Bedankt Robertoquote:Op zaterdag 2 juli 2011 18:09 schreef RobertoCarlos het volgende:
Hieronder een paar antwoorden op een paar vragen:
[..]
Thanks voor de links, ik ga het de aankomende week even doorlezen. Ik heb nu echt koppijn, dus kan er niet echt geconcentreerd mee bezig zijn. Maar ik zie geen link van het bekende boek dat je noemt in je laatste reactie, kan je die alsnog sturen? Thanks Robertoquote:Op zondag 3 juli 2011 15:13 schreef RobertoCarlos het volgende:
En hier een gratis uittreksel van een bekend boek, dat een goed voorbeeld is van een van de vakgebieden van politicologie. Ik weet ff niet of dit nu gebruikt wordt in de bachelor, maar dat kun je zelf nakijken. Als het lezen van dit uittreksel naar meer smaakt lijkt me politicologie wat voor jou.
(tentamens kan ik niet meer vinden...)
Goede info! Thanks.quote:Op zondag 3 juli 2011 17:46 schreef Nothingwoman het volgende:
1. Tentamens.
- Hoe ziet jullie voorbereiding eruit?
Boeken lezen, belangrijke dingen erin markeren, en die markeringen samenvatten + leren. Vaak krijg je ook veel samenvattingen van anderen doorgestuurd
- Leren jullie uit boeken of samenvattingen?
Vooral samenvattingen, ik raad je wel aan om de boeken te lezen als het ff kan
- Hoe lang zijn jullie bezig met de voorbereidingen en wat is het resultaat?
Kan je geen indicatie geven van het aantal uren. Maar vaak begin ik wel zo'n 2 weken voordat een tentamen begint. Niet gelijk die-hard, maar rustig aan opbouwen
2. Opleiding
- Wat is er moeilijk aan de opleiding (voor jou)
Wetenschappelijk schrijven
- Wat is er makkelijk?
De stof zelf is goed te doen, de methodenvakken/statistiek vallen ook goed mee
- Wat hadden jullie het eerste jaar anders willen/moeten doen?
Betere mensen uitgezocht met wie ik samenwerkte
3. Wat willen jullie gaan doen met de opleiding?
Waarschijnlijk iets met een internationale organisatie/ NGO / integratie / migratie vraagstukken
4. Ik ben zelf geïnteresseerd in de maatschappij, is dit iets wat je moet hebben? Zijn er nog andere interesses of eigenschappen die je moet hebben om geschikt te zijn voor deze opleiding?
Ja, een brede maatschappelijke interesse is zeker iets dat je moet hebben. Je moet natuurlijk geïnteresseerd zijn in politiek, machtsverhoudingen, etc. Maar doordat Politicologie zo breed is, is het ook handig als je geïnteresseerd bent in deelonderwerpen van Politicologie. Denk maar eens aan Economie, Recht, Filosofie, Sociologie etc.
5. Waarom hebben jullie de keuze gemaakt politicologie te gaan studeren?
De opleiding + de vakken leken me erg leuk. Ik heb altijd al heel veel interesse in politiek + de maatschappij gehad, dus dit leek me de ideale studie.
6. Hoe zien de colleges eruit?
- Aantal studenten?
Ligt eraan: de politicologische vakken rond de 80, de gemeenschappelijke vakken van de faculteit Managementwetenschappen kan rond de 300 liggen.
- Wat voor hoogleraren?
Ik heb tot nu toe best veel goede en leuke docenten/hoogleraren gehad. Voor de werkgroepen meestal goede docenten, op 1 vak na. Prima dus
- Moeilijkheid en tempo van de colleges?
Prima te doen. Soms gaan ze snel door de slides heen en kun je het niet bijhouden met aantekeningen, maar dit is altijd op blackboard terug te vinden.
- Engelse literatuur (aan gewend of nog steeds irritant)
Aan gewend, wen je sowieso heel snel aan. Heb veel Engelse literatuur, dus hier moet je zeker rekening mee houden.
- Duur van de colleges? Contacturen per week? Hoeveel uren besteden jullie aan zelfstudie?
Anderhalf uur college, 2 keer 3 kwartier met daartussen een kwartier pauze
Contacturen per week verschilt per blok/semester, in het begin had ik veel contacturen, maar dit verminderde al drastisch in het 2e blok. Je moet denken aan 10-20 uur in de week.. maar dit verschilt heel erg per universiteit!
Zelfstudie? Met tentamens veel, en tussendoor probeer ik het redelijk bij te houden.
7. Is het vooral zelfstudie of krijg je opdrachten/casussen mee om aan de slag te gaan?
Ik heb altijd wel per blok 1 of soms 2 vakken waarvoor ik thuis opdrachten moet maken, daar leer je heel veel van. Soms is dat niet altijd leuk, maar vaak wel behulpzaam dus
8. Zijn er nog dingen waarvan jullie denken dat ik dat moet weten voordat ik mij ga inschrijven?
Een kamer is handig, de intro meedoen is handig. Verder komt er in het begin heel veel op je af; maar dit komt allemaal goed
Ik wil de opleiding overigens in Leiden gaan doen, hier nog tips of info over?
Een vriend van me studeert het in Leiden, bevalt hem volgens mij wel goed. Als je nog specifieke vragen hebt dan kan ik dat wel aan hem vragen
ninjaedit!quote:Op zondag 3 juli 2011 15:27 schreef MisterMister93 het volgende:
[..]
Thanks voor de links, ik ga het de aankomende week even doorlezen. Ik heb nu echt koppijn, dus kan er niet echt geconcentreerd mee bezig zijn. Maar ik zie geen link van het bekende boek dat je noemt in je laatste reactie, kan je die alsnog sturen? Thanks Roberto
Oh, wat ik er misschien niet in had gezet: probeer echt goed de boeken bij te houden met lezen. Vaak geven ze aan per college welke hoofdstuk(ken) je hebt moeten lezen. Als je dat goed bijhoudt scheelt dat echt werk in de tentamenwe(e)k(en) zelf!quote:
Thanks NothingWoman, nogmaals bedankt Roberto. Ik twijfelde echt tussen drie opleidingen, Bestuurskunde, Rechten en Politicologie. Eerst was het 3x 33%, nu is dat toch in het voordeel van politicologie. Misschien leuk om te weten, maar ik weet bijna zeker dat ik mij ga inschrijven voor Politicologie. Deze week nog wel eerst even een gesprek regelen met een studieadviseur.quote:Op zondag 3 juli 2011 17:46 schreef Nothingwoman het volgende:
1. Tentamens.
- Hoe ziet jullie voorbereiding eruit?
Boeken lezen, belangrijke dingen erin markeren, en die markeringen samenvatten + leren. Vaak krijg je ook veel samenvattingen van anderen doorgestuurd
- Leren jullie uit boeken of samenvattingen?
Vooral samenvattingen, ik raad je wel aan om de boeken te lezen als het ff kan
- Hoe lang zijn jullie bezig met de voorbereidingen en wat is het resultaat?
Kan je geen indicatie geven van het aantal uren. Maar vaak begin ik wel zo'n 2 weken voordat een tentamen begint. Niet gelijk die-hard, maar rustig aan opbouwen
2. Opleiding
- Wat is er moeilijk aan de opleiding (voor jou)
Wetenschappelijk schrijven
- Wat is er makkelijk?
De stof zelf is goed te doen, de methodenvakken/statistiek vallen ook goed mee
- Wat hadden jullie het eerste jaar anders willen/moeten doen?
Betere mensen uitgezocht met wie ik samenwerkte
3. Wat willen jullie gaan doen met de opleiding?
Waarschijnlijk iets met een internationale organisatie/ NGO / integratie / migratie vraagstukken
4. Ik ben zelf geïnteresseerd in de maatschappij, is dit iets wat je moet hebben? Zijn er nog andere interesses of eigenschappen die je moet hebben om geschikt te zijn voor deze opleiding?
Ja, een brede maatschappelijke interesse is zeker iets dat je moet hebben. Je moet natuurlijk geïnteresseerd zijn in politiek, machtsverhoudingen, etc. Maar doordat Politicologie zo breed is, is het ook handig als je geïnteresseerd bent in deelonderwerpen van Politicologie. Denk maar eens aan Economie, Recht, Filosofie, Sociologie etc.
5. Waarom hebben jullie de keuze gemaakt politicologie te gaan studeren?
De opleiding + de vakken leken me erg leuk. Ik heb altijd al heel veel interesse in politiek + de maatschappij gehad, dus dit leek me de ideale studie.
6. Hoe zien de colleges eruit?
- Aantal studenten?
Ligt eraan: de politicologische vakken rond de 80, de gemeenschappelijke vakken van de faculteit Managementwetenschappen kan rond de 300 liggen.
- Wat voor hoogleraren?
Ik heb tot nu toe best veel goede en leuke docenten/hoogleraren gehad. Voor de werkgroepen meestal goede docenten, op 1 vak na. Prima dus
- Moeilijkheid en tempo van de colleges?
Prima te doen. Soms gaan ze snel door de slides heen en kun je het niet bijhouden met aantekeningen, maar dit is altijd op blackboard terug te vinden.
- Engelse literatuur (aan gewend of nog steeds irritant)
Aan gewend, wen je sowieso heel snel aan. Heb veel Engelse literatuur, dus hier moet je zeker rekening mee houden.
- Duur van de colleges? Contacturen per week? Hoeveel uren besteden jullie aan zelfstudie?
Anderhalf uur college, 2 keer 3 kwartier met daartussen een kwartier pauze
Contacturen per week verschilt per blok/semester, in het begin had ik veel contacturen, maar dit verminderde al drastisch in het 2e blok. Je moet denken aan 10-20 uur in de week.. maar dit verschilt heel erg per universiteit!
Zelfstudie? Met tentamens veel, en tussendoor probeer ik het redelijk bij te houden.
7. Is het vooral zelfstudie of krijg je opdrachten/casussen mee om aan de slag te gaan?
Ik heb altijd wel per blok 1 of soms 2 vakken waarvoor ik thuis opdrachten moet maken, daar leer je heel veel van. Soms is dat niet altijd leuk, maar vaak wel behulpzaam dus
8. Zijn er nog dingen waarvan jullie denken dat ik dat moet weten voordat ik mij ga inschrijven?
Een kamer is handig, de intro meedoen is handig. Verder komt er in het begin heel veel op je af; maar dit komt allemaal goed
Ik wil de opleiding overigens in Leiden gaan doen, hier nog tips of info over?
Een vriend van me studeert het in Leiden, bevalt hem volgens mij wel goed. Als je nog specifieke vragen hebt dan kan ik dat wel aan hem vragen
Waarom heb je gekozen voor A'dam?quote:Op zondag 3 juli 2011 17:35 schreef Mestras het volgende:
Ik ga vanaf september Politicologie aan de Universiteit van Amsterdam studeren. Zin in!)
Link wil maar niet openenquote:Op zondag 3 juli 2011 15:13 schreef RobertoCarlos het volgende:
En hier een gratis uittreksel van een bekend boek, dat een goed voorbeeld is van een van de vakgebieden van politicologie. Ik weet ff niet of dit nu gebruikt wordt in de bachelor, maar dat kun je zelf nakijken. Als het lezen van dit uittreksel naar meer smaakt lijkt me politicologie wat voor jou.
http://www.tentamenbank.n(...)95af9ad9fdd2420eb66/
(tentamens kan ik niet meer vinden...)
1. de stadquote:Op zondag 3 juli 2011 20:39 schreef MisterMister93 het volgende:
[..]
Waarom heb je gekozen voor A'dam?
http://www.tentamenbank.n(...)95af9ad9fdd2420eb66/quote:Op zondag 3 juli 2011 20:43 schreef MisterMister93 het volgende:
[..]
Link wil maar niet openen![]()
Kun je de link misschien pmen, misschien werkt dat wel. Want ik krijg of een leeg beeld of ik wordt teruggestuurd naar FOK
Bedankt, morgen na thuiskomst ga ik het doorlezen. Ik laat wel even weten wat ik er van vondquote:Op zondag 3 juli 2011 22:45 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
http://www.tentamenbank.n(...)95af9ad9fdd2420eb66/
Zo werkt ie bij mij. Ik word teruggestuurd naar fok, maar er opent ook een pdf
Anders kun je ook even kijken naar http://www.tentamenbank.nl/menu/studieleiden/
en dan op de pagina ff zoeken op "Uittreksel te gebruiken bij het boek: Clash of Civilizations door Huntington"
Leukquote:Op zondag 3 juli 2011 20:38 schreef MisterMister93 het volgende:
[..]
Thanks NothingWoman, nogmaals bedankt Roberto. Ik twijfelde echt tussen drie opleidingen, Bestuurskunde, Rechten en Politicologie. Eerst was het 3x 33%, nu is dat toch in het voordeel van politicologie. Misschien leuk om te weten, maar ik weet bijna zeker dat ik mij ga inschrijven voor Politicologie. Deze week nog wel eerst even een gesprek regelen met een studieadviseur.
Is dat een nieuw vak?quote:Op zaterdag 2 juli 2011 16:10 schreef Zolcon het volgende:
Politicologie is mij zeer goed bevallen het eerste jaar. Heb in 1 jaar mijn propedeuse gehaald aan de UvA. Zit nu alweer een maandje thuis omdat ik geen herkansingen had. Als je historisch al het een en ander weet dan zal het veel makkelijker zijn om het eerste jaar te doen. Ik merk ook dat het vak Maatschappijwetenschappen me erg heeft geholpen met mijn eerste jaar.
Ik denk dat Zolcon bedoelt op de middelbare school?quote:
Ah, op die manier.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 01:48 schreef theSummoner het volgende:
[..]
Ik denk dat Zolcon bedoelt op de middelbare school?
Als je even je emailadres geeft kan ik je wel wat dingen sturen. Voornamelijk samenvattingen maar ook wel wat oefententamens.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 15:42 schreef MisterMister93 het volgende:
Roberto ik heb het even doorgelezen en het bevalt me wel. Ik vind beschavingen, maar voornamelijk integratie heel interessant. Ik heb ook de tentamens en samenvattingen van Rechten bekeken, maar die bevielen mij niet zo. Heb jij misschien ook nog een link voor politicologie samenvattingen en tentamens? En eventueel hetzelfde voor bestuurskunde, want rechten is afgevallen
Waar ga je studeren, ik overweeg namelijk om volgend jaar te gaan beginnen. Ik weet het eigenlijk vrijwel zeker, dus er is een mogelijkheid om een ''dealtje'' te sluitenquote:Op dinsdag 5 juli 2011 16:15 schreef Mishu het volgende:
Hoi, ik ga volgend jaar politicologie studeren. Ik ga dit doen naast mijn HBO studie Maatschappelijk Werk & Dienstverlening. Bij deze studie zit ik in het derde jaar en moet ik dus 32 uur per week stage lopen. Hierdoor mis ik de meeste hoorcolleges.
Mijn vraag is of er hier mensen zijn die volgend jaar politicologie gaan studeren en die voor mij, eventueel tegen een kleine bijdrage (denk aan zo'n 2 euro per college) mij van de nodige aantekeningen willen voorzien.
Zodat deze ambitieuze student toch kan studeren
Je weet niet half hoe je me zou helpenStuur een PM als je interesse hebt.
Ik heb je een pm gestuurd, alvast bedankt!quote:Op dinsdag 5 juli 2011 15:54 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Ah, op die manier.
[..]
Als je even je emailadres geeft kan ik je wel wat dingen sturen. Voornamelijk samenvattingen maar ook wel wat oefententamens.
Ik heb je een PM gestuurdquote:Op dinsdag 5 juli 2011 16:26 schreef MisterMister93 het volgende:
[..]
Waar ga je studeren, ik overweeg namelijk om volgend jaar te gaan beginnen. Ik weet het eigenlijk vrijwel zeker, dus er is een mogelijkheid om een ''dealtje'' te sluiten
Oeh van welke boeken zijn die samenvattingen dan?quote:Op donderdag 7 juli 2011 20:35 schreef Nothingwoman het volgende:
Ik studeer het in Nijmegen maar ik heb van elk vak goede samenvattingen + aantekeningen van de collegesRoep maar als je ze nodig hebt!
Zoveel. Welke boeken wil je?quote:Op donderdag 7 juli 2011 20:39 schreef Mishu het volgende:
[..]
Oeh van welke boeken zijn die samenvattingen dan?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |