Jammer, Utrecht is voor mij een beetje uit de buurt. Anders had ik wel willen weten wat de eigenaar er voor wil hebben.quote:Op dinsdag 6 april 2010 17:14 schreef TechnoThijs het volgende:
[..]
Hoho ik heb nergens in dit topic zo'n bedrag genoemd. Ik betaal 450 incl in Utrecht voor 18m2, met voor de rest alles gemeenschappelijk.
Schoonvader????quote:Op woensdag 7 april 2010 17:38 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Ik zie TS al zitten met dikke sigaar en iets te groot pak, de grote hosselaar in topoverleg met z'n schoonvader
Eerst profiteren van 2 vrienden van je zoon die voor jou de kosten van die hypotheek e.d. ophoesten en delen in de kosten van g/w/l, zodat zoonlief gratis woont en vervolgens ze eruit kieperen!! Waarom? Heeft zoonlief een nieuw huis nodig in een andere stad? Zet hij daar ook weer 2 maten bij om de kosten te dragen?quote:Op donderdag 8 april 2010 10:51 schreef l3laster het volgende:
Eerst lekker profiteren van een vader die zo coulant is om een huis voor jullie te kopen.... en dan achteraf gaan klagen.
ik zou me schame n
idd. 450 euro per maand voor een kamer.quote:Op woensdag 7 april 2010 11:51 schreef Stefan het volgende:
[..]
Twee studenten 900 euro huur vragen waarbij een derde gratis mag inwonen is geen vriendendienst.
Wtf is dit met mensen die zeggen dat zijn zoon gratis woont!? Hij moet een fucking hypotheek afsluiten en draagt daarmee alle risico hoor. Dat zijn zoon hem vervolgens niks ervoor hoeft te betalen maakt geen bal uit, want als die wel zou betalen zou het waarschijnlijk toch van een toelage zijn die hij weer van zijn pa had gekregen, dus sloeg het ook nergens op.quote:Op donderdag 8 april 2010 14:40 schreef Gia het volgende:
[..]
Eerst profiteren van 2 vrienden van je zoon die voor jou de kosten van die hypotheek e.d. ophoesten en delen in de kosten van g/w/l, zodat zoonlief gratis woont en vervolgens ze eruit kieperen!! Waarom? Heeft zoonlief een nieuw huis nodig in een andere stad? Zet hij daar ook weer 2 maten bij om de kosten te dragen?
Kom op, er zitten 2 kanten aan 't verhaal.
van 18 vierkante meter in het centrum (toch?) van Utrecht, wat zit er verder nog in het huis, openbare ruimte enz? Het is geen vriendendienst, maar ook geen afzetterij.quote:Op donderdag 8 april 2010 15:24 schreef Hostility het volgende:
[..]
idd. 450 euro per maand voor een kamer.lekkere vriendendienst.
Dat hij risico loopt is inherent aan het feit dat hij kamers gaat verhuren voor 450 p/m. Hij dacht waarschijnlijk dat hij die zoon gratis kon laten wonen en wellicht nog wat kon verdienen aan het eind door overwaarde. Alleen willen dehuidige huurders helemaal niet weg. En dat hoeven ze ook niet want ze hebben een huurcontract. Die man wil weer cashen, prima. Maar als de huurders niet wegwillen dan moet ie over de brug komen.quote:Op donderdag 8 april 2010 15:28 schreef thomaster het volgende:
[..]
Wtf is dit met mensen die zeggen dat zijn zoon gratis woont!? Hij moet een fucking hypotheek afsluiten en draagt daarmee alle risico hoor. Dat zijn zoon hem vervolgens niks ervoor hoeft te betalen maakt geen bal uit,
Het is geen afzetterij maar wel 100 procent zakelijk. Dus als die 2 niet wegwillen hoeven ze niet weg. Alleen omdat mijnheer de eigenaar het huis wil verkopen omdat zn zoon elders gaat studeren. Ja, zo werkt het niet he.quote:Op donderdag 8 april 2010 15:29 schreef thomaster het volgende:
[..]
van 18 vierkante meter in het centrum (toch?) van Utrecht, wat zit er verder nog in het huis, openbare ruimte enz? Het is geen vriendendienst, maar ook geen afzetterij.
Iemand die je sommeert binnen 3 maanden op te zouten is hoe dan ook geen vriiend.quote:
Klopt, eerst moet je hem duidelijk maken dat het zo niet werkt en dat je het recht hebt om nog heel lang te blijven zitten. Het is van hem duidelijk geen vriendendienst maar een zakelijk zinnige constructie, dan hoef je ook geen vriendendienst terug te doen.quote:Op donderdag 8 april 2010 15:35 schreef Stefan het volgende:
[..]
Dat hij risico loopt is inherent aan het feit dat hij kamers gaat verhuren voor 450 p/m. Hij dacht waarschijnlijk dat hij die zoon gratis kon laten wonen en wellicht nog wat kon verdienen aan het eind door overwaarde. Alleen willen dehuidige huurders helemaal niet weg. En dat hoeven ze ook niet want ze hebben een huurcontract. Die man wil weer cashen, prima. Maar als de huurders niet wegwillen dan moet ie over de brug komen.
tenzij hij een nieuw huis wilt kopen in de stad waar zijn zoon nu zijn andere studie gaat volgen!quote:Op vrijdag 9 april 2010 10:07 schreef Stefan het volgende:
De huizenmarkt is sowieso nog steeds ingestort. Die man kan beter een derde huurder erbijzoeken en lekker een paar jaar wachten tot de markt weer goed is.
Ja, dan heeft ie een probleem aangezien de andere 2 huurders er helemaal niet uitwillen.quote:Op vrijdag 9 april 2010 10:18 schreef l3laster het volgende:
[..]
tenzij hij een nieuw huis wilt kopen in de stad waar zijn zoon nu zijn andere studie gaat volgen!
Zoals ik al eerder zei. Het staat die man vrij om een eigen derde huurder erbij te zoeken, daarmee krijg je die andere twee er binnen een maand mee uit.quote:Op vrijdag 9 april 2010 10:26 schreef Stefan het volgende:
[..]
Ja, dan heeft ie een probleem aangezien de andere 2 huurders er helemaal niet uitwillen.
Bullshit, een overlast veroorzakende en jattende Pool daarvoor haal je er gewoon elke dag de politie erbij, je stuurt aangetekende brieven naar de huisbaas en laat het voor de rechter komen. Denk niet dat het huis daardoor in waarde gaat stijgen.quote:Op vrijdag 9 april 2010 10:48 schreef Ryon het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder zei. Het staat die man vrij om een eigen derde huurder erbij te zoeken, daarmee krijg je die andere twee er binnen een maand mee uit.
In de grote steden (Amsterdam/Utrecht/Rotterdam) komt de politie daar niet meer voor langs aangezien dat een uitzichtloze zaak is, hoe vaak je ook aangifte doet. Problemen met huisgenoten moeten onderling geregeld worden of via bemiddeling van de huisbaas/woningbouwvereniging die in dit geval zal adviseren te verhuizen. Als student heb je dan altijd nog de mogelijkheid om het 'hard' te spelen, maar dan woon je voor 450 euro (!) in een hel, wat zelfs in Utrecht compleet onnodig is.quote:Op vrijdag 9 april 2010 11:01 schreef Stefan het volgende:
[..]
Bullshit, een overlast veroorzakende en jattende Pool daarvoor haal je er gewoon elke dag de politie erbij, je stuurt aangetekende brieven naar de huisbaas en laat het voor de rechter komen. Denk niet dat het huis daardoor in waarde gaat stijgen.
Ik ken gevallen waar gewoon 10.000 euro of meer werd betaald om te verhuizen.quote:Op vrijdag 9 april 2010 11:19 schreef Ryon het volgende:
Ik ken wel een paar gevallen waarin mensen uiteindelijk met een paar duizend euro oprotpremie wegliepen (niet gebruikelijk, meer een uitzondering vanwege een principe kwestie), maar dit was het resultaat van meer dan een jaar lang in de loopgraven zitten. Iets waar je gewoon de tijd niet voor hebt.
Dat klopt, daar heeft een familielid van mij (in de Jordaan) ook flink van geprofiteerd. Sowieso een goede zaak dat vervallen arbeiderswoningen samengevoegd/opgesplitst worden tot degelijke huizen en appartementen.quote:Op vrijdag 9 april 2010 11:30 schreef Stefan het volgende:
[..]
Ik ken gevallen waar gewoon 10.000 euro of meer werd betaald om te verhuizen.
Mijn oom woont al 30 jaar in Amsterdam, vlakbij het Rembrandtsplein. Destijds kraakte hij het pand maar betaalde meteen uit vrije wil huur. Hij mocht er gewoon blijven wonen. 10 jaar terug wilde de eigenaar zelf op die etage wonen. De eigenaar bood een verdieping lager aan + 15.000 gulden voor herinrichting.
Maar ook nu worden ook in Amsterdam bedragen vanaf 15.000 euro betaald door eigenaren die een heel pand met 4 verdiepingen willen renoveren tot penthouses.
Dit betreft echter geen studentenflat/pand maar een woonhuis in een woonwijk.quote:Op vrijdag 9 april 2010 11:43 schreef Ryon het volgende:
[..]
althans hij heeft er geen baat bij om dat te compenseren.
ik lees 3 personen 1 huis kamer van onder de 20m2 dat zou het complete huis onder de 100m3 maken (gokje)quote:Op donderdag 8 april 2010 10:51 schreef l3laster het volgende:
Eerst lekker profiteren van een vader die zo coulant is om een huis voor jullie te kopen.... en dan achteraf gaan klagen.
ik zou me schame n
Als ik drie studenten in m'n huis in Utrecht laat wonen voor 450 euro per maand, heb ik niet eens de hypotheek eruit.. Misschien dat er net 4 in passen. Maar dan nog niet, en zeker niet na belastingafdracht enzoquote:Op donderdag 8 april 2010 15:24 schreef Hostility het volgende:
idd. 450 euro per maand voor een kamer.lekkere vriendendienst.
Ga jij je huis uit binnen nu en 3 maanden als je vandaag een brief van je huisbaas krijgt?quote:Op zaterdag 10 april 2010 10:26 schreef TheFrankey het volgende:
Vandaag is dat gesprek toch?
Ik blijf overigens van mening, ongeacht wat de wet zegt, dat je het huis gewoon normaal dient te verlaten
Als de situatie is zoals in de OP wel ja.quote:Op zaterdag 10 april 2010 11:15 schreef Stefan het volgende:
[..]
Ga jij je huis uit binnen nu en 3 maanden als je vandaag een brief van je huisbaas krijgt?
De situatie in de OP is hetzelfde als bij ieder ander: ze betalen een normale huur en geen vriendendienst, ze hebbem een huurcontract en ze willen niet weg.quote:Op zaterdag 10 april 2010 11:17 schreef TheFrankey het volgende:
[..]
Als de situatie is zoals in de OP wel ja.
Onvoorziene omstandigheden, valt dit hieronder? Ik vind toch van niet, het is een voorzienbaar risico dat de studie niet bevalt. Kijk, als vriendlief nou een ernstig ongeluk had gehad, dan is het wat anders, maar dit is geen onvoorziene omstandigheid waarin je als vrienden coulant moet zijn imho.quote:Op zaterdag 10 april 2010 10:34 schreef Hyperdude het volgende:
Kunnen je ouders het niet over kopen, moet redelijk goedkoop kennen als ik het zo lees?![]()
Heb ooit in dezelfde situatie gezeten (als de zoon van de verhurende pa) en zou toen wel erg vreemd hebben opgekeken als mijn "vrienden" dwars gingen liggen bij onvoorziene omstandigheden.
Aan de andere kant vind ik €450 voor 18M2 geen vriendenprijs, tenzij aan de Maliebaan oid.
Ik weet niet hoe regelmatig dat vollgens jou gebeurt, maar ik ken ze nietquote:foto Op dinsdag 6 april 2010 16:53 schreef Stefan het volgende:
[..]
Dan kan hij je er sowieso niet uitgooien. Je hebt het huis opgeknapt en moet een nieuw huis ook weer opknappen. In Amsterdam worden studenten met een huurcontract regelmatig uitgekocht voor 50.000 of meer, dus vraag eerst eens rond.
Tuurlijk moeten ze redelijk blijven, maar andersom ook. Die man heeft er toch van geprofiteerd dat zij mee betaalden aan de kosten. Als alleen zijn zoon er had gewoond, had het hem meer gekost.quote:Op zaterdag 10 april 2010 11:36 schreef miss_sly het volgende:
Blijf vooral redelijk, het is de vader van je vriend.
Ik zou het zeker niet zien als vriendendienst, het is gewone huur. Het is ook een constructie die vaak voorkomt. Zo'n vader hoeft er helemaal niet op achteruit gegaan. Ik neem aan dat die huur ongeveer een derde van de kosten(hypotheek, indien incl: g/w/e en onderhoud) is, vaak is het zelfs iets meer. Het enige is dat die vader het risico draagt. Mijn ouders hebben mijn studentenkamer ook gekocht en daar is, met de huidige prijs die ze er voor kunnen krijgen, gewoon winst op gemaakt.quote:Op dinsdag 6 april 2010 17:13 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Ja leuk, en klopt wettelijk gezien vast allemaal. Maar het gaat hier om vriendendienstje. En dan vind ik het aardig kansloos iemand die al paar ton in een huisje heeft gestopt nog ff tot de max uit te melken.
Ben ik gedeeltelijk wel met je eens.quote:Op zaterdag 10 april 2010 11:28 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Onvoorziene omstandigheden, valt dit hieronder? Ik vind toch van niet, het is een voorzienbaar risico dat de studie niet bevalt. Kijk, als vriendlief nou een ernstig ongeluk had gehad, dan is het wat anders, maar dit is geen onvoorziene omstandigheid waarin je als vrienden coulant moet zijn imho.
De TS heeft minder een probleem dan de eigenaar.quote:Op zaterdag 10 april 2010 12:05 schreef Hyperdude het volgende:
Denk dat TS in dit geval zijn eigen probleem in overeenstemming met zijn eigen moraal op zal moeten lossen.
quote:Op zaterdag 10 april 2010 12:57 schreef SolidasRock het volgende:
fuck zeg... TS wilt bergen geld zien voor een vriendendienst?
TS huurt gewoon. Grote kans dat die pa er zelfs geld aan verdient. Daar is niets mis mee, want die pa draagt ook een zeker risico, maar zonder meer eruit gaan zou ik ook niet doen.quote:Op zaterdag 10 april 2010 13:03 schreef Mendeljev het volgende:
Je zou eigenlijk die vader geld moet toestoppen omdat hij zo vriendelijk was geweest jullie van een ellenlange wachtlijst te onthouden.
ALs ik me niet vergis was het gesprek vandaag, ik denk dat iedereen in spanning afwacht.quote:foto Op zaterdag 10 april 2010 14:15 schreef Sylver_ het volgende:
Goh, iedereen blijft wel hetzelfde herhalen hier zeg
Heb ik al een update gemist?
Inderdaad. TS???quote:Op zaterdag 10 april 2010 19:06 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
ALs ik me niet vergis was het gesprek vandaag, ik denk dat iedereen in spanning afwacht.
Dat lijkt me wat mager. De zomer is een slappe tijd om het huis te verkopen, en september zal een lastige tijd zijn om een kamer te vinden. Ik zou op wel op een maand of 4 a 5 mikken, dan heb je tijd om goede vervangende woonruimte te vinden. En dan kun je de startdatum ook niet kiezen, dus heb je dat geld niet allemaal zomaar in het handje.quote:Op maandag 12 april 2010 18:16 schreef TechnoThijs het volgende:
Mocht het voor hem financieel niet gunstig zijn stelde hij het volgende voor: dat we mogen blijven zitten tot 1 Augustus (aangezien in de tweede week van juli nog tentamens heb) en dat we die laatste maand dan geen huur hoeven te betalen mits we boel schoon en netjes achterlaten (wat we toch al van plan waren). De uitgevoerde werkzaamheden zouden volgens hem dan opwegen tegen die laatste maand gratis huren.
Ik heb ook tegen hem gezegd dat ik zijn voorstel wel wil overwegen maar natuurlijk liever een 3e huurder heb...
Iddquote:foto Op maandag 12 april 2010 18:26 schreef Stefan het volgende:
1 maand geen huur als je er per 1 augustus vrijwillig uitgaat?![]()
Die man is niet goed bij zijn hoofd. een fooi van 450 euro.
quote:Sinds 27 februari 2010 moeten ook particuliere en commerciële verhuurders de verhuiskosten vergoeden aan huurders.
Dat is alleen voor een zelfstandige woonruimte, dus dat gaat niet door...quote:Op maandag 12 april 2010 19:01 schreef Piles het volgende:
[..]
Idd
De vastgestelde verhuiskosten is trouwens zo'n 5300 euro dit jaar
Zie ook http://www.rijksoverheid.(...)ostenvergoeding.html
[..]
Netjes aangepakt. Met praten kom je een eind.quote:Op maandag 12 april 2010 18:16 schreef TechnoThijs het volgende:
Nee hoor, helemaal geen runaway topic...
Gisteren hebben de drie bewoners (zoontje van de huisbaas, andere huisgenoot en ik) een gesprek gehad met de huisbaas. In het begin van het gesprek was hij nog al beledigd dat wij niet zonder slag of stoot van plan waren te vertrekken maar nadat hij onze argumenten had gehoord werd hij iets redelijker. Wij hebben hem voorgesteld om zelf (huisgenoot en ik) een 3e huurder te zoeken, zelf had hij daar nog niet aan gedacht maar hij was wel bereid uit te zoeken in hoeverre dat financieel gunstig is voor hem (want zoonlief gaat weer thuiswonen zoals het er nu uitziet).
Mocht het voor hem financieel niet gunstig zijn stelde hij het volgende voor: dat we mogen blijven zitten tot 1 Augustus (aangezien in de tweede week van juli nog tentamens heb) en dat we die laatste maand dan geen huur hoeven te betalen mits we boel schoon en netjes achterlaten (wat we toch al van plan waren). De uitgevoerde werkzaamheden zouden volgens hem dan opwegen tegen die laatste maand gratis huren.
Ik heb ook tegen hem gezegd dat ik zijn voorstel wel wil overwegen maar natuurlijk liever een 3e huurder heb...
wat hij zegtquote:foto Op maandag 12 april 2010 18:26 schreef Stefan het volgende:
1 maand geen huur als je er per 1 augustus vrijwillig uitgaat?![]()
Die man is niet goed bij zijn hoofd. een fooi van 450 euro.
SPOILER2Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ten opzichte van de onderhuurders is de huurder dan gewoon de verhuurder en daarmee schuif je de verantwoordelijkheid alleen maar door naar de zoon. Die is dan verplicht om het contract na te komen en dat is woonruimte leveren. Als hij dat niet meer kan, kom je vanzelf uit op alsnog een schadevergoeding.quote:Volgens mij was deze situatie te omzeilen geweest door de zoon als enige het pand te laten huren - en vervolgens aan hem de onderhuur te laten. Op het moment dat de zoon in dat geval de huur opzegt, moeten de onderhuurders ook vertrekken
quote:Op donderdag 22 april 2010 04:26 schreef tjoptjop het volgende:
En maar klagen dat er zoveel projectontwikkelaars panden leeg laten staan voordat ze er mee aan de gang kunnen gaan
Hoezo opgelost?quote:foto Op donderdag 22 april 2010 14:40 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
Uiteindelijk nog netjes opgelost door TS.
Proberen geld te vangen in zo'n situatie
Waarom koop jij het huis niet dan en verhuurd aan een aantal medestudenten de kamers?quote:Op dinsdag 6 april 2010 19:45 schreef Palomar het volgende:
Ik vind de 450 euro per maand die je nu betaalt voor 18m3 ook weer niet supergoedkoop voor een 'vriendendienstje'. Voor de 2x450=900 euro per maand die hij hiermee ophaalt (dus exclusief de zoon) is ie volgens mij al aardig uit de kosten als het een niet al te groot huis is. Zoonlief zit er dan zowat gratis. Maw. jullie zitten niet in dat huis omdat ie jullie zo aardig vindt, maar puur om de kosten ruimschoots te dekken.
Ben ook geen voorstander van het uitbuiten van de situatie (blijft toch de pa van een vriend), maar je kunt er wel enigszins zakelijk mee omgaan, door bijv. een redelijke termijn af te spreken waarop je eruit moet. Bijv. 6 maanden of tot het einde van dit jaar. Per 1 juli vind ik echt te kort. Verhuiskosten vind ik wat overdreven (studentenkamertje heb je in 1 ochtend leeg mbv. de auto van je ouders die je gratis leent). Zou sowieso met schadevergoedingen in geld beginnen, want aan die paar euro's heb je niks. Het is imo veel belangrijker dat je er nog even kunt wonen en rustig op zoek kunt naar iets anders.
Goed idee. Zorg dat je ouders garant staan, en koop het.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 14:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom koop jij het huis niet dan en verhuurd aan een aantal medestudenten de kamers?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop