abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 17 april 2010 @ 01:43:17 #1
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_80409793
Wat ik eigenlijk nooit lees hier is of iemand tropische vogels houdt.

Ik heb een kleine voliere met momenteel: 2 (1-1) Diamantduiven, 2 (2-0)Zebravinken, 2 (0-2) Chinese dwergkwartels en binnenkort krijg ik 2 (1-1) driekleurpapegaaiamadines en 2 (1-1) Bichenowastrildes. Het allerliefste zou ik een koppel Chinese nachtegalen willen maar helaas kan ik die niet de ruimte bieden die zij nodig hebben. Mijn vluchtje is zo'n 3 4kante meter en mijn nachthok is 1.50Hx 2 Lx 1D.

Zijn er hier meer mensen die een gezelschapsvoliere houden met tropen? Het lijkt me leuk om wat ervaringen uit te wisselen Ik hou geen tropen om ermee te kweken, ik hou de tropen alleen omdat ik het zelf leuk vind; ik vind het leuk om ze te verzorgen en er naar te kijken en vind het heel rustgevend als ik met de voliere bezig ben.
  zaterdag 17 april 2010 @ 01:46:27 #2
176420 Dibble
Neqschot...?
pi_80409828
Tropische vogels horen in het regenwoud thuis en niet in een koud land als NL in een kooi .
*Hosselcopter*
pi_80409970
Heb al 13 jaar zebravinken in een binnenvolière, die kweken wel...sterker nog ...het is niet tegen te houden ...maar ze houden hun aantal zelf keurig onder controle. . Vroeger ook nog Gouldamadines (ook 1 keer mee gekweekt) en diamantduifjes en nog wat andere tropen gehouden maar daar heb ik nooit nazaten van gehad.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  zaterdag 17 april 2010 @ 02:21:06 #4
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_80410109
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 01:46 schreef Dibble het volgende:
Tropische vogels horen in het regenwoud thuis en niet in een koud land als NL in een kooi .
De tropen die in Nederland leven worden hier gefokt. Voor de meeste tropen die hier leven bestaat een invoer verbod, dus dit zijn vogels die hier gekweekt en geboren zijn. Natuurlijk zou ik het liefste zien dat alle vogels in hun natuurlijke leefomgeving zouden kunnen leven, maar zoals met zoveel dieren is dat nou eenmaal niet zo en er zijn zelfs tropen die misschien niet meer bestaan zouden hebben als ze niet gekweekt zouden worden. Dat ze niet in een kooi horen ben ik het mee eens; ik heb een voliere en dus kunnen ze vliegen.

Van oorsprong horen honden ook niet thuis in een situatie zoals wij tegenwoordig honden houden. Er zijn tropen die juist door dit soort dingen hun soort voort kunnen zetten.

Het kweken van Zebra's kun je best tegenhouden hoor, doe de vrouwtjes eruit en het probleem is opgelost
pi_80412593
Wij hadden gold amandines in een binnen voliere. Wat zijn dat een mooie rustige vogeltjes en we hebben er zelfs nog een nestje van gekregen.
Zebravinkjes hebben we ook gehad en de kooi hoog opgehangen zodat de kat er niet bij kon komen (dachten we )
  zondag 18 april 2010 @ 00:04:59 #6
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_80434223
Ach gossie....... Ik had er ook eens 1 die wegvloog (buiten) en de volgende dag lag'ie op de overloop, had de kat hem gevangen....... Maar ja, aan het houden van een voliere en hebben van een kat zitten ook veel voordelen; nooit muizen rond je voliere en vrijwel geen vreemde katten die aan je voliere hangen.

Goulds zijn idd mooie vogeltjes in de meest bizarre kleuren. De laatste tijd ben ik veel over Zebra's aan het opzoeken, maar wat heb je daar ook een mooie kleurslagen in tegenwoordig. Ik heb gewoon een grijze (wildkleur) en een witte. Ik had eerst 2 Diamantjes, waarvan de vrouw dood ging (denk ouderdom) en toen nam ik er voor hem toch weer 1 bij laatst (week of 5 geleden) en nu hebben ze een jong Ik vond eergisteren het eischaaltje onder hun nestje. Dat wil ik dus helemaal niet, want m'n voliere is niet zo groot om straks 25 Diamantduiven te huisvesten. Als het jong uitvliegt, beginnen zij nl vrolijk opnieuw. Dat was juist de reden dat ik van de Zebra's alleen maar mannen heb.......Even kijken hoe ik dat ga oplossen, want ik wil voor de Zebra's juist de mandjes en nestkastjes erin omdat zij daar zo graag in slapen.

Van de Bichenows en 3Kleuren (die ik medio Mei krijg) weet ik dat ze niet zo makkelijk broeden, dus vandaar onder andere mijn keuze voor deze vogeltjes.

Het allerliefst zou ik graag uitbreiden (hoe meer ruimte hoe beter) maar ja, ruimte in de tuin genoeg, alleen niet de kundigheid om uit te bouwen helaas......
  dinsdag 20 april 2010 @ 02:08:07 #7
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_80507477
Weet iemand trouwens waarom Chinese dwergkwartels s'nachts gaan roepen? Pffff, ik heb er 2. Allebei vrouwen, maar 1 van de 2 zit steeds s'nachts te roepen. Volgens mij beginnen mijn buren zo langzamerhand aardig de pest in te krijgen....
pi_80507513
Geen idee...kan het ook niet herinneren van de kwartels die ik had...maar als je geen man hebt is dat wellicht het anywoord want ik had wel een man bij mijn twee vrouwen....je weet wel...voorjaar....bloempjes en de bijen
Optimist tot in de kist
  vrijdag 23 april 2010 @ 13:09:16 #9
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_80631023
Ik wil er bewust geen man bij want dan loop je weer de kans dat'ie de vrouwtjes kaal gaat zitten plukken (heb ik al eens meegemaakt, echt tot bloedens toe). T ' is ook zo gek dat maar 1 van de 2 dit doet, de ander is gewoon stil.
  woensdag 28 april 2010 @ 01:35:38 #10
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_80792223
Gisteren de 3Kleurpapegaaiamadines en de Bichenowastrildes opgehaald. Ik kreeg er een Japans meeuwtje bij. Helaas lag vanmorgen 1 van de 3Kleuren dood in het binnenhok..... Toch misschien teveel stress, teveel verandering ineens....?

De 3Kleurpapegaaiamadine (heeft een vuurrood staartje, vandaar 3kleur), links man, rechts vrouw

De Bichenowastrilde, voor zover ik zie , 2 mannen
pi_80792298
Geen verwondingen gezien en hoe was de conditie van het beestje (mager of goed gewicht)? En ik zou voor dat Japanse meeuwtje een partner zoeken....veel leuker als je een stelletje hebt, voor jou en voor de vogel. Zijn de 3-kleurpapagaaiamadines een koppel of ook van hetzelfde geslacht? Koppeltjes zijn altijd net iets leuker in mijn ogen...je hoeft niet altijd nakomelingen te krijgen maar de interactie tussen man en vrouw is leuk. Hier over een paar maandjes maar weer eens wat nieuw bloed zoeken voor mijn Zebravinkjes. Had een jong maar die is op het laatste moment gesneuveld, niets aan te zien maar helaas lag het beestje dood onderin de voliere, net voordat het zelfstandig zou zijn.

Edit: ik kan niet meer goed lezen op dit tijdstip ....het eerste koppel is een koppeltje
Optimist tot in de kist
  woensdag 28 april 2010 @ 01:45:09 #12
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_80792324
Voliere van een goeie 15m² gok ik hier, zal morgen eens kijken wat er nu in zit.
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_80792342
Mocht je trouwens bij die Bichonows nog vrouwen plaatsen hou er dan wel rekening mee dat die mannen kunnen gaan vechten in het paarseizoen, normaal zijn ze heel sociaal maar niet in het paarseizoen.
Optimist tot in de kist
  woensdag 28 april 2010 @ 02:02:00 #14
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_80792432
@Trovey, ik heb geen koppeltjes. Deze foto's zijn van internet. Ik weet niet of mijn 3Kleuren een koppeltje was. Ik had ze pas gisteren opgehaald en vanmorgen lag er 1 dood. Geen verwondingen dus ws gewoon de stress. Ik weet dus ook niet of mijn Bichenows een paartje is. Maar ik wil juist geen jongen. Vandaar mijn keuze voor deze tropen. Ze broeden niet heel makkelijk zoals Zebra's, want mijn voliere is niet ruim genoeg voor veel nakomelingen

@08gnoT, ik zou ook het liefst uitbreiden. Mijn droom is nog eens een koppel Jap nachtegalen te hebben; aangezien dit insecteneters zijn hebben ze ook voldoende vliegruimte nodig en ik heb momenteel maar zo'n 3 vierkante meter....
pi_80792463
Ga je dat Japanse meeuwtje nog wel van een partner (dan maar van hetzelfde geslacht ) voorzien? Groepsvogels alleen is altijd zo sneu. Zijn het trouwens nog jonge vogels die je nu hebt gekregen? Als ze ouder worden kun je het meestal wel aan de kleuren zien, vrouwen zijn vaak wat minder heftig van kleur. Die Bichonows zijn trouwens moeilijker te onderscheiden door de kleur maar de mannen zingen als ze volwassen zijn...dus als je een heel concert hebt
Optimist tot in de kist
  woensdag 28 april 2010 @ 02:15:48 #16
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_80792514
Die meeuw krijgt wel een vriendje en die ene 3kleur ook. Alleen voor die meeuw moet het echt een van hetzelfde geslacht zijn. Ik weet niet wat het is, want het is een bonte meeuw. Ze zitten hier pas voor de 2e dag dus heb ze ook nog geen geluiden horen maken. Pffff, wat een gedoe zeg, dan heb ik nog een stel duifjes wat 2 jongen heeft en alweer met eitjes zit. Morgen zal ik nepeitjes halen in de hoop dat ze zich dan even rustig houden tot de jongen zelfstandig zijn en ze weg kunnen. En die Bichenows en 3kleur waren jonge vogels ja.
pi_80797163
Duifjes gewoon op nepeieren zetten . Als ik hier mijn koppel tortels hun gang zou laten gaan had ik nu een duiventil vol. Ze zijn me ooit een keer voorgeweest en die jongen zijn nu drie jaar oud. Vader en moeder doen sindsdien constant pogingen om broertjes en zusjes te maken maar dat lijkt me geen goed idee. Net alweer een paar paringen gezien...ja pa en ma lusten er pap van
Optimist tot in de kist
  donderdag 29 april 2010 @ 01:32:23 #18
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_80829679
Ik voelde me wel gemeen vandaag. Zondag had ze alweer haar eerste eitje gelegd in een hanging basket met klimop. Dat eitje had ik direkt verwijdert. Het volgende eitje had ze weer in een draadmandje gelegd. Dat was Maandagochtend en sinds die tijd zaten ze weer te broeden als gekken. Ik heb vandaag (na 2 dagen rondgefietst te hebben langs alle dierenwinkels in de regio op zoek naar eenzelfde eitje) maar 2 kanarie eitjes meegenomen. Vanmiddag waren ze beiden even een paar tellen van het nest af en heb ik snel het eitje eruit gehaald en een nepeitje erin gedaan. Toen ik het eitje eruit haalde en weggooide was het nog warm Ik hoop maar dat ik ze zolang zoet kan houden tot de jongen geheel zelfstandig zijn, want het ouderpaar gaat naar iemand anders toe. Hoelang duurt het ongeveer voor de jongen volledig zelfstandig zijn? Ze zijn nu een dag of 4 uit het nest.

Wat een rare geluiden maken die Bichenowastrildes zeg. Een beetje als een kanarie, maar dan heel hoog en zacht. Met de Driekleur gaat het heel goed. Was veel aan het vliegen vandaag en de boel aan het verkennen. En volgens mij probeert die Japanse meeuw met een Bichenow aan te pappen. Opvallend vaak zit'ie in de buurt en vliegt'ie erachteraan. Ik denk dus dat die Japanse meeuw een man is. 1 Bichenow is iig een man want die zingt. Ik weet dat Japanse meeuwen ook kunnen kruisen met Zebra's. Mijn 2 Zebra's zijn mannen en die worden volledig met rust gelaten door de meeuw. Hij heeft een specifieke interesse voor 1 van de Bichenows........

De vogels zijn allemaal van eind 2009, dus vrij jong. Idd nog niet helemaal op kleur, dat is vooral duidelijk te zien bij de Driekleur. De Bichenows zijn nog wat "mat" van kleur, dus nog niet zo scherp getekent.

[ Bericht 15% gewijzigd door childintime op 29-04-2010 01:45:48 ]
pi_80832649
Hier ook iemand met tropische vogels.
We hebben een zebravink (mannetje, vrouwtje is vorig jaar gestorven), een koppeltje diamantduifjes en nog een spitsstaartamandine. We hebben ook nog een Japans meeuwtje en 2 vinkjes.
De tropische zitten binnen, juist de duifjes die hebben we gisteren buiten in de volière gezet, daar hebben ze meer plaats en hopelijk komt er een nestje van
pi_80834335
quote:
Op donderdag 29 april 2010 01:32 schreef childintime het volgende:
Ik voelde me wel gemeen vandaag. Zondag had ze alweer haar eerste eitje gelegd in een hanging basket met klimop. Dat eitje had ik direkt verwijdert. Het volgende eitje had ze weer in een draadmandje gelegd. Dat was Maandagochtend en sinds die tijd zaten ze weer te broeden als gekken. Ik heb vandaag (na 2 dagen rondgefietst te hebben langs alle dierenwinkels in de regio op zoek naar eenzelfde eitje) maar 2 kanarie eitjes meegenomen. Vanmiddag waren ze beiden even een paar tellen van het nest af en heb ik snel het eitje eruit gehaald en een nepeitje erin gedaan. Toen ik het eitje eruit haalde en weggooide was het nog warm Ik hoop maar dat ik ze zolang zoet kan houden tot de jongen geheel zelfstandig zijn, want het ouderpaar gaat naar iemand anders toe. Hoelang duurt het ongeveer voor de jongen volledig zelfstandig zijn? Ze zijn nu een dag of 4 uit het nest.

Wat een rare geluiden maken die Bichenowastrildes zeg. Een beetje als een kanarie, maar dan heel hoog en zacht. Met de Driekleur gaat het heel goed. Was veel aan het vliegen vandaag en de boel aan het verkennen. En volgens mij probeert die Japanse meeuw met een Bichenow aan te pappen. Opvallend vaak zit'ie in de buurt en vliegt'ie erachteraan. Ik denk dus dat die Japanse meeuw een man is. 1 Bichenow is iig een man want die zingt. Ik weet dat Japanse meeuwen ook kunnen kruisen met Zebra's. Mijn 2 Zebra's zijn mannen en die worden volledig met rust gelaten door de meeuw. Hij heeft een specifieke interesse voor 1 van de Bichenows........

De vogels zijn allemaal van eind 2009, dus vrij jong. Idd nog niet helemaal op kleur, dat is vooral duidelijk te zien bij de Driekleur. De Bichenows zijn nog wat "mat" van kleur, dus nog niet zo scherp getekent.

Als duiven definitief zelfstandig zijn worden ze bij tortels door de ouders verjaagd, zeker als er een zoon bijzit. 4 dagen uit het nest lijkt me nog iets te vroeg om de ouders er al uit te halen. Als je 3 kleur volwassen worden is het mannetje veel feller van kleur (althans dat zegt Google ). Even afwachten wat die 2 zebra's bij jij doen. Kan zijn dat je een mannetje hebt bij het Japans meeuwtje maar kan natuurlijk ook nog een onvolwassen vrouwtje zijn en dat met die Bichanow.... Zelf geen ervaring met die Bichanovs, el met vele andere soorten maar net niet met die. Ik denk dat de zebra's zich hier weer opmaken voor een nieuwe ronde jongen, zijn wat ontrustiger dan normaal en lopen weer wat te slepen met van alles wat ze kunnen vinden dus eerst maar weer eens de nestkastjes een goede schrobbeurt geven zodat alles weer 100% is. Vinden ze nooit leuk omdat ze die kastjes ook als slaapplaats gebruiken maar ja, de dames en heren houden de boel nou eenmaal zelf niet schoon.

[ Bericht 18% gewijzigd door trovey op 29-04-2010 10:42:04 ]
Optimist tot in de kist
  vrijdag 30 april 2010 @ 00:06:50 #21
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_80861762
quote:
Op donderdag 29 april 2010 09:32 schreef trainfreak het volgende:
Hier ook iemand met tropische vogels.
We hebben een zebravink (mannetje, vrouwtje is vorig jaar gestorven), een koppeltje diamantduifjes en nog een spitsstaartamandine. We hebben ook nog een Japans meeuwtje en 2 vinkjes.
De tropische zitten binnen, juist de duifjes die hebben we gisteren buiten in de volière gezet, daar hebben ze meer plaats en hopelijk komt er een nestje van
Ik vond het zeker leuk om eens mee te maken bij die duifjes. De jongen zijn echt prachtig. 1 Is beige- achtig, de ander echt lichtgrijs. Of die beige nu donkergrijs zal gaan worden is nog afwachten. Ze hebben nu nog hun jeugdkleed en moeten nog ruien. Wel een domme dieren hoor. Zitten ze samen in het binnenhok naast de voerbak, pak ik die voerbak, blijven ze gewoon heel stom zitten en alleen maar kijken. 2 Kopjes, 4 paar oogjes die mijn hand volgen maar geen aanstalten maken om weg te komen Maar terwijl de jongen nog gevoedt worden zaten de ouders alweer op eitjes dus ik kan dat echt niet hebben. Ik heb geen plek voor 20 diamantduifjes, ik wil niet zo'n overvolle voliere dat ze nauwelijks nog kunnen vliegen of ruzie gaan maken. Als ik een veel grotere voliere had dan zou ik er niet zo'n punt van maken. Het lijkt wel alsof het juist zo is dat ze bij mij gewoon direkt op eieren zitten (terwijl ik dat juist liever niet heb ivm ruimte). Dat ene duifje (vrouwtje) hadden we er namelijk pas sinds kort bij omdat de vorige was dood gegaan. Binnen 3 weken hadden deze al eieren! De keuze voor Bichenows en 3Kleuren was dus mede omdat zij niet zo makkelijk broeden, maar ik vraag me af of dat mij gaat lukken; blijkbaar omdat ik er niet op zit te wachten doen ze het nou juist wel. Volgens mij zijn de Bichenows een koppel, 1 zingt er steeds en de ander niet. Ik ben benieuwd........

@ Trovey, ik zag toevallig vanmiddag dat vader de jongen voerde, dus blijven de ouders nog even. Ik moet zo lachen om mijn Zebra's; dat zijn ook 2 mannen (1 witte, 1wildkleur) en ik had van de week zo'n halve bloempot in de voliere gehangen. Zo 1 die vaak voor mezen op wordt gehangen met een klein gaatje voorin. Die 2 zijn de hele dag in de weer met kokosvezel, hooi, veertjes, zaagsel om die pot te vullen. Ze hebben het mooiste plekje ingepikt en zijn met z'n 2tjes druk in de weer er een echte burcht van te maken Gisteravond keek ik nog even in het binnenhok en zaten de 2 Bichenows en het Meeuwtje met zijn 3tjes in een draadmandje

Ik vind het wel erg leuk om nu zo'n divers groepje te hebben. Ik ga voor die 3Kleur er nog 1 bijhalen, want doordat die ene s'morgens dood lag, zit die ander nu alleen. De 3Kleuren zijn wel onrustig zeg. Ik had me redelijk ingelezen en kwam tot de conclusie dat Bichenows onrustiger zijn dan 3Kleuren, maar bij mij is dat dus niet zo. Ik moet nu ook weer dubbel gaas gaan maken (had ik bij mijn vorige voliere) want die 3Kleur vliegt steeds naar het gaas en gaat daarin hangen. M'n kat sprong vanmiddag echt een meter hoog tegen het gaas aan toen'ie dat zag. Hij kan de vogel niet pakken, maar wel met zijn nagels beschadigen....
pi_80867364
Uit je post blijkt duidelijk hoe sterk de nesteldrang is van zebra's ...maar ze overnachten ook in nestjes net als blijkbaar de anderen ook Goed dat je nog even de duivenouders houdt, gewoon even goed blijven opletten wanneer ze de jongen negeren of zelfs willen verjagen (alhoewel diamantjes wat vriendelijkere duiven schijnen te zijn....dat zeggen ze ook van tortels maar die vader vloog de zoon ook aan ).
Het is inderdaad beter om dubbel gaas te nemen ...ik heb zelf plexiglas platen met s-haakjes vastgemaakt aan de tralies van mijn binnenvolière nadat ik jonge vogels kwijtraakte die in hun vliegpogingen aan de in de tralies hingen onderaan......dat was iets te veel van het goede voor het jachtinstinct van mijn katten maar nu kunnen ze er niet meer bij als de jongen er toch hangen (of een volwassenvogel die niet helemaal OK is) want ook met beschadigen kunnen ze de vogel doden....één vieze nagel is genoeg en een daaropvolgende infectie is genoeg.
Optimist tot in de kist
  zaterdag 1 mei 2010 @ 14:17:25 #23
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_80901357
Diamantduifjes zijn echt lieve vogeltjes Het enige wat het mannetje eigenlijk deed toen ze aan het nestelen waren was af en toe richting de Zebra's vliegen zodra ze opschrokken, maar hij viel ze niet aan.

Ben er inmiddels ook achter dat het Meeuwtje een man is. Ik hoorde net heel zachtjes een liedje, er mag dus een man bij

Ik dacht van de week dat dat hoge kanarie-achtige zingen van de Bichenow was, maar dat is dus de 3Kleur (had ik van de week niet gezien omdat'ie verstopt zat in de conifeer). Hij maakt dan ook van die toon slagen als een kanarie (van die "rollers" maar dan heel hoog en zachter).
  maandag 3 mei 2010 @ 00:01:19 #24
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_80954448
Vanmorgen lag 1 van de jonge Diamantjes dood in het binnenhok...... Ik het zelf het vermoeden dat het van de kou is gekomen. Ze zijn uitgevlogen toen het best warm was en vannacht was het maar zo'n 4 graden. Het lag erbij alsof het sliep, helemaal onbeschadigd en ik moest echt 3 keer kijken of het niet ademde.

Ik heb nu mijn voliere maar weer afgedekt met plastic voor de nacht. Ik heb van de week die nieuwe tropen gehaald en die zaten op 15 graden bij de vorige eigenaar. Vanmiddag was het maar 7 graden hier in de achtertuin Misschien is daar ook wel die ene 3Kleur aan dood gegaan die eerste nacht.
  maandag 3 mei 2010 @ 00:29:50 #25
244933 trovey
Nachtoele
pi_80955411
. Mogelijkheden voor electra? Zou je een vorstbeveiliger kunnen aanbrengen, weet niet precies hoe hoog je die kunt zetten maar wellicht net hoog genoeg want van 15 naar 4 graden is inderdaad wel een beetje teveel van het goede ben ik bang (en zo te horen wordt het voorlopig ook niet echt beter met de temperatuur). Hier gaat alles nog steeds zoals het moet, deze week weer even de volière schoonmaken en meteen de nestkastjes even een schrobbeurt geven, als er tenminste niemand zit te broeden.
Optimist tot in de kist
pi_80955433
Toen ik voor het eerst een diamantduif zag moest ik lachen.
HÆLP.
  maandag 3 mei 2010 @ 00:38:06 #27
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_80955611
quote:
Op maandag 3 mei 2010 00:30 schreef ehqo. het volgende:
Toen ik voor het eerst een diamantduif zag moest ik lachen.
Waarom??
pi_80955663
quote:
Op maandag 3 mei 2010 00:38 schreef childintime het volgende:

[..]

Waarom??
Ik vind duiven altijd van die logge hobbezakken. Het leek net of iemand geprobeerd had er toch wat van te maken.
HÆLP.
  maandag 3 mei 2010 @ 00:56:44 #29
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_80955984
quote:
Op maandag 3 mei 2010 00:29 schreef trovey het volgende:
. Mogelijkheden voor electra? Zou je een vorstbeveiliger kunnen aanbrengen, weet niet precies hoe hoog je die kunt zetten maar wellicht net hoog genoeg want van 15 naar 4 graden is inderdaad wel een beetje teveel van het goede ben ik bang (en zo te horen wordt het voorlopig ook niet echt beter met de temperatuur). Hier gaat alles nog steeds zoals het moet, deze week weer even de volière schoonmaken en meteen de nestkastjes even een schrobbeurt geven, als er tenminste niemand zit te broeden.
Ik heb wel een verwarming (vorstbeveiliger), maar die wil ik niet aandoen want mijn Zebra's en volwassen Diamantduifjes zijn hier niet aan gewend. En ik heb nog dat ene jonge Diamantje; als die bv naar de buitenvlucht gaat en niet meer door het invliegluikje terug zou kunnen dan zit'ie de hele nacht onverwarmd buiten (ipv een verwarmd binnenhok). Die Diamantduiven zijn nl best heel dom, zelfs zo dat als ik heel langzaam met mijn hand naar zo'n duifje ga ik hem zo ineens kan pakken.

Gebruik je van die kokosmandjes? Ik heb draadmandjes met kokosmandjes erin en ik heb traliekastjes met kokosmandjes erin. Dan geef ik ze ook kokosvezel en bv een pluk hooi van de konijnen; leuker nog, mijn ene konijn is een vrouw en die maakt steeds een nest in het hok (met niks erin, want de man is gecastreerd) maar die plukken haar die zij dan in het nest doet geef ik aan de vogels en die doen ze weer in hun nestje gebruiken Ik heb laatst een Gouldamadine nestkastje in de voliere gehangen en een mezenpot. Beiden zijn door de 2 Zebra's in beslag genomen

Ik maak wel ongeveer eens per maand (vooral in de warme periodes) de nestkastjes allemaal schoon. Ik haal alles eruit, schrob ze en doe nieuwe kokosvezelmandjes erin. Bloedluis gaat snel in zo'n kokosmandje zitten en aangezien ze buiten zitten, zitten er natuurlijk veel wilde vogels waardoor de voliere sneller besmet kan raken.

Dinsdag worden de Diamantduifjes opgehaald. Ik zag gisteren dat de jongen ook zelfstandig aten, dus mogen de ouders nu weg.
  maandag 3 mei 2010 @ 01:00:51 #30
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_80956067
quote:
Op maandag 3 mei 2010 00:40 schreef ehqo. het volgende:

[..]

Ik vind duiven altijd van die logge hobbezakken. Het leek net of iemand geprobeerd had er toch wat van te maken.
Qua gedrag verschillen ze niets van de duiven die wij in Nederland kennen. Ze zijn lui, dom en lomp. Maar wel heel schattig, lief en verdraagzaam. Ze zouden bv hun eitjes leggen in een nest wat door een ander gemaakt is. Of zoals ik heb, in een draadmandje met een kokosmandje erin. Ze doen dan helemaal niets meer zelf. De Zebra's en andere tropen "pimpen" dat mandje helemaal, maar de duifjes kwakken er zo een ei in. Ze blijven ook gewoon zitten als je in de voliere bezig bent. Je moet ze zowat opwippen voor ze wegvliegen
  maandag 3 mei 2010 @ 01:19:35 #31
244933 trovey
Nachtoele
pi_80956404
quote:
Op maandag 3 mei 2010 00:56 schreef childintime het volgende:

[..]

Ik heb wel een verwarming (vorstbeveiliger), maar die wil ik niet aandoen want mijn Zebra's en volwassen Diamantduifjes zijn hier niet aan gewend. En ik heb nog dat ene jonge Diamantje; als die bv naar de buitenvlucht gaat en niet meer door het invliegluikje terug zou kunnen dan zit'ie de hele nacht onverwarmd buiten (ipv een verwarmd binnenhok). Die Diamantduiven zijn nl best heel dom, zelfs zo dat als ik heel langzaam met mijn hand naar zo'n duifje ga ik hem zo ineens kan pakken.

Gebruik je van die kokosmandjes? Ik heb draadmandjes met kokosmandjes erin en ik heb traliekastjes met kokosmandjes erin. Dan geef ik ze ook kokosvezel en bv een pluk hooi van de konijnen; leuker nog, mijn ene konijn is een vrouw en die maakt steeds een nest in het hok (met niks erin, want de man is gecastreerd) maar die plukken haar die zij dan in het nest doet geef ik aan de vogels en die doen ze weer in hun nestje gebruiken Ik heb laatst een Gouldamadine nestkastje in de voliere gehangen en een mezenpot. Beiden zijn door de 2 Zebra's in beslag genomen

Ik maak wel ongeveer eens per maand (vooral in de warme periodes) de nestkastjes allemaal schoon. Ik haal alles eruit, schrob ze en doe nieuwe kokosvezelmandjes erin. Bloedluis gaat snel in zo'n kokosmandje zitten en aangezien ze buiten zitten, zitten er natuurlijk veel wilde vogels waardoor de voliere sneller besmet kan raken.

Dinsdag worden de Diamantduifjes opgehaald. Ik zag gisteren dat de jongen ook zelfstandig aten, dus mogen de ouders nu weg.
Ik gebruik hier allerlei soorten houten nestkastjes en van die gevlochten korfjes. Als nestmateriaal van dat gemengde nestmateriaal en uiteraard het haar van mijn langharige katten, vooral het haar van de Noorse Boskatten is zeer geliefd en op dit moment weer rijkelijk verkrijgbaar want de dames en heren ruien weer als een gek. Afgelopen jaar wel bloedluis gehad bij mijn hamsters (oorzaak totaal onbekend en ook nog nooit meegemaakt bij de knaagdieren die ik heb gehad) maar die staan in een andere kamer dan de vogels (die staan in de woonkamer) en gelukkig kunnen vermijden dat het van de hamsters oversloeg naar de vogels, wel even bang voor geweest omdat ik er pas na 3 weken achterkwam waar toch die jeukende bultjes vandaan kwamen die ik zelf had (bloedluis was echt het laatste waar ik aan dacht, had al een compleet onderzoek naar een allergie achter de kiezen bij de huisarts ) (hamsters staan op mijn slaapkamer) maar met gebruik van nekdruppels voor knaagdieren en gif te spuiten heb ik de boel uiteindelijk onder controle gekregen....nou hopen dat ze straks ook definitief uitgeroeid zijn als de temperaturen weer oplopen want in februari vond ik toch bij het schoonmaken van een paar hamsterkooien weer een paar bloedluizen, meteen weer gif en nekdruppels toegepast en het lijkt nu weg te zijn....hoop ik (want die krengen kunnen 5 maanden overleven zonder voedsel ). Enfin goed alles nakijken, vooral de slaaphokjes en mezelf in de gaten houden op "muggenbulten"op plekken waar geen muggen kunnen steken.
Optimist tot in de kist
  maandag 3 mei 2010 @ 01:40:05 #32
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_80956758
Heb je al eens Stronghold geprobeerd? Dan moet je wel even de goede sterkte weten voor hamsters, maar met Stronghold worden de "besmette" luizen steriel, kunnen dus ook geen nakomelingen meer produceren.

Bloedluis is echt Je kunt ook tabaksstelen aan de vogels geven. Die doen ze in hun nestjes en dat weert bloedluizen. Er zijn ook allerlei kruiden tegen bloedluis te koop, die je misschien ook voor je hamsters kunt gebruiken. Ik las op een vogelforum dat bloedluis zelf een jaar kan overleven

Wees wel voorzichtig met gif, ik had vorig jaar een duifje dood door de Bogena druppels voor vogels. Ik had hem de druppel gegeven en de volgende dag lag'ie dood op de grond.
  maandag 3 mei 2010 @ 13:33:49 #33
244933 trovey
Nachtoele
pi_80966435
Ik heb speciale druppels voor knaagdieren die een maand werken. Verder krijgen ze vloeibaar knoflookextract door hun water heen (wow en dat stinkt als je het flesje opendoet ). Komt van de vogel(duivenafdeling) af en schijnt ook effectief te zijn. Ik heb de hamsters ingedeeld in groepjes kooien in mijn slaapkamer en gelukkig zat het maar in 1 groepje van 2 kooien de laatste keer (februari dit jaar)en gelukkig ook maar per kooi een paar bloedluizen, meteen weer de kooien gespoten en druppels op de hamsters en nu zie ik ze niet meer....laten we hopen dat dat zo blijft als de temperaturen weer stijgen. Die hamsters zijn inmiddels allemaal wel flink op leeftijd (zijn bijna allemaal al wat oudere hamsters die ik heb opgevangen zodat ze niet als slangenvoer zouden eindigen omdat niemand een oude hamster wil hebben) dus dit jaar zullen de meeste hamsters van ouderdom sterven....daarna maar even een stop inzetten met de opvang om de bloedmijt kwijt te raken. Ik denk dat ik uiteindelijk wel weet waar die bloedmijt vandaan kwam, heb namelijk net voordat het toesloeg een paar gerbils opgevangen van een nogal twijfelachtige afkomst qua huishouding en ik ben bang dat ik daar bloedmijt bij cadeau heb gekregen. Die tabaksstelen zijn een goed idee voor mijn vogels, zal het eens aanschaffen, heb er wel geen bloedmijt zitten maar het kan tenslotte nooit kwaad. . Kruiden durf ik bij mijn hamsters, eerlijk gezged niet aan, die beestjes zullen ze waarschijnlijk opeten(net als de tabakstelen) of het in ieder geval proberen en dat is een beetje link. Maar wellicht is dat knoflookextract ook nog een idee voor jouw vogels, is zeer gecontreerd dus je hebt maar weinig nodig voor een bak water en ach als ze het allemaal drinken dan ruiken die vogels elkaar niet meer.
Optimist tot in de kist
pi_81000440
Ik tvp hier even!
All good things are wild and free.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 20:52:48 #35
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_81024975
Ow van dat knoflookextract ga ik dan eens bij de vogels uitproberen (zitten natuurlijk buiten). Voor zover ik nu kan zien hebben ze geen bloedluis, maar voorkomen is beter dan...... he. Vorig jaar had ik uit voorzorg van die "Dutchies" in mijn voliere gedaan http://www.volierevogels.nl/Artikel/roofmijten.htm , een beetje ranzig idee, maar eigenlijk veel natuurlijker dan al het gif wat er verkocht wordt.

Vandaag kwam iemand de volwassen Diamantjes ophalen. Hij zei dat het veel aannemelijker was dat de vader het jong heeft opgejaagd en het daarom van uitputting is doodgegaan. Het jong wat dood is gegaan was nl een mannetje (die over is, is een vrouwtje). Als de ouders weer gaan broeden en de jongen eten zelfstandig jaagt de vader het mannelijke jong weg. Jammer dat ik daar net even te laat voor was, ik had ze nl Zondag al zelf zien eten; dat'ie dat zo snel zou doen had ik echt niet verwacht

Ik heb er een Meeuwtje bij, een licht (bont)bruine en die 2 zitten nu ook de hele tijd gezellig samen Nu alleen nog een 3Kleur erbij voor de ene die is over gebleven en dan is de boel compleet. Ik weet alleen niet of ik dat Diamantje zal houden en er een ander vrouwtje bij zoek of dat ik haar ergens zal herplaatsen.
  woensdag 5 mei 2010 @ 01:56:23 #36
244933 trovey
Nachtoele
pi_81038940
Jammer van het Diamantje maar helaas voor mij niet geheel onverwacht want hier begon pa zoon ook achterna te zitten en moest ik kinderen en ouders scheiden (de kind-tortels zitten nu samen met een overgebleven witte vrouwelijke tortel gezellig bij mijn zebra's ). Het is echter wel heel snel dat pa de zoon verjaagd, bij mij duurde het langer voordat pa op oorlogspad ging. Maar Diamantjes zijn wel erg leuk en wel een leuke variatie bij de kleinere tropen. Leuk dat je voor het meeuwtje ook nog een partner hebt gevonden, nu inderdaad nog een driekleurtje en je bent compleet. Na het broedseizoen maar eens weer een paar vogels erbij doen hier. Nu zijn ze behoorlijk prijzig , zo vlak voor het broedseizoen en straks is er ook meer keuze en zijn de prijzen wat lager als de grote fokkers van hun afgekeurde jongen af willen. Ik fok toch niet voor tentoonstellingen dus als ze maar gezond zijn dan maakt het mij niet verder uit of ze niet helemaal de goede kleur hebben. Sterker nog, ik laat de vogels zelf hun partner uitzoeken dus grijze mannen met bruine vrouwen, witte vogels met een andere kleur, ze doen maar. We altijd zo een verrassing wat er uit komt, zeker als ze generaties verder zijn
Optimist tot in de kist
  woensdag 5 mei 2010 @ 02:16:49 #37
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_81039276
Ja he, dat vond ik met de Diamantjes ook. De vader was pastel grijs, de moeder wildkleur. Het jonge mannetje was lichtgrijs, het jonge vrouwtje is donkerder grijs/ beige. Ik snap trouwens (nu ik dit met de Diamantjes heb meegemaakt) helemaal niet dat mensen niet weten wat voor geslacht de jongen hebben. Ik zie regelmatig op MP staan dat er jonge Diamantjes worden aangeboden. Van het verschil in kleur wist ik nog niet eens tot vandaag, maar zelfs bij een ongekleurde oogring zie je al dat die van de jonge man groter is dan van de jonge vrouw. Diamantjes leggen 2 eieren per broedsel, waarvan er altijd eigenlijk 1 een man is en 1 een vrouw. Het mannelijk jong is met het jeugdkleed grijs, het vrouwelijke jong is grijs/ beige. Ik kon zo duidelijk het verschil zien en ik ben maar een leek

Ik weet dat een Forbespapegaaiamadine ook samen kan met een 3Kleur. Maar die is nog duurder, gemiddeld rond de 50 euro per stuk. Ik wacht dus geduldig af tot ik een geschikte 3Kleur "tegenkom". Binnenkort is er een grote vogelbeurs, ik denk dat ik daar maar eens naartoe ga. Ik heb mijn vogels ook absoluut niet om op perfectie te fokken. Liever geen nestjes, want ik heb de ruimte niet voor veel jongen, maar als ze een nestje zouden krijgen dan maakt het mij niet uit wie dat met wie krijgt. Natuurlijk liever geen BichenowXZebra ofXMeeuwtje Ik heb de vogels puur voor mijn lol, ik kan zo ontzettend genieten van hun gezang en hun bezigheden en vind het ook heel rustgevend om met de voliere bezig te zijn. De jongen die ik tot nu toe verkregen heb waren allemaal gewoon wildbroed en niet uit broedkooien ofzo.
  maandag 10 mei 2010 @ 00:11:30 #38
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_81236717
Kreeg een mailtje van de man waar ik de 3Kleuren vandaan heb. Hij heeft een andere 3kleur voor me. Die ga ik dus binnenkort ophalen. Alleen na de vorige keer ben ik nu dus eigenlijk op zoek naar een "loper" of TTkooitje om de vogels zodoende wat rustiger te kunnen vervoeren. Een kartonnen doosje vind ik weer te klein (moet van Harderwijk naar Hilversum), in de auto wordt het al snel te warm. Alleen hier in de regio is gewoon echt niets te vinden wat dat betreft. Een kweker vinden is al een hele opgaaf Die mensen wonen blijkbaar allemaal in Brabant/Limburg of Groningen/Friesland.......

Wat zingen die Meeuwtjes lief en zacht zeg Ik hoorde vanmiddag het beige mannetje zingen en je moet echt dichtbij en heel stil staan om dat zachte liedje te kunnen horen.

Mijn Diamantvrouwtje is dus nu nog alleen. Ik weet nog niet wat ik zal doen. Overdag zit ze veel op de grond bij de Kwartels en s'nachts zit ze op een takje.
  donderdag 10 juni 2010 @ 23:27:14 #39
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_82644793
O-oh...... De Japanse meeuwen zitten met jongen...... Van wie de jongen zijn weet ik niet. Het kan zo zijn dat die man die mij verzekerde dat de Meeuw een man was (want had hem horen zingen) het dus fout had? Het kan ook maar zo zijn dat of de Bichenows of de 3Kleuren eitjes hebben gelegd en de Meeuwen vanuit hun opvoeddrift dit nest hebben overgenomen. Sinds een dag of 2 hoor ik steeds heftig piepen vanuit 1 van de nestkastjes en de Meeuwen zijn druk bezig met voeden....... Ik ben heel benieuwd wat er nou toch in dat nestkastje zit. ik wil ze niet verstoren. De bruin/bonte Meeuw blijft dus ook halsstarrig in het nestje zitten als ik in de voliere ben. Ook al moet ik op 10 cm van het nestje zijn, hij blijft zitten.
  donderdag 10 juni 2010 @ 23:32:38 #40
72244 PICHT
Picht, pacht, poecht.
pi_82645007
Japanse meeuwen zorgen altijd voor de kleintjes van anderen, daar staan ze om bekend zelfs. Goulds broeden namelijk hele erg slecht en daarom worden die veelal samen met Japanse meeuwen gezet zodat ze die legsels uitbroeden.

Wat heb je leuke varianten trouwens Als je eens wat zwartwang zebravinken wil, ik heb ze regelmatig over
Ik ben lelijk.
  donderdag 10 juni 2010 @ 23:36:50 #41
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_82645136
quote:
Op donderdag 10 juni 2010 23:32 schreef PICHT het volgende:
Japanse meeuwen zorgen altijd voor de kleintjes van anderen, daar staan ze om bekend zelfs. Goulds broeden namelijk hele erg slecht en daarom worden die veelal samen met Japanse meeuwen gezet zodat ze die legsels uitbroeden.

Wat heb je leuke varianten trouwens Als je eens wat zwartwang zebravinken wil, ik heb ze regelmatig over
Ja, ik wist dat, vandaar dat ik ook bewust 2 mannen wilde van de Meeuwen. Ik heb ook 2 Zebramannen (heb ik horen zingen), 2 3kleuren (waarvan ik weet dat 1 zingt) en 2 Bichenows (waar nog nooit een geluid uit is gekomen). Mijn enige logische verklaring is dus dat het of van de 3kleuren of van de Bichenows moet zijn en dus de Meeuwen gewoon de natuurlijke ouders van het nest hebben verjaagd
  donderdag 10 juni 2010 @ 23:40:48 #42
72244 PICHT
Picht, pacht, poecht.
pi_82645268
quote:
Op donderdag 10 juni 2010 23:36 schreef childintime het volgende:

[..]

Ja, ik wist dat, vandaar dat ik ook bewust 2 mannen wilde van de Meeuwen. Ik heb ook 2 Zebramannen (heb ik horen zingen), 2 3kleuren (waarvan ik weet dat 1 zingt) en 2 Bichenows (waar nog nooit een geluid uit is gekomen). Mijn enige logische verklaring is dus dat het of van de 3kleuren of van de Bichenows moet zijn en dus de Meeuwen gewoon de natuurlijke ouders van het nest hebben verjaagd
Verjagen doen ze niet, daarvoor zijn te erg allemansvriendjes Ik heb al jaren Japanse meeuwen en heb er nog nooit één agressief gezien eigenlijk. Ze vinden 't gewoon leuk Die beesten zijn zelfs zo gek dat ze altijd met z'n allen in één nest kruipen. Zo heb ik er wel eens 7 in een kastje gehad, stapelen

Zebravinkenmannen is niet zo moeilijk uit elkaar halen, die hoef je in pricipe niet te horen zingen. Als ik jou was zou ik gewoon even in het nestje loeren, zo erg vinden ze 't niet. Die meeuwen zijn weer binnen een paar tellen terug
Ik ben lelijk.
  donderdag 10 juni 2010 @ 23:46:43 #43
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_82645541
1 Zebraman van mij is spierwit, dus alleen afgaan op de kleur van zijn snavel vond ik wat tricky Zodra ik hem hoorde zingen mocht hij in de voliere bij de anderen. Oh, mooi van die Meeuwen. Ik ga dan morgen eens even gluren. De jongen moeten toch al een aantal dagen oud zijn als ze zo hard bedelen. Ik weet uit het verleden van mijn Zebra's dat je ze de eerste dagen niet of nauwelijks kunt horen en deze gaan al aardig tekeer. Ik weet alleen niet hoe ik Bichenow of 3Kleurjongen kan herkennen (of toch in het uiterste geval Meeuwenjongen)......
  donderdag 10 juni 2010 @ 23:53:15 #44
72244 PICHT
Picht, pacht, poecht.
pi_82645843
quote:
Op donderdag 10 juni 2010 23:46 schreef childintime het volgende:
1 Zebraman van mij is spierwit, dus alleen afgaan op de kleur van zijn snavel vond ik wat tricky Zodra ik hem hoorde zingen mocht hij in de voliere bij de anderen. Oh, mooi van die Meeuwen. Ik ga dan morgen eens even gluren. De jongen moeten toch al een aantal dagen oud zijn als ze zo hard bedelen. Ik weet uit het verleden van mijn Zebra's dat je ze de eerste dagen niet of nauwelijks kunt horen en deze gaan al aardig tekeer. Ik weet alleen niet hoe ik Bichenow of 3Kleurjongen kan herkennen (of toch in het uiterste geval Meeuwenjongen)......
Afgaan op kleur van snavel kan best, als ie rood is, is 't gewoon 'n vent. Het is vast een leukje
Klopt als 'n zwerende vinger dat ze de eerste dagen nog stil zijn, dan moeten ze er al een tijdje liggen, een dag of 5. Dan beginnen de minipiepjes Meeuwen zijn opzich ook wel snel maar meestal niet echt dat je geluid van ze hoort binnen een paar dagen. Gouldkleintjes pik je er zo uit, die hebben mooie "kristalletjes" aan de snavel

Oja hier nog een pic van het gezelschap, er liggen er zeven in, je ziet er zes. Let niet op de poepjes
Ik ben lelijk.
  vrijdag 11 juni 2010 @ 00:16:39 #45
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_82646744
Die poepjes Ik had een nest Zebra's en die bouwen dus gewoon een burcht van poep! Toen de jongen waren uitgevlogen moest ik zowat het complete nestkastje van de kooi afbikken. Ik heb toch het stille vermoeden dat de jongen van de Bichenows zijn. Van die weet ik namelijk ook niet zeker wat het geslacht is.

Ik word nu wel heel nieuwsgierig! Ik heb eens gelezen dat Bichenows met Zebra's kunnen kruisen. Ik hoop toch niet dat er 1 of andere bizarre kruising heeft plaatsgevonden. Dan moet ik mijn hele bestandje weer omgooien, terwijl er net weer rust in de voliere was gekomen.
  vrijdag 11 juni 2010 @ 10:09:55 #46
72244 PICHT
Picht, pacht, poecht.
pi_82653674
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 00:16 schreef childintime het volgende:
Die poepjes Ik had een nest Zebra's en die bouwen dus gewoon een burcht van poep! Toen de jongen waren uitgevlogen moest ik zowat het complete nestkastje van de kooi afbikken. Ik heb toch het stille vermoeden dat de jongen van de Bichenows zijn. Van die weet ik namelijk ook niet zeker wat het geslacht is.

Ik word nu wel heel nieuwsgierig! Ik heb eens gelezen dat Bichenows met Zebra's kunnen kruisen. Ik hoop toch niet dat er 1 of andere bizarre kruising heeft plaatsgevonden. Dan moet ik mijn hele bestandje weer omgooien, terwijl er net weer rust in de voliere was gekomen.
Zebra's zijn nooit netjes, ik snap dat echt niet Die kakken echt alles onder, voer, water, nest, elkaar etc. Smerig! Dat bikken komt me bekend voor.. Rijstvogels zijn wat dat betreft een stuk netter, die kakken tenminste buiten het nest.
Hou het gewoon even in de gaten en kijk regelmatig in het nest. Duurt alleen wel even voordat je pas kan zien wat 't nou eigenlijk is. Kruisingen zijn opzich ook wel leuk, je weet nooit wat eruit komt Zebra's kunnen ook met Japanse meeuwen kruisen, dan krijgen ze enorme snavels, dat verwacht je niet bij zo'n beestje.
Ik ben lelijk.
  zaterdag 12 juni 2010 @ 13:31:35 #47
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_82704333
Vanmorgen zaten de Meeuwtjes steeds te "waarschuwingsroepen". Ik kijken, was er een Bichenow in het nestje bovenop de jongen gekropen. Ik de voliere in en de Bichenow weggejaagd. Ik heb meteen even gespiekt. Er zitten een stuk of 5, 6 jongen in en ik kan totaal niet inschatten van wie deze jongen zijn. Ze krijgen al wat vleugelpennetjes en hebben goed doorvoedde kropjes. Maar wat het zijn...??? Ze zijn donker van kleur (maar dat zijn ze volgens mij allemaal op die leeftijd) en ik zag bij 1 donkere pennetjes met een wit randje op het vleugeltje zitten. Nog maar even een paar dagen wachten. Ze hebben geen "extreem" grote snaveltjes, gewoon normaal in verhouding tot hun kopjes.
pi_82706912
Aha....jonkies bij iemand die niet wilde kweken. Veel plezier ermee, is toch best leuk hè.
Optimist tot in de kist
pi_82707472
Nu even wat nieuw bloed halen voor mijn voliere....ik mag uitzoeken.
Optimist tot in de kist
  zaterdag 12 juni 2010 @ 15:21:12 #50
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_82708408
Ik heb binnenkort ook nog wel wat voor je weet alleen nog niet wat......

Vermoed eigenlijk stiekem toch wel de Bichenows. Toen ik terugkwam van boodschappen doen, zat weer 1 Bichenow bij de jongen. Ze werden echter kort daarna weer gevoedt door de Meeuw, misschien hebben ze een soort co-ouderschap....
pi_82711999

Zebravinken en Japanse meeuwtjes staan er nogal om bekend dat ze maar al te graag een nest jongen grootbrengen....of dat hun eigen soort is maakt ze vaak niet eens uit. Kan volgens mij niet zoveel kwaad als ze gaan meehelpen, sommige fokkers gebruiken beide soorten als een andere `(vaak duurdere zoals Gould Amadines)soort die ze hebben slechte ouders zijn, worden de zebra's en meeuwen pleegouders en die krijgen die jongen ook wel groot.

Ik heb trouwens 2 grote grijze mannen en 1 iets kleinere man van een andere kleur te pakken kunnen krijgen, zal voor die laatste even een plaatje opzoeken want beschrijven is ook zo'n klus.
Optimist tot in de kist
pi_82713051
Heb even een foto kunnen maken met mijn telefoon...alleen jammer dat ik het ding nog steeds niet snap na een paar dagen dus ik kan ze niet terugvinden. Dan maar gewoon de ouderwetse camera erbij en trala hier een foto van de afwijkende kleur man (let even niet op de poepjes )

Het is dus het middelste dier, de twee anderen zijn eigen kweekjes wit en grijsbont.
Optimist tot in de kist
pi_82713149
quote:
Op donderdag 10 juni 2010 23:53 schreef PICHT het volgende:

Oja hier nog een pic van het gezelschap, er liggen er zeven in, je ziet er zes. Let niet op de poepjes
[ afbeelding ]
gezellig
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_82715518
Ik heb zelf 2 Aratingas en een amazone papegaai. Ben van plan om met de Aratingas te kweken.
Steam id : Kim the boss.
pi_82716029
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 18:57 schreef Karasta het volgende:
Ik heb zelf 2 Aratingas en een amazone papegaai. Ben van plan om met de Aratingas te kweken.

Leuk! Heb je ook foto's

Childintime...nog even over die snavelkleur bij witte zebra's....die witte zebra op de foto is dus een vrouw....kijk maar naar de snavels van de twee anderen die dus overduidelijk man zijn door de wangvlek, duidelijk kleurverschil tussen man en vrouw.
Optimist tot in de kist
pi_82716119
[quote]Op zaterdag 12 juni 2010 19:11 schreef trovey het volgende:

[..]

Leuk! Heb je ook foto's

Papegaaien liefhebbers

oude topic van me met fotos, die ene die je met kleine veertjes ziet is nu bijna helemaal vol met veren

Edit: vergat de topic link lol

[ Bericht 11% gewijzigd door Karasta op 12-06-2010 22:49:40 ]
Steam id : Kim the boss.
  zaterdag 12 juni 2010 @ 20:38:54 #57
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_82719512
Maar het is niet altijd zo duidelijk. Mijn eerste stelletje Zebra's ooit (ze zeiden 2 mannen) bleek dus ook een man en vrouw, waarvan zij wit was en haar snavelkleur nauwelijks verschilde van die van hem. Ik vind trouwens de echte Pastelzebra en de Blackfacezebra ook erg mooi. Ik wilde juist met de Zebra's en de Meeuwen helemaal niet kweken. De 3Kleuren en de Bichenows nam ik het risico omdat ik weet dat zij ook moeilijker broeden (worden vaak verstoord als je de voliere ingaat en gaan dan vaak niet verder met hun broedsel). Maar als nu de Meeuwen gewoon het broedsel van de Bichenows hebben "afgepikt" vind ik dat wel erg brutaal. Zelf ben ik helemaal geen voorstander van broedkooien en pleegouders. Als het al tot broeden komt, dan op de natuurlijke manier, als dat niet lukt, dan maar niet
  zondag 13 juni 2010 @ 12:39:18 #58
244933 trovey
Nachtoele
pi_82737097
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 19:14 schreef Karasta het volgende:
[quote]Op zaterdag 12 juni 2010 19:11 schreef trovey het volgende:

[..]

Leuk! Heb je ook foto's

Papegaaien liefhebbers

oude topic van me met fotos, die ene die je met kleine veertjes ziet is nu bijna helemaal vol met veren

Edit: vergat de topic link lol
Ik zal weer eens een serie maken binnenkort, de vorige serie was nog uit het analoge tijdperk.
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 20:38 schreef childintime het volgende:
Maar het is niet altijd zo duidelijk. Mijn eerste stelletje Zebra's ooit (ze zeiden 2 mannen) bleek dus ook een man en vrouw, waarvan zij wit was en haar snavelkleur nauwelijks verschilde van die van hem. Ik vind trouwens de echte Pastelzebra en de Blackfacezebra ook erg mooi. Ik wilde juist met de Zebra's en de Meeuwen helemaal niet kweken. De 3Kleuren en de Bichenows nam ik het risico omdat ik weet dat zij ook moeilijker broeden (worden vaak verstoord als je de voliere ingaat en gaan dan vaak niet verder met hun broedsel). Maar als nu de Meeuwen gewoon het broedsel van de Bichenows hebben "afgepikt" vind ik dat wel erg brutaal. Zelf ben ik helemaal geen voorstander van broedkooien en pleegouders. Als het al tot broeden komt, dan op de natuurlijke manier, als dat niet lukt, dan maar niet
Tja en wat dat betreft dat "afpikken".....kunnen die beestjes natuurlijk ook niets aan doen. ZIe het maar gewoon als een inwonende nanny, mochten de natuurlijke ouders er toch geen zin in hebben dan heb je in ieder geval iets meer kans dat je toch de jongen kunt overhouden. Hier zitten alle zebra's de jongen te voeren als ze eenmaal uit het ei zijn.....geen idee wie de oorspronkelijke ouders zijn en als de jongen het nest uit zijn en op de vloer zitten de bedelen om voer dan is het helemaal een puinhoop, iedereen propt wel voer in die bekjes als ze ze opendoen
Wat betreft pleegouders....ben ik ook geen voorstander van maar mensen die echt tentoonstellingen bezoeken en meedoen aan de wedstrijden gaan ver om prijzen te winnen....ook al kweek je dan jongen waarvan de ouders bewezen slechte ouders zijn en waarvan de kans dus groot is dat die jongen er ook niets van zullen bakken. Ik heb ooit zelf Gould Amadines gehad en die hebben 1 x een nest gehad met 1 jong wat ze keurig grootbrachten. Helaas is het bij 1 nest gebleven omdat het vrouwtje niet lang daarna dood in het hok lag, jammer want dat waren wel goede ouders.

[ Bericht 0% gewijzigd door trovey op 13-06-2010 15:43:13 ]
Optimist tot in de kist
  zondag 13 juni 2010 @ 15:40:19 #59
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_82744411
Heb je gelijk in. De Bichenows komen ergens vandaan waar pleegouders werden gebruikt. Vanaf gisteren zie ik regelmatig dat er soms een Bichenow bovenop de jongen zit (ik denk dus dat ze van hen zijn) maar er alleen maar een beetje voor de gezelligheid bijzit. De jongen gaan natuurlijk bedelen zodra er een volwassen vogel aan komt, maar die Bichenow is niet van plan te voeden (zit alleen maar een beetje stom naar al die geopende bekjes te kijken ), dat doen dus de Meeuwtjes. Op deze manier bewust kweken voor verkoop of tt vind ik persoonlijk not done. Je hebt dan misschien een prachtige vogel qua uiterlijk (wordt ook veel met oa Japanse Nachtegalen gedaan), maar het instinct van het beestje is wat voortplanting betreft 0,0..... Bij handelaren komt het sowieso veel voor, maar ja, hen gaat het ook alleen maar om de winst. Ik weet dat er zelfs Meeuwtjes zijn die aangeleerd worden levend voer te voeden aan de jongen, bv in het geval van de Nachtegalen. Dat is natuurlijk behoorlijk tegenstrijdig voor die beestjes.
  zondag 13 juni 2010 @ 15:49:19 #60
244933 trovey
Nachtoele
pi_82744789
quote:
Op zondag 13 juni 2010 15:40 schreef childintime het volgende:
Heb je gelijk in. De Bichenows komen ergens vandaan waar pleegouders werden gebruikt. Vanaf gisteren zie ik regelmatig dat er soms een Bichenow bovenop de jongen zit (ik denk dus dat ze van hen zijn) maar er alleen maar een beetje voor de gezelligheid bijzit. De jongen gaan natuurlijk bedelen zodra er een volwassen vogel aan komt, maar die Bichenow is niet van plan te voeden (zit alleen maar een beetje stom naar al die geopende bekjes te kijken ), dat doen dus de Meeuwtjes. Op deze manier bewust kweken voor verkoop of tt vind ik persoonlijk not done. Je hebt dan misschien een prachtige vogel qua uiterlijk (wordt ook veel met oa Japanse Nachtegalen gedaan), maar het instinct van het beestje is wat voortplanting betreft 0,0..... Bij handelaren komt het sowieso veel voor, maar ja, hen gaat het ook alleen maar om de winst. Ik weet dat er zelfs Meeuwtjes zijn die aangeleerd worden levend voer te voeden aan de jongen, bv in het geval van de Nachtegalen. Dat is natuurlijk behoorlijk tegenstrijdig voor die beestjes.

Zoveel mogelijk jongen produceren ja Bij mij mogen ze het helemaal zelf weten, eigen partner uitzoeken ook al is het een andere kleur...ze doen maar krijg je wel heel veel kleurtjes van, bruinbont, pastelbruinbont, grijsbont, iets met bruingrijs eventueel bont....het is een puinhoop qua kleurtjes . Gelukkig komen alle kleurtjes in de volgende generatie wel weer terug en hoeveel generaties ik nu in die 13 jaar inmiddels heb gehad...geen idee maar de zebra's hebben wel lol en dat is het belangrijkste . Zou mijn tortelduiven die lol ook wel gunnen maar die houden zich duidelijk niet aan de regels...gewoon doorproduceren die jongen en dat is met die grootte vogels niet zo'goed idee dus na het eerste nest daar maar de rem opgezet....ach en ze hebben toch nog wel lol alleen houdt dat op bij het leggen van de bevruchte eieren.
Optimist tot in de kist
  maandag 14 juni 2010 @ 00:21:14 #61
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_82770323
Dat weghalen van de eieren heb ik destijds met mijn Zebra's ook een tijdje gedaan. Maar op den duur bleven ze maar eitjes leggen en heb ik de vrouwtjes weggedaan en had alleen nog maar mannen. Het gaat mij idd ook niet om de "winst". Ik vind het gewoon leuk om ze te hebben en om met de voliere en vogels bezig te zijn.

En ja, nu dit nestje. Ik ga maar afwachten wat voor jongen het zijn, maar moet natuurlijk wel iets gaan ondernemen. Want als er steeds eitjes worden gelegd en de Meeuwen (en misschien ook nog wel de 2 Zebra's) gaan steeds die eitjes uitbroeden zit ik binnen no time met overbevolking. Mijn voliere is niet zo groot (3 4kante meter ong) en als het met dit tempo gaat (zijn er nu 5 of 6) dan wordt het te druk en komt er ruzie en ergenis onderling. Ik wil wel graag uitbreiden, maar dat zit nog maar in mijn hoofd en voordat dat dus ook werkelijk gerealiseerd is, dat kan nog wel even duren. En dan nog is het niet de bedoeling dat ze zich maar blijven vermeerderen. Wat ook nog kan is dat de Bichenows vrouwen zijn en die Zebra's zich echt niet meer konden beheersen en het dus "Zebranow" jongen zijn...... Dat is dus wat ik echt absoluut niet wil. Soorten onderling mogen wat mij betreft hun gang gaan (als je wilt kweken) maar geen kruisingen; dat is niet zoals de natuur het bedoeld heeft
  maandag 14 juni 2010 @ 00:25:27 #62
244933 trovey
Nachtoele
pi_82770443
quote:
Op maandag 14 juni 2010 00:21 schreef childintime het volgende:
Dat weghalen van de eieren heb ik destijds met mijn Zebra's ook een tijdje gedaan. Maar op den duur bleven ze maar eitjes leggen en heb ik de vrouwtjes weggedaan en had alleen nog maar mannen. Het gaat mij idd ook niet om de "winst". Ik vind het gewoon leuk om ze te hebben en om met de voliere en vogels bezig te zijn.

En ja, nu dit nestje. Ik ga maar afwachten wat voor jongen het zijn, maar moet natuurlijk wel iets gaan ondernemen. Want als er steeds eitjes worden gelegd en de Meeuwen (en misschien ook nog wel de 2 Zebra's) gaan steeds die eitjes uitbroeden zit ik binnen no time met overbevolking. Mijn voliere is niet zo groot (3 4kante meter ong) en als het met dit tempo gaat (zijn er nu 5 of 6) dan wordt het te druk en komt er ruzie en ergenis onderling. Ik wil wel graag uitbreiden, maar dat zit nog maar in mijn hoofd en voordat dat dus ook werkelijk gerealiseerd is, dat kan nog wel even duren. En dan nog is het niet de bedoeling dat ze zich maar blijven vermeerderen. Wat ook nog kan is dat de Bichenows vrouwen zijn en die Zebra's zich echt niet meer konden beheersen en het dus "Zebranow" jongen zijn...... Dat is dus wat ik echt absoluut niet wil. Soorten onderling mogen wat mij betreft hun gang gaan (als je wilt kweken) maar geen kruisingen; dat is niet zoals de natuur het bedoeld heeft

Mijn zebra's zijn heel braaf ....ze kweken tot een bepaald aantal en dan stoppen ze tot er weer volieregenoten sterven. Dan gaan ze weer snel aan de slag om hun clubje weer op het correcte aantal te brengen....nooit overbevolking gehad ondanks het feit dat ik ze hun gang laat gaan. Heb ik blijkbaar heel aparte vogeltjes. . Ik heb dus alleen maar zebra's in de voliere zitten...al genoeg kleurtjes op deze manier
Optimist tot in de kist
  maandag 14 juni 2010 @ 00:56:08 #63
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_82771249
Hoe krijg je dat voor elkaar?? Bij mij bleven ze maar door gaan. Toen het eerste nestje in de voliere nog niet eens zelfstandig was, had mams de jongen uit het nest gedonderd en begon gewoon vrolijk overnieuw. 2 Van de 4 jongen overleefden dat dus ook niet want ze waren gewoon te klein en onbeholpen. Was toen in een koude Meimaand. De jongen zaten te kreperen op de grond en moeders zat al weer prinsheerlijk op het nieuwe gebroed. Maar evengoed heb ik niet ingegrepen bij de jongen. Hoe zielig ik het ook vond, ik heb het laten gaan. Ik heb alleen vanaf toen wel steeds de nieuwe eitjes weggehaald.

Ik hoopte eigenlijk dat ik toch per ongeluk een Meeuw vrouw had ipv een man (had ik dan kunnen ruilen voor een man). Maar omdat ik nu steeds zie dat er een Bichenow op het nest kruipt zodra de Meeuwtjes eraf zijn, denk ik dat het jongen van hen zijn. Misschien is het dan het beste om de Bichenows weg te doen ipv de Meeuwen. Als ik de Meeuwen wegdoe, is de kans groot dat de Zebra's hun taak gewoon overnemen. In principe zou ik (als er een Bichenowvrouw is) de vrouw makkelijk kunnen ruilen voor een man, maar ik kan bij hen niet zien wat een man of vrouw is.
  zondag 20 juni 2010 @ 18:28:17 #64
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_83064519
Mmmmm, vanmiddag eens even in het netjes gespiekt en volgens mij zijn het toch Meeuwtjes (wat die Bichenows dan steeds op dat nest doen ) Zo te zien lijkt het wel alsof er een stuk of 6/ 7 inzitten, ze zitten namelijk allemaal bovenop elkaar. Er zitten donkergrijze en lichtbruine jongen in. 1 Meeuwtje is donkergrijs/bont en 1 Bruin/bont.

Dus dat word straks voor een stuk of 8 Meeuwtjes woonruimte zoeken......
  zondag 20 juni 2010 @ 18:32:25 #65
244933 trovey
Nachtoele
pi_83064649
quote:
Op maandag 14 juni 2010 00:56 schreef childintime het volgende:
Hoe krijg je dat voor elkaar?? Bij mij bleven ze maar door gaan. Toen het eerste nestje in de voliere nog niet eens zelfstandig was, had mams de jongen uit het nest gedonderd en begon gewoon vrolijk overnieuw. 2 Van de 4 jongen overleefden dat dus ook niet want ze waren gewoon te klein en onbeholpen. Was toen in een koude Meimaand. De jongen zaten te kreperen op de grond en moeders zat al weer prinsheerlijk op het nieuwe gebroed. Maar evengoed heb ik niet ingegrepen bij de jongen. Hoe zielig ik het ook vond, ik heb het laten gaan. Ik heb alleen vanaf toen wel steeds de nieuwe eitjes weggehaald.

Ik hoopte eigenlijk dat ik toch per ongeluk een Meeuw vrouw had ipv een man (had ik dan kunnen ruilen voor een man). Maar omdat ik nu steeds zie dat er een Bichenow op het nest kruipt zodra de Meeuwtjes eraf zijn, denk ik dat het jongen van hen zijn. Misschien is het dan het beste om de Bichenows weg te doen ipv de Meeuwen. Als ik de Meeuwen wegdoe, is de kans groot dat de Zebra's hun taak gewoon overnemen. In principe zou ik (als er een Bichenowvrouw is) de vrouw makkelijk kunnen ruilen voor een man, maar ik kan bij hen niet zien wat een man of vrouw is.

Ik doe niets , ze vinden het blijkbaar zelf dan genoeg en houden op met broeden. Ik zou niet zo'n probleem maken van die Bichenows, kan gewoon toeval zijn dat dit gebeurt. Het kan verder geen kwaad (in mijn ogen dan ).
Optimist tot in de kist
  zondag 20 juni 2010 @ 18:33:57 #66
244933 trovey
Nachtoele
pi_83064702
quote:
Op zondag 20 juni 2010 18:28 schreef childintime het volgende:
Mmmmm, vanmiddag eens even in het netjes gespiekt en volgens mij zijn het toch Meeuwtjes (wat die Bichenows dan steeds op dat nest doen ) Zo te zien lijkt het wel alsof er een stuk of 6/ 7 inzitten, ze zitten namelijk allemaal bovenop elkaar. Er zitten donkergrijze en lichtbruine jongen in. 1 Meeuwtje is donkergrijs/bont en 1 Bruin/bont.

Dus dat word straks voor een stuk of 8 Meeuwtjes woonruimte zoeken......
. Gewoon op Marktplaats baasjes zoeken. Genoeg liefhebbers die wat vers bloed zoeken in de voliere. en als de toekomstie baasjes je niet bevallen heb je gewoon geen vogels meer over
Optimist tot in de kist
  zondag 20 juni 2010 @ 18:43:51 #67
72244 PICHT
Picht, pacht, poecht.
pi_83065060
Als er twee meeuwenpopjes bijzitten hou ik me wel aanbevolen
Ik ben lelijk.
pi_83065129
Ik zit met een 'probleem' bij mijn diamantduifjes.
Ik zit al enkele maanden met een koppeltje.

Het mannetje roept vaak luid en zwaait met zijn staart.
Het vrouwtje zit vaak op een nest.
Maar ik zie geen eitjes, ook vorig jaar niet (toen had ik nog 2 vrouwtjes)

Moet je ze soms speciale dingen geven omdat ze zouden broeden?
  zondag 20 juni 2010 @ 18:48:29 #69
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_83065223
quote:
Op zondag 20 juni 2010 18:43 schreef PICHT het volgende:
Als er twee meeuwenpopjes bijzitten hou ik me wel aanbevolen
Ik kan dat bij Meeuwtjes helaas niet zien. Dan moet dus van de volwassenen de bruin/bonte een vrouw zijn. De donkergrijs/ bonte had ik als eerste en van hem weet ik dat hij zingt. Valt me ook op dat die bruin/bonte erg tekeer gaat als er 1 van de Bichenows bij de jongen zit of zoals toen ik vanmiddag het nestje pakte om erin te kijken. Maar van de jongen zou ik eerlijk gezegd absoluut niet kunnen vertellen wat man of vrouw is.
  zondag 20 juni 2010 @ 22:48:13 #70
72244 PICHT
Picht, pacht, poecht.
pi_83078242
quote:
Op zondag 20 juni 2010 18:48 schreef childintime het volgende:

[..]

Ik kan dat bij Meeuwtjes helaas niet zien. Dan moet dus van de volwassenen de bruin/bonte een vrouw zijn. De donkergrijs/ bonte had ik als eerste en van hem weet ik dat hij zingt. Valt me ook op dat die bruin/bonte erg tekeer gaat als er 1 van de Bichenows bij de jongen zit of zoals toen ik vanmiddag het nestje pakte om erin te kijken. Maar van de jongen zou ik eerlijk gezegd absoluut niet kunnen vertellen wat man of vrouw is.
Vroeg of laat gaan ze toch fluitoefeningen doen dus dan kom je er wel achter. Als ze niet op elkaar lijken dan pik je ze er zo uit
Ik ben lelijk.
  zondag 20 juni 2010 @ 22:56:19 #71
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_83078748
Maar de Meeuwman die ik heb zingt heeeeeel zacht. De eerste keer toen ik het hoorde moest ik echt zijn snaveltje zien bewegen om te weten dat het van hem kwam. Enne.....wanneer gaan ze zingen? Want als ze uitvliegen en "gespeend" zijn wil ik ze niet te lang in de voliere laten zitten. Ben bang dat dat irritaties bij de rest gaat geven. Ik heb niet zoveel ruimte om alles te huisvesten, vandaar ook mijn keus voor alleen maar mannen (van de makkelijke "broeders" dan). Ik zal morgen eens proberen foto's te maken. Had het vanmiddag al gedaan, maar stond wat onhandig; in 1 hand camera, andere hand nestkastje en ondertussen heel stil staan voordat ik een chinese dwergkwartel plet onder mijn schoen, dus die foto's zijn heel onduidelijk/ donker geworden.

Sowieso wil ik van de Meeuwvrouw af. Ik vermoed dat dat de bruin/bonte is, dus die mag sowieso weg als ze klaar zijn met de jongen. Had ik net weer rust in de voliere begint het weer van voor af aan
  zondag 20 juni 2010 @ 23:13:54 #72
72244 PICHT
Picht, pacht, poecht.
pi_83079706
quote:
Op zondag 20 juni 2010 22:56 schreef childintime het volgende:
Maar de Meeuwman die ik heb zingt heeeeeel zacht. De eerste keer toen ik het hoorde moest ik echt zijn snaveltje zien bewegen om te weten dat het van hem kwam. Enne.....wanneer gaan ze zingen? Want als ze uitvliegen en "gespeend" zijn wil ik ze niet te lang in de voliere laten zitten. Ben bang dat dat irritaties bij de rest gaat geven. Ik heb niet zoveel ruimte om alles te huisvesten, vandaar ook mijn keus voor alleen maar mannen (van de makkelijke "broeders" dan). Ik zal morgen eens proberen foto's te maken. Had het vanmiddag al gedaan, maar stond wat onhandig; in 1 hand camera, andere hand nestkastje en ondertussen heel stil staan voordat ik een chinese dwergkwartel plet onder mijn schoen, dus die foto's zijn heel onduidelijk/ donker geworden.

Sowieso wil ik van de Meeuwvrouw af. Ik vermoed dat dat de bruin/bonte is, dus die mag sowieso weg als ze klaar zijn met de jongen. Had ik net weer rust in de voliere begint het weer van voor af aan
Wat mij altijd opviel is dat de ventjes als ze uitgevlogen zijn gewoon vaak bij papa rondhangen om 'm te kopiëren. De popjes hangen vaker bij hun moeder. Voordat je ze weg kan doen en ze helemaal zelfstandig zijn ben je wel weer een maand verder. Hang er 'n webcam bij met geluid, da's leuk!
Hoe oud is die meeuwenvrouw die je over hebt? Want ik heb hier twee ventjes die dolgraag een popje willen hebben. Ik heb nu vier meeuwen, één vrouwtje en drie kerels. En ze zijn zo geil als de pest.
Ik ben lelijk.
  zondag 20 juni 2010 @ 23:22:59 #73
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_83080260
quote:
Op zondag 20 juni 2010 23:13 schreef PICHT het volgende:

[..]

Wat mij altijd opviel is dat de ventjes als ze uitgevlogen zijn gewoon vaak bij papa rondhangen om 'm te kopiëren. De popjes hangen vaker bij hun moeder. Voordat je ze weg kan doen en ze helemaal zelfstandig zijn ben je wel weer een maand verder. Hang er 'n webcam bij met geluid, da's leuk!
Hoe oud is die meeuwenvrouw die je over hebt? Want ik heb hier twee ventjes die dolgraag een popje willen hebben. Ik heb nu vier meeuwen, één vrouwtje en drie kerels. En ze zijn zo geil als de pest.
Mijn Zebra's ook, die hebben een pact met elkaar gesloten

Dat popje moet nog vrij jong zijn. Degeen waar ze vandaan kwam kweekte ze en wist zeker dat het een man was...... Aangezien ik mijn eigen man heb horen en zien zingen weet ik dat wel zeker; ik ga er dus ook vanuit dat de bruin/ bonte de pop is. In het nest zaten iig 2 bruinen en de rest is donkergrijs. Ik ga eens opletten wat ze doen als ze uitvliegen, da's wel leuk als ze het gedrag van de vader (of moeder) gaan kopieeren.

Ik heb alleen ooit eens een nestje Zebra's gehad en die moeder keek er niet meer naar om zodra ze ze het nest uit gedonderd had. De jongen lagen te kreperen op de grond en zij dook gewoon opnieuw met die man het nest in Ik hoop toch dat het dit keer iets anders gaat.

Ik denk dat het uitvliegen niet meer zo lang duurt. Ze hebben allemaal een verenpakje en toen ik het nestkastje pakte en erin keek gingen ze met zijn allen zo ver mogelijk van de opening weg kruipen , ze zijn dus al behoorlijk wijs.
  zondag 20 juni 2010 @ 23:24:42 #74
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_83080370
quote:
Op zondag 20 juni 2010 18:45 schreef trainfreak het volgende:
Ik zit met een 'probleem' bij mijn diamantduifjes.
Ik zit al enkele maanden met een koppeltje.

Het mannetje roept vaak luid en zwaait met zijn staart.
Het vrouwtje zit vaak op een nest.
Maar ik zie geen eitjes, ook vorig jaar niet (toen had ik nog 2 vrouwtjes)

Moet je ze soms speciale dingen geven omdat ze zouden broeden?
Voor zover ik weet niet. Bij mij deden ze het (wederom) toen ik het juist niet wilde. Misschien is 1 van beiden nog te jong, of is er gewoon geen klik.....?
  zondag 20 juni 2010 @ 23:27:47 #75
72244 PICHT
Picht, pacht, poecht.
pi_83080572
quote:
Op zondag 20 juni 2010 23:22 schreef childintime het volgende:

[..]

Mijn Zebra's ook, die hebben een pact met elkaar gesloten

Dat popje moet nog vrij jong zijn. Degeen waar ze vandaan kwam kweekte ermee en wist zeker dat het een man was...... Aangezien ik mijn eigen man heb horen en zien zingen weet ik dat wel zeker; ik ga er dus ook vanuit dat de bruin/ bonte de pop is. In het nest zaten iig 2 bruinen en de rest is donkergrijs. Ik ga eens opletten wat ze doen als ze uitvliegen, da's wel leuk als ze het gedrag van de vader (of moeder) gaan kopieeren.

Ik heb alleen ooit eens een nestje Zebra's gehad en die moeder keek er niet meer naar om zodra ze ze het nest uit gedonderd had. De jongen lagen te kreperen op de grond en zij dook gewoon opnieuw met die man het nest in Ik hoop toch dat het dit keer iets anders gaat.

Ik denk dat het uitvliegen niet meer zo lang duurt. Ze hebben allemaal een verenpakje en toen ik het nestkastje pakte en erin keek gingen ze met zijn allen zo ver mogelijk van de opening weg kruipen , ze zijn dus al behoorlijk wijs.
Ik heb een keer een nest rijstvogels gehad met drie kleine mannetjes. Ze hadden allemaal hetzelfde fluitje als hun pa. Je kon ze nooit meer uit elkaar houden En ze bleven maar gaan! Het was geen kwelling want 't was een erg mooi riedeltje
Ik ben lelijk.
  zondag 20 juni 2010 @ 23:49:16 #76
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_83081622
Even OT, mag ik vragen waarom jij je PICHT noemt? Steeds als ik jouw naam zie staan moet ik aan m'n werk denken
  zondag 20 juni 2010 @ 23:49:44 #77
307803 Frietkraam
Het is friet, geen patat
pi_83081635
is het legaal om die vogels te houden in nederland? ik heb een parkiet telt dat ook?
Op dinsdag 17 augustus 2010 15:32 schreef Sisiorange94 het volgende:
Frietzak, friettent, frietzaak, frietssaus, Franse frietjes, frietkraam, frituur en eigenlijk is het allemaal gewoon friet.
Frietrecepten Topic
  zondag 20 juni 2010 @ 23:56:23 #78
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_83081923
quote:
Op zondag 20 juni 2010 23:49 schreef Frietkraam het volgende:
is het legaal om die vogels te houden in nederland? ik heb een parkiet telt dat ook?
Beschermde tropische vogels mag je houden als ze hier geboren zijn of ingevoerd met papieren. Nou zou ik persoonlijk nooit een vogel nemen die ingevoerd is. De vogeltjes die hier veelal gehouden worden zijn hier al tig jaren en weten dus niet beter dan in ons klimaat te leven.

Volgens mij valt een parkiet onder kromsnavels; officieel zijn het natuurlijk tropen, van oorsprong kwamen ze niet voor in Europa.
  zondag 27 juni 2010 @ 23:29:19 #79
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_83380420
Vanmorgen toen ik bij de voliere kwam hing 1 van de jonge vogeltjes met 1 pootje aan het nest te bungelen, hij leefde echter nog wel maar was volkomen uitgeput. Ik stapte snel de voliere in en pakte dat jong. Van de weeromstuit vloog er een hele bups jonge vogeltjes in paniek weg en ik heb dat ene jong weer in het nest gezet. Die ouders natuurlijk in alle staten. Ze zijn eigenlijk nog ietsje te klein om uit te vliegen, maar toch hebben de 5 die eruit waren gevlogen het gepresteerd om in 1 dag weer in het nest terug te komen. Het nest zit veel te vol, ze worden er gewoon uit geperst.

Van de 5 die in paniek eruit waren gevlogen heb ik even een fotootje kunnen maken. Picht, dit zijn toch rasechte Meeuwtjes? De middelste op de foto heeft iets grappigs; het ondersnaveltje is donker van kleur en het bovensnaveltje is licht.

maandag 28 juni 2010 @ 12:21:52 #80
72244 PICHT
Picht, pacht, poecht.
pi_83394729
Dat zijn inderdaad meeuwtjes. Wat een ontzettend bont en leuk stel zeg! Dat snaveltje is wel heel bijzonder, meestal zie je ze licht of donker, niet beide. Ze zijn ook al aardig op kleur!

Heb je ook foto's van de ouders? Altijd leuk om te kijken hoe de kleurslagen in elkaar gaan zitten en wat ze van wie hebben geërfd. Als je het kan zien tenminste, je weet namelijk nooit wat zo'n vogel voor genen heeft.

Als je dat toch zo ziet, dan wil je er toch bij kruipen!

Offtopic: Wat is er dan met je werk waaraan mijn nick je doet denken?
Ik ben lelijk.
  maandag 28 juni 2010 @ 22:12:47 #81
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_83420912
Ik zal morgen wat foto's van de ouders proberen te maken (die zijn zo watervlug). Leuk stel zo bij elkaar he. Volgens mij zijn het er 7 in totaal, iig 2 bruinen. Ik vind ze eerlijk gezegd mooier getekend dan beide ouders

Wat ik ook zo schattig vind is dat je aan de voetjes van de jongen ziet dat ze niet gewend zijn op een takje te zitten (die voetjes hebben nauwelijks nog klemreflex), ze zitten maar heen en weer te wiebelen op zo'n takje

OT: ik werk met blinden, vandaar dat ik steeds aan m'n werk moet denken bij jouw naam
  woensdag 30 juni 2010 @ 17:56:46 #82
72244 PICHT
Picht, pacht, poecht.
pi_83498961
Juist voor die evenwichtsoefeningen stop ik een postbode elastiek in de kooi, volwassen vogels doen er niks mee maar de kleintjes gaan er op balanceren Zo leren ze ook goed hun evenwicht te bewaren! Leuk om te zien hoe snel ze 't doorkrijgen dat ze bij de uiteinden stabieler blijven staan dan helemaal in het midden, dat stuk zwiebert alle kanten op.

Wat heeft PICHT in hemelsnaam met blinden te maken? PM anders maar even
Ik ben lelijk.
  woensdag 30 juni 2010 @ 23:17:55 #83
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_83514138
Een postbode elastiek? Hoe doe je dat dan? Ik vind het juist wel iets aandoenlijks hebben als ze voor het eerst buiten het nest zijn en dan niet weten hoe ze behoorlijk op een stok kunnen (blijven) zitten

Nog geen tijd gehad voor foto's, misschien morgenmiddag na het werken.
  vrijdag 2 juli 2010 @ 10:13:11 #84
72244 PICHT
Picht, pacht, poecht.
pi_83561669
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 23:17 schreef childintime het volgende:
Een postbode elastiek? Hoe doe je dat dan? Ik vind het juist wel iets aandoenlijks hebben als ze voor het eerst buiten het nest zijn en dan niet weten hoe ze behoorlijk op een stok kunnen (blijven) zitten

Nog geen tijd gehad voor foto's, misschien morgenmiddag na het werken.
Ik knip zo'n elastiek dan kapot en dan knoop ik 'm tussen de spijlen van de kooi. Moet niet teveel spanning op staan want je moet niet hebben dat ie knapt en een vogeltje heel hard raakt. Ooit een keer mee begonnen en de kleintjes zijn er eigenlijk altijd gek op om op te zitten

Ik wacht de pics nog wel even af Meeuwtjes zijn zo leuk!
Ik ben lelijk.
  zaterdag 3 juli 2010 @ 01:29:27 #85
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_83597446
Foto's maken duurt even. Overdag heb ik het te druk (en liggen de beestjes zowat op apegapen) en s' avonds is het te donker en zou ik moeten flitsen. Om de rust in het nest te behouden doe ik dat maar niet.
Even de verkoeling afwachten dus......

Maar moet ik dat elastiek dan tussen de tralies van het nestkastje doen? Ik heb ze niet in een kooi zitten he, ze zitten in een voliere, dus om daar nou elastieken te spannen Ze zijn wel gemakzuchtig zeg, die jongen. Ze zijn er dus al uitgeweest per ongeluk en zijn allemaal weer terug gekomen in het nest. Nu zitten ze alleen maar een beetje onbeholpen te piepen en die ouders werken zich in het zweet om hun kroost te voeren. Terwijl ik ervan uit ga, dat als ze de vorige keer terug zijn gekomen in het nest, ze dat dus best kunnen, maar het wel makkelijk vinden zo
  zondag 4 juli 2010 @ 18:45:49 #86
72244 PICHT
Picht, pacht, poecht.
pi_83650470
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 01:29 schreef childintime het volgende:
Foto's maken duurt even. Overdag heb ik het te druk (en liggen de beestjes zowat op apegapen) en s' avonds is het te donker en zou ik moeten flitsen. Om de rust in het nest te behouden doe ik dat maar niet.
Even de verkoeling afwachten dus......

Maar moet ik dat elastiek dan tussen de tralies van het nestkastje doen? Ik heb ze niet in een kooi zitten he, ze zitten in een voliere, dus om daar nou elastieken te spannen Ze zijn wel gemakzuchtig zeg, die jongen. Ze zijn er dus al uitgeweest per ongeluk en zijn allemaal weer terug gekomen in het nest. Nu zitten ze alleen maar een beetje onbeholpen te piepen en die ouders werken zich in het zweet om hun kroost te voeren. Terwijl ik ervan uit ga, dat als ze de vorige keer terug zijn gekomen in het nest, ze dat dus best kunnen, maar het wel makkelijk vinden zo
Nee niet in het nestkastje, in de voliere zelf. Ik heb ook 'n voliere maar die is vierkant. Kan er in elk geval wel schuin een elastiekje inspannen, paar knopen erin en het 't zit vast. Ik was er ook mee begonnen als een experiment maar het blijkt de kleintjes keer op keer weer te trekken Nu heb ik geen kleintjes dus hangt er ook niks.
De nestkasten zijn sinds vandaag ook weg, ik had weer een vogel een die zichzelf zwaar aan het verwaarlozen was, die is nu ziek

Geef ze eens ongelijk, ze zijn jong, lui en ze weten hoe ze moeten schooien. Lekker makkelijk toch
Ik ben lelijk.
  maandag 5 juli 2010 @ 23:57:53 #87
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_83705505
Nou, het ging hier helemaal niet goed..... Eergisteren vond ik een dood jong in het nestkastje, de rest was eruit. Gisteren nog eens 4 dode jongen op de grond (niet tegelijk, maar 1 voor 1). Terwijl ik ze steeds hoorde bedelen en op de grond zag scharrelen. Uiterlijk was er niets aan ze te zien, geen kale plekken, geen parasieten, geen diarree; ik snap er helemaal niets van. Ik heb vanavond nog wel een jong gehoord (heb veel beplanting, dus kan ze niet zomaar meteen zien), dus als het goed is zou er nu nog 1 of 2 moeten leven. Ik kijk het even aan en dan haal ik de Meeuwvrouw er maar uit voordat ze overnieuw beginnen.

Ik heb dat eens met Zebra's meegemaakt. Toen de jongen ietsje zelfstandig werden gooiden ze ze uit het nest en gingen gewoon overnieuw beginnen. Van de 5 jongen heeft toen 1 het maar overleeft, de anderen zijn doodgegaan aan verwaarlozing door de ouders.
  maandag 2 augustus 2010 @ 00:18:43 #88
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_84757706
Grrrr, ik heb muizen in de voliere. Ze zitten daar lekker zich vol te proppen en rennen de hele dag een beetje rondjes, lekker lange neuzen trekkend tegen de kat. Ik zag al een tijdje de kat steeds met hernieuwde interesse voor die voliere zitten. Inmiddels denk ik te weten waar ze erin gaan, dus ga morgen even proberen het hoekje dicht te maken. Iemand nog andere tips? Ik heb ook Chinese dwergkwartels rondlopen, dus iets met gif is uit den boze.
pi_84800319
Wat betreft die muizen....proberen om 's avonds zo weinig mogelijk voer nog in de voliere te hebben (zeker op de grond). Verder inderdaad gaten dichtmaken en eventueel nog wat diervriendelijke valletjes in je volière zetten mochten er nog ergens muizen in de volière zitten zodat je ze eruit kan vangen. Hier gaat het op dit moment ook niet helemaal lekker....er is weer een generatie aan het sterven door ouderdom en twee zebra's verdronken in de badderbak....is me nog nooit overkomen :{ maar nu dus helaas wel twee tegelijk. ;(
Hier nog steeds geen activiteiten i.v.m. de voortplanting.....de dames en heren hebben er geen zin in. :')
Optimist tot in de kist
pi_84801233
wat is er mis met muizen in de voliere? :@
is dat niet juist heel leuk om te zien? of vallen ze de vogeltjes aan of zo?
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_84812588
quote:
Op zondag 27 juni 2010 23:29 schreef childintime het volgende:

dat ziet er mooi uit ^O^
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 23:07:36 #92
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_84834185
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 03:27 schreef Schunckelstar het volgende:
wat is er mis met muizen in de voliere? :@
is dat niet juist heel leuk om te zien? of vallen ze de vogeltjes aan of zo?
Ik heb persoonlijk ook niets tegen muizen, mits ze buiten rondrennen. Ze kunnen de vogels ziek maken (kunnen er zelfs dood aan gaan) met hun uitwerpselen. En als het er nu 2 zijn (ik heb er 2 gezien) zijn het er binnen de kortste keren 200 :o Misschien doe ik de vogels van de week een paar daagjes in het nachthok. Ik moet dan alleen de kwarteltjes even vangen en erbij doen. Dan laat ik de voliere een paar dagen open staan, kan de kat er even in. Ik vond het al zo vreemd de laatste 1,5/ 2 weken dat die kat zo ingespannen voor de voliere zat. Normaal gesproken kijkt'ie er nauwelijks naar om.

@ rubje, helaas heeft geeneen het overleefd :N Toen ze uit gingen vliegen waren ze binnen 2 dagen dood.
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 23:02:45 #93
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_85668692
Aangezien we weer richting de "slechte" periode van het jaar gaan wil ik eigenlijk enige beschutting voor de dwergkwartels gaan maken. Maar wat? Ik heb er al een omgekeerde bloempot in staan en een dakpan (maar dan zitten ze nog altijd niet van de grond af). Ik zat zelf aan zoiets als een kippenhokje (maar dan klein en laag) te denken. Gaan kwartels sowieso een trapje (laag) op? Mijn kwartels kunnen nl niet in het nachthok komen. De voliere is aan een schuur gebouwd, met een kleine opening bovenin naar het nachthok wat in de schuur zit. Het nachthok komt niet tot aan de grond, die staat ongeveer 80 cm vanaf de grond. Voorheen verwarmde ik 's winters niet, maar dat ben ik nu wel van plan. Niet echt verwarmen, maar een vorstvrijhouder in het nachthok plaatsen omdat ik nu ook andere tropen behalve de Zebra's heb.

Ik vind het een vervelend idee dat de Kwartels, als het flink vriest gewoon op de bodem van de voliere zitten. Ik heb wit zand op de bodem liggen, met daaronder tegels. Dus de kou trekt er direkt in. Aan de buitenkant van de voliere heb ik 's winters plexiglas, zodat regen en wind er niet zomaar in kunnen. Maar de kou trekt natuurlijk ook vanaf de grond op en zijn die Kwartels wat dat betreft best kwetsbaar. Iemand ideeen?
  dinsdag 23 november 2010 @ 01:50:15 #94
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_89040765
Ik heb een kleine binnenvoliere laten bouwen. Deze is 60 diep, ruim 2 m lang en 2.60 hoog. Van het weekend werd er gebouwd en vandaag de stokken, slaapmandjes ed erin gedaan. Vanmiddag nog net op tijd (voor het donker werd) om de vogels uit de buitenvoliere te vangen. Wat Meeuwtjes, de Bichenow en 3Kleur had ik zo gevangen maar de 2 Zebra's waren wat moeilijker. Op een gegeven moment had ik eindelijk de wildkleur Zebra, was de witte weg. Ik heb me echt 3 slagen in de rondte gezocht naar dat gekke beest. Vond ik hem uiteindelijk heel stil op de grond zittend achter een bloempot :') Toen de Chinese dwergkwartels (die al een tijdje in het nachthok zaten) eruit gepakt en 1 voor 1 naar boven gebracht. De laatste kwartel scheerde vlak langs poes zijn neus, want poes wilde ineens niet meer naar buiten maar was meer geinteresseerd in wat er boven gebeurde en zat dus strak voor de deur te wachten....... ;)

Nu blijven ze tot ver in het voorjaar binnen. Dit is voor mij voor het eerst; toen ik alleen nog Zebra's en Kwartels had bleven ze altijd buiten. Ze waren helemaal van slag. De Zebra's zaten op eitjes en ik vermoed dat deze van de 3Kleur waren. Toen daar 1 van de 2 van dood ging hadden ze net eitjes, dus ik denk dat ander de rest van de eitjes ergens anders gedumpt heeft en de Zebra's dat nestje ingepikt hebben. Van de Meeuwtjes zal het niet geweest zijn want die laten zich niet zomaar van hun nestje verjagen. Ik heb het kastje met eitjes wel weer in de nieuwe voliere gehangen maar denk niet dat ze er nu nog op gaan.

In het voorjaar wordt er buiten een nieuwe voliere gebouwd. Die komt aan de bestaande schuur, met een nachthok binnen en vlucht van zo'n 1dx3lx2h. Ik moet zeggen dat ik het wel een fijn idee vind dat ze nu binnen zitten. In het verleden hebben ze het allemaal wel overleefd in de winter, maar een prettig idee is het niet als je tropische vogels bij -10 onverwarmd buiten zitten. Misschien ga ik dit dus volgend jaar wel weer doen. De vogels voor de kou uit de buitenvoliere vangen en ze gedurende de winter binnenhouden. Nou scheelt het wel; de kamer waar de binnenvoliere is gemaakt is boven en heeft een balkon, dus als het weer mooi weer wordt, kan ik lekker de balkondeur open zetten en hebben ze zon en frisse lucht :)
pi_89044241
Onze tropische vogels gaan ook altijd binnen in de winter.
We halen ze in oktober (ongeveer) binnen, wanneer juist dat hangt af van het weer.
En dan rond maart-april, als de temperaturen terug beginnen te stijgen laten we ze weer buiten.

Dit jaar waren het enkel 2 diamantduifjes, want de rest zat nog binnen (onze siervogels zitten altijd binnen, juist de zebravinken steken we soms eens buiten)
  woensdag 24 november 2010 @ 00:17:01 #96
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_89079244
Mijn Zebra's hebben al heel wat moeten doorstaan de afgelopen jaren. Ze zijn goed winterhard, maar toch vond ik het zielig te zien dat hun water zelfs binnen no-time bevroren was ondanks waterverwarming. Dat ze winterhard zijn wil natuurlijk nog niet zeggen dat ze zich ook echt prettig voelen bij langdurig behoorlijk lage temperaturen. In mijn vorige huis had ik er de ruimte niet voor en nu wel. Ik heb nu Bichenow en 3Kleur erbij en die zijn niet echt winterhard. Een nachtje flinke vorst zullen ze nog wel overleven, maar wekenlange kou is volgens mij echt funest. Het leukste vind ik het echter voor de Chinese dwergkwartels, die zitten natuurlijk altijd op de grond en hebben dus het meest last van de kou.

Ik hoorde dat ze pas weer naar buiten mogen (Bichenow en 3Kleur) als de nachttemperaturen boven de 10gr blijven. Als het net zo'n voorjaar als dit jaar gaat worden, dan zal het pas eind Mei worden voor ze weer naar buiten kunnen. Maar ik heb op de kamer waar ze zitten de verwarming uitgedraait en bij mooi weer kan de balkondeur open, dus ze zitten niet echt heel warm; geen 25 graden ofzo.
pi_89081958
Wij steken ze buiten als het aangenaam weer begint te worden.
Meestal is dat als de verwarming bijna uitstaat en we de buitendeur openzetten.
  woensdag 24 november 2010 @ 22:56:27 #98
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_89119287
Maar zijn dat dan ook andere tropen behalve Zebra's, Diamantjes of Meeuwtjes? Die zijn over het algemeen toch wat sterker. De Bichenow en 3Kleur zijn niet zo winterhard. Afgelopen voorjaar is het erg lang koud geweest. De nachttemperaturen kwamen pas half Juni zo'n beetje boven 10 te liggen. En toen had ik de Bichenows en 3Kleuren net gekocht, die hebben dus in het begin ook nog een tijdje binnen gezeten.
pi_89130927
Wij hebben wat zebravinken, 2 duifjes, een spitsstaartamandine en gouldamandine en een japans meeuwjte.
Onze vinkjes (vuurvink en tijgervink) zitten altijd binnen, de amandines en het meeuwtje ook.

Verder zitten er ook wat kanaries bij (zowel binnen als buiten)
  donderdag 25 november 2010 @ 23:27:04 #100
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_89160714
Idd, de Spitsstaart, Gould en de Vuur en Tijgervink (prachtig vogeltje O+ ) kunnen ook niet goed tegen kou. De Meeuwtjes wel, maar het geeft ook steeds veel onrust om ze uit te moeten vangen; de hele voliere is dan in rep en roer en voor de rust weer terug is ben je dagen verder. Maar nu ik ze binnen heb in de winter zou ik ipv wat Meeuwtjes wel graag wat andere tropen erbij willen. De reden dat ik die niet had was omdat ze dus niet winterhard zijn. Heb je van die Spitsstaart, Gould, Vuur en Tijgervinkjes koppeltjes of losse vogels? Ik las weleens dat vooral de Vuur en Tijgervinken behoorlijke territoriumdrift hebben als ze met een koppeltje zijn en dan de anderen echt lastig kunnen vallen.

[ Bericht 0% gewijzigd door childintime op 25-11-2010 23:38:53 ]
pi_89164598
Het zijn allemaal losse exemplaren.
Juist van de diamantduifjes hebben we er 2 (mannetje en vrouwtje), en ik dacht dat we ook twee zebravinken hadden (ook mannetje en vrouwtje). Van de laatste ben ik wel niet zeker.
  vrijdag 26 november 2010 @ 01:43:57 #102
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_89164983
Bij de Zebra's kun je dat wel makkelijk zien (of ze moeten wit zijn, maar dan is de snavel altijd nog rood en zingt het mannetje, dus kun je het daardoor merken). Diamantjes zijn echt lief. Ook al hebben ze eitjes of jongen; ze zijn zo verdraagzaam O+ Ik had het juist van de vinkjes gelezen. Dat die vrij agressief kunnen zijn als ze met anderen in de voliere zitten. Ik heb 2 mannen Zebra's en die zijn idd behoorlijk territoriaal. Toen ze nog buiten zaten hadden ze het nachthok ingepikt en mochten de Meeuwtjes en de anderen tropen er niet meer in. Nu ze binnen zitten is eenieder weer gelijk en moeten ze de ruimte met elkaar delen. Ik heb wel wat Meeuwtjes teveel, daar gaan er binnenkort wat van weg.

Heb je een foto van de Zebra´s?
pi_89169928
Ik heb geen foto's omdat ze allemaal tezamen in een kooi zitten.
Ik weet dat je het bij de zebravinken makkelijk kan zen, maar je moet het ook nog allemaal bijhouden...

We hebben een paar jaar geleden wel eens eitjes gehad van de zebravinken, daar hadden we toen 3 jongen van.
Maar daarna is de moeder dan overleden, maar ik geloof dat we ondertussen weer eentje bij hebben.
De diamantduifjes hebben ook eitjes (altijd maar eentje), maar dat is nog nooit uitgekomen.
Ook nu hebben ze zelfs eitjes! Ik weet niet of dit normaal is, maar ze zitten in huis, dus het is hier gewoon kamertemperatuur.
  zaterdag 27 november 2010 @ 23:08:41 #104
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_89241041
Ik had ook 2 Diamantjes; die leggen steeds 2 eitjes (normaal gesproken). De jongen zijn eigenlijk altijd een mannetje en vrouwtje (heb je toevallig niet 2 vrouwtjes?). Het jonge mannetje is grijs van kleur, het jonge vrouwtje bruin. Het ouderpaar deed ik toen weg omdat ze meteen weer eitjes hadden (en de vader het mannelijke jong had opgejaagd tot in de dood). Het vrouwelijke jong bleef dus over en was het eerste slachtoffer van de muizen die ik in de voliere had...... :{

Onze gedomesticeerde vogels gaan zomer en winter door. Zelfs buiten als je de nestjes laat hangen. Mijn Meeuwtjes hadden hun laatste jongen net uitgevlogen toen ik ze Maandag naar binnen haalden. De ouders waren inmiddels alweer een nieuw nest aan het bouwen }:|

Ik merk wel duidelijk verschil nu ze binnen in de warmte zitten. Ze zijn veel beweeglijker en drukker dan toen ze nog buiten zaten.
pi_89241840
Ik denk wel dat ik een mannetje en vrouwtje heb ja.
Het vrouwtje heb ik al enkele jaren, toch wel een stuk of 2-3.
De man is donkerder van kleur (mooier), en heeft echt zo'n brede ring rond de ogen.
Het vrouwtje heeft duidelijk wat meer schrik, en is ook kleiner dan het mannetje, en ze heeft ook ene lichtere kleur grijs.

Ik hoor ze ook vaak roepen, en de andere reageert dan zeer lichtjes terug.
En de man heb ik al een paar keer zien 'dansen' met de staart omhoog en de balts-zang.

Het vrouwtje zit wel veel op het nest, behalve de laatste dagen niet meer.
Rare beesten!

Ik ben daarnet nog eventjes naar Tom&Co gegaan (winkel voor dierenspullen), ze hadden daar mooie binzenastrildes, maar ¤35 voor zo'n vogeltje is toch wel veel!
  zaterdag 27 november 2010 @ 23:36:02 #106
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_89242135
:D Ja he. Ik kocht in het voorjaar een koppeltje Bichenowastrildes (50 euro) en een koppeltje 3Kleurpapegaaiamadines (50 euro). Van beiden is er 1 doodgegaan doordat ik muizen had (wat ik toen nog niet wist). Wat vooral heel jammer was, was dat de 3Kleuren op eitjes zaten toen er 1 dood ging. Ze hadden 5 eitjes...... Ik baalde er zo enorm van, vooral omdat ik toen nog niet wist waardoor mijn vogeltjes dood gingen. Als in het voorjaar de nieuwe, muisproof voliere klaar is dan zal ik van beiden weer 1 aanschaffen. Alleen van de 3Kleur kan ik nog wel zien wat man of vrouw is, maar bij de Bichenow niet, dat wordt dus een gok.
pi_89248705
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 23:36 schreef childintime het volgende:
Alleen van de 3Kleur kan ik nog wel zien wat man of vrouw is, maar bij de Bichenow niet, dat wordt dus een gok.
Oh, die zien er dus hetzelfde uit :P
Niet zoals bij de gouldamandine dus, waar die een zo een lelijke is :D
  zondag 28 november 2010 @ 13:37:02 #108
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_89254393
Nee idd, bij de Goulds is het verschil wel heel duidelijk, wel makkelijk :D , de Bichenow is voor echte kenners wel te zien en bij de 3Kleur moet ik ze ook echt bij elkaar zien om het verschil te ontdekken. Als ik 2 losse vogels apart van elkaar zie weet ik het ook niet. Maar ik hoef ook niet perse te kweken ermee. Het is gewoon dat als je er 2 van 1 soort hebt, ze elkaar toch opzoeken. Nu heb ik van beiden 1 en die hebben ook niet echt "iets" met de Zebra's en de Meeuwtjes.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')