abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 29 april 2010 @ 09:23:07 #101
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_80832438
quote:
Op woensdag 28 april 2010 22:46 schreef Flammie het volgende:

[..]

Daar mag je idd eens vraagtekens bij gaan zetten ja.
quote:
Op woensdag 28 april 2010 23:25 schreef Summers het volgende:

[..]

gut , je bent wel met me bezig he , het is alleen oftopic dus misschien kan je dat probleem aankaarten bij iemand die betaald word om naar je te luisteren een uur lang mocht je er echt last van houden , ik heb er geen last van dus ....
Het zou fijn als jullie dat gewoon eens een keer niet in een topic uitvochten maar via PM of whatever Het boeit mij namelijk geenszins wat jullie van elkaar vinden of in andere topics over elkaar gezegd hebben.
quote:
Op donderdag 29 april 2010 07:58 schreef Bastard het volgende:

[..]

Hij heeft wel wat esotherische boeken gelezen, maar wil en kan er niks van oppakken en zeggen "ja zit wat in". Daarnaast is de denkwijze die uit dit soort boeken haaks op zijn studie boeken en is niet comformeren met zijn werkzaamheden in het dagelijks leven... vlgs mij.
Ik denk dat het ook lastig inschatten is als je zelf geen kind van die leeftijd hebt of hebt gehad. Dat er kinderen worden beinvloed geloof ik helemaal hoor. Maar ik ken genoeg kinderen die niet met dit soort verhalen/invloeden worden opgevoed en toch in die vroege levensfase hele bijzondere dingen hebben gezegd of verteld.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  donderdag 29 april 2010 @ 09:26:29 #102
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_80832510
Ik ken genoeg kinderen van die leeftijd die er lustig op los fantaseren, en er zijn genoeg kinderen van die leeftijd die het verschil tussen droom en werkelijkheid niet goed kunnen maken.
zzz
  Moderator donderdag 29 april 2010 @ 09:31:59 #103
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_80832644
quote:
Op donderdag 29 april 2010 09:26 schreef _Led_ het volgende:
Ik ken genoeg kinderen van die leeftijd die er lustig op los fantaseren, en er zijn genoeg kinderen van die leeftijd die het verschil tussen droom en werkelijkheid niet goed kunnen maken.
True maar wel over dingen die ze kennen.

Mijn dochtertje wilde ook een prinses zijn en als ze in haar jurk een snoepje had gepikt dan had de prinses dat gedaan en niet zij (jurk was inmiddels uit natuurlijk, prinses onvindbaar )

Maar dood en brand en echte ouders, zelf sterven en ergens anders geboren worden waren echt geen dingen waar ze met haar 3 jaar mee te maken heeft gehad hoor. En als er dan zo'n verhaal uit komt, ik kan je vertellen dat je nekharen overeind staan.
  donderdag 29 april 2010 @ 09:34:31 #104
31101 _Led_
pi_80832696
Ik denk dat zo'n kind een stuk meer oppikt uit de omgevind dan je denkt.
Verhalen die verteld worden terwijl hij/zij in de kamer ernaast zit, radio, tv, zaken die besproken worden terwijl men denkt dat 't kind al ligt te slapen... Heel moeilijk om in te kunnen schatten "waar een kind op die leeftijd nog nooit van gehoord heeft".
zzz
  donderdag 29 april 2010 @ 09:38:01 #105
259209 JoepiePoepie
groetjes van opa en oma
pi_80832774
Senesta, wat ik niet begrijp; eerder in dit topic vertelde je dat je niet gelovig bent, maar als je kindje een fantasie vertelt, wil je daar ineens van alles achter gaan zoeken en kan je niet accepteren dat het slechts een fantasie betreft.

Op dinsdag 11 januari 2011 13:20 schreef Bastard het volgende:
Je lijkt af en toe wel een kind dat alles maar roept wat in je hoofd opkomt!
  donderdag 29 april 2010 @ 09:38:15 #106
175455 Summers
President-Elect FREEDOM
pi_80832781
quote:
Op donderdag 29 april 2010 09:23 schreef senesta het volgende:

[..]

[..]

Het zou fijn als jullie dat gewoon eens een keer niet in een topic uitvochten maar via PM of whatever Het boeit mij namelijk geenszins wat jullie van elkaar vinden of in andere topics over elkaar gezegd hebben.
[..]
Goed idee voor alle klachten en frustraties pm of feedback en verder ontopic .
THE GREAT AWAKENING ! CHANGING OF THE GUARD GLOBALLY . MSM IS FAKE NEWS
  donderdag 29 april 2010 @ 09:40:23 #107
259209 JoepiePoepie
groetjes van opa en oma
pi_80832843
quote:
Op donderdag 29 april 2010 09:38 schreef Summers het volgende:
Goed idee voor alle klachten en frustraties pm of feedback en verder ontopic .
Jeetje, ga er dan ook niet over door. Iedereen is allang weer ontopic.
  donderdag 29 april 2010 @ 09:41:09 #108
31101 _Led_
pi_80832867
Nee JIJ moet er niet over door gaan !

...
zzz
  Moderator donderdag 29 april 2010 @ 09:47:24 #109
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_80833015
quote:
Op donderdag 29 april 2010 09:38 schreef JoepiePoepie het volgende:
Senesta, wat ik niet begrijp; eerder in dit topic vertelde je dat je niet gelovig bent, maar als je kindje een fantasie vertelt, wil je daar ineens van alles achter gaan zoeken en kan je niet accepteren dat het slechts een fantasie betreft.

Ik ben niet gelovig in de zin dat ik niet geloof in een god, in een hemel zoals die in de bijbel word voorgespiegeld en niet in een duivel. Mijn idee over het geloof is dat het een mooi middel is geweest om mensen klein en onder de duim te houden met een schrikbeeld van iets dat groter was dan henzelf.

Maar ik vind geloof nu niet persé iets alleen maar slechts.... Er worden ook best goede normen en waarden meegegeven.

Maar ik ken mijn dochter, ik weet waar ze mee bezig was, waar ze mee geconfronteerd werd en in welke fase ze was. En ik vind het idee van een fantasie waarbij een kind zoveel verschillende elementen tot zo'n verhaal maakt net zo ver gezocht
  donderdag 29 april 2010 @ 09:49:25 #110
259209 JoepiePoepie
groetjes van opa en oma
pi_80833059
quote:
Op donderdag 29 april 2010 09:47 schreef senesta het volgende:
Ik ben niet gelovig in de zin dat ik niet geloof in een god, in een hemel zoals die in de bijbel word voorgespiegeld en niet in een duivel. Mijn idee over het geloof is dat het een mooi middel is geweest om mensen klein en onder de duim te houden met een schrikbeeld van iets dat groter was dan henzelf.

Maar ik vind geloof niet persé iets slechts....

Maar ik ken mijn dochter, ik weet waar ze mee bezig was, waar ze mee geconfronteerd werd en in welke fase ze was. En ik vind het idee van een fantasie waarbij een kind zoveel verschillende elementen tot zo'n verhaal maakt net zo ver gezocht
O.k., jij vindt het dus geen fantasie, ik wel . Maar hoe noem jij het dan? Wat vind jij dat het is?
  Moderator donderdag 29 april 2010 @ 09:52:37 #111
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_80833129
quote:
Op donderdag 29 april 2010 09:49 schreef JoepiePoepie het volgende:

[..]

O.k., jij vindt het dus geen fantasie, ik wel . Maar hoe noem jij het dan? Wat vind jij dat het is?
Mag hoor Ik realiseer me best dat dat voor veel mensen ook de meest logische en veiligste conclusie is, en tenslotte is het voor jullie ook niet meer dan een wazig verhaal op internet waarschijnlijk
Ik weet het niet, misschien toch een vorm van reincarnatie?
  donderdag 29 april 2010 @ 09:55:04 #112
31101 _Led_
pi_80833185
quote:
En ik vind het idee van een fantasie waarbij een kind zoveel verschillende elementen tot zo'n verhaal maakt net zo ver gezocht
En DAT vind IK dus weer raar
Jij vind het moeilijker te geloven dat jouw dochter wat verhalen die ze - zonder jouw weten - ergens opgevangen kan hebben met wat fantasie aan elkaar breit, dan dat ze "eventjes vertelt dat ze in een vorig leven in een brand is omgekomen"....

Op mij komt dat over als "Nou ja, het is nou eenmaal minder waarschijnlijk dat er iemand tegen mijn auto is aangereden toen ik weg was, dan dat er een Orc uit een riool is gekropen en met zijn magische hamer een deuk in mijn auto heeft geslagen !".
zzz
pi_80833200
quote:

een 3 jarig kind 'ken' je helemaal niet zo goed en maakt juist een rasse ontwikkeling door, waarbij juist ook heel verschillende gedrag voorkomt en één typerend gedrag voor 3-jarigen is het opeens gaan vertellen van langere verhalen vol met elementen die heel fantasievol...

ergens doet het idee van 'dat kinderen niet zoveel fantasie _kunnen_ hebben' me denken aan de 'Bolderkar-affaire' waarbij op een peuterspeelzaal men opeens allemaal kinderen aantrof die zeer uitgebreid konden vertellen over allerhande sexuele handelingen en sexuele zaken, die ze 'nooit konden weten' als ze niet zelf misbruikt waren...

Later bleek dat het toch gewoon kwam omdat de 'onderzoekers' zélf ongemerkt een zeer suggestieve onderzoeksmethode toepasten en juist de peuters heel handig en fantasievol konden inspringen op onbewuste gerichtte vragen...
en weet je welke leeftijd de betreffende peuters allemaal hadden; tussen de drie en vier jaar.

Overigens, dit zou ook een stevige waarschuwing moete zijn voor al die mensen die makkelijk gaan roepen dat Overheidsingrijpen bij ieder vermeend kindermisbruik of -misgandeling zo goed zou zijn en vooral op vage 'implicaties' geconstanteerd kan worden ... De betreffende peuters in de Bolderkar-affaire is inderdaad schade aangedaan en utieindelijk zijn ook fikse schadevergoedingen betaald... maar vooral door de mensen die dachten het 'beter' te weten dan de ouders en 'dat zij wel eventjes daar alles goed zouden maken'.

In het verhaal uit de Openingspost gaat het om een situatie warin bepaalde elementen zitten die duidelijk terugkomen in het verhaal van het jongetje, en die zonder twijfel waar zullen zijn... namelijk dat hij 'bijna dood was', en dat zijn oma ook dood is.
het 'verhaaltje' dat het jongetje eromheen bouwt, met een hemel waarin hij zn oma kan treffen en die hem 'terugstuurt' is nu juist voor kinderen heel 'logisch' en kan voortvloeien uit een allerhande kleine verhaaltjes die hij op de een of andere manier al op andere momenten heeft 'opgepikt'..
als bv de oma zeer recentelijk overleden is is de kans groot dat hem verteld is 'dat oma in de hemel is nu' (wat overigens niet iets is dat enkel gelovigen doen, ook ongelovigen kunnen makkelijk juist zulk een verhaal voor kinderen vertellen om het 'bevattelijk' te maken).

Er is overigens helemaal niks mis met fantasie, integendeel zelfs, het is héél belangrijk dat kinderen op deze manier een 'referentiekader' opbouwen... via allerhande 'fantasieverhalen' leren kinderen de wereld ook kennen, leren over gevaren en ook mindere kanten (over bv dingen als dood of geweld... speciaal het vertellen van 'sprookjes' ala 'roodkapje en de grote boze wolf' is een prima manier om kinderen zulke dingen te leren)

[ Bericht 23% gewijzigd door RM-rf op 29-04-2010 10:05:07 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  donderdag 29 april 2010 @ 09:56:34 #114
259209 JoepiePoepie
groetjes van opa en oma
pi_80833214
quote:
Op donderdag 29 april 2010 09:52 schreef senesta het volgende:
Mag hoor Ik realiseer me best dat dat voor veel mensen ook de meest logische en veiligste conclusie is, en tenslotte is het voor jullie ook niet meer dan een wazig verhaal op internet waarschijnlijk
Ik weet het niet, misschien toch een vorm van reincarnatie?
Nee, dat is het 'm nou juist ! Ik vind het geen wazig verhaal. Ik vind het doodnormaal (hihi 'dood' ) dat kinderen over van alles en nog wat (en dus ook over dat soort dingen) fantaseren. Hier in dit topic merk je het zelfs al:

"O ja, mijn kindje vertelde ook zoiets."

Nee, ik vind het niet bijzonder .
pi_80833326
Mijn hele leven lang al heb ik alles wat maar "goddelijk" is uitgedaagd om me ofwel te doden voor mijn ongehoorzaamheid of om zich aan me te tonen.

So far nothing has happened yet
Knowledge is power, use it wisely.
TRU-Bandstemmenontcijferaar 2010
  donderdag 29 april 2010 @ 10:06:25 #116
259209 JoepiePoepie
groetjes van opa en oma
pi_80833465
quote:
Op donderdag 29 april 2010 10:01 schreef Amos_ het volgende:
Mijn hele leven lang al heb ik alles wat maar "goddelijk" is uitgedaagd om me ofwel te doden voor mijn ongehoorzaamheid of om zich aan me te tonen.

* JoepiePoepie doet niet aan internetdating.
  Moderator donderdag 29 april 2010 @ 10:16:15 #117
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_80833710
quote:

Dus? Omdat één iemand op alle mensen die er op aarde rondlopen geen bewijs zou krijgen als hij erom vraagt is dat een bewijs van wat? Van jouw arrogantie waarschijnlijk Oh en ik kan arrogantie wel waarderen hoor
quote:
Op donderdag 29 april 2010 09:55 schreef RM-rf het volgende:

[..]

een 3 jarig kind 'ken' je helemaal niet zo goed en maakt juist een rasse ontwikkeling door, waarbij juist ook heel verschillende gedrag voorkomt en één typerend gedrag voor 3-jarigen is het opeens gaan vertellen van langere verhalen vol met elementen die heel fantasievol...

ergens doet het idee van 'dat kinderen niet zoveel fantasie _kunnen_ hebben' me denken aan de 'Bolderkar-affaire' waarbij op een peuterspeelzaal men opeens allemaal kinderen aantrof die zeer uitgebreid konden vertellen over allerhande sexuele handelingen en sexuele zaken, die ze 'nooit konden weten' als ze niet zelf misbruikt waren...

Later bleek dat het toch gewoon kwam omdat de 'onderzoekers' zélf ongemerkt een zeer suggestieve onderzoeksmethode toepasten en juist de peuters heel handig en fantasievol konden inspringen op onbewuste gerichtte vragen...
en weet je welke leeftijd de betreffende peuters allemaal hadden; tussen de drie en vier jaar.

Overigens, dit zou ook een stevige waarschuwing moete zijn voor al die mensen die makkelijk gaan roepen dat Overheidsingrijpen bij ieder vermeend kindermisbruik of -misgandeling zo goed zou zijn en vooral op vage 'implicaties' geconstanteerd kan worden ... De betreffende peuters in de Bolderkar-affaire is inderdaad schade aangedaan en utieindelijk zijn ook fikse schadevergoedingen betaald... maar vooral door de mensen die dachten het 'beter' te weten dan de ouders en 'dat zij wel eventjes daar alles goed zouden maken'.

In het verhaal uit de Openingspost gaat het om een situatie warin bepaalde elementen zitten die duidelijk terugkomen in het verhaal van het jongetje, en die zonder twijfel waar zullen zijn... namelijk dat hij 'bijna dood was', en dat zijn oma ook dood is.
het 'verhaaltje' dat het jongetje eromheen bouwt, met een hemel waarin hij zn oma kan treffen en die hem 'terugstuurt' is nu juist voor kinderen heel 'logisch' en kan voortvloeien uit een allerhande kleine verhaaltjes die hij op de een of andere manier al op andere momenten heeft 'opgepikt'..
als bv de oma zeer recentelijk overleden is is de kans groot dat hem verteld is 'dat oma in de hemel is nu' (wat overigens niet iets is dat enkel gelovigen doen, ook ongelovigen kunnen makkelijk juist zulk een verhaal voor kinderen vertellen om het 'bevattelijk' te maken).

Er is overigens helemaal niks mis met fantasie, integendeel zelfs, het is héél belangrijk dat kinderen op deze manier een 'referentiekader' opbouwen... via allerhande 'fantasieverhalen' leren kinderen de wereld ook kennen, leren over gevaren en ook mindere kanten (over bv dingen als dood of geweld... speciaal het vertellen van 'sprookjes' ala 'roodkapje en de grote boze wolf' is een prima manier om kinderen zulke dingen te leren)
Ik heb me niet zo verdiept in dat bolderkar affaire, net even stukje erover gelezen. Het toont wel inderdaad aan dat je kinderen van drie/vier met suggestieve vragen dingen kunt laten zeggen... Maar ik weet verder niet op welke uitspraken van kinderen die zaak gebaseerd is.

En wellicht is dat met het jongetje in de OP ook wel zo hoor, geen idee. Maar misschien ook niet.
Ik zeg trouwens ook helemaal niet dat mijn ideeen hierover perse de juiste zijn

Ik vind het wel bijzonder dat meerdere kinderen uitspraken doen of verhalen vertellen in deze richting.
pi_80833715
quote:

Kijk naar jezelf ... het goddelijke zit in jou
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
  donderdag 29 april 2010 @ 10:20:02 #119
8372 Bastard
Persona non grata
pi_80833821
quote:
Op donderdag 29 april 2010 09:23 schreef senesta het volgende:

Ik denk dat het ook lastig inschatten is als je zelf geen kind van die leeftijd hebt of hebt gehad. Dat er kinderen worden beinvloed geloof ik helemaal hoor. Maar ik ken genoeg kinderen die niet met dit soort verhalen/invloeden worden opgevoed en toch in die vroege levensfase hele bijzondere dingen hebben gezegd of verteld.
Het is ook lastig uit te leggen (begin er niet eens aan). Kinderen zijn natuurlijk fantasten, ze proberen linken te leggen met vreemde bewoordingen om dingen te gaan begrijpen.
Als ouder zie je dat weet je dat, neem je heel veel met een korreltje zout, maar je weet ook wanneer ze iets vertellen wat ze menen dat echt is.
In de psychiatrie zie je hetzelfde met dementie, mensen die dement zijn althans in het vroege stadium proberen met een heel verhaal er om heen te vertellen dat ze gelijk hebben of uitleg te geven.. maar soms hebben ze ook heldere momenten.
The truth was in here.
pi_80833862
quote:
Op donderdag 29 april 2010 10:16 schreef senesta het volgende:

[..]

Dus? Omdat één iemand op alle mensen die er op aarde rondlopen geen bewijs zou krijgen als hij erom vraagt is dat een bewijs van wat? Van jouw arrogantie waarschijnlijk Oh en ik kan arrogantie wel waarderen hoor

Dat is geen arrogantie van mijn kant maar van het 'goddelijke' aangezien alle wezens immers gecreerd zijn als gelijken. Maar dan nalaten om orde te houden of te scheppen.
Nee er is teveel ellende in de wereld om te geloven dat er een goddelijke macht zou zijn die ons gemaakt heeft.
En dan heb je nog het verhaal van de dinosauriers, bijvoorbeeld
  donderdag 29 april 2010 @ 10:22:43 #121
259209 JoepiePoepie
groetjes van opa en oma
pi_80833908
quote:
Op donderdag 29 april 2010 09:55 schreef RM-rf het volgende:
ergens doet het idee van 'dat kinderen niet zoveel fantasie _kunnen_ hebben'
Wat ik sowieso niet begrijp aan zo'n uitspraak is waarom denken sommige mensen dat kinderen niet zo'n fantasie kunnen hebben?

We zijn allemaal kind geweest en wij allemaal kennen en/of hebben kinderen. Dan weet je toch dat kinderen over alles wat ze oppikken kunnen gaan fantaseren. Ik zou eerder versteld staan als een kind van 3 heel rationeel over de dood zou gaan vertellen:

"Later als ik ouder ben dan opa en oma bij elkaar en ik overlijd, wil ik een bruine houten doodskist van 1.70 cm lang en 50 cm breed. Ik vind het mooi als iedereen in zwart gekleed gaat en witte bloemen bij zich heeft. Er mag bier gedronken worden. En als muziek wil ik 'Creep' van Radiohead."
  donderdag 29 april 2010 @ 10:23:44 #122
31101 _Led_
pi_80833940
Laten we vooral niet vergeten hoe veel sprookjes kinderen op hun 4e al gehoord hebben
zzz
pi_80834143
quote:
Op donderdag 29 april 2010 09:56 schreef JoepiePoepie het volgende:

[..]

Nee, dat is het 'm nou juist ! Ik vind het geen wazig verhaal. Ik vind het doodnormaal (hihi 'dood' ) dat kinderen over van alles en nog wat (en dus ook over dat soort dingen) fantaseren. Hier in dit topic merk je het zelfs al:

"O ja, mijn kindje vertelde ook zoiets."

Nee, ik vind het niet bijzonder .
Ik vind het ook echt de normaalste zaak van de wereld tbh.
Alsof ouders ten alle tijden weten wat hun kinderen opvangen in het dagelijkse leven
  Moderator donderdag 29 april 2010 @ 10:34:58 #124
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_80834310
quote:
Op donderdag 29 april 2010 10:23 schreef _Led_ het volgende:
Laten we vooral niet vergeten hoe veel sprookjes kinderen op hun 4e al gehoord hebben
Ik zat me toevallig te bedenken hoe weinig sprookjes ik mijn kinderen eigenlijk verteld heb als kind
Worden die echt nog zoveel voorgelezen?

Samara las veel boekjes van studio 100, kabouter plop en k3 en dat soort spul.
Ik kende ze als kind wel allemaal maar ik weet dat ik pas in mijn pubertijd bezig was met dood en leven of geen leven na de dood.
pi_80834321
quote:
Op donderdag 29 april 2010 10:16 schreef senesta het volgende:

Ik vind het wel bijzonder dat meerdere kinderen uitspraken doen of verhalen vertellen in deze richting.
juist kinderen in de leeftijd van rond de drie beginnen zich bezich te houden met bepaalde 'abstracte' begrippen.. 'dood' is daarbij een erg kenmerkend 'abstract begrip' en juist onderdeel van veel 'fantasieen'.

wat verder heel erg opvalt is dat er een enorm verschil is in de omgang met een abstract begrip als 'dood' tussen kinderen en volwasenen... kinderen zijn gewoon heel erg vrij, open én non-conformistisch in hun omgang ermee, los van een hoop negatieve conotaties die volwassenen eerder erbij hebben.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_80834399
quote:
Op donderdag 29 april 2010 10:34 schreef senesta het volgende:

[..]

Ik zat me toevallig te bedenken hoe weinig sprookjes ik mijn kinderen eigenlijk verteld heb als kind

Ik kende ze als kind wel allemaal maar ik weet dat ik pas in mijn pubertijd bezig was met dood en leven of geen leven na de dood.
Ik was ook rondom mijn 3e levensjaar al bezig met dood en leven en leven na de dood. Dat wil niet zeggen dat er automatisch maar een leven na de dood bestaat
pi_80834444
quote:
Op donderdag 29 april 2010 10:35 schreef RM-rf het volgende:

[..]

juist kinderen in de leeftijd van rond de drie beginnen zich bezich te houden met bepaalde 'abstracte' begrippen.. 'dood' is daarbij een erg kenmerkend 'abstract begrip' en juist onderdeel van veel 'fantasieen'.

wat verder heel erg opvalt is dat er een enorm verschil is in de omgang met een abstract begrip als 'dood' tussen kinderen en volwasenen... kinderen zijn gewoon heel erg vrij, open én non-conformistisch in hun omgang ermee, los van een hoop negatieve conotaties die volwassenen eerder erbij hebben.
Dit dus..
pi_80834581
Overigens, laatst vertelde een driejarige over d'r overleden grootmoeder, dat 'Haar Oma nu in de Hema was'
pi_80834613
quote:
Op donderdag 29 april 2010 10:35 schreef RM-rf het volgende:
Mss hebben de volwassenen het wel mis
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
  donderdag 29 april 2010 @ 10:52:55 #130
31101 _Led_
pi_80834900
quote:
Op donderdag 29 april 2010 10:34 schreef senesta het volgende:

[..]

Op de creche en kleuterschool wordt in ieder geval nog flink voorgelezen voor zover ik meekrijg bij de kleine van m'n broer
zzz
  Moderator donderdag 29 april 2010 @ 10:53:50 #131
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_80834928
quote:
Op donderdag 29 april 2010 10:43 schreef RM-rf het volgende:
Overigens, laatst vertelde een driejarige over d'r overleden grootmoeder, dat 'Haar Oma nu in de Hema was'
Lekker he?

Samara (6 inmiddels) was met pasen aan het bidden toen ik haar vroeg waar ze dan voor aan het bidden was zei ze: "Dat ik niet naar de kerk hoef"

Ze zit op een christelijke school

Maar goed, ik vind het wel nog steeds bijzonder, het verhaal, het moment, de details...
Daarom ben ik ook niet zomaar bereid om dit soort verhalen zonder meer af te schieten
pi_80835023
Yeh juist omdat het zo mooi is... het is zonde om het af te schieten -kan ik me helemaal in vinden-.. maar de illusie is altijd mooier dan de grijze werkelijkheid
  donderdag 29 april 2010 @ 11:02:52 #133
8372 Bastard
Persona non grata
pi_80835243
quote:
Op donderdag 29 april 2010 10:23 schreef _Led_ het volgende:
Welk sprookje gaat over het leven na de dood?

Ik ken wel verhalen van de kleine held die het monster verslaat en daardoor het koninkrijk red ed.
The truth was in here.
pi_80835270
quote:
Op donderdag 29 april 2010 11:02 schreef Bastard het volgende:

[..]

Ik ken wel verhalen van de kleine held die het monster verslaat en daardoor het koninkrijk red ed.
Toen ik klein was, rond die leeftijd, las mijn vader me voor uit boekjes over een heel dorp met skeletjes.
  donderdag 29 april 2010 @ 11:05:03 #135
8372 Bastard
Persona non grata
pi_80835328
En leven na de dood is voor een kind een stuk meer aannemelijker.. kijk alleen naar de jaargetijde. In de winter staat een boom er kaal/doods bij en in de zomer staat hij wederom vol met blad. Is een vorm van nieuw leven, heck de natuur staat bol van het nieuwe leven, de eeuwige cyclus dat is voor ieder natuurmens duidelijk waarneembaar. Maar een menselijk leven na de dood zou dan onbegrijpbaar zijn
The truth was in here.
pi_80835390
quote:
Op donderdag 29 april 2010 11:05 schreef Bastard het volgende:
Maar een menselijk leven na de dood zou dan onbegrijpbaar zijn
Ja want het is dan geen "menselijk" leven meer
  donderdag 29 april 2010 @ 11:12:10 #137
259209 JoepiePoepie
groetjes van opa en oma
pi_80835619
quote:
Bijna elk sprookje gaat over liefde, leven, en dood. Een bedoeling van die sprookjes is ook dat je tijdens en na erover door gaat fantaseren en dat doe je dan ook automatisch.

Bovendien heeft jouw kind een fantasie verteld over die broertjes waarvan jij het hebt ingevuld van:

"Oh, dat was dan in haar vorige leven."

Net zoals senesta ook heeft gedaan. Haar kind vertelt een fantasie en senesta noemt dat 'een vorig leven' .
pi_80835669
Sneeuwwitje gaat dood, Doornroosje gaat 'dood', Roodkapje gaat 'dood' ...

En in de kindvriendelijke versies komen ze weer tot leven.
pi_80835746
quote:

[..]

het idee van doodgaan en daarna weer opstaan is een veel terugkerend thema, vooral in Grimm-sprookjes:

bv een bekend voorbeeld, Sneeuwwitje
In het origineel van de gebroeders Grimm sterft Sneeuwitje driemaal (doordat haar een korset te strak getrokken word, door een kam, en uiteindelijk door de giftige appel ) maar wordt tweemaal ook weer door de dwergen tot leven gewekt, de derde maal weigeren ze 'omdat ze haar al tweemaal geholpen hebben' en de derde maal is het dan de prins die haar weer tot leven laat wekken door zn doktoren, waarna hij haar trouwet en op hun huwelijksfeest laten ze de boze koningin in een haardvuur heel heet gemaakte pantoffels aandoen en laten haar dansen tot ze dood neervalt ...

(de oorspronkelijke Grimm-sprookjes zijn behoorlijk sadistisch en kennen heel veel dood, geweld en verderf.... in de meeste moderne sprookjesboeken tref je hooguit zwaar gecensureerde versies daarvan aan; alhoewel de thematiek wel duidelijk 'doorsluimert')

[ Bericht 1% gewijzigd door RM-rf op 29-04-2010 11:24:05 ]
  Moderator donderdag 29 april 2010 @ 11:18:12 #140
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_80835816
quote:
Op donderdag 29 april 2010 11:12 schreef JoepiePoepie het volgende:

[..]

Bijna elk sprookje gaat over liefde, leven, en dood. Een bedoeling van die sprookjes is ook dat je tijdens en na erover door gaat fantaseren en dat doe je dan ook automatisch.

Bovendien heeft jouw kind een fantasie verteld over die broertjes waarvan jij het hebt ingevuld van:

Net zoals senesta ook heeft gedaan. Haar kind vertelt een fantasie en senesta noemt dat 'een vorig leven' .
Ze vertelde dat haar andere ouders dood gingen, dat zij later ook dood ging en dat ze daarna bij ons kwam. (even in het kort). En ik weet echt zeker dat ik haar zelf gebaard heb hoor
pi_80835847
quote:
Op donderdag 29 april 2010 11:18 schreef senesta het volgende:

[..]

Ze vertelde dat haar andere ouders dood gingen, dat zij later ook dood ging en dat ze daarna bij ons kwam. (even in het kort). En ik weet echt zeker dat ik haar zelf gebaard heb hoor
En daar maak jij zelf een "vorig leven" van
  Moderator donderdag 29 april 2010 @ 11:19:13 #142
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_80835848
quote:
Op donderdag 29 april 2010 11:15 schreef RM-rf het volgende:

[..]

het idee van doodgaan en daarna weer opstaan is een veel terugkerend thema, vooral in Grimm-sprookjes:

bv een bekend voorbeeld, Sneeuwwitje
In het origineel van de gebroeders Grimm sterft Sneeuwitje driemaal (doordat haar een korset te strak getrokken word, door een kam, en uiteindelijk door de giftige appel ) maar wordt tweemaal ook weer door de dwergen tot leven gewekt, de derde maal weigeren ze 'omdat ze haar al tweemaal geholpen hebben' en de derde maal is het dan de prins die haar weer tot leven laat wekken door zn doktoren, waarna hij haar trouwet en op hun huwelijksfeest laten ze de boze koningin in een haardvuur heel heet gemaakte pantoffels aandoen en laten haar dansen tot ze dood neervalt ...

(de oorspronkelijke Grimm-sprookjes zijn behoorlijk sadistisch en kennen heel veel dood, geweld en verderf.... in de meeste moderne sprookjesboeken tref je hooguit zwaar gecensureerde versies daarvan aan)
Deze versie ken ik niet hoor
pi_80835862
quote:
Op donderdag 29 april 2010 11:19 schreef senesta het volgende:

[..]

Deze versie ken ik niet hoor
Dat is de originele
  Moderator donderdag 29 april 2010 @ 11:21:11 #144
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_80835923
quote:
Op donderdag 29 april 2010 11:19 schreef Amos_ het volgende:

[..]

En daar maak jij zelf een "vorig leven" van
Klopt Omdat de andere optie zou zijn dat er niets van haar verhaal waar zou zijn
pi_80835966
quote:
Op donderdag 29 april 2010 11:21 schreef senesta het volgende:

[..]

Klopt Omdat de andere optie zou zijn dat er niets van haar verhaal waar zou zijn
Een kinderfantasie dus, zoals alle kinderen die hebben (en veel volwassenen ook nog weleens. Myself included )
  Moderator donderdag 29 april 2010 @ 11:22:48 #146
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_80835989
quote:
Op donderdag 29 april 2010 11:19 schreef Amos_ het volgende:

[..]

Dat is de originele
Die zou ik mijn kinderen nooit vertellen
  Moderator donderdag 29 april 2010 @ 11:23:20 #147
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_80836009
quote:
Op donderdag 29 april 2010 11:22 schreef Amos_ het volgende:

[..]

Een kinderfantasie dus, zoals alle kinderen die hebben (en veel volwassenen ook nog weleens. Myself included )
Dat is jouw verklaring
pi_80836033
quote:
Op donderdag 29 april 2010 11:23 schreef senesta het volgende:

[..]

Dat is jouw verklaring
Nee, dat is de eigen optie die jij opgeeft.

Dus elk hersenspinsel van een kind, of het nou om soldaatje spelen gaat of iets als dit, is iets uit een vorig leven? Want de andere optie is niet mogelijk volgens jou.
  donderdag 29 april 2010 @ 11:24:33 #149
8372 Bastard
Persona non grata
pi_80836057
quote:
Op donderdag 29 april 2010 11:12 schreef JoepiePoepie het volgende:

[..]

Wil je svp niet invullen voor mij over wat ik er van maak?
- Je kent mn kind niet
- je kent mn opvoeding niet
- je kent mn normen en waarden niet
- je hebt geen idee waar je over praat want je hebt geen kinderen
- ik kan de lijst nog langer maken.

Laten we zeggen dat ik wel weet te beoordelen wanneer mn kind fantaseert en een verhaal ophangt om maar wat te vertellen, en een verhaal verteld waar mogelijk meer achter steekt (zonder dat ik die invulling geef voor haar want ik heb het nooit over reincarnatie en dergelijke met mn kinderen)
The truth was in here.
  Moderator donderdag 29 april 2010 @ 11:26:07 #150
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_80836111
quote:
Op donderdag 29 april 2010 11:24 schreef Amos_ het volgende:

[..]

Nee, dat is de eigen optie die jij opgeeft.

Dus elk hersenspinsel van een kind, of het nou om soldaatje spelen gaat of iets als dit, is iets uit een vorig leven? Want de andere optie is niet mogelijk volgens jou.
Waar zeg ik dat dan precies?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')