Klopt, omdat 'ie geen oliepomp heeft moet je het in een verhouding van 50:1 tanken ofzo. Waar ik eigenlijk meer op doelde was waar je op moet letten bij de aanschaf van een Trabant. Zijn er bepaalde onderdelen die als zwak bekend staan, of andere punten (bodemplaat bijvoorbeeld) die slecht zijn oid.?quote:Op maandag 5 april 2010 21:26 schreef densmee het volgende:
het belangrijkste waar je op moet letten is dat je mengsmering tankt
ik geloof dat het staal van bierblikjes dikker is dus, roest kan wel een probleem zijn.quote:Op maandag 5 april 2010 21:30 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Klopt, omdat 'ie geen oliepomp heeft moet je het in een verhouding van 50:1 tanken ofzo. Waar ik eigenlijk meer op doelde was waar je op moet letten bij de aanschaf van een Trabant. Zijn er bepaalde onderdelen die als zwak bekend staan, of andere punten (bodemplaat bijvoorbeeld) die slecht zijn oid.?
Ja, op roest moet ik wel goed gaan letten. Gelukkig heeft hij alleen een stalen frame, de motorkap, deuren enz. zijn gemaakt van duroplast. Dat scheelt al enorm in de roestproblemenquote:Op maandag 5 april 2010 21:38 schreef densmee het volgende:
[..]
ik geloof dat het staal van bierblikjes dikker is dus, roest kan wel een probleem zijn.
schade door tegen een lege prullenbak aan te rijden. kan dan ook best zijn dat de auto gericht moet worden.
of je koopt 1 van de laaste met een golf2 motorquote:Op maandag 5 april 2010 21:26 schreef densmee het volgende:
het belangrijkste waar je op moet letten is dat je mengsmering tankt
oude kranten met harsquote:Op maandag 5 april 2010 22:02 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Ja, op roest moet ik wel goed gaan letten. Gelukkig heeft hij alleen een stalen frame, de motorkap, deuren enz. zijn gemaakt van duroplast. Dat scheelt al enorm in de roestproblemen.
Wat moet je nou met een trabant die niet stinktquote:Op dinsdag 6 april 2010 09:28 schreef T42 het volgende:
[..]
of je koopt 1 van de laaste met een golf2 motor
Dat dus, en hij moet wel pruttelen, en 0-100 in 30 seconden doenquote:Op dinsdag 6 april 2010 09:44 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Wat moet je nou met een trabant die niet stinkt
30sec? 130sec!!! een kever met 44pk doer er al 38sec over namelijk.quote:Op dinsdag 6 april 2010 10:34 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Dat dus, en hij moet wel pruttelen, en 0-100 in 30 seconden doen![]()
Sommige complete Trabanten worden al voor ¤175 weggedaan, vraag me af hoeveel werk daar niet in gaat zitten om hem rijdbaar te maken.
G60 plaatsenquote:Op dinsdag 6 april 2010 09:44 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Wat moet je nou met een trabant die niet stinkt
quote:Op dinsdag 6 april 2010 10:45 schreef T42 het volgende:
[..]
30sec? 130sec!!! een kever met 44pk doer er al 38sec over namelijk.
quote:
das al een modernequote:
Die in dat filmpje had toch ook gewoon een 600cc two-stroke engine? Zoals de originelequote:Op dinsdag 6 april 2010 11:11 schreef T42 het volgende:
[..]
[..]
das al een modernedan waar ik in heb gezeten
mijn sprintje met 44pk
http://video.google.nl/videoplay?docid=6045417335271799940&hl=nl#
http://video.google.nl/videoplay?docid=2023681036739902565&hl=nl
heb je op het schakelen geletquote:Op dinsdag 6 april 2010 11:14 schreef CaptainCookie het volgende:
Die Kever trekt de Trabant er wel flink uit trouwens
Dat lijken me geen schoenen om Trabant mee te rijden.quote:
Ja, je valt niet eens terug bij het schakelenquote:
Danku, hopelijk komt er iets moois uitquote:
ik schakel in 1e filmpje niet eens heb maar 2 versnellingen 1 "was" 110kmhquote:Op dinsdag 6 april 2010 15:15 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Ja, je valt niet eens terug bij het schakelen
[..]
Danku, hopelijk komt er iets moois uit.
We hadden trouwens het idee om er een cabrio van te maken. Weet iemand of dit zo mogelijk is, of is de carrosserie daar niet stevig genoeg voor?
[ afbeelding ]Hoewel dit nog heeeel ver weg is
Dan flikker je die auto in het kanaal en berij je de dame die er in zitquote:Op dinsdag 6 april 2010 13:57 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Dat lijken me geen schoenen om Trabant mee te rijden.
Laat maar wetenquote:Op dinsdag 6 april 2010 02:06 schreef oshiro het volgende:
Misschien weet ik er nog wel eentje te staan, zal eens navragen
quote:Op dinsdag 6 april 2010 17:07 schreef CaptainCookie het volgende:
Waar wordt een zelfgemaakte cabrio eigenlijk op getest bij de APK? Oftewel, aan welke eisen moet zo'n auto voldoen voor hij de weg op mag?
trabant heeft een hele andere body héquote:Op dinsdag 6 april 2010 18:49 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Je moet wel kokers van 30x30x3mm (wat ik mij kan herinneren) in de gehele lengte van je auto plaatsen, zou gelijk een rolkooi in pleuren..
Dat meet de draaikolk in de brandstoftank.quote:Op dinsdag 6 april 2010 20:19 schreef Turquaz52 het volgende:
wtf is dat voor fancy metertje met die groene en oranje lichtjes?
kloptquote:Op dinsdag 6 april 2010 16:03 schreef 2cv het volgende:
Als je een Trabant koopt die op een buitenlands kenteken staat, kijk dan na of je hem nog wel op een Nederlands kenteken kan krijgen. Als het ding een kenteken uit de DDR heeft is het invoeren niet mogelijk. Tenminste, zoiets heb ik gehoord. En het is heel zuur als dat niet lukt bij je net gekochte (en wellicht ook al gerestaureerde) rijdende broodtrommel.
Mooiquote:Op dinsdag 6 april 2010 20:09 schreef Resistor het volgende:
Aankomende zondag is er een toertocht in Brabant
Ik ben er helaas niet bij deze keer (nog steeds de koppakkingen kapot, net als bij de laatste rit, en daar toen we aan kwamen rijden al te horen krijgen dat we beter om konden draaien en rustig naar huis rijden. NOT, gewoon rustig de rit uitgereden)
Foto start laatste rit (Sallandrit), de mijne staat bij de rode pijl. Panoramafoto omdat ik die functie eens wilde proberen.
[ link | afbeelding ]
(klikbaar)
En de mijne kan harder dan 120km/h (maar ik heb dan ook een 36pk blok, was bijna duurder dan de hele auto(¤1000,-))
[ afbeelding ]
Ik had net een adverteerder aan de lijn, en die vertelde mij dat hij vorig jaar nog een Trabant met papieren van de DDR had ingevoerd via het RDW. Hij zei ook dat niet élke vestiging van het RDW even streng was. Maar ik bel morgen voor de zekerheid alsnog even naar het RDW zelf wat hier nou precies de regels voor zijn.quote:
quote:Actually the Trabant (Trabi was civilian versions) of East Germany had a body of Duroplast, a combination of wood and cotton pulp mixed with resin, with a WOODEN chassis and lots of wood in the interiors design. Rats and other rodents would chew at the Duroplast body, so for a brief while the Trabant people mixed in some rat poison. The rats stopped chewing on the bodies but the manufacturer realized rat poison was not such a good idea so they quit using it. Lots of them on the roads in the 70's and 80's and you can still find them around on the roads in Europe even today.
Wow... die schrijver heeft dus nog nooit een Trabant van dichtbij gezien. Het enige hout waar ik van weet is de afdekklep van het reservewiel.quote:Op dinsdag 6 april 2010 23:38 schreef Googolplexian het volgende:
Ja ... schijnt dat ratten gek zijn op Duroplast
Sommige Tabanten schijnen dan ook rattengif erin verwerkt te hebben
[..]
Ook mooi (of is het een vertaalfout?) dat hij lijkt te denken dat 'de Trabi' een Trabant voor burgers was. De gewone Trabant was dan voor het leger of zo?quote:Op woensdag 7 april 2010 07:45 schreef Resistor het volgende:
[..]
Wow... die schrijver heeft dus nog nooit een Trabant van dichtbij gezien.
quote:I got it by looking for myself (opening hoods and trunks and crawling underneath) and asking questions in East Berlin. There were actually several variants from sedans to "station wagons" to the SUV (4 X 4 Trabant).
Why did I feel a need to ask such questions?
The East German Army used Trabants as we used the M151A1 MUTT (AKA the Jeep albeit incorrectly so as the actual jeep was an GPV M38 (or variant such as the M38a1, M38a1C, m38a1D, or even the "Mighty Mite" M422 series) and I was quite interested in strengths and usable weaknesses.
Had ze die zelf omgebouwdquote:Op woensdag 7 april 2010 12:45 schreef error_404 het volgende:
Hele dikke TVP
Vriendin van mij heeft een witte cabrio gehad, helaas al jaren geleden verkocht, dus nu dromen over iets soortgelijks.
heeft weining nut dan... dan hebben ze er toch van gegeten eerstquote:Op dinsdag 6 april 2010 23:38 schreef Googolplexian het volgende:
Ja ... schijnt dat ratten gek zijn op Duroplast
Sommige Tabanten schijnen dan ook rattengif erin verwerkt te hebben
[..]
Nee, was een oude van de grenswacht. Toen hij net aankwam, zat er nog een grote stalen plaat achterin gemonteerd; had een of andere grote miteralleur op gezetenquote:Op woensdag 7 april 2010 13:11 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Had ze die zelf omgebouwd?
Ik heb gelukkig al iemand gevonden die goed is in lassen en ons waarschijnlijk wel wil helpen. Heb wel het gevoel dat er iets moois uit gaat komen
4x4? nou wordt hij nog leuker.quote:Op woensdag 7 april 2010 12:28 schreef Googolplexian het volgende:
Dit is zijn reactie op de vraag hoe hij aan die info kwam:
[..]
Deuren roesten ook, het frame is metaal. Waar je op moet letten:quote:Op maandag 5 april 2010 22:02 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Ja, op roest moet ik wel goed gaan letten. Gelukkig heeft hij alleen een stalen frame, de motorkap, deuren enz. zijn gemaakt van duroplast. Dat scheelt al enorm in de roestproblemen.
Als je hem in NL ombouwt en in NL laat keuren als Cabrio krijg je hem niet op kenteken. Als je hem ombouwt met b.v. een kit van Ostermann moet je hem eerst weer laten keuren in duitsland en daar op kenteken zetten daarna kun je hem invoeren in NL. Ook hier geldt, koop een kant en klare, scheelt een hoop gedoe.quote:Op dinsdag 6 april 2010 17:07 schreef CaptainCookie het volgende:
Waar wordt een zelfgemaakte cabrio eigenlijk op getest bij de APK? Oftewel, aan welke eisen moet zo'n auto voldoen voor hij de weg op mag?
Afdekklep van het reservewiel? Een 601 heeft dat voor zover ik weet nooit gehad. Het reservewiel staat rechtop in de kofferbak in een 'kuil' aan de linkerkant van de bodem in de kofferbak.quote:Op woensdag 7 april 2010 07:45 schreef Resistor het volgende:
[..]
Wow... die schrijver heeft dus nog nooit een Trabant van dichtbij gezien. Het enige hout waar ik van weet is de afdekklep van het reservewiel.
-edit-
Ik besef net dat als je het hele interieur er uit stript die afdekklep inderdaad een heel groot gedeelte van het interieur uitmaakt. De overige interieurdelen (zonder stoelen of achterbankdelen) kan je makkelijk op de klep leggen, en dan steekt het er nog steeds onderuit.
Ik rij een combi, die heeft dat welquote:Op donderdag 8 april 2010 21:52 schreef Dualdude het volgende:
[..]
Afdekklep van het reservewiel? Een 601 heeft dat voor zover ik weet nooit gehad. Het reservewiel staat rechtop in de kofferbak in een 'kuil' aan de linkerkant van de bodem in de kofferbak.
Bedankt, hier heb ik wat aanquote:Op donderdag 8 april 2010 21:45 schreef Dualdude het volgende:
[..]
Deuren roesten ook, het frame is metaal. Waar je op moet letten:
-Kokerbalken
-Gewei (waar het motor subframe aan hangt)
-Dreieckslencker (waar de achterwielen mee aan het frame hangen, die zijn ook nog wel eens doorgerot)
-Of de vrijloop op de 4e versnelling werkt (is veel werk om te vervangen)
Wat aan te raden is:
- Een met nederlands kenteken
- Een exemplaar met 12V installatie ipv 6V
- Een exemplaar met EBZA (Elektronische Batterie Zund Anlage, aka electronische ontsteking) (kan alleen met 12V)
- Tripode versnellingsbak/aandrijfassen.
Goedkoop is duurkoop over het algemeen, of je moet al erg veel mazzel hebben. De goedkope hebben vaak het probleem dat ze niet op kenteken te zetten zijn. De regels zijn als volgt:
Met DDR papieren mag toch ergens in 1973, daarna was er geen typegoedkeuring meer in NL dus kun je het vergeten met DDR papieren. Na 1973 moet er een EU kenteken op zitten (Duits, Belgisch, you name it).
Oh, de mijne:
[ afbeelding ]
Good pointquote:Op donderdag 8 april 2010 22:19 schreef Resistor het volgende:
[..]
Ik rij een combi, die heeft dat wel
Dankuquote:
quote:Op woensdag 14 april 2010 21:03 schreef Dualdude het volgende:
De tank met sensor moet je zuinig op zijn, die dingen zijn pleuris duur. En ik zou zeggen, registreren op trabantforum! Daar zit veel kennis en altijd leuk om meer leden te hebben.
Ik zegquote:Op woensdag 14 april 2010 16:57 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Danku!
Hierbij de beloofde foto's: (Klik voor een vergroting)
[ link | afbeelding ]
Dit is de enige foto die ik heb van de Trabant bij de dealer. Dit is een dorpel, die flink aan het roesten was
[ link | afbeelding ]
Voorkant van de donorauto
[ link | afbeelding ]
Achterkant van de donorauto. Je kunt hier zien dat er nog een perfect interieur in zit
[ link | afbeelding ]
Motorblok (weer van de donorauto). Je ziet hier tussen de benzinetank en de motor zelf een of andere verwarming zitten. Deze schijnt gewild te zijn onder Trabantliefhebbers, maar ook gevaarlijk omdat hij op benzine werkt.
[ link | afbeelding ]
Jwz
We gaan trouwens de voorste twee, en die rechtsachter kopen (niet echt te zien op de foto's). De rechter twee auto's worden rijdend gemaakt en de auto linksvoor wordt de donorauto. Op de foto's lijken de motorkappen scheef te zitten, maar die zijn niet goed dicht gedaan nadat ze open waren geweest.
Hier dan nog de opgeknapte Trabant van die handelaar:
[ link | afbeelding ]
De paarse Trabant heeft een lek dak, en daarom een kapot interieur. Dit wordt dus al van de donorauto overgeplaatst (zo'n dak is heel eenvoudig te verwisselen). Verder mogen we van die handelaar de lampen/knipperlichten van die hele oude Trabant linksachter halen, zodat we dat in ieder geval compleet hebben.
Als je daar een meter aan knoopt kun je zien hoe vol je tank nog zit. Kijk maar op www.ldm-tuning.de b.v. wat zo'n kreng moet kosten. Ik heb wel een meter in m'n trabbi maar geen sensor.quote:Op woensdag 14 april 2010 21:40 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Wat doet het eigenlijk precies? En hoeveel zijn die dingen zo ongeveer waard?
Ik heb me trouwens vorige week daar al geregistreerd, maar de registratie moest handmatig goedgekeurd worden, wat nog niet gebeurt is.
Dat hij niet wil sturen heb ik geen ervaring mee. Integendee: ik heb ooit eens een Tigraatje kennis laten maken met de stoepranden langs een minirotone. Pettemans dacht dat hij mij bij kon houden, maar ik hoefde bijna niet af te remmen en kon met 40km/h driekwart rond (ik had wel wat onderstuur maar niet veel, Tigraatje had er meer last van), ligt als een kart op de weg als je er alleen in zit (en de vering is ook net zo hard)quote:Op woensdag 21 april 2010 09:20 schreef Wiebelkont het volgende:
TVP! Ik heb ook ooit met het idee rondgelopen omdat ze gewoon keigaaf zijn, aangespoord door een bedrijfsweekend in Budapest waarin we ralley hebben gereden in een vloot van die dingen, hardstikke gaafde ledlampjes stelden bij de 601 waar ik in zat overigens een toerenteller voor
We haalden 90km/h met 3 man erin, voordat we erachter kwamen dat ze geen rembekrachtiging hebben...en erg door de bochten wilde hij ook niet, bij een plotselinge bocht naar rechts draaide de auto wel, maar schoof gewoon snoeihard rechtdoor een weiland in, bijna op zijn kant
Dit was een volle (ten minste, alle wielen van de trailer stonden op de grond)quote:Op dinsdag 27 april 2010 17:45 schreef 2cv het volgende:
Lege vrachtwagens accelereren dan ook vrij rap
en heb je heel veel geluk dat pletter je een V8 motor erin.quote:Op dinsdag 6 april 2010 09:28 schreef T42 het volgende:
[..]
of je koopt 1 van de laaste met een golf2 motor
Nee, na de vakantie zaten we allebei een beetje door het geld heen (quote:Op woensdag 11 augustus 2010 10:14 schreef Intelligence het volgende:
Hoe staat het ermee? Ik heb ook ooit nog een Trabant gehad dus ben wel nieuwsgierig of hier al vorderingen zijn
"Trabant 601 1988 Prijs ¤750,-" diequote:Op maandag 6 september 2010 22:27 schreef Resistor het volgende:
Klik
De mijne staat er ook tussen.
Helaas geen tijd meer, het laatste keer dat ik er een serieus stukje mee heb gereden is een paar maanden geleden, mooie tijd geweest, maar gebrek aan tijd. Ik heb weinig andere hobbies, maar op een of andere manier kan ik er toch geen tijd voor vrij maken
Nee, die 2x zo duur is.quote:Op maandag 6 september 2010 22:40 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
"Trabant 601 1988 Prijs ¤750,-" die?
Als ik het geld ervoor had hè.
Dat is ook de auto die de wereldfaam heeft verworvenquote:Op maandag 6 september 2010 23:37 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Hmm, toch vind ik de Limousine mooier dan de Kombi
Frappant, zo'n Trabant.quote:
Nee, na de vakantie hadden we allebei eigenlijk niet genoeg geld meer om zo'n auto op te knappen, dus het is niks gewordenquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |