Ze zijn beiden gewoon hetzelfde. Het enige verschil is dat de eindwaarde wordt gevraagd over een datum
na de reeks stortingen, en de contante waarde wordt gevraagd over een datum
voor de reeks stortingen. Het verschil zit hem in de 1,0x ^ a bij EW en de 1 / 1,0x ^ b bij CW. Bij wiskunde B (en waarschijnlijk ook A/C) heb je geleerd dat 1 / (x²) gelijk staat aan x^(-2). X is hier gewoon een constante getal, net zoiets als 1,05 (de rente).
En bij EW is het samengestelde rente (rente over rente) bij een reeks stortingen, plus de gewone bedrag zelf

In de opgaven komt het vaak voor zoals je het net zei. Maar bijvoorbeeld bij lesbrief "De Industrie" waar er over investeringen wordt gesproken komt contante waarde ook terug (netto contante waarde = CW - investering, om te bepalen wat het beste project is).
Trouwens, ik zit op het moment voor mezelf een kleine samenvatting te maken voor op de GR. Is zeker niet 100% compleet, het gaat om de dingen die ik tegenkom in de lesbrieven en waarvan ik zeg "die dingen moet ik zeker in me GR proppen). Maar als je wilt kan ik wel even de samenvatting uploaden (als een programma op GR (dus onder knop programma) en als de source bestand voor de GR program generator, wat ik gebruik voor een overzichtelijke samenvatting).
Mensen die interesse hebben? Ik zit nu halverwege