abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 28 maart 2010 @ 19:51:30 #1
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79679172

In navolging van eerdere reeksen begint hier de aangiftereeks voor de aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen 2009. Het aangifteprogramma 2009 staat vers op de server van de belastingdienst en iedere Nederlander (nog even afgezien van degene die winst uit onderneming hebben) kan de rekenmachine weer uit de kast halen, de bankafschriften weer op tafel leggen en alle jaaropgaven weer verzamelen. Alles om het te betalen bedrag zo laag mogelijk te houden of het te ontvangen bedrag zo ver mogelijk te verhogen.

Dit is deel 7 van het Belastingaangifte 2009 topic. Je kunt hier al je vragen stellen over je belastingaangifte over het jaar 2009.
Is er iets niet duidelijk in het programma?
Is er twijfel over het wel of niet opvoeren van posten?
Valt een creatieve oplossing wel of niet binnen de regels?
Laat het horen en wie weet hebben meer mensen er iets aan.

Met uitzondering van de mensen die opteren voor het vragen van uitstel, moeten miljoenen mensen vóór 1 april 2010 hun aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. In het site-onderdeel Aangifte 2009 vindt u het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2009 en informatie over (elektronisch) aangifte doen.

Let op!
Om de elektronische aangifte te kunnen indienen, heb je een DigiD-inlogcode nodig. Mocht je deze van voorgaande jaren nog hebben, kun je die gewoon gebruiken. Heb je er nog geen, kun je de DigiD-inlogcode on line aanvragen. Meer informatie over DigiD vindt je op www.digid.nl en in het site-onderdeel DigiD.
Om direct een DigiD-inlogcode aan te vragen, zie www.digid.nl aanvragen.
Ondernemers voor de inkomstenbelasting kunnen geen aangifte doen met het aangifteprogramma die hier te downloaden is. Die kunnen hun aangifte downloaden door op de beveiligde site in te loggen met hun gebruikersnaam en wachtwoord.

Als je een aangiftebrief of -biljet hebt gehad, dan moet je voor 1 april 2010 aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. Ook als je een aangiftebiljet hebt gehad, kun je het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2009 gebruiken.

Heb je geen aangiftebrief of -biljet voor 2009 gehad? Maar verwacht je wel dat je meer dan ¤ 14 terugkrijgt? Ook dan kun je aangifte doen met het aangifteprogramma. Je kunt tot en met 31 december 2014 geld terugvragen.

Aangifte doen
Je aangifte inkomstenbelasting kun je op 2 manieren aangifte doen:
elektronisch
Hiervoor kun je het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2009 downloaden.
op papier
Hiervoor kun je het papieren E-, P-, T- of Tj-biljet invullen.
De elektronische aangifte heeft een aantal voordelen boven het papieren aangiftebiljet.

Extra controle
De belastingdienst heeft aangegeven bij de aangifte 2009 extra te gaan controleren op uitgaven voor levensonderhoud van kinderen jonger dan dertig jaar. Bron

Vooraf ingevulde aangifte
Net als vorig jaar kun je gebruik maken van de service van de belastingdienst: de vooraf ingevulde aangifte. Een aantal gegevens die de belastingdienst al heeft, worden alvast voor je ingevuld. Bij het downloaden van het aangifteprogramma krijg je de vraag of je van de service gebruik wilt maken. Net als vorig jaar heeft de belastingdienst de tijd nodig om verschillend gegevens te verzamelen en voor je klaar te zetten. Wil je gebruik maken van de vooraf ingevulde aangifte, moet je (net als vorig jaar) wachten tot 1 maart 2010. Pas na 1 maart 2010 kun je de vooraf ingevulde aangifte downloaden.

Wanneer krijg je bericht?
Als de aangifte vóór 1 april 2010 bij de belastingdienst binnen is, krijg je doorgaans vóór 1 juli 2010 bericht. Op basis van je aangifte krijgt je dan te horen of je een bedrag moet betalen of dat je een bedrag terug krijgt. Meestal ontvang je eerst een voorlopige aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen over 2009 en eventueel een voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet. Daarna (dit kan wel een paar maanden duren) ontvang je de definitieve aanslag over 2009. De belastingdienst beoordeelt aan de hand van de aangifte ook of je al belasting en premie moet betalen over 2010. In dat geval kun je een voorlopige aanslag 2010 ontvangen.

Houdt de belastingdienst rekening met rente?
Ja, je ontvangt rente over het bedrag dat je terug krijgt. Ook brengt de belastingdienst een bedrag aan rente in rekening als je aangifte in een betaling resulteert. De belastingdienst rekent met de zogenaamde invorderings- en heffingsrente. De startdatum voor de berekening is 1 juli 2008 en loopt tot de datum van de (voorlopige) aanslag. De percentages vanaf dat moment zijn tot op heden als volgt:
- vanaf 1 juli 2009: 2,75%
- vanaf 1 oktober 2009: 2,50%
- vanaf 1 januari 2010: 2,50%
- vanaf 1 april 2010: 2,50%
Voor meer perioden en bijbehorende rentepercentages zie hier.

Aanslaggrens
Je krijgt geld terug als het terug te krijgen bedrag hoger is dan ¤ 14.
Je moet betalen als de verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen meer dan ¤ 50 hoger is dan het saldo van de voorheffingen en de ontvangen bedragen via een voorlopige aanslag.
(De verhoging van ¤ 43 naar ¤ 50 is een eenmalige regeling voor de aangifte van 2009. Link)

Extra
Veranderingen 2009
Ook in 2009 zijn er weer wat dingen veranderd in de aangifte. Hier staan de meest belangrijke veranderingen al vermeld.

Studiekosten
Dit jaar heeft de belastingdienst het nog makkelijker gemaakt ten aanzien van het berekenen van de aftrekpost studiekosten. Door in het programma te kiezen tussen de onderstaande mogelijkheden, komt er een invulscherm tevoorschijn die van toepassing is.
- studie zonder studiefinanciering over 2009
- studie met studiefinanciering over 2009
- studie met studiefinanciering in vorige jaren
Ook zijn de normbedragen voor de verschillende periodes al ingevuld. Dat scheelt zoeken en rekenen. Nu alleen maar hopen dat je alle bonnetjes nog terug kunt vinden.

Ziektekosten
2009 is weer een jaar waarin de het aantal ziektekostenuitgaven sterk zijn beperkt. De specifieke uitgaven die nog wel aftrekbaar zijn vallen onder:
- genees- en heelkundige hulp
- medicijnen op doktersvoorschrift
- bepaalde hulpmiddelen (in ieder geval niet brillen, contactlenzen en contactlenzenvloeistof)
- vervoer, zoals reiskosten naar een huisarts of ziekenhuis
- een dieet op doktersvoorschrift
- extra gezinshulp
- extra kleding en beddengoed
- reiskosten voor ziekenbezoek
Uiteraard blijft er nog een drempel van toepassing welke afhankelijk is van het inkomen.
Meer informatie staat hier vinden

Tip
Kijk voor een toelichting van een post in het aangifte-programma ook eens in de Help-file door op F1 te drukken, door op het vraagteken te klikken voor de vraag of op de Help-knop onderin beeld te klikken.

Als laatste willen we nog zeggen:
Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.

Voorgaande delen
Voorgaande jaren is gebleken dat er veel vragen meerdere malen gesteld worden. Lees daarom ook de voorgaande topics eens door om te kijken of je niet een FAQ hebt.
Hier staat deel 1: Aangifte Inkomstenbelasting 2009 - #1
Voor deel 2 kijk hier: Aangifte Inkomstenbelasting 2009 - #2
Zelfs deel 3 is volgepost: Aangifte Inkomstenbelasting 2009 - #3
Na het sluiten van deel 4 ( Aangifte Inkomstenbelasting 2009 - #4 ) gaan we verder in deel 5.
Wil je de vragen en antwoorden van deel 5 nog eens nalezen, kijk dan hier: Aangifte inkomstenbelasting 2009 #5
Hoppaa,... deel 6: Aangifte inkomstenbelasting 2009 #6

Deze OP vind je hier.
Klik op bewerken, selecteer alles, kopieer en plak het in de OP op Fok!
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zondag 28 maart 2010 @ 19:53:20 #2
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79679269
Laatste post van deel 6
quote:
Op zondag 28 maart 2010 19:46 schreef Arnaudtus het volgende:
In het vakje aftrekposten heb ik 'Studie zonder studiefinanciering in 2009' aangevinkt. Vervolgens verschijnt er de tekst 'aftrekbare studiekosten', in de rekenhulp heb ik collegegeld met bedrag en de kosten van een boek ingevuld. Het programma concludeert vervolgens het totaal als 'studiekosten in 2009 als u geen studiefinanciering kreeg'. Vervolgens kan ik ontvangen vergoedingen invullen, maar deze heb ik niet. Onderaan staat nu het aftrekbare bedrag vermeld, en dit is dezelfde als het totaal van het collegegeld het de kosten van het boek.

De drempel heb ik overigens niet zelf verrekend, dat doet het programma inderdaad zelf. Maar bedankt voor de tip
Dan hoort het bedrag aan studiekosten minus de drempel ook in het overzicht vermeld te staan.
Zoek het onderdeel 'Inkomstenbelasting box 1'. Daar staat een post 'Af: persoonsgebonden aftrek'.
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 28 maart 2010 @ 20:21:31 #3
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_79680667
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_79687791
quote:
Op zondag 28 maart 2010 20:21 schreef Nizno het volgende:
3e post van deel 7:
[..]

Dit dus
Je moet je het leven niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk
pi_79691225
Even een heel dom vraagje om het einde van de dag mee te vieren... Ik heb vorig jaar gewoon een bijbaan gehad naast een MBO opleiding, maar nu zegt mijn vader dat ik waarschijnlijk weinig terug krijg omdat ik geen HBO meer doe maar dus MBO, iemand die weet of mijn vader nu liegt of niet?

Alvast bedankt
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_79692622
Voor de aftrekpost Studieaftrek krijg je minder aftrek als je een MBO opleiding doet. Voor de rest maakt het geen enkele zak uit wat voor opleiding je doet.
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 29 maart 2010 @ 01:03:14 #7
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_79694577
quote:
Op zondag 28 maart 2010 23:07 schreef DutchErrorist het volgende:
Even een heel dom vraagje om het einde van de dag mee te vieren... Ik heb vorig jaar gewoon een bijbaan gehad naast een MBO opleiding, maar nu zegt mijn vader dat ik waarschijnlijk weinig terug krijg omdat ik geen HBO meer doe maar dus MBO, iemand die weet of mijn vader nu liegt of niet?

Alvast bedankt
als het om een klein bedrag aan inkomen en loonheffing gaat maakt het niet eens uit of je aftrekposten hebt... tot een bruto loon van 6324 euro krijg je al je loonheffing terug. Pas vanaf 6325 euro moet je 1 euro loonheffing afdragen en kun je dus iets hebben aan aftrekposten zoals bv studie...

Dus begin eens met je aangifte in te vullen in het programma zonder aftrekposten.. en kijk eens of je loonheffing verschuldigd bent.. dan kun je kijken of je uberhaupt iets hebt aan aftrekposten
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_79707084
Ik heb zojuist mijn belastingaangifte gedaan.
Ik word niet veel wijzer van mijn overzicht.

In 2009 heb ik een woning gekocht. Ik heb notariskosten, taxatiekosten, hypotheekkosten, etc ingevuld. Hoe kan ik zien/inschatten hoeveel ik terug kan krijgen of moet terugbetalen?
pi_79707911
quote:
Op maandag 29 maart 2010 14:51 schreef Pfft het volgende:
Ik heb zojuist mijn belastingaangifte gedaan.
Ik word niet veel wijzer van mijn overzicht.

In 2009 heb ik een woning gekocht. Ik heb notariskosten, taxatiekosten, hypotheekkosten, etc ingevuld. Hoe kan ik zien/inschatten hoeveel ik terug kan krijgen of moet terugbetalen?
Bij "overzicht" staat in het vet gedrukt te betalen of terug te krijgen. Daar kan je het zien. best logisch, toch?
  maandag 29 maart 2010 @ 15:42:12 #10
297541 Arnaudtus
weet het ff niet meer!
pi_79709067
Om nog even terug te komen op mijn eerdere vraag:

Ik vond de studiekosten minus de drempel inderdaad onder inkomstenbelasting box 1, bij 'Af: persoonsgebonden aftrek'. Klopt het dat er geen cumulatief bedrag is, geen totaal van het verwachte terug te ontvangen bedrag? Dat de aftrekpost dus wel genoemd wordt, maar niet meegenomen is in een totaalbedrag in het overzicht?

Alvast bedankt!
pi_79709889
quote:
Op maandag 29 maart 2010 15:42 schreef Arnaudtus het volgende:
Om nog even terug te komen op mijn eerdere vraag:

Ik vond de studiekosten minus de drempel inderdaad onder inkomstenbelasting box 1, bij 'Af: persoonsgebonden aftrek'. Klopt het dat er geen cumulatief bedrag is, geen totaal van het verwachte terug te ontvangen bedrag? Dat de aftrekpost dus wel genoemd wordt, maar niet meegenomen is in een totaalbedrag in het overzicht?

Alvast bedankt!
Dat klopt. De persoonsgebonden aftrek vermindert het box 1-inkomen, waarover belasting wordt berekend. Wat je in totaal terug krijgt (of moet betalen) is ook afhankelijk van de andere 2 boxen, en de heffingskortingen.
pi_79715887
Ik merk pas net dat m'n dig-ID code inlog verlopen is

Moet dus een aantal werkdagen wachten, en met de feestdagen zal het wel nog langer duren. 1 april gaat hem niet meer worden dus. Kan niet digitaal aangifte doen.

Kan dit na 1 april ook nog? Moet ik nu perse uitstel aanvragen?
pi_79720663
Ik ben last-minute bezig de belastingaangifte van mn zus te doen...
En tot nu toe loopt het voorspoedig, maar ze heeft een brief gekregen betreft een leningovk die ze heeft en dat ze deze nodig heeft voor de belastingaangifte...

Maar waar moet je deze lening opvoeren? Het betreft geen lening voor een huis.

Help.,..!
pi_79721198
Vanaf wanneer gaan ze uitbetalen? Krijg wat terug namelijk, en heb in februari aangifte gedaan.
pi_79722817
Allememaggies! Ik snap er niets meer van.

In 2009 heb ik kort een wwb ontvangen. Bij het invullen van de gegevens vind ik naast het veld voor de inkomstenbelasting een veld 'Pensioen e.d'. Na wat onderzoek gedaan te hebben en te hebben gebeld naar de belastingdienst heb ik vernomen hier het compleet fiscaal loon in te vullen, dit resulteert echter in een verschuldigd bedrag van ¤ 810 . Ik heb werkelijk geen flauw idee waar dit vandaan komt, is het gebruikelijk dat iemand die een bijstand ontvangt jaarlijks een flink bedrag af moet staan? Kan het me haast niet voorstellen dat een bijstandsmoeder dit op kan brengen.

Het lijkt me ook niet dat ik in het verleden niet genoeg heb betaald aan premies e.d, tevens wordt de uitkering toch niet gezien als inkomsten uit vroegere dienstbetrekking?

Iemand een idee (wat er ingevoerd dient te worden)?
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 29 maart 2010 @ 21:07:39 #16
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_79722894
quote:
Op maandag 29 maart 2010 20:22 schreef tirannetje24 het volgende:
Ik ben last-minute bezig de belastingaangifte van mn zus te doen...
En tot nu toe loopt het voorspoedig, maar ze heeft een brief gekregen betreft een leningovk die ze heeft en dat ze deze nodig heeft voor de belastingaangifte...

Maar waar moet je deze lening opvoeren? Het betreft geen lening voor een huis.

Help.,..!
heeft ze een vermogen hoger dan 20000 euro?
pi_79723602
quote:
Op maandag 29 maart 2010 21:07 schreef Nizno het volgende:

[..]

nope
  Redactie Frontpage maandag 29 maart 2010 @ 21:48:43 #18
145738 superworm
is erbij
pi_79724992
Wat handig, zo met mijn DigiD. Even gebruikersnaam en wachtwoord, vink de standaard vinkjes af, alles is al ingevuld, hoef alleen nog op oke te klikken, en ja hoor! Meer dan duizend euries terug!
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_79725201
Meer dan 1000 teveel betaald in 2009 bedoel je
  Redactie Frontpage maandag 29 maart 2010 @ 21:55:35 #20
145738 superworm
is erbij
pi_79725323
quote:
Op maandag 29 maart 2010 21:53 schreef Hiya het volgende:
Meer dan 1000 teveel betaald in 2009 bedoel je
En wij maar denken 'ah, extra'.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 29 maart 2010 @ 22:04:12 #21
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_79725766
quote:
Op maandag 29 maart 2010 21:21 schreef tirannetje24 het volgende:

[..]

nope
dan heb je niets aan de schuld.. aangezien je die af kan trekken van het vermogen om te zorgen dat er minder vermogensbelasting betaald hoeft te worden.
pi_79726586
quote:
Op maandag 29 maart 2010 21:06 schreef Lopes38 het volgende:
Allememaggies! Ik snap er niets meer van.

In 2009 heb ik kort een wwb ontvangen. Bij het invullen van de gegevens vind ik naast het veld voor de inkomstenbelasting een veld 'Pensioen e.d'. Na wat onderzoek gedaan te hebben en te hebben gebeld naar de belastingdienst heb ik vernomen hier het compleet fiscaal loon in te vullen, dit resulteert echter in een verschuldigd bedrag van ¤ 810 . Ik heb werkelijk geen flauw idee waar dit vandaan komt, is het gebruikelijk dat iemand die een bijstand ontvangt jaarlijks een flink bedrag af moet staan? Kan het me haast niet voorstellen dat een bijstandsmoeder dit op kan brengen.

Het lijkt me ook niet dat ik in het verleden niet genoeg heb betaald aan premies e.d, tevens wordt de uitkering toch niet gezien als inkomsten uit vroegere dienstbetrekking?

Iemand een idee (wat er ingevoerd dient te worden)?
Heb je in 2009 verder nog inkomsten gehad?
pi_79726606
Ik wacht nog steeds op m'n jaaroverzicht van m'n vorige werk !!!
pi_79726860
quote:
Op maandag 29 maart 2010 22:20 schreef P.F het volgende:
Ik wacht nog steeds op m'n jaaroverzicht van m'n vorige werk !!!
Als je daar niet op wil wachten kan je ook je laatste salarisstrook gebruiken, daar staan de cumulatieven op die (als het goed is) hetzelfde zijn als het jaaroverzicht
pi_79726889
Aah, slim!
pi_79726961
quote:
Op maandag 29 maart 2010 22:26 schreef P.F het volgende:
Aah, slim!
Dat wist ik al. Maar het blijft leuk om te horen!
  maandag 29 maart 2010 @ 23:42:34 #27
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79730962
quote:
Op maandag 29 maart 2010 21:07 schreef Nizno het volgende:

[..]

Ervan uitgaande dat het een box 3 lening is,...
  maandag 29 maart 2010 @ 23:44:42 #28
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79731095
quote:
Op maandag 29 maart 2010 20:32 schreef RacerDKB het volgende:
Vanaf wanneer gaan ze uitbetalen? Krijg wat terug namelijk, en heb in februari aangifte gedaan.
Dat topic wordt pas geopend op 1 april.
  maandag 29 maart 2010 @ 23:45:53 #29
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79731162
quote:
Op maandag 29 maart 2010 22:04 schreef Nizno het volgende:

[..]

dan heb je niets aan de schuld.. aangezien je die af kan trekken van het vermogen om te zorgen dat er minder vermogensbelasting betaald hoeft te worden.
Ohohhh,...
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 29 maart 2010 @ 23:56:24 #30
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_79731645
quote:
Op maandag 29 maart 2010 23:42 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Ervan uitgaande dat het een box 3 lening is,...
ja ja maar als het dan niet is heeft ze er nog steeds niets aan
quote:
Op maandag 29 maart 2010 23:45 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Ohohhh,...
quote:
Op maandag 29 maart 2010 22:27 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dat wist ik al. Maar het blijft leuk om te horen!
mag het raam open? het begint wat te ruiken
quote:
Op maandag 29 maart 2010 23:44 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dat topic wordt pas geopend op 1 april.
ik wil het nu alvast!!!
  dinsdag 30 maart 2010 @ 00:00:03 #31
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79731772
quote:
Op maandag 29 maart 2010 23:56 schreef Nizno het volgende:

[..]

ja ja maar als het dan niet is heeft ze er nog steeds niets aan
Want?? De rente kan in box 1 niet aftrekbaar zijn?
quote:
[..]

Ja, wel de juiste termen in het juiste belastingjaar gebruiken.
quote:
[..]

mag het raam open? het begint wat te ruiken
Of bent ze bie oe ook aant gieren?
quote:
[..]

ik wil het nu alvast!!!
Jantje Ongeduld,... nog 24 uur wachten.
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 30 maart 2010 @ 00:11:49 #32
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_79732133
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 00:00 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Want?? De rente kan in box 1 niet aftrekbaar zijn?
[..]
waar tegen streep je dat weg dan?
quote:
Ja, wel de juiste termen in het juiste belastingjaar gebruiken.
[..]
sorry lieverd, zal het niet meer doen...
quote:
Of bent ze bie oe ook aant gieren?
[..]
ow ja boven Zwolle wonen alleen boeren he?
quote:
Jantje Ongeduld,... nog 24 uur wachten.
over 24u open ik hem!
pi_79732215
quote:
Op maandag 29 maart 2010 22:19 schreef DonJames het volgende:

[..]

Heb je in 2009 verder nog inkomsten gehad?
Ja, de rest van 2009 van mn huidige baan. Het is zo dat als ik alleen inkomsten van mn werk invoer in de 2009 applicatie ik de 810 euro niet hoef te betalen, pas bij invoer van de uitkering veranderd het dusdanig.
pi_79732332
quote:
Op maandag 29 maart 2010 18:38 schreef ice_9 het volgende:
Ik merk pas net dat m'n dig-ID code inlog verlopen is

Moet dus een aantal werkdagen wachten, en met de feestdagen zal het wel nog langer duren. 1 april gaat hem niet meer worden dus. Kan niet digitaal aangifte doen.

Kan dit na 1 april ook nog? Moet ik nu perse uitstel aanvragen?
Als je een uitnodigingsbrief hebt ontvangen, moet je voor 1 april aangifte doen. Dan morgenvandaag even de belastinfoon bellen en uitstel aanvragen. Heb je geen roze brief ontvangen is er geen ramp.
pi_79732369
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 00:14 schreef Lopes38 het volgende:

[..]

Ja, de rest van 2009 van mn huidige baan. Het is zo dat als ik alleen inkomsten van mn werk invoer in de 2009 applicatie ik de 810 euro niet hoef te betalen, pas bij invoer van de uitkering veranderd het dusdanig.
Dan is er waarschijnlijk geen (of weinig) loonheffing op ingehouden. Ook niet zo vreemd, als je alleen maar een bijstandsuitkering hebt verdien je in een jaar weinig, waardoor je (door de heffingskortingen) uiteindelijk uit zal komen op 0 te betalen. Maar als je meer verdient in zo'n jaar, gaat dat niet meer op. Zonder bedragen kan ik niet zeggen of iets klopt, maar op zich lijkt het me niet vreemd.
pi_79732432
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 00:18 schreef justmattie het volgende:

[..]

Als je een uitnodigingsbrief hebt ontvangen, moet je voor 1 april aangifte doen. Dan morgenvandaag even de belastinfoon bellen en uitstel aanvragen. Heb je geen roze brief ontvangen is er geen ramp.
Het is geen ramp om de aangifte na 1 april in te dienen. Als 'ie hem niet indient, krijgt hij waarschijnlijk een week of 6 later een brief om de aangifte alsnog in te dienen, waarvoor 'ie nog een week of 2 de tijd krijgt. Daarna ben je pas te laat (met een boete als gevolg), daarvoor niet.
pi_79732531
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 00:21 schreef DonJames het volgende:

[..]

Het is geen ramp om de aangifte na 1 april in te dienen. Als 'ie hem niet indient, krijgt hij waarschijnlijk een week of 6 later een brief om de aangifte alsnog in te dienen, waarvoor 'ie nog een week of 2 de tijd krijgt. Daarna ben je pas te laat (met een boete als gevolg), daarvoor niet.
Grote kans inderdaad, en voordat je uitstel is aanvaard heeft hij waarschijnlijk de aangifte al zestig keer in kunnen vullen en opsturen. Maar ach voor de formaliteiten he ...
pi_79732596
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 00:25 schreef justmattie het volgende:

[..]

Grote kans inderdaad, en voordat je uitstel is aanvaard heeft hij waarschijnlijk de aangifte al zestig keer in kunnen vullen en opsturen. Maar ach voor de formaliteiten he ...
Grote kans? Dat is een zekerheid hoor! Je bent pas te laat als je buiten de termijn die op de aanmaning ("herinnering" heet dat ding) staat, daarvoor niet.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 01:04:11 #39
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_79733472
-Iemand een idee welke wisselkoers ik mag hanteren voor mijn USD-Dollars. Moet ik de koers van het moment van aangifte invullen of mag ik de koersen op 1-1-2009 en 31-12-2009 aanhouden?

Het heeft geen haast aangezien ik uitstel heb en ik moet toch nog langs de expert omdat onze aangifte nogal complex is. Ik ben alleen aan het kijken waar ik zelf op uitkom, dan weet ik hoeveel die expert me opleverd en of hij kostendekkend is .
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
pi_79733652
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 01:04 schreef PirE het volgende:
-Iemand een idee welke wisselkoers ik mag hanteren voor mijn USD-Dollars. Moet ik de koers van het moment van aangifte invullen of mag ik de koersen op 1-1-2009 en 31-12-2009 aanhouden?

Het heeft geen haast aangezien ik uitstel heb en ik moet toch nog langs de expert omdat onze aangifte nogal complex is. Ik ben alleen aan het kijken waar ik zelf op uitkom, dan weet ik hoeveel die expert me opleverd en of hij kostendekkend is .
wisselkoers op 31-12-2009
  dinsdag 30 maart 2010 @ 01:20:41 #41
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_79733679
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 01:18 schreef diedirk het volgende:

[..]

Nice, dat scheelt weer wat
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
pi_79735609
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 01:18 schreef diedirk het volgende:

[..]

En die van 1-1-2009.
pi_79736948
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 00:27 schreef DonJames het volgende:

[..]

Grote kans? Dat is een zekerheid hoor! Je bent pas te laat als je buiten de termijn die op de aanmaning ("herinnering" heet dat ding) staat, daarvoor niet.
Nou, eigenlijk ben je ook al te laat als je 'm na 1 april aanlevert. Ze zijn gewoon verplicht om je een aanmaning te sturen voordat ze je mogen beboeten, maar dat betekent niet dat je na 1 april niet laat bent

TVP
pi_79737381
quote:
Op maandag 29 maart 2010 22:04 schreef Nizno het volgende:

[..]

Mijn dank is groot!!
pi_79738029
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 09:54 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Nou, eigenlijk ben je ook al te laat als je 'm na 1 april aanlevert. Ze zijn gewoon verplicht om je een aanmaning te sturen voordat ze je mogen beboeten, maar dat betekent niet dat je na 1 april niet laat bent

TVP
Dat hangt een beetje van je definitie van "te laat" af, "te laat" is immers geen fiscaal begrip.
pi_79739831
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 10:35 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dat hangt een beetje van je definitie van "te laat" af, "te laat" is immers geen fiscaal begrip.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 12:18:03 #47
278786 EINZ
WHEEEH! HEHEH!
pi_79741342
Heb ook nog een vraagje. Ik ben een fiscale nul, en mijn belastingpapierinvulmeneer heeft mijn voorheffing bij het inkomen van mijn vriendin opgeteld omdat dat in totaal gunstiger was. Daardoor krijg ik echter minder terug dan ik anders gehad zou hebben. Is dat een verhaal dat klopt?
Deze reply is uitsluitend bestemd voor geadresseerde(n). Dit bericht kan informatie bevatten die vertrouwelijk is. Indien u niet de geadresseerde bent, wordt u er hierbij op gewezen dat u geen recht hebt kennis te nemen van deze reply.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 12:45:37 #48
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79742284
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 12:18 schreef EINZ het volgende:
Heb ook nog een vraagje. Ik ben een fiscale nul, en mijn belastingpapierinvulmeneer heeft mijn voorheffing bij het inkomen van mijn vriendin opgeteld omdat dat in totaal gunstiger was. Daardoor krijg ik echter minder terug dan ik anders gehad zou hebben. Is dat een verhaal dat klopt?
Zoals jij het neerzet, klopt het zeker niet.
pi_79748787
Even een vraag voor de aankoop van een huis. Je mag bv taxatiekosten, afsluitprovisie en notariskosten van hypotheekakte etc aftrekken. Kan je die bedragen dan gewoon invullen in die calculator bij Box 1 in het aangifteprogramma? Of doe ik het dan fout?
  dinsdag 30 maart 2010 @ 15:54:14 #50
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79749409
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 15:39 schreef vulkaan het volgende:
Even een vraag voor de aankoop van een huis. Je mag bv taxatiekosten, afsluitprovisie en notariskosten van hypotheekakte etc aftrekken. Kan je die bedragen dan gewoon invullen in die calculator bij Box 1 in het aangifteprogramma? Of doe ik het dan fout?
Dit kun je inderdaad invullen onder de 'Rekenhulp' van 'Aftrekbare rente en financieringskosten eigen woning'.
pi_79751091
Als je geen bericht/formulier hebt ontvangen hoef je geen aangifte te doen? Wat is de grens qua inkomen wanneer je wel/geen aangifte moet doen van je inkomen?
Children of the night. What music they make.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 17:09:46 #52
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79752562
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 16:33 schreef DeHovenier het volgende:
Als je geen bericht/formulier hebt ontvangen hoef je geen aangifte te doen?
Niet per definitie.
quote:
Wat is de grens qua inkomen wanneer je wel/geen aangifte moet doen van je inkomen?
Ligt niet aan het inkomen. Ligt aan het te betalen bedrag aan belasting.
(Lees ook de OP.)
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 30 maart 2010 @ 17:54:40 #53
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_79754188
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 17:09 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Niet per definitie.
[..]

Ligt niet aan het inkomen. Ligt aan het te betalen bedrag aan belasting.
(Lees ook de OP.)
tactisch!
pi_79756951
Ik ben elk jaar mijn eigen risico kwijt aan mijn astma medicijnen. Ik dacht dat je dat niet meer af kon trekken dit jaar, maar nu lees ik toch overal dit:

''Wel aftrekbare ziektekosten voor de inkomstenbelasting zijn de volgende specifieke ziektekosten voor zover ze niet door de verzekeraar of anderszins vergoed worden:

* Uitgaven voor voorgeschreven medicijnen en geneeskundige en heelkundige hulp van arts en specialist. Ook homeopatische geneesmiddelen en medicijnen zijn volledig van de belasting aftrekbaar."

Eigen risico kwijt aan medicijnen= niet door verzekeraar vergoed= dus aftrekbaar?
pi_79757077
http://www.belastingdiens(...)009-02.html#P81_3535
quote:
Let op!

Worden de kosten vergoed? U kunt alleen dat deel aftrekken dat niet vergoed wordt. Het bedrag van het eigen risico is niet aftrekbaar.
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 30 maart 2010 @ 19:12:44 #56
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_79757307
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 19:03 schreef aloe_vera het volgende:
Ik ben elk jaar mijn eigen risico kwijt aan mijn astma medicijnen. Ik dacht dat je dat niet meer af kon trekken dit jaar, maar nu lees ik toch overal dit:

''Wel aftrekbare ziektekosten voor de inkomstenbelasting zijn de volgende specifieke ziektekosten voor zover ze niet door de verzekeraar of anderszins vergoed worden:

* Uitgaven voor voorgeschreven medicijnen en geneeskundige en heelkundige hulp van arts en specialist. Ook homeopatische geneesmiddelen en medicijnen zijn volledig van de belasting aftrekbaar."

Eigen risico kwijt aan medicijnen= niet door verzekeraar vergoed= dus aftrekbaar?
eigen risico is wel vergoed, echter valt binnen het bedrag wat de verzekerde op heeft gegeven als eigen risico.

Zie het dat wanneer je je eigen risico al gebruikt zou hebben dat je dan niet had hoeven betalen.
pi_79757440
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 19:12 schreef Nizno het volgende:

[..]

eigen risico is wel vergoed, echter valt binnen het bedrag wat de verzekerde op heeft gegeven als eigen risico.

Zie het dat wanneer je je eigen risico al gebruikt zou hebben dat je dan niet had hoeven betalen.
Ohw, ok. Maar kom toch echt niet in de buurt van de drempel voor aftrekbaarheid... dus laat maar zitten die aftrek voor ziektenkosten.
pi_79757946
1) Ik ben bezig met het invullen van een TJ-biljet voor mijn dochter. Zij heeft 2 werkgevers en bij beide is geen arbiedskorting ingehouden/verrekend. In een vorig topic heb ik gelezen dat de electronische versie toch een bedrag zal berekenen, maar hoe doe ik dat bij de invulling van het papieren TJ-biljet?

2) Op het TJ-biljet staat íngehouden loonheffing', maar mag ik ook de ingehouden bijdrage Zorgverzekeringswet terug vragen?
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 30 maart 2010 @ 19:31:33 #59
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_79758147
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 19:26 schreef AvSambeek het volgende:
1) Ik ben bezig met het invullen van een TJ-biljet voor mijn dochter. Zij heeft 2 werkgevers en bij beide is geen arbiedskorting ingehouden/verrekend. In een vorig topic heb ik gelezen dat de electronische versie toch een bedrag zal berekenen, maar hoe doe ik dat bij de invulling van het papieren TJ-biljet?
Je vult gewoon in hoe het op de jaaropgaven staat. De BD zorgt voor controle en eventuele aanpassing
quote:
2) Op het TJ-biljet staat íngehouden loonheffing', maar mag ik ook de ingehouden bijdrage Zorgverzekeringswet terug vragen?
nee.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 19:34:34 #60
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79758268
quote:

Waarom dubbel posten?
pi_79758300
quote:

Wat ze hierboven al zeggen. En laat je dochter het zelf doen, misschien leert ze er ook nog wat van!
pi_79758860
Ik heb voor mijn stage tijdens de zomervakantie moeten reizen met het ov, mijn ov jaarkaart was toen niet geldig.
Kan ik dit terugvragen als studiekosten? Of als reiskosten ov bij box 1?
pi_79759323
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 19:47 schreef aloe_vera het volgende:
Ik heb voor mijn stage tijdens de zomervakantie moeten reizen met het ov, mijn ov jaarkaart was toen niet geldig.
Kan ik dit terugvragen als studiekosten? Of als reiskosten ov bij box 1?
Als studiekosten niet, mogelijk wel als "reisaftrek openbaar vervoer" (staat in aangifteprogramma bij Box 1).
pi_79759580
dubbel
pi_79759645
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 19:57 schreef DonJames het volgende:

[..]

Als studiekosten niet, mogelijk wel als "reisaftrek openbaar vervoer" (staat in aangifteprogramma bij Box 1).
is dat niet alleen naar werk? Er staat plaats werkzaamheden namelijk? Nu was die stage gewoon buffelen, maar kreeg er niks voor betaald, ook geen stagevergoeding.

En als ik door studie juist helemaal niet betaald heb gewerkt dit jaar? Dan maakt het mijn inkomen negatief (Mijn fiscale partner werkte wel betaald trouwens.)

[ Bericht 12% gewijzigd door aloe_vera op 30-03-2010 20:24:42 ]
pi_79760420
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 19:34 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Waarom dubbel posten?
Sorry, ik dacht dat het niet gelukt was.

Klopt het dat ik 'Loon zorgverzekeringswet' en de 'ingehouden inkomensafh. bijdrage ZVW' niet op het TJ-biljet hoef/mag te vermelden?
  dinsdag 30 maart 2010 @ 20:22:23 #67
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79760556
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 20:19 schreef AvSambeek het volgende:

[..]

Klopt het dat ik 'Loon zorgverzekeringswet' en de 'ingehouden inkomensafh. bijdrage ZVW' niet op het TJ-biljet hoef/mag te vermelden?
Klopt.
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 30 maart 2010 @ 20:23:02 #68
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_79760585
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 20:19 schreef AvSambeek het volgende:

[..]

oké
quote:
ja
  dinsdag 30 maart 2010 @ 20:24:05 #69
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79760645
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 20:04 schreef aloe_vera het volgende:

[..]

is dat niet alleen naar werk? Er staat plaats werkzaamheden namelijk? Nu was dit gewoon buffelen, maar kreeg er niks voor betaald, ook geen stagevergoeding.

En als ik door studie juist helemaal niet betaald heb gewerkt dit jaar? Dan maakt het mijn inkomen negatief (Mijn fiscale partner werkte wel betaald trouwens.)
En een negatief inkomen kan worden verrekend met het voorgaande jaar (mits daar wel een positief inkomen was). Anders blijft het staan voor het komende jaar. Dus voor 2010 heul hard werken.
pi_79760813
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 20:24 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

En een negatief inkomen kan worden verrekend met het voorgaande jaar (mits daar wel een positief inkomen was). Anders blijft het staan voor het komende jaar. Dus voor 2010 heul hard werken.
In 2008 en 2009 heb ik niet gewerkt ivm meer dan voltijd stage lopen. Nu ben ik afgestudeerd en werk ik Maar het kan dus verrekend worden met mijn inkomen van 2010, maar moet ik het dan ook als negatrif inkomen nu invoeren of pas volgend jaar opvoeren?
pi_79760960
iemand enig idee hoe je een erfenis invult? mn opa is vorig jaar overleden maar pas deze maand is het huis verkocht. wat het uiteindelijke bedrag wordt weet ik ook nog niet maar volgens mij moet ik dan een schatting invullen. moet ik daar zelf het erfrecht aftrekken? en hoe wordt de schatting met het uiteindelijke bedrag gecorrigeerd?
voor die espresso van jou kom ik van de maan naar je toelopen!
  dinsdag 30 maart 2010 @ 20:33:52 #72
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79761185
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 20:27 schreef aloe_vera het volgende:

[..]

In 2008 en 2009 heb ik niet gewerkt ivm meer dan voltijd stage lopen. Nu ben ik afgestudeerd en werk ik Maar het kan dus verrekend worden met mijn inkomen van 2010, maar moet ik het dan ook als negatrif inkomen nu invoeren of pas volgend jaar opvoeren?
Je doet nu aangifte. Daarbij wordt je inkomen vastgesteld. En als dit negatief is, kun je dit volgend jaar verrekenen. Dus nu zeker wel aangifte doen.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 20:35:14 #73
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79761270
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 20:29 schreef knuppelhout het volgende:
iemand enig idee hoe je een erfenis invult? mn opa is vorig jaar overleden maar pas deze maand is het huis verkocht. wat het uiteindelijke bedrag wordt weet ik ook nog niet maar volgens mij moet ik dan een schatting invullen. moet ik daar zelf het erfrecht aftrekken? en hoe wordt de schatting met het uiteindelijke bedrag gecorrigeerd?
Als het nu verkocht is, weet je toch wat de waarde van de erfenis is? Waarom zou je dan nog schatten?
  dinsdag 30 maart 2010 @ 20:35:39 #74
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_79761294
Ik heb in 2009 een rekening van mijn zorgverzekeraar gekregen voor zorgkosten uit 2008 die meetelden voor mijn verplicht vrijwillig eigen risico in 2008. Mag ik dat bedrag toch nog aftrekken in 2009 (ik zie namelijk dat het met de eigen bijdrage uit 2008 wel mag). En zo nee, kan ik het dan eventueel nog aftrekken over 2008?

edit: sorry, moest zijn 'vrijwillig eigen risico'
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
  dinsdag 30 maart 2010 @ 20:39:14 #75
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79761493
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 20:35 schreef Joanne35 het volgende:
Ik heb in 2009 een rekening van mijn zorgverzekeraar gekregen voor zorgkosten uit 2008 die meetelden voor mijn verplicht eigen risico in 2008. Mag ik dat bedrag toch nog aftrekken in 2009 (ik zie namelijk dat het met de eigen bijdrage uit 2008 wel mag). En zo nee, kan ik het dan eventueel nog aftrekken over 2008?
Het eigen risico was in 2008 ook al niet meer aftrekbaar.
En nee, de kosten drukken op 2009. Dus je kunt ze niet in 2008 opvoeren.

edit: de kosten heb je gemaakt in 2009, dus daar zul je de kosten moeten opvoeren. En helaas, in 2009 is dit niet meer mogelijk.
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 30 maart 2010 @ 20:41:55 #76
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_79761613
vrijwillig eigen risico kan sowieso nooit afgetrokken worden.

Dan zou ik ook bij de verzekering een eigen risico van 200000 kunnen registreren om minder te betalen per maand en het dan wel netjes bij de BD af te trekken.
Je kiest er zelf voor om risico te lopen door je eigen risico hoger te zetten. Daardoor betaal je ook minder premie.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 20:42:52 #77
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79761662
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 20:41 schreef Nizno het volgende:
vrijwillig eigen risico kan sowieso nooit afgetrokken worden.

Dan zou ik ook bij de verzekering een eigen risico van 200000 kunnen registreren om minder te betalen per maand en het dan wel netjes bij de BD af te trekken.
Je kiest er zelf voor om risico te lopen door je eigen risico hoger te zetten. Daardoor betaal je ook minder premie.
Dat klopt niet. In 2008 kon je de kosten die onder je vrijwillig eigen risico vielen, wel aftrekken.
pi_79761749
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 20:04 schreef aloe_vera het volgende:

[..]

is dat niet alleen naar werk? Er staat plaats werkzaamheden namelijk? Nu was die stage gewoon buffelen, maar kreeg er niks voor betaald, ook geen stagevergoeding.
Goeie vraag! In de wet staat alleen "plaats van werkzaamheid", maar dat begrip is verder niet uitgewerkt. Ik denk dat je dat vrij breed moet opvatten.
De duidelijke gevallen: reisaftrek geldt zeker niet voor reizen naar/van school, en zeker wel voor reizen van/naar werk/baan. De stage zit er wat tussenin, maar zolang er arbeid wordt verricht lijkt mij dit ook onder "plaats van werkzaamheid" te vallen, ongeacht of daar nou een vergoeding tegenover staat of niet.

Ik denk dus dat de reisaftrek ook geldt voor reizen van/naar de (onbetaalde) stageplek maar ik hoor graag de dissenting/concurring opinion van mijn medefiscalisten
quote:
Wat MaW zegt die zou ik als signature moeten hebben
pi_79761808
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 20:35 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Als het nu verkocht is, weet je toch wat de waarde van de erfenis is? Waarom zou je dan nog schatten?
notariskosten, erfrecht, kosten gemaakt voor onderhoud toen het nog niet verkocht was enz.
voor die espresso van jou kom ik van de maan naar je toelopen!
pi_79762150
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 20:44 schreef DonJames het volgende:

[..]

Goeie vraag! In de wet staat alleen "plaats van werkzaamheid", maar dat begrip is verder niet uitgewerkt. Ik denk dat je dat vrij breed moet opvatten.
De duidelijke gevallen: reisaftrek geldt zeker niet voor reizen naar/van school, en zeker wel voor reizen van/naar werk/baan. De stage zit er wat tussenin, maar zolang er arbeid wordt verricht lijkt mij dit ook onder "plaats van werkzaamheid" te vallen, ongeacht of daar nou een vergoeding tegenover staat of niet.

Ik denk dus dat de reisaftrek ook geldt voor reizen van/naar de (onbetaalde) stageplek maar ik hoor graag de dissenting/concurring opinion van mijn medefiscalisten
[..]

Wat MaW zegt die zou ik als signature moeten hebben
Bij nader inzien gaat het om een bedrag van 46 euro... Dacht dat het een stuk meer was. Ik heb het nu als studiekosten opgevoerd "reiskosten ov in periode 14 juli tot 14 aug 2009" oid. Dat vond ik toch een stuk logischer staan daar dan in box 1 terwijl mijn box 1 verder leeg is.
pi_79762270
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 20:42 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dat klopt niet. In 2008 kon je de kosten die onder je vrijwillig eigen risico vielen, wel aftrekken.
yep, denk dat ik hierdoor wat in de war was, "vorig jaar kon het inmmes toch ook?" is een vlieger die hier niet meer opging
pi_79762328
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 20:51 schreef aloe_vera het volgende:

[..]

Bij nader inzien gaat het om een bedrag van 46 euro... Dacht dat het een stuk meer was. Ik heb het nu als studiekosten opgevoerd "reiskosten ov in periode 14 juli tot 14 aug 2009" oid.
Het zijn zéker geen studiekosten!
pi_79762392
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 20:54 schreef DonJames het volgende:

[..]

Het zijn zéker geen studiekosten!
Ik heb hem al ingedigideet.... zal ik het nog wijzigen?

Krijg als box 1reiskosten trouwens een stuk meer geld ervoor dan de werkelijke kosten.... 115 euro ipv 46 daadwerkelijk gemaakte Maar goed, daar kan ik volgend jaar pas wat mee

[ Bericht 11% gewijzigd door aloe_vera op 30-03-2010 21:00:56 ]
pi_79762723
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 20:55 schreef aloe_vera het volgende:

[..]

Ik heb hem al ingedigideet.... zal ik het nog wijzigen?

Opnieuw het programma openen, verbeteren en opnieuw versturen. Laatst verstuurde bestand wordt gebruikt
pi_79762753
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 21:01 schreef Hiya het volgende:

[..]

Opnieuw het programma openen, verbeteren en opnieuw versturen. Laatst verstuurde bestand wordt gebruikt
gedaan!
  dinsdag 30 maart 2010 @ 21:02:42 #86
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_79762792
Dat bedrag voor zorgkosten.....; kun je dat van voorgaande jaren nog opgeven? Vorig jaar heb ik dat eigenlijk pas voor het eerst gedaan (en meteen voor het laatst dus ), maar nu las ik dat je dat met terugwerkende kracht nog voor 5 jaar mag opgeven. Is dat zo en waar vind ik dan het vaste bedrag wat je op mag geven voor ieder jaar, dus van 2007tm 2002?
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 30 maart 2010 @ 21:29:16 #87
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_79764328
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 21:02 schreef childintime het volgende:
Dat bedrag voor zorgkosten.....; kun je dat van voorgaande jaren nog opgeven? Vorig jaar heb ik dat eigenlijk pas voor het eerst gedaan (en meteen voor het laatst dus ), maar nu las ik dat je dat met terugwerkende kracht nog voor 5 jaar mag opgeven. Is dat zo en waar vind ik dan het vaste bedrag wat je op mag geven voor ieder jaar, dus van 2007tm 2002?
ja,

als je de jaren al aangifte hebt gedaan moet je wel eerst verzoek indienen of je opnieuw aangifte mag doen.
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 30 maart 2010 @ 21:29:51 #88
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_79764361
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 20:42 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

ow ja, hebben we daar vorig jaar niet ook al flink over gepost dat dat onzinnig was?
  dinsdag 30 maart 2010 @ 22:23:01 #89
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_79767451
Ik krijg net de formulieren thuisgestuurd (ik laat mijn aangifte doen door iemand die het wél snapt) en krijg dit jaar het dubbele terug van wat ik vorig jaar terug kreeg (en dat klopt wel). Het lijkt wel of de belasting het stiekum toch steeds leuker weet te maken.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 22:29:43 #90
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_79767832
ff vraagjes,

het zal ongetwijfeld elders al voorbij zijn gekomen, maar wat is de maximale belastingvrije schenking van paps en mams aan zoonlief ?
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_79767845
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 22:23 schreef elcastel het volgende:
Ik krijg net de formulieren thuisgestuurd (ik laat mijn aangifte doen door iemand die het wél snapt) en krijg dit jaar het dubbele terug van wat ik vorig jaar terug kreeg (en dat klopt wel). Het lijkt wel of de belasting het stiekum toch steeds leuker weet te maken.
Ja, dat is nieuw dit jaar. Niet één, maar maar liefst twee sigaren uit eigen doos!
pi_79768697
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 22:29 schreef klusfoobje het volgende:
ff vraagjes,

het zal ongetwijfeld elders al voorbij zijn gekomen, maar wat is de maximale belastingvrije schenking van paps en mams aan zoonlief ?
- ¤5000 "normale" schenking
- Eenmalige verhoging voor kinderen tussen de 18 en 35 jaar tot ¤24.000
- Voor een (dure) studie of de aankoop van een woning, eenmalig tot ¤50.000 (met beperkingen)
  dinsdag 30 maart 2010 @ 22:42:44 #93
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_79768705
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 22:30 schreef DonJames het volgende:
Ja, dat is nieuw dit jaar. Niet één, maar maar liefst twee sigaren uit eigen doos!
Ik zou zeggen : ga vooral zo door ...
.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_79768761
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 22:42 schreef elcastel het volgende:

[..]

Ik zou zeggen : ga vooral zo door ...
.
Dan moet je gewoon nog meer te veel gaan afdragen aan de BD, dan krijg je ook meer terug!
  dinsdag 30 maart 2010 @ 22:49:45 #95
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_79769145
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 22:42 schreef Maharbal het volgende:

[..]

- ¤5000 "normale" schenking
- Eenmalige verhoging voor kinderen tussen de 18 en 35 jaar tot ¤24.000
- Voor een (dure) studie of de aankoop van een woning, eenmalig tot ¤50.000 (met beperkingen)
5000 rond? gossie dan is hetweer gestegen, vorig jaar zat ik nog met iets in de 4 :-)

oh ja..

zit net ff m'n loonstrook na te kijken. Heb er 2 ivm wisseling van job in 2009. In die van het nieuwe bedrijf zie ik nergens iets staan op de JOG mbt m'n lease wagen..
op mijn loonstrook dan helaas weer wel...

wat moet ik met die lease wagen doen ? is dat geregeld door de baas ?
De laatste keer dat ik een leasebak had moest ik ergen swat invullen mbt de waard evan die wagen. daar is toch iets mee veranderd inmiddels?

oh ja 2 :-)

als ik de ingevulde gegevens bekijk en door wil klikken roept dat programma dat ik meer heffingskorting krijg dan waar ik recht op heb ...
negeren ???? de info die ze geven klopt met mijn 2 jogs....
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  dinsdag 30 maart 2010 @ 22:53:12 #96
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_79769304
uhm euh... ik zie wat engs....

hoe zat dta met het eigen woning reserve? die uitleg in de software is wat summier...

ik heb in 2005 een huis gekocht, hypo genomen en verder geen bedragen bij de bank geleend. Ondrhoud aan het huis heb ik gewoon direct zelf betaald... enneuh, bonnetjes heb ik niet

sukkel... ik bedoel eigen woning schuld....
pi_79769510
Leasebak is waarschijnlijk bij je loon opgeteld?
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 22:53 schreef klusfoobje het volgende:

hoe zat dta met het eigen woning reserve? die uitleg in de software is wat summier...

ik heb in 2005 een huis gekocht, hypo genomen en verder geen bedragen bij de bank geleend. Ondrhoud aan het huis heb ik gewoon direct zelf betaald... enneuh, bonnetjes heb ik niet

Eigen woning schuld is gewoon de hypotheek die je nu hebt.
pi_79769569
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 22:53 schreef klusfoobje het volgende:

Eigenwoningreserve: Als jij een woning verkoopt en je realiseert een overwaarde van ¤100.000, dan is dat je eigenwoning reserve. Die eigenwoningreserve (overwaarde) word je geacht voor de aankoop van je nieuwe woning te gebruiken. Over het saldo van je eigenwoningreserve kun je geen HRA krijgen bij de aankoop van je nieuwe woning.

VB:
Eigenwoningreserve is ¤100.000 en je koopt een nieuw huis van ¤300.000. In dit geval kun je slechts HRA krijgen over ¤200.000, omdat je die ¤100.000 geacht wordt te gebruiken voor de aankoop van je nieuwe woning.

Eigenwoningschuld is de schuld die je hebt voor je eigen woning (klinkt logisch).

Overigens is de bijtellingregeling ietwat "veranderd". De laatste keer moest je het waarschijnlijk in je IB aangifte invullen, terwijl het nu wordt meegenomen voor de berekening van loonheffingen in de LB. Je baast heeft de bijtelling al gedaan en de inhoudingen daarop verricht.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 22:58:13 #99
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79769619
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 22:49 schreef klusfoobje het volgende:

[..]

5000 rond? gossie dan is hetweer gestegen, vorig jaar zat ik nog met iets in de 4 :-)

oh ja..

zit net ff m'n loonstrook na te kijken. Heb er 2 ivm wisseling van job in 2009. In die van het nieuwe bedrijf zie ik nergens iets staan op de JOG mbt m'n lease wagen..
op mijn loonstrook dan helaas weer wel...

wat moet ik met die lease wagen doen ? is dat geregeld door de baas ?
De laatste keer dat ik een leasebak had moest ik ergen swat invullen mbt de waard evan die wagen. daar is toch iets mee veranderd inmiddels?
Heeft je werkgever als het goed is al verwerkt in de jaaropgave. Hoef je dus niks extra mee te doen.
quote:
oh ja 2 :-)

als ik de ingevulde gegevens bekijk en door wil klikken roept dat programma dat ik meer heffingskorting krijg dan waar ik recht op heb ...
negeren ???? de info die ze geven klopt met mijn 2 jogs....
Standaard melding van de arbeidskorting. Die wil wel eens te hoog zijn als gevolg van afrondingsverschillen in de loonadministratie. Niet wakker van liggen, wordt in het totaal recht getrokken.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 23:06:15 #100
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_79770045
die vrij schenking van paps en mams voro afgelopen jaar, is die ECHT 5000 euro ???

ik heb in mijn aantekeningen van vorig jaar staan dat het toen 4479 euro was.

Ze zijn toch gene sinterklaas aan het spelen opeens?

is het niet teveel ?

mot het ff weten if aftrek van lening aan paps en mams...
pi_79770190
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 23:06 schreef klusfoobje het volgende:
die vrij schenking van paps en mams voro afgelopen jaar, is die ECHT 5000 euro ???

ik heb in mijn aantekeningen van vorig jaar staan dat het toen 4479 euro was.

Ze zijn toch gene sinterklaas aan het spelen opeens?

is het niet teveel ?

mot het ff weten if aftrek van lening aan paps en mams...
Successiewet is herzien vanaf 1 januari 2010.

Mijn wetboek zegt dat het ¤5.000 is. Overigens is die ¤5.000 van ouders aan kinderen, en niet andersom. Van kinderen aan ouders is het ¤2.000
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')