Dat is jammer genoeg het resultaat omdat we niet af kunnen stappen van het idee dat we meer meer meer moeten. We zouden moeten toewerken naar een maatschappij waarin we juist minder zouden werken.quote:Op zaterdag 3 april 2010 12:38 schreef Dingess het volgende:
[..]
Minder mensen nodig --> meer werklozen?
Chapeau! Volledig mee eens!quote:Op donderdag 8 april 2010 07:55 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Dat is jammer genoeg het resultaat omdat we niet af kunnen stappen van het idee dat we meer meer meer moeten. We zouden moeten toewerken naar een maatschappij waarin we juist minder zouden werken.
Als een schaap over de dam is...quote:Op donderdag 8 april 2010 07:55 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Dat is jammer genoeg het resultaat omdat we niet af kunnen stappen van het idee dat we meer meer meer moeten. We zouden moeten toewerken naar een maatschappij waarin we juist minder zouden werken.
We zijn met z'n allen geautomatiseerder dan ooit terwijl we het tegelijkertijd drukker dan ooit hebben. Dat lukt dus goed...quote:Op woensdag 31 maart 2010 22:48 schreef JoPiDo het volgende:
de bedoeling van al dat geautomatiseer is dat er minder gewerkt hoeft te worden, dus wat is het probleem?
Zie ik niet gebeuren, dat is veel te ongezellig.quote:Cafe's restaurants (grotendeels geautomatiseerd)
Volg mij dan maar! Ik werk 22 uur zodat uit net uit de uitkering ben.quote:
Veel werkzaamheden zijn moeilijk te automatiseren: de busschaufeurs, callcenters, schoonmakers, bediening enz. zullen in elk geval zeker niet binnen 10 jaar serieus vervangen worden. de systemen om zulke zaken te automatiseren zijn zo complex (vooral wanneer veel mechanica nodig is om handenarbeid te vervangen) dat het veel te duur zou worden.quote:Op woensdag 31 maart 2010 22:41 schreef Buschetta het volgende:
Vraag me af hoe de politiek met het volgende omgaat.
Komende 10 jaar is het mogelijk om de volgende banen te vervangen.
- Kassameisjes (afreken computers etc.)
- Magazijn medewerkers (RFID Chips/ robots)
- Buschauffeurs (Electronische geleiding)
- Callcenters sterk ingekrimpt (electronische stemherkenning / IVR)
- Cafe's restaurants (grotendeels geautomatiseerd)
- Schoonmakers (inkrimping door automatisering)
Het zal wellicht langer duren maar het is niet ondenkbaar dat dit vrij snel gaat gebeuren. Multinationals zullen zeker deze zaken implementeren als de klant het accepteert. Er zijn al genoeg bedrijven die zo werken.
Kan een deel van de bevolking echt niet meekomen de komende decennia en gewoonweg gedwongen worden in armoede door een lager IQ of opleiding? Dit werd mij geleerd op de lagere school 20 jaar geleden.
Mja, leuke uiteenzetting, maar het is vooralsnog niet gebeurt. In alle stadia die de industriele revolutie (eigenlijk meer een evolutie) heeft door gemaakt nog niet.quote:
Nogal een verschil he de laatste 5 jaar kan elke idioot iet automatiseren met een arduino.quote:Mja, leuke uiteenzetting, maar het is vooralsnog niet gebeurt. In alle stadia die de industriele revolutie (eigenlijk meer een evolutie) heeft door gemaakt nog niet.
Tja, we zouden ook geen papier meer nodig hebben in het computertijdperk.quote:Op zondag 25 april 2010 00:00 schreef Buschetta het volgende:
de busschaufeurs - reken maar dat azie grotendeels automatisch draait dan.
callcenters - onze callcenters hebben een groot aandeel wereldwijd en dat is over 10 jaar geautomatiseerd
schoonmakers - roomba in het groot.
bediening - zelfs hier in Tsjechie hebben we al bars met eigen dranktaps en bestel systeem
[..]
Nogal een verschil he de laatste 5 jaar kan elke idioot iet automatiseren met een arduino.
Zullen heus wel mensen op bepaalde functies nodig zijn maar ik verwacht rond de 50% inkrimping
Ik heb al in geen 5 jaar een papieren brief geschreven. Ontvang wel per jaar +4000 emails met daadwerkelijke communicatie.quote:Op zondag 25 april 2010 00:42 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Tja, we zouden ook geen papier meer nodig hebben in het computertijdperk.
Nou, vergeet het maar.
Zoals ik al aangaf, het zelf-afrekenen systeem verdween hier net zo snel weer als het kwam. Het komt er op neer dat dan de klant alles zelf moet doen in plaats van dat je hulp krijg van een kassameisje. Dat kassa meisje kan inspringen op onverwachte situaties, de bliepmachiene niet. Dus om de haverklap krijg je een storing (er zit iets vas, er moet opniew gebliept worden, enz.)quote:Op zondag 25 april 2010 00:00 schreef Buschetta het volgende:
de busschaufeurs - reken maar dat azie grotendeels automatisch draait dan.
callcenters - onze callcenters hebben een groot aandeel wereldwijd en dat is over 10 jaar geautomatiseerd
schoonmakers - roomba in het groot.
bediening - zelfs hier in Tsjechie hebben we al bars met eigen dranktaps en bestel systeem
[..]
Nogal een verschil he de laatste 5 jaar kan elke idioot iet automatiseren met een arduino.
Zullen heus wel mensen op bepaalde functies nodig zijn maar ik verwacht rond de 50% inkrimping
Zeg idioot, waar is de human factor?quote:Op woensdag 31 maart 2010 22:41 schreef Buschetta het volgende:
Vraag me af hoe de politiek met het volgende omgaat.
Komende 10 jaar is het mogelijk om de volgende banen te vervangen.
- Kassameisjes (afreken computers etc.)
- Magazijn medewerkers (RFID Chips/ robots)
- Buschauffeurs (Electronische geleiding)
- Callcenters sterk ingekrimpt (electronische stemherkenning / IVR)
- Cafe's restaurants (grotendeels geautomatiseerd)
- Schoonmakers (inkrimping door automatisering)
Het zal wellicht langer duren maar het is niet ondenkbaar dat dit vrij snel gaat gebeuren. Multinationals zullen zeker deze zaken implementeren als de klant het accepteert. Er zijn al genoeg bedrijven die zo werken.
Kan een deel van de bevolking echt niet meekomen de komende decennia en gewoonweg gedwongen worden in armoede door een lager IQ of opleiding? Dit werd mij geleerd op de lagere school 20 jaar geleden.
En mooi en degelijke sierwerk in bestrating wordt tegenwoordig zeer goed betaald en wat dacht je van hoveniers ???quote:Op zondag 25 april 2010 13:13 schreef Frezer het volgende:
Overigens zijn beroepsgroepen van bijvoorbeeld stratenmaker en bouwvakker ook typische groepen die weinig tot niks te vrezen hebben van automatisering.
Door de steeds strengere arbowetgeving hebben die ook te maken met verdergaande mechanisatie van hun werk. Formeel mag een stratenmaker nog maar iets van 5 uur zwaar fysiek werk doen per dag.quote:Op zondag 25 april 2010 13:13 schreef Frezer het volgende:
Overigens zijn beroepsgroepen van bijvoorbeeld stratenmaker en bouwvakker ook typische groepen die weinig tot niks te vrezen hebben van automatisering.
Dus zijn er nog meer stratenmakers nodig, en sierwerk leggen met een machine, dat denk ik niet hequote:Op zondag 25 april 2010 13:30 schreef du_ke het volgende:
[..]
Door de steeds strengere arbowetgeving hebben die ook te maken met verdergaande mechanisatie van hun werk. Formeel mag een stratenmaker nog maar iets van 5 uur zwaar fysiek werk doen per dag.
Klopt sierwerk blijft handwerk maar de grote klap zijn toch de opdrachten van overheden en die zullen meer en meer mechanisch straten voorschrijven.quote:Op zondag 25 april 2010 13:44 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
Dus zijn er nog meer stratenmakers nodig, en sierwerk leggen met een machine, dat denk ik niet he
dat is op de knieën en hakken maar, jongen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |