quote:
Op donderdag 29 april 2010 09:32 schreef trainfreak het volgende:Hier ook iemand met tropische vogels.
We hebben een zebravink (mannetje, vrouwtje is vorig jaar gestorven), een koppeltje diamantduifjes en nog een spitsstaartamandine. We hebben ook nog een Japans meeuwtje en 2 vinkjes.
De tropische zitten binnen, juist de duifjes die hebben we gisteren buiten in de volière gezet, daar hebben ze meer plaats en hopelijk komt er een nestje van
Ik vond het zeker leuk om eens mee te maken bij die duifjes. De jongen zijn echt prachtig. 1 Is beige- achtig, de ander echt lichtgrijs. Of die beige nu donkergrijs zal gaan worden is nog afwachten. Ze hebben nu nog hun jeugdkleed en moeten nog ruien. Wel een domme dieren hoor. Zitten ze samen in het binnenhok naast de voerbak, pak ik die voerbak, blijven ze gewoon heel stom zitten en alleen maar kijken. 2 Kopjes, 4 paar oogjes die mijn hand volgen maar geen aanstalten maken om weg te komen

Maar terwijl de jongen nog gevoedt worden zaten de ouders alweer op eitjes dus ik kan dat echt niet hebben. Ik heb geen plek voor 20 diamantduifjes, ik wil niet zo'n overvolle voliere dat ze nauwelijks nog kunnen vliegen of ruzie gaan maken. Als ik een veel grotere voliere had dan zou ik er niet zo'n punt van maken. Het lijkt wel alsof het juist zo is dat ze bij mij gewoon direkt op eieren zitten (terwijl ik dat juist liever niet heb ivm ruimte). Dat ene duifje (vrouwtje) hadden we er namelijk pas sinds kort bij omdat de vorige was dood gegaan. Binnen 3 weken hadden deze al eieren! De keuze voor Bichenows en 3Kleuren was dus mede omdat zij niet zo makkelijk broeden, maar ik vraag me af of dat mij gaat lukken; blijkbaar omdat ik er niet op zit te wachten doen ze het nou juist wel. Volgens mij zijn de Bichenows een koppel, 1 zingt er steeds en de ander niet. Ik ben benieuwd........
@ Trovey, ik zag toevallig vanmiddag dat vader de jongen voerde, dus blijven de ouders nog even. Ik moet zo lachen om mijn Zebra's; dat zijn ook 2 mannen (1 witte, 1wildkleur) en ik had van de week zo'n halve bloempot in de voliere gehangen. Zo 1 die vaak voor mezen op wordt gehangen met een klein gaatje voorin. Die 2 zijn de hele dag in de weer met kokosvezel, hooi, veertjes, zaagsel om die pot te vullen. Ze hebben het mooiste plekje ingepikt en zijn met z'n 2tjes druk in de weer er een echte burcht van te maken

Gisteravond keek ik nog even in het binnenhok en zaten de 2 Bichenows en het Meeuwtje met zijn 3tjes in een draadmandje
Ik vind het wel erg leuk om nu zo'n divers groepje te hebben. Ik ga voor die 3Kleur er nog 1 bijhalen, want doordat die ene s'morgens dood lag, zit die ander nu alleen. De 3Kleuren zijn wel onrustig zeg. Ik had me redelijk ingelezen en kwam tot de conclusie dat Bichenows onrustiger zijn dan 3Kleuren, maar bij mij is dat dus niet zo. Ik moet nu ook weer dubbel gaas gaan maken (had ik bij mijn vorige voliere) want die 3Kleur vliegt steeds naar het gaas en gaat daarin hangen. M'n kat sprong vanmiddag echt een meter hoog tegen het gaas aan toen'ie dat zag. Hij kan de vogel niet pakken, maar wel met zijn nagels beschadigen....