Daar ben ik het niet mee eens, al vind ik wel dat prestatie alleen niet tot zittenblijven mag leiden. De sociaal/emotionele kant is minstens zo belangrijk. En ook, kijk naar de groep waar hij evt in zou komen, wat is dat voor groep? Past hij daar? Heeft hij aansluiting?quote:Op zaterdag 10 april 2010 12:15 schreef Zeroku het volgende:
Op de basisschool zie ik er niet echt een meerwaarde van. Precies zoals je zelf al zegt, dat soort dingen veranderen niet zomaar. Op de middelbare school liggen die dingen n.m.i anders. Daar heeft blijven zitten namelijk wel degelijk nut voor kinderen c.q. jongeren die het niveau nog niet aan kunnen.
Een 'goede' school, zou aandacht besteden aan datgene wat hij al wel kan, en dat niet opnieuw aanbieden. Eigenlijk krijg je dan een herhaling van wat hij nog niet beheerst, aangevuld met 'nieuwe stof', voorbereidend op de volgende groep.quote:Op zaterdag 10 april 2010 12:18 schreef Buschetta het volgende:
Als een kind van rond de 7 jaar blijft zitten zou ik dat jaar gebruiken om hem voor te bereiden om de volgende aangeboden lesstof. Ik ken meerdere mensen die zo uiteindelijk gewoon een hogere stof aankonden.
Als je een leerstoornis vermoedt dan kan je wellicht wat testjes doen.
Ik denk dat blijven zitten een grotere impact heeft wat dat betreft dan meegaan naar de volgende klas. Als je in groep 3 blijft zitten, zie je al je vriendjes naar de hogere klas gaan en jij zit bij jongere kinderen die een stuk anders in elkaar zitten waarschijnlijk. Ik denk dat je kinderen niet moet "lastigvallen" met dat soort dingen op de basisschool.quote:Op zaterdag 10 april 2010 12:19 schreef mikoxx het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet mee eens, al vind ik wel dat prestatie alleen niet tot zittenblijven mag leiden. De sociaal/emotionele kant is minstens zo belangrijk. En ook, kijk naar de groep waar hij evt in zou komen, wat is dat voor groep? Past hij daar? Heeft hij aansluiting?
Daar moeten ook het benodigd personeel voor zijn. Als een kind blijft zitten kun je er niet zomaar vanuit gaan dat een leraar dan rekening daarmee houdt. Er zitten namelijk ook nog meer kinderen in de klas die de stof nog niet hebben gehad.quote:Op zaterdag 10 april 2010 12:20 schreef mikoxx het volgende:
[..]
Een 'goede' school, zou aandacht besteden aan datgene wat hij al wel kan, en dat niet opnieuw aanbieden. Eigenlijk krijg je dan een herhaling van wat hij nog niet beheerst, aangevuld met 'nieuwe stof', voorbereidend op de volgende groep.
Juistquote:Op zaterdag 10 april 2010 12:27 schreef livelink het volgende:
Mijn zus is juffrouw op een basisschool en heeft me wel eens verteld dat zittenblijven heel zinvol kan zijn, en dan met name om groep 4 een jaartje extra te doen. In haar opinie is dat de cruciale groep.
Ik zie trouwens helemaal niet in dat dit een wespennesttopic zou zijn. Er heerst ook wel een vooroordeel hier over ouders, hoor. Volgens mij hebben de meeste ouders het belang van hun kinderen op het oog en daar kan twijfelen over zittenblijven bij horen. Net zoals twijfelen of het zinvol is om een klas over te slaan daarbij hoort. Ik heb nog nooit gemerkt dat er iemand hier werd neergesabeld om dat soort overwegingen
Pvooess... ik bedoel niet dat zittenblijven zn geheel geen goed idee is. Soms is het juist wel de oplossing. Ik heb ook leerlingen letterlijk op zien bloeien na een jaartje zittenblijven. Ik vind alleen dat groep 3 geen ideaal jaar is om opnieuw te gaan doen, groep 4 beter dan. Maar goed, als het niet kan, houdt het op natuurlijk.quote:Op zaterdag 10 april 2010 12:27 schreef Pvoesss het volgende:
Even een tvp.
Omdat ik in mijn omgeving zie dat de kinderen inderdaad van de ouders geen jaartje over mogen doen.
Zelfs als het in groep 3 al niet goed mee kan komen en imho is dat onbegrijpelijk.![]()
(en ja ik ken die kindjes en ik zie de werkjes, de fouten etc)
Ik heb eigenlijk niet zoveel twijfels wat betreft de moeite die de juffen hebben gedaan en hun kunde. Ik heb zelf een taalkundige achtergrond en snap wel wat van taalverwerving, en wat ik heb gezien (en waar ik voor heb getekend, extra bijles hoort bij een handelingsplan en daar moet je voor tekenen als ouder) ziet er logisch uit. Hij gaat ook echt vooruit. Maar hij heeft een achterstand, punt.quote:Op zaterdag 10 april 2010 12:20 schreef mikoxx het volgende:
[..]
Een 'goede' school, zou aandacht besteden aan datgene wat hij al wel kan, en dat niet opnieuw aanbieden. Eigenlijk krijg je dan een herhaling van wat hij nog niet beheerst, aangevuld met 'nieuwe stof', voorbereidend op de volgende groep.
Ik denk juist dat je kind er ook enorm van kan groeien, maar dan met name emotioneel. Dat is echt een basis voor prestatie vind ikquote:Op zaterdag 10 april 2010 12:37 schreef moussy het volgende:
Beide kinderen van mij zijn blijven zitten. De 1 in gr. 4 omdat ze er echt geen bal van snapte met rekenenen ook maar van school overgestapt, omdat ze er op de oude school ook geen bal van snapten. en de ander doet dit jaar gr. 2 nog eens fijntjes over, omdat hij he-le-maal nog niet toe was aan gr 3.
Er rust idd best een taboe op het zittenblijven, het schijnt dat ouders zo over de zeik gaan als ze die berichten horen dat er hulptroepen aan te pas moeten komen
Aha, dat vind ik dan weer interessant want vooral dat stukje van opbloeien van een jaartje zittenblijven is voor mij goed om te weten, dat dat kan!quote:Op zaterdag 10 april 2010 12:32 schreef mikoxx het volgende:
[..]
Pvooess... ik bedoel niet dat zittenblijven zn geheel geen goed idee is. Soms is het juist wel de oplossing. Ik heb ook leerlingen letterlijk op zien bloeien na een jaartje zittenblijven. Ik vind alleen dat groep 3 geen ideaal jaar is om opnieuw te gaan doen, groep 4 beter dan. Maar goed, als het niet kan, houdt het op natuurlijk.
Nee, dit het broertje van mijn autistische zoonquote:Op zaterdag 10 april 2010 12:38 schreef mikoxx het volgende:
Mwatanabu, het klopt toch dat je zo af en toe in het autisme-topic post? Gaat dat over hetzelfde kind? (je zoontje?) want dan is dat ook iets om rekening mee te houden hij. Ik weet niet wat er precies aan de hand is hoor, maar heb enige kennis op dat gebied, zeg maar
Ze gaat straks naar gr. 7 en het belangrijkste, ze kan rekenen! Ze kon dus eerst perfect tot 100 tellen dmv een kralenketting.. Het was zwaar, ze moest opnieuw bij het begin beginnen, ze werkt nu wel met een aangepast programma, maar ze doet het keurigquote:Op zaterdag 10 april 2010 12:39 schreef mikoxx het volgende:
[..]
Ik denk juist dat je kind er ook enorm van kan groeien, maar dan met name emotioneel. Dat is echt een basis voor prestatie vind ikEn wat fijn dat het zo'n goede beslissing was voor je dochter!
Ik heb er nu geen moeite mee, simpelweg omdat ik de feiten zie. Verder is het een superlief, vrolijk jochie en dat wou ik graag zo houden. Ik merk nu soms dat hij chagrijnig wordt van school of opstandig terug komt. Vreemd genoeg is dat de laatste weken wat minder, nu hij nog meer gestimuleerd wordt. Hij vliegt echt door de "categorieën" heen.quote:Op zaterdag 10 april 2010 12:37 schreef moussy het volgende:
Beide kinderen van mij zijn blijven zitten. De 1 in gr. 4 omdat ze er echt geen bal van snapte met rekenenen ook maar van school overgestapt, omdat ze er op de oude school ook geen bal van snapten. en de ander doet dit jaar gr. 2 nog eens fijntjes over, omdat hij he-le-maal nog niet toe was aan gr 3.
Er rust idd best een taboe op het zittenblijven, het schijnt dat ouders zo over de zeik gaan als ze die berichten horen dat er hulptroepen aan te pas moeten komen
Ik kan er in ieder geval voor pleiten, tnx!quote:Op zaterdag 10 april 2010 12:46 schreef mikoxx het volgende:
En ga evt in overleg of hij niet over kan naar gr 4 met in je achterhoofd dat hij dat jaar waarschijnlijk over gaat doen. Dat ze hem aanbieden wat hij wel kan, zodat hij niet overvraagd wordt en zijn emotionele ontwikkeling wordt aangetast. En dan evt dus gr 4 nog een keertje doen. Gr 3 overdoen is zover terug naar het begin...... maar goed, da's mijn mening en mijn ervaring he?
Niet vertellen in VBL hequote:Op zaterdag 10 april 2010 12:48 schreef Xrtzsck het volgende:
Mwanatabu is een vrouw. Ik heb altijd gedacht dat er een man achter die nick zat.
Hm.
Dát is dus mijn grote dilemma. Die extra uitdaging met een jaartje overdoen lijkt me de deal. Alleen wil ik ook weten waarom er niet uitkomt wat er (waarschijnlijk toch wel) in zit en wil ik hem niet tekort doen door hem ipv het stempeltje "dyslexie" het etiketje "zittenblijver" te geven want ook dat speelt mee. Eigenlijk belachelijk, het joch is nog geen 7 en nu moet je al gaan nadenken over hoe dit extra jaar op zn CV gaat staan als de middelbare school en dús zijn mogelijkheden voor de rest van zijn leven in beeld komen.quote:Op zaterdag 10 april 2010 13:12 schreef Spooky4u het volgende:
Beter een jaartje overdoen met wat extra uitdaging, dan nu overgaan en een heel jaar hard moeten werken zonder succes. Ze kunnen beter wat zelfvertrouwen opdoen op deze leeftijd, dan te beseffen dat ze achterlopen op hun leeftijdgenoten.
Ik zet mijn lagere school niet eens op mijn CV tegenwoordig, dat is niet mee van deze tijdquote:Op zaterdag 10 april 2010 13:23 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Dát is dus mijn grote dilemma. Die extra uitdaging met een jaartje overdoen lijkt me de deal. Alleen wil ik ook weten waarom er niet uitkomt wat er (waarschijnlijk toch wel) in zit en wil ik hem niet tekort doen door hem ipv het stempeltje "dyslexie" het etiketje "zittenblijver" te geven want ook dat speelt mee. Eigenlijk belachelijk, het joch is nog geen 7 en nu moet je al gaan nadenken over hoe dit extra jaar op zn CV gaat staan als de middelbare school en dús zijn mogelijkheden voor de rest van zijn leven in beeld komen.
Ik weet het echt niet.
Volgens mij heb je als ouders in principe geen keuze daarinquote:Op zaterdag 10 april 2010 19:00 schreef mikoxx het volgende:
...Als ik een keuze zou moeten maken, zou ik hem naar gr 4 laten gaan, ...
