abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80155428
Hoi, dit is een potentieel wespennest waar ik me insteek (als je ouders.nl kent) maar ik wil toch graag wat feedback hebben over het idee van kinderen laten zitten.

Mijn persoonlijke situatie: mijn jongste zoon (bijna 7) gaat waarschijnlijk niet over. Ik ben het daar eigenlijk wel mee eens. Ja, dat kan, blijkbaar is dat heel ontaard en daarom stel ik de vraag dus hier en niet op ouders.nl.

Hij is gewoon niet de snelste met het oppikken van met name lezen (hoewel rekenen ook niet echt de bom is) en vorig jaar was ook al hakken over de sloot. Hij heeft op dit ogenblik gewoon aantoonbaar niet het niveau om de versnelling in groep 4 aan te kunnen ondanks alle moeite van de juffen.

Zit er alleen een addertje onder het gras, namelijk: lost zittenblijven dit op? Natuurlijk zal hij een jaar minder op zijn tenen hoeven te lopen relatief, maar tenzij zijn ontwikkeling een ontzettende slinger krijgt in dat jaar zie ik over een jaar of wat weer hetzelfde probleem opduiken. Ik ken geen enkel kind dat na het zittenblijven ineens meekwam op normaal niveau. Klopt die indruk?

Speelt ook mee dat ik iets dyslectisch vermoed. Nee, niet omdat dat vet cool en in de mode is, maar omdat zijn vader dat ook is en hij nog steeds letters of woorden vrolijk omdraait en vaak hoorbaar "raadt" welk woord er gaat komen. De juffen doen hier vooralsnog niet veel mee en schermen met het feit dat meer kinderen op die leeftijd dat nog doen.

Zijn er hier juffen of anderszins bij de cognitieve ontwikkeling betrokken personen die hier hun licht over kunnen doen schijnen? En waar test je een kind op dyslexie? Huisarts? Wat moet ik allemaal willen in dezen?

Disclaimer: nee, hij mag van mij heerlijk bouwvakker worden, het gaat mij niet om het zittenblijven an sich maar het nut ervan

[ Bericht 0% gewijzigd door Mwanatabu op 10-04-2010 12:12:20 ]
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zaterdag 10 april 2010 @ 12:09:59 #2
52191 DABAMaster
Powered by /me
pi_80155552
een ouder die daadwerkelijk de opvoeding en ontwikkeling van haar kind verkiest boven het maatschappelijk geaccepteerde... zie je niet vaak ben ik bang
  zaterdag 10 april 2010 @ 12:15:25 #3
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_80155704
Op de basisschool zie ik er niet echt een meerwaarde van. Precies zoals je zelf al zegt, dat soort dingen veranderen niet zomaar. Op de middelbare school liggen die dingen n.m.i anders. Daar heeft blijven zitten namelijk wel degelijk nut voor kinderen c.q. jongeren die het niveau nog niet aan kunnen.
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
  zaterdag 10 april 2010 @ 12:18:19 #4
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_80155769
Bij zittenblijven is het belangrijk dat je je niet enkel richt op prestatie maar bovenal op het sociaal-emotionele. Ik begrijp dat je zoontje in gr 3 zit? Gr 3 is eigenlijk een rotjaar om over te doen: je begint echt weer bij het begin. En ik kan me niet voorstellen dat hij helemaal niks heeft opgepikt het afgelopen jaar, dat geeft vaak frustratie s waardoor een kind soms zelfs gaat onderpresteren.
Terecht dat je je afvraagt of zittenblijven zin heeft. Ook omdat je twijfelt over dyslexie, al ben ik van mening dat de aanpak niet mag veranderen als je kind opeens dat stempeltje heeft. Als hij nu moeite heeft met lezen/spellen, dan is die aanpak nu nodig, niet na afgifte van een verklaring. Hoe zit t met zijn iq? Ik zou daar ook eens naar kijken. Er zijn verzekeraars die dyslexieonderzoeken vergoeden. En via de ha kom je idd vaak wel verder, al zou het imo beter zijn als je met school op 1 lijn kan komen. Het is altijd vervelend als je niet op 1 lijn zit qua onderzoeken ed. Maar: ik zou dus eerst zijn niveau algeheel in kaart wien hebben, aangevuld met een iq onderzoek en dan evt aanvullen met dyslexie onderzoek. Je zegt dat rekenen ook minder gaat. Heeft vaak met elkaar te maken (het automatiseren met name).
Succes!
  zaterdag 10 april 2010 @ 12:18:22 #5
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_80155772
Als een kind van rond de 7 jaar blijft zitten zou ik dat jaar gebruiken om hem voor te bereiden om de volgende aangeboden lesstof. Ik ken meerdere mensen die zo uiteindelijk gewoon een hogere stof aankonden.

Als je een leerstoornis vermoedt dan kan je wellicht wat testjes doen.
  zaterdag 10 april 2010 @ 12:19:43 #6
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_80155798
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 12:15 schreef Zeroku het volgende:
Op de basisschool zie ik er niet echt een meerwaarde van. Precies zoals je zelf al zegt, dat soort dingen veranderen niet zomaar. Op de middelbare school liggen die dingen n.m.i anders. Daar heeft blijven zitten namelijk wel degelijk nut voor kinderen c.q. jongeren die het niveau nog niet aan kunnen.
Daar ben ik het niet mee eens, al vind ik wel dat prestatie alleen niet tot zittenblijven mag leiden. De sociaal/emotionele kant is minstens zo belangrijk. En ook, kijk naar de groep waar hij evt in zou komen, wat is dat voor groep? Past hij daar? Heeft hij aansluiting?
  zaterdag 10 april 2010 @ 12:20:52 #7
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_80155822
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 12:18 schreef Buschetta het volgende:
Als een kind van rond de 7 jaar blijft zitten zou ik dat jaar gebruiken om hem voor te bereiden om de volgende aangeboden lesstof. Ik ken meerdere mensen die zo uiteindelijk gewoon een hogere stof aankonden.

Als je een leerstoornis vermoedt dan kan je wellicht wat testjes doen.
Een 'goede' school, zou aandacht besteden aan datgene wat hij al wel kan, en dat niet opnieuw aanbieden. Eigenlijk krijg je dan een herhaling van wat hij nog niet beheerst, aangevuld met 'nieuwe stof', voorbereidend op de volgende groep.
  zaterdag 10 april 2010 @ 12:22:36 #8
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_80155858
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 12:19 schreef mikoxx het volgende:

[..]

Daar ben ik het niet mee eens, al vind ik wel dat prestatie alleen niet tot zittenblijven mag leiden. De sociaal/emotionele kant is minstens zo belangrijk. En ook, kijk naar de groep waar hij evt in zou komen, wat is dat voor groep? Past hij daar? Heeft hij aansluiting?
Ik denk dat blijven zitten een grotere impact heeft wat dat betreft dan meegaan naar de volgende klas. Als je in groep 3 blijft zitten, zie je al je vriendjes naar de hogere klas gaan en jij zit bij jongere kinderen die een stuk anders in elkaar zitten waarschijnlijk. Ik denk dat je kinderen niet moet "lastigvallen" met dat soort dingen op de basisschool.
  zaterdag 10 april 2010 @ 12:23:28 #9
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_80155880
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 12:20 schreef mikoxx het volgende:

[..]

Een 'goede' school, zou aandacht besteden aan datgene wat hij al wel kan, en dat niet opnieuw aanbieden. Eigenlijk krijg je dan een herhaling van wat hij nog niet beheerst, aangevuld met 'nieuwe stof', voorbereidend op de volgende groep.
Daar moeten ook het benodigd personeel voor zijn. Als een kind blijft zitten kun je er niet zomaar vanuit gaan dat een leraar dan rekening daarmee houdt. Er zitten namelijk ook nog meer kinderen in de klas die de stof nog niet hebben gehad.
  zaterdag 10 april 2010 @ 12:27:04 #10
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_80155968
Mijn zus is juffrouw op een basisschool en heeft me wel eens verteld dat zittenblijven heel zinvol kan zijn, en dan met name om groep 4 een jaartje extra te doen. In haar opinie is dat de cruciale groep.

Ik zie trouwens helemaal niet in dat dit een wespennesttopic zou zijn. Er heerst ook wel een vooroordeel hier over ouders, hoor. Volgens mij hebben de meeste ouders het belang van hun kinderen op het oog en daar kan twijfelen over zittenblijven bij horen. Net zoals twijfelen of het zinvol is om een klas over te slaan daarbij hoort. Ik heb nog nooit gemerkt dat er iemand hier werd neergesabeld om dat soort overwegingen
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_80155980
Even een tvp.
Omdat ik in mijn omgeving zie dat de kinderen inderdaad van de ouders geen jaartje over mogen doen.
Zelfs als het in groep 3 al niet goed mee kan komen en imho is dat onbegrijpelijk.
(en ja ik ken die kindjes en ik zie de werkjes, de fouten etc)
  zaterdag 10 april 2010 @ 12:30:35 #12
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_80156053
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 12:27 schreef livelink het volgende:
Mijn zus is juffrouw op een basisschool en heeft me wel eens verteld dat zittenblijven heel zinvol kan zijn, en dan met name om groep 4 een jaartje extra te doen. In haar opinie is dat de cruciale groep.

Ik zie trouwens helemaal niet in dat dit een wespennesttopic zou zijn. Er heerst ook wel een vooroordeel hier over ouders, hoor. Volgens mij hebben de meeste ouders het belang van hun kinderen op het oog en daar kan twijfelen over zittenblijven bij horen. Net zoals twijfelen of het zinvol is om een klas over te slaan daarbij hoort. Ik heb nog nooit gemerkt dat er iemand hier werd neergesabeld om dat soort overwegingen
Juist ben zelf lkr op een basisschool.

Ik ben het er niet mee eens dat een juf (of meester) geen tijd zou hebben om de leerstof zodanig aan te passen dat het voor ieder kind haalbaar en uitdagend is. Dat is echt een basisprincipe!
  zaterdag 10 april 2010 @ 12:32:03 #13
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_80156090
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 12:27 schreef Pvoesss het volgende:
Even een tvp.
Omdat ik in mijn omgeving zie dat de kinderen inderdaad van de ouders geen jaartje over mogen doen.
Zelfs als het in groep 3 al niet goed mee kan komen en imho is dat onbegrijpelijk.
(en ja ik ken die kindjes en ik zie de werkjes, de fouten etc)
Pvooess... ik bedoel niet dat zittenblijven zn geheel geen goed idee is. Soms is het juist wel de oplossing. Ik heb ook leerlingen letterlijk op zien bloeien na een jaartje zittenblijven. Ik vind alleen dat groep 3 geen ideaal jaar is om opnieuw te gaan doen, groep 4 beter dan. Maar goed, als het niet kan, houdt het op natuurlijk.
pi_80156181
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 12:20 schreef mikoxx het volgende:

[..]

Ik heb eigenlijk niet zoveel twijfels wat betreft de moeite die de juffen hebben gedaan en hun kunde. Ik heb zelf een taalkundige achtergrond en snap wel wat van taalverwerving, en wat ik heb gezien (en waar ik voor heb getekend, extra bijles hoort bij een handelingsplan en daar moet je voor tekenen als ouder) ziet er logisch uit. Hij gaat ook echt vooruit. Maar hij heeft een achterstand, punt.

Hij is eerder dit schooljaar logopedisch getest en daar was hij prima gemiddeld qua woordenschat, woordbegrip en taalproductie. Het is verder in mijn optiek ook een normaal jongetje. Wel een echt jongetje, dus schreeuwen, lawaai en poep- en piesgrappen all the way, maar zeker niet dom. Erg nieuwsgierig ook, wil alles weten over organen en onthoudt dit ook. Daar ligt het niet aan. Ergens tussen wat hij weet en wat hij opschrijft en zijn abstracte inzicht qua verhoudingen, getallen en het interpreteren van symbolen daar gaat het mis (of minder goed dan de norm).

Hoe kan ik dit netjes bespreken met de juffen? Dat ik wil weten wát hem belemmert en het niet als feit aan wil nemen. Moet wel zeggen dat er hier wat ruis op de lijn zit ivm een overspannen kleuterjuf die een beeld van hem heeft geschetst dat hem nog steeds achtervolgt van allochtoon jongetje met taalproblemen terwijl hij uit verlegenheid eerst gewoon niet durfde te praten plus dat het een stereotype voorbeeld was van niet kunnen omgaan met typisch jongetjesgedrag wat je tegenwoordig ook vaak hoort. Daar heb ik ook heel lang doorheen moeten prikken (vandaar ook de logopedische test, om dat uit de wereld te helpen).
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  † In Memoriam † zaterdag 10 april 2010 @ 12:37:21 #15
7074 moussy
kuttekop
pi_80156194
Beide kinderen van mij zijn blijven zitten. De 1 in gr. 4 omdat ze er echt geen bal van snapte met rekenen en ook maar van school overgestapt, omdat ze er op de oude school ook geen bal van snapten. en de ander doet dit jaar gr. 2 nog eens fijntjes over, omdat hij he-le-maal nog niet toe was aan gr 3.

Er rust idd best een taboe op het zittenblijven, het schijnt dat ouders zo over de zeik gaan als ze die berichten horen dat er hulptroepen aan te pas moeten komen
Je zou er haast een boek over schrijven!
  zaterdag 10 april 2010 @ 12:38:58 #16
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_80156246
Mwatanabu, het klopt toch dat je zo af en toe in het autisme-topic post? Gaat dat over hetzelfde kind? (je zoontje?) want dan is dat ook iets om rekening mee te houden hij. Ik weet niet wat er precies aan de hand is hoor, maar heb enige kennis op dat gebied, zeg maar
  zaterdag 10 april 2010 @ 12:39:58 #17
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_80156267
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 12:37 schreef moussy het volgende:
Beide kinderen van mij zijn blijven zitten. De 1 in gr. 4 omdat ze er echt geen bal van snapte met rekenen en ook maar van school overgestapt, omdat ze er op de oude school ook geen bal van snapten. en de ander doet dit jaar gr. 2 nog eens fijntjes over, omdat hij he-le-maal nog niet toe was aan gr 3.

Er rust idd best een taboe op het zittenblijven, het schijnt dat ouders zo over de zeik gaan als ze die berichten horen dat er hulptroepen aan te pas moeten komen
Ik denk juist dat je kind er ook enorm van kan groeien, maar dan met name emotioneel. Dat is echt een basis voor prestatie vind ik En wat fijn dat het zo'n goede beslissing was voor je dochter!
pi_80156275
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 12:32 schreef mikoxx het volgende:

[..]

Pvooess... ik bedoel niet dat zittenblijven zn geheel geen goed idee is. Soms is het juist wel de oplossing. Ik heb ook leerlingen letterlijk op zien bloeien na een jaartje zittenblijven. Ik vind alleen dat groep 3 geen ideaal jaar is om opnieuw te gaan doen, groep 4 beter dan. Maar goed, als het niet kan, houdt het op natuurlijk.
Aha, dat vind ik dan weer interessant want vooral dat stukje van opbloeien van een jaartje zittenblijven is voor mij goed om te weten, dat dat kan!
Je bent zelf dus ook leerkracht. Wat zou jij nou een goede manier vinden om door de ouders benaderd te worden? Wat zijn goede punten om mee te nemen in zo'n gesprek, want op 1 lijn zitten vind ik erg belangrijk.
pi_80156298
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 12:38 schreef mikoxx het volgende:
Mwatanabu, het klopt toch dat je zo af en toe in het autisme-topic post? Gaat dat over hetzelfde kind? (je zoontje?) want dan is dat ook iets om rekening mee te houden hij. Ik weet niet wat er precies aan de hand is hoor, maar heb enige kennis op dat gebied, zeg maar
Nee, dit het broertje van mijn autistische zoon
  † In Memoriam † zaterdag 10 april 2010 @ 12:44:02 #20
7074 moussy
kuttekop
pi_80156344
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 12:39 schreef mikoxx het volgende:

[..]

Ik denk juist dat je kind er ook enorm van kan groeien, maar dan met name emotioneel. Dat is echt een basis voor prestatie vind ik En wat fijn dat het zo'n goede beslissing was voor je dochter!
Ze gaat straks naar gr. 7 en het belangrijkste, ze kan rekenen! Ze kon dus eerst perfect tot 100 tellen dmv een kralenketting.. Het was zwaar, ze moest opnieuw bij het begin beginnen, ze werkt nu wel met een aangepast programma, maar ze doet het keurig
Je zou er haast een boek over schrijven!
  zaterdag 10 april 2010 @ 12:44:11 #21
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_80156351
Ah oke, dan is dat niet aan de orde dus.
Ik zou in een gesprek aangeven dat je bij evt zittenblijven graag wilt weten hoe de school/lkr omgaat met dingen die hij al wel beheerst. En of groep 3 in dat opzicht niet een akelig jaar is om over te doen, hoe zij daar tegenaan kijken. En het emotionele aspect: hoe is de groep waar hij evt in zou komen? En idd, open houden van beide kanten, geen verwijten oid. Samen tot een goede oplossing komen, dat is het doel
pi_80156388
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 12:37 schreef moussy het volgende:

Ik heb er nu geen moeite mee, simpelweg omdat ik de feiten zie. Verder is het een superlief, vrolijk jochie en dat wou ik graag zo houden. Ik merk nu soms dat hij chagrijnig wordt van school of opstandig terug komt. Vreemd genoeg is dat de laatste weken wat minder, nu hij nog meer gestimuleerd wordt. Hij vliegt echt door de "categorieën" heen.
Mijn schrikbeeld is dat hij volgend jaar de aansluiting verliest en erbuiten gaat vallen. Dat lijkt me gewoon sneu.

In groep 1 hadden we een juf die steeds met rare constateringen kwam rond zijn persoontje. Dat ie niet kon praten (thuis klepte hij in volzinnen tot je hoofd ervan barstte) of tot tien tellen (mijn tegenzet: "Hoeveel M&M's je kan tellen mag je opeten" ta-dah 27) en toen werd ik wel bokkig van het idee, gewoon omdat het niet klopte.

Dat mens is gelukkig opgehoepeld nu, was al jaren overspannen bleek achteraf.
  zaterdag 10 april 2010 @ 12:46:07 #23
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_80156390
En ga evt in overleg of hij niet over kan naar gr 4 met in je achterhoofd dat hij dat jaar waarschijnlijk over gaat doen. Dat ze hem aanbieden wat hij wel kan, zodat hij niet overvraagd wordt en zijn emotionele ontwikkeling wordt aangetast. En dan evt dus gr 4 nog een keertje doen. Gr 3 overdoen is zover terug naar het begin...... maar goed, da's mijn mening en mijn ervaring he?
pi_80156432
Mwanatabu is een vrouw. Ik heb altijd gedacht dat er een man achter die nick zat.

Hm.
pi_80156749
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 12:46 schreef mikoxx het volgende:
En ga evt in overleg of hij niet over kan naar gr 4 met in je achterhoofd dat hij dat jaar waarschijnlijk over gaat doen. Dat ze hem aanbieden wat hij wel kan, zodat hij niet overvraagd wordt en zijn emotionele ontwikkeling wordt aangetast. En dan evt dus gr 4 nog een keertje doen. Gr 3 overdoen is zover terug naar het begin...... maar goed, da's mijn mening en mijn ervaring he?
Ik kan er in ieder geval voor pleiten, tnx!

Het klopt wel zo ongeveer met wat ik denk. Is ie nét enthousiast aan het lezen geslagen moet ie weer terug naar De Klinkerstraat. Of zouden ze dat dan weer apart met hem gaan doen, dat ie niet helemaal terug moet daarnaar? Zijn handschrift is namelijk om van te huilen, en zijn spelling ook. Het lijkt me erg nuttig dat hij dat eerst op niveau trekt voordat ze ünderhaupt gaan versnellen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')