Dat zou inderdaad kunnen, vraag is dan alleen of je dat ook zou willen.quote:Op zaterdag 10 april 2010 23:35 schreef LXIV het volgende:
Als je op 750K wil rentenieren kun je beter een land uitzoeken waar de lonen veel lager liggen, bijvoorbeeld de Phillipijnen. Daar kan dat gemakkelijk. 750K staat daar gelijk aan ongeveer 7,5 miljoen hier.
Dat dusquote:Op zaterdag 10 april 2010 23:29 schreef Dennis101 het volgende:
rentenieren met 750.000 euro? Er vanuit gaande dat je het op een spaarrekening zet hou je (zonder inflatie mee te rekenen) ongeveer een procent rente per jaar over. 7500 euro dus... Kan je weinig mee.
Je vergeet voor het gemak nog even de belasting die eroverheen gaat en de inflatie...quote:Op zaterdag 10 april 2010 23:47 schreef NurKs het volgende:
Rente op een spaarrekening is ongeveer 2 procent.
2% van 750.000 is 15.000. Als jij denkt genoeg te hebben aan 15.000 per jaar dan kan je rentenieren ja.
Enig idee hoeveel de inflatie plus belasting bij elkaar is?quote:Op zaterdag 10 april 2010 23:54 schreef NurKs het volgende:
Die 2% is ook wat aan de lage kant. Je krijgt zo 2,5%, dat heft al die belastingen en inflatie weer op.
met normaal leven zou je het wel moeten redden van 25.000, dat is dus al 30 jaarquote:Op zaterdag 10 april 2010 23:29 schreef Dennis101 het volgende:
rentenieren met 750.000 euro? Er vanuit gaande dat je het op een spaarrekening zet hou je (zonder inflatie mee te rekenen) ongeveer een procent rente per jaar over. 7500 euro dus... Kan je weinig mee.
Verder kom je met 750.000 euro ook niet ver, hou je het misschien 15 jaar mee vol als je een beetje normaal leeft.
Het kan natuurlijk wel, maar dan leef je nog relatief krap (er zijn mensen die het slechter hebben, daar niet van) alleen maar om te kunnen stoppen met werken. Ik zou het niet doen.quote:Op zaterdag 10 april 2010 23:58 schreef nicknicknickname het volgende:
[..]
met normaal leven zou je het wel moeten redden van 25.000, dat is dus al 30 jaar
ik zou het ook niet doen hoor, daar niet vanquote:Op zondag 11 april 2010 00:01 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Het kan natuurlijk wel, maar dan leef je nog relatief krap (er zijn mensen die het slechter hebben, daar niet van) alleen maar om te kunnen stoppen met werken. Ik zou het niet doen.
Achtergesteld lijkt me niet echt verstandig, verder mag je blij zijn als je 4,5% krijgt op een lange termijn deposito, maar dat zet inderdaad meer zoden aan de dijk dan een normale spaarrekening.quote:Op zondag 11 april 2010 02:47 schreef Harde_Kip het volgende:
Zet het bedrag op een (achtergestelde) termijndeposito, krijg je zo 6% rente. 6 x 7500 = EUR 45.000
Je hoeft niet per se zover buiten de deur te kijken natuurlijk. Ook binnen Europa is wat dat betreft al veel mogelijk.quote:Op zaterdag 10 april 2010 23:39 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat zou inderdaad kunnen, vraag is dan alleen of je dat ook zou willen.
Goed geschrevenquote:Op zondag 11 april 2010 10:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je hoeft niet per se zover buiten de deur te kijken natuurlijk. Ook binnen Europa is wat dat betreft al veel mogelijk.
Neem nu Tsjechië. Als je 750K hebt koop je daar voor jezelf een heel mooi huis incl. tuin, houtwal, etc. Dan ben je al voor een deel zelfvoorzienend (en heb je wat te doen) en houd je nog 500K over.
Voor die 500K koop je 5 appartementen. Uitgaande dat een Tsjech 1/5 van zijn modale inkomen besteed aan huur levert dat je dus ook een modaal Tsjechisch inkomen op. Plus dat je al weinig kosten hebt. En alles natuurlijk inflatie-gecorrigeerd.
