abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 15 april 2010 @ 22:00:20 #1
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_80362680
Vervolg op de eerste topic: De wondere wereld van de Koran
quote:
Op donderdag 15 april 2010 21:52 schreef Triggershot het volgende:

[..]

We kunnen alles stapsgewijs wel behandelen hoor, daar niet van, maar ik had het over :
[..]
In de koran wordt gesproken over een bewegende zon en een stilstaande aarde. Er wordt gesproken over de aarde als een soort uitgerolde pannenkoek en de hemel als een tentdak. De zogenaamde wetenschappelijke kennis in de koran is allang achterhaald en ik begrijp niet waarom sommige moslims er nog steeds mee te koop lopen.
  donderdag 15 april 2010 @ 22:06:56 #2
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_80363109
quote:
Op donderdag 15 april 2010 21:54 schreef Triggershot het volgende:
Wat betreft modderpoel staat er :
[..]

[..]

Waar het duidelijk gaat om navigatieve doeleinden, niet dat er wordt gesteld dat de zon ondergaat in een modderpoel, maar wat simpelweg visueel zo lijkt tijdens het volgen van een weg, geen geleerde heeft het zo geinterpreteerd. En wat donder en donder, bliksem, engelen en het prijzen van God betreft hoe ga je dat weerleggen als het om een geloof gaat?
Niet waar.
quote:
Ik nam mijn toevlucht tot bekende Koran geleerden en oude Koran leraren uit vrees dat ik de niet begreep wat de Koran met deze vreemde woorden zei. Ik ontdekte dat hun uitleg van elkander overeenstemde, ze zeiden dat de vriend van Mohammed een onderzoek deed naar de zons ondergang en hij aan hen het antwoord gaf. Alle leraren zoals Baydawi Jalalan en Zamakhshari bevestigen dit. De Zamakhshari merkt in zijn boek “the Kash-shaf het volgende op: “Abu Dharr (een van Mohammeds boezemvrienden) was tijdens de zonsondergang samen met Mohammed. Mohammed vroeg hem:” Oh Abu Dharr weet jij waar zij onder gaat?” Hij antwoordde dat Allah en zijn apostel het beter wisten.” Mohammed zei:” Dat zij in een modderhoudende waterbron onder ging. (3-de Uitgaven, Deel 2 Blz. 743,1987).

In zijn boek: “The lights of revelation” (de lichten van openbaring) (blz. 399) neemt de Baydawi waar: “De zon gaat in een glibberige bron onder, dat betekent, een bron die modder bevat. Enkele lezers van de Koran lezen het volgende,…….een hete bron. Er zijn twee beschrijvingen van de bron. Er werd gezegd dat Ibn ‘ Abbas zich baseert op de Mu’ awiya, hij leest het als ‘heet’. Hij vertelde aan hem? “hij is modderig” Mu’awiya werd naar Ka’b al-Ahbar gezonden hij vroeg hem:” Waar gaat de zon onder?” Hij zei in modder en water, er waren enkele mensen daar. Zo hij was het met de verklaring van ibn al- ‘abas eens. “Er was een man die een gedicht over de zonsondergang in de smoezelige bron geschreven heeft.”

De Jalalan (blz. 251) zegt dat de zonsondergang in een bron is met donkere modder. We vonden dezelfde uitleg en tekst in de commentaren van Tabari (blz.339) evenzo in “De Beknopte Interpretatie van Tabari” (blz. 19 van de tweede aflevering) waarin hij de opmerking plaatst dat de bron waarin de zon ondergaat “kalksteen en donkere modder bevat” Dit zijn de commentaren, van de steunpilaren der Islam en de getrouwe kameraden van Mohammed, zoals Abbas en Abe Dharr. Ook is het in de Koran duidelijk (Hoofdstuk 36:38) dat de zon rondloopt en zich dan neervlijt. Het vers verhaalt:”En de zon loopt naar zijn rustplaats.”

Op blz. 585 zegt de Baydawi: ‘De zon loopt in zijn baan tot een zekere grens, dan stopt hij’. Het is te vergelijken met een reiziger zijn rust, als hij zijn reis beëindigd heeft.” (Raadpleeg ook het boek van Al-Itqan door Suyuti, blz. 242.”

Dit is het verhaal van de ondergang van de zon in de bron en haar reis als van een reiziger!

[ Bericht 0% gewijzigd door AryaMehr op 15-04-2010 22:19:10 ]
pi_80363747
quote:
Op donderdag 15 april 2010 22:00 schreef AryaMehr het volgende:
[..]

In de koran wordt gesproken over een bewegende zon en een stilstaande aarde. Er wordt gesproken over de aarde als een soort uitgerolde pannenkoek en de hemel als een tentdak. De zogenaamde wetenschappelijke kennis in de koran is allang achterhaald en ik begrijp niet waarom sommige moslims er nog steeds mee te koop lopen.
Dat is religie.
pi_80373990
quote:
Op donderdag 15 april 2010 22:00 schreef AryaMehr het volgende:
[..]

Ik weet niet waar jij deze wijsheid vandaan haalt. Misschien kan je beter met versen aankomen. Heb je trouwens het hele eerste deel gelezen. Daar staan namelijk wel wat antwoorden op jou ongefundeerde uitspraken. Dat trouwens de zon beweegt is wonderbaarlijk te noemen. De zon heeft namelijk ook een baan in het melkwegstelstel.
---o---
pi_81045065
Deze vers zag ik een paar dagen geleden en zette me flink aan het denken:

Profeet Solomon vraagt aan zijn adviseurs wie het snelst de troon van de koningin van Sheba (Belkis) kan overhalen van een verre oord. Waarbij een ervan, met wetenschap, het volgende zegt:

Koran 27:40
quote:
And one who had some knowledge of the Book said: "I can bring it to you in the twinkling of your eye.". When Solomon saw the throne set in presence, he said: "This is out of the pure grace of my Lord that He may try me whether I give thanks or act with ingratitude. Whoever gives thanks gives thanks only for (the good of) his own soul; and whoever acts with ingratitude - (let him be aware of that) my Lord is surely All-Wealthy and Self-Sufficient, All-Munificent"
Het wonderbaarlijke hiervan (behalve dat in die tijd dus teleportatie mogelijk was) dat het ook iets zegt over de wetenschap, hoe we er naar moeten kijken en de mogelijke valkuilen. Namelijk dat het ook kan leiden tot de "val" (en mogelijk ongeloof) van de mensheid als je het niet ziet als een gift van God.
En dat dit al word voorspeld voordat de wetenschappelijke tijdperk aanbreekt is toch in zekere zin een van de wonderen van de heilige Koran.
---o---
pi_81047603
quote:
Op donderdag 15 april 2010 22:06 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Niet waar.
[..]

Er zijn 'gerespecteerde' geleerden die andere interpretaties geven, onder meer Al-Qurtubi en Ibn-Kathir.
quote:
(he found it setting in a spring of Hami'ah) meaning, he saw the sun as if it were setting in the ocean. This is something which everyone who goes to the coast can see: it looks as if the sun is setting into the sea but in fact it never leaves its path in which it is fixed. Hami'ah is, according to one of the two views, derived from the word Hama'ah, which means mud.....
Zie : http://www.tafsir.com/default.asp?sid=18&tid=30770
pi_81048454
Dit kan ik niet toelaten zonder enige commentaar:P
quote:
Laten we dan ook niet vergeten dat volgens de islam de aarde plat is..
Hmmm, Ibn Taymiyyah zei wel eens:
quote:
Ibn Taymiyyah (d. 728 H / 1328 CE), may Allah be merciful with him, in his
famous treatise, ar-Risalah al-'Arshiyah, refutes the position of the
neo-Platonic philosophers who identified Allah's Throne with the ninth celestial
sphere (Majmu'ul-Fatawa, Vol. 6, pp. 546-ff). In the course of his response,

Ibn Taymiyah discusses the question of the earth is it round or flat? He writes:

[That] celestial bodies are round (istidaratul-aflak) - as it is the statement
of astronomers and mathematicians (ahlul-hay'ah wal-hisab) - it is [likewise]
the statement of the scholars of the Muslims; as Abul-Hasan ibn al-Manadi, Abu Muhammad ibn Hazm, Abul-Faraj ibn al-Jawzi and others have quoted: that the Muslim scholars are in agreement [that all celestial bodies are round].
Ergens anders kun je zien dat de aarde bij zulke bodies hoort.
pi_81048653
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 12:12 schreef mariox het volgende:
Deze vers zag ik een paar dagen geleden en zette me flink aan het denken:

Profeet Solomon vraagt aan zijn adviseurs wie het snelst de troon van de koningin van Sheba (Belkis) kan overhalen van een verre oord. Waarbij een ervan, met wetenschap, het volgende zegt:

Koran 27:40
[..]

Het wonderbaarlijke hiervan (behalve dat in die tijd dus teleportatie mogelijk was) dat het ook iets zegt over de wetenschap, hoe we er naar moeten kijken en de mogelijke valkuilen. Namelijk dat het ook kan leiden tot de "val" (en mogelijk ongeloof) van de mensheid als je het niet ziet als een gift van God.
En dat dit al word voorspeld voordat de wetenschappelijke tijdperk aanbreekt is toch in zekere zin een van de wonderen van de heilige Koran.
Welke wetenschap? Ik denk dat je beter het woord ' kennis' moet gebruiken. Het is belangrijk om het woord book niet te vergeten.
pi_81050854
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 14:02 schreef Optimistic1 het volgende:

[..]

Welke wetenschap? Ik denk dat je beter het woord ' kennis' moet gebruiken. Het is belangrijk om het woord book niet te vergeten.
In de eerste zin van van Dale:

we·ten·schap de; v 1 het weten; kennis 2 -pen het geheel van kennis en de manieren om die te verwerven: natuurwetenschappen; sociale ~pen

Book word gebruikt ook de islam geleerden en is meestal niet perse een boek die wij in onze kasten hebben staan maar een middel waarbij kennis/wetenschap word overgebracht. Bediuzzaman gebruikt heel veel de term: kitab-i kebiri kainat, dus het grote heelal boek wat ons de Goddelijke namen kennis geeft bijvoorbeeld. En hoe je dat doet is volgens hem ook de positieve wetenschappen van deze tijd gepaard met iman (geloof).
Misschien zijn er ook boeken waarvan de kennis bij ons momenteel niet aanwezig is, zoals de vroegere wetenschappen die door de engelen harut en marut in het babylonische rijk is geopenbaard waarbij bepaalde dingen gebeurden met spreuken en rituelen (buyu), dus de zwarte magie.
Wij weten het niet en daarom gebruikt de Koran hier ook naar mijns insziens het boek om het wat breder te trekken. Ook wel misschien dat in de verre toekomst ook andere manieren van wetenschappelijke methoden worden ontwikkeld (bijvoorbeeld iets met inituitie?) om kennis mee te vergaren. Allah-u alem.
---o---
pi_81051812
TVP
"When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car."
pi_81115382
quote:
Op vrijdag 16 april 2010 09:50 schreef mariox het volgende:

[..]

Ik weet niet waar jij deze wijsheid vandaan haalt. Misschien kan je beter met versen aankomen. Heb je trouwens het hele eerste deel gelezen. Daar staan namelijk wel wat antwoorden op jou ongefundeerde uitspraken. Dat trouwens de zon beweegt is wonderbaarlijk te noemen. De zon heeft namelijk ook een baan in het melkwegstelstel.
Op een of andere manier kwam ik op deze site:
www.scienceislam.com
Ergens op de site vond ik het volgende:
quote:
The science of modern cosmology, observational and theoretical, clearly indicates that, at one point in time, the whole universe was nothing but a cloud of 'smoke' (i.e. an opaque highly dense and hot gaseous composition). This is one of the undisputed principles of standard modern cosmology. Scientists now can observe new stars forming out of the remnants of that 'smoke'. The illuminating stars we see at night were, just as was the whole universe, in that 'smoke' material. God said in the Quran:

Then He turned to the heavens when it was smoke...

[Noble Quran 41:11]

Because the earth and the heavens above (the sun, moon, stars, planets, galaxies, etc.) have been formed from this same 'smoke' we conclude that the earth and the heavens were one connected (joined) entity. Then out of this homogeneous 'smoke', they formed and separated from each other. God said in the Quran:

Have not those who disbelieved known that the heavens and the earth were one connected entity, and We separated them and made from water every living thing? Then will they not believe?..
[Noble Quran 21:30]
Op http://www.scienceislam.com/quran_miracles.php
Hierop had Alfred Kroner (geoloog, geen sterrenkundige) het volgende gezegd:
(vanaf 0 min 59 sec)

Dit zijn o.a de verzen die je bedoelde? IIk heb geen verstand hiervan maar k ben benieuwd naar hoe sterrenkundigen/astronomen er over denken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Optimistic1 op 07-05-2010 01:28:54 ]
pi_81115520
Nu dat ik toch video's post:
Wetenschappers en Islam (?)
http://www.scienceislam.com/scientists_quran.php
pi_81118927
top dat je met zulke onderwerpen komt Aryamehr. sta 100% achter je uitspraak.
pi_81118937
tvp
pi_81118943
quote:
Op zondag 10 januari 2010 19:04 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik weet dat 'wetenschap' en 'geleerdheid' ook regelmatig worden gebruikt in een religieuze context. Maar wat mij betreft is deze dubbele betekenis zowel misleidend als schadelijk voor de geloofwaardigheid van echte wetenschap en echte geleerden. Ik zou liever zien dat daar andere woorden voor werden gebruikt om dat onderscheid duidelijk te maken. Maja, bewegingen zoals Intelligent Design komen ook niet uit het niets. Men wil maar al te graag meeliften op het gezag dat echte wetenschappers en geleerden hebben. Vandaar ook dat mariox graag een onderscheid wil maken tussen 'korangeleerden' en moslims. Alsof die korangeleerden een extra autoriteit hebben, en extra goed zijn in het interpreteren van die teksten. Alsof er een eenduidige objectieve waarheid schuilgaat achter die teksten. Bottom line is: ook voor die zogenaamde korangeleerden is het uiteindelijk een kwestie van geloof, en niks meer dan dat.
pi_81121059
Ik zal vanavond die linkjes ff bekijken, maar volgens mij zijn het wel dingen die ik allemaal ken en die gedeeltelijk in het eerste deel de revu al zijn gepasseerd
---o---
pi_81121069
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 00:53 schreef Optimistic1 het volgende:

[..]

Op een of andere manier kwam ik op deze site:
www.scienceislam.com
Ergens op de site vond ik het volgende:
[..]

Op http://www.scienceislam.com/quran_miracles.php
Hierop had Alfred Kroner (geoloog, geen sterrenkundige) het volgende gezegd:
(vanaf 0 min 59 sec)

Dit zijn o.a de verzen die je bedoelde? IIk heb geen verstand hiervan maar k ben benieuwd naar hoe sterrenkundigen/astronomen er over denken.
Natuurlijk, een plasma is hetzelfde als "rook". Maar de schrijvers wisten natuurlijk niet wat een plasma was, dus gebruikten ze een analogie.

Zo staat de relativiteitstheorie ook in de Quran, inclusief engelen die met de lichtsnelheid reizen en wormgaten Echt waar!
pi_81122356
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 06:39 schreef bramhim250 het volgende:
top dat je met zulke onderwerpen komt Aryamehr. sta 100% achter je uitspraak.
Het zijn dingen waarvan ik denk: hmmmm.. OKEE....,
IK ben niet op de hoogte van goed overtuigende argumenten om dit soort dingen te ondersteunen.
pi_81122438
Ik kan nooit aan de indruk ontkomen dat mensen die zo graag in hun religieuze teksten wetenschappelijke bevestiging zoeken eigenlijk heel onzeker in hun geloof staan.
pi_81122851
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 09:50 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Natuurlijk, een plasma is hetzelfde als "rook". Maar de schrijvers wisten natuurlijk niet wat een plasma was, dus gebruikten ze een analogie.

Zo staat de relativiteitstheorie ook in de Quran, inclusief engelen die met de lichtsnelheid reizen en wormgaten Echt waar!
Het enige waaraan ik denk als ik 'relativiteit' hoor is:
quote:
32.5. Hij ordent het bestel van de hemel tot de aarde, daarna zal deze tot Hem opstijgen in een dag, waarvan de duur naar uw berekening duizend jaar is.
en (dit geldt voor dag des oordeel):
quote:
70.4. De engelen en de geest gaan tot Hem op, in een Dag waarvan de maat vijftig duizend jaren is.
Het probleem met veel interpretaties uit deze tijd die Koran met wetenschap willen verenigen is dat ze ver van waterdicht zijn.
pi_81122888
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 09:50 schreef mariox het volgende:
Ik zal vanavond die linkjes ff bekijken, maar volgens mij zijn het wel dingen die ik allemaal ken en die gedeeltelijk in het eerste deel de revu al zijn gepasseerd
Oh...dan heb ik ze niet gelezen... sorry
pi_81126542
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 10:38 schreef Haushofer het volgende:
Ik kan nooit aan de indruk ontkomen dat mensen die zo graag in hun religieuze teksten wetenschappelijke bevestiging zoeken eigenlijk heel onzeker in hun geloof staan.
Zou kunnen! Toch zijn er verschillende verzen/hadiths die vragen om na te denken over dingen om ons heen. Dat zou misschien een weg zijn om geloof te versterken:
quote:
13.3 .... Voorwaar, daarin zijn tekenen voor een volk, dat nadenkt.
en deze ook:
quote:
6. Zien zij niet naar de hemel boven hen hoe Wij deze hebben opgericht en versierd en dat dezelve geen gebreken heeft?
.
quote:
29.20. Zeg: "Trek op aarde rond en zie hoe God de schepping begint en daarna de latere schepping verwekt." Waarlijk, God heeft macht over alle dingen.
Zonder wetenschap lijkt het me lastig om te weten hoe de hemel is gemaakt of schepping is begonnen. Maar men moet zeer voorzichtig zijn met interpreteren of projecteren van hadiths/verzen op wetenschappelijke (misschien nog niet bewezen) theorieën.
pi_81128158
Daarom staat er meestal ook "Allah-u alem" in tafsirs.
---o---
pi_81134172
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 13:02 schreef mariox het volgende:
Daarom staat er meestal ook "Allah-u alem" in tafsirs.
Uiterdaad..
pi_81144446
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 14:58 schreef Optimistic1 het volgende:

[..]

Uiterdaad..
uiterdaad?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')