Volgens mij zaten we daar omdat een bevriend land is aangevallen.quote:Op zondag 18 april 2010 11:10 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dus jij vindt het goed om met geweld een ander land jouw normen en waarden op te leggen? De Duitse inval was dus terecht? Immers, in dit verfoeide land werden Joden zomaar met rust gelaten en dat kon nu eenmaal niet. In een beschaafd land werden Joden uit het dagelijks leven geweerd en uiteindelijk verdreven. Vonden de Duitsers. Dus kwamen ze hierheen om dat hier ook op te leggen. Werden ze verdorie door allerlei andere landen ineens gezien als boeman en gingen de mensen hier in Nederland zich er zomaar tegen verzetten!! De ondankbare honden! Terwijl ze alleen maar meer beschaving kwamen brengen!
Verandering in een land moet van binnenuit komen. Alleen dan is een volk er klaar voor, dan zijn de voorwaarden er die stabiliteit een mogelijkheid maken. Je kunt niet een land door oplegging van buitenaf een sprong in de tijd laten maken.
Oh ja? Welk land dan en wat had Afghanistan daar mee te maken? Volgens mij helemaal niks.quote:Op zondag 18 april 2010 17:20 schreef paddy het volgende:
[..]
Volgens mij zaten we daar omdat een bevriend land is aangevallen.
Ja, en? Ieder land heeft zelfbeschikkingsrecht. Als mensen in een land dingen willen veranderen beginnen ze een revolutie (zie Iran in 1979, bijvoorbeeld). Ik blijf erbij, dat je niet van buitenaf een land een bepaalde ontwikkeling of set van normen en waarden kunt opleggen. Dat is tegennatuurlijk aan de ontwikkeling van een land en een volk. Het is niets meer dan imperialisme. "Wij als superieure westerlingen weten hoe het moet en komen dat die arme bruintjes wel eens even uitleggen." The White Man's Burden werd het vroeger genoemd.quote:Ik zit de hele geschiedenis eens te lezen en eerlijk die vrouwen daar hebben niets anders gekend dan dan weer even wat vrijheid dan weer terug in hun hok geschopt door machtsgeile idioten (ja, taliban is aan de macht geholpen)
http://nl.wikipedia.org/w(...)djahedien_en_Taliban
Ook wanneer je terugscrolt, kan je zien dat het land nooit een eenheid is geweest.
Oftewel: hoe maak ik het bestendigen en uitbreiden van Westerse belangen moreel aanvaardbaar voor de media zodat het volk zijn steun verleent?quote:Op zondag 18 april 2010 17:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
. Ik blijf erbij, dat je niet van buitenaf een land een bepaalde ontwikkeling of set van normen en waarden kunt opleggen. Dat is tegennatuurlijk aan de ontwikkeling van een land en een volk. Het is niets meer dan imperialisme. "Wij als superieure westerlingen weten hoe het moet en komen dat die arme bruintjes wel eens even uitleggen." The White Man's Burden werd het vroeger genoemd.
Karzai is voor veel Afghanen een marionet, die de laatste tijd meer zijn eigen koers gaat varen nu hij weet wie er op de lange termijn de overhand gaat krijgen.quote:Op zondag 18 april 2010 17:48 schreef DeParo het volgende:
Ik had zo'n stukje gelezen van de Amerikaanse soldaten.
En er heerst daar toch een enorme wrok tegen Karzai.
Deze man is puur uit op het in stand houden van z'n eigen macht, dat is in zijn ogen ook het enige goede waarom de soldaten daar zijn, verder mogen ze niets van hem. Dan ben je er wel maar los je niets op.
Zou ik niet helemaal zeker van zijn, de mensen in Afghanistan, zien hem toch liever dan een Talibanfiguur. Je krijgt een zelfde soort situatie als in Pakistan, waarbij bovendien het leger en de politie, zijn speeltje zijn.quote:Op zondag 18 april 2010 17:51 schreef GrotePierFR het volgende:
[..]
Karzai is voor veel Afghanen een marionet, die de laatste tijd meer zijn eigen koers gaat varen nu hij weet wie er op de lange termijn de overhand gaat krijgen.
Niettemin zal Karzai gauw verdwijnen als de Amerikanen minder invloed gaan uitoefenen. Karzai heeft gewoon geen credo als ex-CIA agent notabene.
Het gaat door ook meer om stammen en familiebanden enzo. Schijnt dat wij dat niet goed begrijpen, en dat het moeilijk te doorgronden is.quote:Op zondag 18 april 2010 17:53 schreef DeParo het volgende:
[..]
Zou ik niet helemaal zeker van zijn, de mensen in Afghanistan, zien hem toch liever dan een Talibanfiguur. Je krijgt een zelfde soort situatie als in Pakistan, waarbij bovendien het leger en de politie, zijn speeltje zijn.
Ik denk dat Karzai het slim heeft gespeeld en veel minder marionet was dan hij in eerste instantie leek.
Het lijkt nu zelfs andersom zo te zijn.
En olie.quote:Op zondag 18 april 2010 17:53 schreef capricia het volgende:
[..]
Het gaat door ook meer om stammen en familiebanden enzo. Schijnt dat wij dat niet goed begrijpen, en dat het moeilijk te doorgronden is.
Maar wel verkiezingen daar houden...quote:Op zondag 18 april 2010 17:57 schreef DeParo het volgende:
[..]
En olie.
Schijnen wij als burger ook niet helemaal te begrijpen![]()
.
Maar je hebt gelijk.
Het is belangrijk dat je de goodwill hebt van de stamoudsten.
Het zijn wel soldaten he, het blijft risico van het vak,quote:Op zondag 18 april 2010 19:05 schreef Catwoman1986 het volgende:
Het is een trieste bedoeling daar.
Ik begrijp wel waarom we daar zitten en veel militairen die daar op uitzending geweest zijn, zijn van mening dat het goed is wat we daar doen, maar ik vraag het me af. Zal er daar ooit iets veranderen? Ten koste van zoveel levens en van jonge jongens die net aan hun leven beginnen?
Ze denken dat het goed en nuttig is wat ze doen, de toekomst zal het uitwijzen, van mij hoeft het nietquote:Op zondag 18 april 2010 19:05 schreef Catwoman1986 het volgende:
Het is een trieste bedoeling daar.
Ik begrijp wel waarom we daar zitten en veel militairen die daar op uitzending geweest zijn, zijn van mening dat het goed is wat we daar doen, maar ik vraag het me af. Zal er daar ooit iets veranderen? Ten koste van zoveel levens en van jonge jongens die net aan hun leven beginnen?
Tijden worden toch weer behoorlijk gespannen, het leger opdoeken heeft geen zin,quote:Op zondag 18 april 2010 20:20 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
Ze denken dat het goed en nuttig is wat ze doen, de toekomst zal het uitwijzen, van mij hoeft het niet
quote:Op zondag 18 april 2010 21:49 schreef franske19 het volgende:
Rust in vrede Mariniers.
Diegene die verantwoordelijk zijn zullen boeten.
Balkenende??quote:Op zondag 18 april 2010 21:49 schreef franske19 het volgende:
Rust in vrede Mariniers.
Diegene die verantwoordelijk zijn zullen boeten.
En die mannen en vrouwen zijn niet gedwongen om in het leger te gaan he.quote:Op zondag 18 april 2010 23:38 schreef Cobra4 het volgende:
(bijna) iedereen vergeet dat die mannen vrouwen in Afghanistan zitten omdat onze regering heeft besloten hen te sturen. En wij hebben die regering gekozen.
De mannen en vrouwen zitten daar dus namens ons en mogen wel wat steun verwachten.
Ik heb niet voor die regering gekozen, hoor.quote:Op zondag 18 april 2010 23:38 schreef Cobra4 het volgende:
(bijna) iedereen vergeet dat die mannen vrouwen in Afghanistan zitten omdat onze regering heeft besloten hen te sturen. En wij hebben die regering gekozen.
Ik wens ze het allerbeste toe, hoor, maar behalve de steun die ze reeds financieel van mij krijgen, hoeven ze verder van mij niets te verwachten. Als ze niet willen sterven, vertrekken ze maar.quote:De mannen en vrouwen zitten daar dus namens ons en mogen wel wat steun verwachten.
Krijg er wel een soort loterij gevoel bij, ja..quote:
Bij lange na niet, maar dat er uiteindelijk tientallen Nederlandse doden zullen vallen is weinig verrassend te noemen. Daar moet men niet hypocriet over doen en dat wordt ook min of meer 'geaccepteerd' door de regering en de militairen zelf.quote:
Doe geen moeite. Het stikt hier van de kansloze nietsnutten die op alles en iedereen commentaar hebben.quote:Op zondag 18 april 2010 23:38 schreef Cobra4 het volgende:
De mannen en vrouwen zitten daar dus namens ons en mogen wel wat steun verwachten.
wat is dan het probleem??quote:Op maandag 19 april 2010 11:35 schreef MaskOfSanity het volgende:
[..]
Bij lange na niet, maar dat er uiteindelijk tientallen Nederlandse doden zullen vallen is weinig verrassend te noemen. Daar moet men niet hypocriet over doen en dat wordt ook min of meer 'geaccepteerd' door de regering en de militairen zelf.
Die soldaten worden niet door de regering gedwongen om daar te zitten toch? Het is sneu dat er zo'n 20/30 nederlanders zijn gestorven maar het had niet gehoeven. We kunnen hier niemand de schuld van geven zelfs afghanistan niet. Maar vee jongens gaan het leger in omdat het ''stoer'' is en ze mogen ''schieten'' dus eindelijk wat spanning in hun leven. Amerikanen geven tenminste eerlijk toe dat ze het om die reden doen en ze er ook nog voor willen sterven. Maar amerikanen zakken natuurlijk zo'n 50 punten op het gebied van slimheid.quote:Op maandag 19 april 2010 11:41 schreef franske19 het volgende:
[..]
Doe geen moeite. Het stikt hier van de kansloze nietsnutten die op alles en iedereen commentaar hebben.
Wat mij betreft geen enkel probleem. Als je for some reason daar actief wilt zijn, dan weet je dat jij of je 'kameraden' gevaar kunnen lopen.quote:
ze worden niet gedwongen om in dienst te gaan waar ze vervolgens heen worden gestuurd kunnen ze niet zelf kiezenquote:Op maandag 19 april 2010 11:45 schreef aychelle het volgende:
[..]
Die soldaten worden niet door de regering gedwongen om daar te zitten toch?
zoveel?quote:Het is sneu dat er zo'n 20/30 nederlanders zijn gestorven maar het had niet gehoeven.
jaaaaaaaaa ze doen het allemaal om stoer te kunnen schietenquote:We kunnen hier niemand de schuld van geven zelfs afghanistan niet. Maar vee jongens gaan het leger in omdat het ''stoer'' is en ze mogen ''schieten'' dus eindelijk wat spanning in hun leven. Amerikanen geven tenminste eerlijk toe dat ze het om die reden doen en ze er ook nog voor willen sterven. Maar amerikanen zakken natuurlijk zo'n 50 punten op het gebied van slimheid.
op bevel van Amerika nog welquote:De oorlogen in afghanistan en irak zijn zowat kansloos en op bevel van Amerika. Dat je daar voor wilt sterven is je eigen keuze, maar dan is mijn medelijden weggg
ik krijg er een beetje een cpt. Obvious strikes again gevoel van eerlijk gezegdquote:Op maandag 19 april 2010 11:46 schreef MaskOfSanity het volgende:
[..]
Wat mij betreft geen enkel probleem. Als je for some reason daar actief wilt zijn, dan weet je dat jij of je 'kameraden' gevaar kunnen lopen.
Iemand anders verbindt daar de conclusie aan dat je dan ook niet moet piepen; het zijn niet mijn woorden.
Vrij veel mensen snappen gewoon niet meer wat ze daar nog doen in een - in hun ogen - zinloze missie. Respect en sympathie zie je steeds meer afbrokkelen..quote:Op maandag 19 april 2010 11:53 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik krijg er een beetje een cpt. Obvious strikes again gevoel van eerlijk gezegd
Je kan wel in een vliegtuig lopen en ervan uitgaan dat je niet neerstort, je kan niet in een oorlog stappen en dan verwachten dat er niemand doodgaat.quote:Op maandag 19 april 2010 12:04 schreef sp3c het volgende:
ja dat zal best maar dat is een ander verhaal
hier grijpen mensen de dood van 2 militairen aan te grijpen om simpelweg te roepen dat het een bedrijfsrisico is vind ik een beetje zinloos
duh ... en gras is groen denk ik dan
je gaat toch ook niet in topics over vliegtuigrampen roepen dat ze er toch zelf in zijn gestapt?
niemand heeft ze gedwongen en die dingen vallen nu eenmaal wel is uit de lucht als je daar geen zin in hebt dan moet je maar met de auto al willen mensen die ook wel is in een boom parkeren dus als je daar geen zin in hebt dan ga je maar lopen etc.
Waarom dan dat hypocriete gedoe dat het zo erg is dat ze dood zijn, en dat er zelfs stilte moet worden gehouden als je zelf de vergelijking trekt met een versimpelde feiten-logica. Je ondermijnt je eigen punt hier.quote:Op maandag 19 april 2010 12:04 schreef sp3c het volgende:
hier grijpen mensen de dood van 2 militairen aan om simpelweg te roepen dat het een bedrijfsrisico is vind ik een beetje zinloos
je gaat toch ook niet in topics over vliegtuigrampen roepen dat ze er toch zelf in zijn gestapt?
niemand heeft ze gedwongen en die dingen vallen nu eenmaal wel is uit de lucht als je daar geen zin in hebt dan moet je maar met de auto al willen mensen die ook wel is in een boom parkeren dus als je daar geen zin in hebt dan ga je maar lopen etc.
Zeker waar. Indirect willen mensen er denk ik vaak mee aangeven dat het weer onnodige doden zijn, aangezien ze van mening zijn dat je met het verblijf daar niets opschiet of toevoegt.quote:Op maandag 19 april 2010 12:04 schreef sp3c het volgende:
hier grijpen mensen de dood van 2 militairen aan om simpelweg te roepen dat het een bedrijfsrisico is vind ik een beetje zinloos
Ikzelf heb er wel eens moeite mee dat we kennelijk veel uitgebreider stilstaan bij het overlijden van een NL militair, dan bij een Afghaanse burger.quote:Op maandag 19 april 2010 12:26 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Ik verbaas me met regelmaat over de achterlijkheid op en vanuit het DEF forum, maar iedere gestorven NL militair aangrijpen om nog maar eens een punt te maken wordt ook vermoeiend.
ja maar je kan niet in een vliegtuig lopen en ervan uitgaan dat er nooit 1 neerstortquote:Op maandag 19 april 2010 12:05 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Je kan wel in een vliegtuig lopen en ervan uitgaan dat je niet neerstort, je kan niet in een oorlog stappen en dan verwachten dat er niemand doodgaat.
lol wat is dit nu weer voor logicaquote:Op maandag 19 april 2010 12:07 schreef GrotePierFR het volgende:
[..]
Waarom dan dat hypocriete gedoe dat het zo erg is dat ze dood zijn, en dat er zelfs stilte moet worden gehouden als je zelf de vergelijking trekt met een versimpelde feiten-logica. Je ondermijnt je eigen punt hier.
volgens GrotePierFR zou dat hypocriet zijnquote:Op maandag 19 april 2010 12:09 schreef MaskOfSanity het volgende:
[..]
Zeker waar. Indirect willen mensen er denk ik vaak mee aangeven dat het weer onnodige doden zijn, aangezien ze van mening zijn dat je met het verblijf daar niets opschiet of toevoegt.
ik verbaas me daar ook vaak over maar mensen moeten schijnbaar gewoon hun mening kunnen uiten ook als die nergens op slaatquote:Op maandag 19 april 2010 12:26 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Ik verbaas me met regelmaat over de achterlijkheid op en vanuit het DEF forum
de Afghanen doen dat zelf omgekeerdquote:Op maandag 19 april 2010 12:47 schreef capricia het volgende:
[..]
Ikzelf heb er wel eens moeite mee dat we kennelijk veel uitgebreider stilstaan bij het overlijden van een NL militair, dan bij een Afghaanse burger.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
quote:Op maandag 19 april 2010 13:22 schreef sp3c het volgende:
maar wel oorlogen waarbij honderden militairen niet dood zijn gegaan
besides, tijdens operatie Allied Force zijn geen er geen dodelijke slachtoffers gevallenJe snapt best wat ik bedoel.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Laffe huichelaar
Dat denk ik wel, dat is een risico dat je neemt, net als je bij een wildvreemde in een snelle auto staptquote:Op maandag 19 april 2010 12:04 schreef sp3c het volgende:
Het verschil met een vliegtuig instappen en Afghanistan binnen stappen is dat die jongens het met goede bedoelingen deden. Ze wilden de Afghanen helpen, en dat is ze ook voorgespiegeld, dat ze dat doen.quote:Op maandag 19 april 2010 14:11 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
Dat denk ik wel, dat is een risico dat je neemt, net als je bij een wildvreemde in een snelle auto stapt
Je kan dood gaan .
De kans is in ieder geval redelijk groter dan dat je een baan als brugwachter neemt
Niemand vraagt hen daarheen te gaan, en mijn eer hoeven ze daar niet te verdedigen
Ik vind ons beeld van de zaken ook zeer krom, maar dat het overlijden van twee NL jongens iets meer impact heeft verbaast me niet.quote:Op maandag 19 april 2010 12:47 schreef capricia het volgende:
[..]
Ikzelf heb er wel eens moeite mee dat we kennelijk veel uitgebreider stilstaan bij het overlijden van een NL militair, dan bij een Afghaanse burger.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |