abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80528379
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 12:34 schreef -En4Cer- het volgende:
[ link | afbeelding ]

Deze config kwam ik tegen op Tweakers. Zo ver rijkt mijn budget ook ongeveer.
Wel een aardig systeempje lijkt me zo toch? Misschien nog een losse videokaart erbij, maar schijnt niet nodig te zijn om 1080p-films te kijken. Misschien wel stillere fan's erbij?
Als ik zo je wensen, je boodschappenlijstje, en het prijskaartje dat daar aanhangt bekijk dan begin ik me toch wel serieus af te vragen of je nou zo verstandig bezig bent. Ik denk dat de zelfbouw van een HTPC heden ten dage nauwelijks meer loont omdat er betere kant en klare alternatieven zijn. Het is geen sinecure om alles zelf in elkaar te zetten en qua software alles goed aan de praat te krijgen, en dan ook nog te zorgen dat het ding mooi stil is. En dan zit je ook nog met de kwestie van de afstandsbediening. Hoe goed past die qua functionaliteit bij de functionaliteit die je HTPC voor wat betreft de hardware en software te bieden heeft?

Gezien je budget ben je dan veel beter af met bijvoorbeeld deze Popcorn Hour C200, geleverd inclusief Blu-ray speler en interne harddisk. Die hang je probleemloos in je netwerk en dan kun je ook nog gebruik maken van de ingebouwde Bittorrent en Usenet faciliteiten. Een cardreader kan er niet in, maar daar zie ik het nut niet zo van in als je het ding toch in je netwerk hebt hangen en dus kunt streamen vanaf bijvoorbeeld een cardreader in een PC.
pi_80528868
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 13:48 schreef KomtTijd... het volgende:
"HTPC" kan iedere pc zijn, ligt er maar net aan hoe je het gebruikt. Wat bedoel je precies met minder mogelijkheden? Grootste nadeel is wat mij betreft dat je er geen 3,5" schijven in kunt schroeven. En geen PCI-kaartjes. Alles wat je wilt uitbreiden zal dus extern via USB moeten.
wat dacht je van alle softwarematige mogelijkheden? (codecs altijd kunnen updaten, ook als desktop te gebruiken o.a)
pi_80529009
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 18:02 schreef mschol het volgende:

[..]

wat dacht je van alle softwarematige mogelijkheden? (codecs altijd kunnen updaten, ook als desktop te gebruiken o.a)
Dat kan allemaal ook met een atom-systeem? nogmaals de titel "HTPC" beschrijft alleen waar je een computer voor gebruikt, niet wat verder de eigenschappen zijn.
pi_80529398
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 18:07 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Dat kan allemaal ook met een atom-systeem? nogmaals de titel "HTPC" beschrijft alleen waar je een computer voor gebruikt, niet wat verder de eigenschappen zijn.
HTPC is imho een pc met een specifieke richting, namelijk home theater dus: video/muziek/media in het algemeen, afspelen. (tv kijken en opnemen hoort daar imho ook bij)
en met een atom kan je opzich prima ook als desktop gebruiken...
pi_80531476
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 14:02 schreef -En4Cer- het volgende:

[..]

De reden is dat ik dat geld liever in mijn HTPC stop.

En je noemt zelf al een aantal belangrijke voordelen
Ook dingen zoals een cardreader zijn dan niet mogelijk. En ik wil er ook graag een bluray-speler in hebben.
Daarnaast is een HTPC makkelijk te upgraden. Een keer wat meer geheugen, nieuwe HD, snellere processor etc.
Als geld bij jou geen probleem is dan kun je ook de kast van Silverstone (LC18) met touchscreen scherm te kopen en dan alle hardware (uit het eerdere lijstje) erin gooien. Dan ziet het er zo uit in je huiskamer:

pi_80532012
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 18:20 schreef mschol het volgende:

[..]

HTPC is imho een pc met een specifieke richting, namelijk home theater dus: video/muziek/media in het algemeen, afspelen. (tv kijken en opnemen hoort daar imho ook bij)
en met een atom kan je opzich prima ook als desktop gebruiken...
...en een Athlon II niet?
pi_80533064
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 17:47 schreef Riparius het volgende:

[..]

Als ik zo je wensen, je boodschappenlijstje, en het prijskaartje dat daar aanhangt bekijk dan begin ik me toch wel serieus af te vragen of je nou zo verstandig bezig bent. Ik denk dat de zelfbouw van een HTPC heden ten dage nauwelijks meer loont omdat er betere kant en klare alternatieven zijn. Het is geen sinecure om alles zelf in elkaar te zetten en qua software alles goed aan de praat te krijgen, en dan ook nog te zorgen dat het ding mooi stil is. En dan zit je ook nog met de kwestie van de afstandsbediening. Hoe goed past die qua functionaliteit bij de functionaliteit die je HTPC voor wat betreft de hardware en software te bieden heeft?

Gezien je budget ben je dan veel beter af met bijvoorbeeld deze Popcorn Hour C200, geleverd inclusief Blu-ray speler en interne harddisk. Die hang je probleemloos in je netwerk en dan kun je ook nog gebruik maken van de ingebouwde Bittorrent en Usenet faciliteiten. Een cardreader kan er niet in, maar daar zie ik het nut niet zo van in als je het ding toch in je netwerk hebt hangen en dus kunt streamen vanaf bijvoorbeeld een cardreader in een PC.
Dat is een hele goeie optie. Misschien ook wel voor TS. Ik ben zelf ook aan het rondkijken maar denk dat het voor mij een zelfbouw pc wordt. Waarom? Omdat ik toch andere eisen heb en niet gebonden wil zijn aan een standaard pakket. De C-200 is een erg fijn apparaat maar ik stel toch liever zelf wat samen en ik zweer bij XMBC als software.

Ikzelf zit te denken om een systeempje samen te stellen los gebaseerd op BBG voor HTPC's van januari. Ik wacht de HTCP bbg van mei nog wel even af.

Als je het leuk vind om zelf wat samen te stellen en er ook enigzins verstand van hebt zou ik dat doen. Anders goed inlezen op o.a. tweakers. Opties: Kastje met goedkope hardware en ION moederbordje met onboard processor of moederbord met betere processor en los low-profile videokaart zodat je hem ook (gelijktijdig) voor andere taken kunt gebruiken. Dan nog de vraag waar je data op wilt slaan: op de speler zelf? Sommige kasten hebben ruimte voor 2 of zelf 3 3,5" schijven. Daarnaast kun je er ook altijd 5,25" optische drive instoppen. Let op: soms moet dit slimline zijn en dan ben je voor bluray erg duur uit.

Ding moet stil zijn? Kan goed... goede processorkoeler erbij kopen en passief gekoelde videokaart. Blijft alleen de fan van de voeding en optionele fan in de kast over. Lees hiervoor reviews over de meegeleverde voeding of alternatieve voeding.
pi_80533066
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 19:21 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Dames, stop even met heen en weer te wijzen en lees dit maar: http://en.wikipedia.org/wiki/Home_theater_PC
pi_80533275
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 19:44 schreef DTD het volgende:

[..]

Dames, stop even met heen en weer te wijzen en lees dit maar: http://en.wikipedia.org/wiki/Home_theater_PC
Daar staat toch precies wat ik zeg? Maargoed beetje offtopic dit.
pi_80533335
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 19:09 schreef DTD het volgende:

[..]

Als geld bij jou geen probleem is dan kun je ook de kast van Silverstone (LC18) met touchscreen scherm te kopen en dan alle hardware (uit het eerdere lijstje) erin gooien. Dan ziet het er zo uit in je huiskamer:

[ link | afbeelding ]
Zelfs zonder dat touchscreen is de silverstone kast een aanrader voor HTPC!
Dit keer zonder signature
pi_80534089
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 19:50 schreef Ericjuh het volgende:

[..]

Zelfs zonder dat touchscreen is de silverstone kast een aanrader voor HTPC!
Maar om nou > ¤ 500 te betalen voor alleen de behuizing en dan ook nog eens zonder voeding? Voor dat bedrag hoop ik in totaal klaar te zijn.

Edit: overheen gelezen "als geld geen probleem is".
pi_80534205
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 20:07 schreef Aestivate het volgende:

[..]

Maar om nou > ¤ 500 te betalen voor alleen de behuizing en dan ook nog eens zonder voeding? Voor dat bedrag hoop ik in totaal klaar te zijn.

Edit: overheen gelezen "als geld geen probleem is".
bedoel deze:

pi_80534368
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 20:10 schreef Ericjuh het volgende:

[..]

bedoel deze:

De LC17 ziet er qua prijs ook netjes uit. Die kast heeft inderdaad veel ruimte volgens die blije kerel in dat filmpje!
pi_80538719
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 19:21 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

dat heb ik nooit gezegt slimpie
pi_80538765
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 19:44 schreef DTD het volgende:

[..]

juist, wat ik zeg dus..
pi_80539028
afspelen gebruik ik btw altijd http://www.team-mediaportal.com/
pi_80539551
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 21:52 schreef Ericjuh het volgende:
afspelen gebruik ik btw altijd http://www.team-mediaportal.com/
Ik zou XBMC proberen:
pi_80540016
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 22:02 schreef DTD het volgende:

[..]

Ik zou XBMC proberen:

Inderdaad. Zie ook dit topic. Die OP.
Heb het zelf al jaren op een oude omgebouwde Xbox, nadeel is dat die geen HD kan afspelen.

De software is op vele manieren te installeren (Windows, Linux, zonder OS < laatste 2 gratis) Voor alles is een eenvoudige handleiding. Let wel dat als je bv. Windows met daarop XBMC draait je niet een minimale config moet hebben om 1080 vloeiend af te kunnen spelen.
pi_80540391
ik ben zelf pas nog aan het bouwen geweest > antec fusion remote kast, dual core processor, 2gb geheugen, 30 gb ssd, ati 2600hd passief, anysee dvb-c tuner (usb werkt super stabiel)

ik kan moeiteloos hd tv kijken en blu-ray's afspelen. zo zwaar hoeft je pc niet te worden. belangrijkste is dat hij stil is. niets is zo vervelend als steeds een fan te horen draaien
------------_--------
pi_80540539
Welke dual core processor precies? Zit nog te twijfelen tussen een goedkope (maar goeie) AMD of een wat zwaardere Intel i3. Het is mij onbekend of de videokaart alle gangbare formaten kan afspelen of soms toch wat processorkracht nodig is...

En welke software draai je? XBMC of iets anders op...

Ik neem aan dat de TS het goed vind dat iedereen wat discussieert in het topic... zal mijn config wel posten als ik een beslissing heb gemaakt.
  dinsdag 20 april 2010 @ 22:47:58 #71
105356 psv01
-----040-----
pi_80541894
Tvp, dit ziet er allemaal wel leuk uit
pi_80542561
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 22:22 schreef Aestivate het volgende:

Ik neem aan dat de TS het goed vind dat iedereen wat discussieert in het topic... zal mijn config wel posten als ik een beslissing heb gemaakt.
Dat vind ik uiteraard geen probleem. Op deze manier kom je tot nieuwe inzichten en bruikbare discussies
I intend to live forever.. So far, so good..
Xbox 360 Live: EN4 360
pi_80542677
de pc die ik gebruik voor media af spelen:
klik
inmiddels (zoals te zien in de config) is hij uitgebreid naar ook een opslag server voor het netwerk..
pi_80546604
hey die kast heb ik! Staat idd als htpc in de woonkamer nu ong 1,5 jaar. Moet nog steeds de blauwe led afkoppelen om de powerknop, die is nogal fel...

Ik heb vista mediacenter draaien met 3 tv tuners (1x pvr 150 en 1x pvr500) 4 gb intern (3 gebruikt bios instelling ivm 32 bit vista) en een e8400 core 2duo intel. grafisch wordt de boel afgehandeld door een passief gekoelde radeon 9250. Dit is meer als voldoende om HD te bekijken.

primary hd is een 320GB 7200 tpm schijf en de rest usb (2 TB totaal, waarvan 1 schijf van 1GB softwarematig als een backup fungeert ivm fotos ed)

Ding kostte me toendertijd 580 euro. En laat de mensen met de kant en klaar oplossingen maar praten, zo heb je veel meer vrijheid: denk aan codecs e.d. Een popcorn hour kan ook niet alles aan terwijl jij met bijv klite codec pack de boel draaiend krijgt... (en natuurlijk heb je een volledig functionerende pc aan een heel groot scherm hangen)

en voor de leuk voor plm 50 euro een linksys dma 2200 op de kop tikken voor de slaapkamer

[ Bericht 10% gewijzigd door tvdleur op 21-04-2010 01:09:18 ]
  woensdag 21 april 2010 @ 04:05:18 #75
92128 Xaobotnik
KABLAAHHHH!!
pi_80547712
Zo'n media extender als de NMT's en de realtek-spelers zijn prima apparaten. Maar met een PC'tje kun je natuurlijk wat makkelijker zaken naar eigen wensen instellen. En door de krachtigere processor en het uitgebreidere OS kun je dit ook veel makkelijker doen. Nadeel is dat een HTPC meer lawaai maakt (tenzij je alles passief wil koelen, maar dat gaat nog meer in de prijs lopen), meer kost, meer stroom zuipt (milieu, kosten), en meer ruimte inneemt.

Ik heb sinds een paar dagen ook een HTPC staan. Ik heb gebruik gemaakt van een processor uit mijn oude computer, een Athlon 3500+, die underclocked en op een Asrock s939-bordje gezet dat vorig jaar uitgekomen is (terwijl processoren al jaren niet meer geproduceerd worden) met een geīntegreerde videochip en HDMI-uit. Ideaal dus. De kast is een MS-Tech MC-380. Ik zou niet weten waarom ik twee drives zou moeten hebben.

Trouwens, als je de Nox Media een leuke kast vind, is misschien de A+ GL-3 Black ook een optie. Persoonlijk vind ik het een betere optie. Het is feitelijk dezelfde kast, maar iets soberder. Zo staat er geen opvallend Nox-media-logo op, maar een kleinere van A+ (logisch, zijn maar twee karakters) die ook nog eens minder fel is. En het meest belangrijke, op de cd-klepjes staat geen DVD-logo. Sowieso lelijk, maar ook idioot wanneer je er een BD-speler in steekt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')