abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80155428
Hoi, dit is een potentieel wespennest waar ik me insteek (als je ouders.nl kent) maar ik wil toch graag wat feedback hebben over het idee van kinderen laten zitten.

Mijn persoonlijke situatie: mijn jongste zoon (bijna 7) gaat waarschijnlijk niet over. Ik ben het daar eigenlijk wel mee eens. Ja, dat kan, blijkbaar is dat heel ontaard en daarom stel ik de vraag dus hier en niet op ouders.nl.

Hij is gewoon niet de snelste met het oppikken van met name lezen (hoewel rekenen ook niet echt de bom is) en vorig jaar was ook al hakken over de sloot. Hij heeft op dit ogenblik gewoon aantoonbaar niet het niveau om de versnelling in groep 4 aan te kunnen ondanks alle moeite van de juffen.

Zit er alleen een addertje onder het gras, namelijk: lost zittenblijven dit op? Natuurlijk zal hij een jaar minder op zijn tenen hoeven te lopen relatief, maar tenzij zijn ontwikkeling een ontzettende slinger krijgt in dat jaar zie ik over een jaar of wat weer hetzelfde probleem opduiken. Ik ken geen enkel kind dat na het zittenblijven ineens meekwam op normaal niveau. Klopt die indruk?

Speelt ook mee dat ik iets dyslectisch vermoed. Nee, niet omdat dat vet cool en in de mode is, maar omdat zijn vader dat ook is en hij nog steeds letters of woorden vrolijk omdraait en vaak hoorbaar "raadt" welk woord er gaat komen. De juffen doen hier vooralsnog niet veel mee en schermen met het feit dat meer kinderen op die leeftijd dat nog doen.

Zijn er hier juffen of anderszins bij de cognitieve ontwikkeling betrokken personen die hier hun licht over kunnen doen schijnen? En waar test je een kind op dyslexie? Huisarts? Wat moet ik allemaal willen in dezen?

Disclaimer: nee, hij mag van mij heerlijk bouwvakker worden, het gaat mij niet om het zittenblijven an sich maar het nut ervan

[ Bericht 0% gewijzigd door Mwanatabu op 10-04-2010 12:12:20 ]
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zaterdag 10 april 2010 @ 12:09:59 #2
52191 DABAMaster
Powered by /me
pi_80155552
een ouder die daadwerkelijk de opvoeding en ontwikkeling van haar kind verkiest boven het maatschappelijk geaccepteerde... zie je niet vaak ben ik bang
  zaterdag 10 april 2010 @ 12:15:25 #3
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_80155704
Op de basisschool zie ik er niet echt een meerwaarde van. Precies zoals je zelf al zegt, dat soort dingen veranderen niet zomaar. Op de middelbare school liggen die dingen n.m.i anders. Daar heeft blijven zitten namelijk wel degelijk nut voor kinderen c.q. jongeren die het niveau nog niet aan kunnen.
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
  zaterdag 10 april 2010 @ 12:18:19 #4
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_80155769
Bij zittenblijven is het belangrijk dat je je niet enkel richt op prestatie maar bovenal op het sociaal-emotionele. Ik begrijp dat je zoontje in gr 3 zit? Gr 3 is eigenlijk een rotjaar om over te doen: je begint echt weer bij het begin. En ik kan me niet voorstellen dat hij helemaal niks heeft opgepikt het afgelopen jaar, dat geeft vaak frustratie s waardoor een kind soms zelfs gaat onderpresteren.
Terecht dat je je afvraagt of zittenblijven zin heeft. Ook omdat je twijfelt over dyslexie, al ben ik van mening dat de aanpak niet mag veranderen als je kind opeens dat stempeltje heeft. Als hij nu moeite heeft met lezen/spellen, dan is die aanpak nu nodig, niet na afgifte van een verklaring. Hoe zit t met zijn iq? Ik zou daar ook eens naar kijken. Er zijn verzekeraars die dyslexieonderzoeken vergoeden. En via de ha kom je idd vaak wel verder, al zou het imo beter zijn als je met school op 1 lijn kan komen. Het is altijd vervelend als je niet op 1 lijn zit qua onderzoeken ed. Maar: ik zou dus eerst zijn niveau algeheel in kaart wien hebben, aangevuld met een iq onderzoek en dan evt aanvullen met dyslexie onderzoek. Je zegt dat rekenen ook minder gaat. Heeft vaak met elkaar te maken (het automatiseren met name).
Succes!
  zaterdag 10 april 2010 @ 12:18:22 #5
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_80155772
Als een kind van rond de 7 jaar blijft zitten zou ik dat jaar gebruiken om hem voor te bereiden om de volgende aangeboden lesstof. Ik ken meerdere mensen die zo uiteindelijk gewoon een hogere stof aankonden.

Als je een leerstoornis vermoedt dan kan je wellicht wat testjes doen.
  zaterdag 10 april 2010 @ 12:19:43 #6
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_80155798
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 12:15 schreef Zeroku het volgende:
Op de basisschool zie ik er niet echt een meerwaarde van. Precies zoals je zelf al zegt, dat soort dingen veranderen niet zomaar. Op de middelbare school liggen die dingen n.m.i anders. Daar heeft blijven zitten namelijk wel degelijk nut voor kinderen c.q. jongeren die het niveau nog niet aan kunnen.
Daar ben ik het niet mee eens, al vind ik wel dat prestatie alleen niet tot zittenblijven mag leiden. De sociaal/emotionele kant is minstens zo belangrijk. En ook, kijk naar de groep waar hij evt in zou komen, wat is dat voor groep? Past hij daar? Heeft hij aansluiting?
  zaterdag 10 april 2010 @ 12:20:52 #7
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_80155822
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 12:18 schreef Buschetta het volgende:
Als een kind van rond de 7 jaar blijft zitten zou ik dat jaar gebruiken om hem voor te bereiden om de volgende aangeboden lesstof. Ik ken meerdere mensen die zo uiteindelijk gewoon een hogere stof aankonden.

Als je een leerstoornis vermoedt dan kan je wellicht wat testjes doen.
Een 'goede' school, zou aandacht besteden aan datgene wat hij al wel kan, en dat niet opnieuw aanbieden. Eigenlijk krijg je dan een herhaling van wat hij nog niet beheerst, aangevuld met 'nieuwe stof', voorbereidend op de volgende groep.
  zaterdag 10 april 2010 @ 12:22:36 #8
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_80155858
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 12:19 schreef mikoxx het volgende:

[..]

Daar ben ik het niet mee eens, al vind ik wel dat prestatie alleen niet tot zittenblijven mag leiden. De sociaal/emotionele kant is minstens zo belangrijk. En ook, kijk naar de groep waar hij evt in zou komen, wat is dat voor groep? Past hij daar? Heeft hij aansluiting?
Ik denk dat blijven zitten een grotere impact heeft wat dat betreft dan meegaan naar de volgende klas. Als je in groep 3 blijft zitten, zie je al je vriendjes naar de hogere klas gaan en jij zit bij jongere kinderen die een stuk anders in elkaar zitten waarschijnlijk. Ik denk dat je kinderen niet moet "lastigvallen" met dat soort dingen op de basisschool.
  zaterdag 10 april 2010 @ 12:23:28 #9
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_80155880
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 12:20 schreef mikoxx het volgende:

[..]

Een 'goede' school, zou aandacht besteden aan datgene wat hij al wel kan, en dat niet opnieuw aanbieden. Eigenlijk krijg je dan een herhaling van wat hij nog niet beheerst, aangevuld met 'nieuwe stof', voorbereidend op de volgende groep.
Daar moeten ook het benodigd personeel voor zijn. Als een kind blijft zitten kun je er niet zomaar vanuit gaan dat een leraar dan rekening daarmee houdt. Er zitten namelijk ook nog meer kinderen in de klas die de stof nog niet hebben gehad.
  zaterdag 10 april 2010 @ 12:27:04 #10
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_80155968
Mijn zus is juffrouw op een basisschool en heeft me wel eens verteld dat zittenblijven heel zinvol kan zijn, en dan met name om groep 4 een jaartje extra te doen. In haar opinie is dat de cruciale groep.

Ik zie trouwens helemaal niet in dat dit een wespennesttopic zou zijn. Er heerst ook wel een vooroordeel hier over ouders, hoor. Volgens mij hebben de meeste ouders het belang van hun kinderen op het oog en daar kan twijfelen over zittenblijven bij horen. Net zoals twijfelen of het zinvol is om een klas over te slaan daarbij hoort. Ik heb nog nooit gemerkt dat er iemand hier werd neergesabeld om dat soort overwegingen
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_80155980
Even een tvp.
Omdat ik in mijn omgeving zie dat de kinderen inderdaad van de ouders geen jaartje over mogen doen.
Zelfs als het in groep 3 al niet goed mee kan komen en imho is dat onbegrijpelijk.
(en ja ik ken die kindjes en ik zie de werkjes, de fouten etc)
  zaterdag 10 april 2010 @ 12:30:35 #12
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_80156053
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 12:27 schreef livelink het volgende:
Mijn zus is juffrouw op een basisschool en heeft me wel eens verteld dat zittenblijven heel zinvol kan zijn, en dan met name om groep 4 een jaartje extra te doen. In haar opinie is dat de cruciale groep.

Ik zie trouwens helemaal niet in dat dit een wespennesttopic zou zijn. Er heerst ook wel een vooroordeel hier over ouders, hoor. Volgens mij hebben de meeste ouders het belang van hun kinderen op het oog en daar kan twijfelen over zittenblijven bij horen. Net zoals twijfelen of het zinvol is om een klas over te slaan daarbij hoort. Ik heb nog nooit gemerkt dat er iemand hier werd neergesabeld om dat soort overwegingen
Juist ben zelf lkr op een basisschool.

Ik ben het er niet mee eens dat een juf (of meester) geen tijd zou hebben om de leerstof zodanig aan te passen dat het voor ieder kind haalbaar en uitdagend is. Dat is echt een basisprincipe!
  zaterdag 10 april 2010 @ 12:32:03 #13
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_80156090
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 12:27 schreef Pvoesss het volgende:
Even een tvp.
Omdat ik in mijn omgeving zie dat de kinderen inderdaad van de ouders geen jaartje over mogen doen.
Zelfs als het in groep 3 al niet goed mee kan komen en imho is dat onbegrijpelijk.
(en ja ik ken die kindjes en ik zie de werkjes, de fouten etc)
Pvooess... ik bedoel niet dat zittenblijven zn geheel geen goed idee is. Soms is het juist wel de oplossing. Ik heb ook leerlingen letterlijk op zien bloeien na een jaartje zittenblijven. Ik vind alleen dat groep 3 geen ideaal jaar is om opnieuw te gaan doen, groep 4 beter dan. Maar goed, als het niet kan, houdt het op natuurlijk.
pi_80156181
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 12:20 schreef mikoxx het volgende:

[..]

Ik heb eigenlijk niet zoveel twijfels wat betreft de moeite die de juffen hebben gedaan en hun kunde. Ik heb zelf een taalkundige achtergrond en snap wel wat van taalverwerving, en wat ik heb gezien (en waar ik voor heb getekend, extra bijles hoort bij een handelingsplan en daar moet je voor tekenen als ouder) ziet er logisch uit. Hij gaat ook echt vooruit. Maar hij heeft een achterstand, punt.

Hij is eerder dit schooljaar logopedisch getest en daar was hij prima gemiddeld qua woordenschat, woordbegrip en taalproductie. Het is verder in mijn optiek ook een normaal jongetje. Wel een echt jongetje, dus schreeuwen, lawaai en poep- en piesgrappen all the way, maar zeker niet dom. Erg nieuwsgierig ook, wil alles weten over organen en onthoudt dit ook. Daar ligt het niet aan. Ergens tussen wat hij weet en wat hij opschrijft en zijn abstracte inzicht qua verhoudingen, getallen en het interpreteren van symbolen daar gaat het mis (of minder goed dan de norm).

Hoe kan ik dit netjes bespreken met de juffen? Dat ik wil weten wát hem belemmert en het niet als feit aan wil nemen. Moet wel zeggen dat er hier wat ruis op de lijn zit ivm een overspannen kleuterjuf die een beeld van hem heeft geschetst dat hem nog steeds achtervolgt van allochtoon jongetje met taalproblemen terwijl hij uit verlegenheid eerst gewoon niet durfde te praten plus dat het een stereotype voorbeeld was van niet kunnen omgaan met typisch jongetjesgedrag wat je tegenwoordig ook vaak hoort. Daar heb ik ook heel lang doorheen moeten prikken (vandaar ook de logopedische test, om dat uit de wereld te helpen).
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  † In Memoriam † zaterdag 10 april 2010 @ 12:37:21 #15
7074 moussy
kuttekop
pi_80156194
Beide kinderen van mij zijn blijven zitten. De 1 in gr. 4 omdat ze er echt geen bal van snapte met rekenen en ook maar van school overgestapt, omdat ze er op de oude school ook geen bal van snapten. en de ander doet dit jaar gr. 2 nog eens fijntjes over, omdat hij he-le-maal nog niet toe was aan gr 3.

Er rust idd best een taboe op het zittenblijven, het schijnt dat ouders zo over de zeik gaan als ze die berichten horen dat er hulptroepen aan te pas moeten komen
Je zou er haast een boek over schrijven!
  zaterdag 10 april 2010 @ 12:38:58 #16
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_80156246
Mwatanabu, het klopt toch dat je zo af en toe in het autisme-topic post? Gaat dat over hetzelfde kind? (je zoontje?) want dan is dat ook iets om rekening mee te houden hij. Ik weet niet wat er precies aan de hand is hoor, maar heb enige kennis op dat gebied, zeg maar
  zaterdag 10 april 2010 @ 12:39:58 #17
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_80156267
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 12:37 schreef moussy het volgende:
Beide kinderen van mij zijn blijven zitten. De 1 in gr. 4 omdat ze er echt geen bal van snapte met rekenen en ook maar van school overgestapt, omdat ze er op de oude school ook geen bal van snapten. en de ander doet dit jaar gr. 2 nog eens fijntjes over, omdat hij he-le-maal nog niet toe was aan gr 3.

Er rust idd best een taboe op het zittenblijven, het schijnt dat ouders zo over de zeik gaan als ze die berichten horen dat er hulptroepen aan te pas moeten komen
Ik denk juist dat je kind er ook enorm van kan groeien, maar dan met name emotioneel. Dat is echt een basis voor prestatie vind ik En wat fijn dat het zo'n goede beslissing was voor je dochter!
pi_80156275
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 12:32 schreef mikoxx het volgende:

[..]

Pvooess... ik bedoel niet dat zittenblijven zn geheel geen goed idee is. Soms is het juist wel de oplossing. Ik heb ook leerlingen letterlijk op zien bloeien na een jaartje zittenblijven. Ik vind alleen dat groep 3 geen ideaal jaar is om opnieuw te gaan doen, groep 4 beter dan. Maar goed, als het niet kan, houdt het op natuurlijk.
Aha, dat vind ik dan weer interessant want vooral dat stukje van opbloeien van een jaartje zittenblijven is voor mij goed om te weten, dat dat kan!
Je bent zelf dus ook leerkracht. Wat zou jij nou een goede manier vinden om door de ouders benaderd te worden? Wat zijn goede punten om mee te nemen in zo'n gesprek, want op 1 lijn zitten vind ik erg belangrijk.
pi_80156298
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 12:38 schreef mikoxx het volgende:
Mwatanabu, het klopt toch dat je zo af en toe in het autisme-topic post? Gaat dat over hetzelfde kind? (je zoontje?) want dan is dat ook iets om rekening mee te houden hij. Ik weet niet wat er precies aan de hand is hoor, maar heb enige kennis op dat gebied, zeg maar
Nee, dit het broertje van mijn autistische zoon
  † In Memoriam † zaterdag 10 april 2010 @ 12:44:02 #20
7074 moussy
kuttekop
pi_80156344
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 12:39 schreef mikoxx het volgende:

[..]

Ik denk juist dat je kind er ook enorm van kan groeien, maar dan met name emotioneel. Dat is echt een basis voor prestatie vind ik En wat fijn dat het zo'n goede beslissing was voor je dochter!
Ze gaat straks naar gr. 7 en het belangrijkste, ze kan rekenen! Ze kon dus eerst perfect tot 100 tellen dmv een kralenketting.. Het was zwaar, ze moest opnieuw bij het begin beginnen, ze werkt nu wel met een aangepast programma, maar ze doet het keurig
  zaterdag 10 april 2010 @ 12:44:11 #21
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_80156351
Ah oke, dan is dat niet aan de orde dus.
Ik zou in een gesprek aangeven dat je bij evt zittenblijven graag wilt weten hoe de school/lkr omgaat met dingen die hij al wel beheerst. En of groep 3 in dat opzicht niet een akelig jaar is om over te doen, hoe zij daar tegenaan kijken. En het emotionele aspect: hoe is de groep waar hij evt in zou komen? En idd, open houden van beide kanten, geen verwijten oid. Samen tot een goede oplossing komen, dat is het doel
pi_80156388
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 12:37 schreef moussy het volgende:

Ik heb er nu geen moeite mee, simpelweg omdat ik de feiten zie. Verder is het een superlief, vrolijk jochie en dat wou ik graag zo houden. Ik merk nu soms dat hij chagrijnig wordt van school of opstandig terug komt. Vreemd genoeg is dat de laatste weken wat minder, nu hij nog meer gestimuleerd wordt. Hij vliegt echt door de "categorieën" heen.
Mijn schrikbeeld is dat hij volgend jaar de aansluiting verliest en erbuiten gaat vallen. Dat lijkt me gewoon sneu.

In groep 1 hadden we een juf die steeds met rare constateringen kwam rond zijn persoontje. Dat ie niet kon praten (thuis klepte hij in volzinnen tot je hoofd ervan barstte) of tot tien tellen (mijn tegenzet: "Hoeveel M&M's je kan tellen mag je opeten" ta-dah 27) en toen werd ik wel bokkig van het idee, gewoon omdat het niet klopte.

Dat mens is gelukkig opgehoepeld nu, was al jaren overspannen bleek achteraf.
  zaterdag 10 april 2010 @ 12:46:07 #23
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_80156390
En ga evt in overleg of hij niet over kan naar gr 4 met in je achterhoofd dat hij dat jaar waarschijnlijk over gaat doen. Dat ze hem aanbieden wat hij wel kan, zodat hij niet overvraagd wordt en zijn emotionele ontwikkeling wordt aangetast. En dan evt dus gr 4 nog een keertje doen. Gr 3 overdoen is zover terug naar het begin...... maar goed, da's mijn mening en mijn ervaring he?
pi_80156432
Mwanatabu is een vrouw. Ik heb altijd gedacht dat er een man achter die nick zat.

Hm.
pi_80156749
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 12:46 schreef mikoxx het volgende:
En ga evt in overleg of hij niet over kan naar gr 4 met in je achterhoofd dat hij dat jaar waarschijnlijk over gaat doen. Dat ze hem aanbieden wat hij wel kan, zodat hij niet overvraagd wordt en zijn emotionele ontwikkeling wordt aangetast. En dan evt dus gr 4 nog een keertje doen. Gr 3 overdoen is zover terug naar het begin...... maar goed, da's mijn mening en mijn ervaring he?
Ik kan er in ieder geval voor pleiten, tnx!

Het klopt wel zo ongeveer met wat ik denk. Is ie nét enthousiast aan het lezen geslagen moet ie weer terug naar De Klinkerstraat. Of zouden ze dat dan weer apart met hem gaan doen, dat ie niet helemaal terug moet daarnaar? Zijn handschrift is namelijk om van te huilen, en zijn spelling ook. Het lijkt me erg nuttig dat hij dat eerst op niveau trekt voordat ze ünderhaupt gaan versnellen.
pi_80156795
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 12:48 schreef Xrtzsck het volgende:
Mwanatabu is een vrouw. Ik heb altijd gedacht dat er een man achter die nick zat.

Hm.
Niet vertellen in VBL he
  † In Memoriam † zaterdag 10 april 2010 @ 13:07:45 #27
7074 moussy
kuttekop
pi_80156946
Bij mijn oudste leek het er op dat ze wel redelijk door gr. 3 gehobbeld was, niet fantastisch dus, het waren zelfs geen hakken over de sloot. Wij hebben met z'n alle idd maar besloten om gr. 4 gewoon aan te kijken wat er bij haar in zat, weinig dus, ze trok gr. 4 helemaal niet, ze wilde niet meer naar school, werd vreselijk opstandig, oa. omdat het gewoon allemaal niet lukte en daardoor steeds moest nablijven en kabbelde na een hoop poeha van mijn kant met gr. 3 werk het jaar door en deed daarna gr. 4 dus over. halverwegen dat jaar heb ik haar wel van school gehaald, omdat er oa. geen verbeteringen kwamen en nog wat andere dingen, maar dat had met de school/leerkracht zelf te maken.
  Moderator zaterdag 10 april 2010 @ 13:08:08 #28
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_80156955
Mijn broer is blijven zitten in groep 5. Doet nu HBO Heeft hem geholpen, schijnbaar. Het gaf hem wat meer zelfvertrouwen.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  zaterdag 10 april 2010 @ 13:10:26 #29
20436 Jambo
Hakuna Matata
pi_80157020
Mijn zoon zal ook een jaartje over moeten doen. Hij zit in groep 2 nu.
Eén van de redenen is dat hij het hakken en plakken nog niet onder de knie heeft. Melvin raadt ook door de klank te horen welk woord het zal zijn. Bij voorbeeld als ik muis spel zegt hij huis. Bij ons op school wordt staat men gelukkig wel open voor onderzoeken. Aangezien Melvin in het verleden een taalachterstand heeft gehad zijn we op advies van school weer naar logopedie gegaan. Dit om te kijken of zijn eerdere taalachterstand een oorzaak kan zijn. Daarnaast heeft hij vanaf begin dit jaar remedial teaching en er zal er in mei in ieder geval een dyslexie-onderzoek afgenomen worden. Het dyslexie-onderzoek wordt vanuit school geregeld.

Bij Melvin op school hebben ze vorig jaar wel enkele kinderen naar groep 3 over laten gaan terwijl er al twijfels waren en deze kinderen moeten groep 3 nu ook over doen. Zij redeneren nu dat het voor zulke kinderen beter is om groep 2 nog een keer over te doen zodat ze over een jaar een sterkere basis hebben om naar groep 3 door te stromen. Ik kan me daar wel in vinden. Melvin zal niet gelukkig worden als hij wel over gaat naar groep 3 en dan continu op zijn tenen moet lopen om de rest bij te benen. Daarnaast is het niet de bedoeling dat Melvin volgend jaar in groep 2 alleen nog maar kleutert en hij zal daarom uitdagendere werkjes krijgen.
Ik word er wel es mismoedig van dat ik, wat ik voel, niet zeggen kan. (Toon Hermans)
pi_80157097
Beter een jaartje overdoen met wat extra uitdaging, dan nu overgaan en een heel jaar hard moeten werken zonder succes. Ze kunnen beter wat zelfvertrouwen opdoen op deze leeftijd, dan te beseffen dat ze achterlopen op hun leeftijdgenoten.
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
pi_80157382
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 13:12 schreef Spooky4u het volgende:
Beter een jaartje overdoen met wat extra uitdaging, dan nu overgaan en een heel jaar hard moeten werken zonder succes. Ze kunnen beter wat zelfvertrouwen opdoen op deze leeftijd, dan te beseffen dat ze achterlopen op hun leeftijdgenoten.
Dát is dus mijn grote dilemma. Die extra uitdaging met een jaartje overdoen lijkt me de deal. Alleen wil ik ook weten waarom er niet uitkomt wat er (waarschijnlijk toch wel) in zit en wil ik hem niet tekort doen door hem ipv het stempeltje "dyslexie" het etiketje "zittenblijver" te geven want ook dat speelt mee. Eigenlijk belachelijk, het joch is nog geen 7 en nu moet je al gaan nadenken over hoe dit extra jaar op zn CV gaat staan als de middelbare school en dús zijn mogelijkheden voor de rest van zijn leven in beeld komen.

Ik weet het echt niet.
  Moderator zaterdag 10 april 2010 @ 13:27:17 #32
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_80157499
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 13:23 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Dát is dus mijn grote dilemma. Die extra uitdaging met een jaartje overdoen lijkt me de deal. Alleen wil ik ook weten waarom er niet uitkomt wat er (waarschijnlijk toch wel) in zit en wil ik hem niet tekort doen door hem ipv het stempeltje "dyslexie" het etiketje "zittenblijver" te geven want ook dat speelt mee. Eigenlijk belachelijk, het joch is nog geen 7 en nu moet je al gaan nadenken over hoe dit extra jaar op zn CV gaat staan als de middelbare school en dús zijn mogelijkheden voor de rest van zijn leven in beeld komen.

Ik weet het echt niet.
Ik zet mijn lagere school niet eens op mijn CV tegenwoordig, dat is niet mee van deze tijd Dus alleen wanneer ze gaan rekenen richting zijn daadwerkelijke leeftijd komt men erachter. Voor de rest: gewoon goed in de gaten houden dat het niet een etiket-kind wordt.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_80157561
Daar komt geen eitket op. Middelbare scholen kijken naar 3 dingen.
Advies basisschool, CITO toets en het groep 8 rapport.

Overigens heb je met blijven zitten ook meer tijd om uit te zoeken wat er 'mis' is met hem. Een dag missen op school om wat testen te doen zal veel minder zwaar wegen dan wanneer dit moet in het jaar wat al zo moeilijk is voor hem.
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
  zaterdag 10 april 2010 @ 19:00:48 #34
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_80166026
Mwatanabu, gooi het gewoon eens in de groep op school, dan kan je ook hun kant van het verhaal horen. Als lezen en spelling achterblijven, kán er sprake zijn van dyslexie, het kán ook erfelijk zijn, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Los daarvan, zou ik een beslissing nemen. Als ik een keuze zou moeten maken, zou ik hem naar gr 4 laten gaan, met voor jezelf in je achterhoofd dat het goed zou kunnen dat hij gr 4 twee keer gaat doen. Je kan kijken hoe t gaat, voor t zelfde geld maakt ie opeens zo'n spurt dat ie het wel bijtrekt, je weet t nooit natuurlijk, je kan niet in de toekomst kijken.
Over dat jaartje extra op zijn cv zou ik me niet te druk maken hoor, geen hond die daar nog naar vraagt tzt. Ik weet niet van welke maand je zoon is, maar wellicht is het leeftijdsverschil niet eens een jaar. Er zijn ook mensen zat die bijv via mbo naar hbo gaan, dat 'kost' je ook een jaar. Maar wat is een jaar op je hele leven? En wat ik al eerder zei, het is veel belangrijker om je lekker te voelen, dat is een basis voor prestatie.
Voor overvragen in gr 4 is het wel zaak waakzaam te zijn natuurlijk, duidelijke afspraken maken en niet meer dan nodig, maar wel blijven uitdagen natuurlijk. Soms presteren leerlingen op die leeftijd trouwens ook erg afhankelijk van de lkr die voor de groep staat.
pi_80167366
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 19:00 schreef mikoxx het volgende:
...Als ik een keuze zou moeten maken, zou ik hem naar gr 4 laten gaan, ...
Volgens mij heb je als ouders in principe geen keuze daarin
pi_80167478
Over c.v. zou ik me geen zorgen maken, niemand specificeert z'n basisschooltijd op z'n c.v. En als mensen vragen stellen over z'n leeftijd t.t.v. aanvang middelbare school kan ie altijd nog zeggen dat ie een jaartje extra heeft gekleuterd, dat komt veel voor en daar zal geen mens 'm op aankijken.
pi_80168092
Ok, ik bedoelde niet echt een CV als in de arbeidsmarkt, maar ik bedoelde dat ik denk dat een kind dat op zijn 13e van de basisschool komt rollen in de regel vragen krijgt bij het opgeven op een middelbare school. Zeker als het dan een twijfelgevalletje is tussen VMBO kader of praktijk (of hoe het ook heet) dit extra jaar zeker niet in zijn voordeel gaat werken
pi_80168243
Dan zou 't gooien op extra kleuteren. Happens all the time.
  † In Memoriam † zaterdag 10 april 2010 @ 20:23:53 #39
7074 moussy
kuttekop
pi_80168467
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 19:48 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Jawel, als jij echt niet wil dat hij blijft zitten gebeurt het niet. Je moet er ook voor tekenen en dan later weer voor de stappenplannen.
pi_80168576
quote:

Jawel hoor, uiteindelijk bepaalt niet de school, maar de ouders of het kind over gaat. De school mag dan trouwens vervolgens wel weigeren om extra begeleiding te geven in de volgende groep, aangezien het overgaan tegen het advies van de school in is gebeurd. Maar meestal komt het zo ver niet hoor

Hebben ze op jullie school toevallig geen groep 3/4. Een aantal kinderen die bij ons groep 3 doubleerden zijn naar groep 3/4 gegaan, zodat ze niet helemaal terug hoeven naar het niveau begin groep 3 en dat is zeer goed bevallen.
Overigens ben ik wél een voorstander van een doublure in een lagere groep (kleuters,3 of 4), later op de basisschool zou ik er niet meer zo snel voor kiezen, dan weegt het sociale aspect ook veel zwaarder, jonge kinderen passen zich nog veel makkelijker aan aan de nieuwe groep.

Ik ken trouwens voldoende voorbeelden van kinderen die het na een doublure gewoon een stuk beter doen hoor! Ik heb nu een aantal kinderen in mijn groep (5) die groep 4 over hebben gedaan en nu gewoon meekomen Als kind lijkt het trouwens heel vermoeiend om constant "op te tenen" te moeten lopen!

En over het niet goed staan op een 'CV', daar zou ik me zeker niet druk om maken. Daar wordt volgens mij echt niet naar gekeken door een middelbare school!
pi_80168680
Als ik jou was dan zou ik hem een jaartje overnieuw laten doen. Ik ben zelf ook in groep 4 blijven zitten, en mij heeft het enorm geholpen. In groep 8 had ik met 547 punten zelfs de hoogste CITO-score van de klas . Het is vooral een ''gedachte verandering''. De periode voordat ik bleef zitten leverde ik lukraak mijn werk in, als ik bijvoorbeeld zag dat mijn vrienden klaar waren dan leverde ik mijn schrift ook maar in zodat ik met ze kon spelen. Dingen als de tafel van 10 begreep ik maar niet. Ik herinner me nog dat ik hem klassikaal met de juf moest oefenen, en ik voelde zo'n groepsdruk dat ik het me gewoon niet lukte. Het liefst wou ik dat het zo snel mogelijk voorbij was dus ik noemde maar wat willekeurige getallen.

Na het zittenblijven verliep alles vlekkeloos, en natuurlijk is het vervelend dat je vrienden overgaan en jij niet, maar vrienden heb je over het algemeen op die leeftijd zo weer gemaakt. Achteraf heb ik er ook geen last van, alhoewel mensen soms wel wat vreemd opkijken als ze erachter komen dat ik in groep 4 ben blijven zitten.

Maar ja, beter dit dan dat ik achteraf op een speciale school voor moeilijk lerende kinderen of het VMBO terecht was gekomen.
  † In Memoriam † zaterdag 10 april 2010 @ 20:30:28 #42
7074 moussy
kuttekop
pi_80168685
Er wordt pas op een middelbare school naar gegekeken als je je kind in moet schrijven voor een bepaalde school en er meer inschrijvingen zijn dan plaatsen. Dan kan het voor de kinderen die zijn blijven zitten soms negatief uitpakken.
  zaterdag 10 april 2010 @ 21:50:14 #43
11682 Moonah
Jolie femme
pi_80170936
Mwana, hoe doet hij het met rekenen? Zijn de problemen alleen op taalgebied? Beheerst hij alle letters? En het aanvankelijk lezen?
In dat geval zou je zoon naar groep 4 kunnen gaan, met een handelingsplan voor lezen en spelling, dat meteen vanaf het begin van het schooljaar ingaat. Dus liefst opgesteld door de leerkracht van groep 3.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_80172081
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 21:50 schreef Moonah het volgende:
Mwana, hoe doet hij het met rekenen?
Vlak onder de middenmoot. Hij snap het principe, maar abstract denken en schatten is het probleem. En het opschrijven.
quote:
Zijn de problemen alleen op taalgebied?
Zijn taalbegrip, woordenschat en taalproductie zijn prima gemiddeld. Alleen zijn handschrift is, nou ja, aandoenlijk slecht, omgekeerde letters, erg slechte fijne motoriek en letterlijk spellen: "de zeej is wilt". Hardop lezen gaat een stukje beter, maar nog vaak woorden "af" raden, letters door elkaar hosselen, omdraaien.
quote:
Beheerst hij alle letters?
Ja.
quote:
En het aanvankelijk lezen?
Wat is dat? Hoe het in het begin ging? Heeeel moeizaam. Echt heel lang spellend lezen (P! O! P! oooh "pop")
quote:
In dat geval zou je zoon naar groep 4 kunnen gaan, met een handelingsplan voor lezen en spelling, dat meteen vanaf het begin van het schooljaar ingaat. Dus liefst opgesteld door de leerkracht van groep 3.
Volgens mij zijn ze nu al bezig met handelingsplannen, ik teken in ieder geval sinds maanden voor extra aandacht en begeleiding.

Zit het grote voordeel van blijven zitten in groep 4 nou in minder herhaling? Want het lijkt me sterk dat ze hem in groep 3 laten blijven zitten en dan weer teruggaan naar de basis terwijl dat nu net goed gaat.

Ik twijfel echt ontzettend. Overvragen is het laatste wat moet gaan gebeuren, en persoonlijke begeleiding is in beide gevallen wel aan de orde.
Hij doet trouwens wel erg zijn best, het is geen probleem qua belangstelling of motivatie. En het valt ook op dat hij de helft van de tijd zo onzeker is dat hij niet durft aan te nemen van zichzelf wat nou ook alweer de opdracht is. Dan gaat ie dus kijken bij de buurman of vragen wat er nou de bedoeling is. Of als buurman een kletskop is, gaat ie vrolijk mee zitten kwebbelen.
pi_80172182
Allemaal bedankt trouwens met alle input en inzicht, alles helpt!
pi_80172228
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 20:30 schreef moussy het volgende:
Er wordt pas op een middelbare school naar gegekeken als je je kind in moet schrijven voor een bepaalde school en er meer inschrijvingen zijn dan plaatsen. Dan kan het voor de kinderen die zijn blijven zitten soms negatief uitpakken.
Dit heb ik ook ergens gelezen, dat ze dan naar geboortejaar kijken en het niet uitmaakt of het om een jaar langer 'kleuteren' of 'zitten blijven' gaat.
Daarnaast heb ik ergens gehoord of gelezen (?) dat een jaar 'zitten blijven'/'kleuteren' op de basisschool maar 1 keer mag en dat ze anders naar speciaal onderwijs zouden moeten? Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?

Zou voor mij namelijk de keuze iets makkelijker maken. Ik zit met het tegenovergestelde probleem. Mijn oudste is van 31 december en zit in groep 2. (1 uur later geboren en hij zou nog in groep 1 hebben gezeten!!! ) Wij wilden graag dat hij nog een jaar door kon kleuteren. (Jaaah... zulke ouders heb je ook nog! ) Hij is nog maar 5,5 als hij naar groep 3 zou gaan tenslotte, we zijn bang dat ie altijd op zijn tenen moet lopen of in een hogere klas blijft zitten waarbij hij al zijn klasgenootjes verliest. (In een gezamelijke groep 1/2 is dat niet aan de orde, gaan er maar een paar weg.)
Nu vind de juf dat hij wel naar groep 3 kan. Hij voldoet aan de voorwaarden om te kunnen lezen en schrijven en ze vindt dat we hem tekort doen door hem te 'laten zitten'. (Daar had ze mij wel mee, met die opmerking, wil mijn kind uiteraard niet tekort doen. ) Ik weet van verschillende kinderen die ouder dan hem zijn, die wel blijven doorkleuteren. Daardoor denk ik aan de ene kant (zoals de GGD-arts zei) dat de school echt wel inzicht in zijn kunnen heeft. Maar aan de andere kant... dat jochie nu al naar groep 3...? We (de juf en ik) hebben nu afgesproken dat ze het nog eens heel goed bekijkt en we hebben in juni een afspraak om een knoop door te hakken.
  zaterdag 10 april 2010 @ 22:55:36 #47
11682 Moonah
Jolie femme
pi_80172645
Hm.... Op basis van je laatste post zou ik weer neigen naar doublure in groep 3. Mits aangepast programma en niet alleen herhaling van het inmiddels al aangebodene.
Rekenen gaat best snel in groep 4. Tot de 100, optellen en aftrekken over het tiental heen, tafels...
En als je zoon nu nog spellend leest, wordt alles bij elkaar toch wel een fikse kluif in groep 4.
Hij moet niet worden overvraagd zeg je, hij is onzeker. Wellicht doet een jaartje extra groep 3 hem juist heel goed om de basis stevig te leggen. Maar ik weet dat de meningen van deskundigen ook erg verdeeld zijn over doublure in groep 3. de een zegt als de letters beheerst worden overgaan naar groep 4, de ander zegt juist dat het aanvankelijk lezen (idd het komen tot synthese van losse letters) beheerst moet worden.
Al met al, praat met de juf. Zij kent je zoon in de klas, zij weet de mogelijkheden binnen de eign school.

Oh, en een dyslexietest wordt bij ons op school meestal pas in groep 5 gedaan. En een kind moet minimaal 3x achter elkaar een E-score op een spelling-/ en of begrijpend lezen toets hebben. Bovendien moet de school handelingsverlegen zijn, zoals men dat nemt. oftewel, allerlei handelingsplannen zij uit de kast getrokken zonder aantoonbaar resultaat. Tenminste, dit zijn de richtlijnen bij ons bestuur.
Je kunt wel altijd zélf een dyslexietest laten doen. Al heeft dat ook pas echt zin na een x aantal maanden leesonderwijs.
  zaterdag 10 april 2010 @ 23:02:51 #48
11682 Moonah
Jolie femme
pi_80172864
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 22:42 schreef Mammietje het volgende:
Daarnaast heb ik ergens gehoord of gelezen (?) dat een jaar 'zitten blijven'/'kleuteren' op de basisschool maar 1 keer mag en dat ze anders naar speciaal onderwijs zouden moeten? Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?
Ja, klopt. Dat een kind maar 1x mag doubleren.
quote:
Zou voor mij namelijk de keuze iets makkelijker maken. Ik zit met het tegenovergestelde probleem. Mijn oudste is van 31 december en zit in groep 2. (1 uur later geboren en hij zou nog in groep 1 hebben gezeten!!! ) Wij wilden graag dat hij nog een jaar door kon kleuteren. (Jaaah... zulke ouders heb je ook nog! ) Hij is nog maar 5,5 als hij naar groep 3 zou gaan tenslotte, we zijn bang dat ie altijd op zijn tenen moet lopen of in een hogere klas blijft zitten waarbij hij al zijn klasgenootjes verliest. (In een gezamelijke groep 1/2 is dat niet aan de orde, gaan er maar een paar weg.)
Zó'n belachelijke nieuwe regeling van hogerhand. Ik ben voorstander van zo lang mogelijk kleuteren. Maar in jullie geval zou het idd als doublure tellen. Hetgeen voor de school inhoudt dat ze officieel een handelingsplan moeten opstellen waarin verantwoord wordt wat je zoon voor extra begeleiding krijgt. Van de zotte, voor een kleuter. Sorry, mijn persoonlijke frustratie.
quote:
Nu vind de juf dat hij wel naar groep 3 kan. Hij voldoet aan de voorwaarden om te kunnen lezen en schrijven en ze vindt dat we hem tekort doen door hem te 'laten zitten'. (Daar had ze mij wel mee, met die opmerking, wil mijn kind uiteraard niet tekort doen. ) Ik weet van verschillende kinderen die ouder dan hem zijn, die wel blijven doorkleuteren. Daardoor denk ik aan de ene kant (zoals de GGD-arts zei) dat de school echt wel inzicht in zijn kunnen heeft. Maar aan de andere kant... dat jochie nu al naar groep 3...? We (de juf en ik) hebben nu afgesproken dat ze het nog eens heel goed bekijkt en we hebben in juni een afspraak om een knoop door te hakken.
Kijk goed naar je kind. Is hij leergierig? Kan hij zich goed concentreren? Wat doet hij graag op school? Bouwhoek? Huishoek? Buiten spelen? Of ook de 'echte' werkjes? Ik vind de overgang van groep 2 naar 3 zo groot. Er wordt zo veel meer van de kinderen geeist. Ze moeten ineens zo lang stil zitten en opletten en geconcentreerd werken. Soms vond ik het bijna zielig (toen ik groep 3 had).
pi_80172999
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 22:55 schreef Moonah het volgende:
Hm.... Op basis van je laatste post zou ik weer neigen naar doublure in groep 3. Mits aangepast programma en niet alleen herhaling van het inmiddels al aangebodene.
Rekenen gaat best snel in groep 4. Tot de 100, optellen en aftrekken over het tiental heen, tafels...
En als je zoon nu nog spellend leest, wordt alles bij elkaar toch wel een fikse kluif in groep 4.
Hij moet niet worden overvraagd zeg je, hij is onzeker. Wellicht doet een jaartje extra groep 3 hem juist heel goed om de basis stevig te leggen. Maar ik weet dat de meningen van deskundigen ook erg verdeeld zijn over doublure in groep 3. de een zegt als de letters beheerst worden overgaan naar groep 4, de ander zegt juist dat het aanvankelijk lezen (idd het komen tot synthese van losse letters) beheerst moet worden.
Al met al, praat met de juf. Zij kent je zoon in de klas, zij weet de mogelijkheden binnen de eign school.
Hij leest nu niet meer spellend hoor, maar hij heeft het lang gedaan. En bij lange ingewikkelder woorden doet ie het weer. En met de juf praten doen we zeker.
quote:
Oh, en een dyslexietest wordt bij ons op school meestal pas in groep 5 gedaan. En een kind moet minimaal 3x achter elkaar een E-score op een spelling-/ en of begrijpend lezen toets hebben. Bovendien moet de school handelingsverlegen zijn, zoals men dat nemt. oftewel, allerlei handelingsplannen zij uit de kast getrokken zonder aantoonbaar resultaat. Tenminste, dit zijn de richtlijnen bij ons bestuur.
Je kunt wel altijd zélf een dyslexietest laten doen. Al heeft dat ook pas echt zin na een x aantal maanden leesonderwijs.
Ah ok, dan weet ik ook waarom ze daar op school (nog) niet aan beginnen. Hij had geloof ik een "lage C" (dat het net met de hakken over de sloot voldoende was) en dat is overall wel zijn prestatieniveau: lage C tot misschien een hoge.
pi_80173110
Twee linkjes die interessant kunnen zijn:
Over hoe nuttig leraren zittenblijven vinden (en wanneer ouders daarbij wat in te brengen hebben):
http://beteronderwijsnederland.net/node/2643
Over het nut van doorkleuteren:
http://www.avs.nl/nieuwse(...)ietaltijdnuttig.aspx
pi_80173185
Vraag dat over die dyslexietest anders eens na bij je ziektekostenverzekering, en zijn nieuwe regels die langzaam ingevoerd worden maar ik ken niet alle ins en outs.

Wat voor effect heeft het denk je op zijn zelfvertrouwen als hij het oudste kind is in groep 3 en wordt ingehaald door jongere kinderen (hij als zittenblijver, en zij als jongste leerlingen/versnelde leerling)? Trekt hij zich dat aan of valt het hem helemaal niet op?
Leert hij visueel? Dus heeft hij minder aan de uitleg van de juf, en meer aan 'afkijken wat de bedoeling is'? Dan zou je mss met de juf kunnen bekijken hoe je dat in goede banen kunt leiden (dus hem die mogelijkheid kunt bieden binnen de klas).
-Weet jij eigenlijk wat zijn leesniveau/avi-niveau is? Heeft hij M3 al gehaald?
  zaterdag 10 april 2010 @ 23:14:22 #52
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_80173206
quote:

[..]

Dit heb ik ook ergens gelezen, dat ze dan naar geboortejaar kijken en het niet uitmaakt of het om een jaar langer 'kleuteren' of 'zitten blijven' gaat.

Dat zo'n datum zo belangrijk is dan he. Mijn oudste is van 2 januari en daar was ik zo blij mee. Geen enkele discussie, gewoon lekker 2,5 jaar kleuteren en naar groep 3 toen ze er helemaal aan toe was. Mijn jongste is van november en hem hebben we een extra jaartje laten kleuteren. Dan maar een zittenblijver hoor, mij kan het niks schelen. En nu is hij in ieder geval ook echt wel klaar om naar groep 3 te gaan.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_80173469
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 23:02 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ja, klopt. Dat een kind maar 1x mag doubleren.
[..]

Zó'n belachelijke nieuwe regeling van hogerhand. Ik ben voorstander van zo lang mogelijk kleuteren. Maar in jullie geval zou het idd als doublure tellen. Hetgeen voor de school inhoudt dat ze officieel een handelingsplan moeten opstellen waarin verantwoord wordt wat je zoon voor extra begeleiding krijgt. Van de zotte, voor een kleuter. Sorry, mijn persoonlijke frustratie.
[..]

Kijk goed naar je kind. Is hij leergierig? Kan hij zich goed concentreren? Wat doet hij graag op school? Bouwhoek? Huishoek? Buiten spelen? Of ook de 'echte' werkjes? Ik vind de overgang van groep 2 naar 3 zo groot. Er wordt zo veel meer van de kinderen geeist. Ze moeten ineens zo lang stil zitten en opletten en geconcentreerd werken. Soms vond ik het bijna zielig (toen ik groep 3 had).
Dank je... ik voel me gesteund in mijn idee over liever doorkleuteren. (Hoewel o.a. het laatste linkje in mijn laatste post het nut er van tegenspreekt.) Hij is overigens helemaal gek van de huishoek. Met werkjes (met name zijn bufferboekje) doet hij zo verschrikkelijk zijn best om het GOED te doen, dat hij de opdrachtjes niet af krijgt.
Maar hoewel ik het ook eigenlijk zielig vind dat hij al zo snel 'groot' moet zijn, maakt dat je eerste opmerkingen m.b.t. doubleren, i.c.m. het tijdelijke effect van doorkleuteren (ben ik al vaker tegengekomen) voor mij toch de doorslag geeft. Als de juf ECHT denkt dat hij het kan... dan moet dat maar...
pi_80173840
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 23:14 schreef livelink het volgende:

[..]

Dat zo'n datum zo belangrijk is dan he. Mijn oudste is van 2 januari en daar was ik zo blij mee. Geen enkele discussie, gewoon lekker 2,5 jaar kleuteren en naar groep 3 toen ze er helemaal aan toe was. Mijn jongste is van november en hem hebben we een extra jaartje laten kleuteren. Dan maar een zittenblijver hoor, mij kan het niks schelen. En nu is hij in ieder geval ook echt wel klaar om naar groep 3 te gaan.
Ja... en dan te bedenken dat ik in 3 uur ben bevallen... had best een uurtje bij gekund! Vroegah was die grens op 1 oktober en de leraren die ik gesproken heb, zijn er stuk voor stuk helemaal niet gelukkig mee dat die grens die kant op is verlegd. Ik snap het ook niet... logischer lijkt mij dat die grens aan het eind van de zomervakantie zou liggen, dan zit iedereen een volledig jaar in groep 1.
pi_80174371
quote:

[..]

Mijn oudste is van 31 december en zit in groep 2. (1 uur later geboren en hij zou nog in groep 1 hebben gezeten!!! )
Tegenwoordig is de scheiding bij de jaarwisseling?
Toen ik op de basisschool zal was de scheiding in September volgens mij. De jongste bij mij in de klas was van september en de leerlingen van oktober waren het oudst.
Op zondag 8 maart 2009 21:38 schreef Danny het volgende:
fuck de policy. posten die hap!
pi_80174625
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 23:51 schreef Jegorex het volgende:

[..]

Toen ik op de basisschool zal was de scheiding in September volgens mij. De jongste bij mij in de klas was van september en de leerlingen van oktober waren het oudst.
Yep. En vroeger lag de grens op 1 oktober.
pi_80179117
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 23:13 schreef poemojn het volgende:
Vraag dat over die dyslexietest anders eens na bij je ziektekostenverzekering, en zijn nieuwe regels die langzaam ingevoerd worden maar ik ken niet alle ins en outs.

Wat voor effect heeft het denk je op zijn zelfvertrouwen als hij het oudste kind is in groep 3 en wordt ingehaald door jongere kinderen (hij als zittenblijver, en zij als jongste leerlingen/versnelde leerling)? Trekt hij zich dat aan of valt het hem helemaal niet op?
Nee, dat boeit hem niet zo geloof ik. Gelukkig!
quote:
Leert hij visueel? Dus heeft hij minder aan de uitleg van de juf, en meer aan 'afkijken wat de bedoeling is'? Dan zou je mss met de juf kunnen bekijken hoe je dat in goede banen kunt leiden (dus hem die mogelijkheid kunt bieden binnen de klas).
Waar moet ik dan precies aan denken?
quote:
-Weet jij eigenlijk wat zijn leesniveau/avi-niveau is? Heeft hij M3 al gehaald?
Daar hikt ie nu tegenaan. Maar door zijn onzekerheid durft hij nergens vanuit te gaan. Je ziet hem soms de woorden mimen (goed) en dan komt er op een heel onzeker toontje en met een dikke rimpel en schuine blik iets anders uit op vragende toon. Wat dat betreft is blijven zitten voor zijn onzekerheid niet echt verkeerd.
pi_80179141
quote:

[..]

Ik heb er een van november, en ging ervan uit dat dat een late leerlinge ging worden. Tenzij ze de juf onder de tafel lult omdat ze alles toch beter weet, niet geheel ondenkbaar met madame
pi_80181472
De grens voor wel of niet over gaan naar groep 3 ligt eigenlijk al sinds de invoering van de basisschool (1985) op 1 januari, maar er wordt eigenlijk pas de laatste jaren (onder druk van de inspectie) wat mee gedaan. Daarvoor hielden de meeste scholen 1 oktober aan en werd er naar september/oktober kinderen extra goed gekeken.
Ik ben ook niet zo voor het verschuiven van die grens. Als ik in mijn klas kijk zijn de kinderen die in okt/nov/dec al 9 zijn geworden (die hebben dus officieel gedoubleerd in groep 2) een stuk stabieler dan de kinderen die een jaar jonger zijn.
  zondag 11 april 2010 @ 12:26:53 #60
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_80181781
quote:

[..]

Zeker wel! Jij hebt als ouder het laatste woord, altijd. Maar: het is wel fijn om het contact met school open te houden natuurlijk. School kan wel aangeven dat zij niet garant staan voor bijv. optimale ontwikkeling oid, dan moet je tekenen dat het jouw beslissing was en dat jij de consequenties daarvan aanvaardt, maar dan ge je wel ver hoor. Maar goed, het komt wel voor.
  zondag 11 april 2010 @ 12:31:18 #61
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_80181907
quote:

[..]

Ik heb er nog nooit van gehoord dat oktober is veranderd naar december hoor. Wel wordt rekening gehouden met jong/oud bij evt extra kleuteren, maar ook bij evt zittenblijven. Een jonge ll is nu eenmaal jonger. Zo gek eigenlijk: van een kind van 3 mnd verwacht je toch ook niet hetzelfde als van een kind dat pasgeboren is.....
pi_80182386
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 12:05 schreef Mwanatabu het volgende:
Hoi, dit is een potentieel wespennest waar ik me insteek (als je ouders.nl kent) maar ik wil toch graag wat feedback hebben over het idee van kinderen laten zitten.

Mijn persoonlijke situatie: mijn jongste zoon (bijna 7) gaat waarschijnlijk niet over. Ik ben het daar eigenlijk wel mee eens. Ja, dat kan, blijkbaar is dat heel ontaard en daarom stel ik de vraag dus hier en niet op ouders.nl.

Hij is gewoon niet de snelste met het oppikken van met name lezen (hoewel rekenen ook niet echt de bom is) en vorig jaar was ook al hakken over de sloot. Hij heeft op dit ogenblik gewoon aantoonbaar niet het niveau om de versnelling in groep 4 aan te kunnen ondanks alle moeite van de juffen.

Zit er alleen een addertje onder het gras, namelijk: lost zittenblijven dit op? Natuurlijk zal hij een jaar minder op zijn tenen hoeven te lopen relatief, maar tenzij zijn ontwikkeling een ontzettende slinger krijgt in dat jaar zie ik over een jaar of wat weer hetzelfde probleem opduiken. Ik ken geen enkel kind dat na het zittenblijven ineens meekwam op normaal niveau. Klopt die indruk?

Speelt ook mee dat ik iets dyslectisch vermoed. Nee, niet omdat dat vet cool en in de mode is, maar omdat zijn vader dat ook is en hij nog steeds letters of woorden vrolijk omdraait en vaak hoorbaar "raadt" welk woord er gaat komen. De juffen doen hier vooralsnog niet veel mee en schermen met het feit dat meer kinderen op die leeftijd dat nog doen.

Zijn er hier juffen of anderszins bij de cognitieve ontwikkeling betrokken personen die hier hun licht over kunnen doen schijnen? En waar test je een kind op dyslexie? Huisarts? Wat moet ik allemaal willen in dezen?

Disclaimer: nee, hij mag van mij heerlijk bouwvakker worden, het gaat mij niet om het zittenblijven an sich maar het nut ervan
Ik denk dat zitten blijven voor een kind die zijn best doet maar het net niet trekt veel rust kan geven, alleen moet je het wel goed begeleiden zodat het kind het niet als een verlies ziet teveel(een ik ben niet goed genoeg idee).

Het wegnemen van de grote druk van het net niet bijbenen kan heel goed werken, waardoor ze het daarna ineens veel beter oppakken, gewoon omdat die druk er niet meer zo achter zit.
Ik heb het nu met 2 kinderen gezien op school, ik heb het zelf meegemaakt op de havo toen nog, het was een verademing om een stapje terug te doen, om even wat rust te hebben zodat het daarna eigenlijk veel beter ging.

Verder kijken of je op een fijne manier thuis wat kunt oefenen, of er hulp bij inroepen zodat het kind op ee speelse manier een beetje geholpen wordt.
Gewoon dat jaartje overdoen, even fris er weer tegenaan zonder dat het steeds fout gaat met bepaalde schoolzaken wat het zelfvertrouwen niet ten goede komt op leergebied, dus weer wat zelfvertrouwen opbouwen, het weer lekker kunnen bijbenen, heerlijk als je zo hebt geworsteld.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  zondag 11 april 2010 @ 13:08:58 #63
11682 Moonah
Jolie femme
pi_80182976
quote:
Op zondag 11 april 2010 12:31 schreef mikoxx het volgende:

[..]

Ik heb er nog nooit van gehoord dat oktober is veranderd naar december hoor.
Er zijn scholen die zich hier niets van aan trekken. Vraag me niet hoe zij eronder uit kunnen komen. Ik zou dat ook heel graag willen! Maar volgens onze IB'er is dat niet mogelijk.
Officieel ligt de grens bij 31 december. Ik heb afgelopen jaar heel veel inspanning moeten leveren om 3 kleuters (ja, DRIE!! Dat was meer dan 25%) uit mijn groep te mogen laten doorkleuteren. Zij zijn alle drie van de periode okt/dec en zouden dus met 5 jaar moeten doorstromen naar groep 3. Twee van hen hadden best wel de cognitieve vaardigheden (Citoscores A/B/C), maar waren sociaal emotioneel nog zó klein. Ik vind het dan bijna onverantwoord om ze tóch door te moeten sturen. Echter, de inspectie beschouwt dat als zittenblijven en dat moet dus verantwoord worden. Bovendien mag je maar een bepaald percentage doublures hebben staat me bij. Zit je daarboven of kun je het niet voldoende verantwoorden dan kun je daarop worden afgerekend (als in te boek komen te staan als zwakke school en dus in een extra inspectietraject terecht komen, waardoor je nog meer naar hun pijpen moet dansen).
pi_80183309
quote:
Op zondag 11 april 2010 12:26 schreef mikoxx het volgende:

[..]

Zeker wel! Jij hebt als ouder het laatste woord, altijd. Maar: het is wel fijn om het contact met school open te houden natuurlijk. School kan wel aangeven dat zij niet garant staan voor bijv. optimale ontwikkeling oid, dan moet je tekenen dat het jouw beslissing was en dat jij de consequenties daarvan aanvaardt, maar dan ge je wel ver hoor. Maar goed, het komt wel voor.
Nee inderdaad, zo ver wil ik het helemaal niet doordrijven, alleen al omdat ik ervan uitga dat de juffen niet om ons te pesten beginnen over zittenblijven en zij ook het beste met hem voorhebben. Dus vertrouwen zij er niet op, dan wordt het bakken.
pi_80183456
quote:
Op zondag 11 april 2010 12:48 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik denk dat zitten blijven voor een kind die zijn best doet maar het net niet trekt veel rust kan geven, alleen moet je het wel goed begeleiden zodat het kind het niet als een verlies ziet teveel(een ik ben niet goed genoeg idee).

...
Eens, maar dan heb je het over de middelbare school. Dat spelen er vaak andere dingen mee zoals motivatie, onrust en tenten in je broek.

Ik ben zelf ook heerlijk blijven zitten in de tweede. Mijn mentor zei nog dat ik er met een taak vanaf kon komen, maar dat heb ik niet eens meer aan mijn ouders verteld, want dan wist ik wel hoe laat het was: blokken tot je scheel ziet. Ik had heel strenge pusherige ouders en dit leerde ze dat ze een puber niet meer konden dwingen tot. Ze hebben me vanaf die klas mijn eigen plan laten trekken en dat ging prima.
pi_80197663
quote:
Op zondag 11 april 2010 10:16 schreef Mwanatabu het volgende:
Waar moet ik dan precies aan denken?
Misschien is het mogelijk een 'buddy' aan te wijzen? Dus een klasgenootje dat naast hem zit en hem op weg helpt helpt om te begrijpen wat hij moet doen?
quote:
Daar hikt ie nu tegenaan. Maar door zijn onzekerheid durft hij nergens vanuit te gaan. Je ziet hem soms de woorden mimen (goed) en dan komt er op een heel onzeker toontje en met een dikke rimpel en schuine blik iets anders uit op vragende toon. Wat dat betreft is blijven zitten voor zijn onzekerheid niet echt verkeerd.
Wat sneu Heetf hij op andere vlakken ook zo weinig zelfvertrouwen?
pi_80198153
quote:
Op zondag 11 april 2010 19:50 schreef poemojn het volgende:

[..]

Misschien is het mogelijk een 'buddy' aan te wijzen? Dus een klasgenootje dat naast hem zit en hem op weg helpt helpt om te begrijpen wat hij moet doen?
[..]

Wat sneu Heetf hij op andere vlakken ook zo weinig zelfvertrouwen?
Het is niet bepaald Rambo, maar zeker geen zielig-in-een-hoekje-kind. Hij heeft vriendjes en een "vriendinnetje" (lees: een meisje dat niet viesbah is). Sociaal redt ie zich dus wel. Alleen als hij iets "moet weten" of "presteren" is het hommeles.
  zondag 11 april 2010 @ 20:17:30 #68
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_80199017
Niet alles gelezen, maar ja het heeft nut. Als je echt weet dat er meer inzit dan dat er uit komt dan is het helemaal niet raar om een groepje over te doen.
Priscil heeft er echt heel veel baat bij gehad.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_80200479
quote:
Op zondag 11 april 2010 20:17 schreef Ticootje het volgende:
Niet alles gelezen, maar ja het heeft nut. Als je echt weet dat er meer inzit dan dat er uit komt dan is het helemaal niet raar om een groepje over te doen.
Priscil heeft er echt heel veel baat bij gehad.
Dat is goed om te horen, bedankt!
  zondag 11 april 2010 @ 20:47:30 #70
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_80200723
Oh wij zijn nog meer ontaard.. De school wilde haar over laten gaan.. Wij niet.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  zondag 11 april 2010 @ 20:58:51 #71
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_80201400
Ik weet niet welke methode ze in groep 3 hebben, maar de zon, maan, ster werkt met niveaugroepen, dit is van veilig leren lezen. Hij zou dan in de zon groep geplaatst kunnen worden. Dat is zeg maar de hoogste groep.

Voordeel van doubleren. Hij heeft het allemaal al een keer gedaan, dat zal hem een zelfverzekerd gevoel geven, want hij weet veel al(, de andere kindjes kijken tegen hem op). Een goede leerkracht speelt daar op in en past ook zijn werk aan. Nadeel is wel dat in groep 3 de oudste is. Aan het begin is het voor die net-af-kleuters best zwaar. De hele dag aan tafel moeten blijven zitten, niet zomaar rondlopen. Gaat ook voor de leerkracht veel tijd in zitten. Is voor hem ook niet zo leuk dan.

Nadeel overgaan naar groep 4. Hij komt dan écht niet mee met de stof. En dan wordt het verzuipen, ook niet eht goed voor je zelfvertrouwen.
Om bepaalde opdrachten te kunnen maken moet je echt kunnen lezen.

Anderzijds, wat Moonah en anderen al zeiden. Toch naar groep 4 en daar eventueel doubleren is misschien beter.
Maar wat ik net al zei. Als hij vanaf het begin al niet mee kan komen is dat super frusterend. Dan is hetmisschien beter om met een zelfverzekerd gevoel de oudste in groep 3 te zijn.
  Licht Ontvlambaar dinsdag 14 juni 2011 @ 10:48:47 #72
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_98149235
Mwanatabu, wat hebben jullie uiteindelijk besloten vorig jaar en hoe is dat bevallen?
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_98162822
Hee, dis mijn draadje :D Had ik geen update meer gegeven dan? :@

Nou, meneertje is vorig jaar met zijn hakken over de sloot overgegaan. Kreeg ook nog eens een kanjer van een meester dit jaar die het prima met hem kan vinden en andersom en heel veel energie in hem steekt. Ventje doet zijn stinkende best maar blijft qua spelling, motoriek en rekenen (vooral) achteraan hobbelen. Er komt nu fysio bij kijken en waarschijnlijk blijft hij nu dus alsnog zitten, hoewel hij het vaak toch bij de testen net iets beter doet dan verwacht. Het kan dus nog, maar hoeft niet.

Ik krijg soms briefjes van hem en dat is echt aandoenlijk qua niveau ( je bent de lievste van de wirelt! O+ ) dus er speelt ws ook iets van dyslectie mee want hij leest graag en veel maar er blijft nakkes hangen van wat voor spellingsregels dan ook.

Kortom: we zien wel, het is hetzelfde eigenlijk als vorig jaae.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')