Ik was ook rondom mijn 3e levensjaar al bezig met dood en leven en leven na de dood. Dat wil niet zeggen dat er automatisch maar een leven na de dood bestaatquote:Op donderdag 29 april 2010 10:34 schreef senesta het volgende:
[..]
Ik zat me toevallig te bedenken hoe weinig sprookjes ik mijn kinderen eigenlijk verteld heb als kind![]()
Worden die echt nog zoveel voorgelezen?
Samara las veel boekjes van studio 100, kabouter plop en k3 en dat soort spul.
Ik kende ze als kind wel allemaal maar ik weet dat ik pas in mijn pubertijd bezig was met dood en leven of geen leven na de dood.
Dit dus..quote:Op donderdag 29 april 2010 10:35 schreef RM-rf het volgende:
[..]
juist kinderen in de leeftijd van rond de drie beginnen zich bezich te houden met bepaalde 'abstracte' begrippen.. 'dood' is daarbij een erg kenmerkend 'abstract begrip' en juist onderdeel van veel 'fantasieen'.
wat verder heel erg opvalt is dat er een enorm verschil is in de omgang met een abstract begrip als 'dood' tussen kinderen en volwasenen... kinderen zijn gewoon heel erg vrij, open én non-conformistisch in hun omgang ermee, los van een hoop negatieve conotaties die volwassenen eerder erbij hebben.
Mss hebben de volwassenen het wel misquote:Op donderdag 29 april 2010 10:35 schreef RM-rf het volgende:
wat verder heel erg opvalt is dat er een enorm verschil is in de omgang met een abstract begrip als 'dood' tussen kinderen en volwasenen... kinderen zijn gewoon heel erg vrij, open én non-conformistisch in hun omgang ermee, los van een hoop negatieve conotaties die volwassenen eerder erbij hebben.
Op de creche en kleuterschool wordt in ieder geval nog flink voorgelezen voor zover ik meekrijg bij de kleine van m'n broerquote:Op donderdag 29 april 2010 10:34 schreef senesta het volgende:
[..]
Ik zat me toevallig te bedenken hoe weinig sprookjes ik mijn kinderen eigenlijk verteld heb als kind![]()
Worden die echt nog zoveel voorgelezen?
Samara las veel boekjes van studio 100, kabouter plop en k3 en dat soort spul.
Ik kende ze als kind wel allemaal maar ik weet dat ik pas in mijn pubertijd bezig was met dood en leven of geen leven na de dood.
quote:Op donderdag 29 april 2010 10:43 schreef RM-rf het volgende:
Overigens, laatst vertelde een driejarige over d'r overleden grootmoeder, dat 'Haar Oma nu in de Hema was'![]()
Welk sprookje gaat over het leven na de dood?quote:Op donderdag 29 april 2010 10:23 schreef _Led_ het volgende:
Laten we vooral niet vergeten hoe veel sprookjes kinderen op hun 4e al gehoord hebben
Toen ik klein was, rond die leeftijd, las mijn vader me voor uit boekjes over een heel dorp met skeletjes.quote:Op donderdag 29 april 2010 11:02 schreef Bastard het volgende:
[..]
Welk sprookje gaat over het leven na de dood?
Ik ken wel verhalen van de kleine held die het monster verslaat en daardoor het koninkrijk red ed.
Ja want het is dan geen "menselijk" leven meerquote:Op donderdag 29 april 2010 11:05 schreef Bastard het volgende:
Maar een menselijk leven na de dood zou dan onbegrijpbaar zijn
Bijna elk sprookje gaat over liefde, leven, en dood. Een bedoeling van die sprookjes is ook dat je tijdens en na erover door gaat fantaserenquote:Op donderdag 29 april 2010 11:02 schreef Bastard het volgende:
het idee van doodgaan en daarna weer opstaan is een veel terugkerend thema, vooral in Grimm-sprookjes:quote:Op donderdag 29 april 2010 11:02 schreef Bastard het volgende:
[..]
Ze vertelde dat haar andere ouders dood gingen, dat zij later ook dood ging en dat ze daarna bij ons kwam. (even in het kort). En ik weet echt zeker dat ik haar zelf gebaard heb hoorquote:Op donderdag 29 april 2010 11:12 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
Bijna elk sprookje gaat over liefde, leven, en dood. Een bedoeling van die sprookjes is ook dat je tijdens en na erover door gaat fantaserenen dat doe je dan ook automatisch.
Bovendien heeft jouw kind een fantasie verteld over die broertjes waarvan jij het hebt ingevuld van:
"Oh, dat was dan in haar vorige leven."
Net zoals senesta ook heeft gedaan. Haar kind vertelt een fantasie en senesta noemt dat 'een vorig leven'.
En daar maak jij zelf een "vorig leven" vanquote:Op donderdag 29 april 2010 11:18 schreef senesta het volgende:
[..]
Ze vertelde dat haar andere ouders dood gingen, dat zij later ook dood ging en dat ze daarna bij ons kwam. (even in het kort). En ik weet echt zeker dat ik haar zelf gebaard heb hoor
Deze versie ken ik niet hoorquote:Op donderdag 29 april 2010 11:15 schreef RM-rf het volgende:
[..]
het idee van doodgaan en daarna weer opstaan is een veel terugkerend thema, vooral in Grimm-sprookjes:
bv een bekend voorbeeld, Sneeuwwitje
In het origineel van de gebroeders Grimm sterft Sneeuwitje driemaal (doordat haar een korset te strak getrokken word, door een kam, en uiteindelijk door de giftige appel ) maar wordt tweemaal ook weer door de dwergen tot leven gewekt, de derde maal weigeren ze 'omdat ze haar al tweemaal geholpen hebben' en de derde maal is het dan de prins die haar weer tot leven laat wekken door zn doktoren, waarna hij haar trouwet en op hun huwelijksfeest laten ze de boze koningin in een haardvuur heel heet gemaakte pantoffels aandoen en laten haar dansen tot ze dood neervalt ...
(de oorspronkelijke Grimm-sprookjes zijn behoorlijk sadistisch en kennen heel veel dood, geweld en verderf.... in de meeste moderne sprookjesboeken tref je hooguit zwaar gecensureerde versies daarvan aan)
Kloptquote:Op donderdag 29 april 2010 11:19 schreef Amos_ het volgende:
[..]
En daar maak jij zelf een "vorig leven" van
Een kinderfantasie dus, zoals alle kinderen die hebben (en veel volwassenen ook nog weleens. Myself includedquote:Op donderdag 29 april 2010 11:21 schreef senesta het volgende:
[..]
KloptOmdat de andere optie zou zijn dat er niets van haar verhaal waar zou zijn
Die zou ik mijn kinderen nooit vertellenquote:
Dat is jouw verklaringquote:Op donderdag 29 april 2010 11:22 schreef Amos_ het volgende:
[..]
Een kinderfantasie dus, zoals alle kinderen die hebben (en veel volwassenen ook nog weleens. Myself included)
Nee, dat is de eigen optie die jij opgeeft.quote:
Wil je svp niet invullen voor mij over wat ik er van maak?quote:Op donderdag 29 april 2010 11:12 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
Bijna elk sprookje gaat over liefde, leven, en dood. Een bedoeling van die sprookjes is ook dat je tijdens en na erover door gaat fantaserenen dat doe je dan ook automatisch.
Bovendien heeft jouw kind een fantasie verteld over die broertjes waarvan jij het hebt ingevuld van:
"Oh, dat was dan in haar vorige leven."
Net zoals senesta ook heeft gedaan. Haar kind vertelt een fantasie en senesta noemt dat 'een vorig leven'.
Waar zeg ik dat dan precies?quote:Op donderdag 29 april 2010 11:24 schreef Amos_ het volgende:
[..]
Nee, dat is de eigen optie die jij opgeeft.
Dus elk hersenspinsel van een kind, of het nou om soldaatje spelen gaat of iets als dit, is iets uit een vorig leven? Want de andere optie is niet mogelijk volgens jou.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |