Dat is wel verplicht. Sterker nog; de conciėrge heeft een zogenaamde loper. Die past op elk huis en op elke gemeenschappelijke ruimte. De bewoners hebben een sleutel die op hun eigen huis past en op de gemeenschappelijke ruimtes. Zo'n slot laten vervangen mag niet zonder toestemming van het beheer, omdat de loper van de conciėrge dan aangepast moet worden. Dat kost mij dus niet alleen waanzinnig veel geld (zo'n sleutel die op meerdere deuren past is niet goedkoop) maar het is ook nog eens doelloos omdat de conciėrge dus overal in moet kunnen in geval van nood.quote:Op donderdag 8 april 2010 09:59 schreef Adfundum het volgende:
Warom heeft de conciėrge een sleutel van jouw huis? Lijkt me niet verplicht. Ik zou hem terugvragen.
Dan nog kun je je afvragen of het "verplicht" is. De verhuurder mag niet zomaar allerlei regels stellen waaraan jij je maar moet houden. De regel van een loper lijkt me op zich wel kunnen, maar als er misbruik van wordt gemaakt dan heb jij natuurlijk de bevoegdheid om je huisrecht te beschermen.quote:Op donderdag 8 april 2010 10:40 schreef Cat_Tank het volgende:
[..]
Dat is wel verplicht. Sterker nog; de conciėrge heeft een zogenaamde loper. Die past op elk huis en op elke gemeenschappelijke ruimte. De bewoners hebben een sleutel die op hun eigen huis past en op de gemeenschappelijke ruimtes. Zo'n slot laten vervangen mag niet zonder toestemming van het beheer, omdat de loper van de conciėrge dan aangepast moet worden. Dat kost mij dus niet alleen waanzinnig veel geld (zo'n sleutel die op meerdere deuren past is niet goedkoop) maar het is ook nog eens doelloos omdat de conciėrge dus overal in moet kunnen in geval van nood.
als er lekkage is bij de bovenburen is het wel erg makkelijk dat de conciėrge even binnen kan lopen om een emmer te plaatsen zodat niet de hele dure eiken vloer naar de malle moeren is.quote:Op donderdag 8 april 2010 11:01 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Dan nog kun je je afvragen of het "verplicht" is. De verhuurder mag niet zomaar allerlei regels stellen waaraan jij je maar moet houden. De regel van een loper lijkt me op zich wel kunnen, maar als er misbruik van wordt gemaakt dan heb jij natuurlijk de bevoegdheid om je huisrecht te beschermen.
Ik zou daarom een brief naar de verhuurder en conciėrge richten, met daarin de mededeling dat je dit niet meer wilt, dat je onder geen enkele voorwaarde mensen zonder uitdrukkelijke toestemming in je huis wilt (buiten de gevallen waarin dat op een wettelijke grond mag), en dat je je bij volgende schendingen van je huisrecht alle (wettige) stappen voorbehoudt.
Mja, maar ja, wat is nood? Bij échte nood komt de politie je deur wel forceren, in alle andere gevallen ben je blijkbaar afhankelijk van de interpretatie van degene in functie. Anyway, ik zou er een ander slot op zetten, als het goed is komen ze daar nooit achter, tenzij er sprake is van een écht noodgeval en dan komt de politie wel. Als er niets aan de hand is en ze komen je vragen waarom de loper niet past, dan kun jij gewoon de wedervraag stellen waarom men huisvredebreuk probeerde te plegen. Beetje voor jezelf opkomen hoorquote:Op donderdag 8 april 2010 10:40 schreef Cat_Tank het volgende:
Dat kost mij dus niet alleen waanzinnig veel geld (zo'n sleutel die op meerdere deuren past is niet goedkoop) maar het is ook nog eens doelloos omdat de conciėrge dus overal in moet kunnen in geval van nood.
Het principe van het huisrecht is juist dat je zelf mag bepalen of je dat makkelijk vindt. Je kunt ook de thuiswerkende buurvrouw die je vertrouwt de sleutel geven.quote:Op donderdag 8 april 2010 11:07 schreef Nizno het volgende:
[..]
als er lekkage is bij de bovenburen is het wel erg makkelijk dat de conciėrge even binnen kan lopen om een emmer te plaatsen zodat niet de hele dure eiken vloer naar de malle moeren is.
die concierge of zelfs de verhuurder heeft helemaal niets te zoeken in jouw huis zonder jouw toestemming. lekker de cilinders laten vervangen maar de huidige wel bewaren zodat deze teruggeplaatst kunnen worden mocht je gaan verhuizenquote:Op donderdag 8 april 2010 10:40 schreef Cat_Tank het volgende:
maar het is ook nog eens doelloos omdat de conciėrge dus overal in moet kunnen in geval van nood.
TS maakt, zonder dat ze gevorderd heeft dat de mensen zich verwijderen, echt weinig kans dat hier iets mee gedaan wordt. En mocht er toch iets mee gedaan worden dan levert het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niks op.quote:Op donderdag 8 april 2010 12:07 schreef Sachertorte het volgende:
Aangifte doen, dit is huisvredebreuk.
'Dat levert wel iets op, de politie gaat dan namelijk even een indringend babbeltje maken met de concierge, die het voortaan wel uit haar hoofd zal laten om dit soort geintjes uit te halen.quote:Op donderdag 8 april 2010 12:31 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
TS maakt, zonder dat ze gevorderd heeft dat de mensen zich verwijderen, echt weinig kans dat hier iets mee gedaan wordt. En mocht er toch iets mee gedaan worden dan levert het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niks op.
Ze kan het voor de volgende keer wel simpel oplossen.zoals ze in de OP vraagt.
Ja, lekker proportioneelquote:Op donderdag 8 april 2010 09:51 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Als je ze de volgende keer aan wil pakken, dan kun je beter geweld gebruiken.
Het huisrecht is geen "goed", dus dit gaat niet met een beroep op noodweer. Wat veel mensen echter niet weten, is dat je zo iemand wel aan mag houden (zie 53 lid 1 Sv), en daarbij proportioneel geweld (afhankelijk van de mate van vezet) mag gebruiken. Dus gewoon erop afrennen, en schreeuwen "dit is een burgeraanhouding, verzet je niet" of iets in die trant, terwijl je haar een paar stompen op haar muil geeft.
Dat dus. Het doen van aangifte heeft naast een repressieve vaak ook een preventieve werking.quote:Op donderdag 8 april 2010 12:35 schreef Sachertorte het volgende:
'Dat levert wel iets op, de politie gaat dan namelijk even een indringend babbeltje maken met de concierge, die het voortaan wel uit haar hoofd zal laten om dit soort geintjes uit te halen.
Er is wel degelijk een strafbaar feit gepleegd.quote:Op donderdag 8 april 2010 14:11 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Ik vind het eerlijk gezegd nogal ver gaan om aangifte te doen als je eigenlijk weet dat er geen strafbaar feit is gepleegd.
enquote:1. Hij die in de woning of het besloten lokaal of erf, bij een ander in gebruik, wederrechtelijk binnendringt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie
Ik denk dat we het erover eens zijn dat punt 2 niet van toepassing is. Voor punt 1 is "wederrechtelijk binnendringen" vereist, dus niet "wederrechtelijk betreden" zoals jij stelt. In lid 2 van het artikel wordt nog een enuntiatieve opsomming gegeven van gevallen van binnendringen:quote:2. Hij die in de woning of het besloten lokaal of erf, bij een ander in gebruik, wederrechtelijk aldaar vertoevende, zich niet op de vordering van of vanwege de rechthebbende aanstonds verwijdert, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.
Gegeven dit alles, en gegeven de omstandigheden die TS in de OP geeft, moet de conclusie toch echt zijn dat er zeer waarschijnlijk geen sprake is geweest van binnendringen.quote:Hij die zich de toegang heeft verschaft door middel van braak of inklimming, van valse sleutels, van een valse order of een vals kostuum, of die, zonder voorkennis van de rechthebbende en anders dan ten gevolge van vergissing binnengekomen, aldaar wordt aangetroffen in de voor de nachtrust bestemde tijd, wordt geacht te zijn binnengedrongen.
Wanneer is er sprake van binnendringen en wanneer van betreden?quote:Op donderdag 8 april 2010 14:23 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Gegeven dit alles, en gegeven de omstandigheden die TS in de OP geeft, moet de conclusie toch echt zijn dat er zeer waarschijnlijk geen sprake is geweest van binnendringen.
Als jij je slot laat vervangen, en er is een geval van nood, dan is het openen van de deur op jouw kosten. Als je het huidige slot bewaard en bij vertrek uit de woning terugplaatst, is er dus niets aan de hand.quote:Op donderdag 8 april 2010 10:40 schreef Cat_Tank het volgende:
[..]
Dat is wel verplicht. Sterker nog; de conciėrge heeft een zogenaamde loper. Die past op elk huis en op elke gemeenschappelijke ruimte. De bewoners hebben een sleutel die op hun eigen huis past en op de gemeenschappelijke ruimtes. Zo'n slot laten vervangen mag niet zonder toestemming van het beheer, omdat de loper van de conciėrge dan aangepast moet worden. Dat kost mij dus niet alleen waanzinnig veel geld (zo'n sleutel die op meerdere deuren past is niet goedkoop) maar het is ook nog eens doelloos omdat de conciėrge dus overal in moet kunnen in geval van nood.
Ik ging net de was doen in de gemeenschappelijke ruimte, en ik kwam een buurvrouw tegen. Die had er natuurlijk alweer van gehoord en begon als een bezetene te roddelen over de conciėrge. Dat ze blij is als ze met pensioen is en dat ze hoopt dat er nu iemand komt die wel eens reparaties wil plegen in de huizen van de bewoners. Dat deed deze mevrouw namelijk niet, vond ze niet nodig.
Ja inderdaad erg makkelijk, maar zelfs dan mogen ze je woning niet in zonder toestemming.quote:Op donderdag 8 april 2010 11:07 schreef Nizno het volgende:
[..]
als er lekkage is bij de bovenburen is het wel erg makkelijk dat de conciėrge even binnen kan lopen om een emmer te plaatsen zodat niet de hele dure eiken vloer naar de malle moeren is.
zoals al eerder is gezegd komt de vriend van TS ook wel eens binnen met een sleutel...quote:
Dan is TS thuis en kan Ts hem eraf halenquote:Op donderdag 8 april 2010 16:03 schreef Nizno het volgende:
[..]
zoals al eerder is gezegd komt de vriend van TS ook wel eens binnen met een sleutel...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |