Dank je wel! Ga ik doenquote:Op zaterdag 10 juli 2010 16:49 schreef Guppyfriend het volgende:
Flesje met water in de vriezer inderdaad. En dan de fles in een sok, en in het hok leggen. Scheelt toch weer iets voor ze
Kijk, zo doe je dat, Tommie met z'n fles-sokquote:Op zaterdag 10 juli 2010 16:50 schreef MariaEtcetera het volgende:
[..]
Dank je wel! Ga ik doen![]()
Is Tommie trouwens een oud nijn, dat ie geen tandjes meer heeft?Eet ie dan alleen hooi?
Goed idee, ik heb ook een fles in zijn hok gelegd maar hij zit er de hele tijd aan te knagen:P in een sok heeft niet zo'n nut denk ik bij Loki, die sok is zo weg dus doen we het zo maarquote:Op zaterdag 10 juli 2010 16:49 schreef Guppyfriend het volgende:
Flesje met water in de vriezer inderdaad. En dan de fles in een sok, en in het hok leggen. Scheelt toch weer iets voor ze
Als ie maar niet te koud is, kan het ook wel zonder sok. Hij moet er alleen niet met z'n tong aan kunnen blijven plakkenquote:Op zaterdag 10 juli 2010 17:39 schreef silent_scream1 het volgende:
[..]
Goed idee, ik heb ook een fles in zijn hok gelegd maar hij zit er de hele tijd aan te knagen:P in een sok heeft niet zo'n nut denk ik bij Loki, die sok is zo weg dus doen we het zo maar
Het is water uit de koelkastquote:Op zaterdag 10 juli 2010 17:55 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Als ie maar niet te koud is, kan het ook wel zonder sok. Hij moet er alleen niet met z'n tong aan kunnen blijven plakkenDus eerst een stukje laten ontdooien
Oooh!quote:
quote:Op zaterdag 10 juli 2010 17:57 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Oooh!Dan maakt het natuurlijk niet uit
Awww... wat zielig. Lijkt me toch dat zoiets voorkomen had kunnen worden.quote:Op zaterdag 10 juli 2010 16:32 schreef douche-eendje het volgende:
Letten jullie ook een beetje op met het warme weer... vriend van mij is zojuist een van zijn konijnen in 10 minuten tijd verloren aan oververhitting![]()
Hij heeft de konijnen vandaag ieder kwartier gecontroleerd, meerdere konijnen moeten koelen/naar binnen gehaald om af te koelen ondanks alle voorzorgsmaatregelen. Waar een van de kleinere konijnen rustig in het zonnetje lag zonder snelle ademhaling hadden vooral zijn grote konijnen erg veel problemen met de warmte.quote:Op zaterdag 10 juli 2010 23:04 schreef dutchdevil het volgende:
[..]
Awww... wat zielig. Lijkt me toch dat zoiets voorkomen had kunnen worden.
Hier geen problemen door de warmte. Maar onze konijnen leven dan ook in luxe met een airco in huis. Die hebben we op de hele warme dagen ook op een zachte stand aangelaten overdag als we aan het werk zijn. En gewoon regelmatig het drinkwater verversen.
Ja ik zag ook aan Loki dat hij het goed warm heeft, ook al staat hij binnen. Maar nu valt het mee, heb ook de hele dag een ventilator aan staan en hij krijgt zo nu en dan een ijsklontje of een fles koud water in zijn hok. Alleen wel jammer dat als ik weg ga, ik die fles niet bij hem in de kooi kan laten want meneer heeft nogal last van slooplust (had zelfs een fles (gewoon glas) met een sok erom heen in zijn kooi gedaan maar het eerste wat meneer deed was de sok met grof geweld aanvallen)quote:Op zaterdag 10 juli 2010 23:32 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Hij heeft de konijnen vandaag ieder kwartier gecontroleerd, meerdere konijnen moeten koelen/naar binnen gehaald om af te koelen ondanks alle voorzorgsmaatregelen. Waar een van de kleinere konijnen rustig in het zonnetje lag zonder snelle ademhaling hadden vooral zijn grote konijnen erg veel problemen met de warmte.
Ja daar ben ik dus ook beetje bang voor vandaar dat ik t maar niet gedaan heb. Haha btw, ik liet Loki net voor het eerst los (dus dat ie in mijn studio mag rondlopen), hupt ie na 5 minuten weer terug via het trapje terug zijn kooi in en hij wil er wel weer uit maar ik denk dat ie t niet helemaal snapt hoequote:Op maandag 12 juli 2010 13:52 schreef MariaEtcetera het volgende:
Hahaha ik kwam dat ook zojuist vertellen! Tamina vond de koelte van de fles volgens mij niet zo boeiend als de sok die er omheen zatIk viste gisteravond de sok eruit en er zaten me toch joekels van gaten in dat ding! Hopelijk vreet ze het niet op, want zometeen heb ik een door-sokken-verstopt-konijn
Ik zou ze het liefst allemaal willen.quote:Op woensdag 21 juli 2010 13:05 schreef douche-eendje het volgende:
Leuk Ireth! Wel foto's posten he![]()
Mich, wat een geweldig konijn.
Ik mag zondag weer naar de opvang, het is duidelijk dat de vakantie begonnen is. 70 konijnen die een huisje zoeken, veel gedumpte konijnen die binnen komen. Mijn "meisje" in de opvang, Pearl, is vorige week zondag bevallen. Ze is afgestaan omdat het niet klikte met het konijn wat de mensen al hadden. Pearl is hooguit 5 maanden oud en zo ontzettend bang. En vooral veel te jong voor een nestje. Nog een nestje erbij, alsof we al niet genoeg zwangere/net bevallen konijnen hadden. Momenteel verdeeld over 6 nesten 25 jongen, Pearl is dan degene met nest nummer 7.
Zoveel gedumpte konijntjesquote:Op woensdag 21 juli 2010 13:05 schreef douche-eendje het volgende:
Leuk Ireth! Wel foto's posten he![]()
Mich, wat een geweldig konijn.
Ik mag zondag weer naar de opvang, het is duidelijk dat de vakantie begonnen is. 70 konijnen die een huisje zoeken, veel gedumpte konijnen die binnen komen. Mijn "meisje" in de opvang, Pearl, is vorige week zondag bevallen. Ze is afgestaan omdat het niet klikte met het konijn wat de mensen al hadden. Pearl is hooguit 5 maanden oud en zo ontzettend bang. En vooral veel te jong voor een nestje. Nog een nestje erbij, alsof we al niet genoeg zwangere/net bevallen konijnen hadden. Momenteel verdeeld over 6 nesten 25 jongen, Pearl is dan degene met nest nummer 7.
Ongeveer 75% van wat binnenkomt zijn dumpertjes, met als crisisperiode de zomervakantie. Vorig jaar was het op een gegeven moment zo vol dat alle konijnen uit de ziekenboeg verhuisd zijn naar de beheerdster thuis, de ziekenboeg grondig is ontsmet zodat we daar ook nog dieren in kwijt konden. Nu zitten we ongeveer gelijk aan aantal maar omdat we een aantal nestjes hebben waarvan de jongen nog bij de moeder zitten lijkt het minder. Ondanks dat is het ontzettend veel werk om te doen, maar wel heel erg dankbaarquote:Op woensdag 21 juli 2010 15:23 schreef mich1992 het volgende:
[..]
Zoveel gedumpte konijntjes?
Als mensen een diertje nemen, moeten ze eerst nadenken of ze hem wel kunnen houden. Zo dom is dat altijd.
Dat slaat toch nergens op. Hoe kunnen mensen zoiets over hun hart verkrijgen zegquote:Op woensdag 21 juli 2010 18:12 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Ongeveer 75% van wat binnenkomt zijn dumpertjes, met als crisisperiode de zomervakantie. Vorig jaar was het op een gegeven moment zo vol dat alle konijnen uit de ziekenboeg verhuisd zijn naar de beheerdster thuis, de ziekenboeg grondig is ontsmet zodat we daar ook nog dieren in kwijt konden. Nu zitten we ongeveer gelijk aan aantal maar omdat we een aantal nestjes hebben waarvan de jongen nog bij de moeder zitten lijkt het minder. Ondanks dat is het ontzettend veel werk om te doen, maar wel heel erg dankbaar.
Naast konijnen worden er ook gevonden haasjes*, wilde konijntjes* en alle mogelijke knaagdieren opgevangen. Dus naast konijnen hebben we ook nog cavia's, hamsters, muizen, chinchilla's, gerbils, degoe's en tamme ratten. We krijgen ook regelmatig van die heerlijke "animal cops" gelijkende situaties. In 1x even 40 zwaar verwaarloosde cavia's waarvan alle dames ook nog zwanger waren, of gewoon een doos met 6 jonge konijnen die gevonden zijn in het bos. Dat soort grapjes. Gelukkig zijn er ook zat mooie momenten aan het vrijwilligerswerk!
*Deze worden met de fles/hand groot gebracht en daarna in een beschermd duingebied uitgezet.
Nog even wat foto's spammen van mijn stel:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Sowieso, dat blijft een visieuze cirkel dan! Schattig lief klein konijntje -> wordt groter -> niet meer nieuw en schattig -> verwaarlozing -> dumpen -> nieuw lief klein schattig konijntje -> enz enz enz.quote:Op woensdag 21 juli 2010 19:25 schreef douche-eendje het volgende:
Helaas is voor veel mensen een konijn nog een 3e-rangs huisdier dat minder gewaardeerd word dan honden&katten. Veel konijnen worden verkeerd verzorgd, denk aan te krappe huisvesting, slechte voeding en eenzaamheid waardoor konijnen uiteindelijk gedragsproblemen kunnen gaan ontwikkelen. Vaak is het dan zo dat men het konijn dumpt en veelal na de zomervakantie gewoon een nieuw, schattig en klein leuk exemplaar uit de dierenwinkel haalt. Stichting konijnenbelangen is al enkele jaren bezig in de politiek om een verbod tot het verkopen van levende haven in dierenwinkels en tuincentra omdat er door de slechte informatie en impulsieve beslissingen dieren het slachtoffer worden van de mens.
quote:Op woensdag 21 juli 2010 19:32 schreef douche-eendje het volgende: De konijnen die niet verkocht worden gaan weer terug met de broodfokker en worden vaak levend ingevroren om te eindigen als slangenvoer.
Ah das een hele goeie, er zat een rubber balletje in dat hooiballetje! Die heb ik er wel al uitgehaaldquote:Op woensdag 21 juli 2010 22:52 schreef douche-eendje het volgende:
Het is inderdaad al een lekker hok om mee te beginnen, het ziet er vooral erg ruim en stevig uit. Ook erg leuk dat je 2 "wat oudere" konijntjes hebt gehaald.
Haal wel even dat belletje van de hooibal af, konijnen hebben nog wel eens dat ze in het ringetje waarmee het vast zit blijven haken met een van de nageltjes
quote:Op woensdag 21 juli 2010 19:32 schreef douche-eendje het volgende:De konijnen die niet verkocht worden gaan weer terug met de broodfokker en worden vaak levend ingevroren om te eindigen als slangenvoer.
wat een schatje!quote:Op donderdag 22 juli 2010 10:37 schreef mich1992 het volgende:
[..]
Ja, dat vond ik ook afschuwelijk..
Ons konijn dat lekker rondhuppelt in de tuin:
[ afbeelding ]
Konijnen zijn ook superleuke huisdieren, en op 28m2 moet dat zeker lukken. Ik zit op een kamer van 18m2quote:Op donderdag 22 juli 2010 17:31 schreef Chemiu het volgende:
Situatie: ik verhuis deze zomer naar een studio (1 kamer, totaal 28 vierkante meter) en vind dat eigenlijk een beetje eenzaam. Huisdieren zijn officieel niet toegestaan in het complex, en monteurs kunnen mijn kamer binnenkomen zonder dat ik thuis ben, dus ik mag helaas geen kat (heb op dit moment een kat en ben dol op dat beest, maar die ontsnappen te snel als er een deur openstaat). Toen ik wat jonger was had ik een konijn, en dat was een superlief knuffelbeest dus ik zit nu te kijken of ik dan misschien een konijn kan houden op mijn kamer.
Per konijn moet je uitgaan van minimaal 1m2 aan hok. Aangezien konijnen sociale dieren zijn en het erg leuk vinden om een maatje te hebben en je de keuze nu nog hebt, ga voor 2 konijnen. Het liefst een gecastreerde ram en een voedster. Niks leuker dan een verliefd konijnenstel!quote:Het konijn zou overdag in een hok moeten zitten en zodra ik thuis ben vrij rondlopen binnen. Ik heb niet veel ruimte, wat zou de minimale maat zijn van een hok, uitgaande dat het konijn ook veel los rondloopt? Zijn er konijnenrassen die zich ook goed voelen in een wat kleiner hok? Ik kan me voorstellen dat een dwergje minder ruimte nodig heeft dan een vlaamse reus (om maar eens een vergelijking te maken). Zijn er nog rassen/mixjes die graag op schoot gaan? (want dat lijkt mij zelf erg gezellig, met konijn op schoot tv kijken, maar mijn oude konijn wilde absoluut niet opgetild worden. Of kan je ieder konijn daaraan laten wennen als je ze als baby maar veel oppakt?)
Kortom: welk ras/formaat konijn zou goed bij mij passen en hoe groot moet het hok dan minimaal zijn?
Ga naar een kln(kleindierliefhebbers Nederland)-geregistreerde fokker als je een specifiek ras wilt aan konijnen. Een goede kln-fokker houd zich bezig met de gezondheid en het karakter van het dier. Helaas zitten er ook bij de vereniging met voornamelijk goede fokkers ook een aantal foute fokkers, dus doe alleen wat goed voelt. Pas vooral op bij alle teddydwerg, teddywidders en pekingwidders. Dit zijn nog niet erkende rassen waar momenteel heel veel mee word "gefokt" omdat de konijnen er zo leuk uitzien, maar veel konijnen hebben door dit fokken ernstige gezondheidsproblemen en een zeer onderhoudsgevoelige vacht.quote:Komt het volgende probleem: waar haal je zo'n beestje vandaan? Niet bij een tuincentrum, liever ook niet bij een dierenwinkel, maar is marktplaats dan een goede plaats? Ik heb daar wel al een nestje dwergjes gezien dat binnenkort bij de moeder weg mag. Dat mag vanaf 5-6 weken zie ik daar?
Entingen zijn jaarlijks rond april/mei en september/oktober, vanwege de houdbaarheid van de entstof hebben veel dierenartsen een of meerdere entspreekuren. Prijzen wisselen van een euro of 8 tot 25 euro per konijn.quote:Laatste vraag: hoeveel ben je per maand gemiddeld kwijt aan het levensonderhoud van een konijn?Dus inclusief inentingen bij de dierenarts, brokjes, hooi/stro/zaagsel, knaagstengsels etc.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |