abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 8 april 2010 @ 10:58:54 #151
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_80075269
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 17:14 schreef TechnoThijs het volgende:

[..]

Hoho ik heb nergens in dit topic zo'n bedrag genoemd. Ik betaal 450 incl in Utrecht voor 18m2, met voor de rest alles gemeenschappelijk.
Jammer, Utrecht is voor mij een beetje uit de buurt. Anders had ik wel willen weten wat de eigenaar er voor wil hebben.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  donderdag 8 april 2010 @ 14:36:34 #152
3542 Gia
User under construction
pi_80083533
quote:
Op woensdag 7 april 2010 17:38 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Ik zie TS al zitten met dikke sigaar en iets te groot pak, de grote hosselaar in topoverleg met z'n schoonvader
Schoonvader????
  donderdag 8 april 2010 @ 14:40:13 #153
3542 Gia
User under construction
pi_80083665
quote:
Op donderdag 8 april 2010 10:51 schreef l3laster het volgende:
Eerst lekker profiteren van een vader die zo coulant is om een huis voor jullie te kopen.... en dan achteraf gaan klagen.

ik zou me schame n
Eerst profiteren van 2 vrienden van je zoon die voor jou de kosten van die hypotheek e.d. ophoesten en delen in de kosten van g/w/l, zodat zoonlief gratis woont en vervolgens ze eruit kieperen!! Waarom? Heeft zoonlief een nieuw huis nodig in een andere stad? Zet hij daar ook weer 2 maten bij om de kosten te dragen?

Kom op, er zitten 2 kanten aan 't verhaal.
pi_80085395
quote:
Op woensdag 7 april 2010 11:51 schreef Stefan het volgende:

[..]

Twee studenten 900 euro huur vragen waarbij een derde gratis mag inwonen is geen vriendendienst.
idd. 450 euro per maand voor een kamer. lekkere vriendendienst.
pi_80085552
quote:
Op donderdag 8 april 2010 14:40 schreef Gia het volgende:

[..]

Eerst profiteren van 2 vrienden van je zoon die voor jou de kosten van die hypotheek e.d. ophoesten en delen in de kosten van g/w/l, zodat zoonlief gratis woont en vervolgens ze eruit kieperen!! Waarom? Heeft zoonlief een nieuw huis nodig in een andere stad? Zet hij daar ook weer 2 maten bij om de kosten te dragen?

Kom op, er zitten 2 kanten aan 't verhaal.
Wtf is dit met mensen die zeggen dat zijn zoon gratis woont!? Hij moet een fucking hypotheek afsluiten en draagt daarmee alle risico hoor. Dat zijn zoon hem vervolgens niks ervoor hoeft te betalen maakt geen bal uit, want als die wel zou betalen zou het waarschijnlijk toch van een toelage zijn die hij weer van zijn pa had gekregen, dus sloeg het ook nergens op.

Overigens heb ik geen idee wat voor pand we het over hebben, maar met 900 euro (en daar moet g/w/e nog vanaf) ben je waarschijnlijk nog niet klaar qua hypotheek hoor.
Kom je hier vaker, of loop je stage?
pi_80085617
quote:
Op donderdag 8 april 2010 15:24 schreef Hostility het volgende:

[..]

van 18 vierkante meter in het centrum (toch?) van Utrecht, wat zit er verder nog in het huis, openbare ruimte enz? Het is geen vriendendienst, maar ook geen afzetterij.
  donderdag 8 april 2010 @ 15:35:35 #157
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_80085887
quote:
Op donderdag 8 april 2010 15:28 schreef thomaster het volgende:

[..]

Wtf is dit met mensen die zeggen dat zijn zoon gratis woont!? Hij moet een fucking hypotheek afsluiten en draagt daarmee alle risico hoor. Dat zijn zoon hem vervolgens niks ervoor hoeft te betalen maakt geen bal uit,
Dat hij risico loopt is inherent aan het feit dat hij kamers gaat verhuren voor 450 p/m. Hij dacht waarschijnlijk dat hij die zoon gratis kon laten wonen en wellicht nog wat kon verdienen aan het eind door overwaarde. Alleen willen dehuidige huurders helemaal niet weg. En dat hoeven ze ook niet want ze hebben een huurcontract. Die man wil weer cashen, prima. Maar als de huurders niet wegwillen dan moet ie over de brug komen.

Hoe zou jij het vinden als jij of je ouders een brief krijgen dat ze uiterlijk 1 juli moeten opzouten.
Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
  donderdag 8 april 2010 @ 15:37:28 #158
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_80085964
quote:
Op donderdag 8 april 2010 15:29 schreef thomaster het volgende:

[..]

van 18 vierkante meter in het centrum (toch?) van Utrecht, wat zit er verder nog in het huis, openbare ruimte enz? Het is geen vriendendienst, maar ook geen afzetterij.
Het is geen afzetterij maar wel 100 procent zakelijk. Dus als die 2 niet wegwillen hoeven ze niet weg. Alleen omdat mijnheer de eigenaar het huis wil verkopen omdat zn zoon elders gaat studeren. Ja, zo werkt het niet he.
pi_80086683
Lekker blijven zitten of laten dokken.

Nieuwe vrienden zijn zo gemaakt.
  donderdag 8 april 2010 @ 16:04:04 #160
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_80087096
Sowieso, hij is niet bevriend met die vader.
  donderdag 8 april 2010 @ 16:05:38 #161
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_80087158
Het Grootkapitaal! De Vijand!
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  donderdag 8 april 2010 @ 16:10:18 #162
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_80087372
quote:
Op donderdag 8 april 2010 16:05 schreef Copycat het volgende:
Het Grootkapitaal! De Vijand!
Iemand die je sommeert binnen 3 maanden op te zouten is hoe dan ook geen vriiend.
pi_80088842
quote:
Op donderdag 8 april 2010 15:35 schreef Stefan het volgende:

[..]

Dat hij risico loopt is inherent aan het feit dat hij kamers gaat verhuren voor 450 p/m. Hij dacht waarschijnlijk dat hij die zoon gratis kon laten wonen en wellicht nog wat kon verdienen aan het eind door overwaarde. Alleen willen dehuidige huurders helemaal niet weg. En dat hoeven ze ook niet want ze hebben een huurcontract. Die man wil weer cashen, prima. Maar als de huurders niet wegwillen dan moet ie over de brug komen.
Klopt, eerst moet je hem duidelijk maken dat het zo niet werkt en dat je het recht hebt om nog heel lang te blijven zitten. Het is van hem duidelijk geen vriendendienst maar een zakelijk zinnige constructie, dan hoef je ook geen vriendendienst terug te doen.

Vanuit die positie kun je natuurlijk best onderhandelen. Cash geld vragen is ook weer zo wat. Je zou bijvoorbeeld af kunnen spreken dat jullie er allebei per december uit zijn, en dat je zorgt dat het huis op kijkers een goede indruk maakt, en dat er goed afspraken te maken zijn over wanneer die kijkers komen. En in ruil daarvoor betaal je dan geen huur. Zoiets.

Afhankelijk van wat je wilt natuurlijk. Je kunt ook gewoon op je strepen gaan staan en dan jaren daar blijven wonen in oorlog met je huisbaas.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_80105084
Gewoon blijven zitten. Jullie hebben een contract afgesloten en jullie hebben je daar altijd aan gehouden en een gangbare prijs betaald. De eigenaar moet zich ook aan het contract houden. Verkopen mag, maar wel in verhuurde staat.
  vrijdag 9 april 2010 @ 10:07:47 #165
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_80114363
De huizenmarkt is sowieso nog steeds ingestort. Die man kan beter een derde huurder erbijzoeken en lekker een paar jaar wachten tot de markt weer goed is.
pi_80114664
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 10:07 schreef Stefan het volgende:
De huizenmarkt is sowieso nog steeds ingestort. Die man kan beter een derde huurder erbijzoeken en lekker een paar jaar wachten tot de markt weer goed is.
tenzij hij een nieuw huis wilt kopen in de stad waar zijn zoon nu zijn andere studie gaat volgen!
I'm not the man you think I am!
  vrijdag 9 april 2010 @ 10:23:09 #167
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_80114813
tvp
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  vrijdag 9 april 2010 @ 10:26:23 #168
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_80114886
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 10:18 schreef l3laster het volgende:

[..]

tenzij hij een nieuw huis wilt kopen in de stad waar zijn zoon nu zijn andere studie gaat volgen!
Ja, dan heeft ie een probleem aangezien de andere 2 huurders er helemaal niet uitwillen.
  vrijdag 9 april 2010 @ 10:48:45 #169
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_80115576
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 10:26 schreef Stefan het volgende:

[..]

Ja, dan heeft ie een probleem aangezien de andere 2 huurders er helemaal niet uitwillen.
Zoals ik al eerder zei. Het staat die man vrij om een eigen derde huurder erbij te zoeken, daarmee krijg je die andere twee er binnen een maand mee uit.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  vrijdag 9 april 2010 @ 11:01:20 #170
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_80116019
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 10:48 schreef Ryon het volgende:

[..]

Zoals ik al eerder zei. Het staat die man vrij om een eigen derde huurder erbij te zoeken, daarmee krijg je die andere twee er binnen een maand mee uit.
Bullshit, een overlast veroorzakende en jattende Pool daarvoor haal je er gewoon elke dag de politie erbij, je stuurt aangetekende brieven naar de huisbaas en laat het voor de rechter komen. Denk niet dat het huis daardoor in waarde gaat stijgen.
  vrijdag 9 april 2010 @ 11:08:54 #171
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_80116286
Utrecht hè..

En als er nou eens een 3e huurder bijkomt?
Huilen dan.
  vrijdag 9 april 2010 @ 11:19:37 #172
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_80116668
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 11:01 schreef Stefan het volgende:

[..]

Bullshit, een overlast veroorzakende en jattende Pool daarvoor haal je er gewoon elke dag de politie erbij, je stuurt aangetekende brieven naar de huisbaas en laat het voor de rechter komen. Denk niet dat het huis daardoor in waarde gaat stijgen.
In de grote steden (Amsterdam/Utrecht/Rotterdam) komt de politie daar niet meer voor langs aangezien dat een uitzichtloze zaak is, hoe vaak je ook aangifte doet. Problemen met huisgenoten moeten onderling geregeld worden of via bemiddeling van de huisbaas/woningbouwvereniging die in dit geval zal adviseren te verhuizen. Als student heb je dan altijd nog de mogelijkheid om het 'hard' te spelen, maar dan woon je voor 450 euro (!) in een hel, wat zelfs in Utrecht compleet onnodig is.

Ik ken wel een paar gevallen waarin mensen uiteindelijk met een paar duizend euro oprotpremie wegliepen (niet gebruikelijk, meer een uitzondering vanwege een principe kwestie), maar dit was het resultaat van meer dan een jaar lang in de loopgraven zitten. Iets waar je gewoon de tijd niet voor hebt.

Panden waarin meerdere studenten zitten worden dan ook vrij veel verhandeld op de markt zonder dat het pand er significant minder waard van wordt, of ze er nog wonen of niet. Van alle vaste huurders zijn studenten dan ook verreweg het makkelijkst weg te krijgen.

De TS zit dan ook niet in zo'n relaxte situatie als het lijkt. Als meneer de huisbaas zijn pand kwijt wilt, dan lukt het hem dat wel, ook zonder enige compensatie te betalen. En dat is best bitter.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  vrijdag 9 april 2010 @ 11:30:08 #173
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_80117070
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 11:19 schreef Ryon het volgende:

Ik ken wel een paar gevallen waarin mensen uiteindelijk met een paar duizend euro oprotpremie wegliepen (niet gebruikelijk, meer een uitzondering vanwege een principe kwestie), maar dit was het resultaat van meer dan een jaar lang in de loopgraven zitten. Iets waar je gewoon de tijd niet voor hebt.
Ik ken gevallen waar gewoon 10.000 euro of meer werd betaald om te verhuizen.

Mijn oom woont al 30 jaar in Amsterdam, vlakbij het Rembrandtsplein. Destijds kraakte hij het pand maar betaalde meteen uit vrije wil huur. Hij mocht er gewoon blijven wonen. 10 jaar terug wilde de eigenaar zelf op die etage wonen. De eigenaar bood een verdieping lager aan + 15.000 gulden voor herinrichting.

Maar ook nu worden ook in Amsterdam bedragen vanaf 15.000 euro betaald door eigenaren die een heel pand met 4 verdiepingen willen renoveren tot penthouses.
  vrijdag 9 april 2010 @ 11:43:36 #174
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_80117600
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 11:30 schreef Stefan het volgende:

[..]

Ik ken gevallen waar gewoon 10.000 euro of meer werd betaald om te verhuizen.

Mijn oom woont al 30 jaar in Amsterdam, vlakbij het Rembrandtsplein. Destijds kraakte hij het pand maar betaalde meteen uit vrije wil huur. Hij mocht er gewoon blijven wonen. 10 jaar terug wilde de eigenaar zelf op die etage wonen. De eigenaar bood een verdieping lager aan + 15.000 gulden voor herinrichting.

Maar ook nu worden ook in Amsterdam bedragen vanaf 15.000 euro betaald door eigenaren die een heel pand met 4 verdiepingen willen renoveren tot penthouses.
Dat klopt, daar heeft een familielid van mij (in de Jordaan) ook flink van geprofiteerd. Sowieso een goede zaak dat vervallen arbeiderswoningen samengevoegd/opgesplitst worden tot degelijke huizen en appartementen.

Maar dat gaat dan om huurders die al een lange geschiedenis hebben met het pand, zelfstandige bewoners zijn en vrij veel te verliezen hebben bij een verhuizing. Voor een projectontwikkelaar duurt het dan gewoon te lang voordat die vrijwillig verkassen, als huurder kan je dan vrij makkelijk verleid worden met een mooi bedrag met een paar nullen. Dat is goedkoper en makkelijker dan een strijd die soms wel 1 a 2 jaar kan duren.

Maar voor studenten (flexibele en korte huurders) gaat die vlieger niet op. Projectontwikkelaars vullen dan ook graag hun speculatie woningen op met dat soort huurder omdat je die er vrij goedkoop en makkelijk uitkrijgt. Aanpassingen die studenten binnen huizen verrichten zijn bijna altijd nutteloos qua verkoop en daar zit een verkoper dan ook niet op te wachten, althans hij heeft er geen baat bij om dat te compenseren.
--
  vrijdag 9 april 2010 @ 12:12:11 #175
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_80118710
Kennis van me woonde op de Kinkerstraat en daar wilde die eigenaar ook 4 verdiepingen ombouwen. Maar de eigenaar zocht een vergelijkbare woning en betaalde verhuisgeld. Dit was een fooi want achteraf hoorde hij achteraf van anderen dat er bedragen tussen 15.000 en 50.000 worden betaald.

Over de situatie van de TS: hij en zn andere huisgenoot mogen verwachten dat de man met vervangende woonruimte komt en een financiële compensatie voor herinrichten/opknappen. Is 15000 voor 2 man teveel? Ik vind van niet. Woonde hij er als vriendendienst? Nee. Sterker nog, de man wil eenzijdig het huurcontract opzeggen omdat hij het weer wil verkopen en hij weet dat dat met huurders erin lastig zal worden.

Die man kocht het huis om er zelf beter van te worden, dus waarom die man nu matsen en vrijwillig het huis verlaten zonder vergoeding?
  vrijdag 9 april 2010 @ 12:16:00 #176
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_80118840
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 11:43 schreef Ryon het volgende:

[..]
althans hij heeft er geen baat bij om dat te compenseren.
Dit betreft echter geen studentenflat/pand maar een woonhuis in een woonwijk.
  vrijdag 9 april 2010 @ 12:32:56 #177
545 dop
:copyright: dop
pi_80119366
quote:
Op donderdag 8 april 2010 10:51 schreef l3laster het volgende:
Eerst lekker profiteren van een vader die zo coulant is om een huis voor jullie te kopen.... en dan achteraf gaan klagen.

ik zou me schame n
ik lees 3 personen 1 huis kamer van onder de 20m2 dat zou het complete huis onder de 100m3 maken (gokje)
3x €450 = 1350 x 12 = 16200 , blijft de vraag wat de waarde is van het pand maar iets zegt mij dat de HB hier ook niet slechter van is geworden.
de waarde van het huis zal waarschijnlijk onder de 2 ton liggen
op papier lijkt het voor beide partijen een redelijke deal, en niet alleen maar een vrienden dienst.
van profiteren is in elk geval geen spraken.

[ Bericht 3% gewijzigd door dop op 09-04-2010 12:39:38 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  vrijdag 9 april 2010 @ 12:34:53 #178
8369 speknek
Another day another slay
pi_80119433
quote:
Op donderdag 8 april 2010 15:24 schreef Hostility het volgende:
Als ik drie studenten in m'n huis in Utrecht laat wonen voor 450 euro per maand, heb ik niet eens de hypotheek eruit.. Misschien dat er net 4 in passen. Maar dan nog niet, en zeker niet na belastingafdracht enzo .

Die man heeft het redelijk aan de top van de huizenbubble gekocht, meeste huisjesmelkers hebben hun panden al vele jaren.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_80153346
Vandaag is dat gesprek toch?

Ik blijf overigens van mening, ongeacht wat de wet zegt, dat je het huis gewoon normaal dient te verlaten en evt een kleine compensatie kunt verwachten voor je meerwerk.

Dat velen hier beginnen te schreeuwen dat je veel geld moet en hij je er nooit uit mag zetten (hoewel waar) zou ik naast mij neerleggen.
Bekroppen Nederlanders ook altijd

[ Bericht 89% gewijzigd door #ANONIEM op 10-04-2010 10:28:47 ]
  zaterdag 10 april 2010 @ 10:34:45 #180
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_80153512
Kunnen je ouders het niet over kopen, moet redelijk goedkoop kennen als ik het zo lees?
Heb ooit in dezelfde situatie gezeten (als de zoon van de verhurende pa) en zou toen wel erg vreemd hebben opgekeken als mijn "vrienden" dwars gingen liggen bij onvoorziene omstandigheden.
Aan de andere kant vind ik €450 voor 18M2 geen vriendenprijs, tenzij aan de Maliebaan oid.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 10 april 2010 @ 11:15:42 #181
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_80154282
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 10:26 schreef TheFrankey het volgende:
Vandaag is dat gesprek toch?

Ik blijf overigens van mening, ongeacht wat de wet zegt, dat je het huis gewoon normaal dient te verlaten
Ga jij je huis uit binnen nu en 3 maanden als je vandaag een brief van je huisbaas krijgt?
pi_80154312
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 11:15 schreef Stefan het volgende:

[..]

Ga jij je huis uit binnen nu en 3 maanden als je vandaag een brief van je huisbaas krijgt?
Als de situatie is zoals in de OP wel ja.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-04-2010 11:17:18 ]
  zaterdag 10 april 2010 @ 11:25:24 #183
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_80154457
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 11:17 schreef TheFrankey het volgende:

[..]

Als de situatie is zoals in de OP wel ja.
De situatie in de OP is hetzelfde als bij ieder ander: ze betalen een normale huur en geen vriendendienst, ze hebbem een huurcontract en ze willen niet weg.
  † In Memoriam † zaterdag 10 april 2010 @ 11:28:15 #184
43556 miss_dynastie
pi_80154525
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 10:34 schreef Hyperdude het volgende:
Kunnen je ouders het niet over kopen, moet redelijk goedkoop kennen als ik het zo lees?
Heb ooit in dezelfde situatie gezeten (als de zoon van de verhurende pa) en zou toen wel erg vreemd hebben opgekeken als mijn "vrienden" dwars gingen liggen bij onvoorziene omstandigheden.
Aan de andere kant vind ik €450 voor 18M2 geen vriendenprijs, tenzij aan de Maliebaan oid.
Onvoorziene omstandigheden, valt dit hieronder? Ik vind toch van niet, het is een voorzienbaar risico dat de studie niet bevalt. Kijk, als vriendlief nou een ernstig ongeluk had gehad, dan is het wat anders, maar dit is geen onvoorziene omstandigheid waarin je als vrienden coulant moet zijn imho.
  Moderator zaterdag 10 april 2010 @ 11:36:38 #185
5428 crew  miss_sly
pi_80154697
quote:
foto Op dinsdag 6 april 2010 16:53 schreef Stefan het volgende:

[..]

Dan kan hij je er sowieso niet uitgooien. Je hebt het huis opgeknapt en moet een nieuw huis ook weer opknappen. In Amsterdam worden studenten met een huurcontract regelmatig uitgekocht voor 50.000 of meer, dus vraag eerst eens rond.
Ik weet niet hoe regelmatig dat vollgens jou gebeurt, maar ik ken ze niet

Die bedragen zijn allebehalve gangbaar.

TS, ga een gesprek aan en geef aan waar je probleem ligt. Natuurlijk is de verkoopwaarde van het huis hoger als het vrij van huur is en bovendien wordt het ook gemakkelijker verkocht dan.
Wat voor werkzaamheden hebben jullie gedaan, wat hield dat opknappen in? Maar ook: hebben jullie al die tijd een makrtconforme huur betaald, of zijn jullie daarmee gematst? Sowieso is het niet ongebruikelijk of teveel gevraagd als hij de fysieke verhuizing betaalt en misschien iets van opslag regelt voor de spullen die je straks over hebt.

Blijf vooral redelijk, het is de vader van je vriend.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 10 april 2010 @ 11:46:45 #186
3542 Gia
User under construction
pi_80154921
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 11:36 schreef miss_sly het volgende:
Blijf vooral redelijk, het is de vader van je vriend.
Tuurlijk moeten ze redelijk blijven, maar andersom ook. Die man heeft er toch van geprofiteerd dat zij mee betaalden aan de kosten. Als alleen zijn zoon er had gewoond, had het hem meer gekost.

Heb zelf een beetje het idee dat die man van mening is dat hij deze jongens er zomaar uit kan zetten, want het is toch zijn huis. En tja, zo werkt dat dus niet. En als hij inderdaad zo denkt, kan hijzelf weleens voor geen rede vatbaar zijn. En hoelang moeten deze jongens dan nog redelijk blijven?

Ik vind dat ze sowieso de tijd moeten krijgen om goede vervanging van de woonruimte te zoeken en pas de huur op te zeggen wanneer deze gevonden is. Oftewel, de huisbaas kan verzoeken of de jongens naar andere woonruimte om willen zien, omdat hij het huis graag wil verkopen. Zomaar zeggen dat ze er over 3 maanden uit moeten zijn, kan gewoon niet.
Verder vind ik het niet onredelijk dat ze een vergoeding krijgen voor de gemaakte kosten. Als het netjes is opgeknapt, profiteert die man daar wel van. Wil hij wat dat betreft niet over de brug komen, dan zou ik het netjes in oorspronkelijke staat terugbrengen.

Van de jongens uit gezien zou ik het redelijk vinden om zo snel mogelijk op zoek te gaan naar goede vervangende woonruimte. Dus vooral geen tijd rekken. Zeker als de huisbaas een aardig bedrag beschikbaar stelt bij spoedige verhuizing.
pi_80155311
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 17:13 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Ja leuk, en klopt wettelijk gezien vast allemaal. Maar het gaat hier om vriendendienstje. En dan vind ik het aardig kansloos iemand die al paar ton in een huisje heeft gestopt nog ff tot de max uit te melken.
Ik zou het zeker niet zien als vriendendienst, het is gewone huur. Het is ook een constructie die vaak voorkomt. Zo'n vader hoeft er helemaal niet op achteruit gegaan. Ik neem aan dat die huur ongeveer een derde van de kosten(hypotheek, indien incl: g/w/e en onderhoud) is, vaak is het zelfs iets meer. Het enige is dat die vader het risico draagt. Mijn ouders hebben mijn studentenkamer ook gekocht en daar is, met de huidige prijs die ze er voor kunnen krijgen, gewoon winst op gemaakt.
pi_80155340
Juridisch gezien geniet jevolledige huurbescherming. De verhuurder moet de huur opzeggen met een opzegtermijn van vier maanden per aangetekende brief of deurwaardersexploot. Ga je niet akkoord, dan moet hij naar de rechter. Er zijn drie wettelijke opzeggronden voor de verhuurder: de huurder gedraagt zich niet als goed huurder, de verhuurder heeft het gehuurde dringend nodig voor eigen gebruik, het bestemmignsplan is gewijzigd. Voor zover mij blijkt is geen van de gronden aanwezig en zal de rechtbank het verzoek derhalve afwijzen.

Maar goed, ik zou niet al te graag in een juridisch conflict met mn huisbaas komen, al was het alleen maar omdat hij dat niet zal vergeten als je er blijft wonen. Iets laten repareren dat onder groot ondernhoud valt, zal niet vanzelf gaan - en een paar maanden met een kapotte cv-ketel zitten in de december is ook niet je van het. Zeg gewoon dat je rustig op zoek gaat naar een ander huisje, vraag hem vergoeding voor eventuele woningverbetering (als je inderdaad de hele zomer hebt staan klussen bij wijze van, zeg hem dat je dat had gedaan omdat je ervan uit ging dat je er je hele studententijd zou wonen) Of, als je er echt graag wilt blijven wonen, probeer met hem te praten over het vasthouden van het huis voor hem als investeerder en zoek een nieuwe huurder. Kan natuurlijk niet in zijn portemonnee kijken, maar het kan zijn dat hij dat juist niet wil omdat hij in de nieuwe studentenstad van zijn zoon een pand wil kopen.

Succes ermee!
  zaterdag 10 april 2010 @ 12:05:24 #189
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_80155414
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 11:28 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Onvoorziene omstandigheden, valt dit hieronder? Ik vind toch van niet, het is een voorzienbaar risico dat de studie niet bevalt. Kijk, als vriendlief nou een ernstig ongeluk had gehad, dan is het wat anders, maar dit is geen onvoorziene omstandigheid waarin je als vrienden coulant moet zijn imho.
Ben ik gedeeltelijk wel met je eens.
Denk dat TS in dit geval zijn eigen probleem in overeenstemming met zijn eigen moraal op zal moeten lossen.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 10 april 2010 @ 12:32:31 #190
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_80156099
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 12:05 schreef Hyperdude het volgende:

Denk dat TS in dit geval zijn eigen probleem in overeenstemming met zijn eigen moraal op zal moeten lossen.
De TS heeft minder een probleem dan de eigenaar.
pi_80156372
tvp
pi_80156676
fuck zeg... TS wilt bergen geld zien voor een vriendendienst?
pi_80156820
Je zou eigenlijk die vader geld moet toestoppen omdat hij zo vriendelijk was geweest jullie van een ellenlange wachtlijst te onthouden.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_80156983
Solidas, Mendeljev, jullie zouden volkomen gelijk hebben als hij het ook tegen een vriendenprijsje had vehuurd - maar 450 euro voor een kamer is nou eenmaal geen vriendenprijsje.
pi_80157068
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 12:57 schreef SolidasRock het volgende:
fuck zeg... TS wilt bergen geld zien voor een vriendendienst?
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 13:03 schreef Mendeljev het volgende:
Je zou eigenlijk die vader geld moet toestoppen omdat hij zo vriendelijk was geweest jullie van een ellenlange wachtlijst te onthouden.
TS huurt gewoon. Grote kans dat die pa er zelfs geld aan verdient. Daar is niets mis mee, want die pa draagt ook een zeker risico, maar zonder meer eruit gaan zou ik ook niet doen.
  zaterdag 10 april 2010 @ 14:15:11 #196
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_80158720
Goh, iedereen blijft wel hetzelfde herhalen hier zeg

Heb ik al een update gemist?
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
  zaterdag 10 april 2010 @ 19:06:55 #197
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_80166204
quote:
foto Op zaterdag 10 april 2010 14:15 schreef Sylver_ het volgende:
Goh, iedereen blijft wel hetzelfde herhalen hier zeg

Heb ik al een update gemist?
ALs ik me niet vergis was het gesprek vandaag, ik denk dat iedereen in spanning afwacht.
  zaterdag 10 april 2010 @ 19:32:56 #198
3542 Gia
User under construction
pi_80166948
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 19:06 schreef mrPanerai het volgende:

[..]

ALs ik me niet vergis was het gesprek vandaag, ik denk dat iedereen in spanning afwacht.
Inderdaad. TS???
  maandag 12 april 2010 @ 17:19:20 #199
54408 Parzival
Where it happens
pi_80232584
en en en en en en en ?
Any previously enabled store events for this user, including notifications to other users, may fail to fire
pi_80233153
Toch niet weer zon topic met een run-away-ts toch?
  maandag 12 april 2010 @ 17:37:15 #201
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_80233188
TS heeft een nieuwe woning, 2 meter onder de kaapsviooltjes.
pi_80234343
Nee hoor, helemaal geen runaway topic...

Gisteren hebben de drie bewoners (zoontje van de huisbaas, andere huisgenoot en ik) een gesprek gehad met de huisbaas. In het begin van het gesprek was hij nog al beledigd dat wij niet zonder slag of stoot van plan waren te vertrekken maar nadat hij onze argumenten had gehoord werd hij iets redelijker. Wij hebben hem voorgesteld om zelf (huisgenoot en ik) een 3e huurder te zoeken, zelf had hij daar nog niet aan gedacht maar hij was wel bereid uit te zoeken in hoeverre dat financieel gunstig is voor hem (want zoonlief gaat weer thuiswonen zoals het er nu uitziet).

Mocht het voor hem financieel niet gunstig zijn stelde hij het volgende voor: dat we mogen blijven zitten tot 1 Augustus (aangezien in de tweede week van juli nog tentamens heb) en dat we die laatste maand dan geen huur hoeven te betalen mits we boel schoon en netjes achterlaten (wat we toch al van plan waren). De uitgevoerde werkzaamheden zouden volgens hem dan opwegen tegen die laatste maand gratis huren.

Ik heb ook tegen hem gezegd dat ik zijn voorstel wel wil overwegen maar natuurlijk liever een 3e huurder heb...
  maandag 12 april 2010 @ 18:26:22 #203
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_80234668
1 maand geen huur als je er per 1 augustus vrijwillig uitgaat? Die man is niet goed bij zijn hoofd. een fooi van 450 euro.
pi_80235867
quote:
Op maandag 12 april 2010 18:16 schreef TechnoThijs het volgende:

Mocht het voor hem financieel niet gunstig zijn stelde hij het volgende voor: dat we mogen blijven zitten tot 1 Augustus (aangezien in de tweede week van juli nog tentamens heb) en dat we die laatste maand dan geen huur hoeven te betalen mits we boel schoon en netjes achterlaten (wat we toch al van plan waren). De uitgevoerde werkzaamheden zouden volgens hem dan opwegen tegen die laatste maand gratis huren.

Ik heb ook tegen hem gezegd dat ik zijn voorstel wel wil overwegen maar natuurlijk liever een 3e huurder heb...
Dat lijkt me wat mager. De zomer is een slappe tijd om het huis te verkopen, en september zal een lastige tijd zijn om een kamer te vinden. Ik zou op wel op een maand of 4 a 5 mikken, dan heb je tijd om goede vervangende woonruimte te vinden. En dan kun je de startdatum ook niet kiezen, dus heb je dat geld niet allemaal zomaar in het handje.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_80235976
quote:
foto Op maandag 12 april 2010 18:26 schreef Stefan het volgende:
1 maand geen huur als je er per 1 augustus vrijwillig uitgaat? Die man is niet goed bij zijn hoofd. een fooi van 450 euro.
Idd

De vastgestelde verhuiskosten is trouwens zo'n 5300 euro dit jaar
Zie ook http://www.rijksoverheid.(...)ostenvergoeding.html
quote:
Sinds 27 februari 2010 moeten ook particuliere en commerciële verhuurders de verhuiskosten vergoeden aan huurders.
pi_80238875
quote:
Op maandag 12 april 2010 19:01 schreef Piles het volgende:

[..]

Idd

De vastgestelde verhuiskosten is trouwens zo'n 5300 euro dit jaar
Zie ook http://www.rijksoverheid.(...)ostenvergoeding.html
[..]

Dat is alleen voor een zelfstandige woonruimte, dus dat gaat niet door...
  maandag 12 april 2010 @ 20:18:11 #207
8369 speknek
Another day another slay
pi_80239320
Ik vind het best aardig. Kijk, natuurlijk heeft TS 'recht' op meer, maar die vriend's vader is geen professionele huisjesmelker en zal er waarschijnlijk ook niet al te veel op verdienen, op het moment dat hij er vanaf wil vind ik dat je gewoon moet zeggen okay, bedankt voor de fijne jaren, beetje billijke overgangsregeling en ik zoek wel iets nieuws.

En misschien mag je wel blijven zitten totdat het huis ook daadwerkelijk is verkocht.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 12 april 2010 @ 20:36:17 #208
54408 Parzival
Where it happens
pi_80240172
what he said..

gewoon vriendendienst!
Any previously enabled store events for this user, including notifications to other users, may fail to fire
  maandag 12 april 2010 @ 23:41:30 #209
254446 Mevrouw_voor_jou
Mevrouw_voor_jou
pi_80248703
quote:
Op maandag 12 april 2010 18:16 schreef TechnoThijs het volgende:
Nee hoor, helemaal geen runaway topic...

Gisteren hebben de drie bewoners (zoontje van de huisbaas, andere huisgenoot en ik) een gesprek gehad met de huisbaas. In het begin van het gesprek was hij nog al beledigd dat wij niet zonder slag of stoot van plan waren te vertrekken maar nadat hij onze argumenten had gehoord werd hij iets redelijker. Wij hebben hem voorgesteld om zelf (huisgenoot en ik) een 3e huurder te zoeken, zelf had hij daar nog niet aan gedacht maar hij was wel bereid uit te zoeken in hoeverre dat financieel gunstig is voor hem (want zoonlief gaat weer thuiswonen zoals het er nu uitziet).

Netjes aangepakt. Met praten kom je een eind.
Ik zou wel naast het zoeken van een nieuwe huisgenoot ook uitkijken naar een andere kamer, zo kom je niet in de problemen. Veel huurders verlaten eind juni en in juli hun kamer en daarna kan het erg lastig worden.
pi_80271529
quote:
foto Op maandag 12 april 2010 18:26 schreef Stefan het volgende:
wat hij zegt
Ik wil niet zeggen dat je er een bedrag a la €10.000 uit moet slepen.... maar hier zit zeker wel wat meer in, aangezien hij afhankelijk is van jullie en jij niet van hem
pi_80326211
TVP wegens verzoek tot opzeggen huur
SPOILER2 links
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_80327224
Volgens mij was deze situatie te omzeilen geweest door de zoon als enige het pand te laten huren - en vervolgens aan hem de onderhuur te laten. Op het moment dat de zoon in dat geval de huur opzegt, moeten de onderhuurders ook vertrekken.

Dus, met andere woorden, de hoofdbewoner tikt bij zijn vader 1350 euro af en incassseert vervolgen 900 euro van de andere huurders. Hij kan de huur die hij incasseert verrekenen met de kosten en zal dus uiteindelijk geen inkomstenbelasting erover hoeven betalen. Voor de vader verandert er in feite niets, zijn belasting valt sowieso in bpx 3.

Het probleem van de huisvestingsvergunning bestaat waarschijnlijk niet, aangezien de woning (waarschijnlijk?) in de vrije sector valt.
pi_80331066
Mooie oplossing imo.
Kan je ook na 1 september nog over de vloer bij ze komen.
  donderdag 15 april 2010 @ 04:55:11 #214
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_80331285
quote:
Volgens mij was deze situatie te omzeilen geweest door de zoon als enige het pand te laten huren - en vervolgens aan hem de onderhuur te laten. Op het moment dat de zoon in dat geval de huur opzegt, moeten de onderhuurders ook vertrekken
Ten opzichte van de onderhuurders is de huurder dan gewoon de verhuurder en daarmee schuif je de verantwoordelijkheid alleen maar door naar de zoon. Die is dan verplicht om het contract na te komen en dat is woonruimte leveren. Als hij dat niet meer kan, kom je vanzelf uit op alsnog een schadevergoeding.
pi_80498476
Zoals dit voor alle huurcontracten geldt, geldt dit ook voor bovenstaande: koop breekt geen huur. Oftewel als de vader van jouw huisgenoot het huis wil verkopen, dan zal hij die moeten verkopen inclusief huurders. Dat staat vast. Daar hoef je niet over te onderhandelen. Uiteraard is het wel fijn als dit op een prettige manier gebeurt.

Succes ermee
Juridisch advies nodig? Maar geen behoefte aan een hoge kostenpost? Ga dan naar:
| www.consolve.nl |
pi_80584902
En maar klagen dat er zoveel projectontwikkelaars panden leeg laten staan voordat ze er mee aan de gang kunnen gaan
pi_80597267
quote:
Op donderdag 22 april 2010 04:26 schreef tjoptjop het volgende:
En maar klagen dat er zoveel projectontwikkelaars panden leeg laten staan voordat ze er mee aan de gang kunnen gaan

Uiteindelijk nog netjes opgelost door TS.

Proberen geld te vangen in zo'n situatie
pi_80597704
quote:
foto Op donderdag 22 april 2010 14:40 schreef Den_Haag het volgende:

[..]

Uiteindelijk nog netjes opgelost door TS.

Proberen geld te vangen in zo'n situatie
Hoezo opgelost?
  vrijdag 25 juni 2010 @ 13:56:57 #219
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_83284299
En? Woon je er nog?
  vrijdag 25 juni 2010 @ 14:18:16 #220
58560 Oksel
Gezellig.
pi_83285288
Ja, spannend enzo.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 14:22:19 #221
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_83285492
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 19:45 schreef Palomar het volgende:
Ik vind de 450 euro per maand die je nu betaalt voor 18m3 ook weer niet supergoedkoop voor een 'vriendendienstje'. Voor de 2x450=900 euro per maand die hij hiermee ophaalt (dus exclusief de zoon) is ie volgens mij al aardig uit de kosten als het een niet al te groot huis is. Zoonlief zit er dan zowat gratis. Maw. jullie zitten niet in dat huis omdat ie jullie zo aardig vindt, maar puur om de kosten ruimschoots te dekken.

Ben ook geen voorstander van het uitbuiten van de situatie (blijft toch de pa van een vriend), maar je kunt er wel enigszins zakelijk mee omgaan, door bijv. een redelijke termijn af te spreken waarop je eruit moet. Bijv. 6 maanden of tot het einde van dit jaar. Per 1 juli vind ik echt te kort. Verhuiskosten vind ik wat overdreven (studentenkamertje heb je in 1 ochtend leeg mbv. de auto van je ouders die je gratis leent). Zou sowieso met schadevergoedingen in geld beginnen, want aan die paar euro's heb je niks. Het is imo veel belangrijker dat je er nog even kunt wonen en rustig op zoek kunt naar iets anders.
Waarom koop jij het huis niet dan en verhuurd aan een aantal medestudenten de kamers?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 14:26:25 #222
58560 Oksel
Gezellig.
pi_83285698
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 14:22 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waarom koop jij het huis niet dan en verhuurd aan een aantal medestudenten de kamers?
Goed idee. Zorg dat je ouders garant staan, en koop het.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop