Daar ben ik het niet mee eens, al vind ik wel dat prestatie alleen niet tot zittenblijven mag leiden. De sociaal/emotionele kant is minstens zo belangrijk. En ook, kijk naar de groep waar hij evt in zou komen, wat is dat voor groep? Past hij daar? Heeft hij aansluiting?quote:Op zaterdag 10 april 2010 12:15 schreef Zeroku het volgende:
Op de basisschool zie ik er niet echt een meerwaarde van. Precies zoals je zelf al zegt, dat soort dingen veranderen niet zomaar. Op de middelbare school liggen die dingen n.m.i anders. Daar heeft blijven zitten namelijk wel degelijk nut voor kinderen c.q. jongeren die het niveau nog niet aan kunnen.
Een 'goede' school, zou aandacht besteden aan datgene wat hij al wel kan, en dat niet opnieuw aanbieden. Eigenlijk krijg je dan een herhaling van wat hij nog niet beheerst, aangevuld met 'nieuwe stof', voorbereidend op de volgende groep.quote:Op zaterdag 10 april 2010 12:18 schreef Buschetta het volgende:
Als een kind van rond de 7 jaar blijft zitten zou ik dat jaar gebruiken om hem voor te bereiden om de volgende aangeboden lesstof. Ik ken meerdere mensen die zo uiteindelijk gewoon een hogere stof aankonden.
Als je een leerstoornis vermoedt dan kan je wellicht wat testjes doen.
Ik denk dat blijven zitten een grotere impact heeft wat dat betreft dan meegaan naar de volgende klas. Als je in groep 3 blijft zitten, zie je al je vriendjes naar de hogere klas gaan en jij zit bij jongere kinderen die een stuk anders in elkaar zitten waarschijnlijk. Ik denk dat je kinderen niet moet "lastigvallen" met dat soort dingen op de basisschool.quote:Op zaterdag 10 april 2010 12:19 schreef mikoxx het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet mee eens, al vind ik wel dat prestatie alleen niet tot zittenblijven mag leiden. De sociaal/emotionele kant is minstens zo belangrijk. En ook, kijk naar de groep waar hij evt in zou komen, wat is dat voor groep? Past hij daar? Heeft hij aansluiting?
Daar moeten ook het benodigd personeel voor zijn. Als een kind blijft zitten kun je er niet zomaar vanuit gaan dat een leraar dan rekening daarmee houdt. Er zitten namelijk ook nog meer kinderen in de klas die de stof nog niet hebben gehad.quote:Op zaterdag 10 april 2010 12:20 schreef mikoxx het volgende:
[..]
Een 'goede' school, zou aandacht besteden aan datgene wat hij al wel kan, en dat niet opnieuw aanbieden. Eigenlijk krijg je dan een herhaling van wat hij nog niet beheerst, aangevuld met 'nieuwe stof', voorbereidend op de volgende groep.
Juistquote:Op zaterdag 10 april 2010 12:27 schreef livelink het volgende:
Mijn zus is juffrouw op een basisschool en heeft me wel eens verteld dat zittenblijven heel zinvol kan zijn, en dan met name om groep 4 een jaartje extra te doen. In haar opinie is dat de cruciale groep.
Ik zie trouwens helemaal niet in dat dit een wespennesttopic zou zijn. Er heerst ook wel een vooroordeel hier over ouders, hoor. Volgens mij hebben de meeste ouders het belang van hun kinderen op het oog en daar kan twijfelen over zittenblijven bij horen. Net zoals twijfelen of het zinvol is om een klas over te slaan daarbij hoort. Ik heb nog nooit gemerkt dat er iemand hier werd neergesabeld om dat soort overwegingen
Pvooess... ik bedoel niet dat zittenblijven zn geheel geen goed idee is. Soms is het juist wel de oplossing. Ik heb ook leerlingen letterlijk op zien bloeien na een jaartje zittenblijven. Ik vind alleen dat groep 3 geen ideaal jaar is om opnieuw te gaan doen, groep 4 beter dan. Maar goed, als het niet kan, houdt het op natuurlijk.quote:Op zaterdag 10 april 2010 12:27 schreef Pvoesss het volgende:
Even een tvp.
Omdat ik in mijn omgeving zie dat de kinderen inderdaad van de ouders geen jaartje over mogen doen.
Zelfs als het in groep 3 al niet goed mee kan komen en imho is dat onbegrijpelijk.![]()
(en ja ik ken die kindjes en ik zie de werkjes, de fouten etc)
Ik heb eigenlijk niet zoveel twijfels wat betreft de moeite die de juffen hebben gedaan en hun kunde. Ik heb zelf een taalkundige achtergrond en snap wel wat van taalverwerving, en wat ik heb gezien (en waar ik voor heb getekend, extra bijles hoort bij een handelingsplan en daar moet je voor tekenen als ouder) ziet er logisch uit. Hij gaat ook echt vooruit. Maar hij heeft een achterstand, punt.quote:Op zaterdag 10 april 2010 12:20 schreef mikoxx het volgende:
[..]
Een 'goede' school, zou aandacht besteden aan datgene wat hij al wel kan, en dat niet opnieuw aanbieden. Eigenlijk krijg je dan een herhaling van wat hij nog niet beheerst, aangevuld met 'nieuwe stof', voorbereidend op de volgende groep.
Ik denk juist dat je kind er ook enorm van kan groeien, maar dan met name emotioneel. Dat is echt een basis voor prestatie vind ikquote:Op zaterdag 10 april 2010 12:37 schreef moussy het volgende:
Beide kinderen van mij zijn blijven zitten. De 1 in gr. 4 omdat ze er echt geen bal van snapte met rekenenen ook maar van school overgestapt, omdat ze er op de oude school ook geen bal van snapten. en de ander doet dit jaar gr. 2 nog eens fijntjes over, omdat hij he-le-maal nog niet toe was aan gr 3.
Er rust idd best een taboe op het zittenblijven, het schijnt dat ouders zo over de zeik gaan als ze die berichten horen dat er hulptroepen aan te pas moeten komen
Aha, dat vind ik dan weer interessant want vooral dat stukje van opbloeien van een jaartje zittenblijven is voor mij goed om te weten, dat dat kan!quote:Op zaterdag 10 april 2010 12:32 schreef mikoxx het volgende:
[..]
Pvooess... ik bedoel niet dat zittenblijven zn geheel geen goed idee is. Soms is het juist wel de oplossing. Ik heb ook leerlingen letterlijk op zien bloeien na een jaartje zittenblijven. Ik vind alleen dat groep 3 geen ideaal jaar is om opnieuw te gaan doen, groep 4 beter dan. Maar goed, als het niet kan, houdt het op natuurlijk.
Nee, dit het broertje van mijn autistische zoonquote:Op zaterdag 10 april 2010 12:38 schreef mikoxx het volgende:
Mwatanabu, het klopt toch dat je zo af en toe in het autisme-topic post? Gaat dat over hetzelfde kind? (je zoontje?) want dan is dat ook iets om rekening mee te houden hij. Ik weet niet wat er precies aan de hand is hoor, maar heb enige kennis op dat gebied, zeg maar
Ze gaat straks naar gr. 7 en het belangrijkste, ze kan rekenen! Ze kon dus eerst perfect tot 100 tellen dmv een kralenketting.. Het was zwaar, ze moest opnieuw bij het begin beginnen, ze werkt nu wel met een aangepast programma, maar ze doet het keurigquote:Op zaterdag 10 april 2010 12:39 schreef mikoxx het volgende:
[..]
Ik denk juist dat je kind er ook enorm van kan groeien, maar dan met name emotioneel. Dat is echt een basis voor prestatie vind ikEn wat fijn dat het zo'n goede beslissing was voor je dochter!
Ik heb er nu geen moeite mee, simpelweg omdat ik de feiten zie. Verder is het een superlief, vrolijk jochie en dat wou ik graag zo houden. Ik merk nu soms dat hij chagrijnig wordt van school of opstandig terug komt. Vreemd genoeg is dat de laatste weken wat minder, nu hij nog meer gestimuleerd wordt. Hij vliegt echt door de "categorieën" heen.quote:Op zaterdag 10 april 2010 12:37 schreef moussy het volgende:
Beide kinderen van mij zijn blijven zitten. De 1 in gr. 4 omdat ze er echt geen bal van snapte met rekenenen ook maar van school overgestapt, omdat ze er op de oude school ook geen bal van snapten. en de ander doet dit jaar gr. 2 nog eens fijntjes over, omdat hij he-le-maal nog niet toe was aan gr 3.
Er rust idd best een taboe op het zittenblijven, het schijnt dat ouders zo over de zeik gaan als ze die berichten horen dat er hulptroepen aan te pas moeten komen
Ik kan er in ieder geval voor pleiten, tnx!quote:Op zaterdag 10 april 2010 12:46 schreef mikoxx het volgende:
En ga evt in overleg of hij niet over kan naar gr 4 met in je achterhoofd dat hij dat jaar waarschijnlijk over gaat doen. Dat ze hem aanbieden wat hij wel kan, zodat hij niet overvraagd wordt en zijn emotionele ontwikkeling wordt aangetast. En dan evt dus gr 4 nog een keertje doen. Gr 3 overdoen is zover terug naar het begin...... maar goed, da's mijn mening en mijn ervaring he?
Niet vertellen in VBL hequote:Op zaterdag 10 april 2010 12:48 schreef Xrtzsck het volgende:
Mwanatabu is een vrouw. Ik heb altijd gedacht dat er een man achter die nick zat.
Hm.
Dát is dus mijn grote dilemma. Die extra uitdaging met een jaartje overdoen lijkt me de deal. Alleen wil ik ook weten waarom er niet uitkomt wat er (waarschijnlijk toch wel) in zit en wil ik hem niet tekort doen door hem ipv het stempeltje "dyslexie" het etiketje "zittenblijver" te geven want ook dat speelt mee. Eigenlijk belachelijk, het joch is nog geen 7 en nu moet je al gaan nadenken over hoe dit extra jaar op zn CV gaat staan als de middelbare school en dús zijn mogelijkheden voor de rest van zijn leven in beeld komen.quote:Op zaterdag 10 april 2010 13:12 schreef Spooky4u het volgende:
Beter een jaartje overdoen met wat extra uitdaging, dan nu overgaan en een heel jaar hard moeten werken zonder succes. Ze kunnen beter wat zelfvertrouwen opdoen op deze leeftijd, dan te beseffen dat ze achterlopen op hun leeftijdgenoten.
Ik zet mijn lagere school niet eens op mijn CV tegenwoordig, dat is niet mee van deze tijdquote:Op zaterdag 10 april 2010 13:23 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Dát is dus mijn grote dilemma. Die extra uitdaging met een jaartje overdoen lijkt me de deal. Alleen wil ik ook weten waarom er niet uitkomt wat er (waarschijnlijk toch wel) in zit en wil ik hem niet tekort doen door hem ipv het stempeltje "dyslexie" het etiketje "zittenblijver" te geven want ook dat speelt mee. Eigenlijk belachelijk, het joch is nog geen 7 en nu moet je al gaan nadenken over hoe dit extra jaar op zn CV gaat staan als de middelbare school en dús zijn mogelijkheden voor de rest van zijn leven in beeld komen.
Ik weet het echt niet.
Volgens mij heb je als ouders in principe geen keuze daarinquote:Op zaterdag 10 april 2010 19:00 schreef mikoxx het volgende:
...Als ik een keuze zou moeten maken, zou ik hem naar gr 4 laten gaan, ...
Jawel, als jij echt niet wil dat hij blijft zitten gebeurt het niet. Je moet er ook voor tekenen en dan later weer voor de stappenplannen.quote:Op zaterdag 10 april 2010 19:48 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Volgens mij heb je als ouders in principe geen keuze daarin
Jawel hoor, uiteindelijk bepaalt niet de school, maar de ouders of het kind over gaat. De school mag dan trouwens vervolgens wel weigeren om extra begeleiding te geven in de volgende groep, aangezien het overgaan tegen het advies van de school in is gebeurd. Maar meestal komt het zo ver niet hoorquote:Op zaterdag 10 april 2010 19:48 schreef Mwanatabu het volgende:
Volgens mij heb je als ouders in principe geen keuze daarin
Vlak onder de middenmoot. Hij snap het principe, maar abstract denken en schatten is het probleem. En het opschrijven.quote:Op zaterdag 10 april 2010 21:50 schreef Moonah het volgende:
Mwana, hoe doet hij het met rekenen?
Zijn taalbegrip, woordenschat en taalproductie zijn prima gemiddeld. Alleen zijn handschrift is, nou ja, aandoenlijk slecht, omgekeerde letters, erg slechte fijne motoriek en letterlijk spellen: "de zeej is wilt". Hardop lezen gaat een stukje beter, maar nog vaak woorden "af" raden, letters door elkaar hosselen, omdraaien.quote:Zijn de problemen alleen op taalgebied?
Ja.quote:Beheerst hij alle letters?
Wat is dat? Hoe het in het begin ging? Heeeel moeizaam. Echt heel lang spellend lezen (P! O! P! oooh "pop")quote:En het aanvankelijk lezen?
Volgens mij zijn ze nu al bezig met handelingsplannen, ik teken in ieder geval sinds maanden voor extra aandacht en begeleiding.quote:In dat geval zou je zoon naar groep 4 kunnen gaan, met een handelingsplan voor lezen en spelling, dat meteen vanaf het begin van het schooljaar ingaat. Dus liefst opgesteld door de leerkracht van groep 3.
Dit heb ik ook ergens gelezen, dat ze dan naar geboortejaar kijken en het niet uitmaakt of het om een jaar langer 'kleuteren' of 'zitten blijven' gaat.quote:Op zaterdag 10 april 2010 20:30 schreef moussy het volgende:
Er wordt pas op een middelbare school naar gegekeken als je je kind in moet schrijven voor een bepaalde school en er meer inschrijvingen zijn dan plaatsen. Dan kan het voor de kinderen die zijn blijven zitten soms negatief uitpakken.
Ja, klopt. Dat een kind maar 1x mag doubleren.quote:Op zaterdag 10 april 2010 22:42 schreef Mammietje het volgende:
Daarnaast heb ik ergens gehoord of gelezen (?) dat een jaar 'zitten blijven'/'kleuteren' op de basisschool maar 1 keer mag en dat ze anders naar speciaal onderwijs zouden moeten? Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?![]()
Zó'n belachelijke nieuwe regeling van hogerhand.quote:Zou voor mij namelijk de keuze iets makkelijker maken. Ik zit met het tegenovergestelde probleem. Mijn oudste is van 31 december en zit in groep 2. (1 uur later geboren en hij zou nog in groep 1 hebben gezeten!!!) Wij wilden graag dat hij nog een jaar door kon kleuteren. (Jaaah... zulke ouders heb je ook nog!
) Hij is nog maar 5,5 als hij naar groep 3 zou gaan tenslotte, we zijn bang dat ie altijd op zijn tenen moet lopen of in een hogere klas blijft zitten waarbij hij al zijn klasgenootjes verliest. (In een gezamelijke groep 1/2 is dat niet aan de orde, gaan er maar een paar weg.)
Kijk goed naar je kind. Is hij leergierig? Kan hij zich goed concentreren? Wat doet hij graag op school? Bouwhoek? Huishoek? Buiten spelen? Of ook de 'echte' werkjes? Ik vind de overgang van groep 2 naar 3 zo groot. Er wordt zo veel meer van de kinderen geeist. Ze moeten ineens zo lang stil zitten en opletten en geconcentreerd werken. Soms vond ik het bijna zieligquote:Nu vind de juf dat hij wel naar groep 3 kan.Hij voldoet aan de voorwaarden om te kunnen lezen en schrijven en ze vindt dat we hem tekort doen door hem te 'laten zitten'. (Daar had ze mij wel mee, met die opmerking, wil mijn kind uiteraard niet tekort doen.
) Ik weet van verschillende kinderen die ouder dan hem zijn, die wel blijven doorkleuteren. Daardoor denk ik aan de ene kant (zoals de GGD-arts zei) dat de school echt wel inzicht in zijn kunnen heeft. Maar aan de andere kant... dat jochie nu al naar groep 3...?
We (de juf en ik) hebben nu afgesproken dat ze het nog eens heel goed bekijkt en we hebben in juni een afspraak om een knoop door te hakken.
Hij leest nu niet meer spellend hoor, maar hij heeft het lang gedaan. En bij lange ingewikkelder woorden doet ie het weer. En met de juf praten doen we zeker.quote:Op zaterdag 10 april 2010 22:55 schreef Moonah het volgende:
Hm.... Op basis van je laatste post zou ik weer neigen naar doublure in groep 3. Mits aangepast programma en niet alleen herhaling van het inmiddels al aangebodene.
Rekenen gaat best snel in groep 4. Tot de 100, optellen en aftrekken over het tiental heen, tafels...
En als je zoon nu nog spellend leest, wordt alles bij elkaar toch wel een fikse kluif in groep 4.
Hij moet niet worden overvraagd zeg je, hij is onzeker. Wellicht doet een jaartje extra groep 3 hem juist heel goed om de basis stevig te leggen. Maar ik weet dat de meningen van deskundigen ook erg verdeeld zijn over doublure in groep 3. de een zegt als de letters beheerst worden overgaan naar groep 4, de ander zegt juist dat het aanvankelijk lezen (idd het komen tot synthese van losse letters) beheerst moet worden.
Al met al, praat met de juf. Zij kent je zoon in de klas, zij weet de mogelijkheden binnen de eign school.
Ah ok, dan weet ik ook waarom ze daar op school (nog) niet aan beginnen. Hij had geloof ik een "lage C" (dat het net met de hakken over de sloot voldoende was) en dat is overall wel zijn prestatieniveau: lage C tot misschien een hoge.quote:Oh, en een dyslexietest wordt bij ons op school meestal pas in groep 5 gedaan. En een kind moet minimaal 3x achter elkaar een E-score op een spelling-/ en of begrijpend lezen toets hebben. Bovendien moet de school handelingsverlegen zijn, zoals men dat nemt. oftewel, allerlei handelingsplannen zij uit de kast getrokken zonder aantoonbaar resultaat. Tenminste, dit zijn de richtlijnen bij ons bestuur.
Je kunt wel altijd zélf een dyslexietest laten doen. Al heeft dat ook pas echt zin na een x aantal maanden leesonderwijs.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |