quote:
Op woensdag 31 maart 2010 18:08 schreef Fortune_Cookie het volgende:Waarom vraag je hier enkele centimeters beneden dan nogmaals om mijn definitie ván?
Ik vroeg niet zozeer een definiëring, maar een praktische invulling.
Ik heb al een opzetje gegeven door eerder te stellen dat het niet strikt aan de vijf zuilen houden, zoals bijvoorbeeld niet vijf keer per dag bidden, waarschijnlijk volgens jouw maatstaf gematigd is.
Is gematigd handen schudden of geen hoofddoek dragen? Schoenen dragen in de moskee en af en toe een frikandelletje eten?
quote:
Technisch gezien niet, maar perceptioneel gezien wel. Islam in uitvoering is namelijk de enige islam waar we ons bewust van zijn.
Over semantische woordspelletjes gesproken...
Nee, als een moslim een biertje drinkt is dit geen (nieuwe) gematigde islam.
quote:
Dus de ware religie is altijd een leugen geweest!
We maken GROTE stappen nu
De overleveringen aan Mohammed zijn tijdloos en altijd geldend. Er is hier geen ruimte voor andere gezichtsvelden of nuanceringen mogelijk.
Zelfs een koranvertaling wordt beschouwd als een interpretatie.
quote:
IEDER heilig geschrift is dat. Dat in sommige religies meer persoonlijke invulling van het geloof plaatsvindt dan in anderen, dat is inderdaad zo. Maar ook dat verandert met de tijd, de cultuur en de poltiek van de plaats waar e.e.a. zich afspeelt.
Ik denk dat het onverstandig is om heilige geschriften hierop te vergelijken. De epistemologische en historische onderzoeken van de Bijbel is van hele andere orde dan bij de Koran. Impliciet hoe men de teksten uit deze geschriften afzonderlijk beschouwt.
quote:
Dus nogmaals: de stelling 'er bestaat geen gematigde islam' is inhoudsloos. Er bestaat volgens jouw redenatie ook geen gematigd christendom, maar slechts de persoonlijke invulling van het geschrift. Jodendom, zelfde laken een pak.
Er bestaat de islam. Er bestaat het christendom. Deze religies kunnen onderverdeeld worden, bijvoorbeeld soennieten en sjiieten onder moslims en rooms-katholieken en anglicanen onder christenen.
De 'gematigde islam' is, in mijn optiek, enkel een poging om conclusies dat islamitisch geïnspireerd radicalisme correleert met de islam te vlug af te zijn. Nogmaals, dit maakt de term eerder ideologisch dan een reële beschrijving.
De islam heeft geen twee gezichten; goed en slecht.
quote:
Er bestaat een gematigd beleden islam.
Ik blijf het oneens met dit standpunt. Ik zie een verschil met de originele stellingname.
De islam is ondeelbaar. Geen twee vormen goed en slecht.
Er zijn moslims die in meer of mindere mate hun geloof links laten liggen, maar de facto is dit geen onmiddellijke ontstaan van een gematigde variant van de islam.
quote:
Al gedaan.
Op een wollige manier, maar ik had gehoopt op een praktische toepassing.
quote:
Absoluut. Maar perceptie is alles. Dat maakt deze discussie zo ongeevenaard zinloos. Wie zich islamiet noemt en als zodanig wordt erkend door anderen (ongeacht wie) is daarmee al snel onderdeel van die islam.
Deze discussie is totstand gekomen door de suggestie dat degenen die stellen dat er geen gematigde islam bestaat wel ex-islamieten (of afvalligen) moeten zijn. Dit is simpelweg onzin.
Er bestaat daarnaast geen consensus hierover het bestaan van een gematigde en daaraan parallel een oorlogszuchtige islam.
Daarnaast heb je ook al gesteld dat je het hekelt als men de conclusie
islam is islam, dus islamterrorisme is de schuld van de islam in zijn geheel trekt.
En het lijkt erop dat alleen vanuit dit gezichtsveld de term 'gematigde islam' in het leven is geroepen. Niet om een reële beschrijving te maken, maar om bepaalde critici de mond te snoeren.
quote:
Maar het onderscheid tussen de niet bestaande entiteit 'islam' en de door mensen gepercipieerde islam is zo nietszeggend.
Dat is het ook, maar tegelijkertijd heeft het vele aspecten. Ik heb al iets gezegd over obscuriteit, spiritualiteit, altruïsme, occultisme, zingeving, etc.
quote:
Hoe wij de islam zien zit hem voornamelijk in het handelen van de mensen die claimen deze aan te hangen, selectief quotende .wmm artiesten daargelaten.
Hier ben ik het ook niet helemaal mee eens. Mensen die geloven hebben allereerst een band met het transcendente. Dit meet zich helemaal niet per definitie af aan handelen. Bovendien wordt het menselijk handelen ook door tal van andere factoren beïnvloed naast religiositeit.
quote:
Mij is het helder dat ons meningsverschil hierin vooral semantisch van aard is.
Hier ben ik het ook niet mee eens. Ik vind juist de term 'gematigde islam' eerder een ideologische term dan een reële beschrijving.
De enige functie die het heeft is is politiek-ideologisch en juist niet religieus, dat ik duid.
quote:
Wel ben ik benieuwd of je na een discussie als dit van mening bent dat de stelling "er bestaat geen gematigde islam" van enig praktisch belang is.
Ik krijg steeds meer de indruk dat deze discussie van een enorm belang is. De term gematigde islam is geen islamitische term, want Allah is immers ondeelbaar.
En er wordt in de koran niet gesproken over gematigd als het geloof van een moslim in Allah vermindert.
'Gematigde islam' lijkt als term vooral een sussende bedoeling te hebben als tegenhanger voor het geweld en terreur om daarmee critici munitie te ontnemen.
[ Bericht 0% gewijzigd door damian5700 op 31-03-2010 19:13:23 ]