Ik heb op 6 maart 2010 een radiografisch bestuurbare auto gekocht (schaal 1 op 6, 26cc 2takt) inclusief accesiores voor 1100 euro. Dure hobby, ik weet het, maar het is mijn hobby.
Ik heb heel veel op internet gelezen erover en ik heb besloten dat ik die auto wil kopen. Ik had 2 opties, kopen in een webshop in de hoop dat alles zou kloppen en dat ik er geen problemen mee zou hebben voor een laag prijsje, of ik leg iets meer geld neer en ik koop hem in de winkel (letterlijk) om de hoek waar ik terecht kan als er problemen zijn.
Ik heb gekozen voor optie 2. Op de bewuste zaterdag laat in de middag ging ik naar de winkel toe en wilde die auto. Ik mocht kiezen voor een gespoten kap of een ongespoten kap. Ik wilde een gespoten kap maar die moest besteld worden, de dinsdag erop zou die binnen zijn.
Nou diezelfde zaterdag heb ik alles nog in elkaar gezet en rijklaar gemaakt zodat ik zondags lekker kon inrijden. Dacht ik. Zondags wilde de auto namelijk niet starten dus ben ik direct terug gegaan naar de winkel, het was immers koopzondag. Hier hebben ze me geholpen om de wagen gestart te krijgen en dat lukte.
Ze vertelden mij om de benzine/olie verhouding op 1:35 te houden met het inlopen en hierna 1:40 te mengen. Dit had ik dan ook gedaan. Dinsdags ben ik terug gegaan naar de winkel om de kap op te halen, maar die was nog niet binnen, kon nog een weekje duren.
Toen ik toch in de winkel was had ik een setje stabilisators gekocht samen met een duur (maar wel goed) luchtfilter zodat de motor nooit zand kon vangen.
Eenmaal thuis bleek dat de stabilisator vóór niet paste maar achter wel. Dus weer terug naar de winkel en zij zouden een voorstabilisator meebestellen, eind van de week zou die er zijn.
Weer niks gehoord van de winkel en ondertussen was het slecht weer dus kon ik toch niet rijden. Ondertussen nog het vriendinnetje naar het ziekenhuis moeten brengen voor een acute blinde darm (= allemaal goed gekomen) dus de auto heeft nog geen meter gereden.
Op donderdag 18 maart wilde ik weer gaan rijden, het weer was perfect en ik had een vrije middag. Ik startte de auto en hij startte goed. Na eventjes warm te laten pruttelen geef ik een beetje gas om de wagen naar een open stuk op het grasveld te loodsen. Hier hoorde ik ineens een plof en een ratelend geluid volgde waarna de wagen afsloeg. Even dacht ik nog dat er tandwielen over elkaar heen schaarde maar dichterbij de auto zag ik niks los zitten. Ik trok voorzichtig aan het startkoord en toen constateerde ik dat de motor vast zat. Auto mee naar huis en de bougie los gehaald.
Ik zag allemaal stukjes in de cilinder zitten wat het geluid veroorzaakte en dat de motor vast zit. Waar komt dat toch vandaan dacht ik. Toen de bougie erbij gepakt en toen werd 1 en 1 2. Het binnenwerk van de bougie (=porselein) was gebroken en had zich in de motor verspreid. Stuk.
Ik heb toen met alle voorzichtigheid de cilinder gedemonteerd en alle stukjes eruit gehaald. De cilinder en zuiger (+veer) waren niet beschadigd, alleen de cilinderkop aan de binnenkant en zuigerkop aan de bovenkant. Wéér naar de winkel gegaan en het verhaal voorgelegd. Zij hadden dit nog nooit meegemaakt en namen de bougie in en gaven mij een nieuwe mee.
De nieuwe bougie gemonteerd en een schouder en nek gernia verder van het proberen te starten deed die het nog niet. Heb meteen de wagen naar de winkel gebracht of zij er verder naar wilden kijken. Omdat het probleem met de bougie zich had voorgedaan wilde zij de importeur er naar laten kijken, die komt volgende week donderdag (=gisteren) vertelden zij me.
Nou oke, het is niet anders maar als het dan maar opgelost wordt.
Na een weekje gewacht te hebben in het mooiste weer van het jaar was ik nog niet gebeld geweest (ook niet dat de kap en stabilisator binnen was) ben ik gisteren avond tijdens de koopavond naar de winkel toe gegaan om verhaal te halen.
Hij vertelde dat de importeur is langsgeweest en de motor heeft meegenomen voor onderzoek. Wanneer deze weer terug kwam was onduidelijk. Ik vroeg toen of ik de rest van de auto mee mocht nemen zodat ik de kap en stabilisator kon monteren die inmiddels wel binnen zou moeten zijn. Niet dus. Ik heb dus 1100 euro in een winkel gelaten zonder er iets voor terug te zien.
Met mn hoofd vol ben ik naar huis gelopen om eens even te overleggen wat nu wijsheid is. Mijn vader was het er helemaal niet mee eens hoe ik in de winkel steeds aan het lijntje word gehouden. Hij had hierop de winkel gebeld en hun de uitspraak laten doen dat ik volgende week zaterdag (3 april) kan RIJDEN. Met in het achterhoofd dat je de winkel in staat moet stellen een probleem op te lossen. Ik zie dit nog niet gebeuren ook omdat de bestelde onderdelen nog niet binnen zijn.
Wat zijn mijn rechten voor volgende week zaterdag? Of ben ik al te geduldig?