abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80082552
quote:
Op donderdag 8 april 2010 14:06 schreef DeParo het volgende:

[..]

Als jij moedwillig hebt meegwerkt aan het systematisch vermoorden van Islamitische burgers, het vervoeren van hen naar plekken waar ze massaal werden afgeslacht, ja dan ben je schuldig en tevens verantwoordelijk voor deze misdaden. Maar is dat wat je gedaan hebt, lijkt me niet, en wat hebben de Nazi's gedaan die meehielpen aan het in stand houden van een moordmachine, dat ja, dus je vergelijking raakt tot dusverre niets.
In jouw ogen niet. Misschien ook wel omdat je er te ver vanaf staat. Voor mijn gevoel maakt het flikker uit of de mensen die - mede door mijn toedoen - vermoord zijn nu Joden waren of islamieten, of het een systematische moordpartij was of een incidentele, en of het massaal gebeurt of niet. Vrij theoretische verschillen ook, misschien zinnig in een rechtbank maar niet in het echte leven.

Mijn stelling: ja, als we in het derde rijk geleefd hadden, hadden we allemaal braaf meegwerkt aan het vermoorden van de Joden. Op een klein percentage na, dat we heimelijk bewonderden en openlijk voor landverraders uit zouden maken.

Wij zijn namelijk een vrij medogenloos en wreed volkje, dat zich gemakkelijk van onaangename schuldgevoelens af kan keren als de situatie er om vraagt.
Mu!
pi_80082700
quote:
Op donderdag 8 april 2010 14:12 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

In jouw ogen niet. Misschien ook wel omdat je er te ver vanaf staat. Voor mijn gevoel maakt het flikker uit of de mensen die - mede door mijn toedoen - vermoord zijn nu Joden waren of islamieten, of het een systematische moordpartij was of een incidentele, en of het massaal gebeurt of niet. Vrij theoretische verschillen ook, misschien zinnig in een rechtbank maar niet in het echte leven.

Mijn stelling: ja, als we in het derde rijk geleefd hadden, hadden we allemaal braaf meegwerkt aan het vermoorden van de Joden. Op een klein percentage na, dat we heimelijk bewonderden en openlijk voor landverraders uit zouden maken.

Wij zijn namelijk een vrij medogenloos en wreed volkje, dat zich gemakkelijk van onaangename schuldgevoelens af kan keren als de situatie er om vraagt.
Er is natuurlijk in jouw ogen totaal geen verschil tussen een concentratiekamp en een kamp voor het opleiden van terroristen daar.

Het heeft niets te maken met hun afkomst, want als de Holocaust nu gevoerd zou zijn tegen pakweg Katholieken of Hindoes, dan hadden we nu hetzelfde verhaal gehad.

Jij voelt je schuldig om wat jij hebt gedaan.
Dat is jouw goed recht, ik zou het niet zijn, maar goed.
Het is echter totaal geen vergelijking met het moedwillig meehelpen aan het systematisch uitmoorden.
Als je dat verschil niet ziet zal je nog een heel moelijk leven krijgen.
pi_80083301
Ik begrijp wel wat er bedoeld word de stelling..

Ian Kershaw heeft met zijn zeer uitgebreide studie en biografie over Hitler een helder antwoord geschetst.

In grote lijnen komt het hierop neer, hoe kunnen mensen aan de ene kant van cultuur houden, hun kinderen en vrouw liefhebben, hun hond aaien, en vervolgens mensen afmaken als zijnde een bacterie"?

DAAROM, de Joden werden door jarenlange indoctrinatie afgeschildert als zijnde bacterieën en virussen die je moest verdelgen.

De mens werd gereduceert tot afval, een ziektekiem die uitgeroeid moest worden, en als je dat zo bekijkt, dan kun je best je vrouw een hemelse nacht bezorgen en je kiddoes aaien.. en je hond liefkozen.

Het is maar net welke verantwoording je aan je daden geeft en begeesterd door welke ideeën.

Ziek? ongetwijfeld.. mensenlijk? Jazeker!

Het is allemaal gebeurd, omdat het kon!
pi_80083307
quote:
Op donderdag 8 april 2010 14:16 schreef DeParo het volgende:

[..]

Er is natuurlijk in jouw ogen totaal geen verschil tussen een concentratiekamp en een kamp voor het opleiden van terroristen daar.
Nee. voor zover het gaat om het doelbewust vermoorden van mensen niet. Wellichtkun jij uitleggen waarom het een eerlijk is en het ander niet, maar ik hou mijn hart vast voor de kwaliteit van die uitleg
quote:
Het heeft niets te maken met hun afkomst, want als de Holocaust nu gevoerd zou zijn tegen pakweg Katholieken of Hindoes, dan hadden we nu hetzelfde verhaal gehad.

Jij voelt je schuldig om wat jij hebt gedaan.
Nee, dat zeg ik niet. Ik denk er nog regelmatig over na. Ik ben in ieder geval op een of andere manier mede-schuldig aan het plegen van moord. Systematisch, vooropgezet, niet legitiem enzo. Dat het toevallig geen grote ethnische groep betreft is daarvoor niet echt relevant, vindt je ook niet?
quote:
Dat is jouw goed recht, ik zou het niet zijn, maar goed.
Het is echter totaal geen vergelijking met het moedwillig meehelpen aan het systematisch uitmoorden.
Als je dat verschil niet ziet zal je nog een heel moelijk leven krijgen.
Het feit dat jij de overeenkomsten niet ziet is meerzeggend. Maar goed, ik ga niet proberen iedere PVV-er hier op het rechte pad te brengen, er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid en moraal. En domme mensen zul je altijd houden, dus daar probeer ik maar mee te leven.
Mu!
pi_80083678
quote:
Op donderdag 8 april 2010 14:30 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Nee. voor zover het gaat om het doelbewust vermoorden van mensen niet. Wellichtkun jij uitleggen waarom het een eerlijk is en het ander niet, maar ik hou mijn hart vast voor de kwaliteit van die uitleg
[..]
Als je dat verschil zelf niet kan zien.... :S :S.
Kijk, iemand die meehielp aan het aanleggen van sporen, om Duitse troepen naar het Oostfront te krijgen (theoretisch natuurlijk) is ook schuldig voor zijn steun aan een ideologie, maar minder schuldig omdat hij niet moedwillig meehelpt aan het uitmoorden van mensen, daar zit dus je verschil en eerlijkheid.
quote:
Nee, dat zeg ik niet. Ik denk er nog regelmatig over na. Ik ben in ieder geval op een of andere manier mede-schuldig aan het plegen van moord. Systematisch, vooropgezet, niet legitiem enzo. Dat het toevallig geen grote ethnische groep betreft is daarvoor niet echt relevant, vindt je ook niet?
[..]
Ik heb gestemd op een partij, en die partij die vormde een regering, en die regering was mede schuldig aan Sbrenica en maybe zelfs Afghanistan. Moet ik me nu schuldig voelen.
quote:
Het feit dat jij de overeenkomsten niet ziet is meerzeggend. Maar goed, ik ga niet proberen iedere PVV-er hier op het rechte pad te brengen, er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid en moraal. En domme mensen zul je altijd houden, dus daar probeer ik maar mee te leven.
PvdA-er, geen PVV-er, nogmaals als jij moedwillig hebt meegeholpen aan het uitmoorden van burgers dan is dat natuurlijk misdadig en fout. Maar dat heb je niet dus ga jezelf geen PTSS aanpraten.
pi_80084030
Tja, ik was er al bang voor.
Mu!
pi_80084413
quote:
Op donderdag 8 april 2010 14:49 schreef SingleCoil het volgende:
Tja, ik was er al bang voor.
Inhoudelijk sterk, goed beargumenteerd,
gewoon niets meer tegen in te brengen lol .
Je zit jezelf gewoon goed te praten voor wat je hebt gedaan in de woestijn
maar je lijdt er enorm onder en dat kan je niet op mij afrekenen.
pi_80084911
quote:
Op donderdag 8 april 2010 14:12 schreef SingleCoil het volgende:
Verschil is hier of het om burgers of strijders ging (voor mij). Het is oorlog, strijders zijn de vijand en legitieme doelen. Moedwillig burgers doden is een hele andere zaak, dat is gewoon foute boel.
quote:
Ik denk dat vooral veel mensen zich afzijdig zouden houden. Opgaan in de grijze massa, hopen dat ze nooit voor die keuzes komen te staan. De andere kant opkijken en ontkennen dat het probleem bestaat.
Ja, ik generaliseer.
pi_80085085
quote:
Op donderdag 8 april 2010 02:03 schreef OeJ het volgende:
Jij vindt jezelf schuldig aan moord, als je treinconducteur bent waarvan je weet dat de passagiers er onvrijwillig inzitten, en hun lot de gaskamer zal zijn?
Medeplichtig ja. En dat vindt de rechter ook. Als jij na een overval de vluchtauto bestuurt ben je ook medeplichtig.
Ja, ik generaliseer.
pi_80085141
quote:
Op donderdag 8 april 2010 14:30 schreef assiemenou het volgende:
Het is allemaal gebeurd, omdat het kon!
Ja, ik generaliseer.
pi_80085198
quote:
Op donderdag 8 april 2010 15:12 schreef Northside het volgende:

[..]

Verschil is hier of het om burgers of strijders ging (voor mij). Het is oorlog, strijders zijn de vijand en legitieme doelen. Moedwillig burgers doden is een hele andere zaak, dat is gewoon foute boel.
"legitiem doel" is voor mij geen argument. Andere mensen, van vlees en bloed, met eigen ideeen, idealen, gevoelens en argumenten. Met famillieleden, met hun eigen achtergrond, en dus nu zonder toekomst. Het gaat ook niet, zoals die huilie hierboven meent, over schuldgevoel, het is wel iets waar ik wel eens over nadenk.
quote:
[..]

Ik denk dat vooral veel mensen zich afzijdig zouden houden. Opgaan in de grijze massa, hopen dat ze nooit voor die keuzes komen te staan. De andere kant opkijken en ontkennen dat het probleem bestaat.
Dat denk ik ook. En als het moment dan daar is dat blijkt dat jouw bedrijf de salarisberekening voor de treinbestuurders doet, of de busjes maakt waarin zyklon-B verpakt werd, of het prikkeldraad leverde, of daadwerkelijk ook Joden vervoerde, dan kijk je, net als de rest, net zo lang de andere kant op tot je het niet meer ziet. Hooguit nog een vreemde jeuk, als aan een lichaamsdeel dat je lang geleden verloren hebt.
Mu!
pi_80085239
quote:
Op donderdag 8 april 2010 14:59 schreef DeParo het volgende:

[..]

Inhoudelijk sterk, goed beargumenteerd,
gewoon niets meer tegen in te brengen lol .
Je zit jezelf gewoon goed te praten voor wat je hebt gedaan in de woestijn
maar je lijdt er enorm onder en dat kan je niet op mij afrekenen.
Nee, ik heb gewoon geen zin in jou soort populistische discussies. Veel plezier met je standpunten!
Mu!
pi_80085807
quote:
Op donderdag 8 april 2010 15:19 schreef SingleCoil het volgende:
"legitiem doel" is voor mij geen argument. Andere mensen, van vlees en bloed, met eigen ideeen, idealen, gevoelens en argumenten. Met famillieleden, met hun eigen achtergrond, en dus nu zonder toekomst. Het gaat ook niet, zoals die huilie hierboven meent, over schuldgevoel, het is wel iets waar ik wel eens over nadenk.
Tsja, in die wereld leven we. Opdelen in hokjes is de eerste stap naar controle over mensen. Wij vs zij. Als we alle mensen als onze gelijkwaardige broeders zagen zou het een stuk vrediger zijn. Maar ik geloof niet dat dat in de mens zit.
quote:
Dat denk ik ook. En als het moment dan daar is dat blijkt dat jouw bedrijf de salarisberekening voor de treinbestuurders doet, of de busjes maakt waarin zyklon-B verpakt werd, of het prikkeldraad leverde, of daadwerkelijk ook Joden vervoerde, dan kijk je, net als de rest, net zo lang de andere kant op tot je het niet meer ziet. Hooguit nog een vreemde jeuk, als aan een lichaamsdeel dat je lang geleden verloren hebt.
Op de een of andere manier zijn we allemaal verantwoordelijk voor de misstanden in de wereld. Omdat ik een chocoladeletter wil eten worden de kiddo's op de cacaoplantages in Afrika in elkaar getrapt, etc. Als het maar ver genoeg van je afstaat voel je je nergens meer bij betrokken. Hoe ver dat precies moet zijn verschilt van persoon tot persoon. Zoals ik hierboven ergens las hebben we ook iemand die zichzelf onschuldig vindt als hij de joden de gaskamer binnendrijft. Dat is wel een extreme.
Ja, ik generaliseer.
pi_80086469
Het si wel een dilemma waar ik niet zo 1-2-3 iets zinnigs over kan zeggen. Zo zal iederen het met me eens zijn dat je in princiepe iemand die van honger omkomt niet mag laten sterven. Toch maken wij die afweging bij iedere nationale begroting opnieuw en steeds weer keizen we er niet voor alle honger in de wereld te ledigen, immers, er moet ook nog wat ruimte zijn voor een nieuwe snelweg. Hoe kun je dat redelijkerwijs met elkaar rijmen?
Mu!
pi_80102004
quote:
Op donderdag 8 april 2010 15:19 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

[..]
Gast serieus, hoe moelijk is het om een verschil te zien tussen het systematisch uitmoorden, en in oorlogstijd sneuvelen. Maar als jij zo'n vent van je eigen idealen bent, dan moet je je inderdaad schuldig voelen, want dan heb je meegewerkt aan de dood van mensen met een familie, met ouders, met een mama die hem/haar vroeger verzorgde, met een vader die hem grootbracht met wijze verhalen, net zoals jij en ik, dan moet je je schuldig voelen.
Maar dan maak je het jezelf enorm moeilijk, want er is een wezenlijk verschil tussen vijandige troepen die sneuvelen, of burgers die worden meegesleurd in de idealenen van
een waanzinnige.
quote:
Maar de vraag is, zouden we het normaal moeten vinden als mensen (niet allemaal) dit doen,
ben jij hier het aan het goedpraten, omdat het menselijk is, of zouden we beter moeten nadenken.
quote:
Op donderdag 8 april 2010 15:20 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Nee, ik heb gewoon geen zin in jou soort populistische discussies. Veel plezier met je standpunten!
Populistisch???? Serieus waar heb
je het over lol????
quote:
Op donderdag 8 april 2010 15:48 schreef SingleCoil het volgende:
Het si wel een dilemma waar ik niet zo 1-2-3 iets zinnigs over kan zeggen. Zo zal iederen het met me eens zijn dat je in princiepe iemand die van honger omkomt niet mag laten sterven. Toch maken wij die afweging bij iedere nationale begroting opnieuw en steeds weer keizen we er niet voor alle honger in de wereld te ledigen, immers, er moet ook nog wat ruimte zijn voor een nieuwe snelweg. Hoe kun je dat redelijkerwijs met elkaar rijmen?
Als er een land was, of een collectief van landen, dat alle armoede en honger zou kunnen bestrijden, als er een speciaal middel was om dat te doen, dan was het ook wel gebeurd, opnieuw totaal geen vergelijking, maar een domme verschuldiging van je eigen daden als mensenlijk omdat iedereen het toch zou doen en iedereen uiteindelijk schuldig zou zijn.
pi_80109703
quote:
Op donderdag 8 april 2010 02:03 schreef OeJ het volgende:

[..]

Jij vindt jezelf schuldig aan moord, als je treinconducteur bent waarvan je weet dat de passagiers er onvrijwillig inzitten, en hun lot de gaskamer zal zijn?
Ik ben wat snel geweest met je beoordelen, geloof ik.

Ik denk dat wij, in het westen, zijn als de feodale kasteelheren temidden van de horigen. Jij en ik zijn niet veel meer dan de stalknechten, maar we zitten wel binnen de muren. Dat maakt ons misschien wel niet medeschuldig aan de ellende van de horigen, maar wel medeplichtig.

Dan moet je enerzijds concluderen dat je weinig aan het uiteindelijk lot van de slachtoffers kunt veranderen, ook niet als je uit het kasteel weggaat, maar anderzijds heb je wel meegewerkt aan hun lot.

Als machinist van de trein ben ik niet veel schuldiger dan de trein zelf, die alleen mechanisch en niet moreel bijdraagt, maar ik draag wel bij.
Maar of degene die de gaskraan opent nou zo veel meer schuldig is, betwijfel ik dan toch.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_80109752
quote:
Op donderdag 8 april 2010 15:20 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Ik heb respect voor de manier waarop je bij jezelf blijft!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_80109766
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 00:59 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ik ben wat snel geweest met je beoordelen, geloof ik.

Ik denk dat wij, in het westen, zijn als de feodale kasteelheren temidden van de horigen. Jij en ik zijn niet veel meer dan de stalknechten, maar we zitten wel binnen de muren. Dat maakt ons misschien wel niet medeschuldig aan de ellende van de horigen, maar wel medeplichtig.

Dan moet je enerzijds concluderen dat je weinig aan het uiteindelijk lot van de slachtoffers kunt veranderen, ook niet als je uit het kasteel weggaat, maar anderzijds heb je wel meegewerkt aan hun lot.

Als machinist van de trein ben ik niet veel schuldiger dan de trein zelf, die alleen mechanisch en niet moreel bijdraagt, maar ik draag wel bij.
Maar of degene die de gaskraan opent nou zo veel meer schuldig is, betwijfel ik dan toch.
Dat is lichtelijke onzin.
Ik vind het correct dat je stelt dat mensen die aan de treintoestanden hebben meegewerkt schuldig of medeplichtig zijn. Hoe je het ook wilt benoemen.
Maar een vergelijking met het Westen vs De Orient (Edward Said) gaat te ver,
dat heeft er niets mee te maken dat die mensen minder waard zijn
maar in de woorden van Joseph Stigliz, ze zijn niet benadeeld, they are misfortunate.
pi_80110060
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 01:02 schreef DeParo het volgende:

[..]

Dat is lichtelijke onzin.
Ik vind het correct dat je stelt dat mensen die aan de treintoestanden hebben meegewerkt schuldig of medeplichtig zijn. Hoe je het ook wilt benoemen.
Maar een vergelijking met het Westen vs De Orient (Edward Said) gaat te ver,
dat heeft er niets mee te maken dat die mensen minder waard zijn
maar in de woorden van Joseph Stigliz, ze zijn niet benadeeld, they are misfortunate.
Wil jij je gvd niet bemoeien met een verontschuldiging van mij tegenover een andere user!

En mijn vergelijking van het feodale kasteel temidden van de horigen heb je ook al niet begrepen.
pi_80110229
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 01:16 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Wil jij je gvd niet bemoeien met een verontschuldiging van mij tegenover een andere user!

En mijn vergelijking van het feodale kasteel temidden van de horigen heb je ook al niet begrepen.
Ik bemoei me waar ik me mee wil bemoeien, en nogmaals ik vond je tekst over de spoorwegmedewerker in Nazi-Duitsland correct, ik vind het echter oncorrect door iedereen hier te beschuldigen van het feit dat het elders in de wereld slechter gaat, bepaalde regeringen ok, bepaalde bedrijven ok, maar niet Jan Met De Pet, dan begin je door te draven,
dus als jij bedoelt met binnen de muren juist dat soort personen,
die ervan profiteren feitelijk,
dan heb je gelijk,
maar eerder ook niet.
Bovendien zou je eens een post moeten teruglezen van jezelf, meneer reageerde op mij, niemand vraagt jou daar ook om je commentaar nietwaar.
pi_80110381
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 01:27 schreef DeParo het volgende:

[..]

Ik bemoei me waar ik me mee wil bemoeien, en nogmaals ik vond je tekst over de spoorwegmedewerker in Nazi-Duitsland correct, ik vind het echter oncorrect door iedereen hier te beschuldigen van het feit dat het elders in de wereld slechter gaat, bepaalde regeringen ok, bepaalde bedrijven ok, maar niet Jan Met De Pet, dan begin je door te draven,
selectieve verontwaardiging.
quote:
dus als jij bedoelt met binnen de muren juist dat soort personen,
die ervan profiteren feitelijk,
dan heb je gelijk,
maar eerder ook niet.
Wij in West-Europa de EU en het verdere Westen profiteren van de armoede in de rest van de wereld. Wij wonen binnen de muren, ook al zijn we misschien maar de stalknechten.
quote:
Bovendien zou je eens een post moeten teruglezen van jezelf, meneer reageerde op mij, niemand vraagt jou daar ook om je commentaar nietwaar.
Als hij mijn commentaar niet wil, zal hij dat zelf wel zeggen, denk ik. Ik vermoed niet dat hij op jouw steun in deze zit te wachten.
pi_80110396
Nee, vond het leed dat hij aangedaan heeft zwaar overschat
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_80110418
omdat het painttopic van hitler gesloten was dan maar hier
Ons aller kapitein haque is ook aanwezig
pi_80110541
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 01:38 schreef Kees22 het volgende:

[..]

selectieve verontwaardiging.
[..]
Beetje wel.
quote:
Wij in West-Europa de EU en het verdere Westen profiteren van de armoede in de rest van de wereld. Wij wonen binnen de muren, ook al zijn we misschien maar de stalknechten.
[..]
In welke mate profiteren wij van de armoede van de rest van de wereld?
Ik ben het met je eens dat de 3e wereld, om ze zo maar even te benoemen, onrechtvaardig wordt behandeld!
Het steunen van bedrijven, en het meewerken aan gunstige handelsvoorwaarden, ja dan kan je enige schuld dragen. Bijvoorbeeld de grote medicijnbedrijven die weigeren goedkoop medicijn af te zetten in de 3e wereld omdat dit zogenaamd slecht is voor verder onderzoek (terwijl meer dan 50% van hun fondsen gaat naar het adverteren voor hun grotendeels cosmetische medicijnen). Maar hoe is Jan Met de Pet schuldig.
Veel hulporganisaties hebben totaal geen zin, dat weet iedereen,
maar het is wel heel hypocriet om een lijn te trekken met het meewerken aan een totalitair regime dat puur uit is op moord en uitbreiding, en de situatie waarin we nu zitten.
quote:
Als hij mijn commentaar niet wil, zal hij dat zelf wel zeggen, denk ik. Ik vermoed niet dat hij op jouw steun in deze zit te wachten.
Dan moet je ook geen kritiek leveren als iemand anders op jouw commentaar kritiek of een comment post.
Want je doet hetzelfde.
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 01:38 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Nee, vond het leed dat hij aangedaan heeft zwaar overschat
Neem aan dat dit
grappig bedoeld is hoop ik tenminste.
pi_80110554
Nee cynisch
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')