Leuk Heb je specifiek op één school een stage aangevraagd, of gaat het om meerdere scholen? En onderbouw/bovenbouw/geen idee? Wat lijkt je leuk? Nederlands ging je geven toch?quote:Op maandag 10 mei 2010 15:52 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ik heb zojuist het aanvraagformulier voor een stageplaats ingevuld en verzonden. Spannend!
Het onderwijscentrum van de universiteit gaat op zoek naar een stageplaats aan de hand van voorkeuren die je op moet geven (regio, openbaar/christelijk) en je vak, wat in mijn geval inderdaad Nederlands is. Dus het is voor mij een verrassing waar ik terecht ga komen!quote:Op maandag 10 mei 2010 15:54 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
Leuk Heb je specifiek op één school een stage aangevraagd, of gaat het om meerdere scholen? En onderbouw/bovenbouw/geen idee? Wat lijkt je leuk? Nederlands ging je geven toch?
/vragenkanon
Spannend!quote:Op maandag 10 mei 2010 15:56 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Het onderwijscentrum van de universiteit gaat op zoek naar een stageplaats aan de hand van voorkeuren die je op moet geven (regio, openbaar/christelijk) en je vak, wat in mijn geval inderdaad Nederlands is. Dus het is voor mij een verrassing waar ik terecht ga komen!
Ik mis ook het feit dat gedragsproblemen en -stoornissen veel vaker voorkomen bij jongens dan bij meisjes, wat ook een oorzaak van afstroom kan zijn.quote:Op woensdag 12 mei 2010 20:13 schreef ShadyLane het volgende:
Meningen?
Er zijn goede punten naar voren gekomen, heb er wel bij een paar opmerkingen:quote:
Zal wel de aard van het beestje zijn, denk ik.quote:Op woensdag 12 mei 2010 21:13 schreef Hippos het volgende:
Alle punten zie ik ook deels terug. Het valt me in mijn 4V klas op hoe slordig de meeste jongens werken, de meest keurige schriften vind ik altijd terug bij de meiden
Ja, ben ik het wel mee eens.quote:Op woensdag 12 mei 2010 21:13 schreef Hippos ook:
]ik merk ook vaak aan mijn leerlingen dat ze een 'normale' klassikale uitleg heerlijk vinden. Recht toe, recht aan en gewoon opgaven maken. Neemt niet weg dat experimenteren en van het normale pad afwijken altijd goed is.
Dat is wel een vervelende situatie, zeker als collega's beginnen 'te lopen'. Bij ons is de directie momenteel bezig met de formatie, geloof ik.quote:Op woensdag 12 mei 2010 21:13 schreef Hippos:
Ik weet officieel nog steeds niet hoeveel uur ik krijg volgend jaar...dat begint me nu echt te irriteren, en andere collega's ook. Die gaan nu zelfs maar solliciteren op andere scholen omdat bij onze school nog maar weinig duidelijk is.
Ach, da's geweldig. Ik had dit jaar een géweldige groep examenkandidaten. Zal ze echt gaan missen.quote:Op woensdag 12 mei 2010 21:13 schreef Hippos ook nog:
Maar zoals ik hoorde (viavia) krijg ik volgend jaar zo goed als zeker een 4M klas...dat zou mijn eerste eindexamenklas worden
Ik zou het idd ook incidenteel doen. Ik had laatst voor de grap een zak Celebrations meegenomen. Dus ik zeg: "Nou, we gaan het huiswerk even nakijken. Wie het goede antwoord heeft, krijgt een snoepje". Hahaha, de motivatie steeg opeens tot het toppunt. Zelfs de meest ongemotiveerde slak ging eens rechtop zitten.quote:Op woensdag 12 mei 2010 21:55 schreef Gamefan24 het volgende:
3) Competitie-element is erg leuk verzonnen! Dit kun je zeker af en toe doen. Het is wel de vraag hoe vaak je dit kan doen. Doe je dit te vaak, zullen leerlingen dan niet alleen maar mee willen doen als ze een mars kunnen winnen? Je kan misschien ook trakteren als de hele klas aan een bepaalde eis voldoet..
Dat geldt voor élke leerling. Het begint al met enthousiasme. Wees enthousiast wat je die leerlingen wil vertellen. Als je het gaat vertellen als een verlepte krop sla van 3 weken oud, moet je ook niet rekenen op enige welwillendheid uit de klas. Ik ga geregeld de technische afdelingen in om te kijken waar de jongens mee bezig zijn. Vinden ze leuk.quote:Ik denk dat je jongens ook kan motiveren door het soms over dingen te hebben die zij leuk vinden. Niet te vaak, dan benadeel je de meisjes weer. Je moet jouw vak zo kunnen brengen, zodat ook jongens het interessant vinden. Er moet iets te vinden zijn, waardoor leerlingen (het liefst uit zichzelf) meer moeite willen doen voor het vak..
Het gaat er 100% om hoe je iets brengt. Ik heb altijd een heleboel extra werkbladen bij de hand. Als een leerling snel klaar met het werk is en ik geef hem/haar zo'n blad met de mededeling 'dit is best lastig maar ik weet zeker dat je het kunt, probeer het maar eens', dan wordt er altijd met veel ijver en plezier aan gewerkt. Als een leerling zijn/haar boeken is vergeten en ik geef zo'n zelfde blad met de mededeling 'jij gaat nu voor straf dit maken', wordt het altijd als een vervelend werkje beschouwd.quote:Op woensdag 12 mei 2010 22:27 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Dat geldt voor élke leerling. Het begint al met enthousiasme. Wees enthousiast wat je die leerlingen wil vertellen. Als je het gaat vertellen als een verlepte krop sla van 3 weken oud, moet je ook niet rekenen op enige welwillendheid uit de klas. Ik ga geregeld de technische afdelingen in om te kijken waar de jongens mee bezig zijn. Vinden ze leuk.
quote:Op woensdag 12 mei 2010 22:33 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Het gaat er 100% om hoe je iets brengt. Ik heb altijd een heleboel extra werkbladen bij de hand. Als een leerling snel klaar met het werk is en ik geef hem/haar zo'n blad met de mededeling 'dit is best lastig maar ik weet zeker dat je het kunt, probeer het maar eens', dan wordt er altijd met veel ijver en plezier aan gewerkt. Als een leerling zijn/haar boeken is vergeten en ik geef zo'n zelfde blad met de mededeling 'jij gaat nu voor straf dit maken', wordt het altijd als een vervelend werkje beschouwd.
Nee, zo ervaren ze dat volgens mij niet. Het niet meenemen van boeken leidt tot straf, dat is de boodschap en zo ervaren ze dat ook.quote:Op woensdag 12 mei 2010 23:28 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik vind dat altijd interessant
"Jij gaat nu voor straf dit maken" - en dan geef je ze werk van jouw vak. Dus jouw vak komt overeen met straf.
Ben ik niet met je eens; Nederlands en Engels zijn voor alle niveaus verplichte examenvakken...quote:Op woensdag 12 mei 2010 23:34 schreef kwakz0r het volgende:
talen liggen me iets te vaak in het verdomhoekje, alsof ze pertinent onnuttig zijn...
maar waarom dan meteen de suggestie om de extra talen te vervangen door nóg een algemeen science/onderzoeksvak? taalvaardigehid duits en frans is ook erg belangrijk, en het leren van meerdere talen is ook goed voor de ontwikkeling van je intelligentie en denkvermogen. ik durf te stellen dat je vaardigheden meer opschieten met het leren van een taal, dan met een algemeen kennisvak - want echt de wetenschappelijke diepte in zal een algemeen sciencevak niet gaan. het lijkt in die zin dan meer op geschiedenis of maatschappijleer dan op natuurkunde of scheikunde.quote:Op woensdag 12 mei 2010 23:51 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Ben ik niet met je eens; Nederlands en Engels zijn voor alle niveaus verplichte examenvakken...
er wordt vooral makkelijker over gedaan. ik denk dat er een hoger niveau bereikt zou kunnen worden als de houding rond moderne vreemde talen ambitieuzer zou zijn. het is al snel goed, een beetje babbelen, etc. terwijl kinderen zeker op het vwo echt wel meer zouden kunnen leren. stampen en grammatica pompen is echter uit den boze, terwijl in de exacte vakken het aanleren van basiskennis en formules als iets normaals wordt gezien.quote:Op donderdag 13 mei 2010 00:21 schreef ShadyLane het volgende:
Makkelijker vind ik wel, maatschappelijk minder relevant zeker niet.
dat laatste lijkt me een slecht idee. jonge leerlingen zijn nog helemaal niet toe aan keuzes maken op die manier. een brede basis is belangrijk wat ,mij betreft, ook in vakken waarvan leerlingen niet direct het nut inzien...quote:Ik ben na afloop van het debat even naar diegene toegelopen die dat van dat Frans en Duits opperde (en die verder een prima verhaal had overigens) om toch even aan te stippen dat dat 'talige' niet per se samenhangt met 'talen'. Als probleem wordt bijv. vaak gezien dat wiskunde, natuurkunde enzo veel taliger zijn geworden, met verhaaltjessommen enzo. Dat staat los van de taalvakken. Daarnaast geven wij onze taalvakken Latijn & Grieks blijkbaar op een dusdanig jongens-aansprekende manier dat ik in m'n vierde klas nu 19 jongens heb en 10 meisjes.
Dus tja. Je kunt elk vak zo jongens- of meisjesachtig geven als je wilt, denk ik.
Hij was het daarmee wel eens en gaf aan dat hij dat van dat Frans en Duits had aangedragen omdat het hem sowieso een goed idee lijkt om een minder star onderbouwprogramma te hebben, meer keuzemogelijkheden, meer maatwerk.
gefeliciteerd! de arbeidsvoorwaarden moeten wij nog gaan bespreken. kan pas als echt precies de klassen duidelijk zijn en het team waar ik in kom (ze hebben secties en dan nog teams, vwo/havo/mavo/brugklas. ws. kom ik in t vwo team. daarin zit dan je direkt leidinggevende waarmee je functioneringsgesprekken hebt, en bij mij hopelijk ook de begeleider op school die nog gevonden moet worden...)quote:Op dinsdag 18 mei 2010 17:32 schreef Razztwizzle het volgende:
Fijn zeg Kwak, vooral de afwisseling boven/onderbouw vind ik fijn .
Om daar even op door te gaan, ik ben bevorderd naar LC per volgend jaar . Volgende week gesprek daarover, over m'n POP enzo. Ben best benieuwd wat ze verwachten, eigenlijk. Het grootste vraagpunt voor mij is of er nu wordt verwacht dat ik per volgend jaar alleen nog maar bovenbouwklassen zal hebben, i.v.m. die functiemix Ik begrijp daar nog erg weinig van eigenlijk , dus dat wil ik wel graag even uitgelegd krijgen.
Helemaal mee eens!quote:Op dinsdag 18 mei 2010 17:33 schreef kwakz0r het volgende:
ik chargeer uiteraard maar wat mij betreft zou er uit de eindtermen veel meer ambitie mogen spreken. het is wel erg pragmatisch ipv perfectionistisch nu...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |