abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79980852
Hallo,

Samen met een vriend zit ik eraan te denken om een Trabant te kopen en op te knappen in de zomervakantie, aangezien die toch drie maanden duurt. Nou vroegen we ons af waar je nou goed op moet letten bij het kopen van zo'n auto. Ze zitten wel heel simpel in elkaar (geen oliepomp, radiator, waterpomp enz.), maar wat zijn nou de belangrijkste punten bij het kopen van een Trabant? En heeft iemand verder nog tips, websites, informatie of wat dan ook wat ons zou kunnen helpen?
pi_79981101
Uiteraard zal ik hier de vorderingen plaatsen, het liefst ook met foto's
pi_79981362
het belangrijkste waar je op moet letten is dat je mengsmering tankt
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_79981569
quote:
Op maandag 5 april 2010 21:26 schreef densmee het volgende:
het belangrijkste waar je op moet letten is dat je mengsmering tankt
Klopt, omdat 'ie geen oliepomp heeft moet je het in een verhouding van 50:1 tanken ofzo. Waar ik eigenlijk meer op doelde was waar je op moet letten bij de aanschaf van een Trabant. Zijn er bepaalde onderdelen die als zwak bekend staan, of andere punten (bodemplaat bijvoorbeeld) die slecht zijn oid.?
pi_79981989
quote:
Op maandag 5 april 2010 21:30 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Klopt, omdat 'ie geen oliepomp heeft moet je het in een verhouding van 50:1 tanken ofzo. Waar ik eigenlijk meer op doelde was waar je op moet letten bij de aanschaf van een Trabant. Zijn er bepaalde onderdelen die als zwak bekend staan, of andere punten (bodemplaat bijvoorbeeld) die slecht zijn oid.?
ik geloof dat het staal van bierblikjes dikker is dus, roest kan wel een probleem zijn.
schade door tegen een lege prullenbak aan te rijden. kan dan ook best zijn dat de auto gericht moet worden.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_79983241
quote:
Op maandag 5 april 2010 21:38 schreef densmee het volgende:

[..]

ik geloof dat het staal van bierblikjes dikker is dus, roest kan wel een probleem zijn.
schade door tegen een lege prullenbak aan te rijden. kan dan ook best zijn dat de auto gericht moet worden.
Ja, op roest moet ik wel goed gaan letten. Gelukkig heeft hij alleen een stalen frame, de motorkap, deuren enz. zijn gemaakt van duroplast. Dat scheelt al enorm in de roestproblemen .
  maandag 5 april 2010 @ 23:43:57 #7
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_79988506
Kijk en vraag eens rond bij de NL Trabiclub http://www.trabantclubnederland.nl/
Daar zitten en de experts en vaak worden dat soort dingen daar onderling voor schappelijkere prijsjes verkocht dan elders
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
  dinsdag 6 april 2010 @ 02:06:55 #8
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_79992166
Misschien weet ik er nog wel eentje te staan, zal eens navragen
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  dinsdag 6 april 2010 @ 09:28:42 #9
53151 T42
Pinball Wizard
pi_79994318
quote:
Op maandag 5 april 2010 21:26 schreef densmee het volgende:
het belangrijkste waar je op moet letten is dat je mengsmering tankt
of je koopt 1 van de laaste met een golf2 motor
  dinsdag 6 april 2010 @ 09:29:39 #10
53151 T42
Pinball Wizard
pi_79994335
quote:
Op maandag 5 april 2010 22:02 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Ja, op roest moet ik wel goed gaan letten. Gelukkig heeft hij alleen een stalen frame, de motorkap, deuren enz. zijn gemaakt van duroplast. Dat scheelt al enorm in de roestproblemen .
oude kranten met hars
pi_79994651
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 09:28 schreef T42 het volgende:

[..]

of je koopt 1 van de laaste met een golf2 motor
Wat moet je nou met een trabant die niet stinkt
pi_79995865
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 09:44 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Wat moet je nou met een trabant die niet stinkt
Dat dus, en hij moet wel pruttelen, en 0-100 in 30 seconden doen

Sommige complete Trabanten worden al voor ¤175 weggedaan, vraag me af hoeveel werk daar niet in gaat zitten om hem rijdbaar te maken .
  dinsdag 6 april 2010 @ 10:45:59 #13
53151 T42
Pinball Wizard
pi_79996198
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 10:34 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Dat dus, en hij moet wel pruttelen, en 0-100 in 30 seconden doen

Sommige complete Trabanten worden al voor ¤175 weggedaan, vraag me af hoeveel werk daar niet in gaat zitten om hem rijdbaar te maken .
30sec? 130sec!!! een kever met 44pk doer er al 38sec over namelijk.
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 09:44 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Wat moet je nou met een trabant die niet stinkt
G60 plaatsen
pi_79996672
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 10:45 schreef T42 het volgende:

[..]

30sec? 130sec!!! een kever met 44pk doer er al 38sec over namelijk.

Ruim 40 seconde dus
pi_79996737


De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  dinsdag 6 april 2010 @ 11:11:00 #16
53151 T42
Pinball Wizard
pi_79996952
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 11:02 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]


Ruim 40 seconde dus
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 11:02 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]


Ruim 40 seconde dus
das al een moderne dan waar ik in heb gezeten

mijn sprintje met 44pk
http://video.google.nl/videoplay?docid=6045417335271799940&hl=nl#
http://video.google.nl/videoplay?docid=2023681036739902565&hl=nl
pi_79997082
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 11:11 schreef T42 het volgende:

[..]


[..]

das al een moderne dan waar ik in heb gezeten

mijn sprintje met 44pk
http://video.google.nl/videoplay?docid=6045417335271799940&hl=nl#
http://video.google.nl/videoplay?docid=2023681036739902565&hl=nl
Die in dat filmpje had toch ook gewoon een 600cc two-stroke engine? Zoals de originele ?
pi_79997112
Die Kever trekt de Trabant er wel flink uit trouwens
  dinsdag 6 april 2010 @ 11:33:05 #19
53151 T42
Pinball Wizard
pi_79997884
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 11:14 schreef CaptainCookie het volgende:
Die Kever trekt de Trabant er wel flink uit trouwens
heb je op het schakelen gelet
  dinsdag 6 april 2010 @ 13:55:56 #20
78748 Amun-Ra
Fok! this shit!
pi_80003163
Dikke tvp - trabant ... respect !
Ex nihilo nihil fit
  dinsdag 6 april 2010 @ 13:57:16 #21
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_80003232
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 11:04 schreef vosss het volgende:
[ afbeelding ]

Dat lijken me geen schoenen om Trabant mee te rijden.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_80005918
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 11:33 schreef T42 het volgende:

[..]

heb je op het schakelen gelet
Ja, je valt niet eens terug bij het schakelen
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 13:55 schreef Amun-Ra het volgende:
Dikke tvp - trabant ... respect !
Danku, hopelijk komt er iets moois uit .

We hadden trouwens het idee om er een cabrio van te maken. Weet iemand of dit zo mogelijk is, of is de carrosserie daar niet stevig genoeg voor?


Hoewel dit nog heeeel ver weg is
  † In Memoriam † dinsdag 6 april 2010 @ 16:03:12 #23
25682 2cv
Niet subtiel
pi_80007765
Als je een Trabant koopt die op een buitenlands kenteken staat, kijk dan na of je hem nog wel op een Nederlands kenteken kan krijgen. Als het ding een kenteken uit de DDR heeft is het invoeren niet mogelijk. Tenminste, zoiets heb ik gehoord. En het is heel zuur als dat niet lukt bij je net gekochte (en wellicht ook al gerestaureerde) rijdende broodtrommel.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  dinsdag 6 april 2010 @ 16:04:23 #24
53151 T42
Pinball Wizard
pi_80007815
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 15:15 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Ja, je valt niet eens terug bij het schakelen
[..]

Danku, hopelijk komt er iets moois uit .

We hadden trouwens het idee om er een cabrio van te maken. Weet iemand of dit zo mogelijk is, of is de carrosserie daar niet stevig genoeg voor?

[ afbeelding ]
Hoewel dit nog heeeel ver weg is
ik schakel in 1e filmpje niet eens heb maar 2 versnellingen 1 "was" 110kmh

cabrio is mogelijk maar dan moet je flink wat balken eronder lassen
pi_80008103
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 13:57 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Dat lijken me geen schoenen om Trabant mee te rijden.
Dan flikker je die auto in het kanaal en berij je de dame die er in zit
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_80008855
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 02:06 schreef oshiro het volgende:
Misschien weet ik er nog wel eentje te staan, zal eens navragen
Laat maar weten
pi_80009063
ik heb nog een heel leuk gedicht over trabanten in mij poesie album
  † In Memoriam † dinsdag 6 april 2010 @ 16:50:08 #28
25682 2cv
Niet subtiel
pi_80009622
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_80010291
Waar wordt een zelfgemaakte cabrio eigenlijk op getest bij de APK? Oftewel, aan welke eisen moet zo'n auto voldoen voor hij de weg op mag?
pi_80014056
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 17:07 schreef CaptainCookie het volgende:
Waar wordt een zelfgemaakte cabrio eigenlijk op getest bij de APK? Oftewel, aan welke eisen moet zo'n auto voldoen voor hij de weg op mag?


Je moet wel kokers van 30x30x3mm (wat ik mij kan herinneren) in de gehele lengte van je auto plaatsen, zou gelijk een rolkooi in pleuren..
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  dinsdag 6 april 2010 @ 20:00:01 #31
53151 T42
Pinball Wizard
pi_80016684
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 18:49 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Je moet wel kokers van 30x30x3mm (wat ik mij kan herinneren) in de gehele lengte van je auto plaatsen, zou gelijk een rolkooi in pleuren..
trabant heeft een hele andere body hé
pi_80017042
Aankomende zondag is er een toertocht in Brabant

Ik ben er helaas niet bij deze keer (nog steeds de koppakkingen kapot, net als bij de laatste rit, en daar toen we aan kwamen rijden al te horen krijgen dat we beter om konden draaien en rustig naar huis rijden. NOT, gewoon rustig de rit uitgereden)

Foto start laatste rit (Sallandrit), de mijne staat bij de rode pijl. Panoramafoto omdat ik die functie eens wilde proberen.

(klikbaar)

En de mijne kan harder dan 120km/h (maar ik heb dan ook een 36pk blok, was bijna duurder dan de hele auto (¤1000,-))
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_80017404
wtf is dat voor fancy metertje met die groene en oranje lichtjes?
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_80017441
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 20:19 schreef Turquaz52 het volgende:
wtf is dat voor fancy metertje met die groene en oranje lichtjes?
Dat meet de draaikolk in de brandstoftank.

(soort van econometer)
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_80017862
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 16:03 schreef 2cv het volgende:
Als je een Trabant koopt die op een buitenlands kenteken staat, kijk dan na of je hem nog wel op een Nederlands kenteken kan krijgen. Als het ding een kenteken uit de DDR heeft is het invoeren niet mogelijk. Tenminste, zoiets heb ik gehoord. En het is heel zuur als dat niet lukt bij je net gekochte (en wellicht ook al gerestaureerde) rijdende broodtrommel.
klopt
pi_80018141
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 20:09 schreef Resistor het volgende:
Aankomende zondag is er een toertocht in Brabant

Ik ben er helaas niet bij deze keer (nog steeds de koppakkingen kapot, net als bij de laatste rit, en daar toen we aan kwamen rijden al te horen krijgen dat we beter om konden draaien en rustig naar huis rijden. NOT, gewoon rustig de rit uitgereden)

Foto start laatste rit (Sallandrit), de mijne staat bij de rode pijl. Panoramafoto omdat ik die functie eens wilde proberen.
[ link | afbeelding ]
(klikbaar)

En de mijne kan harder dan 120km/h (maar ik heb dan ook een 36pk blok, was bijna duurder dan de hele auto (¤1000,-))
[ afbeelding ]
Mooi

Ik ga als het goed is dinsdag kijken bij een adverteerder . Waar ik vooral op ga letten is of het chassis niet is doorgeroest en of de motor wil lopen. Zijn er nog meer tips of dingen waar ik goed op moet letten ?
pi_80018212
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 20:30 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

klopt
Ik had net een adverteerder aan de lijn, en die vertelde mij dat hij vorig jaar nog een Trabant met papieren van de DDR had ingevoerd via het RDW. Hij zei ook dat niet élke vestiging van het RDW even streng was. Maar ik bel morgen voor de zekerheid alsnog even naar het RDW zelf wat hier nou precies de regels voor zijn.
pi_80026584
Ja ... schijnt dat ratten gek zijn op Duroplast
Sommige Tabanten schijnen dan ook rattengif erin verwerkt te hebben
quote:
Actually the Trabant (Trabi was civilian versions) of East Germany had a body of Duroplast, a combination of wood and cotton pulp mixed with resin, with a WOODEN chassis and lots of wood in the interiors design. Rats and other rodents would chew at the Duroplast body, so for a brief while the Trabant people mixed in some rat poison. The rats stopped chewing on the bodies but the manufacturer realized rat poison was not such a good idea so they quit using it. Lots of them on the roads in the 70's and 80's and you can still find them around on the roads in Europe even today.
Calm down, please!
pi_80030936
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 23:38 schreef Googolplexian het volgende:
Ja ... schijnt dat ratten gek zijn op Duroplast
Sommige Tabanten schijnen dan ook rattengif erin verwerkt te hebben
[..]
Wow... die schrijver heeft dus nog nooit een Trabant van dichtbij gezien. Het enige hout waar ik van weet is de afdekklep van het reservewiel.

-edit-
Ik besef net dat als je het hele interieur er uit stript die afdekklep inderdaad een heel groot gedeelte van het interieur uitmaakt. De overige interieurdelen (zonder stoelen of achterbankdelen) kan je makkelijk op de klep leggen, en dan steekt het er nog steeds onderuit.

[ Bericht 17% gewijzigd door Resistor op 07-04-2010 08:07:02 ]
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  woensdag 7 april 2010 @ 08:45:15 #40
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_80031730
quote:
Op woensdag 7 april 2010 07:45 schreef Resistor het volgende:

[..]

Wow... die schrijver heeft dus nog nooit een Trabant van dichtbij gezien.
Ook mooi (of is het een vertaalfout?) dat hij lijkt te denken dat 'de Trabi' een Trabant voor burgers was. De gewone Trabant was dan voor het leger of zo?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_80038899
Dit is zijn reactie op de vraag hoe hij aan die info kwam:
quote:
I got it by looking for myself (opening hoods and trunks and crawling underneath) and asking questions in East Berlin. There were actually several variants from sedans to "station wagons" to the SUV (4 X 4 Trabant).

Why did I feel a need to ask such questions?

The East German Army used Trabants as we used the M151A1 MUTT (AKA the Jeep albeit incorrectly so as the actual jeep was an GPV M38 (or variant such as the M38a1, M38a1C, m38a1D, or even the "Mighty Mite" M422 series) and I was quite interested in strengths and usable weaknesses.
Calm down, please!
  woensdag 7 april 2010 @ 12:45:44 #42
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_80039391
Hele dikke TVP

Vriendin van mij heeft een witte cabrio gehad, helaas al jaren geleden verkocht, dus nu dromen over iets soortgelijks.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_80040308
quote:
Op woensdag 7 april 2010 12:45 schreef error_404 het volgende:
Hele dikke TVP

Vriendin van mij heeft een witte cabrio gehad, helaas al jaren geleden verkocht, dus nu dromen over iets soortgelijks.
Had ze die zelf omgebouwd ?

Ik heb gelukkig al iemand gevonden die goed is in lassen en ons waarschijnlijk wel wil helpen. Heb wel het gevoel dat er iets moois uit gaat komen
  woensdag 7 april 2010 @ 14:30:49 #44
53151 T42
Pinball Wizard
pi_80043141
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 23:38 schreef Googolplexian het volgende:
Ja ... schijnt dat ratten gek zijn op Duroplast
Sommige Tabanten schijnen dan ook rattengif erin verwerkt te hebben
[..]


heeft weining nut dan... dan hebben ze er toch van gegeten eerst
  woensdag 7 april 2010 @ 15:51:18 #45
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_80045963
quote:
Op woensdag 7 april 2010 13:11 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Had ze die zelf omgebouwd ?

Ik heb gelukkig al iemand gevonden die goed is in lassen en ons waarschijnlijk wel wil helpen. Heb wel het gevoel dat er iets moois uit gaat komen
Nee, was een oude van de grenswacht. Toen hij net aankwam, zat er nog een grote stalen plaat achterin gemonteerd; had een of andere grote miteralleur op gezeten
Hier in NL is die eruit gehaald en het wagentje wat opgekalefaterd en overgespoten.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_80061228
quote:
Op woensdag 7 april 2010 12:28 schreef Googolplexian het volgende:
Dit is zijn reactie op de vraag hoe hij aan die info kwam:
[..]
4x4? nou wordt hij nog leuker.

De Kübel is de 'grenswacht'uitvoering, niet 4x4, maar een andere carrosserie. Het chassis is nog het zelfde.

Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_80101645
quote:
Op maandag 5 april 2010 22:02 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Ja, op roest moet ik wel goed gaan letten. Gelukkig heeft hij alleen een stalen frame, de motorkap, deuren enz. zijn gemaakt van duroplast. Dat scheelt al enorm in de roestproblemen .
Deuren roesten ook, het frame is metaal. Waar je op moet letten:
-Kokerbalken
-Gewei (waar het motor subframe aan hangt)
-Dreieckslencker (waar de achterwielen mee aan het frame hangen, die zijn ook nog wel eens doorgerot)
-Of de vrijloop op de 4e versnelling werkt (is veel werk om te vervangen)

Wat aan te raden is:
- Een met nederlands kenteken
- Een exemplaar met 12V installatie ipv 6V
- Een exemplaar met EBZA (Elektronische Batterie Zund Anlage, aka electronische ontsteking) (kan alleen met 12V)
- Tripode versnellingsbak/aandrijfassen.

Goedkoop is duurkoop over het algemeen, of je moet al erg veel mazzel hebben. De goedkope hebben vaak het probleem dat ze niet op kenteken te zetten zijn. De regels zijn als volgt:

Met DDR papieren mag toch ergens in 1973, daarna was er geen typegoedkeuring meer in NL dus kun je het vergeten met DDR papieren. Na 1973 moet er een EU kenteken op zitten (Duits, Belgisch, you name it).

Oh, de mijne:
pi_80101885
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 17:07 schreef CaptainCookie het volgende:
Waar wordt een zelfgemaakte cabrio eigenlijk op getest bij de APK? Oftewel, aan welke eisen moet zo'n auto voldoen voor hij de weg op mag?
Als je hem in NL ombouwt en in NL laat keuren als Cabrio krijg je hem niet op kenteken. Als je hem ombouwt met b.v. een kit van Ostermann moet je hem eerst weer laten keuren in duitsland en daar op kenteken zetten daarna kun je hem invoeren in NL. Ook hier geldt, koop een kant en klare, scheelt een hoop gedoe.

Op www.mobile.de zijn veel Trabi's te vinden.

Veel van je vragen is ook het nodige over te vinden op het Trabant forum:
http://trabant.forumup.com
pi_80102049
quote:
Op woensdag 7 april 2010 07:45 schreef Resistor het volgende:

[..]

Wow... die schrijver heeft dus nog nooit een Trabant van dichtbij gezien. Het enige hout waar ik van weet is de afdekklep van het reservewiel.

-edit-
Ik besef net dat als je het hele interieur er uit stript die afdekklep inderdaad een heel groot gedeelte van het interieur uitmaakt. De overige interieurdelen (zonder stoelen of achterbankdelen) kan je makkelijk op de klep leggen, en dan steekt het er nog steeds onderuit.
Afdekklep van het reservewiel? Een 601 heeft dat voor zover ik weet nooit gehad. Het reservewiel staat rechtop in de kofferbak in een 'kuil' aan de linkerkant van de bodem in de kofferbak.
pi_80103466
quote:
Op donderdag 8 april 2010 21:52 schreef Dualdude het volgende:

[..]

Afdekklep van het reservewiel? Een 601 heeft dat voor zover ik weet nooit gehad. Het reservewiel staat rechtop in de kofferbak in een 'kuil' aan de linkerkant van de bodem in de kofferbak.
Ik rij een combi, die heeft dat wel
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_80104215
quote:
Op donderdag 8 april 2010 21:45 schreef Dualdude het volgende:

[..]

Deuren roesten ook, het frame is metaal. Waar je op moet letten:
-Kokerbalken
-Gewei (waar het motor subframe aan hangt)
-Dreieckslencker (waar de achterwielen mee aan het frame hangen, die zijn ook nog wel eens doorgerot)
-Of de vrijloop op de 4e versnelling werkt (is veel werk om te vervangen)

Wat aan te raden is:
- Een met nederlands kenteken
- Een exemplaar met 12V installatie ipv 6V
- Een exemplaar met EBZA (Elektronische Batterie Zund Anlage, aka electronische ontsteking) (kan alleen met 12V)
- Tripode versnellingsbak/aandrijfassen.

Goedkoop is duurkoop over het algemeen, of je moet al erg veel mazzel hebben. De goedkope hebben vaak het probleem dat ze niet op kenteken te zetten zijn. De regels zijn als volgt:

Met DDR papieren mag toch ergens in 1973, daarna was er geen typegoedkeuring meer in NL dus kun je het vergeten met DDR papieren. Na 1973 moet er een EU kenteken op zitten (Duits, Belgisch, you name it).

Oh, de mijne:
[ afbeelding ]
Bedankt, hier heb ik wat aan

Ok, DDR is dus sowieso niet mogelijk. Weet jij heel toevallig of West-Duitse kentekenbewijzen wel geaccepteerd worden? Of is dat hetzelfde verhaal als de DDR?

Je Trabant ziet er trouwens wel heel mooi uit zo
pi_80105526
'West duits' (duits) = EU dus geen probleem.

De motor/versnellingsbak/wielophanging zijn er op het moment uit m'n Trabant. D'r komt een 'nieuwe' bak in en waarschijnlijk ook een gereviseerd blok. Ik ben ook de hele ophanging aan het opknappen.
pi_80105548
quote:
Op donderdag 8 april 2010 22:19 schreef Resistor het volgende:

[..]

Ik rij een combi, die heeft dat wel
Good point Ben niet helemaal wakker meer
pi_80300807
Even een update. Gister hebben we in Limburg naar Trabanten gekeken. Eerst kwamen we bij een autohandelaar, die meer van die oude 'wrakken' er had staan. De Trabant die hij liet zien was echt niks mee te beginnen. De motor liep wel, verder werkte alles, maar hij was op zoveel plekken doorgeroest. De wielkast linksvoor was gescheurd door de roest, de uitlaat had gaten en hij was een keer met gewone verf en kwast overgeschilderd. Volgens de handelaar kon je nog wel een plaatje over die wielkast lassen en kreeg je nergens iets beters voor ¤500 .

Deze hebben we dus bedankt en daarna zijn we naar de volgende man gereden, die er vier te koop had staan. We hadden toen wel iets van 'Als dit ¤500 euro kost, in wat voor staat zijn die van ¤175 dan?'. Dit bleek heel erg mee te vallen. De man was duidelijk een liefhebber en hij werd steeds enthousiaster bij het vertellen over de auto. Hij was duidelijk niet uit op zoveel mogelijk geld verdienen, hij had alleen geen tijd om ze allemaal op te knappen. Zijn eigen opgeknapte Trabant was wel echt mooi .

Er was nog genoeg wat aan de Trabanten gedaan moest worden, dit vertelde hij ook allemaal. Verder liet hij zien dat het frame niet doorgerot was, door in elke roestplek flink met een schroevendraaier te prikken. De onderkanten hadden een tectyllaag, dus daar zal ook geen roest zitten.

We hebben er nu drie gekocht, twee om rijdend te maken en één als donorauto. We krijgen alle drie de auto's voor ¤450 mee, inclusief een origineel onderhoudsboekje van de Trabant (daar stond echt elk onderdeel in uitgelegd).

Foto's zal ik vanmiddag even uploaden.

[ Bericht 0% gewijzigd door CaptainCookie op 14-04-2010 23:04:49 ]
  † In Memoriam † woensdag 14 april 2010 @ 13:13:24 #55
25682 2cv
Niet subtiel
pi_80301707
Gefeliciteerd ! Ik ben erg nieuwschierig !
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_80310596
quote:
Op woensdag 14 april 2010 13:13 schreef 2cv het volgende:
Gefeliciteerd ! Ik ben erg nieuwschierig !
Danku !

Hierbij de beloofde foto's: (Klik voor een vergroting)


Dit is de enige foto die ik heb van de Trabant bij de dealer. Dit is een dorpel, die flink aan het roesten was



Voorkant van de donorauto



Achterkant van de donorauto. Je kunt hier zien dat er nog een perfect interieur in zit



Motorblok (weer van de donorauto). Je ziet hier tussen de benzinetank en de motor zelf een of andere verwarming zitten. Deze schijnt gewild te zijn onder Trabantliefhebbers, maar ook gevaarlijk omdat hij op benzine werkt.



Jwz

We gaan trouwens de voorste twee, en die rechtsachter kopen (niet echt te zien op de foto's). De rechter twee auto's worden rijdend gemaakt en de auto linksvoor wordt de donorauto . Op de foto's lijken de motorkappen scheef te zitten, maar die zijn niet goed dicht gedaan nadat ze open waren geweest.

Hier dan nog de opgeknapte Trabant van die handelaar:




De paarse Trabant heeft een lek dak, en daarom een kapot interieur. Dit wordt dus al van de donorauto overgeplaatst (zo'n dak is heel eenvoudig te verwisselen). Verder mogen we van die handelaar de lampen/knipperlichten van die hele oude Trabant linksachter halen, zodat we dat in ieder geval compleet hebben.
pi_80310696
We konden trouwens een stuk meerijden met die Trabant van de eigenaar. Het viel me echt nog best mee hoe hij meekwam met het overige verkeer (onder de 60km/h wel) .
pi_80320310
De tank met sensor moet je zuinig op zijn, die dingen zijn pleuris duur. En ik zou zeggen, registreren op trabantforum! Daar zit veel kennis en altijd leuk om meer leden te hebben.
pi_80322012
quote:
Op woensdag 14 april 2010 21:03 schreef Dualdude het volgende:
De tank met sensor moet je zuinig op zijn, die dingen zijn pleuris duur. En ik zou zeggen, registreren op trabantforum! Daar zit veel kennis en altijd leuk om meer leden te hebben.

Wat doet het eigenlijk precies? En hoeveel zijn die dingen zo ongeveer waard?

Ik heb me trouwens vorige week daar al geregistreerd, maar de registratie moest handmatig goedgekeurd worden, wat nog niet gebeurt is.
  woensdag 14 april 2010 @ 21:43:09 #60
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_80322144
quote:
Op woensdag 14 april 2010 16:57 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Danku !

Hierbij de beloofde foto's: (Klik voor een vergroting)

[ link | afbeelding ]
Dit is de enige foto die ik heb van de Trabant bij de dealer. Dit is een dorpel, die flink aan het roesten was


[ link | afbeelding ]
Voorkant van de donorauto


[ link | afbeelding ]
Achterkant van de donorauto. Je kunt hier zien dat er nog een perfect interieur in zit


[ link | afbeelding ]
Motorblok (weer van de donorauto). Je ziet hier tussen de benzinetank en de motor zelf een of andere verwarming zitten. Deze schijnt gewild te zijn onder Trabantliefhebbers, maar ook gevaarlijk omdat hij op benzine werkt.


[ link | afbeelding ]
Jwz

We gaan trouwens de voorste twee, en die rechtsachter kopen (niet echt te zien op de foto's). De rechter twee auto's worden rijdend gemaakt en de auto linksvoor wordt de donorauto . Op de foto's lijken de motorkappen scheef te zitten, maar die zijn niet goed dicht gedaan nadat ze open waren geweest.

Hier dan nog de opgeknapte Trabant van die handelaar:
[ link | afbeelding ]



De paarse Trabant heeft een lek dak, en daarom een kapot interieur. Dit wordt dus al van de donorauto overgeplaatst (zo'n dak is heel eenvoudig te verwisselen). Verder mogen we van die handelaar de lampen/knipperlichten van die hele oude Trabant linksachter halen, zodat we dat in ieder geval compleet hebben.
Ik zeg !
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_80323403
quote:
Op woensdag 14 april 2010 21:40 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]


Wat doet het eigenlijk precies? En hoeveel zijn die dingen zo ongeveer waard?

Ik heb me trouwens vorige week daar al geregistreerd, maar de registratie moest handmatig goedgekeurd worden, wat nog niet gebeurt is.
Als je daar een meter aan knoopt kun je zien hoe vol je tank nog zit. Kijk maar op www.ldm-tuning.de b.v. wat zo'n kreng moet kosten. Ik heb wel een meter in m'n trabbi maar geen sensor. Kan me niet herinneren of mijn account toen ook geactiveerd moest worden. Maar zal wel goedkomen, zie d'r vanzelf posts verschijnen
  † In Memoriam † woensdag 14 april 2010 @ 23:00:11 #62
25682 2cv
Niet subtiel
pi_80326079
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zaterdag 17 april 2010 @ 22:52:01 #63
78498 classpc
I don't like change
pi_80432221
Goed bezig!
Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
  dinsdag 20 april 2010 @ 10:43:27 #64
241730 Klonterpot
Je geld of je never
pi_80511983
Gaaf project!
The remedy is the experience.
pi_80549580
TVP! Ik heb ook ooit met het idee rondgelopen omdat ze gewoon keigaaf zijn, aangespoord door een bedrijfsweekend in Budapest waarin we ralley hebben gereden in een vloot van die dingen, hardstikke gaaf de ledlampjes stelden bij de 601 waar ik in zat overigens een toerenteller voor

We haalden 90km/h met 3 man erin, voordat we erachter kwamen dat ze geen rembekrachtiging hebben... en erg door de bochten wilde hij ook niet, bij een plotselinge bocht naar rechts draaide de auto wel, maar schoof gewoon snoeihard rechtdoor een weiland in, bijna op zijn kant
  dinsdag 27 april 2010 @ 10:47:46 #66
9039 GateWayX
Divide by Zero
pi_80758547
Leuk project. Ga ik volgen.
pi_80758731
Danku, danku . We hebben alleen een probleem, de schuur die we eerst wilden gebruiken blijkt vol te staan en moet eerst opgeruimd worden. Dus we zijn schuurloos
  dinsdag 27 april 2010 @ 12:35:40 #68
112790 Koepert
Parttime Nutcase
pi_80762349
Kijk dit is dan wel weer tof natuurlijk Congratuliere met de Trabi(s)
It starts with a shiver, an itch, a slow boil
pi_80773901
quote:
Op woensdag 21 april 2010 09:20 schreef Wiebelkont het volgende:
TVP! Ik heb ook ooit met het idee rondgelopen omdat ze gewoon keigaaf zijn, aangespoord door een bedrijfsweekend in Budapest waarin we ralley hebben gereden in een vloot van die dingen, hardstikke gaaf de ledlampjes stelden bij de 601 waar ik in zat overigens een toerenteller voor

We haalden 90km/h met 3 man erin, voordat we erachter kwamen dat ze geen rembekrachtiging hebben... en erg door de bochten wilde hij ook niet, bij een plotselinge bocht naar rechts draaide de auto wel, maar schoof gewoon snoeihard rechtdoor een weiland in, bijna op zijn kant
Dat hij niet wil sturen heb ik geen ervaring mee. Integendee: ik heb ooit eens een Tigraatje kennis laten maken met de stoepranden langs een minirotone. Pettemans dacht dat hij mij bij kon houden, maar ik hoefde bijna niet af te remmen en kon met 40km/h driekwart rond (ik had wel wat onderstuur maar niet veel, Tigraatje had er meer last van), ligt als een kart op de weg als je er alleen in zit (en de vering is ook net zo hard)

Maar de grootste lol had ik toen ik met een koude motor een Jaguar XF (model was toen net nieuw) in een 'koude motor vol gas geven' rookwolk liet verdwijnen, die had het bumperkleven heel snel afgeleerd. Toen hij mij inhaalde en even later weer naast mij voor het verkeerslicht stond liet hij de motor afslaan. Ik weet niet of hij mij heeft horen lachen

Maar aan de andere kant: ik hoef geen dragrace te houden met een vrachtwagen: dat verlies ik.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  † In Memoriam † dinsdag 27 april 2010 @ 17:45:35 #70
25682 2cv
Niet subtiel
pi_80774183
Lege vrachtwagens accelereren dan ook vrij rap
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_80774522
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 17:45 schreef 2cv het volgende:
Lege vrachtwagens accelereren dan ook vrij rap
Dit was een volle (ten minste, alle wielen van de trailer stonden op de grond)
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_85130282
Hoe staat het ermee? Ik heb ook ooit nog een Trabant gehad dus ben wel nieuwsgierig of hier al vorderingen zijn :)
  maandag 6 september 2010 @ 00:03:56 #73
261627 sciter
The world is my playground.
pi_86111823
En ik houd zowieso wel van oude goedkope legendarische autos dus ik ben ook benieuwd :)
pi_86122892
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 09:28 schreef T42 het volgende:

[..]

of je koopt 1 van de laaste met een golf2 motor
en heb je heel veel geluk dat pletter je een V8 motor erin. })
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_86130167
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 10:14 schreef Intelligence het volgende:
Hoe staat het ermee? Ik heb ook ooit nog een Trabant gehad dus ben wel nieuwsgierig of hier al vorderingen zijn :)
Nee, na de vakantie zaten we allebei een beetje door het geld heen ( :')) en nu studeren we allebei in een andere stad.

Maar als ik wat meer geld heb gespaard ben ik nog wel van plan er eentje in een betere staat te kopen :).
  maandag 6 september 2010 @ 16:32:05 #76
53151 T42
Pinball Wizard
pi_86130549
weet een opknapper te koop te staan langs de weg in gemert iemand interesse?
pi_86146452
Klik

De mijne staat er ook tussen.

Helaas geen tijd meer, het laatste keer dat ik er een serieus stukje mee heb gereden is een paar maanden geleden, mooie tijd geweest, maar gebrek aan tijd. Ik heb weinig andere hobbies, maar op een of andere manier kan ik er toch geen tijd voor vrij maken ;(
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_86147243
quote:
Op maandag 6 september 2010 22:27 schreef Resistor het volgende:
Klik

De mijne staat er ook tussen.

Helaas geen tijd meer, het laatste keer dat ik er een serieus stukje mee heb gereden is een paar maanden geleden, mooie tijd geweest, maar gebrek aan tijd. Ik heb weinig andere hobbies, maar op een of andere manier kan ik er toch geen tijd voor vrij maken ;(
"Trabant 601 1988 Prijs ¤750,-" die :o?

Als ik het geld ervoor had hè ;(.
pi_86148875
quote:
Op maandag 6 september 2010 22:40 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

"Trabant 601 1988 Prijs ¤750,-" die :o?

Als ik het geld ervoor had hè ;(.
Nee, die 2x zo duur is.

Deze
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_86149831
quote:
Op maandag 6 september 2010 23:13 schreef Resistor het volgende:

[..]

Nee, die 2x zo duur is.

Deze
Hmm, toch vind ik de Limousine mooier dan de Kombi :@
  woensdag 8 september 2010 @ 10:15:53 #81
261627 sciter
The world is my playground.
pi_86195842
quote:
Op maandag 6 september 2010 23:37 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Hmm, toch vind ik de Limousine mooier dan de Kombi :@
Dat is ook de auto die de wereldfaam heeft verworven :P
pi_90710140
Is dit ooit nog wat geworden :P
pi_90711505
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 april 2010 11:02 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Ruim 40 seconde dus :P
Frappant, zo'n Trabant.
pi_90711578
quote:
10s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 15:34 schreef RacerDKB het volgende:
Is dit ooit nog wat geworden :P
Nee, na de vakantie hadden we allebei eigenlijk niet genoeg geld meer om zo'n auto op te knappen, dus het is niks geworden :').
pi_95314421
Farts are jazz to assholes
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')