quote:
Op donderdag 1 april 2010 22:59 schreef Peterselieman het volgende:Ik hoorde dat die contracten bij de concurrenten zo flinterdun zijn en zo slecht qua voorwaarden dat de bezorgers er door te tekenen alleen maar op achteruit gaan.
In die CAO "Nieuwe Postbedrijven" staat precies welke rechten de bezorgers krijgen. Het was inderdaad vrij minimaal, maar ongeveer vergelijkbaar met wat een postbezorger bij TNT krijgt. Minimum uurloon, 4 weken doorbetaalde vakantie per jaar, 8% vakantiegeld, etc.
Maar ongetwijfeld hebben ze zelf nog een trukendoos opengetrokken, om het minder aantrekkelijk te maken. Ongetwijfeld hebben ze het maandsalaris gebaseerd op een veel te laag ingeschat aantal werkuren, zodat je omgerekend per daadwerkelijk gewerkt uur net zo laag uitkomt als nu. Ook mag je dan niet meer voor meerdere postbedrijfjes tegelijk werken, omdat het concurrentiebeding van toepassing is. En je moet de arbeid nu zelf verrichten, met een OVO mag je het in principe weer aan iemand anders uitbesteden.
Ook is mogelijk dat Sandd vooral de jongere bezorgers benaderd heeft, die onder het minimumJEUGDloon vallen. Dat is zo laag dat ze met stukloon meer verdienen. Ook is het zo dat bij een aovk de werkgever jou specifieke instructies mag geven over hoe je je werk moet doen, bijv. de volgorde waarin je je wijk loopt, en hoe je sorteert. Bij een OVO mogen ze alleen aangeven hoe het gewenste resultaat moet zijn, bijv. alle post uiterlijk donderdag voor 18.00 uur in de juiste bus.
Het is natuurlijk ook goed mogelijk om contracten zodanig vorm te geven dat de bezorgers van Sandd nog steeds heel veel flexibiliteit hebben, maar ik ga ervan uit dat Sandd de contracten zo onaantrekkelijk mogelijk heeft ingericht. Eigenlijk zou ik wel even zo'n Sandd-contract willen zien.....
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...