abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81095621
06-05-2010 16:56:15 markeert de tijd waarop Goud door de ¤30.000,- / kilo ging.

pi_81095890
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 17:33 schreef SeLang het volgende:

[..]

Je kunt in elke markt achteraf een slim punt kiezen om een leuk marketing verhaaltje op te hangen om je eigen standpunt te pushen, maar wat heb je daar aan? Wat we hier moeten doen is waarheidsvinding en geen verkoopverhaaltjes ophangen met behulp van suggestieve plaatjes (inclusief mijn eigen laatst geposte plaatje dat ik om mijn punt te maken natuurlijk precies op de top van de vorige bubble liet beginnen). Verkoop blaat verhaaltjes zijn er al veel teveel.
Is goud sinds het niet meer als geld wordt gebruikt niet (alleen) bedoeld als safe haven - en niet om rendement mee te halen? Dat lijkt me nu - of eigenlijk al sinds een aantal jaren geleden - aan de hand.

Zolang men vertrouwen heeft in een munt houdt met 'waarde' daarin aan. Het vertrouwen in de euro is nu snel aan het verdwijnen. Men ruilt nu euro's in tegen goud. Dat verklaart in elk geval waarom goud in USD stijgt en in EUR nog harder stijgt.

De vraag is natuurlijk waarom het vertrouwen in de EUR verdwijnt... UIteraard, de situatie met de PIIGS, maar waarom? Dat zou in de PIIGS toch alleen meer begrotingsdicipline afdwingen (zie Griekenland - als je het gelooft) en daarmee goed - of in elk geval niet slecht zijn voor de EUR.

Of gelooft de markt niet zo in voldoende toenemende begrotingsdicipline en meer in dat de ECB straks op grote schaal gaat QE-en? Of misschien dat mocht die begrotingsdicipline onverwacht toch voldoende toenemen de bijbehorende economieen in een ernstige depressie komen?
Goud kan je niet bijdrukken
  donderdag 6 mei 2010 @ 21:15:57 #228
56459 RdeV
Are you a paper fool?
pi_81104735
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 18:01 schreef Poekieman het volgende:

[..]

Is goud sinds het niet meer als geld wordt gebruikt niet (alleen) bedoeld als safe haven - en niet om rendement mee te halen? Dat lijkt me nu - of eigenlijk al sinds een aantal jaren geleden - aan de hand.

Zolang men vertrouwen heeft in een munt houdt met 'waarde' daarin aan. Het vertrouwen in de euro is nu snel aan het verdwijnen. Men ruilt nu euro's in tegen goud. Dat verklaart in elk geval waarom goud in USD stijgt en in EUR nog harder stijgt.

De vraag is natuurlijk waarom het vertrouwen in de EUR verdwijnt... UIteraard, de situatie met de PIIGS, maar waarom? Dat zou in de PIIGS toch alleen meer begrotingsdicipline afdwingen (zie Griekenland - als je het gelooft) en daarmee goed - of in elk geval niet slecht zijn voor de EUR.

Of gelooft de markt niet zo in voldoende toenemende begrotingsdicipline en meer in dat de ECB straks op grote schaal gaat QE-en? Of misschien dat mocht die begrotingsdicipline onverwacht toch voldoende toenemen de bijbehorende economieen in een ernstige depressie komen?
Probleemstelling: de wereld is in een globale soevereine schuld crisis ondergedompeld.

Oplossing: geef de in-nood-verkerende landen/staten meer leningen.

Oftewel, natuurlijk zien de marken dat meer schulden voor landen die het nu al niet meer kunnen herfinancieren niet gaat werken. Onder aan de streep gaan wij dit met zijn alle betalen door hogere inflatie.
There is a great deal of difference between affecting destiny and controlling it.
If you don’t know the difference, don’t worry. You will.
  donderdag 6 mei 2010 @ 21:33:48 #229
279105 luckyb1rd
Hmmm lekker hmmm
pi_81105710
Gold is going true the roof
pi_81117356
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 13:41 schreef SeLang IN EEN ANDER TOPIC het volgende:

DvR: In tijden van toenemend wereldwijd sovereign risk is goud de ultieme belegging. Kopen jullie maar lekker de beloftes van Bernanke en Trichet, tegen de tijd dat iedereen ziet dat die niets waard zijn zie ik jullie wel weer terug als jullie me in paniek fortuinen voor mijn goud komen bieden

SeLang: Dit is al vaak besproken, maar goud wordt natuurlijk door niemand gedekt. Het wordt vooral bepaald door de grillen van speculanten.
Ik zie dat anders. Die speculanten zorgen voor veel liquiditeit en het meeste volume, maar de richting van de prijsontwikkeling wordt voornamelijk door de echte handelaren (goudmijnen, groothandel) en beleggers (goldbugs) bepaald. De speculanten baseren zich op het sentiment dat door de meer fundamentele spelers geuit wordt. En de invloed van die laatste wordt groter naarmate ze meer fysiek goud aan de markt onttrekken en daarmee de marketmakers beperken in de hoeveelheid futures dat die kunnen uitbrengen.

Vooralsnog zijn er alleen geruchten over leveringsproblemen, en aanwijzingen in de spot- en futuresprijzen (als spot boven future ligt is er blijkbaar een tekort), maar met de snel stijgende fysieke vraag -nu in reactie op sovereign risk in de euro- kan het m.i. niet lang meer duren voordat de handelaren met toeleveringsproblemen komen te zitten. Als dat gebeurt zou dat tot een enorme stijging van de goudprijs leiden, omdat dan onweerlegbaar bewezen zou zijn dat de goldbugs gelijk hadden met hun jarenlange bewering dat goud veel schaarser is dan de markt, met al zijn ongedekte papier, suggereert.
quote:
Het feit dat een harde kern van beleggers op hun goud blijven zitten geeft imo weinig bescherming tegen een daling als de trade algos de andere kant op beginnen te werken.

Ik zie ook weinig anekdotisch bewijs dat goud een goede hedge zou zijn tegen een systeemcrisis. Het dichtst dat we daarbij kwamen in decennia was de Lehman crisis, en toen daalde de prijs van goud zelfs. Dat had het moment voor goudspeculanten moeten zijn.
Het tegendeel lijkt vanmiddag bewezen: terwijl Wall Street crashte en de algo's de hele markt omlaag duwden, schoot goud omhoog. Weliswaar niet zoveel (in dollars), maar de abrupte richtingswijziging van dalend naar als een speer omhoog was opvallend.

Lehman was m.i. niet 'het' moment. De grote massa, inclusief die op Wall Street, was toen nog niet doordrongen van de risico's en het systeemrisico in de financiële instellingen, en de grote publiciteit rond goud moest nog losbarsten. Goud zegt zelfs nu de meeste beleggers nog maar weinig, maar toen al helemaal niet. In de tussentijd is dit systeemrisico overigens niet echt bepalend meer voor goud, omdat de overheden sindsdien ieder verlies uit bankfaillisementen afgedekt hebben, zodat mensen (misschien ten onrechte) minder voor hun spaargeld vrezen.

Maar wat goldbugs echt drijft is natuurlijk sovereign risk! En 'het' moment voor goud zal zijn als er staten failliet gaan, of hun schulden niet geherfinancierd krijgen. Geen dwergjes als IJsland of Griekenland, maar een serieuze zoals Spanje, Japan, de UK of VS. Dat is voor mij geen kwestie van 'of' maar alleen van 'wanneer'. Het kan heel goed zijn dat de reële economie en financiële afgeleiden daarvan, zoals aandelen, intussen nog door een deflatoire periode gaan waarin alles geldwaarde verliest, maar omdat daarmee in feite het lot van de betreffende staten ook bezegeld wordt (nog minder belastingopbrengsten, nog meer uitgaven) verwacht ik dat zo'n deflatie er niet in zal slagen om goud aanmerkelijk omlaag te drukken. In de eerste fase, toen aandelen 50% daalden ging goud zo'n 20% omlaag, maar in een volgende liquidatiefase denk ik dat er hooguit een paar procentjes van goud afgaan. Zo'n crash als vandaag zou -als hij niet bezworen was- in feite het startsignaal van de eindfase zijn, waarin de overheden niet anders meer kunnen dan de crisis op zijn beloop te laten. Als we á la jaren 30 nog een tweede roetsj naar beneden krijgen van 50% of meer, zijn de rapen gaar.
pi_81124740
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 18:01 schreef Poekieman het volgende:

Jij gebruikt goud misschien niet als geld, maar de centrale banken doen dat wel anders hadden ze hun goudvoorraad al lang verkocht. Maar nee, ze kopen zelfs bij.
Ik zou ook liever in goud worden betaald dan in euros, en op goldmoney.com kun je zelfs digitaal in goud betalen. Ik denk dat zoiets wel de toekomst wordt als meer mensen straks hun overheden niet meer vertrouwen met hun geld, gaan ze hun geld bij banken zetten die eigen valuta's uitbrengen met goud of iets anders als onderpand.
  vrijdag 7 mei 2010 @ 11:54:44 #232
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81125315
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 11:41 schreef arjanus het volgende:
maar de centrale banken doen dat wel anders hadden ze hun goudvoorraad al lang verkocht. Maar nee, ze kopen zelfs bij.
Ehm, nee.
Centrale banken zijn de laatste jaren netto verkopers geweest. De verkopen nemen echter wel af en wie weet worden zij nog wel eens netto kopers maar dat is speculatie over de toekomst, geen feit. Tot nu toe klopt die bewering dus niet.

Zie: "Official sector sales"

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 7 mei 2010 @ 11:59:50 #233
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81125519
Btw, ik ben niet "tegen" goud hoor. En een stijging beschouw ik als gunstig omdat het de reële rente kan opdrijven omdat het de inflatieverwachting bij het publiek verhoogt. Maar je moet wel bij de feiten blijven.
Mijn reisverslagen
pi_81126250
party pooper
pi_81126562
Doet verder weinig af van mijn argument, de centrale banken bezitten nog steeds verreweg het grootste deel van al het goud en zouden dit al lang verkocht hebben als goud geen monetaire functie meer zou hebben. Verder dacht ik dat vooral China en Rusland hun goudreserves flink hebben opgeschroefd.
pi_81126611
DVR, al zou je gelijk krijgen dat één of meerdere sovereign debt crisis ondanks alle deleveriging wat het met zich meebrengt zorgt voor een angstige goldspike (wat zelfs ik niet uitsluit) dan is dat maar van korte duur. Op dat moment gaat immers blijken of die geldpers wel of niet aangaat en dat kan het feestje rondom de goudrally wel eens ernstig verstoren of niet natuurlijk (maar dat acht ik niet waarschijnlijk).
pi_81130148
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 11:54 schreef SeLang het volgende:

Ehm, nee.
Centrale banken zijn de laatste jaren netto verkopers geweest. De verkopen nemen echter wel af en wie weet worden zij nog wel eens netto kopers maar dat is speculatie over de toekomst, geen feit. Tot nu toe klopt die bewering dus niet.
Raar.. volgens het World Gold Council, dat zich ook op GFMS baseerde, hebben de centrale banken sinds het 2e kwartaal van vorig jaar per saldo goud aangekocht. Maar over heel 2009 zouden ze nog verkocht hebben(wel slechts 10% van wat gebruikelijk was).
pi_81130749
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 12:25 schreef piepeloi55 het volgende:
DVR, al zou je gelijk krijgen dat één of meerdere sovereign debt crisis ondanks alle deleveriging wat het met zich meebrengt zorgt voor een angstige goldspike (wat zelfs ik niet uitsluit) dan is dat maar van korte duur. Op dat moment gaat immers blijken of die geldpers wel of niet aangaat en dat kan het feestje rondom de goudrally wel eens ernstig verstoren of niet natuurlijk (maar dat acht ik niet waarschijnlijk).
1) Jij blijft er maar van uit gaan dat alleen inflatie goed is voor goud. Er kan veel meer misgaan met geld, denk o.a. aan instortende valutakoersen, overheden die rente op obligaties niet meer uitkeren, depositogarantiestelsels die failliet blijken, etc.
2) Als een overheid zijn tekort niet meer gefinancierd krijgt moet hij nog steeds zijn ambtenaren, uitkeringstrekkers en gepensioneerden betalen. Welk alternatief zie jij voor de geldpers?
  vrijdag 7 mei 2010 @ 16:48:08 #239
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81139947
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 13:42 schreef dvr het volgende:

[..]

Raar.. volgens het World Gold Council, dat zich ook op GFMS baseerde, hebben de centrale banken sinds het 2e kwartaal van vorig jaar per saldo goud aangekocht. Maar over heel 2009 zouden ze nog verkocht hebben(wel slechts 10% van wat gebruikelijk was).
Dat is toch ook helemaal niet strijdig met het plaatje dat ik postte? Het plaatje kijkt per jaar. Binnen sommige van die jaren zullen er best maanden of kwartalen zijn geweest met per saldo aankopen maar over het hele jaar gezien dus niet. Het kan best zijn dat 2010 voor het eerst sinds jaren weer in de plus gaat eindigen, maar dat kun je nu nog helemaal niet weten. Dat is pure speculatie.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 7 mei 2010 @ 17:06:07 #240
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81140649
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 13:52 schreef dvr het volgende:

[..]

1) Jij blijft er maar van uit gaan dat alleen inflatie goed is voor goud. Er kan veel meer misgaan met geld, denk o.a. aan
quote:
instortende valutakoersen,
Dat is alleen een probleem als het teveel inflatie veroorzaakt. Dus toch weer inflatie.
quote:
overheden die rente op obligaties niet meer uitkeren, depositogarantiestelsels die failliet blijken, etc.
Dat zijn vormen van counterparty risk, wat je inderdaad tegengaat met fysieke dingen zoals goud, huizen en blikken bonen. Maar dat is dus niet het exclusieve domein van goud. Overigens beschermt het je niet tegen confiscatie door de overheid, wat mogelijk een nog groter gevaar is vanwege wat je hieronder schrijft:
quote:
2) Als een overheid zijn tekort niet meer gefinancierd krijgt moet hij nog steeds zijn ambtenaren, uitkeringstrekkers en gepensioneerden betalen. Welk alternatief zie jij voor de geldpers?
Het verlagen van lonen, pensioenen en uitkeringen. Dat is precies wat je nu al ziet gebeuren in Griekenland, maar ook in bepaalde sectoren in de VS. Ook kan de staat kapitaalstromen beperken en pensioenfondsen verplichten om in Treasuries te beleggen.

En natuurlijk het invoeren van belasting op capital gains op makkelijke slachtoffers zoals goud, wat op precies hetzelfde neerkomt als fysieke confiscatie op een door de overheid vastgestelde prijs. Alleen met cash gekochte muntjes e.d. kun je dat nog ontduiken (wel strafbaar) maar dankzij terrorismewetgeving kunnen beleggers die hun goud in een ETF, Bullionvault of de Perth Mint hebben moeiteloos worden geplukt zodat een fysieke confiscatie zoals in 1933 helemaal niet nodig is.

Je denkt toch hopelijk niet serieus dat als het hele systeem instort de overheid jou je goudstaafjes laat houden? Je wordt dan afgeschilderd als een "evil speculator" en het is jouw schuld dat het systeem is ingestort.

The state is evil. Ik begin steeds meer begrip te krijgen voor die survival groepen die in bunkers leven diep in afgelegen bossen, volgeladen met wapens en voedsel voor een paar jaar

[ Bericht 2% gewijzigd door SeLang op 07-05-2010 17:17:59 ]
Mijn reisverslagen
  vrijdag 7 mei 2010 @ 17:12:07 #241
279105 luckyb1rd
Hmmm lekker hmmm
pi_81140907
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 17:06 schreef SeLang het volgende:

Je denkt toch hopelijk niet serieus dat als het hele systeem instort de overheid jou je goudstaafjes laat houden?

The state is evil. Ik begin steeds meer begrip te krijgen voor die survival groepen die in bunkers leven diep in afgelegen bossen, volgeladen met wapens en voedsel voor een paar jaar
Hebben ze tegenwoordig ook goudruikende honden bij de politie, zo niet? laat ze maar lekker zoeken
  vrijdag 7 mei 2010 @ 17:16:09 #242
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81141072
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 17:12 schreef luckyb1rd het volgende:

[..]

Hebben ze tegenwoordig ook goudruikende honden bij de politie, zo niet? laat ze maar lekker zoeken
Ik ben in elk geval vorig jaar wel besnuffeld door een cash-hond op Heathrow Airport
Die dienen om zwart geld op te sporen. Ik wist nieteens dat dat bestond, een cash-hond.
Mijn reisverslagen
pi_81141190
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 16:48 schreef SeLang het volgende:

Dat is toch ook helemaal niet strijdig met het plaatje dat ik postte? Het plaatje kijkt per jaar. Binnen sommige van die jaren zullen er best maanden of kwartalen zijn geweest met per saldo aankopen maar over het hele jaar gezien dus niet.
Het verwarrende is dat het World Gold Council al tijdens 2009 verklaarde dat centrale bankiers per saldo kopers waren geworden. Daarmee bedoelden ze blijkbaar voor het betreffende 2e kwartaal. Ook 3 en 4 waren vervolgens positief, maar nu blijkt dat over het hele jaar per saldo toch iets van 40 ton verkocht was. Maar het is sowieso een beetje schimmig, want niet alle centrale banken rapporteren hun aankopen en voorraden, en je weet ook niet hoeveel daarvan anders op de markt was gekomen. China koopt bijvoorbeeld vrijwel alleen binnenlandse productie om niet de dollar onder druk te zetten (maar heeft wel aangegeven met hoeveel ton zijn voorraad gegroeid is).
pi_81141663
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 13:52 schreef dvr het volgende:
1) Jij blijft er maar van uit gaan dat alleen inflatie goed is voor goud.
Nee hoor, tekorten zijn goed voor elke prijs dus ook voor goud. Daar is echter geen sprake van op dit moment. Ook is een gigantische bubble met kunstmatig lage rentes goed voor elke asset dus ook voor goud, maar dat betekent ook dat als die rentes weer stijgen dat de carry costs hoger worden en dus onaantrekkelijker. Goud zal dus dezelfde deleveriging meemaken als andere assets, los gezien of edelmetalen andere assets outperformen (en dat is nog maar de vraag).

In alle paniek zou goud toch een spike kunnen maken ondanks alle deleveriging, dat sluit ik ook niet uit en ook dat moet nog blijken en ben ik nog kritisch over. Echter uit diezelfde paniek gaat blijken of die geldpers wel of niet aangaat, mocht dat niet het geval zijn denk ik dat dat het einde is voor de goudrally (en vrijwel elke rally die heeft plaatsgevonden). Immers dan is er geen reden meer om in goud te beleggen en is cash even waardevast, zoniet meer(wegens deflatie) en zonder carry cost. Dit hele sprookje zou dus weleens rap kunnen eindigen.
  vrijdag 7 mei 2010 @ 17:31:36 #245
293456 aarsschimmel
Verwend kutjong
pi_81141698
@SeLang

Je zei dat je niet verwacht dat de Nederlandse staat failliet gaat en dat je misschien helemaal contant gaat en/of in kortlopende Nederlandse obligaties.
Verwacht je dan dat als kredietcrisis^2 toeslaat, de Nederlandse staat niet het financiële systeem nationaliseert/ steunt? Ik heb het idee dat het geen flikker uitmaakt of je nou geld nou in een Nederlandse bank zit of in de Nederlandse staat. Het financiële systeem wordt toch wel gered. Als de Nederlandse staat daar niet meer toe in staat is, lijken mij obligaties ook niet meer zo geweldig.
Ik heb zo het idee dat men nog eerder geld bij drukt dan het financiële systeem in te laten storten. Laat men dan alle mensen die contant zijn gegaan dan buiten de pijn die moet worden gedragen? Ik bedoel, laat men het toe dat jij nog al je geld hebt, omdat je slim was en Jan Jaap *** met zijn spaarcentjes niet, omdat hij niet zo slim was en zijn geld in de bank had zitten? Een bankrun wil niemand.

[ Bericht 1% gewijzigd door aarsschimmel op 07-05-2010 17:37:42 ]
shoarma is lekker
pi_81142219
Overigens ben ik zelf ook een goudkoper binnenkort, aangezien ik mij verplicht voel een gouden bling bling ring aan te schaffen. 1 jaar bij elkaar en soms worden vrouwtjes dan verwend .
  vrijdag 7 mei 2010 @ 17:47:40 #247
293456 aarsschimmel
Verwend kutjong
pi_81142327
Dure grap nu. Is zilver niet voldoende?
shoarma is lekker
pi_81142338
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 17:06 schreef SeLang het volgende:

Dat is alleen een probleem als het teveel inflatie veroorzaakt. Dus toch weer inflatie.
Een ingestorte thuismunt veroorzaakt door duurdere importen prijsinflatie en dus verlies van koopkracht, maar niet perse geldinflatie, wat de grootste bron van zorg voor goldbugs is. Daarom noemde ik hem apart. Bovendien beperkt een daling van je thuismunt je mogelijkheden als je een beetje internationaal ingesteld bent, zoals veel mensen tegenwoordig zijn. Lekker gaan rentenieren in Florida zit er niet in als de euro fors onderuitgaat tov de usd.
quote:
Dat zijn vormen van counterparty risk, wat je inderdaad tegengaat met fysieke dingen zoals goud, huizen en blikken bonen. Maar dat is dus niet het exclusieve domein van goud.
Correct. Maar goud is een van de meer liquide hedges.
quote:
Het verlagen van lonen, pensioenen en uitkeringen. Dat is precies wat je nu al ziet gebeuren in Griekenland, maar ook in bepaalde sectoren in de VS. Ook kan de staat kapitaalstromen beperken en pensioenfondsen verplichten om in Treasuries te beleggen.
Je ziet ook hoeveel maatschappelijke woede dat oproept, en dan gaan de meeste getroffen Grieken nog van een luxe positie uit; ze kunnen de kortingen dragen, al zal het de economische ontwikkeling langdurig dempen.

Maar Griekenland had dan ook geen keuze; andere landen hebben die mogelijkheid wel en kunnen inflateren en devalueren. Dat zal m.i. zeker in de VS gebeuren, waar de onder- en middenklasse nu al behoorlijk onder druk staat, waar een historisch wantrouwen tegen de overheid bestaat en waar iedereen een kanon onder zijn kussen heeft liggen. Ik verwacht dat de FED het quantitive easen gaat hervatten; het is verreweg de soepelste vorm van pijnbestrijding. Voor de UK en Europa verwacht ik eigenlijk ook niet anders, zelfs in Frankfurt lijkt het heilige taboe op het aanwakkeren van inflatie doorbroken.
quote:
En natuurlijk het invoeren van belasting op capital gains op makkelijke slachtoffers zoals goud, wat op precies hetzelfde neerkomt als fysieke confiscatie op een door de overheid vastgestelde prijs. Alleen met cash gekochte muntjes e.d. kun je dat nog ontduiken (wel strafbaar) maar dankzij terrorismewetgeving kunnen beleggers die hun goud in een ETF, Bullionvault of de Perth Mint hebben moeiteloos worden geplukt zodat een fysieke confiscatie zoals in 1933 helemaal niet nodig is.
We zullen zien of en hoe dat gebeurt, voorlopig ben ik er niet bang voor. Maar uiteindelijk kan geen enkel individu zich tegen welke maatregel ook van een tirannieke overheid verdedigen.
pi_81142510
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 17:47 schreef aarsschimmel het volgende:
Dure grap nu. Is zilver niet voldoende?
Zilveren ringen zien er zo goedkoop uit vind ik persoonlijk. Ik heb al een beetje rondgekeken en voor paar honderd euro heb je wel iets moois dat net zogoed een paar duizend kan kosten (op het blote oog). Je kunt het ook zo bekijken: elke dag een dame van lichte zeden is een stuk duurder een liefdevolle relatie mag ook wat kosten .
  vrijdag 7 mei 2010 @ 17:54:16 #250
78918 SeLang
Black swans matter
pi_81142555
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 17:31 schreef aarsschimmel het volgende:
@SeLang

Je zei dat je niet verwacht dat de Nederlandse staat failliet gaat en dat je misschien helemaal contant gaat en/of in kortlopende Nederlandse obligaties.
Verwacht je dan dat als kredietcrisis^2 toeslaat, de Nederlandse staat niet het financiële systeem nationaliseert/ steunt? Ik heb het idee dat het geen flikker uitmaakt of je nou geld nou in een Nederlandse bank zit of in de Nederlandse staat. Het financiële systeem wordt toch wel gered. Als de Nederlandse staat daar niet meer toe in staat is, lijken mij obligaties ook niet meer zo geweldig.
Ik heb zo het idee dat men nog eerder geld bij drukt dan het financiële systeem in te laten storten. Laat men dan alle mensen die contant zijn gegaan dan buiten de pijn die moet worden gedragen? Ik bedoel, laat men het toe dat jij nog al je geld hebt, omdat je slim was en Jan Jaap *** met zijn spaarcentjes niet, omdat hij niet zo slim was en zijn geld in de bank had zitten? Een bankrun wil niemand.
Mocht het echt misgaan dan verwacht ik niet dat iedereen zijn geld kwijt is (dan krijg je immers een revolutie) maar dat de hele financiele sector wordt genationaliseerd en dat er restricties komen op het opnemen van geld. Alles wordt overnight bevroren. Dit om te voorkomen dat iedereen zijn kapitaal uit de banken trekt. Dus spaartegoeden worden dan gegarandeerd, alleen kun je maar ~¤2000 per maand opnemen en het meeste blijft dus bevroren tot nader order.

Van staatsobligaties verwacht ik dat ze gewoon marketable blijven want die horen niet bij de boedel van de bank.

Natuurlijk weet niemand hoe dingen gaan lopen maar mocht het mis gaan dan lijkt dit me het meest plausibele scenario.
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')