Nee, als je met een laag bedrag als 750K wil rentenieren is de truc toch echt om een land uit te zoeken waar die 750K een veelvoud waard is.
Dit dus.quote:Op zondag 11 april 2010 00:59 schreef dvr het volgende:
Met ¤ 750K heb je ongeveer 1 miljoen dollar. In de VS betaal je in principe alleen tussen 10-20% over je vermogenswinst. Dus bij een beleggingsrendement van 6% raak je ongeveer 1 procentpunt kwijt aan belasting. Van de resterende 5%, ofwel $50K netto, valt prima te leven en dan teer je nog niet eens in op je vermogen.
Ja. Maar als je 7,5 ton hebt dan kan dat dus niet!quote:Op zondag 11 april 2010 21:58 schreef SwissDutchy het volgende:
Hou je ook rekening met dingen als ziektekosten die in Amerika ongelovelijk hoog zijn.
Daarnaast kun je in Nederland leven van een uitkering. das een soort van rentenieren zonder dat je geld hebt.
Lijkt mij helemaal niks. Ook al had ik genoeg geld om te kunnen rentenieren zou ik nog steeds willen werken, studeren, vrijwilligen of een combinatie daarvan. Enkel zou ik dan wat kieskeuriger kunnen zijn in het kiezen, wat ook zo z'n voordelen heeft.quote:
Ik denk dat dat voor iedereen geld. Iedereen die gaat rentenieren en dus niks meer productief gaat doen is binnen no time weer terug bij af. Rentenieren vereist enige discipline.quote:Op zondag 11 april 2010 22:11 schreef waht het volgende:
[..]
Lijkt mij helemaal niks. Ook al had ik genoeg geld om te kunnen rentenieren zou ik nog steeds willen werken, studeren, vrijwilligen of een combinatie daarvan. Enkel zou ik dan wat kieskeuriger kunnen zijn in het kiezen, wat ook zo z'n voordelen heeft.
Ik denk het niet. Lage capital gains belasting is bijna heilig daar, juist omdat veel babyboomers van hun beleggingen leven. Bovendien is die belasting zo gestructureerd dat hij het doen van langdurige investeringen aangemoedigt. Als ze dat veranderen, wordt het voor het bedrijfsleven nog moeilijker om aan financiering te komen (en daarmee, om de economie weer te laten groeien).quote:Op zondag 11 april 2010 16:01 schreef SeLang het volgende:
Het grote gevaar is alleen dat de belastingen op vermogenswinsten in de toekomst omhoog gaan om babyboomers te financieren, dus ik zou eerder uitgaan van 30% belasting.
Dat hangt af van je levens stijl. Ga jij anders leven als je opeens 3 nullen meer op de bankrekening hebt staan? Zo ja zul je dus meer geld nodig hebben. Er zijn ook genoeg mensen die met meer geld hun levens stijl nauwelijks veranderen. Een 2 a 3 keer vaker op vakantie of wat meer uitgeven aan een hobby. Maar daar houdt het dan ook wel mee op.quote:Op maandag 12 april 2010 12:42 schreef capricia het volgende:
Wel een leuk topic.
Hoeveel zou je nodig hebben om te rentenieren?
Dit is altijd een afweging want je weet nooit 100% zeker hoe dingen in de toekomst gaan uitpakken. Verder hangt het sterk af van het belastingstelsel waar je onder valt.quote:Op maandag 12 april 2010 12:42 schreef capricia het volgende:
Wel een leuk topic.
en dan nog ligt het eraan hoeveel jaar je nog te gaan hebt, als je 60 bent kun je al wat gaan opeten van de pot.quote:Op maandag 12 april 2010 12:59 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dit is altijd een afweging want je weet nooit 100% zeker hoe dingen in de toekomst gaan uitpakken. Verder hangt het sterk af van het belastingstelsel waar je onder valt.
Als vuistregel zou ik zeggen:25x je totale jaarlijkse uitgaven als je belegt in aandelen (bij de huidige koersen ca 50x) 75x je totale jaarlijkse uitgaven als je belegt in depositos of staatsobligaties (in NL ca 200x)
HNWI lijkt me voldoende, en daar ben ik ook voorlopig nog even niet.quote:Op maandag 12 april 2010 13:14 schreef flyguy het volgende:
Ik zou pas stoppen met werken als ik een UHNWI benMaar dat gaat nog wel even duren...
Ik denk dat de meeste hier toch aimen om eerder te snoepen dan wachten tot ze de leeftijd van 60 bereiken. 60! Dan heb ik nog bijna 40 jaar te gaan. Ik vind persoonlijk zo rond de 40 een mooi geschikte leeftijd om te beginnen. Dan kun je fysiek gezien ten minste nog veel aan. Op m'n 60e ben ik slechts een paar jaar verwijderd van een zorginstelling. Ik zet liever alles op alles om het binnen 20 jaar te bereiken. (mijn inziens voor veel studenten een realistisch doel) .quote:Op maandag 12 april 2010 13:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
en dan nog ligt het eraan hoeveel jaar je nog te gaan hebt, als je 60 bent kun je al wat gaan opeten van de pot.
HNWI en UHNWIquote:Op maandag 12 april 2010 13:39 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik denk dat de meeste hier toch aimen om eerder te snoepen dan wachten tot ze de leeftijd van 60 bereiken. 60! Dan heb ik nog bijna 40 jaar te gaan. Ik vind persoonlijk zo rond de 40 een mooi geschikte leeftijd om te beginnen. Dan kun je fysiek gezien ten minste nog veel aan. Op m'n 60e ben ik slechts een paar jaar verwijderd van een zorginstelling. Ik zet liever alles op alles om het binnen 20 jaar te bereiken. (mijn inziens voor veel studenten een realistisch doel) .
En zoals Drive-R zei is HNWI meer dan voldoende. Als je UHNWI wil bereiken gaat dat echt nog wel even duren of je moet rekenen dat je de loterij wint of dat je ergens een echt hoge positie krijgt. HNWI lijkt mij een realistischer doel.
Rentenieren != rustenquote:Op maandag 12 april 2010 13:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Maar je hebt gelijk, met je 40stoppen is leuk, tot de 25 studeren, 15 jaar knallen en dan maar rusten.
Jij bent binnen zogezegd en werkt helemaal niet meer?quote:Op maandag 12 april 2010 13:47 schreef SeLang het volgende:
[..]
Rentenieren != rusten
Ik sta nu vroeger op dan toen ik nog werkte.
15 jaar knallen? Lekker veel reizen vind ik nu net zo belangrijk, voor de rest is rond kunnen komen meer dan voldoende. Later kan ik dan met 50.000 euro ofzo gaan rentenieren in een opkomende economie...quote:Op maandag 12 april 2010 13:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
HNWI en UHNWI![]()
Maar je hebt gelijk, met je 40stoppen is leuk, tot de 25 studeren, 15 jaar knallen en dan maar rusten.
Vanaf welke leeftijd bedoel je hier?quote:Op maandag 12 april 2010 12:59 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dit is altijd een afweging want je weet nooit 100% zeker hoe dingen in de toekomst gaan uitpakken. Verder hangt het sterk af van het belastingstelsel waar je onder valt.
Als vuistregel zou ik zeggen:25x je totale jaarlijkse uitgaven als je belegt in aandelen (bij de huidige koersen ca 50x) 75x je totale jaarlijkse uitgaven als je belegt in depositos of staatsobligaties (in NL ca 200x)
HNWI = High-Net-Worth-Individualquote:Op maandag 12 april 2010 13:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
HNWI en UHNWI![]()
Ik denk dat het dan niet echt de moeite waard zou zijn voor mij. Ik zou me nog steeds zorgen moeten maken over tegenslagen en ik zou niet echt riant kunnen leven. Met een vermogen van 5 miljoen ofzo kun je veel hebben, zonder je echt zorgen te hoeven maken. Maar goed, duurt ook wat langer voor je het onder je matras hebt liggenquote:Op maandag 12 april 2010 15:35 schreef HiZ het volgende:
Hmm.. ik zou met een inkomen van ¤1800 netto per maand vanaf volgend jaar kunnen gaan rentenieren. Dan moet ik wel mijn Amsterdamse huis verkopen en in Istanbul gaan wonen. Ik denk dat ik het nog niet ga doen, maar het is wel erg verleidelijk
quote:Op maandag 12 april 2010 12:42 schreef capricia het volgende:
Wel een leuk topic.
Of all places waarom Istanbul? Waarom zoek je geen warm en zonnig oord uit zonder smog?quote:Op maandag 12 april 2010 15:35 schreef HiZ het volgende:
Hmm.. ik zou met een inkomen van ¤1800 netto per maand vanaf volgend jaar kunnen gaan rentenieren. Dan moet ik wel mijn Amsterdamse huis verkopen en in Istanbul gaan wonen. Ik denk dat ik het nog niet ga doen, maar het is wel erg verleidelijk
Omdat ik Istanbul wel geweldig vind, de smog wel meevalt en mijn huis daar bijna helemaal verbouwd isquote:Op maandag 12 april 2010 16:31 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Of all places waarom Istanbul? Waarom zoek je geen warm en zonnig oord uit zonder smog?
Ik zou er zelf niet voor kiezen, maar Istanbul is zeker geweldig. Mooie wijken om permanent te wonen ook, heerlijke stad.quote:Op maandag 12 april 2010 16:37 schreef HiZ het volgende:
[..]
Omdat ik Istanbul wel geweldig vind, de smog wel meevalt en mijn huis daar bijna helemaal verbouwd is
15 jaar lang knallen op je werk kan ook leuk zijn! Je reist veel, erg dynamisch werk. Wel stressvol maar saai allerminst. Dat liever dan een andere baan waar je een 8 tot 5 moet werken met meer vakantie.quote:Op maandag 12 april 2010 13:54 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
15 jaar knallen? Lekker veel reizen vind ik nu net zo belangrijk, voor de rest is rond kunnen komen meer dan voldoende. Later kan ik dan met 50.000 euro ofzo gaan rentenieren in een opkomende economie...
Een baan waar ik veel bij moet (kan) reizen graag, maar op dit moment is het helaas louter kantoor zitten. Terwijl m'n opleiding juist totaal niet voor kantoorzitten is bedoeld. Met mijn huidige werkervaring kan ik echter alleen opnieuw in een nieuwe kantoorbaan rollen, hoewel beter betaald nog steeds niet wat ik wil.quote:Op maandag 12 april 2010 17:13 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
15 jaar lang knallen op je werk kan ook leuk zijn! Je reist veel, erg dynamisch werk. Wel stressvol maar saai allerminst. Dat liever dan een andere baan waar je een 8 tot 5 moet werken met meer vakantie.
Dat dus. Het is ook wel lekker om in de beginjaren wat op te bouwen natuurlijk. Ik kan altijd nog kiezen voor iets rustigers en meer vakantie, maar voorlopig werk ik liever voor een vroeger pensioen...quote:Op maandag 12 april 2010 17:13 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
15 jaar lang knallen op je werk kan ook leuk zijn! Je reist veel, erg dynamisch werk. Wel stressvol maar saai allerminst. Dat liever dan een andere baan waar je een 8 tot 5 moet werken met meer vakantie.
Voor mijn huidige leefstijl zou ik nog 22 jaar moeten werken, ofwel t/m m'n 53e. En dan heb ik maar 4 ton nodig.quote:Op maandag 12 april 2010 16:30 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
De vraag is hoeveel heb je nodig per maand en mag je interen over het vermogen en hoe lang wil je dat de uitkering duurt
![]()
![]()
Als je dat weetkun je het hier uitrekenen
![]()
http://www.berekenhet.nl/(...)aargeld-opmaken.html
Gaarne uitkomsten vermelden zodat de discussie door kan gaan
Das een leuke site!quote:Op maandag 12 april 2010 16:30 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
De vraag is hoeveel heb je nodig per maand en mag je interen over het vermogen en hoe lang wil je dat de uitkering duurt
![]()
![]()
![]()
Leuke site trouwens!quote:Op maandag 12 april 2010 16:30 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
Ik moet gewoon ergens een keer de jackpot binnen slepen, met rustig sparen zie ik mijn HNWI-status nooit echt dichterbij komen...quote:Op maandag 12 april 2010 16:30 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |