Vreemd. Staan er nog getallen bij, of alleen de naam?quote:Op woensdag 31 maart 2010 19:34 schreef P.F het volgende:
huh maar er staat nog een werk van 2 jaar geleden tussen, moet ik dat zelf opzeggen of zo!!
Dat kan ik niet zeggen zonder de rest van de gegevens..quote:Op woensdag 31 maart 2010 19:40 schreef P.F het volgende:
ik heb 1200 verdiend en ik krijg 29 euro terug
klopt dat
er staat 0 0 en 0 euro bijquote:Op woensdag 31 maart 2010 19:48 schreef DonJames het volgende:
[..]
Vreemd. Staan er nog getallen bij, of alleen de naam?
[..]
Dat kan ik niet zeggen zonder de rest van de gegevens..
Klopt helemaal. Je had dus recht op studiefinanciering en gebruikt het kopje "Studie met studiefinanciering". Dan werk je met normbedragen waar je ontvangen studiefinanciering vanaf moet en vervolgens de drempel. Heb je geen studiefinanciering ontvangen, dan gaat alleen de drempel er van af. Je doet het dus goed.quote:Op woensdag 31 maart 2010 21:03 schreef koei het volgende:
Ik heb het afgelopen jaar geen studiefinanciering gekregen, alleen tot september een OV-lening. Ik heb verder geen buitensporige uitgaves voor mijn studie gehad, dus dan zou ik gewoon het normbedrag a ¤ 2248 minus de drempel van ¤ 500 af kunnen trekken? Dat wordt dan ¤ 1748
Ah, ik zat te kijken bij studie zonder studiefinanciering en had de normbedragen in een toelichting op de belastingsite gevondenquote:Op woensdag 31 maart 2010 21:20 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Klopt helemaal. Je had dus recht op studiefinanciering en gebruikt het kopje "Studie met studiefinanciering". Dan werk je met normbedragen waar je ontvangen studiefinanciering vanaf moet en vervolgens de drempel. Heb je geen studiefinanciering ontvangen, dan gaat alleen de drempel er van af. Je doet het dus goed.
inderdaad, je had wel recht op een stufi, aangezien je je OV nog hebt.quote:Op woensdag 31 maart 2010 23:22 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:
Ik zit ook even met studiekosten te hannesen. Ik had in 2009 geen stufi meer, wel nog een ov. Dus ik heb bij studie zonder stufi mijn collegegeld en boeken kosten ingevuld........ Maar dat klopt dus niet?
Eh ok, wat zijn dan de dingen die ik in moet vullen? (djeez, wat lijkt ik een debiel zegquote:Op woensdag 31 maart 2010 23:28 schreef Nizno het volgende:
[..]
inderdaad, je had wel recht op een stufi, aangezien je je OV nog hebt.
je geeft dus in het programma aan dat je een opleiding met studi had.quote:Op woensdag 31 maart 2010 23:36 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:
[..]
Eh ok, wat zijn dan de dingen die ik in moet vullen? (djeez, wat lijkt ik een debiel zeg)
pin me er niet op vast.. maar dit zou een studie zonder stufi zijn aangezien je dan ook geen ov meer hebt.quote:Op woensdag 31 maart 2010 23:29 schreef missbutterfly het volgende:
Ik klooi ook met de stufie en snap er niet zo heel veel van. Ben nl al te lang aan het studeren, geen recht op ov (snik jaar 9). Hoe zit het dan? Is iemand heel toevallig nog wakker?
Dan 1e optie? Welke bedragen kies je dan? het echte collegegeld of toch iets met normbedragen?
Ik ga er vanuit dat MAW en DJ morgen je vraag ook beantwoorden dus dan weet je prima wat in te vullen.quote:Op woensdag 31 maart 2010 23:52 schreef missbutterfly het volgende:
Dank je! Dat denk ik ook. Ik voel me echt een enorme nerd als het om belastingen gaat.
Alleen nu snap ik nog niet helemaal welke bedragen ik voor collegegeld ik moet gebruiken. Het kan morgen ook nog he? Ik heb geen brief van de belastingdienst ontvangen. Dan krijg ik gewoon iets later geld? Ik ga het morgen echt uitzoeken (maakt meteen duidelijk waarom die studie zo lang duurt... uitstel....haha)
lees dit alleen ook even...quote:Op woensdag 31 maart 2010 23:52 schreef missbutterfly het volgende:
Dank je! Dat denk ik ook. Ik voel me echt een enorme nerd als het om belastingen gaat.
Alleen nu snap ik nog niet helemaal welke bedragen ik voor collegegeld ik moet gebruiken. Het kan morgen ook nog he? Ik heb geen brief van de belastingdienst ontvangen. Dan krijg ik gewoon iets later geld? Ik ga het morgen echt uitzoeken (maakt meteen duidelijk waarom die studie zo lang duurt... uitstel....haha)
En gebruik je vraagtekens bij de in te vullen vragen... dat werkt ook erg goed.quote:Studiekosten
Dit jaar heeft de belastingdienst het nog makkelijker gemaakt ten aanzien van het berekenen van de aftrekpost studiekosten. Door in het programma te kiezen tussen de onderstaande mogelijkheden, komt er een invulscherm tevoorschijn die van toepassing is.
- studie zonder studiefinanciering over 2009
- studie met studiefinanciering over 2009
- studie met studiefinanciering in vorige jaren
Ook zijn de normbedragen voor de verschillende periodes al ingevuld. Dat scheelt zoeken en rekenen. Nu alleen maar hopen dat je alle bonnetjes nog terug kunt vinden.
je spreekt jezelf tegen.quote:Op donderdag 1 april 2010 01:46 schreef Boogyman_2 het volgende:
De aangifte voor 2009 verstuurd, maar zit nog met iets wat ik niet begrijp.
Doe gezamenlijk aangifte met mijn vrouw.
...
Aangevinkt dat mijn vrouw geen aangifte doet.
En daar gaat het fout. Je moet haar (kleine) pensioen bij haar opgeven. Je mag inkomens van fiscale partners niet bij elkaar optellen.quote:Op donderdag 1 april 2010 01:46 schreef Boogyman_2 het volgende:
De aangifte voor 2009 verstuurd, maar zit nog met iets wat ik niet begrijp.
Doe gezamenlijk aangifte met mijn vrouw.
Haar kleine pensioen bij het mijne vermeld/opgeteld in de aangifte.
Waarom niet?quote:Aangevinkt dat mijn vrouw inkomen had in 2009.
Aangevinkt dat mijn vrouw geen aangifte doet.
Niet. Je vrouw doet immers geen aangifte. Dat heb je zelf ingevuld.quote:Nu zie ik op de overzichts pagina dat mijn heffingskorting 2007Euro bedraagt.
Dat lijkt me correct.
Maar waar wordt de heffingskorting van mijn vrouw verrekend?
Weet ik niet. Heb je wel geïnventariseerd?quote:Mis ik een sigaar uit eigen doos?
Als je je vrouw geen aangifte laat doen, dan mis je inderdaad 'subsidie'. Je geeft zelf aan dat je het niet wilt ontvangen.quote:Mijn inkomen zit in het 52% tarief en we zijn beide van ver voor 1972 (helaas).
Vorige jaren had mijn vrouw geen inkomen. Toen ook gezamenlijk aangifte gedaan.
Aangevinkt dat mijn vrouw geen inkomen had en geen aangifte deed.
Nooit iets van een "aanrechtsubsidie" gezien.
Zijn dit ook gemiste sigaren? Of zijn die in mijn aanslagen verwerkt?
Je vrouw doet wel aangifte en dan doe je gezamenlijk aangifte in hetzelfde programma. Dus je doet geen dubbele aangifte.quote:Op donderdag 1 april 2010 10:19 schreef Boogyman_2 het volgende:
quote:
Aangevinkt dat mijn vrouw inkomen had in 2009.
Aangevinkt dat mijn vrouw geen aangifte doet.Waarom niet?
Omdat we gezamenlijk aangifte doen, dan hoeft er toch geen apparte aangifte naast. Dan is het toch dubbel aangifte doen. We verstrekken alle gegevens. Het plaatje voor mijn vrouw is duidelijk voor de belasting dienst lijkt me dan.
Ik weet het wel bijna zeker.quote:Op donderdag 1 april 2010 10:26 schreef Boogyman_2 het volgende:
Begin te vermoeden dat je gelijk hebt Man_at_Work.
Inderdaad corrigeren en opnieuw indienen.quote:Maar hoe los ik dit dan op?
Ik kan de aangifte van 2009 corrigeren.
Ome inspecteur vriendelijk vragen of die een correctie wil toepassen.quote:Daarnaast aangifte doen van de 4 jaren ervoor?
Ik garandeer niks maar mijn bankrekening staat open voor donaties.quote:Dat zou betekenen dat zij nog 5 maal 2.00Euro ontvangt! Make my day MAW!
In dat geval zou je ook alleen een aangifte voor je vrouw kunnen indienen.quote:Op donderdag 1 april 2010 10:40 schreef Boogyman_2 het volgende:
Voor de 4 jaren voor 2009 zou dat makkelijk zijn. Mijn aangifte verandert niets. Moet alleen aangifte doen voor mijn vrouw. Die zijn simpel. Geen inkomen en geen belasting betaald.Mijn vrouw heeft dus ook geen definitieve aanslag gekregen voor die jaren.
Of denk ik nu te simpel en moet er toch een brief bij naar de inspecteur?
Succes.quote:Op donderdag 1 april 2010 10:57 schreef Boogyman_2 het volgende:
We gaan aan het werk MAW. Er gloort hoop aan de horizon.
Ik kwam er achter omdat ik de voorlopige aanslag van 2010 wilde wijzigen en daar verscheen op eens een teruggave voor mijn vrouw op het scherm. Terwijl mijn aanslag correct was. Mijn god, dat ik dat al die jaren gemist heb!
Zoals MAW al aangeeft... zijn bankrekening staat open voor donatiesquote:Op donderdag 1 april 2010 10:57 schreef Boogyman_2 het volgende:
We gaan aan het werk MAW. Er gloort hoop aan de horizon.
Ik kwam er achter omdat ik de voorlopige aanslag van 2010 wilde wijzigen en daar verscheen op eens een teruggave voor mijn vrouw op het scherm. Terwijl mijn aanslag correct was. Mijn god, dat ik dat al die jaren gemist heb!
De jouwe niet?quote:Op donderdag 1 april 2010 11:13 schreef Nizno het volgende:
[..]
Zoals MAW al aangeeft... zijn bankrekening staat open voor donaties
uiteraard ook, maar ik heb hem niet aan extra geld geholpen omdat ik nog lekker lag te slapen... Ik troggel jou het geld wel afquote:
graag gedaan. Namens MAW.quote:Op donderdag 1 april 2010 11:44 schreef Boogyman_2 het volgende:
Die van 2009 opnieuw gemaakt, met aangifte van mijn vrouw. En jawel 2000Euro meer terug! Het werkt!
Mijn dank is groot!
Je weet het nog niet zeker?quote:Op donderdag 1 april 2010 14:18 schreef missbutterfly het volgende:
Help?
Geen recht op stufi? Dan geen normbedragen gebruiken maar de werkelijke kosten invoeren.quote:Voordat jullie het topic dichtgooien. Een late vraag. Ik ben heel lastminute aan het invullen en idd beetje te laat. Ik ben student. Ontvang inmiddels geen studiefinanciering meer. Ook geen Ov. Dus geen recht daar op meer. Ik snap niet helemaal hoe ik de kosten nu kan aftrekken. Mijn vader heeft vorig jaar iets met normbedragen gedaan (dat maakt me in de war), maar volgens mij moet ik gewoon het collegegeld gebruiken? Ik heb heel 2009 ingeschreven gestaan bij de universiteit. Dus heel 2009 collegegeld betaald.
Uhm, heeft je vrouw al aangifte gedaan over die jaren? Als dat niet het geval is dan kan ze dan niet alsnog doen. Dat kan tot 5 jaar terug, dus max 2005.quote:Op donderdag 1 april 2010 18:29 schreef Boogyman_2 het volgende:
Nog een laatst nieuwtje om het af te ronden. Mijn vrouw schijnt zelfs 2003 en 2004 te kunnen opgeven, volgens het aangifteprogramma van de boekhouder die ik heb ingeschakeld. Waarlijk een toefje slagroom op de ijscoup.
Op het moment dat de erfenis openvalt en jij hebt het aanvaard, weet je wat voor deel je gaat krijgen. Je kunt dan ongeveer een schatting maken van het deel dat je gaat krijgen. Deze schatting moet je opgeven voor de erfbelasting. Verder geef je je vordering weer in box 3, omdat het daadwerkelijk vermogen is.quote:Op donderdag 1 april 2010 21:01 schreef knuppelhout het volgende:
haha, heb mn vraag over erfenis aan de notaris en de financieel adviseur van mn moeder gesteld, maar ze blijken het niet helemaal eens... dus dan vertrouw ik gewoon op fok.
het zit zo: vorig jaar is opa overleden en pas dit jaar is het huis verkocht. de afwikkeling is nog niet klaar dus de eindbrief van de notaris met het bedrag minus de kosten is er nog niet.
1. bij aangifte 2009 meenemen of komend jaar pas? Omdat hij vorig jaar overleed zou je denken 209, maar de erfenis komt pas in 2010.
2. uitstel vragen van aangifte over 2009 zodat het definitieve bedrag wel meegenomen kan worden in 2009.
nou ben ik benieuwd wie er slimmer is: fokkers of mensen die er dagelijks mee werken... en ik ben bang de 1e
De erfenis komt niet in 2010. Je hebt al een (onverdeeld) aandeel in de erfenis in 2009. Je zult het dan ook in 2009 moeten opgeven.quote:Op donderdag 1 april 2010 21:01 schreef knuppelhout het volgende:
haha, heb mn vraag over erfenis aan de notaris en de financieel adviseur van mn moeder gesteld, maar ze blijken het niet helemaal eens... dus dan vertrouw ik gewoon op fok.
het zit zo: vorig jaar is opa overleden en pas dit jaar is het huis verkocht. de afwikkeling is nog niet klaar dus de eindbrief van de notaris met het bedrag minus de kosten is er nog niet.
1. bij aangifte 2009 meenemen of komend jaar pas? Omdat hij vorig jaar overleed zou je denken 209, maar de erfenis komt pas in 2010.
2. uitstel vragen van aangifte over 2009 zodat het definitieve bedrag wel meegenomen kan worden in 2009.
nou ben ik benieuwd wie er slimmer is: fokkers of mensen die er dagelijks mee werken... en ik ben bang de 1e
quote:Onverdeelde boedel
Kreeg u met 1 of meer anderen een erfenis? Dan kan het zijn dat deze erfenis pas later is of wordt verdeeld onder de erfgenamen. In de periode tot de verdeling van de erfenis is er een onverdeelde boedel. Ook bij een echtscheiding kan er een onverdeelde boedel zijn.
Een boedel bestaat uit alle bezittingen en de schulden én alle rechten en plichten die daarbij horen. Een onverdeelde boedel is een boedel die nog niet gescheiden en verdeeld is.
Voorbeeld
Een spaarrekening behoort tot de boedel die nog niet verdeeld is. Op deze spaarrekening staat 1.000. Er zijn 2 erfgenamen. Iedere erfgenaam geeft 500 op in zijn aangifte. Dit bedrag vult iedere erfgenaam in bij 'Bank-, giro- en spaartegoeden' in box 3 (Bezittingen).
Let op!
Beheert een notaris de onverdeelde boedel? Vraag hem dan welke bedragen u in uw aangifte moet invullen.
Loon of uitkering na overlijden
Als iemand is overleden, kan het zijn dat er bijvoorbeeld loon of een uitkering wordt uitbetaald na het overlijden. U geeft dan als erfgenaam uw deel aan als 'inkomsten uit loondienst'. Dat doet iedere erfgenaam in zijn of haar aangifte. Is het loon opgenomen in de jaaropgaaf van de overledene? Dan kunt u ervoor kiezen deze inkomsten aan te geven in de aangifte van de overledene.
Onverdeelde boedel bij scheiding
Welk deel van de onverdeelde boedel u bij een echtscheiding in uw aangifte moet aangeven, is afhankelijk van de voorwaarden waaronder u bent getrouwd. Bent u in gemeenschap van goederen getrouwd? Dan geeft ieder de helft van de boedel aan.
thanks.quote:Op donderdag 1 april 2010 21:10 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Op het moment dat de erfenis openvalt en jij hebt het aanvaard, weet je wat voor deel je gaat krijgen. Je kunt dan ongeveer een schatting maken van het deel dat je gaat krijgen. Deze schatting moet je opgeven voor de erfbelasting. Verder geef je je vordering weer in box 3, omdat het daadwerkelijk vermogen is.
Nadat uiteindelijk duidelijk is wat de daadwerkelijke verkrijging is, kun je het definitieve bedrag aangeven en wordt er eventueel gecorrigeerd m.b.t. de vorige schatting. Vanaf dan kun je precies aangeven wat je in box 3 hebt zitten.
Overigens geldt niet altijd dat de vordering in box 3 komt te zitten. Het is afhankelijk van hoe de erfenis wordt verdeeld. Het kan best zo zijn dat je helemaal niks hoeft aan te geven in box 3, omdat er sprake is van zogenaamde defiscalisering.
Overigens zitten er in WGR (en vooral hier als het gaat om belastingen) mensen rond die er ook dagelijks mee te maken hebben, dus niet "zomaar fokkers" zoals jij het wilt doen lijken.
sjit... je hebt me door....quote:Op vrijdag 2 april 2010 11:07 schreef klusfoobje het volgende:
het is algemeenbekend dat hier een bij elkaar gefokt zooitje rondzwerft uit alle lagen der bevolking.
Zal me niks verbazen als Lex en Trix hier ook een accountje hebben
ben ik nou lex en jij trix, of was het andersom... er hebben maar weinig menen verstand van belastingaangifte voor koninklijk huis blijkt maar weerquote:
het is algemeen bekend dat lex en trix geen forumuliertje in vullen hoor.quote:Op vrijdag 2 april 2010 12:10 schreef knuppelhout het volgende:
[..]
ben ik nou lex en jij trix, of was het andersom... er hebben maar weinig menen verstand van belastingaangifte voor koninklijk huis blijkt maar weer
gewoon een belastingvrij bedrag op de rekening dus geen eens aangifte te hoeven doen.quote:Op vrijdag 2 april 2010 12:23 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
het is algemeen bekend dat lex en trix geen forumuliertje in vullen hoor.![]()
Voor leden van het Konklijk huis en de Koningklijke familie word dit meen ik door de schatkistbeheerder gedaan. Zo noemen ze die functie meen ik.
maar ja, dan hebben ze iig ook gene aftrekpostenquote:Op vrijdag 2 april 2010 12:27 schreef Nizno het volgende:
[..]
gewoon een belastingvrij bedrag op de rekening dus geen eens aangifte te hoeven doen.
Als het goed is krijg je binnen drie maanden bericht. Dus het zal hoogstens een weekje later zijn dan 1 juli.quote:Op zaterdag 10 april 2010 13:45 schreef Steve-O het volgende:
Persoon die mijn Aangifte heeft ingevuld heeft een fout gemaakt in mijn geboortedatum hierdoor lag er een blauwe brief op de mat . Nu is dit deze week gecorrigeerd maar vraag ik me af of dat niet te laat is geweest (Als in je bent te laat voor april wacht maar tot september )?
jaquote:Op zaterdag 10 april 2010 14:36 schreef liesje1979 het volgende:
Even een vraagje:
Ik krijg geld van de zorgtoeslag terug, de dagtekening van de brief was in de toekomst, 9-4.
Houdt dat in dat rond die datum het geld gestort wordt?
Whaah! Tof! Dan kan ik volgende week een nieuwe laptop kopen.quote:Op zaterdag 10 april 2010 14:42 schreef Nizno het volgende:
[..]
ja
normaal binnen 5 werkdagen na dagtekening.
ywquote:Op zaterdag 10 april 2010 14:44 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Whaah! Tof! Dan kan ik volgende week een nieuwe laptop kopen.
Bedankt voor je antwoord.
thanksquote:Op zaterdag 10 april 2010 13:50 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Als het goed is krijg je binnen drie maanden bericht. Dus het zal hoogstens een weekje later zijn dan 1 juli.
Ja, dit kan bij het onderdeel 'Uitgaven voor lijfrenten, periodieke uitkeringen of andere inkomensvoorzieningen' en dan bij 'Premies voor periodieke uitkeringen bij invaliditeit, ziekte of een ongeval'.quote:Op zaterdag 10 april 2010 20:08 schreef Easy_genius het volgende:
Vraag: ik heb een WIA-verzekering, en betaal daar jaarlijks premie voor (zo'n 200 euro). Weet iemand ook of je dit kan aftrekken bij de belasting. Zoiets hoorde ik laatst, maar zou niet welke onder welke noemer/pot?
Oke, dan moet ik dat even nagaan. Ik betaal wel 'extra' WIA-premie aan mijn werkgever, dus volgens mij is dat wel aanvullend. Moet het sowieso even uitzoeken.quote:Op zaterdag 10 april 2010 20:14 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ja, dit kan bij het onderdeel 'Uitgaven voor lijfrenten, periodieke uitkeringen of andere inkomensvoorzieningen' en dan bij 'Premies voor periodieke uitkeringen bij invaliditeit, ziekte of een ongeval'.
Let op: het moet dan wel gaan om een aanvullende WIA-verzekering. De premies voor de verplichte verzekering is niet aftrekbaar.
Volgend jaar sowieso niet. Correctie van dit jaar kan nog wel.quote:Op zaterdag 10 april 2010 20:26 schreef Easy_genius het volgende:
[..]
Oke, dan moet ik dat even nagaan. Ik betaal wel 'extra' WIA-premie aan mijn werkgever, dus volgens mij is dat wel aanvullend. Moet het sowieso even uitzoeken.
Beetje een domme vraag maar: zou dit nog wat opleveren, of is dit weinig.
Nu de volgende vraag: is zo'n aangifte nog aan te passen?Of kan ik dit volgend jaar nog meenemen? hmm
Check.quote:Op zaterdag 10 april 2010 20:29 schreef Nizno het volgende:
[..]
Volgend jaar sowieso niet. Correctie van dit jaar kan nog wel.
Er is hier geen drempel van toepassing. Als de premie ¤ 200,- is, is dit ook de aftrekpost.quote:Of het echt iets oplevert.. Ligt er aan hoe groot je aftrekpost door de aanvullende WIAbetaling wordt.
Dus ligt het er aan hoe groot je aftrekpost is toch?quote:Op zaterdag 10 april 2010 20:37 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Check.
[..]
Er is hier geen drempel van toepassing. Als de premie ¤ 200,- is, is dit ook de aftrekpost.
Wat het netto resultaat is, is uiteraard afhankelijk van het belastingtarief waar je in valt.
Ik heb ook niet gezegd dat jij dat hebt gezegd.quote:Op zaterdag 10 april 2010 20:59 schreef Nizno het volgende:
[..]
Dus ligt het er aan hoe groot je aftrekpost is toch?
Ik heb ook nergens gesproken over een drempel schat
ik heb ook niet gezegd dat jij dat hebt gezegd.quote:Op zaterdag 10 april 2010 21:03 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik heb ook niet gezegd dat jij dat hebt gezegd.
Ik hoor graag als je hem hebt gevonden.quote:Op zondag 11 april 2010 18:40 schreef Isegrim het volgende:
Iets wat hier los van staat, maar misschien kan iemand helpen.
Er zou een formulier op de site van de Belastingdienst moeten staan waarmee je verrekening kunt aanvragen. Dus wanneer je enerzijds iets terugkrijgt en anderzijds iets moet betalen. We hebben gebeld met de BD en die zeiden dat we dat formulier even moesten invullen, maar ik kan het bedoelde formulier nergens vinden. Ik vind alleen maar een formulier waarmee je een 'persoonlijke betalingsregeling' kunt aanvragen...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |