Héél overdreven wat je nu zegt hoor. Flinke straf voor een dergelijke hoeveelheid? Een boete hoogstens.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 15:08 schreef Merziyas het volgende:
30 pillen is geen gebruikershoeveelheid meer. Als je ermee opgepakt wordt, reken er maar op dat je een flinke straf krijgt. Ik vind het begrijpelijk van je vriendin dat zij zich zorgen maakt over jouw drugsgebruik.
Ik niet.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 15:19 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Héél overdreven wat je nu zegt hoor. Flinke straf voor een dergelijke hoeveelheid? Een boete hoogstens.
Verder vind ik sowieso het feit dat het illegaal is een beetje een non-argument. Het gaat eerder om de moraal waarmee je het doet: je motieven, je redenen et cetera. Een regel of wet moet je toetsen op zijn redelijkheid en billijkheid.
Ik moet ook zeggen dat ik er amper mee kan zitten dat ik gedumpt word om dergelijke redenen. Haar reactie kwam gewoon wereldvreemd en blind principieel op me over.
... vind je die vergelijking echt terecht?quote:Op vrijdag 26 maart 2010 15:26 schreef Tegan het volgende:
[..]
Ik niet.
"Dat mijn vriendin me dumpt omdat ik af en toe wat steel vind ik gewoon wereldvreemd en blind principieel op me over."
Same thing.
Nee, behalve dat jij en ik een compleet ander wereldbeeld hebben dan.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 15:34 schreef Xanthas het volgende:
In reactie op voorgaande posts: ik drink wel eens, zou mijn vriendin direct de deur wijzen als ze rookt/drugs gebruikt (roken vind ik gewoon smerig, en drugs worden gedoogd, maar zijn dus niet legaal), had gemengde gevoelens toen mijn ex vertelde over de hoeveelheid zooi die ze zomaar van het internet plukt (download). Nog meer opmerkingen?
Nee, ik ben geen moraal ridder, ik doe ook wel eens iets fout. Maar trek geen vergelijking tussen alcohol en overige drugs, alcohol is normaal, drugs is niet normaal (kijk eens naar het buitenland)
Ik zeg alleen, omdat jij iets wereldvreemd en blind principieel vindt hoeft een ander dat nog niet te vinden. Waarom vind je haar belachelijk voor het fout vinden van iets wat illegaal is.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 15:31 schreef Friek_ het volgende:
[..]
... vind je die vergelijking echt terecht?Heb jij dan ook wel eens vriendjes gedumpt omdat ze illegaal muziek aan het downloaden waren?
Begrijp me niet verkeerd, ik vind stelen/plagiaat/etc. ook een vorm van geweld richting de ander. Om die reden vind ik het immoreel en keur ik het af; niet omdat het volgens de wet niet mag.
Héél overdreven is het niet hoor, en ik vind het redelijk en billijk dat je daar een straf (boete, taakstraf whatever it is) voor krijgt. Daarom ook dat je voor enkele pilletjes geen straf krijgt, terwijl het voor de wet een misdrijf is (dat is redelijkheid en billijkheid). Maar het ging hier over je vriendin. Ik kan heel goed begrijpen dat er mensen zijn die daar gewoon niet op zitten te wachten. Als mijn vriendin aan de harddrugs zou zitten, zou ik het ook zonder pardon uitmaken. Ik word zelfs kwaad als ze een keer in de zoveel maanden een jointje rookt. Omgekeerd geldt hetzelfde overigens. Mijn ervaring is dat het met drugs van kwaad naar erger wordt. Het begint met een jointje, dan wordt het een keer een pilletje en voor dat je het weet kan je niet meer zonder. Als je vriendin zelf nooit gebruikt, zal ze het moeilijk vinden om met iemand te leven die drugs gebruikt. Dan kun je beter iemand vinden die zelf ook zo nu en dan een pilletje neemt en daar verder geen problemen mee heeft.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 15:19 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Héél overdreven wat je nu zegt hoor. Flinke straf voor een dergelijke hoeveelheid? Een boete hoogstens.
Verder vind ik sowieso het feit dat het illegaal is een beetje een non-argument. Het gaat eerder om de moraal waarmee je het doet: je motieven, je redenen et cetera. Een regel of wet moet je toetsen op zijn redelijkheid en billijkheid.
Ik moet ook zeggen dat ik er amper mee kan zitten dat ik gedumpt word om dergelijke redenen. Haar reactie kwam gewoon wereldvreemd en blind principieel op me over.
En blijkbaar is communicatie en eerlijkheid in mijn deel hier ook niet datgene wat zegeviert. Het feit dat sommige mensen een andere mening zijn toegedaan dan ik is mijn probleem ook totaal niet, maar dat zij zo kortzichtig reageert vind ik alleen maar getuigen van bekrompenheid. Al die tijd was ik er open en eerlijk over en nu word ik daar min of meer voor gestraft. Rechtvaardig? In mijn ogen niet.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 15:37 schreef Tegan het volgende:
[..]
Ik zeg alleen, omdat jij iets wereldvreemd en blind principieel vindt hoeft een ander dat nog niet te vinden.
Omdat je je mening niet moet laat bepalen door een wet die je iets voorschrijft, maar voor jezelf moet nadenken.quote:Waarom vind je haar belachelijk voor het fout vinden van iets wat illegaal is.
En dat is de reden dat ik het dus nooit zou toelaten in mijn leven.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 15:40 schreef Merziyas het volgende:
[..]
Héél overdreven is het niet hoor, en ik vind het redelijk en billijk dat je daar een straf (boete, taakstraf whatever it is) voor krijgt. Daarom ook dat je voor enkele pilletjes geen straf krijgt, terwijl het voor de wet een misdrijf is (dat is redelijkheid en billijkheid). Maar het ging hier over je vriendin. Ik kan heel goed begrijpen dat er mensen zijn die daar gewoon niet op zitten te wachten. Als mijn vriendin aan de harddrugs zou zitten, zou ik het ook zonder pardon uitmaken. Ik word zelfs kwaad als ze een keer in de zoveel maanden een jointje rookt. Omgekeerd geldt hetzelfde overigens. Mijn ervaring is dat het met drugs van kwaad naar erger wordt. Het begint met een jointje, dan wordt het een keer een pilletje en voor dat je het weet kan je niet meer zonder. Als je vriendin zelf nooit gebruikt, zal ze het moeilijk vinden om met iemand te leven die drugs gebruikt. Dan kun je beter iemand vinden die zelf ook zo nu en dan een pilletje neemt en daar verder geen problemen mee heeft.
Muziek downloaden voor eigen gebruik is nog steeds legaal in Nederland.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 15:31 schreef Friek_ het volgende:
[..]
... vind je die vergelijking echt terecht?Heb jij dan ook wel eens vriendjes gedumpt omdat ze illegaal muziek aan het downloaden waren?
Begrijp me niet verkeerd, ik vind stelen/plagiaat/etc. ook een vorm van geweld richting de ander. Om die reden vind ik het immoreel en keur ik het af; niet omdat het volgens de wet niet mag.
Het gaat even totaal niet om wat ik persoonlijk vind. Alleen omdat jij het belachelijk vindt dat iemand zijn mening deels laat afhangen van de wet maakt die overweging niet minder redelijk. Jouw ex staat goed in haar recht dit af te keuren, en dan kan jij het nog wel bekrompen vinden, maar de wet staat aan haar kant en dat maakt haar verhaal een stuk redelijker dan jouwe.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 15:41 schreef Friek_ het volgende:
[..]
En blijkbaar is communicatie en eerlijkheid in mijn deel hier ook niet datgene wat zegeviert. Het feit dat sommige mensen een andere mening zijn toegedaan dan ik is mijn probleem ook totaal niet, maar dat zij zo kortzichtig reageert vind ik alleen maar getuigen van bekrompenheid. Al die tijd was ik er open en eerlijk over en nu word ik daar min of meer voor gestraft. Rechtvaardig? In mijn ogen niet.
[..]
Omdat je je mening niet moet laat bepalen door een wet die je iets voorschrijft, maar voor jezelf moet nadenken.
Hoe vaak je die alcoholvergelijking wel niet voorbij ziet komen als het om (soft)drugs gaat. Ik drink wel eens een biertje, dus nu ben ik volgens jou dus zéér geestelijk verslaafd aan alcohol? Kom zeg, die vergelijking van (soft/hard)drugs en alcohol houdt echt geen stand als je ze naast elkaar legt. En daarbij komt dat xtc en cocaine verboden is en alcohol niet.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 15:11 schreef Fes1-2 het volgende:
Alcohol is ook drugs, en zéér geestelijk verslavend.
Heb je wel mijn vorige berichten gelezen? Daarin laat ik juist zien dat de wet niet als argument gebruikt kan worden omdat dit geen uitgangspunt kan zijn. Als je dat als uitgangspunt neemt zijn alle argumenten redelijker zodra ze in lijn staan met wat een bepaalde overheid van je verlangd. Dus als er in de wet staat dat ik iemands hoofd mag inslaan zodra hij mij beledigd, dan is dat ineens redelijker dan wanneer je zelf nadenkt over wat je redelijk vindt.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 16:10 schreef Tegan het volgende:
[..]
Het gaat even totaal niet om wat ik persoonlijk vind. Alleen omdat jij het belachelijk vindt dat iemand zijn mening deels laat afhangen van de wet maakt die overweging niet minder redelijk. Jouw ex staat goed in haar recht dit af te keuren, en dan kan jij het nog wel bekrompen vinden, maar de wet staat aan haar kant en dat maakt haar verhaal een stuk redelijker dan jouwe.
Die vergelijking is gewoon terecht. Puur omdat iets legaal is of cultureel erfgoed maakt iets niet beter. Verder heeft nooit hier iemand beweert dat wanneer je eens een biertje drinkt dat je per definitie verslaafd bent, maar dat de potentiële gevaren van alcohol net zo hard aanwezig zijn - zo niet aanweziger - als bij andere drugs. Vanuit dat perspectief is bijvoorbeeld het huidige drugsbeleid ook niet langer vol te houden: een dergelijk beleid moet afgestemd zijn op datgene wat het meeste schade veroorzaakt aan de maatschappij en diens individuen.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 16:17 schreef Mint_Clansell het volgende:
[..]
Hoe vaak je die alcoholvergelijking wel niet voorbij ziet komen als het om (soft)drugs gaat. Ik drink wel eens een biertje, dus nu ben ik volgens jou dus zéér geestelijk verslaafd aan alcohol? Kom zeg, die vergelijking van (soft/hard)drugs en alcohol houdt echt geen stand als je ze naast elkaar legt. En daarbij komt dat xtc en cocaine verboden is en alcohol niet.
Ik denk dat het dit vooral is, inderdaad. Zij was al die tijd al een erg braaf meisje: nooit drinken, nooit überhaupt een sigaret aangeraakt, nooit uitgaan en altijd op tijd naar bed. Zelf vond ik dit niet zo erg, aangezien ik gewoon bij tijd en wijle zo'n typische student ben. Maar ja, dan schrik je wel als je ziet wat voor gevolgen je (impliciete) instemming had.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 15:52 schreef Fes1-2 het volgende:
Verder snap ik het van de vriendin dat zij geschrokken is van het aantal pillen en het om die redenen uit heeft gemaakt. Ook al ben je in alles open en eerlijk geweest. Wel begrijpelijk dat het daardoor als een soort van klap aankomt.
Jup, komt het wel op neer. De overtuigingen die niet gedeeld werden op een bepaald punt teveel. Doodzonde wel.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 15:45 schreef Merziyas het volgende:
Jouw vriendin accepteert dit blijkbaar niet en heeft een ander kijk op de wereld dan jij. Jullie pasten dus toch niet zo goed bij elkaar als dat je aanvankelijk dacht.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |