abonnement Unibet Coolblue
pi_81255831
Ik heb zojuist het aanvraagformulier voor een stageplaats ingevuld en verzonden. Spannend!
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_81255909
quote:
Op maandag 10 mei 2010 15:52 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ik heb zojuist het aanvraagformulier voor een stageplaats ingevuld en verzonden. Spannend!
Leuk Heb je specifiek op één school een stage aangevraagd, of gaat het om meerdere scholen? En onderbouw/bovenbouw/geen idee? Wat lijkt je leuk? Nederlands ging je geven toch?

/vragenkanon
pi_81256011
quote:
Op maandag 10 mei 2010 15:54 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]

Leuk Heb je specifiek op één school een stage aangevraagd, of gaat het om meerdere scholen? En onderbouw/bovenbouw/geen idee? Wat lijkt je leuk? Nederlands ging je geven toch?

/vragenkanon
Het onderwijscentrum van de universiteit gaat op zoek naar een stageplaats aan de hand van voorkeuren die je op moet geven (regio, openbaar/christelijk) en je vak, wat in mijn geval inderdaad Nederlands is. Dus het is voor mij een verrassing waar ik terecht ga komen!
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_81334367
quote:
Op maandag 10 mei 2010 15:56 schreef DevilsAndDust het volgende:

[..]

Het onderwijscentrum van de universiteit gaat op zoek naar een stageplaats aan de hand van voorkeuren die je op moet geven (regio, openbaar/christelijk) en je vak, wat in mijn geval inderdaad Nederlands is. Dus het is voor mij een verrassing waar ik terecht ga komen!
Spannend!
Hoop voor je dat de stage net zo leuk wordt als mijn stage. Helaas is volgende week dinsdag alweer mijn laatste stagedag dit jaar
  woensdag 12 mei 2010 @ 18:37:39 #80
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_81350996
Voordeel van stages is dat je op veel scholen een kijkje in de keuken kunt nemen. Dan merk je ook de verschillen qua sfeer etc. Dat vond ik altijd wel interessant. Het zijn in elk geval altijd hele leerzame ervaringen (en meestal leer je van zo'n stage 100 x meer dan een dagje in de collegebanken )
.
pi_81355250
Dat is zeker een voordeel! Bij een van mijn stagescholen hou ik nog steeds in de gaten of er niet iemand in de (helaas slechts tweekoppige) vaksectie weggaat, want dat was me toch zo'n leuke school .

Ik tel momenteel m'n zegeningen: na drie dagen werken alweer een mini-vakantie .

Ben gisteren naar een van de debatten van de onderwijsagenda geweest. Het ging over de verschillen tussen jongens en meisjes (waarbij meteen werd aangetekend dat er natuurlijk ook jongensachtige meisjes en meisjesachtige jongens zijn) en over het feit dat meer jongens dan meisjes afstromen naar lagere niveaus.

Het was niet zozeer een debat (als in: geen discussie), meer een brainstorm op zoek naar dingen die ervoor kunnen zorgen dat jongens beter presteren. Een paar dingen die naar voren kwamen:

- stof niet zozeer stapje voor stapje geleidelijk brengen maar ofwel een complexe opgave zomaar droppen met een "zoek het maar uit" ofwel meteen de hele theorie geven en daar dan opgaven bij laten maken
- er meer bovenop zitten, met korte tussenpozen toetsen, huiswerk controleren: meisjes blijven braaf hun huiswerk maken ook als het vaak niet wordt gecontroleerd, jongens niet (uitzonderingen daargelaten dus weer he).
- een competitie-element toevoegen. Als ergens iets mee te winnen valt (al is het maar een Mars), gaan jongens er ineens een stuk harder voor.
- het verplichte programma in de onderbouw is nu wel erg talig. Geopperd werd om een van de twee moderne talen Frans of Duits te vervangen door een vak "science" of "onderzoeken en ontwerpen".

Verder werd ook de noodzaak benadrukt van mannelijke rolmodellen, die er in het basisonderwijs bijna niet meer zijn.

Meningen?
  woensdag 12 mei 2010 @ 20:38:33 #82
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_81356563
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 20:13 schreef ShadyLane het volgende:
Meningen?
Ik mis ook het feit dat gedragsproblemen en -stoornissen veel vaker voorkomen bij jongens dan bij meisjes, wat ook een oorzaak van afstroom kan zijn.
pi_81358294
Alle punten zie ik ook deels terug. Het valt me in mijn 4V klas op hoe slordig de meeste jongens werken, de meest keurige schriften vind ik altijd terug bij de meiden. En laat dat net een puntje ala 'vlijtig' zijn, waar meiden vaak altijd al beter in scoren dan jongens. Over het eerste punt (dat lijkt op PGO, probleemgestuurd onderwijs) kun je discussiëren. Belangrijk is eerst de kinderen te leren hoe ze problemen kunnen oplossen. Ik geef ook NLT waarbij de leerlingen zelfstandig in groepjes context gerelateerde problemen moeten oplossen met hun kennis. Helaas komt dat lang niet altijd goed uit de verf, ik begrijp de goede bedoelingen maar ik merk ook vaak aan mijn leerlingen dat ze een 'normale' klassikale uitleg heerlijk vinden. Recht toe, recht aan en gewoon opgaven maken. Neemt niet weg dat experimenteren en van het normale pad afwijken altijd goed is.

Jongens lopen vaak nog achter, beginnen ook wat later met de pubertijd, en ik heb tijdens mijn opleiding veel dingen gehoord over de 'vervrouwelijking van ons onderwijs.' Ik merk dat overall de meiden vaak net een tandje serieuzer zijn dan de heren, maar dan kan ook aan mijn klassen liggen hoor Maar er zijn zeker verschillen; hoewel ik niet elke dag ga stilstaan van 'welke lesvorm ga ik toepassen om zowel de jongens als meiden te bereiken e.d.'

Laatste loodjes gaan aanbreken merk ik, nog 5 weken tot de toetsweek en dat is te merken. Ik zie dat de kids die nu al weten dat ze blijven zitten ook weinig meer willen doen, lastig. En daarbij komen de altijd terugkerende vragen weer: 'hebben we u ook weer volgend jaar?'
Ik weet officieel nog steeds niet hoeveel uur ik krijg volgend jaar...dat begint me nu echt te irriteren, en andere collega's ook. Die gaan nu zelfs maar solliciteren op andere scholen omdat bij onze school nog maar weinig duidelijk is. Maar zoals ik hoorde (viavia) krijg ik volgend jaar zo goed als zeker een 4M klas...dat zou mijn eerste eindexamenklas worden Ben benieuwd, zal wennen worden om weer mavo (vmbo-t) weer les te geven denk ik na een jaar met alleen maar havo en vwo. Maar wel leuk, want het zijn mijn oud stage kindertjes
pi_81360356
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 20:13 schreef ShadyLane het volgende:
Meningen?
Er zijn goede punten naar voren gekomen, heb er wel bij een paar opmerkingen:

1) Het gaat over jongens/meisjes verschil, maar ik lees nergens terug in hoeverre niveau daarin een rol speelt. Bij jongens VWO kan het helpen om ze zelf de theorie te laten uitvogelen, dit zal niet helpen bij bijvoorbeeld VMBO. Bovendien heeft elke leerling wel een voorkeur, dus er bestaat wat mij betreft geen perfecte oplossing.

2) Het veelvuldig toetsen is een goed initiatief. Huiswerkcontrole lijkt me ook erg handig, vooral als het soms onverwacht gebeurt en de netheid wordt beoordeeld.

3) Competitie-element is erg leuk verzonnen! Dit kun je zeker af en toe doen. Het is wel de vraag hoe vaak je dit kan doen. Doe je dit te vaak, zullen leerlingen dan niet alleen maar mee willen doen als ze een mars kunnen winnen? Je kan misschien ook trakteren als de hele klas aan een bepaalde eis voldoet..


Ik denk dat je jongens ook kan motiveren door het soms over dingen te hebben die zij leuk vinden. Niet te vaak, dan benadeel je de meisjes weer. Je moet jouw vak zo kunnen brengen, zodat ook jongens het interessant vinden. Er moet iets te vinden zijn, waardoor leerlingen (het liefst uit zichzelf) meer moeite willen doen voor het vak..
  woensdag 12 mei 2010 @ 22:27:58 #85
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_81362014
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 21:13 schreef Hippos het volgende:
Alle punten zie ik ook deels terug. Het valt me in mijn 4V klas op hoe slordig de meeste jongens werken, de meest keurige schriften vind ik altijd terug bij de meiden
Zal wel de aard van het beestje zijn, denk ik.
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 21:13 schreef Hippos ook:
]ik merk ook vaak aan mijn leerlingen dat ze een 'normale' klassikale uitleg heerlijk vinden. Recht toe, recht aan en gewoon opgaven maken. Neemt niet weg dat experimenteren en van het normale pad afwijken altijd goed is.
Ja, ben ik het wel mee eens.
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 21:13 schreef Hippos:
Ik weet officieel nog steeds niet hoeveel uur ik krijg volgend jaar...dat begint me nu echt te irriteren, en andere collega's ook. Die gaan nu zelfs maar solliciteren op andere scholen omdat bij onze school nog maar weinig duidelijk is.
Dat is wel een vervelende situatie, zeker als collega's beginnen 'te lopen'. Bij ons is de directie momenteel bezig met de formatie, geloof ik.
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 21:13 schreef Hippos ook nog:
Maar zoals ik hoorde (viavia) krijg ik volgend jaar zo goed als zeker een 4M klas...dat zou mijn eerste eindexamenklas worden
Ach, da's geweldig. Ik had dit jaar een géweldige groep examenkandidaten. Zal ze echt gaan missen.
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 21:55 schreef Gamefan24 het volgende:
3) Competitie-element is erg leuk verzonnen! Dit kun je zeker af en toe doen. Het is wel de vraag hoe vaak je dit kan doen. Doe je dit te vaak, zullen leerlingen dan niet alleen maar mee willen doen als ze een mars kunnen winnen? Je kan misschien ook trakteren als de hele klas aan een bepaalde eis voldoet..
Ik zou het idd ook incidenteel doen. Ik had laatst voor de grap een zak Celebrations meegenomen. Dus ik zeg: "Nou, we gaan het huiswerk even nakijken. Wie het goede antwoord heeft, krijgt een snoepje". Hahaha, de motivatie steeg opeens tot het toppunt. Zelfs de meest ongemotiveerde slak ging eens rechtop zitten.
Maar ga je dit elke keer doen, dan gaat de leukigheid én de nieuwigheid er van af.
quote:
Ik denk dat je jongens ook kan motiveren door het soms over dingen te hebben die zij leuk vinden. Niet te vaak, dan benadeel je de meisjes weer. Je moet jouw vak zo kunnen brengen, zodat ook jongens het interessant vinden. Er moet iets te vinden zijn, waardoor leerlingen (het liefst uit zichzelf) meer moeite willen doen voor het vak..
Dat geldt voor élke leerling. Het begint al met enthousiasme. Wees enthousiast wat je die leerlingen wil vertellen. Als je het gaat vertellen als een verlepte krop sla van 3 weken oud, moet je ook niet rekenen op enige welwillendheid uit de klas. Ik ga geregeld de technische afdelingen in om te kijken waar de jongens mee bezig zijn. Vinden ze leuk.
.
  woensdag 12 mei 2010 @ 22:33:31 #86
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_81362335
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 22:27 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Dat geldt voor élke leerling. Het begint al met enthousiasme. Wees enthousiast wat je die leerlingen wil vertellen. Als je het gaat vertellen als een verlepte krop sla van 3 weken oud, moet je ook niet rekenen op enige welwillendheid uit de klas. Ik ga geregeld de technische afdelingen in om te kijken waar de jongens mee bezig zijn. Vinden ze leuk.
Het gaat er 100% om hoe je iets brengt. Ik heb altijd een heleboel extra werkbladen bij de hand. Als een leerling snel klaar met het werk is en ik geef hem/haar zo'n blad met de mededeling 'dit is best lastig maar ik weet zeker dat je het kunt, probeer het maar eens', dan wordt er altijd met veel ijver en plezier aan gewerkt. Als een leerling zijn/haar boeken is vergeten en ik geef zo'n zelfde blad met de mededeling 'jij gaat nu voor straf dit maken', wordt het altijd als een vervelend werkje beschouwd.
pi_81364381
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 22:33 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Het gaat er 100% om hoe je iets brengt. Ik heb altijd een heleboel extra werkbladen bij de hand. Als een leerling snel klaar met het werk is en ik geef hem/haar zo'n blad met de mededeling 'dit is best lastig maar ik weet zeker dat je het kunt, probeer het maar eens', dan wordt er altijd met veel ijver en plezier aan gewerkt. Als een leerling zijn/haar boeken is vergeten en ik geef zo'n zelfde blad met de mededeling 'jij gaat nu voor straf dit maken', wordt het altijd als een vervelend werkje beschouwd.

Haha best apart eigenlijk Hetzelfde werkje, maar alles gaat over hoe je iets brengt.
  woensdag 12 mei 2010 @ 23:28:00 #88
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_81365211
Ik vind dat altijd interessant

"Jij gaat nu voor straf dit maken" - en dan geef je ze werk van jouw vak. Dus jouw vak komt overeen met straf.
.
  woensdag 12 mei 2010 @ 23:33:24 #89
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_81365527
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 23:28 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik vind dat altijd interessant

"Jij gaat nu voor straf dit maken" - en dan geef je ze werk van jouw vak. Dus jouw vak komt overeen met straf.
Nee, zo ervaren ze dat volgens mij niet. Het niet meenemen van boeken leidt tot straf, dat is de boodschap en zo ervaren ze dat ook.

Overigens is voor een aantal leerlingen school, en dan met name de lessen, sowieso synoniem voor straf.
  woensdag 12 mei 2010 @ 23:34:48 #90
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_81365594
ik wil er alleen even tegenin gaan dat talig onderwijs ten nadele van jongens is... het is niet een kwestie van gebrek aan talent, maar ook aan interesse. er is veel aan gelegen meisjes te interesseren voor beta vakken, waarom zou je dan jongens niet willen interesseren voor de alfakant?

talen liggen me iets te vaak in het verdomhoekje, alsof ze pertinent onnuttig zijn...
Kwak
  woensdag 12 mei 2010 @ 23:51:54 #91
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_81366338
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 23:34 schreef kwakz0r het volgende:
talen liggen me iets te vaak in het verdomhoekje, alsof ze pertinent onnuttig zijn...
Ben ik niet met je eens; Nederlands en Engels zijn voor alle niveaus verplichte examenvakken...
  donderdag 13 mei 2010 @ 00:11:43 #92
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_81367200
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 23:51 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Ben ik niet met je eens; Nederlands en Engels zijn voor alle niveaus verplichte examenvakken...
maar waarom dan meteen de suggestie om de extra talen te vervangen door nóg een algemeen science/onderzoeksvak? taalvaardigehid duits en frans is ook erg belangrijk, en het leren van meerdere talen is ook goed voor de ontwikkeling van je intelligentie en denkvermogen. ik durf te stellen dat je vaardigheden meer opschieten met het leren van een taal, dan met een algemeen kennisvak - want echt de wetenschappelijke diepte in zal een algemeen sciencevak niet gaan. het lijkt in die zin dan meer op geschiedenis of maatschappijleer dan op natuurkunde of scheikunde.

mijn punt is dat het "talige" curriculum geen probleem hoeft te zijn voor jongens als er net zo veel aandacht zou zijn voor het stimuleren van alfa-vakken bij jongens als voor beta-vakken bij meisjes. jongens vinden taalkunde misschien wel heel leuk, dat is iets wat meer geintegreerd kan worden in het taalonderwijs, om het wat interessanter en minder soft te maken voor jongens...

maar traditioneel worden de alfa vakken toch als maatschappelijk minder relevant en makkelijker gezien, ten onrechte vind ik.
Kwak
pi_81367589
Makkelijker vind ik wel, maatschappelijk minder relevant zeker niet.

Ik ben na afloop van het debat even naar diegene toegelopen die dat van dat Frans en Duits opperde (en die verder een prima verhaal had overigens) om toch even aan te stippen dat dat 'talige' niet per se samenhangt met 'talen'. Als probleem wordt bijv. vaak gezien dat wiskunde, natuurkunde enzo veel taliger zijn geworden, met verhaaltjessommen enzo. Dat staat los van de taalvakken. Daarnaast geven wij onze taalvakken Latijn & Grieks blijkbaar op een dusdanig jongens-aansprekende manier dat ik in m'n vierde klas nu 19 jongens heb en 10 meisjes.

Dus tja. Je kunt elk vak zo jongens- of meisjesachtig geven als je wilt, denk ik.
Hij was het daarmee wel eens en gaf aan dat hij dat van dat Frans en Duits had aangedragen omdat het hem sowieso een goed idee lijkt om een minder star onderbouwprogramma te hebben, meer keuzemogelijkheden, meer maatwerk.

[ Bericht 4% gewijzigd door ShadyLane op 13-05-2010 00:38:39 ]
  dinsdag 18 mei 2010 @ 17:29:26 #94
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_81585497
ik heb net gehoord dat ik vanaf september waarschijnlijk 11 uur krijg, 4 havo/4vwo/5vwo en 1 brugklas
Kwak
pi_81585592
Fijn zeg Kwak, vooral de afwisseling boven/onderbouw vind ik fijn .

Om daar even op door te gaan, ik ben bevorderd naar LC per volgend jaar . Volgende week gesprek daarover, over m'n POP enzo. Ben best benieuwd wat ze verwachten, eigenlijk. Het grootste vraagpunt voor mij is of er nu wordt verwacht dat ik per volgend jaar alleen nog maar bovenbouwklassen zal hebben, i.v.m. die functiemix Ik begrijp daar nog erg weinig van eigenlijk , dus dat wil ik wel graag even uitgelegd krijgen.
  dinsdag 18 mei 2010 @ 17:33:43 #96
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_81585643
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 00:21 schreef ShadyLane het volgende:
Makkelijker vind ik wel, maatschappelijk minder relevant zeker niet.
er wordt vooral makkelijker over gedaan. ik denk dat er een hoger niveau bereikt zou kunnen worden als de houding rond moderne vreemde talen ambitieuzer zou zijn. het is al snel goed, een beetje babbelen, etc. terwijl kinderen zeker op het vwo echt wel meer zouden kunnen leren. stampen en grammatica pompen is echter uit den boze, terwijl in de exacte vakken het aanleren van basiskennis en formules als iets normaals wordt gezien.

ik chargeer uiteraard maar wat mij betreft zou er uit de eindtermen veel meer ambitie mogen spreken. het is wel erg pragmatisch ipv perfectionistisch nu...
quote:
Ik ben na afloop van het debat even naar diegene toegelopen die dat van dat Frans en Duits opperde (en die verder een prima verhaal had overigens) om toch even aan te stippen dat dat 'talige' niet per se samenhangt met 'talen'. Als probleem wordt bijv. vaak gezien dat wiskunde, natuurkunde enzo veel taliger zijn geworden, met verhaaltjessommen enzo. Dat staat los van de taalvakken. Daarnaast geven wij onze taalvakken Latijn & Grieks blijkbaar op een dusdanig jongens-aansprekende manier dat ik in m'n vierde klas nu 19 jongens heb en 10 meisjes.

Dus tja. Je kunt elk vak zo jongens- of meisjesachtig geven als je wilt, denk ik.
Hij was het daarmee wel eens en gaf aan dat hij dat van dat Frans en Duits had aangedragen omdat het hem sowieso een goed idee lijkt om een minder star onderbouwprogramma te hebben, meer keuzemogelijkheden, meer maatwerk.
dat laatste lijkt me een slecht idee. jonge leerlingen zijn nog helemaal niet toe aan keuzes maken op die manier. een brede basis is belangrijk wat ,mij betreft, ook in vakken waarvan leerlingen niet direct het nut inzien...
Kwak
  dinsdag 18 mei 2010 @ 17:39:23 #97
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_81585842
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 17:32 schreef Razztwizzle het volgende:
Fijn zeg Kwak, vooral de afwisseling boven/onderbouw vind ik fijn .

Om daar even op door te gaan, ik ben bevorderd naar LC per volgend jaar . Volgende week gesprek daarover, over m'n POP enzo. Ben best benieuwd wat ze verwachten, eigenlijk. Het grootste vraagpunt voor mij is of er nu wordt verwacht dat ik per volgend jaar alleen nog maar bovenbouwklassen zal hebben, i.v.m. die functiemix Ik begrijp daar nog erg weinig van eigenlijk , dus dat wil ik wel graag even uitgelegd krijgen.
gefeliciteerd! de arbeidsvoorwaarden moeten wij nog gaan bespreken. kan pas als echt precies de klassen duidelijk zijn en het team waar ik in kom (ze hebben secties en dan nog teams, vwo/havo/mavo/brugklas. ws. kom ik in t vwo team. daarin zit dan je direkt leidinggevende waarmee je functioneringsgesprekken hebt, en bij mij hopelijk ook de begeleider op school die nog gevonden moet worden...)
Kwak
pi_81587328
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 17:33 schreef kwakz0r het volgende:
ik chargeer uiteraard maar wat mij betreft zou er uit de eindtermen veel meer ambitie mogen spreken. het is wel erg pragmatisch ipv perfectionistisch nu...
Helemaal mee eens!

Wat die keuze op (te) vroege leeftijd betreft, daar heb ik met mijn vak sowieso last van: het gymnasium begint bij ons al in de brugklas en kinderen moeten dus in groep 8 al besluiten of ze mijn vak gaan volgen. We lopen dus leerlingen mis die het misschien best hadden gewild & gekund. Dit jaar ben ik een 'spijtoptant' aan het bijspijkeren zodat ze alsnog kan instromen in gym 2.

Razztwizzle, van harte gefeliciteerd! Het verschilt per school welke voorwaarden/taken/whatever ze aan LC hangen, bij ons betekent het zeker niet dat je alleen nog maar in de bovenbouw komt. Ben benieuwd wat voor invulling ze er bij jullie aan geven.
pi_81588487
"je krijgt volgend jaar een vast contract..." We zijn nu tig weken later en ik krijg maar geen duidelijkheid over de hoeveelheid uren / klassen. En dat begint me zeer, zeer te irriteren Ik mail rond, ik spreek conrectoren/bedrijfsvoeder aan, vakhoofd...maar de moraal van het verhaal is dat ik geduld moet hebben. Maar een beetje zekerheid is ook wel lekker; ik wil weten hoeveel uren en klasjes ik krijg. En wat ik vandaag hoorde stemde me allesbehalve vrolijk. "Maar dat moet je nog niet serieus nemen, dat is een voorzichtige raming." Jaja...het trieste is dat andere collega's met hetzelfde zitten en nu al aan het solliciteren zijn op ander scholen, nee, dat is wat je wilt als school. Een leegloop...
pi_81590796
Vervelend is dat! Hier waren een paar nieuwe collega's ook al op andere scholen aan het solliciteren omdat ze maar geen duidelijkheid kregen, maar inmiddels is die duidelijkheid er gelukkig wel.

Enerzijds snap ik dat scholen het zich moeilijk kunnen veroorloven om toezeggingen te doen waardoor ze straks misschien met boventalligheid zitten. Maar anderzijds is het verstandig, als je goeie mensen hebt, die binnenboord te houden, want over een paar jaar gaat een massa oudere leraren met pensioen. Het kan dus geen kwaad om wat zuiniger te zijn op je jonge collega's.

Ik hoop dat je snel weet waar je aan toe bent.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')