abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 9 april 2008 @ 19:01:40 #1
185261 Scaurus
Memento mori
pi_57940044
Vanmiddag ben ik begonnen in de Koran. Kan er goed doorkomen, er is echter geen verhaallijn (zoals in de Bijbel) en de verteller valt nogal vaak in de herhaling. Leest iemand anders hier de Koran? Zo ja, dan heb ik een vraag. Waarom is Allah in de Koran meervoudig? Hij spreekt niet over 'Ik' maar over 'Wij'. Is dit een stijlvorm o.i.d.?
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  woensdag 9 april 2008 @ 19:21:45 #2
126836 Super7fighter
Obedience brings victory.
pi_57940495
quote:
Op woensdag 9 april 2008 19:01 schreef Scaurus het volgende:
Vanmiddag ben ik begonnen in de Koran. Kan er goed doorkomen, er is echter geen verhaallijn (zoals in de Bijbel) en de verteller valt nogal vaak in de herhaling. Leest iemand anders hier de Koran? Zo ja, dan heb ik een vraag. Waarom is Allah in de Koran meervoudig? Hij spreekt niet over 'Ik' maar over 'Wij'. Is dit een stijlvorm o.i.d.?
Ja, pluralis majestatis. Overigens raad ik je aan om een tafsir (=exegese) te kopen om de schoonheid van de Koran echt te leren waarderen. Een van de gezaghebbende tafsir, die bijna alle verzen kort maar duidelijk uitlegt, is die van Abudulla Yousuf Ali.
We will export death and violence to the four corners of the earth in defence of our great nation.
  woensdag 9 april 2008 @ 19:22:46 #3
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_57940526
Koninklijk meervoud.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 9 april 2008 @ 19:23:16 #4
126836 Super7fighter
pi_57940542
quote:
de verteller valt nogal vaak in de herhaling.
http://islambyquestions.net/Quran/repetitions.htm
We will export death and violence to the four corners of the earth in defence of our great nation.
  woensdag 9 april 2008 @ 19:27:33 #5
200504 Amokzaaier
zonder te ploegen!
pi_57940650
'However frequently the Qur’an is recited, it does not bore or fatigue'

je oogst wat je zaait
  woensdag 9 april 2008 @ 19:28:48 #6
126836 Super7fighter
pi_57940680
quote:
Op woensdag 9 april 2008 19:27 schreef Amokzaaier het volgende:
'However frequently the Qur’an is recited, it does not bore or fatigue'

Klopt, het wordt vanuit het moslim-oogpunt bekeken.
  Donald Duck held woensdag 9 april 2008 @ 19:32:46 #7
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_57940771
geen god dan god maar zichzelf wel meervoud vinden. lekker dan.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  woensdag 9 april 2008 @ 19:34:46 #8
200504 Amokzaaier
zonder te ploegen!
pi_57940825
quote:
Op woensdag 9 april 2008 19:28 schreef Super7fighter het volgende:

[..]

Klopt, het wordt vanuit het moslim-oogpunt bekeken.
Ik wil em ook nog gaan lezen.. maat van me heeft em liggen.
ben alleen bang dat ik er moeilijk doorheen ga komen...

als je dat boek ziet als het allerbelangrijkste ter wereld.. of als interesse om te kijken in wat voor onwaarheden andere mensen geloven is wel een groot verschil.
je oogst wat je zaait
  woensdag 9 april 2008 @ 19:55:11 #9
212115 Isque
I'm Evil but still Cute ^
pi_57941321
Je heb helemaal gelijk, een vriendin heeft my dat boek als cadeau gegeven met de hoop dat ik myself zou gaan bekeren, die wilde dat ik dat even ging doorlezen..elke dag... ik heb een kijkje genomen, een beetje er doorheen gebladerd, my mening; die Quran is echt moelijk te inteprenten... je kunt het op zoveel manieren erna kijken...ik denk dat het handig is dat je les gaat volgen..je kunt gewoon naar een moskee gaan en erover lessen gaan volgen of heb je een paar moslimvrienden? Die kunnen je dan ook helpen...
pi_57943021
Scaurus, nu je toch een begin hebt gemaakt, lees dan meteen een goede vertaling inclusief achtergronden. Dan snap je ook meteen de verhaallijn:

The Qur'an with Annotated Interpretation in Modern English

Het is een vertaling (geen tafsir) maar ook meteen met voetnoten en soms wat plattegronden (atlassen) om een beeld te vormen van die tijd. Tafsir is te veel van het goede voor een niet moslim aangezien het behoorlijk wat kan oplopen qua aantallen pagina's.
De meeste vertalingen zijn idd niet te volgen.

[ Bericht 0% gewijzigd door kazakx op 09-04-2008 21:10:11 ]
Praise to the emptiness that blanks out existence. Existence:
This place made from our love for that emptiness!
pi_57943259
Een van de reviews en wat ik 100% deel met de volgende amazon reviewer:
quote:

8 of 8 people found the following review helpful:
5.0 out of 5 stars Simply the Best, September 28, 2007
By Ensar Demirkan (Los Angeles, USA) - See all my reviews
(REAL NAME)
This review is from: The Qur'an with Annotated Interpretation in Modern English (Hardcover)
After reading many translations (including most respected valuable works of Yusuf Ali and Muhammad Asad) this one stands out in many respects.

First of all it is very easy to understand. In a language we use everyday..

Has very informative and detailed explanations of the verses.

At the end of the book there is a very informative Appendix, which itself is like a seperate book, on various hot topics on Islam.. Like -Women in Islam, - Islam and war, -predestiny, - Resurection... etc

A nice glossary of Islamic terms at the end

It is from a mainstream Suni perspective.

Informative drawings and pictures..

Perfect cover and paper quality (mine is hardcover version)

Basicly,
...if you are looking for a clear and simple translation
...if you want to go beyond the bare translation and search into the details
...if you dont have time to read big volumes of Tafseer (commentaries.

for the Muslim and Non-Muslim alike, this is the best translation you can get..
pi_57943636
# Lb,

Bij het interpreteren van de Koran komt tafsir altijd van te pas, vooral die van Ibn Kathir, omdat het overlevert in wat voor omstandigheden de verzen zijn geopenbaard, commentaar van Mohammed en getuigen er op.

Al dan wel wat te bevorderd voor een beginner, maar rekening houden met het feit dat sommige verzen 'Muhkam' en anderen 'Mutashabih' is wel handig.
pi_57945258
quote:
Ik raad je aan ook Tefsir te nemen. Het is belangrijk te weten waar hoe wanneer de betreffende ayet is neergedaald.
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
  woensdag 9 april 2008 @ 22:50:31 #14
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57945780
quote:
Zelfs Beatrix heeft het over Wij, koningin der Nederlanden. Maar, dat is wel een beetje een nadeel aan een groot aantal vertalingen, dat er zulke archaïsche constructies gebruikt moeten worden om de boel authentieker te doen lijken. Welke vertaling heb je overigens, van Kramer? (en Jansen). Wikipedia heeft trouwens ook per soera informatie wanneer welke soera is geopenbaard (d.w.z. na welke soera) en waar.

De volgorde van de soera's is namelijk niet chronologisch, maar grofweg naar lengte. De chronologie is echter soms van belang als er twee verzen zijn die over hetzelfde onderwerp spreken, dan heeft de laatst geopenbaarde meer prioriteit volgens de meeste interpretaties.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_57945922
Die van Kramer is niet geaccepteerd als vertaling btw.
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
  woensdag 9 april 2008 @ 23:00:20 #16
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57945998
quote:
Op woensdag 9 april 2008 22:55 schreef Burakius het volgende:
Die van Kramer is niet geaccepteerd als vertaling btw.
Niet geaccepteerd door wie? Naja, eigenlijk was dat de reden dat ik ernaar vroeg, want ik wist dat die van Kramer niet zo gewaardeerd wordt onder Moslims.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_57946032
quote:
Op woensdag 9 april 2008 23:00 schreef Iblis het volgende:

[..]

Niet geaccepteerd door wie? Naja, eigenlijk was dat de reden dat ik ernaar vroeg, want ik wist dat die van Kramer niet zo gewaardeerd wordt onder Moslims.
Ik las de eerste 5 bladzijdes en ik moest lachen van hoe slecht het was. Van mij niet dus
pi_57949234
In de bijbel in Genesis wordt deze stijlvorm ook gebruikt, en is Elohiem ook een vast meervoud.
pi_57951033
quote:
Op donderdag 10 april 2008 02:00 schreef Haushofer het volgende:
In de bijbel in Genesis wordt deze stijlvorm ook gebruikt, en is Elohiem ook een vast meervoud.
Grappig dat je Genesis aanhaaalt want in de Koran word 'Wij" voornamelijk gebruikt bij versen waar het heelal en natuur achtige dingen worden aangehaald. Dit is een impliciete verwijzing naar God en zijn onderdanen (oorzaak-gevolg of soms engelen die ertussen zitten) die mede verantwoordelijk zijn voor dit soort processen. God is niet afhankelijk van zijn onderdanen maar hij geeft in dit soort verzen aan dat hij die dingen heeft gecreeerd met een causale verband. Bijvoorbeeld:

56:57
quote:
Wij schiepen u, maar waarom wildet gij de Waarheid niet erkennen?
50:6
quote:
Zien zij niet naar de hemel boven hen hoe Wij deze hebben opgericht en versierd en dat dezelve geen gebreken heeft?
  donderdag 10 april 2008 @ 10:07:50 #20
185261 Scaurus
Memento mori
pi_57951602
quote:
Op woensdag 9 april 2008 22:50 schreef Iblis het volgende:
Welke vertaling heb je overigens, van Kramer? (en Jansen).
Die van Leemhuis.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_57951700
quote:
Op woensdag 9 april 2008 19:55 schreef Isque het volgende:
..je kunt gewoon naar een moskee gaan en erover lessen gaan volgen ..
Er worden regelmatig lessen gegeven waarin versen van koran worden uitgelegd. Ik hoop dat je iemand met veel verstand van koran kan vinden die ook nederlands beheerst.
verlegen :)
  donderdag 10 april 2008 @ 15:05:32 #22
194524 tgs.
unleash hell at my command
pi_57958223
Zo! mijn achtergebleven bijbelkennis wordt in dit topic weer eens even opgefrisd.
"When there is no peril in the fight, there is no glory in the triumph."
pi_57958401
quote:
Op donderdag 10 april 2008 15:05 schreef tgs. het volgende:
Zo! mijn achtergebleven bijbelkennis wordt in dit topic weer eens even opgefrisd.
Is dat positief of negatief
pi_57969391
In tegenstelling tot het negatieve nieuws over de Koran, wilde ik een topic waarin voorbeelden worden gegeven wat de moslims(of niet moslims) nu zelf vinden van de Koran (in positieve zin only) en wat of welke versen hun het meest intrigeert uit de Koran.

Omdat dit onderwerp niet paste in de centrale vragen over de islam topic dus maar hier een start gemaakt.

Voor de duidelijkheid, dit is dus zeker niet bedoeld voor Islam/Koran/Mohammed/religie bashers!

Laat ik een voorbeeld geven waar ik al een paar dagen over zit na te denken ivm met de verschillende Gods bewijzen topics discussies in WFL.

Sommige versen in de Koran zijn voor volgende versen in rij, zowel bewijs als conclusie. Neem nu bijvoorbeeld de 4 versen van Al-Ichlaas (112):
quote:
1. Zeg: "Allah is de Enige.
2. Allah is zichzelf genoeg, Eeuwig.
3. Hij verwekte niet, noch werd Hij verwekt.
4. En niemand is Hem in enig opzicht gelijk."
Dit leest dus: Allah is de enige, dus Allah is zichzelf genoeg, dus is hij niet verwekt nog verwekt hij, dus is niemand in enig opzicht gelijk aan hem.
Maar je kan deze versen in willekeurige volgorde zetten en nog steeds heb je dezelfde effect (stel ik doe 4-3-2-1):
Niemand is in enig opzicht gelijk aan hem, dus is hij niet verwekt nog verwekt hij, dus Allah is zichzelf genoeg, dus Allah is de enige.
Je kan ook 3-2-4-1 doen:
Hij is niet verwekt, nog verwekt hij, dus is Allah zichzelf genoeg, dus is niemand in enig opzicht gelijk aan hem, dus Allah is de enige.
De andere combinaties doen het ook.

Dit vind ik in zekere zin zelf wonderbaarlijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door kazakx op 10-04-2008 23:05:44 ]
pi_57969605
# Lb
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')