Jawel, als jij echt niet wil dat hij blijft zitten gebeurt het niet. Je moet er ook voor tekenen en dan later weer voor de stappenplannen.quote:Op zaterdag 10 april 2010 19:48 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Volgens mij heb je als ouders in principe geen keuze daarin
Jawel hoor, uiteindelijk bepaalt niet de school, maar de ouders of het kind over gaat. De school mag dan trouwens vervolgens wel weigeren om extra begeleiding te geven in de volgende groep, aangezien het overgaan tegen het advies van de school in is gebeurd. Maar meestal komt het zo ver niet hoorquote:Op zaterdag 10 april 2010 19:48 schreef Mwanatabu het volgende:
Vlak onder de middenmoot. Hij snap het principe, maar abstract denken en schatten is het probleem. En het opschrijven.quote:Op zaterdag 10 april 2010 21:50 schreef Moonah het volgende:
Mwana, hoe doet hij het met rekenen?
Zijn taalbegrip, woordenschat en taalproductie zijn prima gemiddeld. Alleen zijn handschrift is, nou ja, aandoenlijk slecht, omgekeerde letters, erg slechte fijne motoriek en letterlijk spellen: "de zeej is wilt". Hardop lezen gaat een stukje beter, maar nog vaak woorden "af" raden, letters door elkaar hosselen, omdraaien.quote:Zijn de problemen alleen op taalgebied?
Ja.quote:Beheerst hij alle letters?
Wat is dat? Hoe het in het begin ging? Heeeel moeizaam. Echt heel lang spellend lezen (P! O! P! oooh "pop")quote:En het aanvankelijk lezen?
Volgens mij zijn ze nu al bezig met handelingsplannen, ik teken in ieder geval sinds maanden voor extra aandacht en begeleiding.quote:In dat geval zou je zoon naar groep 4 kunnen gaan, met een handelingsplan voor lezen en spelling, dat meteen vanaf het begin van het schooljaar ingaat. Dus liefst opgesteld door de leerkracht van groep 3.
Dit heb ik ook ergens gelezen, dat ze dan naar geboortejaar kijken en het niet uitmaakt of het om een jaar langer 'kleuteren' of 'zitten blijven' gaat.quote:Op zaterdag 10 april 2010 20:30 schreef moussy het volgende:
Er wordt pas op een middelbare school naar gegekeken als je je kind in moet schrijven voor een bepaalde school en er meer inschrijvingen zijn dan plaatsen. Dan kan het voor de kinderen die zijn blijven zitten soms negatief uitpakken.
Ja, klopt. Dat een kind maar 1x mag doubleren.quote:Op zaterdag 10 april 2010 22:42 schreef Mammietje het volgende:
Daarnaast heb ik ergens gehoord of gelezen (?) dat een jaar 'zitten blijven'/'kleuteren' op de basisschool maar 1 keer mag en dat ze anders naar speciaal onderwijs zouden moeten? Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?![]()
Zó'n belachelijke nieuwe regeling van hogerhand.quote:Zou voor mij namelijk de keuze iets makkelijker maken. Ik zit met het tegenovergestelde probleem. Mijn oudste is van 31 december en zit in groep 2. (1 uur later geboren en hij zou nog in groep 1 hebben gezeten!!!) Wij wilden graag dat hij nog een jaar door kon kleuteren. (Jaaah... zulke ouders heb je ook nog!
) Hij is nog maar 5,5 als hij naar groep 3 zou gaan tenslotte, we zijn bang dat ie altijd op zijn tenen moet lopen of in een hogere klas blijft zitten waarbij hij al zijn klasgenootjes verliest. (In een gezamelijke groep 1/2 is dat niet aan de orde, gaan er maar een paar weg.)
Kijk goed naar je kind. Is hij leergierig? Kan hij zich goed concentreren? Wat doet hij graag op school? Bouwhoek? Huishoek? Buiten spelen? Of ook de 'echte' werkjes? Ik vind de overgang van groep 2 naar 3 zo groot. Er wordt zo veel meer van de kinderen geeist. Ze moeten ineens zo lang stil zitten en opletten en geconcentreerd werken. Soms vond ik het bijna zieligquote:Nu vind de juf dat hij wel naar groep 3 kan.Hij voldoet aan de voorwaarden om te kunnen lezen en schrijven en ze vindt dat we hem tekort doen door hem te 'laten zitten'. (Daar had ze mij wel mee, met die opmerking, wil mijn kind uiteraard niet tekort doen.
) Ik weet van verschillende kinderen die ouder dan hem zijn, die wel blijven doorkleuteren. Daardoor denk ik aan de ene kant (zoals de GGD-arts zei) dat de school echt wel inzicht in zijn kunnen heeft. Maar aan de andere kant... dat jochie nu al naar groep 3...?
We (de juf en ik) hebben nu afgesproken dat ze het nog eens heel goed bekijkt en we hebben in juni een afspraak om een knoop door te hakken.
Hij leest nu niet meer spellend hoor, maar hij heeft het lang gedaan. En bij lange ingewikkelder woorden doet ie het weer. En met de juf praten doen we zeker.quote:Op zaterdag 10 april 2010 22:55 schreef Moonah het volgende:
Hm.... Op basis van je laatste post zou ik weer neigen naar doublure in groep 3. Mits aangepast programma en niet alleen herhaling van het inmiddels al aangebodene.
Rekenen gaat best snel in groep 4. Tot de 100, optellen en aftrekken over het tiental heen, tafels...
En als je zoon nu nog spellend leest, wordt alles bij elkaar toch wel een fikse kluif in groep 4.
Hij moet niet worden overvraagd zeg je, hij is onzeker. Wellicht doet een jaartje extra groep 3 hem juist heel goed om de basis stevig te leggen. Maar ik weet dat de meningen van deskundigen ook erg verdeeld zijn over doublure in groep 3. de een zegt als de letters beheerst worden overgaan naar groep 4, de ander zegt juist dat het aanvankelijk lezen (idd het komen tot synthese van losse letters) beheerst moet worden.
Al met al, praat met de juf. Zij kent je zoon in de klas, zij weet de mogelijkheden binnen de eign school.
Ah ok, dan weet ik ook waarom ze daar op school (nog) niet aan beginnen. Hij had geloof ik een "lage C" (dat het net met de hakken over de sloot voldoende was) en dat is overall wel zijn prestatieniveau: lage C tot misschien een hoge.quote:Oh, en een dyslexietest wordt bij ons op school meestal pas in groep 5 gedaan. En een kind moet minimaal 3x achter elkaar een E-score op een spelling-/ en of begrijpend lezen toets hebben. Bovendien moet de school handelingsverlegen zijn, zoals men dat nemt. oftewel, allerlei handelingsplannen zij uit de kast getrokken zonder aantoonbaar resultaat. Tenminste, dit zijn de richtlijnen bij ons bestuur.
Je kunt wel altijd zélf een dyslexietest laten doen. Al heeft dat ook pas echt zin na een x aantal maanden leesonderwijs.
Dat zo'n datum zo belangrijk is dan he. Mijn oudste is van 2 januari en daar was ik zo blij mee. Geen enkele discussie, gewoon lekker 2,5 jaar kleuteren en naar groep 3 toen ze er helemaal aan toe was. Mijn jongste is van november en hem hebben we een extra jaartje laten kleuteren. Dan maar een zittenblijver hoor, mij kan het niks schelen. En nu is hij in ieder geval ook echt wel klaar om naar groep 3 te gaan.quote:Op zaterdag 10 april 2010 22:42 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Dit heb ik ook ergens gelezen, dat ze dan naar geboortejaar kijken en het niet uitmaakt of het om een jaar langer 'kleuteren' of 'zitten blijven' gaat.
Daarnaast heb ik ergens gehoord of gelezen (?) dat een jaar 'zitten blijven'/'kleuteren' op de basisschool maar 1 keer mag en dat ze anders naar speciaal onderwijs zouden moeten? Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?![]()
Zou voor mij namelijk de keuze iets makkelijker maken. Ik zit met het tegenovergestelde probleem. Mijn oudste is van 31 december en zit in groep 2. (1 uur later geboren en hij zou nog in groep 1 hebben gezeten!!!) Wij wilden graag dat hij nog een jaar door kon kleuteren. (Jaaah... zulke ouders heb je ook nog!
) Hij is nog maar 5,5 als hij naar groep 3 zou gaan tenslotte, we zijn bang dat ie altijd op zijn tenen moet lopen of in een hogere klas blijft zitten waarbij hij al zijn klasgenootjes verliest. (In een gezamelijke groep 1/2 is dat niet aan de orde, gaan er maar een paar weg.)
Nu vind de juf dat hij wel naar groep 3 kan.Hij voldoet aan de voorwaarden om te kunnen lezen en schrijven en ze vindt dat we hem tekort doen door hem te 'laten zitten'. (Daar had ze mij wel mee, met die opmerking, wil mijn kind uiteraard niet tekort doen.
) Ik weet van verschillende kinderen die ouder dan hem zijn, die wel blijven doorkleuteren. Daardoor denk ik aan de ene kant (zoals de GGD-arts zei) dat de school echt wel inzicht in zijn kunnen heeft. Maar aan de andere kant... dat jochie nu al naar groep 3...?
We (de juf en ik) hebben nu afgesproken dat ze het nog eens heel goed bekijkt en we hebben in juni een afspraak om een knoop door te hakken.
Dank je... ik voel me gesteund in mijn idee over liever doorkleuteren. (Hoewel o.a. het laatste linkje in mijn laatste post het nut er van tegenspreekt.) Hij is overigens helemaal gek van de huishoek. Met werkjes (met name zijn bufferboekje) doet hij zo verschrikkelijk zijn best om het GOED te doen, dat hij de opdrachtjes niet af krijgt.quote:Op zaterdag 10 april 2010 23:02 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ja, klopt. Dat een kind maar 1x mag doubleren.
[..]
Zó'n belachelijke nieuwe regeling van hogerhand.Ik ben voorstander van zo lang mogelijk kleuteren. Maar in jullie geval zou het idd als doublure tellen. Hetgeen voor de school inhoudt dat ze officieel een handelingsplan moeten opstellen waarin verantwoord wordt wat je zoon voor extra begeleiding krijgt. Van de zotte, voor een kleuter. Sorry, mijn persoonlijke frustratie.
![]()
[..]
Kijk goed naar je kind. Is hij leergierig? Kan hij zich goed concentreren? Wat doet hij graag op school? Bouwhoek? Huishoek? Buiten spelen? Of ook de 'echte' werkjes? Ik vind de overgang van groep 2 naar 3 zo groot. Er wordt zo veel meer van de kinderen geeist. Ze moeten ineens zo lang stil zitten en opletten en geconcentreerd werken. Soms vond ik het bijna zielig(toen ik groep 3 had).
Ja... en dan te bedenken dat ik in 3 uur ben bevallen... had best een uurtje bij gekund!quote:Op zaterdag 10 april 2010 23:14 schreef livelink het volgende:
[..]
Dat zo'n datum zo belangrijk is dan he. Mijn oudste is van 2 januari en daar was ik zo blij mee. Geen enkele discussie, gewoon lekker 2,5 jaar kleuteren en naar groep 3 toen ze er helemaal aan toe was. Mijn jongste is van november en hem hebben we een extra jaartje laten kleuteren. Dan maar een zittenblijver hoor, mij kan het niks schelen. En nu is hij in ieder geval ook echt wel klaar om naar groep 3 te gaan.
Tegenwoordig is de scheiding bij de jaarwisseling?quote:Op zaterdag 10 april 2010 22:42 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Mijn oudste is van 31 december en zit in groep 2. (1 uur later geboren en hij zou nog in groep 1 hebben gezeten!!!)
Yep. En vroeger lag de grens op 1 oktober.quote:Op zaterdag 10 april 2010 23:51 schreef Jegorex het volgende:
[..]
Tegenwoordig is de scheiding bij de jaarwisseling?![]()
Toen ik op de basisschool zal was de scheiding in September volgens mij. De jongste bij mij in de klas was van september en de leerlingen van oktober waren het oudst.
Nee, dat boeit hem niet zo geloof ik. Gelukkig!quote:Op zaterdag 10 april 2010 23:13 schreef poemojn het volgende:
Vraag dat over die dyslexietest anders eens na bij je ziektekostenverzekering, en zijn nieuwe regels die langzaam ingevoerd worden maar ik ken niet alle ins en outs.
Wat voor effect heeft het denk je op zijn zelfvertrouwen als hij het oudste kind is in groep 3 en wordt ingehaald door jongere kinderen (hij als zittenblijver, en zij als jongste leerlingen/versnelde leerling)? Trekt hij zich dat aan of valt het hem helemaal niet op?
Waar moet ik dan precies aan denken?quote:Leert hij visueel? Dus heeft hij minder aan de uitleg van de juf, en meer aan 'afkijken wat de bedoeling is'? Dan zou je mss met de juf kunnen bekijken hoe je dat in goede banen kunt leiden (dus hem die mogelijkheid kunt bieden binnen de klas).
Daar hikt ie nu tegenaan. Maar door zijn onzekerheid durft hij nergens vanuit te gaan. Je ziet hem soms de woorden mimen (goed) en dan komt er op een heel onzeker toontje en met een dikke rimpel en schuine blik iets anders uit op vragende toon. Wat dat betreft is blijven zitten voor zijn onzekerheid niet echt verkeerd.quote:-Weet jij eigenlijk wat zijn leesniveau/avi-niveau is? Heeft hij M3 al gehaald?
quote:Op zaterdag 10 april 2010 23:51 schreef Jegorex het volgende:
[..]
Toen ik op de basisschool zal was de scheiding in September volgens mij. De jongste bij mij in de klas was van september en de leerlingen van oktober waren het oudst.
quote:Op zaterdag 10 april 2010 19:48 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik heb er nog nooit van gehoord dat oktober is veranderd naar december hoor. Wel wordt rekening gehouden met jong/oud bij evt extra kleuteren, maar ook bij evt zittenblijven. Een jonge ll is nu eenmaal jonger. Zo gek eigenlijk: van een kind van 3 mnd verwacht je toch ook niet hetzelfde als van een kind dat pasgeboren is.....quote:Op zaterdag 10 april 2010 23:51 schreef Jegorex het volgende:
[..]
Ik denk dat zitten blijven voor een kind die zijn best doet maar het net niet trekt veel rust kan geven, alleen moet je het wel goed begeleiden zodat het kind het niet als een verlies ziet teveel(een ik ben niet goed genoeg idee).quote:Op zaterdag 10 april 2010 12:05 schreef Mwanatabu het volgende:
Hoi, dit is een potentieel wespennest waar ik me insteek (als je ouders.nl kent) maar ik wil toch graag wat feedback hebben over het idee van kinderen laten zitten.
Mijn persoonlijke situatie: mijn jongste zoon (bijna 7) gaat waarschijnlijk niet over. Ik ben het daar eigenlijk wel mee eens. Ja, dat kan, blijkbaar is dat heel ontaard en daarom stel ik de vraag dus hier en niet op ouders.nl.
Hij is gewoon niet de snelste met het oppikken van met name lezen (hoewel rekenen ook niet echt de bom is) en vorig jaar was ook al hakken over de sloot. Hij heeft op dit ogenblik gewoon aantoonbaar niet het niveau om de versnelling in groep 4 aan te kunnen ondanks alle moeite van de juffen.
Zit er alleen een addertje onder het gras, namelijk: lost zittenblijven dit op? Natuurlijk zal hij een jaar minder op zijn tenen hoeven te lopen relatief, maar tenzij zijn ontwikkeling een ontzettende slinger krijgt in dat jaar zie ik over een jaar of wat weer hetzelfde probleem opduiken. Ik ken geen enkel kind dat na het zittenblijven ineens meekwam op normaal niveau. Klopt die indruk?
Speelt ook mee dat ik iets dyslectisch vermoed. Nee, niet omdat dat vet cool en in de mode is, maar omdat zijn vader dat ook is en hij nog steeds letters of woorden vrolijk omdraait en vaak hoorbaar "raadt" welk woord er gaat komen. De juffen doen hier vooralsnog niet veel mee en schermen met het feit dat meer kinderen op die leeftijd dat nog doen.
Zijn er hier juffen of anderszins bij de cognitieve ontwikkeling betrokken personen die hier hun licht over kunnen doen schijnen? En waar test je een kind op dyslexie? Huisarts? Wat moet ik allemaal willen in dezen?
Disclaimer: nee, hij mag van mij heerlijk bouwvakker worden, het gaat mij niet om het zittenblijven an sich maar het nut ervan
Er zijn scholen die zich hier niets van aan trekken. Vraag me niet hoe zij eronder uit kunnen komen. Ik zou dat ook heel graag willen! Maar volgens onze IB'er is dat niet mogelijk.quote:Op zondag 11 april 2010 12:31 schreef mikoxx het volgende:
[..]
Ik heb er nog nooit van gehoord dat oktober is veranderd naar december hoor.
Nee inderdaad, zo ver wil ik het helemaal niet doordrijven, alleen al omdat ik ervan uitga dat de juffen niet om ons te pesten beginnen over zittenblijven en zij ook het beste met hem voorhebben. Dus vertrouwen zij er niet op, dan wordt het bakken.quote:Op zondag 11 april 2010 12:26 schreef mikoxx het volgende:
[..]
Zeker wel! Jij hebt als ouder het laatste woord, altijd. Maar: het is wel fijn om het contact met school open te houden natuurlijk. School kan wel aangeven dat zij niet garant staan voor bijv. optimale ontwikkeling oid, dan moet je tekenen dat het jouw beslissing was en dat jij de consequenties daarvan aanvaardt, maar dan ge je wel ver hoor. Maar goed, het komt wel voor.
Eens, maar dan heb je het over de middelbare school. Dat spelen er vaak andere dingen mee zoals motivatie, onrust en tenten in je broek.quote:Op zondag 11 april 2010 12:48 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik denk dat zitten blijven voor een kind die zijn best doet maar het net niet trekt veel rust kan geven, alleen moet je het wel goed begeleiden zodat het kind het niet als een verlies ziet teveel(een ik ben niet goed genoeg idee).
...
Misschien is het mogelijk een 'buddy' aan te wijzen? Dus een klasgenootje dat naast hem zit en hem op weg helpt helpt om te begrijpen wat hij moet doen?quote:Op zondag 11 april 2010 10:16 schreef Mwanatabu het volgende:
Waar moet ik dan precies aan denken?
Wat sneuquote:Daar hikt ie nu tegenaan. Maar door zijn onzekerheid durft hij nergens vanuit te gaan. Je ziet hem soms de woorden mimen (goed) en dan komt er op een heel onzeker toontje en met een dikke rimpel en schuine blik iets anders uit op vragende toon. Wat dat betreft is blijven zitten voor zijn onzekerheid niet echt verkeerd.
Het is niet bepaald Rambo, maar zeker geen zielig-in-een-hoekje-kind. Hij heeft vriendjes en een "vriendinnetje" (lees: een meisje dat niet viesbah is). Sociaal redt ie zich dus wel. Alleen als hij iets "moet weten" of "presteren" is het hommeles.quote:Op zondag 11 april 2010 19:50 schreef poemojn het volgende:
[..]
Misschien is het mogelijk een 'buddy' aan te wijzen? Dus een klasgenootje dat naast hem zit en hem op weg helpt helpt om te begrijpen wat hij moet doen?
[..]
Wat sneuHeetf hij op andere vlakken ook zo weinig zelfvertrouwen?
Dat is goed om te horen, bedankt!quote:Op zondag 11 april 2010 20:17 schreef Ticootje het volgende:
Niet alles gelezen, maar ja het heeft nut. Als je echt weet dat er meer inzit dan dat er uit komt dan is het helemaal niet raar om een groepje over te doen.
Priscil heeft er echt heel veel baat bij gehad.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |