Wat exlurker met die info bedoelt, is dat de installatie veilig en betrouwbaar moet zijn, dat de verlichting over 2 groepen verdeeld is kun je al uit jouw tekst opmaken. De achtergrond van die verdeling is dat als je kortsluiting maakt in het achterhuis, dat je dan nog de groepenkast kunt vinden in het voorhuis.quote:Op woensdag 14 april 2010 11:43 schreef Suzanne- het volgende:
@exlurker... ehh ben nu het spoor een beetje bijster..
Welke informatie is nodig om te kijken of wij aan bovenstaande voldoen?
bedankt!
Die groepenkast wil ik wel eens zienquote:Op woensdag 14 april 2010 13:35 schreef Suzanne- het volgende:
Mijn schema klopte toch niet helemaal :S , het is als volgt:
1. PC
2. Combimagnetron
3. Stoomoven
4. Vaatwasser
5. Boiler in keuken
6. Ketel en droger (hij adviseerde de ketel aparte te doen en wasmachine en droger samen op een switch, dit gaan we dus nog doen).
7. Badkamer, lampen 2 slaapkamers + (wordt) ketel.
8. garage + zonnescherm en lichten buiten
9. beneden de wcd's en koel-/vriescombi en boven de wcd's we kwamen er net achter dat we boven veel meer wcd's hebben. we komen op (even een ongeveer) 11 en dan nog 2 lichtpunten (2 zitten op groep 7)
10.Vrij
11. PC garage muur
12. meterkast
13 en 14 zijn samen geschakeld: inductiekookplaat
We twijfelen dus ook niet aan de kwaliteiten van de electricien, maar aan de opdracht aan de electricien van de aannemer..
De lampen zijn dus verder niet verdeeld, we kunnen wel als de stroom uitvalt het lampje in de gashaard aanzetten.. en de lampen achter buiten ehh tja , moet toch nog eens goed kijken welke lampen op de keuken nu bij welke groep horen, want als dat ook allemaal bij groep 7 hoort, dan zien we dus niet zoveel als groep 7 problemen heeft.
Het is maar een idee. Dat is ook alleen in het werk te beoordelen.quote:Op woensdag 14 april 2010 14:36 schreef Suzanne- het volgende:
Ik betwijfel dus of we groep 9 zo kunnen verdelen, want dat vroeg ik dus aan de electricien, omdat 10 vrij was. Hij gaf toen aan dat dit niet ging, omdat alle draden via de koel-/vriescombinatie doorlopen naar de stopcontacten... ik snap niet helemaal hoe ik me dat moet voorstellen, maar het lijkt erop dat er vanaf de koelvriescombi alles is doorgelusd van stopcontact naar stopcontact...
Zijn dan brandmelders verplicht? Want daar is dus totaal niet naar gekeken.
De regelgeving betrefd rookmelders is hier te vindenquote:Op woensdag 14 april 2010 15:36 schreef Osramp het volgende:
Exlurker schrijft over ROOKmelders, niet brandmelders. Rookmelders kun je gewoon los ophangen met een batterijtje. Niet zo'n probleem dus. Zelf heb ik er ook nooit van gehoord maar ben wel benieuwd naar die regelgeving daarbij.
hebben hier 9 normale en 1 krachtgroep liggen hoor :wquote:Op woensdag 14 april 2010 11:24 schreef Osramp het volgende:
Goodness.....12 groepenen een BEETJE onnodig wat ik zo zie. Elke PC hoek een aparte groep! Wie verzint zoiets onzinnigs? Begrijp me goed, het KAN en MAG wel. De zinnigheid ontgaat me echter volledig. Een PC gebruikt hooguit 600-700Watt, en dan heb je al heel wat staan. Op 1 groep kunnen er dus gerust 2 en dan kan er heus nog wel wat bij.
Waarop is de keuken aangesloten?
Controleer ook even of groep 12+13 samen geschakeld zijn. Als je het "lipje" van 13 omzet, dan moet die van 12 ook meegaan.
Je rekenmethode klopt prima. Een blokje van 4 stopcontacten naast elkaar is gewoon 200Watt samen.
Al sinds 2003! Hoe kan ik dat nou gemist hebben?quote:Op woensdag 14 april 2010 17:00 schreef exlurker het volgende:
[..]
De regelgeving betrefd rookmelders is hier te vinden
http://www.euronorm.net/content/template2.php?itemID=16
quote:Op woensdag 14 april 2010 18:37 schreef Osramp het volgende:
[..]
Al sinds 2003! Hoe kan ik dat nou gemist hebben?
En het moeten rookmelders op netvoeding zijn, dat ook nog eens.
Wanneer is sprake van renovatie? Zwager is zijn 60-jaren appartementje helemaal aan het verbouwen. Zijn rookmelders nu verplicht?
F*ck! Zal die blij mee zijn.quote:
- 95% van alle bedrading vervangenquote:Op woensdag 14 april 2010 19:45 schreef Osramp het volgende:
[..]
F*ck! Zal die blij mee zijn.
Wat er "maar" gedaan is:
- Alle waterleidingen vernieuwd
- Geiser vervangen door boiler
- Alle afvoeren opnieuw gelegd tot aan hoofdleiding
- 95% van alle bedrading vervangen
- Alle muren gestuct, vensterbanken vervangen
- Nieuwe keuken, WC en badkamer
DAT is dus al een renovatie? Gewoon broodnodig onderhoud imho (was in 45 jaar tijd alleen geiser en stortbak WC vervangen, buitenkozijnen vernieuwd door VvE en 2-3x behangen over elkaar heen).
Geen wcd's bijgeplaatst. Wel alle schakelmateriaal en groepenkast vervangen. (Zaten maar 2 groepen, 1 van 10 en 1 van 6ampere)quote:Op woensdag 14 april 2010 19:55 schreef exlurker het volgende:
[..]
- 95% van alle bedrading vervangen
- Alle waterleidingen vernieuwd
- Nieuwe keuken, WC en badkamer
Dat is al voldoende om in aanmerking te komen als renovatie
Misschien ook nog wandcontacten bijgeplaatst, schakelmateriaal en meterkast vervangen?
Waar K&W al niet goed voor is!quote:Op donderdag 15 april 2010 23:02 schreef Suzanne- het volgende:
Hey, ik wil jullie even enorm bedanken. We kwamen mooi beslagen ten eis. Over de elektra hebben we een overeenstemming bereikt. Ze gaan ervoor zorgen dat dat opgelost wordt. En door de hoeveelheid fouten hebben we de fouten tegen het meerwerk weggestreept. We moeten nu zelf nog t een en ander gaan regelen. Maar we komen nu in elk geval reëel uit qua kosten.
Dus bedankt!
quote:Op donderdag 15 april 2010 23:02 schreef Suzanne- het volgende:
Hey, ik wil jullie even enorm bedanken. We kwamen mooi beslagen ten ijs. Over de elektra hebben we een overeenstemming bereikt. Ze gaan ervoor zorgen dat dat opgelost wordt. En door de hoeveelheid fouten hebben we de fouten tegen het meerwerk weggestreept. We moeten nu zelf nog t een en ander gaan regelen. Maar we komen nu in elk geval reëel uit qua kosten.
Dus bedankt!
Foto's voor en na met beschrijving in chronologische volgorde, qua aantal foto's K&W is sowieso een forum waar pagina's van enkele MB's voorkomen.quote:Op zondag 18 april 2010 20:23 schreef Suzanne- het volgende:
Heb al een selectie over selectie over selectie op de foto's losgelaten, het zijn er nog steeds 66! en dan mist nu onderhand het logische verhaal, omdat er zoveel tussenuit is gehaald... Vrees dat als ik nu nog een klustopic begin, het een enorme boel foto's wordt.... wat is handig..
Is het geen optie,buiten langs, maar dan met een grondkabel naar de keuken ?quote:Op maandag 19 april 2010 09:50 schreef Suzanne- het volgende:
even een hele snelle vraag. De aannemer is nu nml bezig met de elektra
Hij wil nu een extra groep gaan trekken buitenom. Vanuit de meterkast naar buiten en dan via de zijkant van dewoning weer naar binnen. Mag dat wel? Buitenom met gewone elektra???
Alvast super bedankt voor jullie (hopelijk) snelle reactie!!!
Zeker niet accepteren en helemaal geen goede oplossing een 2,5mm² leiding in buis mag tenhoogste met 16 A afgezekerd wordenquote:Op maandag 19 april 2010 10:19 schreef Suzanne- het volgende:
ze willen nu de keuken en en de bovenverdieping op een nieuwe 25 ampere groep zetten, en dan de woonkamer verder op de normale groep laten...
Is dat een oplossing?
Maar dan heb je nog steeds de bovenverdieping op 1 groep zitten, die lampen uitgezonderd dan.quote:Op maandag 19 april 2010 10:38 schreef exlurker het volgende:
[..]
Is het geen optie,buiten langs, maar dan met een grondkabel naar de keuken ?
Weet ik, maar het is moeilijk kiezen, je kan ook zomaar niet weer alles open gaan gooien om de installatie op een juiste manier te splitsenquote:Op maandag 19 april 2010 10:47 schreef Osramp het volgende:
[..]
Maar dan heb je nog steeds de bovenverdieping op 1 groep zitten, die lampen uitgezonderd dan.
Dit mag dus niet.quote:Op maandag 19 april 2010 10:19 schreef Suzanne- het volgende:
ze willen nu de keuken en en de bovenverdieping op een nieuwe 25 ampere groep zetten, en dan de woonkamer verder op de normale groep laten...
Is dat een oplossing?
quote:Op maandag 19 april 2010 11:01 schreef Suzanne- het volgende:
We hebben net besloten om ze de boel dicht te laten gooien en een echte installateur te laten komen. Ze kwamen nml ook al met het goede plan twee groepen door 1 leiding te laten lopen.
Mn vriend heeft de installateur die zijn kantoor heeft ingericht ook maar gebeld, die gaf ook aan dat zoveel ampere gewoon niet kan over de huidige bedrading, daar moet je echt vanalles voor gaan aanpassen....
We zijn helaas nog niet van de aannemer af..
Heel erg bedankt voor de goede en snelle reacties!![]()
Dat is een goed idee geweest, wens jullie veel sucses met de verdere afhandeling en hopenlijk zonder verdere problemen, die zijn er al genoeg geweestquote:Op maandag 19 april 2010 11:01 schreef Suzanne- het volgende:
Mn vriend heeft de installateur die zijn kantoor heeft ingericht ook maar gebeld, die gaf ook aan dat zoveel ampere gewoon niet kan over de huidige bedrading, daar moet je echt vanalles voor gaan aanpassen....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |