Hoezo vallen ze dan weg? Dat volg ik even niet. Het zou raarder zijn als de bijbel de enige was die dergelijke verhalen bracht en anderen volken er nooit iets van meegekregen hebben.quote:Op zaterdag 3 april 2010 09:27 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Je moet mijn zin hier ook in zijn context lezen, en niet veralgemeniseren. Je zegt zelf: Dit klopt allemaal. Er zijn erg veel parallellen tussen Genesis en andere oude ‘oorsprong-verhalen’ en mythes. Sommigen van die andere oorsprong verhalen zijn bovendien eerder genoteerd. Maar wat voor conclusies verbindt jij daaraan?
Als je dat weet, waarom zou je er dan nog aandacht aan besteden? Dan vallen zondeval, en de zes dagen schepping weg, omdat het ook bij andere volken zo was. Voor mij is het dan klip en klaar, en ik denk voor 90% van de bevolking.
Er staat niet in de bijbel hoe oud de aarde is.quote:Op zaterdag 3 april 2010 09:27 schreef Berjan1986 het volgende:
De wetenschap heeft al gezien dat de Aarde veel ouder is, dan wat er in de Bijbel zou staan.
Ik denk ook niet dat die zes dagen in Genesis letterlijk zijn.quote:Op zaterdag 3 april 2010 09:27 schreef Berjan1986 het volgende:
Ook kan de schepping van de Aarde nooit in zes dagen gebeurd zijn, de Aarde evolueert nog steeds.
Dat erken ik ook. Waar lieg ik dan precies? Lieg ik half omdat ik niet jouw ietwat ad hoc interpretaties overneem?quote:Op zaterdag 3 april 2010 09:27 schreef Berjan1986 het volgende:
Jij liegt half en half spreek je de waarheid: Er zijn erg veel parallellen met andere oorsprong verhalen en mythes. Dat is waar.
Jep. Dan nog is het de vraag of de verhalen ook ouder en vooral oorspronkelijker zijn.quote:Op zaterdag 3 april 2010 09:27 schreef Berjan1986 het volgende:
Sommige van die andere verhalen zijn eerder genoteerd: Dat is een leugen, de meesten zijn eerder genoteerd, misschien wel allemaal. De Egyptische, de Babylonische en de Sumerische mythes zijn allemaal eerder genoteerd.
Dat lijkt me in het geval van de maagdelijke geboorte wat vergezocht, eerlijk gezegd. Die profetie over Hizkia in Jes. 7 is allesbehalve zonneklaar over een maagdelijke geboorte, laat staan over de maagdelijke geboorte van de messias.quote:Op zaterdag 3 april 2010 09:27 schreef Berjan1986 het volgende:
En wat als de schrijvers van de evangeliën dat WEL dachten?
Jawel, het wordt immers in twee evangeliën vermeldt en nergens tegengesproken.quote:Op zaterdag 3 april 2010 09:27 schreef Berjan1986 het volgende:
Trouwens, maar twee van de vier evangeliën hebben het over maagdelijke geboorte, de andere twee vonden de geboorte niet belangrijk en beginnen meteen met de doop van Jezus. Zo duidelijk is de Bijbel er dus niet over.
Serieus, waar baseer je dit op? Kan je dat concretiseren? Over welke Egyptische verhalen gaat het dan? En waarom die twee?quote:Op zaterdag 3 april 2010 09:27 schreef Berjan1986 het volgende:
NEEN, als je kijkt naar Egyptische verhalen over de schepping, dan hebben ze meerdere verhalen (meer dan twee zelfs) gebruikt en verwerkt tot een verhaal.
Ik ken veel van die soort speculatieve theoriën, vaak is er ook nogal sprake van het projecteren van bijbelse zaken en bijbelse thema's op oudere verhalen om overeenkomsten te zoeken. Heb je iets van een bron of grondtekst voor me?quote:Op zaterdag 3 april 2010 09:27 schreef Berjan1986 het volgende:
De zondeval is dan weer afkomstig van de Sumerische mythes, die het hebben over: Zij die uit de Hemel kwamen, en het houden van de mens als slaaf voor deze goden. Totdat de mens seks had, en uit hun midden gestoten werden. En seks symboliseert men dan met "eten van de verboden vrucht". Doet dat een belletje rinkelen?
Hij gebruikt zijn macht, zoveel is duidelijk.quote:Op zondag 4 april 2010 12:38 schreef carramba het volgende:
Machtsmisbruik is zo overduideleijk aanwezig in de teksten die ik aanhaal dat het er vanaf druipt.
1) God heeft de mensjes gemaakt. Dat kan hij omdat hij oppermachtig is en hij kan ze straffen omdat hij verkeerd heeft ingeschat hoe het een en ander zou verlopen. Voor mij is dat een schoolvoorbeeld van misbruik maken van je macht.
2) De duivel wordt hier ook aangepakt, en volgens de machtsverhouding is ook de duivel ondergeschikt aan god. Dus ook weer een voorbeeld van machtsmisbruik.
3) Vervolgens gaat hij de mensen ervan weerhouden om van de levensboom te eten. Weer een demonstratie van misbruik van zijn macht. Enfin zo kan ik nog wel even doorgaan.
T'is een kwestie van wie het grootste geweer heeft en dat is in dit geval god. Is het zo voldoende onderbouwd of moet ik echt specifiek worden?
Helmaal niet. Ik refereer naar de wachters die in het boek Henoch beschreven staan. Ik heb niet het idee dat je helemaal begrijpt wat ik bedoel. Daarbij komt dat de hebreers er ook een naam aan moesten geven zonder dat ze meteen de technologische hoogstandjes van deze figuren moesten gaan uitleggen. Dus werd het een boodschapper of iets in die strekking.quote:Op maandag 5 april 2010 11:25 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Even beter lezen; waar jij naar refereert zijn "cherubiem". Deze komen bijvoorbeeld voor in Genesis 3,
maar worden zo'n 90 keer genoemd in het OT. Het woord " engel" is wat in het Hebreeuws
"mal' ach" wordt genoemd, wat onder andere " boodschapper" betekent.
Nephilim zal een betekenis hebben in de strekking van 'groot' maar dan in de zin van wijs. Ze waren naast groot ook bekend of beroemd. De kinderen van de godenzonen waren bijzonder dat lijkt me duidelijk.quote:Dit staat ook in Genesis 6 (en de Nephilim worden nog in Numeri genoemd), en niet alleen in Henoch. Daar wordt gesproken over de Nephiliem, waarvan de betekenis niet helemaal meer zeker is. De betekenis die jij er aan geeft lijkt me weer uit de lucht gegrepen, maar dat zul je ondertussen wel begrijpen van me.
"Macht gebruiken" is niets mis mee. Maar misbruiken is wel verkeerd.quote:Op maandag 5 april 2010 22:45 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Hij gebruikt zijn macht, zoveel is duidelijk.
Maar waarom noem jij het misbruik?
Goed, het is niet leuk om op je vingers getikt te worden. Maar de gestraften doen ook iets fout en worden gecorrigeerd. Op zichzelf is dat geen misbruik.
Nou ga je ervan uit dat de schepping een democratie is, waarin de meerderheid van stemmen zou gelden. Lastige veronderstelling, want heeft elk insect dan ook een stem? Dan konden wij als mensen het nog wel eens afleggen!quote:Op dinsdag 6 april 2010 01:16 schreef carramba het volgende:
[..]
"Macht gebruiken" is niets mis mee. Maar misbruiken is wel verkeerd.
Waneer je tussen twee vechtende partijen optreed en je macht gebruikt om vrede te stichten tussen de vechtersbazen dan zie ik dat als 'gebruik van macht' in de positieve zin. Je bent dan een soort rechter die beslist dat beide partijen zich aan jou uitspraak moeten houden. In de regel is de rechter in deze onpartijdig en zal aan beide partijen voorstellen om een beetje te geven en te nemen en hij is de partij die beslist hoeveel welke partij moet neen en geven. Zo komt de rechter tot een compromie waar beide mee zullen moeten leven. Ik zie dat als volkomen rechtvaardig en de juiste manier om een probleem aan te pakken.
In genesis iets iets anders aan de hand. Hier is de rechter ook de beul en zet alle partijen naar zijn hand omdat hij dat zo wil. God is niet neutraal in deze maar de dictator.
Hier is niet van belang wat de partijen willen het gaat alleen om wat god wil. Tegelijkertijd is hij ook nog de rechter en heeft alle macht aan zijn zijde omdat hij het grootste geweer heeft. God is hier de eiser, rechter en beul in een persoon.
En dat is dus misbruik van macht en niet veel anders dan pure terrorisme. (Als je niet doet wat ik zeg dan.........). Kijk als god nou zou zeggen: "ik heb die mensen zo gemaakt en ze de keuze gegeven dus welke keuze ze ook maken ik zal me er aan schikken en desnoods en compromie sluiten zodat zowel ik als mijn creatie tevereden zijn"....dan alle lof voor god. Maar het is een machtswellusteling die als een klein kind zit te jammeren omdat chocomel heeft gekregen terwijl hij fristie wilde.
Maar goed dit is dus wat de bijbel ervan gemaakt heeft maar in werkelijkheid denk ik dat het verhaal anders in elkaar zit.
quote:Op maandag 5 april 2010 11:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Zoals ik zei was er geen kwade wil in het spel en zag ik simpelweg niet dat het topic al gesloten was. Als jij het graag als een " trap na" wilt interpreteren moet je dat zelf weten. Je hebt nog steeds niet je PM (personal mail) geactiveerd, dus ik doe het zo even.
Ok .... maar dan moet je je werknemers niet de mogelijkheid tot kiezen geven om als ze een keuze maken die jou niet bevalt ze dan te gaan ontslaan. Want dat is dus machtsmisbruik.quote:Op dinsdag 6 april 2010 01:28 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nou ga je ervan uit dat de schepping een democratie is, waarin de meerderheid van stemmen zou gelden. Lastige veronderstelling, want heeft elk insect dan ook een stem? Dan konden wij als mensen het nog wel eens afleggen!
Ik zou god als schepper meer zien als oprichter van een bedrijf. En die heeft het recht om dat bedrijf naar zijn beeld en gelijklenis te modelleren. En wie daar niet in past of wil passen, wordt ontslagen.
Nee.quote:Op dinsdag 6 april 2010 01:39 schreef carramba het volgende:
[..]
Ok .... maar dan moet je je werknemers niet de mogelijkheid tot kiezen geven om als ze een keuze maken die jou niet bevalt ze dan te gaan ontslaan. Want dat is dus machtsmisbruik.
Je moet dan stellig zijn als baas: "het is mij bedrijf, ik bepaal hier de regels en niemand heeft hier iets in te brengen" Dan is dat duidelijk en volkomen gerechtvaardigd als hij iemand ontslaat omdat hij zich niet aan de regels heeft gehouden.
Zie je het verschil?
De enige conclussie die je daaruit zou kunnen trekken is dat er geen sprake was van een keuze....toch een deel van het fundament van het christendom.........ik denk dat je gelijk hebt.quote:Op dinsdag 6 april 2010 01:56 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nee.
Want hij heeft toch gezegd dat ze van die bomen niet mochten eten. En dat waren ze zich toch ook bewust: Eva spartelde tegen. De slang overtuigde haar en had gewoon gelijk in zijn argumenten, maar vertelde er de consequenties niet bij.
Consequenties die god wel liet zien/voelen!
nog fundamenteler, hoe kan god van Eva verwachten dat ze zich aan een gebod houdt als ze nog geen besef heeft van goed en kwaad?quote:Op dinsdag 6 april 2010 01:56 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nee.
Want hij heeft toch gezegd dat ze van die bomen niet mochten eten. En dat waren ze zich toch ook bewust: Eva spartelde tegen. De slang overtuigde haar en had gewoon gelijk in zijn argumenten, maar vertelde er de consequenties niet bij.
Consequenties die god wel liet zien/voelen!
Logische verklaring? Dat het mythes zijn, verhalen. Doe je dit soort "high-tech" analyses op al die honderden of duizenden mythen die de geschiedenis rijk is?quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:50 schreef carramba het volgende:
Nu kan het best dat mijn uitleg jou uit de lucht gegrepen lijkt maar welke logischer verklaring heb jij dan? Die heb je niet en dat kan ik weer niet begrijpen van je.
Wat betreft die twee bomen was er geen keuze: die waren gewoon verboden. Punt.quote:Op dinsdag 6 april 2010 02:31 schreef carramba het volgende:
[..]
De enige conclussie die je daaruit zou kunnen trekken is dat er geen sprake was van een keuze....toch een deel van het fundament van het christendom.........ik denk dat je gelijk hebt.
Ik ga daar nog eens naar kijken.
Ze hoeft niet te weten van goed en kwaad, ze moet weten dat het verboden is en zich daar aan houden. In het volste vertrouwen dat god gelijk heeft.quote:Op dinsdag 6 april 2010 08:55 schreef Sattyagraha het volgende:
[..]
nog fundamenteler, hoe kan god van Eva verwachten dat ze zich aan een gebod houdt als ze nog geen besef heeft van goed en kwaad?
Dat is alsof je van een peuter verwacht dat hij niets uit het keukenkastje drinkt.
Precies "ze moeten weten" dat als iets verboden is het niet goed is om het toch te doen. Maw. ze moeten beseffen wat goed en kwaad is en dat deden ze dus al zonder dat ze van de boom hadden gegeten. De boom ging niet om kennis van goed en kwaad.quote:Op dinsdag 6 april 2010 10:38 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ze hoeft niet te weten van goed en kwaad, ze moet weten dat het verboden is en zich daar aan houden. In het volste vertrouwen dat god gelijk heeft.
Het schijnt niet tot je door te dringen dat je niet alles over een kam kan scheren.quote:Op dinsdag 6 april 2010 09:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Logische verklaring? Dat het mythes zijn, verhalen. Doe je dit soort "high-tech" analyses op al die honderden of duizenden mythen die de geschiedenis rijk is?
De kennis van goed en kwaad is niet nodig om te weten dat iets niet mag. Dat je je lastig kan indenken wat de eventuele consequenties zijn is een ander verhaal.quote:Op dinsdag 6 april 2010 12:08 schreef carramba het volgende:
[..]
Precies "ze moeten weten" dat als iets verboden is het niet goed is om het toch te doen. Maw. ze moeten beseffen wat goed en kwaad is en dat deden ze dus al zonder dat ze van de boom hadden gegeten. De boom ging niet om kennis van goed en kwaad.
Dezelfde "analyses" die jij doet hebben mensen ook op Babylonische en Egyptische mythes toegepast, en ook op andere verhalen in het OT. Waarop men met UFO's, buitenaardse wezens en weet ik wat aan komen zetten. Als je genoeg graaft, kun je waarschijnlijk zelfs wel toepassingen van de magnetron of plasma-tv vinden in oude geschriften met soortgelijke redenaties.quote:Op dinsdag 6 april 2010 12:18 schreef carramba het volgende:
[..]
Het schijnt niet tot je door te dringen dat je niet alles over een kam kan scheren.
Nee, ze hoeft niet te weten van goed of kwaad, ze vertrouwde het woord van god blindelings. Zoals een kind alles gelooft wat de ouders zeggen.quote:Op dinsdag 6 april 2010 12:08 schreef carramba het volgende:
[..]
Precies "ze moeten weten" dat als iets verboden is het niet goed is om het toch te doen. Maw. ze moeten beseffen wat goed en kwaad is en dat deden ze dus al zonder dat ze van de boom hadden gegeten. De boom ging niet om kennis van goed en kwaad.
Dat denk ik wel. Als je wil weten of iets goed of kwaad is dan kan dat alleen als je in termen van voordeel en nadeel kan denken. Dat is namelijk waar ons brein voor is. Bij dieren gebeurt dat gedeeltelijk instinktief en wij gebruiken ons denkvermogen ook instinktief.quote:Op dinsdag 6 april 2010 12:57 schreef Goldfoxx het volgende:
[..]
De kennis van goed en kwaad is niet nodig om te weten dat iets niet mag. Dat je je lastig kan indenken wat de eventuele consequenties zijn is een ander verhaal.
Natuurlijk kun je gaan bagatelliseren met Ufo's, buitenaardse wezens, magnetrons en plasma Tv's. Maar antwoorden geeft nog religie nog wetenschap. Religie lijkt me al ruimschoots achterhaald, wetenschap worsteld met bijv. missing links. Er zijn genoeg uitermate vreemde zaken die geen van beide kunnen verklaren.quote:Op dinsdag 6 april 2010 13:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dezelfde "analyses" die jij doet hebben mensen ook op Babylonische en Egyptische mythes toegepast, en ook op andere verhalen in het OT. Waarop men met UFO's, buitenaardse wezens en weet ik wat aan komen zetten. Als je genoeg graaft, kun je waarschijnlijk zelfs wel toepassingen van de magnetron of plasma-tv vinden in oude geschriften met soortgelijke redenaties.
Wie zegt dat ik het uit de bijbel of de Torah heb?quote:Op dinsdag 6 april 2010 13:47 schreef Burakius het volgende:
Je zit helemaal te praten over andere Goden die de baas zijn over God etc. Dit kan je echt nergens in de Torah of NT vinden.
Maar ze wist het wel!quote:Op woensdag 7 april 2010 02:40 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nee, ze hoeft niet te weten van goed of kwaad,
Nou dat valt wel mee want de slang heeft haar toch overtuigd...... en dat is geen blijk van blind vertrouwen.quote:ze vertrouwde het woord van god blindelings.
Omdat zelf een kind beseft dat wat mama en papa zeggen goed voor ze is. Besef van goed en kwaad of beter gezegd besef van voordeel en nadeel is een aangeboren eigenschap.quote:Zoals een kind alles gelooft wat de ouders zeggen.
Als de slang er niet aan te pas was gekomen dan had ze waarschijnlijk nooit van de boom gegeten. Maar ze heeft eerst het verhaal van de slang aangehoord en is pas nadat ze overtuigd was van de boom gaan eten. In werkelijkheid heeft ze niet letterlijk van de boom gegeten maar feiten aangehoord die god niet wilde dat de mens aan de weet kwam.quote:Als ze het onderscheid tussen goed en kwaad had geweten, was ze wantrouwiger geweest naar de slang toe.
En met recht want de slang vertelde de waarheid en pas toen besefte de mens dat god een leugenaar was.quote:Maar ze geloofde dat god, en iedereen anders, de waarheid sprak en dus geloofde ze de slang.
Je knipt mijn tekst aan stukken en daardoor verlies je de samenhangende betekenis.quote:Op woensdag 7 april 2010 03:28 schreef carramba het volgende:
[..]
Maar ze wist het wel!
[..]
Nou dat valt wel mee want de slang heeft haar toch overtuigd...... en dat is geen blijk van blind vertrouwen.
[..]
Omdat zelf een kind beseft dat wat mama en papa zeggen goed voor ze is. Besef van goed en kwaad of beter gezegd besef van voordeel en nadeel is een aangeboren eigenschap.
[..]
Als de slang er niet aan te pas was gekomen dan had ze waarschijnlijk nooit van de boom gegeten. Maar ze heeft eerst het verhaal van de slang aangehoord en is pas nadat ze overtuigd was van de boom gaan eten. In werkelijkheid heeft ze niet letterlijk van de boom gegeten maar feiten aangehoord die god niet wilde dat de mens aan de weet kwam.
[..]
En met recht want de slang vertelde de waarheid en pas toen besefte de mens dat god een leugenaar was.
Ben ik niet met je eens. Het goed en kwaad uit de bijbel gaat wat verder dan voordeel en nadeel. Goed en kwaad zijn veel grotere concepten, waar het niet alleen om voordeel en nadeel gaat, maar nog eerder om juist en onjuist. Het voordeel en nadeel komen voort uit het goed en kwaad, maar is niet het goed en kwaad zelf, het voordeel/nadeel staan er in zekere zin zelfs buiten (beetje lastig te omschrijven, ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel)quote:Op woensdag 7 april 2010 02:46 schreef carramba het volgende:
[..]
Dat denk ik wel. Als je wil weten of iets goed of kwaad is dan kan dat alleen als je in termen van voordeel en nadeel kan denken. Dat is namelijk waar ons brein voor is. Bij dieren gebeurt dat gedeeltelijk instinktief en wij gebruiken ons denkvermogen ook instinktief.
Het gaat telkens om het afwegen wat in ons voordeel of nadeel is. Elke beslissing die wij nemen hoe onbelangrijk het ook lijkt is op basis van dit fenomeen gebasserd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |