abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 17 april 2010 @ 01:43:17 #1
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_80409793
Wat ik eigenlijk nooit lees hier is of iemand tropische vogels houdt.

Ik heb een kleine voliere met momenteel: 2 (1-1) Diamantduiven, 2 (2-0)Zebravinken, 2 (0-2) Chinese dwergkwartels en binnenkort krijg ik 2 (1-1) driekleurpapegaaiamadines en 2 (1-1) Bichenowastrildes. Het allerliefste zou ik een koppel Chinese nachtegalen willen maar helaas kan ik die niet de ruimte bieden die zij nodig hebben. Mijn vluchtje is zo'n 3 4kante meter en mijn nachthok is 1.50Hx 2 Lx 1D.

Zijn er hier meer mensen die een gezelschapsvoliere houden met tropen? Het lijkt me leuk om wat ervaringen uit te wisselen Ik hou geen tropen om ermee te kweken, ik hou de tropen alleen omdat ik het zelf leuk vind; ik vind het leuk om ze te verzorgen en er naar te kijken en vind het heel rustgevend als ik met de voliere bezig ben.
  zaterdag 17 april 2010 @ 01:46:27 #2
176420 Dibble
Neqschot...?
pi_80409828
Tropische vogels horen in het regenwoud thuis en niet in een koud land als NL in een kooi .
*Hosselcopter*
pi_80409970
Heb al 13 jaar zebravinken in een binnenvolière, die kweken wel...sterker nog ...het is niet tegen te houden ...maar ze houden hun aantal zelf keurig onder controle. . Vroeger ook nog Gouldamadines (ook 1 keer mee gekweekt) en diamantduifjes en nog wat andere tropen gehouden maar daar heb ik nooit nazaten van gehad.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  zaterdag 17 april 2010 @ 02:21:06 #4
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_80410109
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 01:46 schreef Dibble het volgende:
Tropische vogels horen in het regenwoud thuis en niet in een koud land als NL in een kooi .
De tropen die in Nederland leven worden hier gefokt. Voor de meeste tropen die hier leven bestaat een invoer verbod, dus dit zijn vogels die hier gekweekt en geboren zijn. Natuurlijk zou ik het liefste zien dat alle vogels in hun natuurlijke leefomgeving zouden kunnen leven, maar zoals met zoveel dieren is dat nou eenmaal niet zo en er zijn zelfs tropen die misschien niet meer bestaan zouden hebben als ze niet gekweekt zouden worden. Dat ze niet in een kooi horen ben ik het mee eens; ik heb een voliere en dus kunnen ze vliegen.

Van oorsprong horen honden ook niet thuis in een situatie zoals wij tegenwoordig honden houden. Er zijn tropen die juist door dit soort dingen hun soort voort kunnen zetten.

Het kweken van Zebra's kun je best tegenhouden hoor, doe de vrouwtjes eruit en het probleem is opgelost
pi_80412593
Wij hadden gold amandines in een binnen voliere. Wat zijn dat een mooie rustige vogeltjes en we hebben er zelfs nog een nestje van gekregen.
Zebravinkjes hebben we ook gehad en de kooi hoog opgehangen zodat de kat er niet bij kon komen (dachten we )
  zondag 18 april 2010 @ 00:04:59 #6
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_80434223
Ach gossie....... Ik had er ook eens 1 die wegvloog (buiten) en de volgende dag lag'ie op de overloop, had de kat hem gevangen....... Maar ja, aan het houden van een voliere en hebben van een kat zitten ook veel voordelen; nooit muizen rond je voliere en vrijwel geen vreemde katten die aan je voliere hangen.

Goulds zijn idd mooie vogeltjes in de meest bizarre kleuren. De laatste tijd ben ik veel over Zebra's aan het opzoeken, maar wat heb je daar ook een mooie kleurslagen in tegenwoordig. Ik heb gewoon een grijze (wildkleur) en een witte. Ik had eerst 2 Diamantjes, waarvan de vrouw dood ging (denk ouderdom) en toen nam ik er voor hem toch weer 1 bij laatst (week of 5 geleden) en nu hebben ze een jong Ik vond eergisteren het eischaaltje onder hun nestje. Dat wil ik dus helemaal niet, want m'n voliere is niet zo groot om straks 25 Diamantduiven te huisvesten. Als het jong uitvliegt, beginnen zij nl vrolijk opnieuw. Dat was juist de reden dat ik van de Zebra's alleen maar mannen heb.......Even kijken hoe ik dat ga oplossen, want ik wil voor de Zebra's juist de mandjes en nestkastjes erin omdat zij daar zo graag in slapen.

Van de Bichenows en 3Kleuren (die ik medio Mei krijg) weet ik dat ze niet zo makkelijk broeden, dus vandaar onder andere mijn keuze voor deze vogeltjes.

Het allerliefst zou ik graag uitbreiden (hoe meer ruimte hoe beter) maar ja, ruimte in de tuin genoeg, alleen niet de kundigheid om uit te bouwen helaas......
  dinsdag 20 april 2010 @ 02:08:07 #7
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_80507477
Weet iemand trouwens waarom Chinese dwergkwartels s'nachts gaan roepen? Pffff, ik heb er 2. Allebei vrouwen, maar 1 van de 2 zit steeds s'nachts te roepen. Volgens mij beginnen mijn buren zo langzamerhand aardig de pest in te krijgen....
pi_80507513
Geen idee...kan het ook niet herinneren van de kwartels die ik had...maar als je geen man hebt is dat wellicht het anywoord want ik had wel een man bij mijn twee vrouwen....je weet wel...voorjaar....bloempjes en de bijen
Optimist tot in de kist
  vrijdag 23 april 2010 @ 13:09:16 #9
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_80631023
Ik wil er bewust geen man bij want dan loop je weer de kans dat'ie de vrouwtjes kaal gaat zitten plukken (heb ik al eens meegemaakt, echt tot bloedens toe). T ' is ook zo gek dat maar 1 van de 2 dit doet, de ander is gewoon stil.
  woensdag 28 april 2010 @ 01:35:38 #10
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_80792223
Gisteren de 3Kleurpapegaaiamadines en de Bichenowastrildes opgehaald. Ik kreeg er een Japans meeuwtje bij. Helaas lag vanmorgen 1 van de 3Kleuren dood in het binnenhok..... Toch misschien teveel stress, teveel verandering ineens....?

De 3Kleurpapegaaiamadine (heeft een vuurrood staartje, vandaar 3kleur), links man, rechts vrouw

De Bichenowastrilde, voor zover ik zie , 2 mannen
pi_80792298
Geen verwondingen gezien en hoe was de conditie van het beestje (mager of goed gewicht)? En ik zou voor dat Japanse meeuwtje een partner zoeken....veel leuker als je een stelletje hebt, voor jou en voor de vogel. Zijn de 3-kleurpapagaaiamadines een koppel of ook van hetzelfde geslacht? Koppeltjes zijn altijd net iets leuker in mijn ogen...je hoeft niet altijd nakomelingen te krijgen maar de interactie tussen man en vrouw is leuk. Hier over een paar maandjes maar weer eens wat nieuw bloed zoeken voor mijn Zebravinkjes. Had een jong maar die is op het laatste moment gesneuveld, niets aan te zien maar helaas lag het beestje dood onderin de voliere, net voordat het zelfstandig zou zijn.

Edit: ik kan niet meer goed lezen op dit tijdstip ....het eerste koppel is een koppeltje
Optimist tot in de kist
  woensdag 28 april 2010 @ 01:45:09 #12
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_80792324
Voliere van een goeie 15m² gok ik hier, zal morgen eens kijken wat er nu in zit.
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_80792342
Mocht je trouwens bij die Bichonows nog vrouwen plaatsen hou er dan wel rekening mee dat die mannen kunnen gaan vechten in het paarseizoen, normaal zijn ze heel sociaal maar niet in het paarseizoen.
Optimist tot in de kist
  woensdag 28 april 2010 @ 02:02:00 #14
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_80792432
@Trovey, ik heb geen koppeltjes. Deze foto's zijn van internet. Ik weet niet of mijn 3Kleuren een koppeltje was. Ik had ze pas gisteren opgehaald en vanmorgen lag er 1 dood. Geen verwondingen dus ws gewoon de stress. Ik weet dus ook niet of mijn Bichenows een paartje is. Maar ik wil juist geen jongen. Vandaar mijn keuze voor deze tropen. Ze broeden niet heel makkelijk zoals Zebra's, want mijn voliere is niet ruim genoeg voor veel nakomelingen

@08gnoT, ik zou ook het liefst uitbreiden. Mijn droom is nog eens een koppel Jap nachtegalen te hebben; aangezien dit insecteneters zijn hebben ze ook voldoende vliegruimte nodig en ik heb momenteel maar zo'n 3 vierkante meter....
pi_80792463
Ga je dat Japanse meeuwtje nog wel van een partner (dan maar van hetzelfde geslacht ) voorzien? Groepsvogels alleen is altijd zo sneu. Zijn het trouwens nog jonge vogels die je nu hebt gekregen? Als ze ouder worden kun je het meestal wel aan de kleuren zien, vrouwen zijn vaak wat minder heftig van kleur. Die Bichonows zijn trouwens moeilijker te onderscheiden door de kleur maar de mannen zingen als ze volwassen zijn...dus als je een heel concert hebt
Optimist tot in de kist
  woensdag 28 april 2010 @ 02:15:48 #16
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_80792514
Die meeuw krijgt wel een vriendje en die ene 3kleur ook. Alleen voor die meeuw moet het echt een van hetzelfde geslacht zijn. Ik weet niet wat het is, want het is een bonte meeuw. Ze zitten hier pas voor de 2e dag dus heb ze ook nog geen geluiden horen maken. Pffff, wat een gedoe zeg, dan heb ik nog een stel duifjes wat 2 jongen heeft en alweer met eitjes zit. Morgen zal ik nepeitjes halen in de hoop dat ze zich dan even rustig houden tot de jongen zelfstandig zijn en ze weg kunnen. En die Bichenows en 3kleur waren jonge vogels ja.
pi_80797163
Duifjes gewoon op nepeieren zetten . Als ik hier mijn koppel tortels hun gang zou laten gaan had ik nu een duiventil vol. Ze zijn me ooit een keer voorgeweest en die jongen zijn nu drie jaar oud. Vader en moeder doen sindsdien constant pogingen om broertjes en zusjes te maken maar dat lijkt me geen goed idee. Net alweer een paar paringen gezien...ja pa en ma lusten er pap van
Optimist tot in de kist
  donderdag 29 april 2010 @ 01:32:23 #18
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_80829679
Ik voelde me wel gemeen vandaag. Zondag had ze alweer haar eerste eitje gelegd in een hanging basket met klimop. Dat eitje had ik direkt verwijdert. Het volgende eitje had ze weer in een draadmandje gelegd. Dat was Maandagochtend en sinds die tijd zaten ze weer te broeden als gekken. Ik heb vandaag (na 2 dagen rondgefietst te hebben langs alle dierenwinkels in de regio op zoek naar eenzelfde eitje) maar 2 kanarie eitjes meegenomen. Vanmiddag waren ze beiden even een paar tellen van het nest af en heb ik snel het eitje eruit gehaald en een nepeitje erin gedaan. Toen ik het eitje eruit haalde en weggooide was het nog warm Ik hoop maar dat ik ze zolang zoet kan houden tot de jongen geheel zelfstandig zijn, want het ouderpaar gaat naar iemand anders toe. Hoelang duurt het ongeveer voor de jongen volledig zelfstandig zijn? Ze zijn nu een dag of 4 uit het nest.

Wat een rare geluiden maken die Bichenowastrildes zeg. Een beetje als een kanarie, maar dan heel hoog en zacht. Met de Driekleur gaat het heel goed. Was veel aan het vliegen vandaag en de boel aan het verkennen. En volgens mij probeert die Japanse meeuw met een Bichenow aan te pappen. Opvallend vaak zit'ie in de buurt en vliegt'ie erachteraan. Ik denk dus dat die Japanse meeuw een man is. 1 Bichenow is iig een man want die zingt. Ik weet dat Japanse meeuwen ook kunnen kruisen met Zebra's. Mijn 2 Zebra's zijn mannen en die worden volledig met rust gelaten door de meeuw. Hij heeft een specifieke interesse voor 1 van de Bichenows........

De vogels zijn allemaal van eind 2009, dus vrij jong. Idd nog niet helemaal op kleur, dat is vooral duidelijk te zien bij de Driekleur. De Bichenows zijn nog wat "mat" van kleur, dus nog niet zo scherp getekent.

[ Bericht 15% gewijzigd door childintime op 29-04-2010 01:45:48 ]
pi_80832649
Hier ook iemand met tropische vogels.
We hebben een zebravink (mannetje, vrouwtje is vorig jaar gestorven), een koppeltje diamantduifjes en nog een spitsstaartamandine. We hebben ook nog een Japans meeuwtje en 2 vinkjes.
De tropische zitten binnen, juist de duifjes die hebben we gisteren buiten in de volière gezet, daar hebben ze meer plaats en hopelijk komt er een nestje van
pi_80834335
quote:
Op donderdag 29 april 2010 01:32 schreef childintime het volgende:
Ik voelde me wel gemeen vandaag. Zondag had ze alweer haar eerste eitje gelegd in een hanging basket met klimop. Dat eitje had ik direkt verwijdert. Het volgende eitje had ze weer in een draadmandje gelegd. Dat was Maandagochtend en sinds die tijd zaten ze weer te broeden als gekken. Ik heb vandaag (na 2 dagen rondgefietst te hebben langs alle dierenwinkels in de regio op zoek naar eenzelfde eitje) maar 2 kanarie eitjes meegenomen. Vanmiddag waren ze beiden even een paar tellen van het nest af en heb ik snel het eitje eruit gehaald en een nepeitje erin gedaan. Toen ik het eitje eruit haalde en weggooide was het nog warm Ik hoop maar dat ik ze zolang zoet kan houden tot de jongen geheel zelfstandig zijn, want het ouderpaar gaat naar iemand anders toe. Hoelang duurt het ongeveer voor de jongen volledig zelfstandig zijn? Ze zijn nu een dag of 4 uit het nest.

Wat een rare geluiden maken die Bichenowastrildes zeg. Een beetje als een kanarie, maar dan heel hoog en zacht. Met de Driekleur gaat het heel goed. Was veel aan het vliegen vandaag en de boel aan het verkennen. En volgens mij probeert die Japanse meeuw met een Bichenow aan te pappen. Opvallend vaak zit'ie in de buurt en vliegt'ie erachteraan. Ik denk dus dat die Japanse meeuw een man is. 1 Bichenow is iig een man want die zingt. Ik weet dat Japanse meeuwen ook kunnen kruisen met Zebra's. Mijn 2 Zebra's zijn mannen en die worden volledig met rust gelaten door de meeuw. Hij heeft een specifieke interesse voor 1 van de Bichenows........

De vogels zijn allemaal van eind 2009, dus vrij jong. Idd nog niet helemaal op kleur, dat is vooral duidelijk te zien bij de Driekleur. De Bichenows zijn nog wat "mat" van kleur, dus nog niet zo scherp getekent.

Als duiven definitief zelfstandig zijn worden ze bij tortels door de ouders verjaagd, zeker als er een zoon bijzit. 4 dagen uit het nest lijkt me nog iets te vroeg om de ouders er al uit te halen. Als je 3 kleur volwassen worden is het mannetje veel feller van kleur (althans dat zegt Google ). Even afwachten wat die 2 zebra's bij jij doen. Kan zijn dat je een mannetje hebt bij het Japans meeuwtje maar kan natuurlijk ook nog een onvolwassen vrouwtje zijn en dat met die Bichanow.... Zelf geen ervaring met die Bichanovs, el met vele andere soorten maar net niet met die. Ik denk dat de zebra's zich hier weer opmaken voor een nieuwe ronde jongen, zijn wat ontrustiger dan normaal en lopen weer wat te slepen met van alles wat ze kunnen vinden dus eerst maar weer eens de nestkastjes een goede schrobbeurt geven zodat alles weer 100% is. Vinden ze nooit leuk omdat ze die kastjes ook als slaapplaats gebruiken maar ja, de dames en heren houden de boel nou eenmaal zelf niet schoon.

[ Bericht 18% gewijzigd door trovey op 29-04-2010 10:42:04 ]
Optimist tot in de kist
  vrijdag 30 april 2010 @ 00:06:50 #21
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_80861762
quote:
Op donderdag 29 april 2010 09:32 schreef trainfreak het volgende:
Hier ook iemand met tropische vogels.
We hebben een zebravink (mannetje, vrouwtje is vorig jaar gestorven), een koppeltje diamantduifjes en nog een spitsstaartamandine. We hebben ook nog een Japans meeuwtje en 2 vinkjes.
De tropische zitten binnen, juist de duifjes die hebben we gisteren buiten in de volière gezet, daar hebben ze meer plaats en hopelijk komt er een nestje van
Ik vond het zeker leuk om eens mee te maken bij die duifjes. De jongen zijn echt prachtig. 1 Is beige- achtig, de ander echt lichtgrijs. Of die beige nu donkergrijs zal gaan worden is nog afwachten. Ze hebben nu nog hun jeugdkleed en moeten nog ruien. Wel een domme dieren hoor. Zitten ze samen in het binnenhok naast de voerbak, pak ik die voerbak, blijven ze gewoon heel stom zitten en alleen maar kijken. 2 Kopjes, 4 paar oogjes die mijn hand volgen maar geen aanstalten maken om weg te komen Maar terwijl de jongen nog gevoedt worden zaten de ouders alweer op eitjes dus ik kan dat echt niet hebben. Ik heb geen plek voor 20 diamantduifjes, ik wil niet zo'n overvolle voliere dat ze nauwelijks nog kunnen vliegen of ruzie gaan maken. Als ik een veel grotere voliere had dan zou ik er niet zo'n punt van maken. Het lijkt wel alsof het juist zo is dat ze bij mij gewoon direkt op eieren zitten (terwijl ik dat juist liever niet heb ivm ruimte). Dat ene duifje (vrouwtje) hadden we er namelijk pas sinds kort bij omdat de vorige was dood gegaan. Binnen 3 weken hadden deze al eieren! De keuze voor Bichenows en 3Kleuren was dus mede omdat zij niet zo makkelijk broeden, maar ik vraag me af of dat mij gaat lukken; blijkbaar omdat ik er niet op zit te wachten doen ze het nou juist wel. Volgens mij zijn de Bichenows een koppel, 1 zingt er steeds en de ander niet. Ik ben benieuwd........

@ Trovey, ik zag toevallig vanmiddag dat vader de jongen voerde, dus blijven de ouders nog even. Ik moet zo lachen om mijn Zebra's; dat zijn ook 2 mannen (1 witte, 1wildkleur) en ik had van de week zo'n halve bloempot in de voliere gehangen. Zo 1 die vaak voor mezen op wordt gehangen met een klein gaatje voorin. Die 2 zijn de hele dag in de weer met kokosvezel, hooi, veertjes, zaagsel om die pot te vullen. Ze hebben het mooiste plekje ingepikt en zijn met z'n 2tjes druk in de weer er een echte burcht van te maken Gisteravond keek ik nog even in het binnenhok en zaten de 2 Bichenows en het Meeuwtje met zijn 3tjes in een draadmandje

Ik vind het wel erg leuk om nu zo'n divers groepje te hebben. Ik ga voor die 3Kleur er nog 1 bijhalen, want doordat die ene s'morgens dood lag, zit die ander nu alleen. De 3Kleuren zijn wel onrustig zeg. Ik had me redelijk ingelezen en kwam tot de conclusie dat Bichenows onrustiger zijn dan 3Kleuren, maar bij mij is dat dus niet zo. Ik moet nu ook weer dubbel gaas gaan maken (had ik bij mijn vorige voliere) want die 3Kleur vliegt steeds naar het gaas en gaat daarin hangen. M'n kat sprong vanmiddag echt een meter hoog tegen het gaas aan toen'ie dat zag. Hij kan de vogel niet pakken, maar wel met zijn nagels beschadigen....
pi_80867364
Uit je post blijkt duidelijk hoe sterk de nesteldrang is van zebra's ...maar ze overnachten ook in nestjes net als blijkbaar de anderen ook Goed dat je nog even de duivenouders houdt, gewoon even goed blijven opletten wanneer ze de jongen negeren of zelfs willen verjagen (alhoewel diamantjes wat vriendelijkere duiven schijnen te zijn....dat zeggen ze ook van tortels maar die vader vloog de zoon ook aan ).
Het is inderdaad beter om dubbel gaas te nemen ...ik heb zelf plexiglas platen met s-haakjes vastgemaakt aan de tralies van mijn binnenvolière nadat ik jonge vogels kwijtraakte die in hun vliegpogingen aan de in de tralies hingen onderaan......dat was iets te veel van het goede voor het jachtinstinct van mijn katten maar nu kunnen ze er niet meer bij als de jongen er toch hangen (of een volwassenvogel die niet helemaal OK is) want ook met beschadigen kunnen ze de vogel doden....één vieze nagel is genoeg en een daaropvolgende infectie is genoeg.
Optimist tot in de kist
  zaterdag 1 mei 2010 @ 14:17:25 #23
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_80901357
Diamantduifjes zijn echt lieve vogeltjes Het enige wat het mannetje eigenlijk deed toen ze aan het nestelen waren was af en toe richting de Zebra's vliegen zodra ze opschrokken, maar hij viel ze niet aan.

Ben er inmiddels ook achter dat het Meeuwtje een man is. Ik hoorde net heel zachtjes een liedje, er mag dus een man bij

Ik dacht van de week dat dat hoge kanarie-achtige zingen van de Bichenow was, maar dat is dus de 3Kleur (had ik van de week niet gezien omdat'ie verstopt zat in de conifeer). Hij maakt dan ook van die toon slagen als een kanarie (van die "rollers" maar dan heel hoog en zachter).
  maandag 3 mei 2010 @ 00:01:19 #24
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_80954448
Vanmorgen lag 1 van de jonge Diamantjes dood in het binnenhok...... Ik het zelf het vermoeden dat het van de kou is gekomen. Ze zijn uitgevlogen toen het best warm was en vannacht was het maar zo'n 4 graden. Het lag erbij alsof het sliep, helemaal onbeschadigd en ik moest echt 3 keer kijken of het niet ademde.

Ik heb nu mijn voliere maar weer afgedekt met plastic voor de nacht. Ik heb van de week die nieuwe tropen gehaald en die zaten op 15 graden bij de vorige eigenaar. Vanmiddag was het maar 7 graden hier in de achtertuin Misschien is daar ook wel die ene 3Kleur aan dood gegaan die eerste nacht.
  maandag 3 mei 2010 @ 00:29:50 #25
244933 trovey
Nachtoele
pi_80955411
. Mogelijkheden voor electra? Zou je een vorstbeveiliger kunnen aanbrengen, weet niet precies hoe hoog je die kunt zetten maar wellicht net hoog genoeg want van 15 naar 4 graden is inderdaad wel een beetje teveel van het goede ben ik bang (en zo te horen wordt het voorlopig ook niet echt beter met de temperatuur). Hier gaat alles nog steeds zoals het moet, deze week weer even de volière schoonmaken en meteen de nestkastjes even een schrobbeurt geven, als er tenminste niemand zit te broeden.
Optimist tot in de kist
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')