abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 26 maart 2010 @ 16:39:00 #1
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_79614414
quote:
Geen megastal in je achtertuin? Geen karbonade op je bord!
Vlees eten is dus vreselijk milieuvervuilend, niet duurzaam en ook nog eens niet gezond.Waarom is het dan niet duur?
/5450/Geen_megastal_in_je_achtertuin%3F_Geen_karbonade_op_je_bord!
De protesten en petities hebben vruchten afgeworpen en het pleit rond de megastallen lijkt beslecht. Ze komen er niet, althans niet in Brabant. Volgens de media is de huidige maatschappelijke tendens dat ‘veel mensen zich niet prettig voelen bij de intensivering van de veehouderij”. Niet prettig? Dus wat nu? Worden we nu allemaal vegetariër, of protesteren we overdag tegen megastallen en schuiven we dan bij het avondeten gewoon een karbonaadje naar binnen?

Niemand heeft natuurlijk graag een megastal in zijn achtertuin. Een megastal wordt hoogstwaarschijnlijk geen architectonisch hoogstandje en na de recente reeks uitbraken van ziektes gerelateerd aan de intensieve veehouderij ziet niemand zijn peuter nog graag een geitje knuffelen.

Echter, het idee om megastallen te bouwen is natuurlijk niet ontsproten aan het brein van een veeboer met grootheidswaanzin. Megastallen zijn ontworpen als één van de mogelijke oplossingen om in de enorme vraag naar vlees te voorzien. De hoeveelheden vlees die momenteel worden geconsumeerd zijn alleen te produceren dankzij de intensieve veehouderij. Deze achterliggende noodzaak tot de megastal wordt in vrijwel alle berichtgeving weggelaten.

Meat the truth
Protest tegen intensieve veehouderij zou dus moeten beginnen bij het drastisch terug schroeven van onze vleesconsumptie. Deze verantwoordelijkheid ligt in de eerste plaats bij de consument, want in het geval van vlees is er geen excuus om naar anderen te wijzen. Je hebt vlees niet nodig, er zijn genoeg alternatieven en alle negatieve gevolgen van de intensieve veehouderij komen dus direct op het bord van de vleeseter. Marianne Thieme maakte in 2008 een film over de schadelijke gevolgen van vlees eten onder de titel ‘Meat the Truth’ .

Het is een hele waslijst met onder andere het op grote schaal kappen van tropisch regenwoud voor productie van veevoer, het boeren en scheten van koeien waarbij enorme hoeveelheden broeikasgas vrijkomen, het ontstaan van voor de mens bedreigende ziektes, zoals varkenspest of Q koorts, en het immuun raken van bacteriën door overmatig gebruik van antibiotica bij dieren. Veel van deze gevolgen zijn niet heel algemeen bekend.

Vlees of vliegen?
De voedsel- en landbouw organisatie (FAO) van de VN stelde in 2006 dat de intensieve veehouderij één van de grootste veroorzakers van opwarming van de aarde was ().
Minder vlees eten is dus niet erg of eng.
Verhelderend zijn de berekeningen die werden gedaan door het Instituut voor Milieuvraagstukken en die te vinden zijn op de site van ‘Meat the truth’. Hieruit blijkt bijvoorbeeld dat als we met de hele Nederlandse bevolking één dag per week geen vlees eten, we de reductiedoelstelling voor CO2 in 2010 nog kunnen halen. En mocht je zonder schuldgevoel met het vliegtuig op vakantie willen, dan kan je de uitgestoten CO2 tijdens je vliegtochtje compenseren door een tijdje geen vlees te eten.

Zelf ben ik vooral ontsteld door de hoeveelheid veevoer die nodig is om vlees te produceren en de hoeveelheid land die veevoer in beslag neemt. Voor de productie van 1 kg vlees is namelijk gemiddeld ongeveer 7 kg graan nodig. Van alle graanproductie op de wereld is de helft bestemd voor veevoer. Dit graan, mais of soja, wordt geproduceerd in landen als Brazilië, waar regenwoud in razend tempo wordt gekapt om te worden omgetoverd in landbouwgrond voor veevoer.

Het vlees wordt duur betaald
Vlees eten is dus vreselijk milieuvervuilend, niet duurzaam en ook nog eens niet gezond. Dan zou je toch verwachten dat vlees dan toch op z’n minst heel erg duur zou moeten zijn. Niets is echter minder waar, voor de prijs van een grootverpakking met 10 hamburgers koop je nog geen twee vegetarische burgers. Een oplossing zou kunnen zijn om vlees duurder te maken, liefst omdat het dan gelijk ook op een duurzamere en respectvollere wijze wordt geproduceerd.

Als vlees duurder is dwing je mensen om bewuster en respectvoller om te gaan met het eten (en doodmaken) van dieren. Vlees staat vaak dagelijks op het menu uit gewoonte en lijkt een verworven recht van onze welvaart. Echter, dagelijks vlees eten is niet gezond en op de lange termijn niet vol te houden in verband met de belasting die het op onze aarde legt. Het is dus noodzaak de gewoonte om dagelijks vlees op tafel te zetten te veranderen en het verhogen van de prijs van vlees kan daarbij een hulpmiddel zijn.

Vleesmaal = feestmaal
Tot slot, stel dat we allemaal nog maar één of twee keer per week vlees eten, dan kijk je echt uit naar je ‘vleesdag’. Dat vlees ga je dan ook niet voor de tv weg zitten schrokken, maar daar maak je een feestelijk maal van waarvoor je met zijn allen aan tafel gaat zitten. Komt de sfeer binnen het gezin ook weer ten goede. Minder vlees eten is dus niet erg of eng. Sterker nog, het zal zorgen voor een gezonder en gezelliger leven. Toevallig is het milieu er dan ook nog eens bij gebaat!

Bregje van Wesenbeeck
http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id
Goed stuk! Al vind ik de vleesconsumptie terugschroeven naar maar 2 x per week vlees eten wel iets te hoog gegrepen.

Maar we kunnen best met minder toe.
En we moeten daar eens niet zo krampachtig over doen.
pi_79614516
Lekker kiloknallers kopen en het ondertussen gek vinden dat dieren niet in groene weides dartelen
know'm sayin?
word? word.
pi_79614555
Dan maar niet.
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
  vrijdag 26 maart 2010 @ 16:45:29 #4
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_79614685
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 16:41 schreef alors het volgende:
Lekker kiloknallers kopen en het ondertussen gek vinden dat dieren niet in groene weides dartelen
En de reacties als iemand voor stelt om misschien er eens over na te denken om je eventueel voor te nemen wellicht wat met vlees te minderen..

OH NOES!! ZE PAKKEN ME STUKKIE VLEES AF!! DAT LAAT IK NIE GEBEUREN OH NOES!!!
  vrijdag 26 maart 2010 @ 16:46:14 #5
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_79614718
Vlees eten is niet gezond? Wat is dat nou weer voor onzin. Dat je ook zonder vlees kan overleven betekent niet dat vlees eten dan ongezond is!
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  vrijdag 26 maart 2010 @ 16:47:11 #6
241597 FunkyHomosapien
de macht, de mat.
pi_79614761
ik wil mijn vlees, verdomme.
't logo goudgeel, oppervlag in kersenrood; symbool van de strijd tegen een systeem dat je hersens doodt.
pi_79614920
Ieder voor zich. Niemand wordt gedwongen vlees te eten. Hebben we nog meer betutteling nodig?

Duurder maken vind ik ook weer zo'n suffe standaardoplossing. Net als met sigaretten zeker. "Ja, we maken het 10 cent duurder, want dan wordt het voor mensen minder aantrekkelijk om te roken". Je zou de prijs van vlees al moeten verdubbelen wil je dat het effect heeft, anders is het gewoon weer een nieuwe vorm van uitzuigen.
Ja, ik generaliseer.
  vrijdag 26 maart 2010 @ 16:56:50 #8
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_79615152
In het buitenland is het vlees duurder, wordt daar minder geconsumeerd, zijn daar minder megastallen?
  vrijdag 26 maart 2010 @ 16:58:06 #9
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_79615198
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 16:46 schreef Flurry het volgende:
Vlees eten is niet gezond? Wat is dat nou weer voor onzin. Dat je ook zonder vlees kan overleven betekent niet dat vlees eten dan ongezond is!
Vlees is gezond. Te is nooit goed. We eten teveel vlees.
  vrijdag 26 maart 2010 @ 16:58:46 #10
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_79615224
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 16:47 schreef FunkyHomosapien het volgende:
Als men comazuipen of verborgen alcoholisme wil bestrijden snapt iedereen dat dat niet betekent dat men de whiskeykenner zijn borreltje af gaat pakken.

Maar vleesconsumptie is in de ogen nog steeds een zaak van alles of niks. Kritiek op de overmaat van onze vleesconsumptie wordt meteen gezien als een aanval op de vleesconsumptie zelf. Morgen moeten we allemaal aan de soja, pas maar op!

Dat bedoel ik met krampachtig doen.
  vrijdag 26 maart 2010 @ 16:59:22 #11
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_79615248
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 16:56 schreef Heerlijkheid het volgende:
In het buitenland is het vlees duurder, wordt daar minder geconsumeerd, zijn daar minder megastallen?
minder subsidie?
pi_79615653
quote:
Tot slot, stel dat we allemaal nog maar één of twee keer per week vlees eten, dan kijk je echt uit naar je ‘vleesdag’. Dat vlees ga je dan ook niet voor de tv weg zitten schrokken, maar daar maak je een feestelijk maal van waarvoor je met zijn allen aan tafel gaat zitten. Komt de sfeer binnen het gezin ook weer ten goede. Minder vlees eten is dus niet erg of eng. Sterker nog, het zal zorgen voor een gezonder en gezelliger leven. Toevallig is het milieu er dan ook nog eens bij gebaat!

Daar heb je een ander woord voor. Armoede.
  vrijdag 26 maart 2010 @ 17:17:02 #13
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_79615863
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 17:11 schreef nikk het volgende:

[..]

Daar heb je een ander woord voor. Armoede.
Ja, we zouden het eens met minder moeten doen, schande.
  vrijdag 26 maart 2010 @ 17:17:25 #14
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_79615876
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 16:59 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

minder subsidie?
De kwaliteit is vaak veel beter. Goedkoop is duurkoop en Nederlanders zijn gierig
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_79615952
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 17:17 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Ja, we zouden het eens met minder moeten doen, schande.
Vanwege de kosten geen vlees kunnen eten ís armoede. Altijd al zo geweest. Dat milieuhippies daar iets nobels in zien moeten ze vooral zelf weten. Gun anderen echter gewoon hun dagelijks stukje vlees als ze dat willen.
  vrijdag 26 maart 2010 @ 17:21:27 #16
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_79616017
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 16:47 schreef FunkyHomosapien het volgende:
dat dus
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 16:58 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Als men comazuipen of verborgen alcoholisme wil bestrijden snapt iedereen dat dat niet betekent dat men de whiskeykenner zijn borreltje af gaat pakken.

Maar vleesconsumptie is in de ogen nog steeds een zaak van alles of niks. Kritiek op de overmaat van onze vleesconsumptie wordt meteen gezien als een aanval op de vleesconsumptie zelf. Morgen moeten we allemaal aan de soja, pas maar op!

Dat bedoel ik met krampachtig doen.
welke "overmaat"
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  vrijdag 26 maart 2010 @ 17:23:26 #17
58560 Oksel
Gezellig.
pi_79616083
Als ik dit zo lees.. ik eet elke dag wel 150+ gram vlees. Is lekker, jeweetz. Ik zou best 1 dag zonder vlees kunnen. Al hoewel ik het wel ECHT zou missen.
pi_79616133
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 16:59 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

minder subsidie?
kippen en varkensboeren krijgen geen subsidie

en over die voerconsumpsie van deze dieren
om 1 kilo te groeien:
kip 1,75kg voer nodig
varken 2,75kg voer nodig

het voer:
meer dan 50% is afval van andere industrien
bv
bietenpulp blijft over bij suikerproductie bv CSM
bierbostel blijft over bij bierproductie bv HEINEKEN
soyaschroot blijft over bij margarineproductie en andere soyaproducten bv UNILEVER
sitruspulp blijft over bij sinaasappelsap maken bv appelsientje
aardappelstoomschillen blijft over bij patat en chips industrie bv LAYS
aardappelvezels blijft over bij zetmeelproductie bv AVEBE
en zo zijn er legio producten die anders als afval zouden moeten worden verbrand of zoiets
NU WORDEN ZE TOT WAARDE GEBRACHT
in Nederland hebben we veel van deze industrien omdat veel producten aankomen in Rotterdamse haven

eigenlijk zijn varkens en kippen grote afval opruimers
ook blijft daardoor bier suiker margarine chips patat beter betaalbaar doordat deze afval stoffen nu geld opbrengen die anders geld zouden kosten voor verwerken.

[ Bericht 61% gewijzigd door gtotep op 26-03-2010 17:40:33 ]
  vrijdag 26 maart 2010 @ 17:26:06 #19
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_79616176
Het lijkt mij juist milieuvriendelijker en duurzamer om megastallen te hebben, in plaats van allemaal aparte stallen.
Het lijkt wel alsof ze alleen "geen goed gevoel" hebben bij megastallen. Niet echt een relevante reden.
  vrijdag 26 maart 2010 @ 17:27:26 #20
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_79616228
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 17:25 schreef gtotep het volgende:

[..]

kippen en varkensboeren krijgen geen subsidie
Nauwelijks ...

http://farmsubsidy.org/search?q=pig
I am a black hole shitting into the void
  vrijdag 26 maart 2010 @ 17:27:58 #21
3185 Adelante
To let it go now
pi_79616243
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 17:23 schreef Oksel het volgende:
Als ik dit zo lees.. ik eet elke dag wel 150+ gram vlees. Is lekker, jeweetz. Ik zou best 1 dag zonder vlees kunnen. Al hoewel ik het wel ECHT zou missen.
Eet je één dag vis
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_79616263
Waarom zou je vlees eten, nergens voor nodig
pi_79616298
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 17:27 schreef Adelante het volgende:

[..]

Eet je één dag vis
Als iedereen dat doet gaan dezelfde milieuhippies zeiken over overbevissing enzo.
  vrijdag 26 maart 2010 @ 17:31:19 #24
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_79616350
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 17:27 schreef Adelante het volgende:

[..]

Eet je één dag vis
lastig, dan gaat greenpeace weer lopen janken
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  vrijdag 26 maart 2010 @ 17:39:16 #25
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_79616632
Wat een onzin.

Er zijn nu geen megastallen in Brabant, maar als er dan geen megastallen zouden komen, dan is er ineens geen vlees meer? Onzin. Het vlees wordt hooguit wat duurder, als de vraag stijgt maar het aanbod hetzelfde blijft. En dat zou wel eens tijd worden ook, vlees is nog steeds even duur als 20 jaar geleden.
Het artikel onder de titel nuanceert het dan wel weer.
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')