Ze (en verder niemand ook) weet hoe lang het gaat duren. Als ze te horen kregen dat het nog een week was, hadden ze alweer hier bij mij thuis gezeten hoor, absoluut. Maar ja..quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:13 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk niet nu al maar als ze weten dat het echt nog een hele poos kan duren dan zou het een optie zijn toch?
Is dit al voorbij gekomen?
http://icelandreview.com/icelandreview/daily_news/?cat_id=16567&ew_0_a_id=360950
Staan erg mooie foto's van de aswolken.
			
			
			
			O.a. omdat ze op lagere vlieghoogtes dubbel zoveel brandstof verbruiken.quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:17 schreef Madshark het volgende:
Just wondering.
De aswolk zou zich boven de 5km hoogte zone bevinden. Waarom niet (beperkt) toestellen onder deze hoogte laten vliegen ?
			
			
			
			
			
			
			
			As kan ook vallen, zoals nu gemeld wordt in the Thames-vallei in Engeland.quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:17 schreef Madshark het volgende:
Just wondering.
De aswolk zou zich boven de 5km hoogte zone bevinden. Waarom niet (beperkt) toestellen onder deze hoogte laten vliegen ?
			
			
			
			quote:Volcanic ash from the Icelandic eruption has begun to fall across the country, coating surfaces with a fine layer of dust and raising fears over the danger posed to people with breathing difficulties.
			
			
			
			Tja, irritant dat het zo onvoorspelbaar is, jammer dat je geen kurk in die vulkaan kunt stoppen. Maar het is niet anders, ze kunnen er maar beter het beste van maken in KL op dit moment idd. Kan me ook voorstellen dat ze onderhand weer gewoon naar huis willen, dat heb ik zelf ook als ik op vakantie ben, ik vermaak me bijna overal prima maar als de vakantie om is ben ik ook weer blij om naar huis te gaan. Zij kunnen dat nu niet en weten ook niet hoe lang het nog duurt voordat het wel kan. Erg frustrerend. Hebben ze in het hotel geen PC, dan kun je een profiel aanmaken op FOK! voor ze en kunnen ze meebabbelen.quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:19 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Ze (en verder niemand ook) weet hoe lang het gaat duren. Als ze te horen kregen dat het nog een week was, hadden ze alweer hier bij mij thuis gezeten hoor, absoluut. Maar ja..
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			Velen kiezen er ook voor om geld terug te krijgen en niet op vakantie te gaan, zakenreizigers ook ten dele zo, dus de achterstand zal minder groot zijn dan nu lijkt.quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:29 schreef Roel_Jewel het volgende:
Benieuwd hoe ze die enorme achterstsnden dadelijk gaan wegwerken in de lucht... Veel van de gecancelde vluchten zullen nagenoeg vol zijn geweest...
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			Ah okay, ze moeten het ook maar net willen idd.quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:29 schreef indahnesia.com het volgende:
ma leest wel mee op fok, de frontpage alleen. Verder kunnen ze prima SMS-en en mailen, dus het komt wel goed. Ik geef het wel weer door. Ze zitten de komende nacht weer in een ander hotel overigens... heen en weer..
			
			
			
			En dan hebben we het nog niet eens over de hoeveelheid vracht en post die wij nog hebben staan, wat eigenlijk al lang weg had moeten zijn...quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:29 schreef Roel_Jewel het volgende:
Benieuwd hoe ze die enorme achterstsnden dadelijk gaan wegwerken in de lucht... Veel van de gecancelde vluchten zullen nagenoeg vol zijn geweest...
			
			
			
			Zoals ik het ergens las is dat maar één van de effecten. Een ander effect is dat de toestellen door hun snelheid als het ware gezandstraald worden, wat niet zo best is voor de lak en het zicht door de ramen.quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:34 schreef __Saviour__ het volgende:
Propellorvliegtuigen zouden er toch wel gewoon doorheen moeten kunnen?
Het probleem was toch dat as in straalmotoren tot een soort glas gesmolten wordt.
			
			
			
			
			
			
			
			quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:43 schreef JDude het volgende:
[..]
Zoals ik het ergens las is dat maar één van de effecten. Een ander effect is dat de toestellen door hun snelheid als het ware gezandstraald worden, wat niet zo best is voor de lak en het zicht door de ramen.
quote:The worst-case scenario, of course, would be to fly right into a volcanic cloud. That generally happens at night, when it's tougher for pilots to tell the plume apart from other clouds. But eerie signs resulting from high levels of static electricity in volcanic material immediately indicate that something is amiss. First, an electrical phenomenon called St. Elmo's fire can cause green flashes to appear on the windows. The mouth of the plane's motor may start to glow, and pilots may notice the smell of sulfur. Radio transmissions become less clear, and the plane's windshield can become more opaque because the pulverized lava particles are made of silicates, like glass, that basically sand the front of the plane, including the windows. Those glasslike particles affect the motor, too. If they enter a jet engine, they melt just like glass melts, then solidify, coating the engine and raising its temperature—and potentially destroying it.
			
			
			
			quote:Schiphol praat over maatregelen
SCHIPHOL - De directie van Schiphol overlegt met de gemeente Haarlemmermeer, het Rode Kruis, de Koninklijke Marechaussee en andere betrokken instanties over nieuwe maatregelen nu blijkt dat het luchtruim nog dicht blijft.
De luchtvaartautoriteiten lieten weten dat met het aanhoudende weertype het luchtruim tot nader order, maar zeker tot zaterdagavond acht uur gesloten blijft. Door de weersomstandigheden blijft de vulkanische as uit IJsland langer boven het Europese vasteland hangen, waardoor het niet veilig is om te vliegen, zo meldde de inspectie.
Ruim 1500 gestrande passagiers hebben al twee nachten op Schiphol overnacht. ,,Dit is een noodoplossing. Op een gegeven moment moet je bekijken of deze situatie nog wenselijk is en ja naar alternatieven zoeken. De mensen hebben bijvoorbeeld ook schone kleren nodig'', aldus een woordvoerster van Schiphol.
Nog zeker 24 uur ontregeld
Het vliegverkeer in Europa blijft nog zeker 24 uur ontregeld door de schadelijke aswolk na de vulkaanuitbarsting in IJsland. Dat heeft de Europese luchtverkeersleiding Eurocontrol in Brussel zaterdag laten weten.
Eurocontrol meldde dat het voor zaterdag circa zesduizend vluchten in het Europese luchtruim verwacht. Normaal zijn dat er 22.000. Eurocontrol stelde dat de problemen vooral groot zijn in het noorden en oosten van Europa. In Zuid-Europese landen als Spanje, Griekenland en Turkije zijn de luchthavens open.
Overlast tot volgende week
De aswolk blijft het vliegverkeer in Europa mogelijk nog tot midden volgende week parten spelen. Dat heeft de meteorologische dienst van IJsland zaterdag laten weten.
De dienst stelde dat de aswolk met de huidige windrichting naar Scandinavië en Groot-Britannië drijft. Volgens een zegsman van de meteorologische dienst blijft de wind de komende twee dagen min of meer in dezelfde richting staan en mogelijk ook nog enkele dagen langer. (ANP)
AD
			
			
			
			Waarschijnlijk is dat slechts een ferry vlucht van Lufthansa van Munchen naar Frankfurt. In dat geval zal het een vlucht op zicht zijn, en op een lagere hoogte dan normaal.quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:47 schreef Mordecai het volgende:
Flight Number : DABTE
ICAO Hex Code : 3C4A85
Reg Code : D-ABTE
Model : Boeing - B747-430 (M)
Ergens boven Nürnberg in noordwestelijke richting
			
			
			
			Dat idd. En daarbij zitten er genoeg kleine deeltjes in die as die je niet in de motor wilt hebben. Ook niet in een gewone zuigermotor.quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:43 schreef JDude het volgende:
[..]
Zoals ik het ergens las is dat maar één van de effecten. Een ander effect is dat de toestellen door hun snelheid als het ware gezandstraald worden, wat niet zo best is voor de lak en het zicht door de ramen.
			
			
			
			Last Message : 13:03:18 UTCquote:Op zaterdag 17 april 2010 15:03 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Waarschijnlijk is dat slechts een ferry vlucht van Lufthansa van Munchen naar Frankfurt. In dat geval zal het een vlucht op zicht zijn, en op een lagere hoogte dan normaal.
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			En inmiddels worden er nog 2 Lufthansa 747's overgevlogen naar Frankfurt.quote:Op zaterdag 17 april 2010 15:05 schreef Mordecai het volgende:
[..]
Last Message : 13:03:18 UTC
Latitude : 50.00357
Longitude : 8.44708
Altitude : 556 m - 1824 ft
Ground Speed : 253 km/h - 157 mph - 137 knots
Vertical Speed : -390 m/min - -1280 ft/min (DESCENT)
Squawk : 1243
Heading : 68º
Aan het landen zo te zien, of hij stort gewoon neer.
			
			
			
			quote:Op zaterdag 17 april 2010 13:23 schreef Arcee het volgende:
Hoewel, er zijn ook wel een paar waar geen cancelled achter staat, bijvoorbeeld:
MP 0640 Cancun 12:00
MA 0662 Budapest 12:55
KL 3202 Budapest 12:55
Hoe zit dat dan?
			
			
			
			| 1 2  | Activiteit vulkaan neemt toe....... 129  | 
			
			
			
			Het zijn en blijven een stel prutsers idd.quote:
			
			
			
			Haquote:Op zaterdag 17 april 2010 15:19 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Het zijn en blijven een stel prutsers idd.
			
			
			
			Complete luchtvracht van en naar US en Azie ligt nu stil, heel veel bedrijven worden hierdoor getroffen. Op mijn werk ligt de aanvoer van nieuwe producten uit de fabrieken in Azie compleet stil en dat is maar tot een bepaald moment op te vangen met huidige voorraden. Ook al onze export met luchtvracht licht stil. Kan nog wel tijd duren voordat vluchten weer compleet op schema ligt nadat men weer mag vliegen omdat vliegtuigen over de wereld gestrand zijn.quote:Op zaterdag 17 april 2010 13:10 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Yup. Aan de andere kant wordt er ook genoeg verdient door bijvoorbeeld hotels, restaurants etc. door mensen die ergens zijn gestrand.
			
			
			
			Hoe raad je het zo?quote:Op zaterdag 17 april 2010 15:21 schreef JuiceJuice het volgende:
[..]
HaWerk jij bij een van de andere afhandelaren?
			
			
			
			
			
			
			
			Met het vooruitzicht dat het nog dagen kan duren, is die extra brandstof dan niet goedkoper dan mensen in hotels onder te brengen ?quote:Op zaterdag 17 april 2010 14:19 schreef Lady-Miekie het volgende:
[..]
O.a. omdat ze op lagere vlieghoogtes dubbel zoveel brandstof verbruiken.
			
			
			
			Dat ziet er indrukwekkend uit.quote:Op zaterdag 17 april 2010 15:23 schreef mouzzer het volgende:
[ afbeelding ]
driving towards Selfoss in Iceland
			
			
			
			
			
			
			
			De uitbarsting van Eyjafjalla is maar klein vergeleken bij die van Pinatubo.quote:Op zaterdag 17 april 2010 15:28 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat ziet er indrukwekkend uit.Zou graag in die contreien zitten nu.
Hier foto's van hoe het er uit ziet als de 300 meter vulkaan de lucht in wordt geschoten:
http://vulcan.wr.usgs.gov(...)Pinatubo/images.html
			
			
			
			Moet je naar een congres ofzo?quote:Op zaterdag 17 april 2010 15:29 schreef Re het volgende:
hoor net dat een collega vast zit in Washington, dat is mooi, die kan mijn plek dus innemen
			
			
			
			We wachten geduldig op wat komen gaat.quote:Op zaterdag 17 april 2010 15:32 schreef DemonRage het volgende:
De uitbarsting van Eyjafjalla is maar klein vergeleken bij die van Pinatubo.
			
			
			
			yup, dat was idd de bedoeling on naar Arlington to gaan, maar goed dat gaat dus niet echt... wel pokke veel voorbereidingswerk gedaan...quote:
			
			
			
			quote:Ik heb nog nooit zo'n blauwe lucht gezien. Als de zon zo fel doorheen schijnt, waarom mag er dan niet gevlogen worden. Zijn ze een plasmawapen aan het testen? (zie vuurbal in New York).
quote:ik vertrouw helemaal niks meer,volgens mij is er veel meer aan de hand.experimenten?.en zoals gezegd..dit is nog nooit eerder gebeurt. ik sta nergens meer van te kijken als het plotseling iets anders blijkt te zijn.
quote:We kunnen toch wel wat lager vliegen,of om dat wolkje heen vligen,we leven in 2010,kom op zeg,anders wat helikopters in huren.
			
			
			
			
			
			
			
			quote:Op zaterdag 17 april 2010 15:36 schreef Roel_Jewel het volgende:
Die reacties @ http://www.telegraaf.nl/r(...)hten_op__.html?p=1,1 ook weer![]()
.
			
			
			
			De zon beschijnt de andere kant van die vulkaanwolk, maar dat stukje linksonder is echt pikzwarte rookquote:
			
			
			
			Ik heb echt medelijden met je oudersquote:Op zaterdag 17 april 2010 11:34 schreef indahnesia.com het volgende:
Pa en ma gaan hun derde nacht in Kuala Lumpur in. Ze kunnen wachten en omboeken tot 30 april (_! ), geld terug (zit je nog wel in KL) of naar omboeken Rome (als beschikbaar) en vanaf daar op eigen kosten reizen, maar heb ze geadviseerd dat niet te doen omdat de treinen toch al overvol zitten. Het wordt nu dus minder leuk voor ze.
			
			
			
			Zet dan maar stoffer en blik klaar.quote:Op zaterdag 17 april 2010 15:45 schreef frame-saw het volgende:
Ik vind het toch maar bizar eigenlijk. Ik vind het allemaal wel eng, als die grote uitbarst.
			
			
			
			Stofzuiger ook goed?quote:Op zaterdag 17 april 2010 15:51 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Zet dan maar stoffer en blik klaar.
			
			
			
			quote:Incident: Ural Airlines A321 near Vienna on Apr 17th 2010, fuel emergency
By Simon Hradecky, created Saturday, Apr 17th 2010 12:51Z, last updated Saturday, Apr 17th 2010 12:51Z
An Ural Airlines Airbus A321-200, registration VQ-BDA performing flight U6-3511 from Moscow Domodedovo (Russia) to Rimini (Italy), attempted to fly below the ash clouds at FL180 all the way from Russia to Italy. On their way a few miles west of Krakow (Poland) the airplane was forced to descend to 9500 feet. When the airplane was about 60nm southwest of Vienna (Austria) and about 30nm northeast of Graz (Austria), the crew reported being low on fuel and diverted to Vienna, where the airplane landed safely about 30 minutes later.
Vienna airport reported, the airplane was on its way from Moscow to Rome, when the crew reported being low on fuel without declaring emergency. The airport, which remained open despite the closure of the air space for all IFR traffic, accomodated the aircraft. The airplane is currently being examined, the crew reported no abnormalities and no malfunctions despite flying almost all the way in air space closed for IFR traffic due to the ash clouds (see: Icelandic volcano disrupts aviation in almost all of Europe.
Austrian Airlines, based at Vienna Schwechat Airport, as well as FlyNiki now demand a close examination of the Airbus A321-200 for any contaminations in the engines and insists on measurements of the density of ashes in the atmosphere stating, that mathematical models for computing danger from ashes in the atmosphere are insufficient.
			
			
			
			
			
			
			
			Ja blijf jij maar hopen. Dan zit ik hier volgende maand nog steeds in Beijing vastquote:Op zaterdag 17 april 2010 15:53 schreef Floor-Sofie het volgende:
stiekem hoop ik ook dat Katla ploft..
ramptoerist is
			
			
			
			
			
			
			
			Back to basics! Wel spannend danquote:Op zaterdag 17 april 2010 16:03 schreef thespindoctor het volgende:
toch maar weer een tvp.
directe gevolgen merken we (merk ik) nog niet maar dat zal niet lang meer duren denk ik zo.
geen aanvoer meer van groenten en fruit bijvoorbeeld.
			
			
			
			hier (limassol, cyprus) liggen er in ieder geval nog geen meer op de redequote:Op zaterdag 17 april 2010 16:06 schreef frame-saw het volgende:
[..]
Back to basics! Wel spannend dan
Varen er nu meer schepen trouwens?
			
			
			
			Fresh fruit imports have been hit by the flight cancellations, says the BBC's business reporter Dominic Laurie.quote:Op zaterdag 17 april 2010 16:03 schreef thespindoctor het volgende:
toch maar weer een tvp.
directe gevolgen merken we (merk ik) nog niet maar dat zal niet lang meer duren denk ik zo.
geen aanvoer meer van groenten en fruit bijvoorbeeld.
			
			
			
			Zondequote:Op zaterdag 17 april 2010 16:14 schreef mouzzer het volgende:
[..]
Fresh fruit imports have been hit by the flight cancellations, says the BBC's business reporter Dominic Laurie.
One of the biggest suppliers to UK supermarkets, Blue Skies, says fruit from Brazil, Ghana, South Africa and Egypt, all of which goes through Heathrow, has been left rotting in its countries of origin, while stocks on UK supermarket shelves are running out.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/8626765.stm
			
			
			
			Voor Cyprus kan het nog uit andere landen gehaald worden lijkt me zo, aangezien er nog naartoe gevlogen kan worden. Engeland heeft een groter probleem aan de post van mouzzer te zienquote:Op zaterdag 17 april 2010 16:03 schreef thespindoctor het volgende:
toch maar weer een tvp.
directe gevolgen merken we (merk ik) nog niet maar dat zal niet lang meer duren denk ik zo.
geen aanvoer meer van groenten en fruit bijvoorbeeld.
			
			
			
			Nou idd ! Ik moet in september ook vliegen en hoop dat het dan toch een keer over is.quote:Op zaterdag 17 april 2010 10:01 schreef conleche het volgende:
TVP wegens vlucht naar de VS as. vrijdag. Mag hopen dat die rotwolk dan weg is.
			
			
			
			Ware het niet dat bijna alles wat hier geimporteerd wordt uit Engeland komt.quote:Op zaterdag 17 april 2010 16:19 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Voor Cyprus kan het nog uit andere landen gehaald worden lijkt me zo, aangezien er nog naartoe gevlogen kan worden. Engeland heeft een groter probleem aan de post van mouzzer te zien
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			Vergelijk het maar met de NS. Wanneer zij vertraging hebben op een traject door een aanrijding dan duurt het zomaar 1 dag voor de dienstregeling weer normaal is.quote:Op zaterdag 17 april 2010 16:26 schreef __Saviour__ het volgende:
Ook als er weer gevlogen kan worden, zijn de problemen natuurlijk nog enorm. Er moet een grote achterstand worden weggewerkt en dat heeft ook gevolgen voor de normale vluchten die al gepland stonden.
			
			
			
			En wat te denken van vliegpersoneel...quote:Op zaterdag 17 april 2010 16:26 schreef __Saviour__ het volgende:
Ook als er weer gevlogen kan worden, zijn de problemen natuurlijk nog enorm. Er moet een grote achterstand worden weggewerkt en dat heeft ook gevolgen voor de normale vluchten die al gepland stonden.
			
			
			
			Ahaquote:Op zaterdag 17 april 2010 16:21 schreef thespindoctor het volgende:
[..]
Ware het niet dat bijna alles wat hier geimporteerd wordt uit Engeland komt.
Voor het verkeer omgerouteerd is en het rechtstreeks uit Afrika gehaald wordt zijn we hier verhongerd.
Leuk weetje, de tomaten hier komen dus uit Nederland
			
			
			
			Nou, hoe langer het duurt (bij personenvervoer) hoe kleiner de problemen had ik begrepen, mensen hebben een alternatief gevonden of zien van hun reis af. De mensen die gestrand zijn moeten natuurlijk wel eerst verder geholpen worden maar daarna schijnt het vrij snel weer normaal te kunnen zijn.quote:Op zaterdag 17 april 2010 16:26 schreef __Saviour__ het volgende:
Ook als er weer gevlogen kan worden, zijn de problemen natuurlijk nog enorm. Er moet een grote achterstand worden weggewerkt en dat heeft ook gevolgen voor de normale vluchten die al gepland stonden.
			
			
			
			Daarom gaan ze ook gefaseerd weer beginnen, eerst de achterstand wegwerken en dan weer volgens schema. De geplande vluchten zullen dan dus waarschijnlijk niet de eerste prioriteit krijgen als ze weer kunnen vliegen.quote:Op zaterdag 17 april 2010 16:28 schreef thespindoctor het volgende:
[..]
Vergelijk het maar met de NS. Wanneer zij vertraging hebben op een traject door een aanrijding dan duurt het zomaar 1 dag voor de dienstregeling weer normaal is.
Dan kun je aanvoelen wat het betekend voor het luchttransport etc. Het minste probleem is denk ik nog de passagiers.
			
			
			
			
			
			
			
			Nou ik zit er ook niet op te wachten als men opeens massaal gaat vliegen, mag ik me rot rennen op Schipholquote:Op zaterdag 17 april 2010 16:29 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
En wat te denken van vliegpersoneel...
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			Eerste week van mei vlieg ik naar Rome, duurt nog wel even gelukkig.quote:Op zaterdag 17 april 2010 16:20 schreef elcastel het volgende:
[..]
Nou idd ! Ik moet in september ook vliegen en hoop dat het dan toch een keer over is.
.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |