Normaal is dat omgekeerde natuurlijk ook het geval, maar door de twijfel aan de kredietwaardigheid van overheden schijnt dat nu te verschuiven. En omdat er de afgelopen twee jaar extra veel geld uit aandelen naar treasuries gevlucht was, zou de vlucht terug uit treasuries nu voor een boost in de aandelenmarkt kunnen zorgen. Het sentiment lijkt zich steeds meer tegen staatsobligaties te keren. Zie bv:quote:Op woensdag 7 april 2010 22:08 schreef LXIV het volgende:
@Dvri:
Ik snap niet waarom een stijgende rente nu juist de aandelen zou moeten stuwen. Ik denk juist dat het andersom is.
Zolang de rente en de inflatieverwachting stijgen blijven die obligaties (ook nieuw aangeschafte) in waarde dalen. Je kunt hooguit steeds kortere kopen, maar de rente daarop blijft erg laag. Hoe dan ook wordt het effectieve rendement op obligaties twijfelachtiger.quote:Natuurlijk worden bestaande obligaties minder waard als de rente stijgt. Maar de nieuw uit te geven obligaties krijgen toch een hoger rendement? Je hoeft dan juist niet in aandelen te zitten om toch nog wat rendement te behalen!
Je bedoelt dus dat het vertrouwen in (staats)obligaties afneemt, dat mensen daardoor ri aandelen vluchten en dat als gevolg daarvan de yield op obligaties (dus de rente) omhoog gaat.quote:Op woensdag 7 april 2010 22:34 schreef dvr het volgende:
[..]
Normaal is dat omgekeerde natuurlijk ook het geval, maar door de twijfel aan de kredietwaardigheid van overheden schijnt dat nu te verschuiven. En omdat er de afgelopen twee jaar extra veel geld uit aandelen naar treasuries gevlucht was, zou de vlucht terug uit treasuries nu voor een boost in de aandelenmarkt kunnen zorgen. Het sentiment lijkt zich steeds meer tegen staatsobligaties te keren. Zie bv:
http://moneywatch.bnet.co(...)25/?tag=content;col1
http://online.wsj.com/art(...)132223471859504.html
[..]
Zolang de rente en de inflatieverwachting stijgen blijven die obligaties (ook nieuw aangeschafte) in waarde dalen. Je kunt hooguit steeds kortere kopen, maar de rente daarop blijft erg laag. Hoe dan ook wordt het effectieve rendement op obligaties twijfelachtiger.
Zie ook het Moneywatch-linkje dat ik net gaf - een paar weken geleden bleven 10-yrs treasuries deels onverkocht, en de huidige yield op staatsobligaties ligt hoger dan die op obligaties van bedrijven als Proctor & Gamble en Berkshire. Dat zijn toch tekenen van verminderd vertrouwen.quote:Op woensdag 7 april 2010 22:03 schreef piepeloi55 het volgende:
Zoals elke markt schommelt het altijd wel een beetje, het is nog te vroeg conclusies hierover te trekken na een paar tiende % stijging in de rente. Vandaag is nog een 10-jaarse lening flink overschreven, dus vertrouwen is er wel degelijk.
In het huidige klimaat met minimale spaarrentes en sterk stijgende aandelenkoersen denk ik van wel.quote:Of je redenatie echter opgaat dat er dan een vlucht uit obligaties naar aandelen (en commoditys) ontstaat betwijfel ik ten zeerste.
Ik hoop het!quote:Als obligaties ook niet veilig blijken te zijn (zoiets gaat gegarandeerd gepaard met een ineenstorting van aandelen/commoditys) gaat een beleggingscategorie aan terrein winnen: CASH. Vooral in het licht van de deflatie.
Thanks!quote:Op woensdag 7 april 2010 20:07 schreef dvr het volgende:
[..]
Hij is helaas in dollars genoteerd, maar het fonds met de leukste fondscode ("MOO"), Van Eck Global's Agribusiness ETF, zit voor de helft in o.a. Monsanto, Syngenta en Potash.
Ik ben het ook met je eens dat de rente gaat stijgen, dat is onoverkomenlijk. Echter, dit kan een langdurig proces zijn: http://www.rtl.nl/(/finan(...)staatsobligaties.xmlquote:Op woensdag 7 april 2010 22:43 schreef dvr het volgende:
Zie ook het Moneywatch-linkje dat ik net gaf - een paar weken geleden bleven 10-yrs treasuries deels onverkocht, en de huidige yield op staatsobligaties ligt hoger dan die op obligaties van bedrijven als Proctor & Gamble en Berkshire. Dat zijn toch tekenen van verminderd vertrouwen.
Het gaat om de risicoperceptie, als er paniek in zowel de aandelen als de obligatiemark is zal je liever cash willen hebben. Natuurlijk zal er in dergelijke tijden een vlucht zijn naar veilige obligaties zijn, die samen met cash de betere belegingen blijken te zijn. Daarbijkomende is de staat tegenwoordig het bankenstelsel, dus blijft het risico gelijk.quote:Op woensdag 7 april 2010 23:23 schreef LXIV het volgende:
Waarom zou je cash prefereren boven een goede (Duitse) staatsobligatie? Daar krijg je rente op en je bent verzekerd tot boven de 100K. Het bankgarantiesysteem NL vind ik minder betrouwbaar dan de Duitse staat.
Neem aan dat je doelt op POT, MOS, Yara etc?quote:Op woensdag 7 april 2010 17:56 schreef tony_clifton- het volgende:
Zijn er nog grote ETF aanbieders in Europa btw? Ik ken enkel iShares, en dan heb je ook nog Invesco PowerShares in de US. Ik zou graag een ETF rond landbouwchemicals vinden, maar die van iShares zegt mij niets qua samenstelling (in feite hebben ze er geen echte).
PAGG van PowerShares is een optie, maar ik zou ook liever winstnemen op de dollar eigenlijk...
Ze zullen wel moeten, anders leent niemand ze meer geld om hun begrotingstekorten te financieren.quote:Op woensdag 7 april 2010 23:49 schreef LXIV het volgende:
Wat zou trouwens een reden kunnen zijn voor de staat om de rente op te schroeven? Een voordeel bedoel ik.
Een sterkere munt?quote:Op woensdag 7 april 2010 23:49 schreef LXIV het volgende:
Wat zou trouwens een reden kunnen zijn voor de staat om de rente op te schroeven? Een voordeel bedoel ik.
Uhu. Ik had gewoon gedacht om een eigen landbouwfonds te maken (stuk of 6-8 bedrijven), en dan nog zo'n ETF met hetzelfde gewicht als één overig bedrijf, gewoon vanwege spreiding en om er naast de favorieten nog wat smallcaps bij te hebben.quote:Op woensdag 7 april 2010 23:48 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Neem aan dat je doelt op POT, MOS, Yara etc?
Volgens mij ontlopen die elkaar maar nauwelijk qua FA (en koersverloop hoewel MOS een flinke dreun heeft opgelopen) dus eigenlijk heeft een ETF dan alleen toegevoegde waarde als je de kans reel acht dat er eentje over de kop gaat.
Ik ben zelf ook een grote fan van die sector. Ik denk echter dat ze allemaal nog stukken lager kunnen. Ik heb ook het idee dat ze vooruitlopen op de markt: hun lows werden bereikt in december 2008 niet in maart 2009 zoals de rest van de markt. Nu staan MOS en POT op ongeveer 10-15% van hun 56 week high.
Monsanto staat trouwens nabij de 56 low![]()
http://finance.yahoo.com/q?s=mon
Maar staan er boven.quote:Op donderdag 8 april 2010 11:02 schreef Lemans24 het volgende:
We zijn vastgelopen op 350,00...
Je krijgt de aandelen enkel wanneer de strike hoger is dan de marktprijs, en in mijn geval zou dat no way 't geval zijn geweest. Oftewel, 't resultaat was realistisch gezien hoogstwaarschijnlijk 10 dollar, min 20 dollar kostenquote:
Amerikaans waarschijnlijk?quote:• Amerikaanse stijl
Opties met een Amerikaanse stijl mag je uitoefenen tot en met de afloopdatum van de optie.
• Europese stijl
Opties met een Europese stijl kun je alleen uitoefenen óp de afloopdatum
De extra flexibiliteit maken Amerikaanse stijl opties ook duurder dan Eurosese stijl opties. Denk ik. Dus het maakt voor de layman niet echt veel uit.quote:Op donderdag 8 april 2010 18:09 schreef tony_clifton- het volgende:
Hmm, wat heeft jullie voorkeur?
[..]
Amerikaans waarschijnlijk?
Je hebt er toch niet echt de keuze in?quote:Op donderdag 8 april 2010 18:18 schreef Zure_Pruim het volgende:
[..]
De extra flexibiliteit maken Amerikaanse stijl opties ook duurder dan Eurosese stijl opties. Denk ik. Dus het maakt voor de layman niet echt veel uit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |