abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 25 maart 2010 @ 13:39:38 #1
266264 Drinky
L'amour et la violence
pi_79568250
Onlangs kreeg onze TV kuren. "geen probleem", dacht ik, "ik breng 'm wel even naar de winkel".

De TV was gekocht bij kijkshop ICT, welke, buiten mijn weten om, failliet was gegaan. Ik ging met mijn probleem naar Kijkshop, waar ze me konden vertellen dat ik maar met de TV daarheen moest komen, waarna zij 't zouden opsturen naar Sony.

Een paar dagen later kon ik de TV eindelijk naar Kijkshop brengen, waar ik te horen kreeg: "Meneer, de winkel waar u de TV van heeft gekocht is failliet, wij kunnen 'm ook niet aannemen, u moet zelf met Sony bellen"

Toen heb ik met Sony Nederland gebeld, ik vertelde het verhaal, en toen hij mij vroeg: "is de TV nog onder garantie", antwoordde ik met "ja". Ik ging er dus van uit dat een TV wel MINIMAAL 2 jaar garantie zou moeten hebben, zeker een TV van ¤1600(!!). Ik kreeg te horen dat ik op hun site een serviceaanvraag moest invullen en dat er binnenkort contact met mij opgenomen zou worden.

Ik kreeg vandaag dus een telefoontje van de servicecenter, maar de meneer vertelde mij dat ik slechts 1 jaar garantie op een TV van voor 1 maart 2009 heb, en ik had de TV in september 2008 gekocht. Hij vertelde me dat ik dit even met Sony zelf moest oplossen.

Ik heb daarna met een Sony supervisor gesproken, die kon me vertellen dat er: "alleen volgens europese wetgeving een termijn van 2 jaar geldt, maar dat zij daar niet aan verbonden zijn " Ze moesten volgens de Nederlandse wet wel een deel meebetalen aan de reparatie, en dan zouden de max reparatiekosten ¤425 kunnen worden.

Dat is toch helemaal te gek voor woorden, dat je op een product van 1600 euro slechts 1 jaar garantie mag verwachten, en dat ie daarna ook nog eens kapot gaat, dat heb ik de supervisor ook verteld, maar die vertelde me dat het een elektronisch product is die altijd kapot kan gaan . Ik heb hier nog een Nintendo Entertainment System liggen, welke een garantie heeft van 22(!) jaar en welke het nog steeds doet.

Dat terzijde, ik vroeg me nu dus af wat mijn rechten zijn met betrekking tot zoiets, want voor 425 euro kan ik nu net zo goed een nieuwe TV kopen.
I just warped whoop whoop!
Op dinsdag 27 juli 2010 04:05 schreef Righteous het volgende:
Drinky is een baas
pi_79568285
Je hebt recht op gratis reparatie of een nieuwe tv.
  donderdag 25 maart 2010 @ 13:41:19 #3
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_79568326
TVPost.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 25 maart 2010 @ 13:41:54 #4
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_79568351
Geldt niet voor Sony.
Hilarisch.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  donderdag 25 maart 2010 @ 13:42:25 #5
266264 Drinky
L'amour et la violence
pi_79568374
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:40 schreef Socios het volgende:
Je hebt recht op gratis reparatie of een nieuwe tv.
Kun je mij hierover wat meer info geven, mischien verwijzingen naar het wetboek? Want zonder onderbouwing kan Sony zoiets makkelijk tegenwerpen, en wordt het een welles nietes discussie.
Drinky is een baas
  donderdag 25 maart 2010 @ 13:43:12 #6
266264 Drinky
L'amour et la violence
pi_79568410
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:41 schreef Netsplitter het volgende:
Geldt niet voor Sony.
Hilarisch.
Ja, zoiets had ik ook al. Ze zijn gevestigd in Europa, dus daar zou de europese regelgeving ook van toepassing op moeten zijn.
Drinky is een baas
  donderdag 25 maart 2010 @ 13:43:25 #7
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_79568419
http://www.consuwijzer.nl(...)ijke_garantietermijn

Veel ondernemers en consumenten denken dat de wettelijke garantie twee jaar is. Voor Europa is inderdaad bepaald dat iedereen een wettelijke garantie van twee jaar heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de wettelijke garantieperiode langer is.

In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar wettelijke garantie u hebt. Daarin staat namelijk dat u recht hebt op een product van goede kwaliteit. In Nederland wordt de wettelijke garantie ook wel 'het wettelijk recht op een deugdelijk product' genoemd. Hoe lang u dat wettelijk recht hebt, hangt af van het product dat u koopt. U moet het product bijvoorbeeld een bepaalde tijd normaal kunnen gebruiken.

Voorbeeld
Van een wasmachine mag u verwachten dat die een langere tijd meegaat dan een paar schoenen voor uw kind. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds rechten. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.

In Nederland hebt u dus vaak langer dan twee jaar recht op een deugdelijk product.
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_79568432
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:42 schreef Drinky het volgende:
Kun je mij hierover wat meer info geven, mischien verwijzingen naar het wetboek?
De verwachte levensduur van een tv is veel langer. Daar kan een fabrikant niet van af wijken.

Art. 7:17 BW. (Conformiteit)
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 25 maart 2010 @ 13:43:49 #9
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_79568434
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:42 schreef Drinky het volgende:

[..]

Kun je mij hierover wat meer info geven, mischien verwijzingen naar het wetboek? Want zonder onderbouwing kan Sony zoiets makkelijk tegenwerpen, en wordt het een welles nietes discussie.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  donderdag 25 maart 2010 @ 13:45:30 #10
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_79568501
garantie tvp, even volgen dit
* I intend to live forever, so far so good! *
  donderdag 25 maart 2010 @ 13:47:47 #11
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_79568593
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:43 schreef Maanvis het volgende:

Veel ondernemers en consumenten denken dat de wettelijke garantie twee jaar is. Voor Europa is inderdaad bepaald dat iedereen een wettelijke garantie van twee jaar heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de wettelijke garantieperiode langer is.

In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar wettelijke garantie u hebt. Daarin staat namelijk dat u recht hebt op een product van goede kwaliteit. In Nederland wordt de wettelijke garantie ook wel 'het wettelijk recht op een deugdelijk product' genoemd. Hoe lang u dat wettelijk recht hebt, hangt af van het product dat u koopt. U moet het product bijvoorbeeld een bepaalde tijd normaal kunnen gebruiken.

Voorbeeld
Van een wasmachine mag u verwachten dat die een langere tijd meegaat dan een paar schoenen voor uw kind. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds rechten. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.

In Nederland hebt u dus vaak langer dan twee jaar recht op een deugdelijk product.
Dit is natuurlijk een heel leuk verhaal maar in de praktijk komt daar natuurlijk geen kut van terecht.
pi_79568600
Het probleem is dat de winkelier je deze garantie moet verlenen, niet Sony. Maar aangezien de winkelier failliet is ben je overgeleverd aan Sony en naar mijn weten mogen zij zelf hun eigen voorwaarden stellen aan de fabrieksgarantie.
  donderdag 25 maart 2010 @ 13:48:11 #13
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_79568608
Ik koop na het lezen van dit topique geen Sony TV meer.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een gedicht over Maanvis
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 25 maart 2010 @ 13:48:45 #14
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_79568633
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:48 schreef Dennis101 het volgende:
Het probleem is dat de winkelier je deze garantie moet verlenen, niet Sony. Maar aangezien de winkelier failliet is ben je overgeleverd aan Sony en naar mijn weten mogen zij zelf hun eigen voorwaarden stellen aan de fabrieksgarantie.
Helaas.
Ze zijn nog steeds gebonden aan de wetten die gelden.
Dus ook deze.
pi_79568659
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:47 schreef Armageddon het volgende:

[..]

Dit is natuurlijk een heel leuk verhaal maar in de praktijk komt daar natuurlijk geen kut van terecht.
Daar ben je dan ook zelf bij
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_79568686
Mijn Sony TV gelukkig wel een garantie van 2 jaar.. maar goed ook want de firmware update liep vast
Heb deze wel ergens in juni 2009 gekocht.
Dit haal ik nu van de sony site af onder algemene garantie bepalingen: Via dit garantiebewijs garandeert Sony dat het product voor een periode van ÉÉN JAAR (Bravia LCD-TV
twee jaar vanaf Maart 2009) vanaf de oorspronkelijke aankoopdatum vrij zal zijn van materiaal- en
fabricagefouten. De Sony vestiging die deze garantie geeft en de daaruit voortvloeiende verplichtingen zal
nakomen, vindt u in dit garantiebewijs of bijgevoegde document van het land, waar u aanspraak maakt op
garantieservice. Wanneer binnen de garantieperiode (vanaf de oorspronkelijke aankoopdatum) wordt
vastgesteld dat het product gebreken vertoont als gevolg van materiaal- of fabricagefouten dan zal uw Sony
dealer, Sony Service of een ASN-lid in het garantiegebied het product of de defecte onderdelen daarvan
repareren of vervangen (door Sony te beoordelen) zonder daarvoor arbeidskosten of onderdelen in rekening
te brengen. Daarbij gelden de onderstaande voorwaarden en beperkingen. Sony dealers, Sony en ASNleden
mogen defecte producten of onderdelen vervangen door nieuwe of gereviseerde producten of
onderdelen. Alle vervangen producten en onderdelen worden eigendom van Sony.

Je zou nog even op je modelnummer kunnen zoeken of op basis daarvan nog garantie wordt geboden.
Evt zou je rechtsbijstand of de ombudsman kunnen benaderen. van een TV van 1600 euro lijkt me dat deze minimaal 3 jaar mee gaat. Liefst langer..
Kos weet niet half hoe cool ie is.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 25 maart 2010 @ 13:50:21 #17
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_79568698
Ow en TS, vraag de volgende keer naar de naam van diegene met wie je gesproken hebt zodat je weet wie je moet hebben met een aanklacht.
En dat natuurlijk ook tijdens het gesprek melden.
  donderdag 25 maart 2010 @ 13:51:37 #18
169701 HugoBaas
Ik ben niet meer hier
pi_79568754
De garantie is een jaar, maar de wet stelt dat als je een dergelijk apparaat koopt en er aardig wat geld voor neerlegd dat het langer mee moet gaan dan 1.5 jaar.

In de rechtzaal win je dit makkelijk.
Op maandag 29 maart 2010 19:12 schreef Spoortie het volgende:
Ah, dan vind ik het ook redelijk als ik in naam van alle autisten op FoK! een topic mag openen dat die HugoBaas die ene ziekte met twee k's mag krijgen, of mag dat dan weer niet?
pi_79568759
Maar goed, verschuift het na het verlopen van de fabrieksgarantie niet naar dat je moet gaan bewijzen dat jij het defect niet hebt veroorzaakt? Dus in veel gevallen draaien ze het dan wel zo dat het door ondeugdelijk gebruik oid komt.

Als het binnen de fabrieksgarantie is, dan is het vaak andersom. Moet gerepareerd worden tenzij aan te tonen is dat het door ondeugdelijk gebruik is.
pi_79568771
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:48 schreef Dennis101 het volgende:
Wat hij (weer eens) zegt dus
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:50 schreef Biffkoffie het volgende:
Je zou nog even op je modelnummer kunnen zoeken of op basis daarvan nog garantie wordt geboden.
Evt zou je rechtsbijstand of de ombudsman kunnen benaderen. van een TV van 1600 euro lijkt me dat deze minimaal 3 jaar mee gaat. Liefst langer..
Dat is ook gewoon zo, maar je had een overeenkomst met de winkel die failliet is. Dus dikke pech
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:51 schreef HugoBaas het volgende:
De garantie is een uur, maar de wet stelt dat als je een dergelijk apparaat koopt en er aardig wat geld voor neerlegd dat het langer mee moet gaan dan 1.5 jaar.

In de rechtzaal win je dit makkelijk.
Ga jij lekker een failliete zaak aanklagen
pi_79568774
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:48 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Helaas.
Dus ook deze.
TS heeft (behoudens fabrieksgarantie) geen overeenkomst met Sony. Het komt overigens wel voor dat de fabrikant in zijn fabrieksgarantievoorwaarden stelt dat de fabrikant de verplichtingen van de winkelier overneemt.
  donderdag 25 maart 2010 @ 13:53:07 #22
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_79568835
Heeft TS een rechtsbijstandsverzekering?
* I intend to live forever, so far so good! *
pi_79568840
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:48 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Helaas.
Dus ook deze.
TS heeft geen enkele verkoopovereenkomst bij Sony en kan daar dus ook geen garantie claimen.

http://www.conformiteit.nl/verkopers-of-fabrieksgarantie.html

De wettelijke garantie die Nederland biedt zijn toch echt van toepassing op de verkoper en niet de fabrikant.
  donderdag 25 maart 2010 @ 13:54:05 #24
169701 HugoBaas
Ik ben niet meer hier
pi_79568883
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:52 schreef Piles het volgende:

[..]

Wat hij (weer eens) zegt dus
[..]

Dat is ook gewoon zo, maar je had een overeenkomst met de winkel die failliet is. Dus dikke pech
[..]

Ga jij lekker een failliete zaak aanklagen
Sony zelf natuurlijk sukkel
Ah, dan vind ik het ook redelijk als ik in naam van alle autisten op FoK! een topic mag openen dat die HugoBaas die ene ziekte met twee k's mag krijgen, of mag dat dan weer niet?
  donderdag 25 maart 2010 @ 13:54:36 #25
169701 HugoBaas
Ik ben niet meer hier
pi_79568905
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 13:53 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

TS heeft geen enkele verkoopovereenkomst bij Sony en kan daar dus ook geen garantie claimen.

http://www.conformiteit.nl/verkopers-of-fabrieksgarantie.html

De wettelijke garantie die Nederland biedt zijn toch echt van toepassing op de verkoper en niet de fabrikant.
Dikke vette bullshit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')