verschillend. Ik zie dat bijv wel bij topschaatsers. Bob de Jong zie je ook altijd wat trager vertrekken en later versnellen.

Je techniek gaat een grotere rol spelen bij een hogere snelheid. Je moet proberen bij een hogere snelheid nog soepel te blijven lopen. Wat ik doe is verkrampen. Of ik ga grotere passen maken en meer op kracht lopen. Je gaat ook meer op je voorvoet lopen, dat zie je bijv bij echte sprinters.
Met een juiste techniek kan je een hogere snelheid makkelijker volhouden en hier loop ik nu tegenaan.
Ik kan harder maar dan wordt het rommelig. Dat merk ik zelf, ik kan versnellen maar het gaat niet soepel.
Soms kijk ik naar m'n benen en zie dat ik m'n voet dan te ver naar voren ga zetten. Dus te grote passen ga nemen. Je wil harder en dat forceer je, terwijl het eigenlijk min of meer vanzelf kan gaan.
Ook heeft het me coördinatie te maken, hoe zet je je voeten neer en hoe snel. Omdat je veel sneller loopt moet dat proces ook sneller gaan. Verder denk ik ook dat het een stukje kracht is. Vooral core-stability.
Gistereren zag ik Bram Som bezig en wat voor oefeningen hij bijvoorbeeld deed.
Leuk om te zien en pittig ook. Er is dus nog werk aan de winkel
pi_81379875
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 12:48 schreef e-runner het volgende:
Gistereren zag ik Bram Som bezig en wat voor oefeningen hij bijvoorbeeld deed.
Leuk om te zien en pittig ook. Er is dus nog werk aan de winkel
Heb dit ook gezien op het sportjournaal, dit zijn toch hele andere trainingsmethodes dan af en toe een intervalletje en een duurloopje.

Ik ben net terug van een rondje hardlopen, 24 km gelopen en op het halve marathonpunt kwam ik over in 1:29. Volgende maand ga ik de halve van Zwolle waarschijnlijk lopen , dat moet nog iets sneller kunnen denk.
  donderdag 13 mei 2010 @ 14:37:05 #167
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_81380571
Wat voor trainingen doet hij dan precies? Ben wel benieuwd nu, is het nog ergens terug te vinden? Verder klinkt het begrijpelijk wat je zegt. Ik denk overigens dat hoe langer je op die snelheden traint, hoe beter het lichaam zich er al automatisch aan gaat aanpassen. Die zoekt tenslotte vaak ook de meest efficiënte wijze van lopen. Pas als je echt in het rood loopt, heb ik het idee dat de coördinatie er onder gaat lijden. Dit merk ik in ieder geval bij zwemmen op, waarbij je de eerste paar baantjes prima en mooi kan zwemmen, maar als je armen moe worden, je steeds verder naar de bodem zinkt .

Je bent ook flink snel Quito1 Wat is je doel in Zwolle? 1:25 haalbaar?

@hetsjhokleek welke halve marathon wil je gaan doen? Ergens specifiek voor aan het trainen?

zelf net weer een stukje gelopen, ben maar niet verder gegaan dan 5km, want de blessure zit er blijkbaar nog steeds #^T@^#@

[ Bericht 8% gewijzigd door beertenderrr op 13-05-2010 18:04:10 ]
pi_81385964
Terug van de 10 kilometer loop met start en finish hier in het centrum.

En het ging lekker vandaag! Waaide niet té hard en in het begin wat tegen of van de zijkant, op de terugweg andersom, dus dat was ideaal. In het begin wel smal in het centrum enzo, maar liet mij niet te gek maken (kwam ook na precies 4 minuten door op 1 kilometer). Toen proberen te ontspannen, maar dat blijft toch moeilijk op een 10 kilometer.

Tempo wel vastgehouden en kwam 19:57 door bij 5 kilometer, daar bij een drankpost kreeg ik het wat moeilijker, schoot m'n hartslag en ademhalingstempo flink omhoog (door/na het drinken). Daarna wel weer ritme gevonden en bij 8 kilometer iets boven de 32 minuten. Laatste stuk nog wel wat bruggen enzo centrum in (maar ook aanmoedigingen van bananablues onderweg ), maar kon m'n tempo wel vasthouden. Vooral verslapte m'n concentratie niet en daardoor kon ik er precies een zelfde 2e 5 kilometer er achteraan lopen: 39:54.

Dus wel blij met m'n PR, had geen idee waar ik stond na de CPC enzo (geen wedstrijden meer gedaan). Maar de conditie was dus toch wel in orde en wel blij dat ik deze barriere geslecht heb, haha (onder 4 min/km op de 10 kilometer en boven de 15 km/h ).
Jack does it in real time...
  donderdag 13 mei 2010 @ 18:03:35 #169
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_81387435
pi_81388990
Had het al gezegd, maar nogmaals gefeliciteerd DeeBee

Leuke uitdaging voor mij om ook onder de 40minuten te gaan dit jaar! Ik kan natuurlijk niet achterblijven
pi_81389693
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 14:37 schreef beertenderrr het volgende:

@hetsjhokleek welke halve marathon wil je gaan doen? Ergens specifiek voor aan het trainen?
Nog geen specifieke plannen maar misschien die van Eindhoven. Zeven heuvelen loop wil ik wel zeker gaan doen.

Beide in het najaar dus omdat ik wielrennen nu belangrijker vind.
Boodschap van algemeen nut.
pi_81402729
Onder de 40! Gefeliciteerd!
  vrijdag 14 mei 2010 @ 07:47:59 #173
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_81406782
Gefeliciteerd met je pr

ik ben al erg blij als ik zondag onder de 45 min red
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  vrijdag 14 mei 2010 @ 08:06:58 #174
126462 Flappekz
Met pöntjes
pi_81406863
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 07:47 schreef The_Hives het volgende:
Gefeliciteerd met je pr

ik ben al erg blij als ik zondag onder de 45 min red
Hehe, ik ben al blij als ik onder het uur red Maar ik ben dan ook nog maar een beginner, heb nog nooit verder dan 5k gelopen, en dat ook pas 1 keer
Ik ben van pindavlees
pi_81408032
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 17:21 schreef DeeBee het volgende:
Terug van de 10 kilometer loop met start en finish hier in het centrum.

En het ging lekker vandaag! Waaide niet té hard en in het begin wat tegen of van de zijkant, op de terugweg andersom, dus dat was ideaal. In het begin wel smal in het centrum enzo, maar liet mij niet te gek maken (kwam ook na precies 4 minuten door op 1 kilometer). Toen proberen te ontspannen, maar dat blijft toch moeilijk op een 10 kilometer.

Tempo wel vastgehouden en kwam 19:57 door bij 5 kilometer, daar bij een drankpost kreeg ik het wat moeilijker, schoot m'n hartslag en ademhalingstempo flink omhoog (door/na het drinken). Daarna wel weer ritme gevonden en bij 8 kilometer iets boven de 32 minuten. Laatste stuk nog wel wat bruggen enzo centrum in (maar ook aanmoedigingen van bananablues onderweg ), maar kon m'n tempo wel vasthouden. Vooral verslapte m'n concentratie niet en daardoor kon ik er precies een zelfde 2e 5 kilometer er achteraan lopen: 39:54.

Dus wel blij met m'n PR, had geen idee waar ik stond na de CPC enzo (geen wedstrijden meer gedaan). Maar de conditie was dus toch wel in orde en wel blij dat ik deze barriere geslecht heb, haha (onder 4 min/km op de 10 kilometer en boven de 15 km/h ).
Geen verval ook! Heel goed zeg!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')